Ή, γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να καταψηφίσει το άρθρο 81 του Ρυθμιστικού και να μην πέσει στην παγίδα των «βελτιωτικών τροπολογιών».

Μέχρι εντελώς πρόσφατα, για το ζήτημα του «γηπέδου της ΑΕΚ» στη Ν. Φιλαδέλφεια ο κόσμος της Αριστεράς είχε ελάχιστη πληροφόρηση και εντελώς συγκεχυμένες εικόνες. Τα πράγματα άρχισαν να αλλάζουν όταν τέθηκε το ζήτημα της προώθησης στη Βουλή προς ψήφιση του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου, το οποίο μεταξύ άλλων εμπεριέχει και τα άρθρα 81 και 82 που αφορούν το νέο γήπεδο της ΑΕΚ στη Ν. Φιλαδέλφεια και τις αλλαγές που νομοθετούνται για την ευρύτερη γύρω από το χώρο κατασκευής του περιοχή (άλσος Ν. Φιλαδέλφειας και όχι μόνο). Παρόλο όμως που πλέον είναι γνωστά πολύ περισσότερα σε σχέση με δύο βδομάδες πριν, εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλος βαθμός σύγχυσης και αναπάντητα ερωτήματα. Επιλέγουμε λοιπόν να θέσουμε και να προσπαθήσουμε να απαντήσουμε τα σημαντικότερα από αυτά.       

Το ζήτημα δεν είναι θεωρητικό, και ο χρόνος πιέζει: σε λίγες μέρες θα ψηφιστεί στο Θερινό Τμήμα της Βουλής το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο, το οποίο περιέχει και το άρθρο 81 που αφορά τους όρους κατασκευής και χρηματοδότησης του νέου γηπέδου της ΑΕΚ στη Ν. Φιλαδέλφεια. Όπως θα φανεί και από τα παρακάτω, ο ΣΥΡΙΖΑ οφείλει να απεγκλωβιστεί από την τακτική των "βελτιωτικών τροπολογιών" στο άρθρο 81 και να καταψηφίσει στο σύνολό του το Ρυθμιστικό σχέδιο, περιλαμβανομένου και του άρθρου 81. Το γιατί, τεκμηριώνεται στη συνέχεια, ελπίζουμε επαρκώς.    

1. Γιατί οπωσδήποτε γήπεδο της ΑΕΚ στη Ν. Φιλαδέλφεια;

Ο ρομαντισμός των οπαδών θέλει το «δικό τους γήπεδο», στην πόλη-ιστορική έδρα της ομάδας, μια ποδοσφαιρική έδρα απόρθητη για τις φιλοξενούμενες ομάδες, όπου ο διαιτητής, επηρεασμένος από τη δύναμη της «καυτής» εξέδρας, «θα σφυρίζει πέναλτι υπέρ της ομάδας από το κέντρο του γηπέδου». Στο συλλογικό φαντασιακό των οπαδών, το «γήπεδο στη Ν. Φιλαδέλφεια» είναι μια πράξη «εξίσωσης» της ΑΕΚ με τις άλλες κορυφαίες ομάδες και κυρίως με τον «μισητό αντίπαλο», τον Ολυμπιακό, ιστορική δικαίωση και «απόδοση δικαιοσύνης» ταυτόχρονα.

Όμως, για τον επιχειρηματία-ιδιοκτήτη της ομάδας (οποιονδήποτε, στην ΑΕΚ και στις άλλες ομάδες, τώρα ή στο μέλλον) όλοι αυτοί οι ρομαντισμοί δεν λένε απολύτως τίποτε. Μετά χαράς βέβαια τους αξιοποιεί για να φτιάξει απλήρωτους «ιδιωτικούς στρατούς» αφοσιωμένων οπαδών και να προωθήσει τα συμφέροντά του.

Μέχρι πριν μία δεκαετία, ο Ολυμπιακός είχε παίξει αγώνες Τσάμπιονς Λιγκ μέχρι και στη Ριζούπολη, όπως βέβαια και στο Ολυμπιακό Στάδιο, ενώ ο Παναθηναϊκός απέτυχε να χτίσει δικό του γήπεδο στον Ελαιώνα, έχει παίξει τα περισσότερα διεθνή του παιχνίδια στο Ολυμπιακό Στάδιο και τώρα χρησιμοποιεί σαν έδρα τη Λεωφόρο, γήπεδο σαφώς υποδεέστερο από ένα σύγχρονο γήπεδο που μπορεί να κατασκευαστεί στη Ν. Φιλαδέλφεια στο χώρο του παραχωρητηρίου.

Αν δεν θέλουμε να είμαστε αφελείς, λοιπόν, θα πρέπει να καταλήξουμε στο μόνο λογικό συμπέρασμα: ο επιχειρηματίας-ιδιοκτήτης της ΑΕΚ θέλει, πατώντας πάνω στη «Μεγάλη ιδέα» του γηπέδου και καλυπτόμενος από την κινητοποίηση των οπαδών, να εξυπηρετήσει ιδιωτικά οικονομικά συμφέροντα. Τα οποία, όπως θα δούμε παρακάτω, ξεπερνούν το ίδιο το γήπεδο, το χώρο κατασκευής του και φυσικά την ίδια την ΑΕΚ.

2. Αρκεί ο χώρος του «παραχωρητηρίου» για να κατασκευαστεί το γήπεδο;

Ο χώρος του «παραχωρητηρίου» είναι η έκταση που είχε παραχωρηθεί στην Ερασιτεχνική ΑΕΚ από το ελληνικό Δημόσιο το 1934 και έχει έκταση περίπου 26 στρέμματα. Στο χώρο αυτόν, είχε κτιστεί το παλιό γήπεδο ποδοσφαίρου της ΑΕΚ χωρητικότητας ύστερα από τον τελευταίο εκσυγχρονισμό του 28.500 θέσεων μαζί με τη σκεπαστή (παρόλο που το ύψος της κατασκευής ήταν μόλις 14-15 μέτρα), καθώς και γήπεδο μπάσκετ και στίβος. Υπάρχουν φωτογραφίες-ντοκουμέντα που δείχνουν ότι το παλιό γήπεδο δεν "σκέπαζε" τα γύρω κτήρια και σε μερικά σημεία ήταν χαμηλότερα από τα πλησιέστερα δέντρα.

Το ερώτημα λοιπόν είναι αμείλικτο: γιατί δεν μπορεί σε αυτόν τον χώρο, χωρίς να κοπεί ούτε ένα δέντρο από το Άλσος, να κατασκευαστεί το γήπεδο; Όταν μάλιστα τώρα, με βάση το άρθρο 81 του Ρυθμιστικού, τα μεγέθη είναι πολύ μεγαλύτερα (ανώτατο επιτρεπόμενο ύψος κατασκευής 27 μέτρα και ανώτατο επιτρεπόμενο ύψος στεγάστρων 30 μέτρα!) και δεν θα υπάρχουν στίβος και γήπεδο μπάσκετ; Και όταν, υπ’ αυτούς τους όρους, η χωρητικότητα ενός γηπέδου στο χώρο του παραχωρητηρίου μπορεί να ξεπεράσει και το όριο των 30.000 θέσεων (παρόλο που αυτό δεν είναι απαραίτητο για να καλυφθούν οι ανάγκες της ΑΕΚ);

Γιατί ένα τέτοιο γήπεδο «πέφτει λίγο» στην ΑΕΚ; Η απάντηση είναι σαφής: δεν «πέφτει λίγο» στην ΑΕΚ, αλλά στον επιχειρηματία-ιδιοκτήτη της. Επίσης -και ταυτόχρονα- δεν εξυπηρετεί τα κυβερνητικά σχέδια για ευρεία επιδότηση ιδιωτικών επιχειρηματικών πρότζεκτ σε συνδυασμό με το ξεπούλημα δημόσιας περιουσίας. Αλλά γι’ αυτά θα μιλήσουμε παρακάτω πιο αναλυτικά.    

3. Θα είναι το νέο γήπεδο, «γήπεδο της ΑΕΚ»;

Το παλιό γήπεδο της ΑΕΚ ανήκε στην Ερασιτεχνική ΑΕΚ. Σε αυτήν είχε παραχωρηθεί η έκταση των 26 στρεμμάτων.

Με το άρθρο 81 του νέου Ρυθμιστικού:  

α. Παραχωρούνται "κατά χρήση, διοίκηση και διαχείριση" στην Ερασιτεχνική ΑΕΚ περίπου 29.121 τ.μ. (3.002 τ.μ. επιπλέον της έκτασης του παραχωρητηρίου, αλλά σύμφωνα με άλλες εκτιμήσεις 6 επιπλέον στρέμματα)  για την κατασκευή του νέου γηπέδου της ΑΕΚ, με τον τίτλο Κέντρο Αθλητισμού, Μνήμης και Πολιτισμού ''Αγία Σοφία - Ν. Φιλαδέλφεια''.

β. Στη συνέχεια, με την παρ. 2 του ίδιου άρθρου, η ερασιτεχνική ΑΕΚ "δύναται να αποδέχεται δωρεές ή χορηγίες από τρίτους, να εκχωρεί δικαιώματα και υποχρεώσεις σε τρίτους, να συμβάλλεται με αυτούς (...)".

Άρα, λοιπόν, το δικαίωμα αξιοποίησης «κατά χρήση, διοίκηση και διαχείριση» των 29 (και κατ’ άλλη άποψη, 32) στρεμμάτων η Ερασιτεχνική ΑΕΚ μπορεί, βάσει της παρ. 2 του άρθρου, να το εκχωρήσει σε τρίτους. Αυτή η εκχώρηση έχει ήδη γίνει! Η Ερασιτεχνική εκχώρησε, με σύμβαση, το δικαίωμα στην "Δικέφαλος Α.Ε.", εταιρεία συμφερόντων Μελισσανίδη, για 49 χρόνια!

Το πράγμα έχει και συνέχεια: Η "Δικέφαλος Α.Ε." θα είναι μέτοχος της ΠΑΕ, μα ανοιχτό το ενδεχόμενο να την ελέγχει κιόλας. Ο Μελισσανίδης, πατώντας πάνω στο κώλυμα συμμετοχής του στην ΠΑΕ, λόγω ΟΠΑΠ, πουλάει στους οπαδούς το παραμύθι της μετατροπής της "Δικέφαλος Α.Ε." σε εταιρεία "λαϊκής βάσης". Μόνο που όσοι βάλουν τα λεφτά τους στην "Δικέφαλος Α.Ε." δεν θα έχουν μετοχές της ΠΑΕ και θα εκπροσωπούνται σε αυτήν από τους ανθρώπους του Μελισσανίδη (τους αντ' αυτού). Με λίγα λόγια, ο Μελισσανίδης δεν αγοράζει μετοχικό κεφάλαιο της ΠΑΕ αλλά την ελέγχει έμμεσα, με άλλη εταιρεία δικών του συμφερόντων! Και ταυτόχρονα, προσπαθεί να πείσει και τους οπαδούς να χρηματοδοτήσουν αυτή τη δικών του συμφερόντων εταιρεία!      

Το γήπεδο, λοιπόν, θα ανήκει στον Μελισσανίδη και όχι στην ΑΕΚ – ούτε στην Ερασιτεχνική ούτε καν στην ΠΑΕ όταν αυτή υπάρξει! (προς το παρόν, δεν έχει λυθεί ακόμη η παλιά εταιρεία) Επειδή δε, αυτή είναι η «προδιαγεγραμμένη» διαδρομή, γι’ αυτό η παρ. 2 του άρθρου 81 δεν θέτει κανένα περιορισμό όσον αφορά τους «τρίτους» στους οποίους μπορεί η Ερασιτεχνική να εκχωρήσει τα δικαιώματα που αποκτά από το Δημόσιο πάνω στα 29 ή 32 στρέμματα: μπορεί να είναι οποιοιδήποτε!

Σίγουρα, πάντως, μόνο στην ΑΕΚ (ό,τι κι αν σημαίνει αυτό) δεν θα ανήκει αυτό το γήπεδο! Έχει μια σημασία να το γνωρίζουν αυτό και οι φίλαθλοι της ΑΕΚ!   

4. Και η "μάνα ΑΕΚ", δηλαδή η Ερασιτεχνική,

τι κερδίζει απ' όλα αυτά;

Στην παρ. 2 του άρθρου 81 η "μάνα ΑΕΚ", δηλαδή η Ερασιτεχνική, "απαλλάσσεται" των νόμιμων εσόδων της από την ΠΑΕ αλλά και της διαχείρισης των αθλητικών εγκαταστάσεων! Η σχετική ρύθμιση:

"Οι διατάξεις των παραγράφων 2,3 και 4 του άρθρου 56 και του δεύτερου και τρίτου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 67 του ν. 2725/1999 Α' 121) δεν εφαρμόζονται στις αθλητικές εγκαταστάσεις του άρθρου αυτού".  

Τι σημαίνουν όλα αυτά τα ακαταλαβίστικα; Αυτό φαίνεται καθαρά αν δούμε ποιες είναι οι διατάξεις που καταργούνται:

Πρώτο, καταργείται η ρύθμιση με βάση την οποία η ΠΑΕ υποχρεούται να καταβάλλει το 15% επί των διαφημιστικών εσόδων του γηπέδου στην Ερασιτεχνική.

  • αρ. 56, παρ. 2, 3 και 4 του ν. 2725/1999

2.  Η εκμετάλλευση των διαφημιστικών χώρων των κατά την παρ. 1 του παρόντος γυμναστηρίων ή αθλητικών εγκαταστάσεων περιλαμβάνει όλους τους χώρους που είναι ορατοί από τους θεατές ή από τους τηλεθεατές, σε περιπτώσεις απευθείας η μαγνητοσκοπημένων τηλεοπτικών μεταδόσεων των αγώνων. Για την παραχώρηση του δικαιώματος εκμετάλλευσης των διαφημιστικών χώρων και τους όρους αυτής απαιτείται συμφωνία του ιδιοκτήτη ή εκμισθωτή κατά περίπτωση του γυμναστηρίου ή της αθλητικής εγκατάστασης, της γηπεδούχου αθλητικής ανώνυμης εταιρείας ή της ομοσπονδίας ή του σωματείου και του φυσικού ή νομικού προσώπου προς το οποίο γίνεται η παραχώρηση.

3.  Η μισθώτρια εταιρεία ή το σωματείο ή το φυσικό ή το νομικό πρόσωπο οφείλει να καταβάλει στον ιδιοκτήτη ή στον εκμισθωτή κατά περίπτωση του γυμναστηρίου ή της αθλητικής εγκατάστασης ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) του συνολικού τιμήματος της οικείας σύμβασης.

4.  Η ανωτέρω καταβολή ενεργείται απευθείας από το φυσικό ή το νομικό πρόσωπο, στο οποίο παραχωρείται από τη μισθώτρια το δικαίωμα της εκμετάλλευσης διαφημιστικών χώρων και το οποίο παρακρατεί το αντίστοιχο ποσό από τα οφειλόμενα στη μισθώτρια εταιρεία ή το σωματείο. Η άρνηση ή η καθυστέρηση καταβολής πέραν του μηνός, συνεπάγεται την αυτοδίκαιη λύση της σχετικής σύμβασης παραχώρησης και η άσκησή του, κατά τις παραγράφους 1 και 2 του παρόντος, δικαιώματος της εκμετάλλευσης των διαφημιστικών χώρων του γυμναστηρίου ή της αθλητικής εγκατάστασης επανέρχεται στον ιδιοκτήτη ή στον εκμισθωτή κατά περίπτωση αυτού.

(Στην περίπτωση της κατασκευής του νέου γηπέδου "Γ. Καραϊσκάκης", ανάλογη ρύθμιση έχει χρονικό ορίζοντα το 2019 - από κει και ύστερα, η ΠΑΕ οφείλει να δίνει το 15% των διαφημιστικών εσόδων στον Ερασιτέχνη Ολυμπιακό. Η ρύθμιση του άρθρου 81 είναι αορίστου χρόνου... Πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι τώρα θα ζητήσει και ο Μαρινάκης -και πας ενδιαφερόμενος- "ισότιμη διαχείριση" σε αυτό το θέμα)

Δεύτερο, καταργείται η διαχείριση του γηπέδου από την Ερασιτεχνική:

παρ. 67 παρ. 1 εδάφ. 2 και 3 του ν. 2725/1999

«Το ιδρυτικό της εταιρείας αθλητικό σωµατείο υποχρεούται να παραχωρεί σε αυτή, στην περίπτωση που το ζητήσει, τις αθλητικές του εγκαταστάσεις για την κάλυψη των αναγκών συµµετοχής της οµάδας της σε επίσηµες ή φιλικές διοργανώσεις, καθώς και όλων των αναγκών προπόνησης και προετοιµασίας των αθλητών της έναντι ανταλλάγµατος, µε ποσό που ισούται µε το εκάστοτε ισχύον ποσοστό µισθώµατος για τη χρήση των εθνικών γυµναστηρίων. Κατά τα λοιπά, η χρήση και η εκµετάλλευση των αθλητικών εγκαταστάσεων ανήκει στο ιδρυτικό αθλητικό σωµατείο, µε την επιφύλαξη του άρθρου 56 του παρόντος νόµου». (υπογράμμιση δική μας)

Με λίγα λόγια, μέσα από τη "μεγάλη μπίζνα" του γηπέδου η "μάνα ΑΕΚ", η Ερασιτεχνική ΑΕΚ, όχι μόνο εκχωρεί ολοκληρωτικά τα δικαιώματα αξιοποίησης του γηπέδου "κατά χρήση, διοίκηση και διαχείριση", αλλά επιπλέον φτωχαίνει διά νόμου! Και ήδη είναι σε δραματική οικονομική κατάσταση: Στην πρωταθλήτρια ομάδα χάντμπολ είναι πολλούς μήνες απλήρωτοι, στην ομάδα μπάσκετ το ίδιο, στην Ερασιτεχνική έγινε έξωση! Και δεν μιλάμε για τα άλλα, "υποδεέστερα" τμήματα...

Το Κέντρο Αθλητισμού Μνήμης και Πολιτισμού οικοδομείται πάνω στα αποκαΐδια της Ερασιτεχνικής. Κροκοδείλια τα δάκρυα για τη "μάνα ΑΕΚ"...

5. Κόκκαλης, Μαρινάκης, Μελισσανίδης: πόσα λεφτά βγάζει κανείς από ένα γήπεδο που χρηματοδοτεί το Δημόσιο;

Το ολυμπιακών προδιαγραφών γήπεδο "Γ. Καραϊσκάκης" χτίστηκε με μια παραπλήσια -αν και όχι τόσο "εξελιγμένη"- φόρμουλα: Με νομοθετική ρύθμιση επιτράπηκε στον Ερασιτέχνη Ολυμπιακό να παραχωρήσει για 50 χρόνια τη διαχείριση του γηπέδου στη "Θρύλος Α.Ε.", εταιρεία συμφερόντων του Σ. Κόκκαλη. Η Γ.Γ. Αθλητισμού χρηματοδότησε την κατεδάφιση του παλιού γηπέδου και ένα μέρος των κατασκευών για ολυμπιακή χρήση. Σύμφωνα με συγκλίνοντα δημοσιεύματα στον αθλητικό Τύπο, ο Κόκκαλης έβαλε τα υπόλοιπα 50 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια, πούλησε το 50% της "Θρύλος Α.Ε." στον Λαυρεντιάδη έναναντι 55 εκατ. ευρώ και το υπόλοιπο 50% στον Μαρινάκη για άλλα 55 εκατ. ευρώ. Από αυτή την ιστορία -και με την υπόθεση ότι τα δημοσιεύματα αληθεύουν- ο Κόκκαλης έβγαλε "με τη μία" 60 εκατ. ευρώ καθαρά! Τώρα, ο Μαρινάκης ζητεί να αγοράσει το 50% της "Θρύλος Α.Ε." που κατέχει ο Λαυρεντιάδης, και αυτός, παρότι φυλακισμένος και σε κατάσταση έσχατης ανάγκης, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες ζητεί γι' αυτό το 50% 100 εκατ. ευρώ...

Αν το "Γ. Καραϊσκάκης" παρήγαγε τέτοιες "υπεραξίες", το νέο γήπεδο της ΑΕΚ τι υπόσχεται για τον Μελισσανίδη; Σύμφωνα με το Unfollow (τεύχος Ιουνίου, άρθρο Μαρινίκης Αλεβιζοπούλου και του Αυγουστίνου Ζενάκου):

 "Το μεγαλύτερο ζήτημα, όμως, έγκειται στον τρόπο χρηματοδότησης της κατασκευής του γηπέδου, που είναι βέβαια ενδεικτικός για το πώς το μεγάλο κεφάλαιο «επενδύει» χωρίς να ξοδεύει φράγκο: Ο Δ. Μελισσανίδης κοστολογεί την κατασκευή του γηπέδου στα 80 εκατ. ευρώ με το ΦΠΑ. Σύμφωνα με πληροφορίες, όμως, το πραγματικό ποσό θα κυμανθεί στα 55 εκατ. ευρώ. Έχουμε και λέμε: 20 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια Αττικής και περίπου 15 εκατ. ευρώ από Νοτιά, Χατζηιωάννου και λοιπά μεγάλα πορτοφόλια που θα θέλουν να βάλουν ένα λιθαράκι στην ανέγερση, φτάνουμε τα 35 εκατ. ευρώ. Και 20 εκατ. ευρώ δανεισμός από την Τράπεζα Πειραιώς; Και εις Σάλλας με υγεία".    

Προσθετικά σε αυτά, θα σχολιάσουμε μόνο ότι δεν πρέπει να θεωρείται καθόλου βέβαιο ότι η δημόσια χρηματοδότηση θα μείνει στα 20 εκατ. ευρώ που είχε τάξει ο Σγουρός, αφού όπως είπαμε παραπάνω με την παρ. 3 του άρθρου 81 γίνεται γενικό... προσκλητήριο σε φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα για τη χρηματοδότηση του έργου και των υποστηρικτικών υποδομών. Δεν προσθέτει και πολλά σε αυτό τον προβληματισμό και αυτούς τους υπολογισμούς σε ποια έκταση θα επαληθευτούν οι "υποψίες" του Unfollow ότι ο Μελισσανίδης θα υπερτιμολογήσει το κόστος κατασκευής - όταν κάθε εργολάβος που... σέβεται τον εαυτό του (δηλαδή το ταμείο του) υπερτιμολογεί τα έργα, αδιακρίτως του αντικειμένου τους, ιδιαίτερα μάλιστα όταν διεκδικείται χρηματοδότηση από το Δημόσιο, γιατί να μην το κάνει και η εταιρεία του Μελισσανίδη;

Το σίγουρο είναι ότι διαγράφεται η προοπτική να χτιστεί ένα γήπεδο χωρίς ο πραγματικός ιδιοκτήτης να βάλει ούτε ευρώ! Το σίγουρο είναι επίσης ότι ένα τέτοιο γήπεδο θα "γεννήσει" μεγάλες υπεραξίες. Βεβαίως η αξία του γηπέδου έχει να κάνει και με την εμβέλεια και άρα την "αξία" της ομάδας. Αλλά και αντίστροφα: αν το Δημόσιο σου κάνει τη χάρη να σου παραχωρήσει το χώρο με "λίγο άλσος" μαζί και να χρηματοδοτήσει ένα μεγάλο μέρος της κατασκευής, τότε με το "όπλο" ενός τέτοιου γηπέδου και έχοντας βάλει "πόδι" στον ΟΠΑΠ, μπορείς να φτιάξεις και "μεγάλη ομάδα", που με τη σειρά της θα δώσει μεγάλες υπεραξίες στο γήπεδο...

Μπορεί η Ερασιτεχνική ΑΕΚ να φτωχαίνει, αλλά ο αυριανός πραγματικός ιδιοκτήτης του νέου γηπέδου της ΑΕΚ θα βγάλει πολλά λεφτά από αυτό.   

6. Γιατί ο Μελισσανίδης και η κυβέρνηση λένε ότι δεν αρκεί η έκταση του παραχωρητηρίου για να κατασκευαστεί γήπεδο «διεθνών προδιαγραφών»;

Η επίσημη δικαιολογία είναι ότι η έκταση δεν αρκεί για να κατασκευαστεί γήπεδο με προδιαγραφές για φιλοξενία «μεγάλων διεθνών διοργανώσεων». Πίσω από αυτή την αόριστη φράση κρύβεται όλη η ουσία και επομένως το ζήτημα αυτό πρέπει να ξεκαθαριστεί με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο.   

Πρώτο, όχι μόνο γήπεδο 28.500 θέσεων (όπως ήταν το παλιό της ΑΕΚ στο χώρο του παραχωρητηρίου ύστερα από την κατασκευή της σκεπαστής), αλλά και γήπεδο με πολύ λιγότερες θέσεις, αν πληροί τις υπόλοιπες προδιαγραφές ασφάλειας κ.λπ. μπορεί να φιλοξενήσει όλους τους διεθνείς αγώνες της ΑΕΚ που διοργανώνει η ΟΥΕΦΑ (μέχρι και Τσάμπιονς Λιγκ). Στο Τσάμπιονς Λιγκ έχουν συμμετάσχει ομάδες που παίζουν σε έδρες με χωρητικότητα πολύ μικρότερη απ' αυτήν που θα έχει ένα γήπεδο της ΑΕΚ το οποίο θα αξιοποιήσει αυστηρά το χώρο του παραχωρητηρίου του 1934.

Εξάλλου, τη στιγμή που συζητιούνται όλα αυτά, η ΠΑΕ Παναθηναϊκός ετοιμάζει την αναβάθμιση της "Λεωφόρου" με σκοπό να τη χρησιμοποιεί σαν έδρα για τα παιχνίδια της ΟΥΕΦΑ (Champions League και Europa League), με μικρή επέκταση της χωρητικότητας του γηπέδου μέχρι τις 22-23.000 θέσεις...   

Δεύτερο, οι «μεγάλες διεθνείς διοργανώσεις» για τις οποίες γίνεται λόγος είναι οι ολυμπιακές διοργανώσεις, οι παγκόσμιες διασυλλογικές διοργανώσεις (Μουντιάλ), που όχι μόνο δεν αφορούν αγώνες της ΑΕΚ αλλά δεν είναι καν στον ορίζοντα ελληνικών διοργανώσεων για τα επόμενα τουλάχιστον 20 χρόνια. Είναι επίσης οι τελικοί των ευρωπαϊκών διασυλλογικών διοργανώσεων της ΟΥΕΦΑ (τελικός Champions League και Europa League), που επίσης δεν αφορούν την ΑΕΚ. Ακόμη και αν υποθέσουμε ότι η ίδια η ΑΕΚ θα φτάσει σε τέτοιο τελικό μια φορά στα επόμενα πολλά χρόνια και ότι αυτός ο τελικός θα διεξαχθεί στην Ελλάδα, γι' αυτή τη μία, μοναδική και απίθανη φορά μπορεί να γίνει στο Ολυμπιακό Στάδιο... Εξάλλου, ακόμη και γήπεδο 35.000 θέσεων θα είναι μικρό γι' αυτή την περίπτωση.  

Αποδεικνύεται λοιπόν ότι με γήπεδο που θα κατασκευαστεί αυστηρά στο χώρο του παραχωρητηρίου η ΑΕΚ δεν θα έχει κανένα πρόβλημα για όλες τις διεθνείς διοργανώσεις της ομάδας!

Γήπεδο ανώτερων διεθνών προδιαγραφών σαν αυτές που ζητούν ο Μελισσανίδης και η κυβέρνηση (4 αστέρων) δεν είναι απαραίτητο για την ΑΕΚ ούτε καν για τη χώρα για τις επόμενες δεκαετίες, είναι όμως απαραίτητο για την κυβέρνηση και τον Μελισσανίδη! Γιατί; Για δύο λόγους: Πρώτο, διότι απλούστατα έτσι δικαιολογείται η χρηματοδότηση από το Δημόσιο της κατασκευής του γηπέδου και των υποστηρικτικών σε αυτό υποδομών. Άλλωστε, μία από τις βασικές κατευθύνσεις του νέου Ρυθμιστικού είναι η «αξιοποίηση των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων». Δεύτερο, γιατί μόνο έτσι μπορεί να τεκμηριωθεί η απαίτηση για αποχαρακτηρισμό δάσους και αναδασωτέας περιοχής. Γιατί το ζήτημα δεν είναι πόση επιπλέον έκταση από το Άλσος θα δοθεί, αλλά ότι έτσι θα ανοίξει ο δρόμος για τον αποχαρακτηρισμό του Άλσους στο σύνολό του!

Ιδού πώς τεκμηριώνεται στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου η δημόσια χρηματοδότηση:

α. Σελ. 80:

"(...) δίνεται η εξής γενική κατεύθυνση για την Αθήνα (παρ. Β.1):

- Ο προσδιορισμός και η ενίσχυση δραστηριοτήτων διεθνούς εμβέλειας, (...) η ανάδειξή της σε (...) προορισμό μεγάλων αθλητικών εκδηλώσεων". (η υπογράμμιση του συντάκτη της εισηγητικής έκθεσης)

β. Σελ. 80-81:

"Το νέο ΡΣΑ, πέραν από τον τονισμό του μητροπολιτικού ρόλου της Αθήνας, περιλαμβάνει σε επίπεδο στόχων (σε αντίθεση με το ισχύον ΡΣ) αναφορά στις αθλητικές υποδομές (αρ.4 παρ. 4.ζ): "Αξιοποίηση/εντατικοποίηση της χρήσης των Ολυμπιακών Εγκαταστάσεων και άλλων αθλητικών υποδομών". Το γεγονός αυτό είναι ένδειξη της μεγαλύτερης σημασίας που δίνει στον τομέα, ενώ σημαντικό στοιχείο είναι ότι υιοθετεί μια προσέγγιση εντατικοποίησης (έννοια που παραπέμπει τόσο σε εγκαταστάσεις σημαντικού μεγέθους όσο και στην ύπαρξη υποστηρικτικών χρήσεων) (...)"  (υπογραμμίσεις δικές μας)

Τα λένε όλα: Θέλουν εγκαταστάσεις σημαντικού μεγέθους για να τις χρηματοδοτεί το Δημόσιο, και θέλουν τα επιπλέον στρέμματα και γι' αυτό το λόγο αλλά και για να αποχαρακτηριστεί το Άλσος για να χτιστούν εγκαταστάσεις "υποστηρικτικών χρήσεων".

Πρέπει λοιπόν το γήπεδο της ΑΕΚ να προικισθεί με μια «δημόσια λειτουργία» ώστε να χρηματοδοτηθεί με δημόσιο χρήμα! Αυτή η προσπάθεια απόδοσης «δημόσιας λειτουργίας» στο γήπεδο, εμφανής ήδη από τον τίτλο του (Κέντρο Αθλητισμού, Μνήμης και Πολιτισμού ''Αγία Σοφία - Ν. Φιλαδέλφεια''), είναι απαραίτητη επίσης για να μην αποκτήσουν το δικαίωμα επιδότησης από το Δημόσιο αδιακρίτως τα επιχειρηματικά πρότζεκτ που θα στηριχτούν στην «αξιοποίηση» δημόσιας περιουσίας στο πλαίσιο του Ρυθμιστικού. Δεν θα επιδοτηθούν όλοι, αλλά μόνο όσοι έχουν την τιμή να χτίσουν γήπεδα που θα καλύπτουν «δημόσιες» και «εθνικές» ανάγκες… Να γιατί και τι είδους «διεθνείς προδιαγραφές» πρέπει να έχουν… Σίγουρα πάντως το ζήτημα δεν αφορά, για μία ακόμη φορά, την ΑΕΚ!

Και παρ' όλα αυτά, οι "δημόσια" λειτουργία και οι "ολυμπιακές χρήσεις" του γηπέδου δεν θα αφορούν και το στίβο, για παράδειγμα, αλλά μόνο το ποδόσφαιρο - εκεί που υπάρχει υπερεπάρκεια γηπέδων από την εποχή των ολυμπιακών έργων...

Τι δεν κατάλαβες; 

7. Ποιος θα πληρώσει για την κατασκευή του γηπέδου; Τι συμπληρωματικές υποδομές θα χρειαστούν και ποιος θα τις χρηματοδοτήσει;

Το γήπεδο θα χρειαστεί μεγάλης έκτασης υποστηρικτικές υποδομές. Επειδή προβλέπεται να χτιστεί στην καρδιά κατοικημένης περιοχής, επειδή παρά την κυβερνητική ασυδοσία δεν μπορούν να λεηλατηθούν τεράστιοι χώροι για τις απαιτούμενες χιλιάδες θέσεις πάρκινγκ, στο άρθρο 81 προβλέπονται 180 θέσεις πάρκινγκ συν επιπλέον 200 σε χώρο ιδιοκτησίας της ΑΕΚ που να απέχει το πολύ 1 χιλιόμετρο από το γήπεδο. Είναι φανερό όμως ότι για ένα γήπεδο που ζητείται να έχει κορυφαίες διεθνείς προδιαγραφές, 380 θέσεις πάρκινγκ δεν φτάνουν ούτε για τις ομάδες, τους επισήμους, τους δημοσιογράφους κ.λπ. Υποτίθεται ότι το πρόβλημα θα λυθεί με τη μετακίνηση των φιλάθλων με το μετρό με την κατασκευή σταθμού του μετρό στον Περισσό. Αλλά είναι φανερό ότι, παρ’ όλα αυτά θα απαιτηθούν και άλλες, εκατοντάδες θέσεις πάρκινγκ. Επιπλέον, έχουν προαναγγελθεί έργα πεζοδρόμησης εκατοντάδων μέτρων από και προς το σταθμό του μετρό, έργο υπογειοποίησης κ.λπ.

Τι άλλες υποστηρικτικές υποδομές θα χρειαστούν και πόσο θα κοστίσουν; Η πλευρά της κυβέρνησης και του Μελισσανίδη δεν έχει κανένα λόγο να εκτεθεί με λεπτομερείς απαντήσεις σε αυτό το ερώτημα αυτή τη στιγμή – ας ξεκινήσει το πρότζεκτ της κατασκευής και «θα τα βρει η υπηρεσία» στην πορεία… Τώρα θα μπουν οι νομοθετικές βάσεις και στην πορεία, ανάλογα με τις προκύπτουσες ανάγκες, υπάρχει η ευχέρεια για πρόσθετες «νομοθετικές πρωτοβουλίες»…       

Γνωρίζουμε όμως από τώρα μερικά σημαντικά πράγματα για το ποιος θα πληρώσει το «μάρμαρο»: το Δημόσιο!

Η παρ. 3 του άρθρου 81 ισοδυναμεί με γενικό προσκλητήριο δημόσιων φορέων για τη χρηματοδότηση του γηπέδου και των υποστηρικτικών προς αυτό έργων:

"(...) ο οικείος Δήμος, η οικεία Περιφέρεια, Ιδρύματα, το Δημόσιο ή άλλοι φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα (...) δύνανται να υπογράφουν με το ερασιτεχνικό αθλητικό σωματείο ειδικές προγραμματικές συμβάσεις αθλητικής ανάπτυξης στις οποίες ορίζεται το αντικείμενο της σύμβασης, ο σκοπός και το περιεχόμενο των μελετών, των έργων, των προγραμμάτων ή των υπηρεσιών, ο προϋπολογισμός τους (...) οι πόροι από τους οποίους θα καλυφθούν οι αναλαμβανόμενες υποχρεώσεις (...)". Τα 20 εκατ. που ο απελθών περιφερειάρχης Αττικής κ. Σγουρός «έταξε» στον Μελισσανίδη ήταν μόνο η αρχή.

Μια πρώτη συνόψιση ως εδώ:

α. Όλα υποτίθεται ότι γίνονται για τη "μάνα ΑΕΚ", αλλά με το άρθρο 81 περικόπτονται από την Ερασιτεχνική ζωτικοί πόροι, ενώ βιώνει ήδη συνθήκες οικονομικής κατάρρευσης.

β. Για να στηθεί το άλλοθι ώστε την κατασκευή του γηπέδου να τη χρηματοδοτήσει το Δημόσιο και ταυτόχρονα για να αποχαρακτηριστεί μέρος του Άλσους (ώστε να ανοίξει ο δρόμος για τον αποχαρακτηρισμό του συνόλου), τίθενται συνειδητά προδιαγραφές τέτοιες, ώστε να μην "επαρκεί" ο χώρος του παραχωρητηρίου – που, παρ’ όλα αυτά, δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι δεν επαρκεί ακόμη και για γήπεδο τέτοιων προδιαγραφών!

γ. Η διαχείριση της δημόσιας περιουσίας των 29 ή 32 στρεμμάτων και του γηπέδου περνάει σε εταιρεία συμφερόντων Μελισσανίδη - ούτε στην Ερασιτεχνική ούτε στην ΠΑΕ, άρα όχι στην ΑΕΚ! Αν κάποια στιγμή αποχωρήσει από την ΑΕΚ ο Μελισσανίδης, σίγουρα θα της ζητήσει ενοίκιο και μπορεί κάλλιστα να της απαγορεύσει να δίνει τα παιχνίδια της στο γήπεδο αν δεν τα «βρουν» στο ενοίκιο ή έχει οικονομικά πιο συμφέρουσες προσφορές!

8. Τι θα αλλάξει στη Ν. Φιλαδέλφεια για την κατασκευή του γηπέδου σύμφωνα με τους όρους του άρθρου 81;

Η Ν. Φιλαδέλφεια θα γίνει μια μη βιώσιμη πόλη. Ένα γήπεδο τέτοιων προδιαγραφών και με τέτοιας έκτασης υποστηρικτικές κατασκευές και έργα, θα διαλύσει τον οικιστικό ιστό και θα «τσαλαπατήσει» το Άλσος. Σε αυτή την κατεύθυνση:

α. Αποχαρακτηρίζεται ολόκληρο το Άλσος: Από δάσος και αναδασωτέα περιοχή, χαρακτηρίζεται πλέον μητροπολιτικό πάρκο, αίρεται ο χαρακτήρας του ως κοινόχρηστου χώρου πρασίνου και επιτρέπεται πληθώρα "ειδικών χρήσεων". Στο πλαίσιο αυτό, η διαχείριση του Άλσους περνάει από το δήμο στο νέο φορέα που θα διαχειρίζεται την υλοποίηση του Ρυθμιστικού Σχεδίου. (Η νέα δημοτική αρχή παρακάμπεται διά νόμου...)

β. Στο πλαίσιο αυτών των ειδικών χρήσεων, επιτρέπεται η οικοδόμηση εγκαταστάσεων και κτηρίων που μπορούν να καλύπτουν μέχρι και το 5% της συνολικής επιφάνειας του Άλσους. Δεδομένου ότι σύμφωνα με τη Διεύθυνση Δασών η συνολική επιφάνεια του Άλσους ανέρχεται σε 440 στρέμματα, αυτό σημαίνει ότι παραχωρούνται έως και 22 στρέμματα από το Άλσος για κατασκευή "εγκαταστάσεων" και "κτηρίων", συναρτώμενων με τις νέες "ειδικές χρήσεις". 

γ. Αλλάζουν οι χρήσεις ολόκληρης της γύρω από το γήπεδο, αλλά και ευρύτερα, περιοχής: Στο πλαίσιο των γενικών κατευθύνσεων του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου, περί "ανάδειξης και προστασίας των ιστορικών στοιχείων" (αρ. 3 παρ. 3.α), του τονισμού του "μητροπολιτικού ρόλου" της Αθήνας και της αναφοράς στις αθλητικές υποδομές (αρ. 4 παρ. 4.ζ), της υιοθέτησης της έννοιας της "εντατικοποίησης" (εγκαταστάσεις σημαντικού μεγέθους και ύπαρξη υποστηρικτικών χρήσεων), της θεώρησης του γηπέδου της ΑΕΚ ως "κοινωνικού εξοπλισμού μητροπολιτικού επιπέδου" και στην κατεύθυνση του "αθλητικού τουρισμού" (αρ. 9 παρ. 1.1.), στο πλαίσιο της προώθησης του προγράμματος οργάνωσης "υπερτοπικών πόλων αναψυχής και περιαστικών Μητροπολιτικών Πάρκων" (αρ. 18 παρ. 4) προβλέπονται ρητά:

- "Μητροπολιτικό Πάρκο Ν. Φιλαδέλφειας: Προωθείται η ανάπτυξή του με χρήσεις πολιτισμού, αθλητισμού μητροπολιτικής εμβέλειας και αναψυχής. Η ανάδειξη του Άλσους Ν. Φιλαδέλφειας σε μητροπολιτικό πάρκο συνδυάζεται με την κατασκευήν και λειτουργία του Κέντρου Αθλητισμού Μνήμης και Πολιτισμού της ΑΕΚ (...)". 

- Η ευρύτερη περιοχή χαρακτηρίζεται πλέον περιοχή "γενικής κατοικίας", στο πλαίσιο της οποίας καταργούνται οι παλιοί περιορισμοί και επιτρέπονται πλέον οι "ειδικές χρήσεις" του Π.Δ. 23.2.1987: ξενοδοχεία μέχρι 100 κλινών και ξενώνες, επαγγελματικά εργαστήρια χαμηλής όχλησης, πρατήρια βενζίνης, αθλητικές εγκαταστάσεις, κτήρια και γήπεδα στάθμευσης, μπαρ και μουσικά κέντρα με ζωντανή και ηλεκτρονική μουσική.  

δ. Στο άρθρο 82 παρ. α) προβλέπεται ότι "Επιτρέπεται επίσης, κατ' εξαίρεση, η παραχώρηση κατά χρήση τμήματος άλσους ή πάρκου στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού ή σε εποπτευόμενα από αυτή νομικά πρόσωπα ή σε όσα έλκουν από αυτή δικαιώματα, καθώς και η αλλαγή χρήσης τμήματος άλσους ή πάρκου, το οποίο κρίνεται απολύτως αναγκαίο για τον εκσυγχρονισμό, βελτίωση, συμπλήρωση και ασφαλή λειτουργία νομίμως υφισταμένων ή για την ανέγερση νέων αθλητικών εγκαταστάσεων (...)".

Και στην τελευταία παράγραφο του άρθρου δηλώνεται ευθαρσώς ότι η εξαίρεση αυτή αφορά αποκλειστικά το άλσος - μητροπολιτικό πάρκο πλέον Ν. Φιλαδέλφειας και όχι πάρκα ή άλση των δήμων Αθήνας, Πειραιά και Θεσσαλονίκης!  

Και με λίγα λόγια: το Άλσος παραδίδεται απροστάτευτο στα επιχειρηματικά συμφέροντα, οι "ειδικές χρήσεις" επελαύνουν, η κατοικία διώκεται, οπότε "αποχαιρέτα τη Ν. Φιλαδέλφεια που ήξερες"...

9. Μια φόρμουλα α λα καρτ ή γενικής εφαρμογής;

Όλα αυτά συνιστούν μια α λα καρτ φόρμουλα, "φωτογραφική" για το νέο γήπεδο της ΑΕΚ; Η απάντηση είναι σαφής: όχι, πρόκειται για φόρμουλα που χτίζεται μεν με αφορμή το νέο γήπεδο της ΑΕΚ, αλλά είναι γενικής εφαρμογής. Τα στοιχεία της φόρμουλας είναι τα εξής: 

α. Με τις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 81 ουσιαστικά η ακίνητη περιουσία του Δημοσίου πάνω στην οποία χτίζονται τα γήπεδα παραχωρείται επ’ αόριστον, χωρίς χρονικό όριο, σε ιδιώτες επιχειρηματίες. Η φόρμουλα επ’ αόριστον εκχώρησης «κατά χρήση, διοίκηση και διαχείριση» ισοδυναμεί με ουσιαστική απώλεια της ιδιοκτησίας για το Δημόσιο.  

β. Η δυνατότητα να εκχωρείται αυτό το δικαίωμα σε τρίτους, χωρίς προϋποθέσεις, σημαίνει ότι ύστερα από την πρώτη εκχώρηση του δικαιώματος, το Δημόσιο παύει να συμβάλλεται το ίδιο με αυτόν στον οποίο καταλήγει η περιουσία του ενώ ταυτόχρονα η Ερασιτεχνική (στην οποία γίνεται η πρώτη παραχώρηση από το Δημόσιο) χάνει επίσης κάθε έλεγχο στη διαχείριση του δικαιώματος.

γ. Διευρύνεται αποφασιστικά το εύρος των δημόσιων φορέων που χρηματοδοτούν τέτοια πρότζεκτ, ενώ το εύρος των χρηματοδοτούμενων έργων δεν έχει κανένα περιορισμό.   

δ. Καταργείται κάθε στοιχείο ανταποδοτικότητας για το Δημόσιο. Το Δημόσιο παραχωρεί δημόσια περιουσία για… πάντα και χρηματοδοτεί τα έργα, χωρίς κανένα ανταποδοτικό όφελος. Όχι μόνο αυτό, αλλά καταργούνται διά νόμου (!) ανταποδοτικά οφέλη για την Ερασιτεχνική, δηλαδή πριμοδοτείται η ΠΑΕ!

ε. Όλα τα προγηούμενα συνδυάζονται με αποχαρακτηρισμό δασικών εκτάσεων και αλλαγή χρήσεων σε ολόκληρες περιοχές.  

Είναι φανερό ότι από αυτή τη νέα φόρμουλα, της γενικευμένης ασυδοσίας, θα σπεύσουν να επωφεληθούν, με νέα πρότζεκτ σε αυτό το νέο «πνεύμα», όλοι οι μεγαλόσχημοι επιχειρηματίες του χώρου του αθλητισμού. Ο Μαρινάκης για να κάνει ένα νέο «πανωσήκωμα» στο «Γ. Καραϊσκάκης» και να φτιάξει υποστηρικτικές υποδομές με δημόσια χρηματοδότηση. Ακούγεται ότι αυτό το σχέδιο είναι ήδη έτοιμο… Ο Αλαφούζος για να χρηματοδοτηθεί από το Δημόσιο και να «καταπιεί» τη Λεωφόρο – αφού απέτυχε να φτιάξει γήπεδο στον Ελαιώνα. Ο Μπέος, το ίδιο – πολλώ δε μάλλον που είναι και δήμαρχος Βόλου. Κι ύστερα, γιατί να μην εγείρει ανάλογες απαιτήσεις και ο Σαββίδης και να έχουμε ένα ακόμη κίνημα οπαδών ενάντια στα δύο μέτρα και δύο σταθμά του «κράτους των Αθηνών» ενάντια στη Θεσσαλονίκη;

Η όλη ιστορία μπορεί εν δυνάμει να αποκτήσει τεράστιες προεκτάσεις, πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές.          

10. Τελικά, το ζήτημα είναι αν θα απαλλοτριωθούν για το γήπεδο 3 ή 6 στρέμματα του Άλσους Ν. Φιλαδέλφειας;

Ύστερα από όσα είπαμε παραπάνω, το ερώτημα είναι προφανώς ρητορικό. Αν τίθεται, είναι μόνο και μόνο για να ξεκαθαριστεί με τον πιο ρητό και κατηγορηματικό τρόπο ότι η προσπάθεια να καλλιεργηθεί αυτή η εντύπωση ("ολόκληρο γήπεδο θα χτιστεί, τι είναι 3 επιπλέον στρέμματα από το Άλσος, αν πρόκειται να προστατευτεί το υπόλοιπο;») συνιστά επιχείρηση συνειδητής εξαπάτησης! Η όλη υπόθεση έχει τέτοιες προεκτάσεις, για τη Ν. Φιλαδέλφεια και όχι μόνο, ώστε είναι κακόγουστο αστείο να λέγεται ότι το ζήτημα είναι 3 επιπλέον στρέμματα από το Άλσος. 

Υπάρχει όμως και κάτι άλλο: ύστερα από τα παραπάνω, είναι φανερό πως ακόμη και αν πρόκειται για καταπάτηση ενός ή και μισού μόνο στρέμματος από το Άλσος, αυτό προϋποθέτει τον αποχαρακτηρισμό του από δάσος και αναδασωτέα περιοχή σε μητροπολιτικό πάρκο με ειδικές χρήσεις. Άρα ανοίγει ο δρόμος να «τσαλαπατηθεί» όλο το Άλσος.           

11. Γιατί ο Μελισσανίδης και η κυβέρνηση θέλουν τη συναίνεση του ΣΥΡΙΖΑ;

Ο Μελισσανίδης συμμετείχε στο επενδυτικό σχήμα που πήρε τον ΟΠΑΠ με όρους που ο ΣΥΡΙΖΑ -και όχι μόνο- χαρακτήρισε σκανδαλώδεις. Ο Μελισσανίδης είχε δοσοληψίες με τη Δικαιοσύνη για λαθρεμπόριο καυσίμων και είναι σε οξύτατη κόντρα με τον Μαρινάκη και τον Λάτση. Έχει για πολιτικό του στήριγμα τον Σαμαρά, αλλά έχει πολλούς λόγους να είναι ανασφαλής. Είναι λοιπόν σημαντικό γι’ αυτόν να έχει ευρεία πολιτική συναίνεση στη νομοθετική εδραίωση των επιχειρηματικών του βλέψεων, που εδράζονται στο νέο γήπεδο της ΑΕΚ αλλά είναι πολύ ευρύτερες. Η συναίνεση του ΣΥΡΙΖΑ είναι πολύ σημαντική γι’ αυτόν, πολλώ δε μάλλον όταν ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί σύντομα να έρθει στην κυβέρνηση.

Αλλά και η κυβέρνηση θα έχει οφέλη από μια πιθανή συναίνεση του ΣΥΡΙΖΑ στο πρότζεκτ Μελισσανίδη. Ύστερα από τη σύγκρουση με τον ΣΥΡΙΖΑ στις Σκουριές, το Ελληνικό κ.λπ., θα είναι το πρώτο παράδειγμα συναίνεσης ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ-ΠΑΣΟΚ σε ένα επιχειρηματικό πρότζεκτ τέτοιας εμβέλειας με αδρή δημόσια χρηματοδότηση. Άλλωστε, η υπερψήφιση από τον ΣΥΡΙΖΑ του άρθρου 81 του Ρυθμιστικού θα απαξιώσει σε μεγάλο βαθμό το νόημα της καταψήφισης του Ρυθμιστικού στο σύνολό του: όταν στο μείζον παράδειγμα εφαρμογής του Ρυθμιστικού συναινείς, τότε η καταψήφισή του στο σύνολο αποδεικνύεται «άσφαιρη»…

Ο καίριος όμως λόγος είναι επειδή ο αποχαρακτηρισμός του Άλσους από "δάσος και αναδασωτέα περιοχή" σε "μητροπολιτικό πάρκο", ώστε να δοθούν για το γήπεδο 3 στρέμματα από το Άλσος, μπορεί να μπλοκαριστεί από προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Η κυβέρνηση και ακόμη περισσότερο ο Μελισσανίδης θέλουν τη συναίνεση του ΣΥΡΙΖΑ για να αποδυναμώσουν και "ξεδοντιάσουν" εκ των προτέρων τέτοιες προσφυγές, αλλά και για να απομονώσουν και αποθαρρύνουν  γενικότερα κινήσεις πολιτών ενάντια στο νέο Ρυθμιστικό στην "κρίσιμη" περιοχή της Ν. Φιλαδέλφειας.        

12. Είναι λύση οι «βελτιωτικές τροπολογίες» στο άρθρο 81 του Ρυθμιστικού;

Η Κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ ενεπλάκη -κάκιστα, όπως αποδεικνύουν πλέον και τα γεγονότα- σε διαβουλεύσεις και συνομιλίες με την κυβέρνηση αλλά και με την πλευρά Μελισσανίδη, αναζητώντας «βελτιωτικές τροπολογίες» στο άρθρο 81 του Ρυθμιστικού, ώστε να το ψηφίσει. Ύστερα από όσα παραθέσαμε παραπάνω, μπορούμε να κωδικοποιήσουμε συνοπτικά τους λόγους που αυτή η επιλογή είναι καταστροφική και πρέπει να αναθεωρηθεί:

α. Γιατί αν αποχαρακτηριστεί έστω και ελάχιστο τμήμα του Άλσους, ανοίγει ο δρόμος για να αποχαρακτηριστεί στο σύνολό του, με μελλοντικές νομοθετικές ρυθμίσεις του ίδιου ακριβώς χαρακτήρα. Αν ο ΣΥΡΙΖΑ δώσει τη συγκατάθεσή του στο να γίνει το πρώτο βήμα, τότε χρεώνεται πολιτικά όλη την καταστροφή που με μαθηματική ακρίβεια θα επακολουθήσει. Επιπλέον, έρχεται προκαταβολικά σε αντίθεση, αποδυναμώνει και συμβάλλει έτσι στην απομόνωση κινημάτων, προσφυγών στο ΣτΕ κ.λπ. Οι στόχοι του Ρυθμιστικού για "υπερτοπική" λεηλασία δημόσιας περιουσίας και μάλιστα δασικών εκτάσεων, πάρκων κ.λπ., μπορεί, πρέπει και θα γεννήσει εξίσου υπερτοπικά κινήματα για την υπεράσπισή τους.

Το Πάρκο Τρίτση (που έχει γίνει ήδη στόχος), από τη μια, και το Άλσος Γαλατσίου από την άλλη (που επίσης έχει γίνει στόχος), αλλά και ο "άξονας" άλσος Ν. Φιλαδέλφειας - περιοχή Κολούμπια στη Ν. Ιωνία, περιοχές που αφορούν τρεις γειτονικούς δήμους και απέχουν μερικά χιλιόμετρα μεταξύ τους, μπορούν και πρέπει να δημιουργήσουν έναν υπερτοπικό κινηματικό συντονισμό. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν δικαιούται να υπονομεύσει αυτή την προοπτική ψηφίζοντας το άρθρο 81.

Άλλωστε, αν το κάνει, πώς αύριο θα πει όχι στην καταπάτηση "λίγων" στρεμμάτων από το Άλσος Γαλατσίου για να κατασκευαστεί Mall ή γήπεδο μπάσκετ ("παίζουν" και τα δύο αυτά σχέδια!) και "λίγων" στρεμμάτων του Άλσους Τρίτση κ.λπ.; Ο ΣΥΡΙΖΑ θα ανοίξει τον "ασκό του Αιόλου" και θα θερίσει θύελλες...    

β. Γιατί το άρθρο 81 εγκαθιστά μια ασύδοτη φόρμουλα γενικής εφαρμογής για τη λεηλασία δημόσιας περιουσίας στο βωμό επιχειρηματικών συμφερόντων, με ταυτόχρονη  χρηματοδότησή τους από δημόσιους φορείς χωρίς όρια, προϋποθέσεις και στοιχειώδους όρους ανταποδοτικών οφελών. Θα ήταν πολιτικά καταστροφικό για τον ΣΥΡΙΖΑ να χρεωθεί ότι συναίνεσε σε κάτι τέτοιο.

γ. Γιατί εκτός από το Άλσος, αποχαρακτηρίζεται η ευρύτερη περιοχή γύρω από το γήπεδο από αμιγούς κατοικίας σε «γενικής κατοικίας» και επιβαρύνεται με πλήθος νέων «ειδικών χρήσεων», διαλύοντας τον οικιστικό ιστό.      

Όλα αυτά δεν μπορούν να «διορθωθούν» με τροπολογίες: σημαίνουν ότι πρέπει να καταψηφιστεί το άρθρο 81, μαζί με το Ρυθμιστικό στο σύνολό του.

δ. Ανεξάρτητα και απ’ όλα αυτά, το σήμα που θα δοθεί θα είναι ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ τα βρήκε με τον Μελισσανίδη και την κυβέρνηση» σε ένα μείζον ζήτημα. Η πολιτική σημειολογία μιας τέτοιας πράξης θα είναι από μόνη της καταστροφική και σε εντελώς διαφορετικό «μήκος κύματος» από τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ, αντίθεσης και μάχης με το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας και την ασύδοτη δημόσια χρηματοδότηση, άμεση ή έμμεση, επιχειρηματικών συμφερόντων.

ε. Γιατί οι τροπολογίες που έχουν έως τώρα προταθεί (και στις οποίες δεν συμπεριλαμβάνεται ούτε οι σκανδαλώδεις διατάξεις της δημόσιας χρηματοδότησης ούτε οι διατάξεις που αφαιρούν τα διαφημιστικά έσοδα της Ερασιτεχνικής) μπορούν κάλλιστα να... τροπολογηθούν στο μέλλον, με τον ΣΥΡΙΖΑ όμως να έχει στο μεταξύ χρεωθεί πολιτικά ότι συναίνεσε στο να ανοίξει η "κερκόπορτα" της ασυδοσίας.   

στ. Τέλος, αλλά όχι τελευταίο σε σημασία, η διαμόρφωση συναινετικής βάσης για την υπερψήφιση του άρθρου 81 εμμέσως "δικαιώνει" την τρομοκρατία που ασκήθηκε στη Ν. Φιλαδέλφεια ενάντια σε στελέχη του τοπικού ΣΥΡΙΖΑ και της δημοτικής παράταξης, αλλά και κινηματικών πρωτοβουλιών και της δίνει χώρο να εκφραστεί ακόμη πιο επιθετικά στο μέλλον, αφού δημιουργτεί την εικόνα ότι ο "κεντρικός ΣΥΡΙΖΑ αδειάζει τους ακραίους της Ν. Φιλαδέλφειας"...     

Πέρα και πάνω απ' όλα αυτά όμως: Στο βαθμό που κάποιοι στην ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ και στην Κοινοβουλευτική Ομάδα εκλαμβάνουν αυτό το "ρεαλισμό" της ψήφισης του άρθρου 81 με "βελτιωτικές τροπολογίες" σαν "άσκηση κυβερνησιμότητας", εγκαθίσταται ένα νέο, ποιοτικό στοιχείο στην κομματική λογική με ισχυρή "γόμωση" πολιτικού εκφυλισμού, αφού στις "ασκήσεις κυβερνησιμότητας" περιλαμβάνεται πλέον και ο συμβιβασμός με επιχειρηματικά συμφέροντα. Κάτι τέτοιο εκθέτει συνολικά τον ΣΥΡΙΖΑ σε θανάσιμα ερωτήματα του τύπου: "Αν τώρα τα βρίσκουν με τον Μελισσανίδη, τι θα κάνουν όταν έρθουν στην κυβέρνηση;"...

13. Ο "κεντρικός ΣΥΡΙΖΑ" ενάντια στον τοπικό ΣΥΡΙΖΑ και τη νέα, αριστερή δημοτική αρχή;  

Υπάρχουν όμως και επιπλέον λόγοι που η γραμμή των «βελτιωτικών τροπολογιών» στο άρθρο 81 πρέπει να αναθεωρηθεί: Η νέα δημοτική αρχή της Ν. Φιλαδέλφειας - Ν. Χαλκηδόνας έχει δημόσια δεσμευτεί -και εκλέχτηκε με βάση και αυτή τη δέσμευση- για την κατασκευή του γηπέδου στο χώρο του παραχωρητηρίου, χωρίς να κοπεί ούτε ένα δέντρο από το Άλσος, και με τους προβλεπόμενους πολεοδομικούς και περιβαλλοντικούς όρους (εννοείται πριν το Ρυθμιστικό). Η παράταξη «Δύναμη Πολιτών» με επικεφαλής τον Άρη Βασιλόπουλο κέρδισε τις εκλογές δίνοντας σκληρή μάχη με το «συγκρότημα» συμφερόντων των Τομπούλογλου - Μελισσανίδη, αντιμετωπίζοντας μεταξύ άλλων εκστρατεία συκοφαντίας και τρομοκράτησης. Ακόμη και ο εκλεκτός των κ. Μελισσανίδη και Τομπούλογλου, κ. Λύσσανδος Γεωργαμλής, στην κεντρική προεκλογική του ομιλία μίλησε ότι «δεν θα κοπεί ούτε ένα δέντρο», ενώ ανάλογη διαβεβαίωση έδωσε ο ίδιος ο Μελισσανίδης κατά την παρουσίαση της πρότασης για το γήπεδο στο παρόν Δημοτικό Συμβούλιο, λίγους μήνες πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές – αυτό ήταν το αποτέλεσμα της σταθερής στάσης της δημοτικής παράταξης και της Οργάνωσης Μελών του ΣΥΡΙΖΑ στη Ν. Φιλαδέλφεια - Ν. Χαλκηδόνα.

Η τοπική Οργάνωση Μελών του ΣΥΡΙΖΑ επιβεβαίωσε εντελώς πρόσφατα, μετεκλογικά, σε 2 γενικές της συνελεύσεις τη θέση για καταψήφιση του Ρυθμιστικού στο σύνολό του περιλαμβανομένου του άρθρου 81, ενώ προεκλογικά στήριξε τη θέση της παράταξης.

Φορείς της περιοχής της Ν. Φιλαδέλφειας κινούνται για τη συγκρότηση κινήματος κατοίκων ενάντια στις συνέπειες του Ρυθμιστικού.           

Ο «κεντρικός» ΣΥΡΙΖΑ δεν «νομιμοποιείται» να αδειάσει πολιτικά όλους αυτούς που έδωσαν και θα εξακολουθήσουν να δίνουν τις μάχες τους στην περιοχή. Μάχες που μπορεί στους επόμενους μήνες και τα επόμενα χρόνια να αποκτήσουν κεντρική πολιτική σημασία.