Η κυβέρνηση ανοίγει το δρόμο με το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας ενώ οι τραμπούκοι δήθεν "φίλαθλοι" τρομοκρατούν ανοιχτά
Με αφορμή τις αυτοδιοικητικές εκλογές, όλη η Αριστερά και πολλοί πέρα απ' αυτήν υπογράμμισαν τον τεράστιο κίνδυνο που αντιπροσωπεύει η "έφοδος" επιχειρηματιών για άμεσο έλεγχο μεγάλων δήμων μέσα από δημοτικά σχήματα που εξέφραζαν άμεσα τα συμφέροντά τους. Στον Πειραιά και το Βόλο τέτοια σχήματα πήραν το δήμο, με τον Μαρινάκη και τον Μπέο να ανακηρύσσονται σε "δημοτική αρχή"! Στο δήμο Ν. Φιλαδέλφειας - Ν. Χαλκηδόνας, όμως, ο εκλεκτός των Χάρη Τομπούλογλου και Δημήτρη Μελισσανίδη, Λύσσανδρος Γεωργαμλής, δεν κατάφερε να "πάρει την πόλη", χάνοντας καθαρά στο δεύτερο γύρο των εκλογών από την παράταξη της Αριστεράς "Δύναμη Πολιτών" με επικεφαλής τον Άρη Βασιλόπουλο.
Ο Λύσσανδρος Γεωργαμλής και τα συμφέροντα που εκπροσωπούσε δεν έπαιξαν βέβαια με δημοκρατικούς όρους στην προεκλογική περίοδο. Οι απειλές κατά της σωματικής ακεραιότητας και της ζωής του επικεφαλής της "Δύναμης Πολιτών" Άρη Βασιλόπουλου, αλλά και άλλων στελεχών της παράταξης, ήταν στοιχείο της καθημερινότητάς τους τους τελευταίους μήνες. Το κεντρικό περίπτερο της "Δύναμης Πολιτών" κάηκε με μολότοφ, άλλα κιόσκια καταστράφηκαν, ενώ οι "φίλαθλοι της ΑΕΚ" έκαναν αντισυγκέντρωση (!) 200 μέτρα μακριά από το χώρο της κεντρικής προεκλογικής συγκέντρωσης της "Δύναμης Πολιτών". Το αποτέλεσμα ήταν το κέντρο της Ν. Φιλαδέλφειας να γνωρίσει ένα πρωτοφανές "σκηνικό", με μια μαζική συγκέντρωση 1.000 υποστηρικτών της "Δύναμης Πολιτών", μια απειλητική αντισυγκέντρωση "ΑΕΚτζήδων" και διμοιρίες ΜΑΤ ανάμεσα στις δύο συγκεντρώσεις!
Οι εκλογικοί στόχοι που θα εξυπηρετούσαν έμεσα τα συμφέροντα του Δ. Μελισσανίδη δεν ευοδώθηκαν: οι εκλεκτοί του (Γεωργαμλής και Σγουρός) ηττήθηκαν στις εκλογές (στο δήμο Ν. Φιλαδέλφειας - Ν. Χαλκηδόνας και Περιφέρεια Αττικής αντίστοιχα). Αλλά το πράγμα -όπως γνωρίζαμε πολύ καλά- δεν τελείωσε εκεί. Μετεκλογικά, η κυβέρνηση ανέλαβε να κάνει σημαντικά "δώρα" στα ίδια συμφέροντα που ηττήθηκαν στις εκλογές, ενώ ένα "στρατός" τραμπούκων προχώρησε σε ανοιχτά τρομοκρατικές πρακτικές.
Για να είναι καθαρό από την αρχή για ποιο πράγμα μιλάμε: Από τη μια, η κυβέρνηση, με το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας που προωθείται προς ψήφιση αυτή τη βδομάδα στη Βουλή, παραδίδει όχι μόνο 6 στρέμματα του άλσους, όχι μόνο ολόκληρο το άλσος αλλά ολόκληρη την ευρύτερη περιοχή στη Ν. Φιλαδέλφεια βορά στα επιχειρηματικά συμφέροντα του Δ. Μελισσανίδη - και όχι μόνο! Από την άλλη, οι προκλογικές πρακτικές εκφοβισμού, μετεκλογικά αναβαθμίστηκαν σε ανοιχτή και μαζική τρομοκρατία! Την περασμένη Πέμπτη, 300 τραμπούκοι ("φίλαθλοι" - ο όρος βολεύει για να κρύβονται κάποιοι πίσω απ' αυτόν) εισέβαλαν στο Πνευματικό Κέντρο του δήμου και διέλυσαν πριν καν ξεκινήσει συγκέντρωση-συζήτηση που είχαν οργανώσει φορείς και κινήματα πολιτών με θέμα την οικοδόμηση αντιστάσεων ενάντια στο νέο Ρυθμιστικό και στα επιχειρηματικά συμφέροντα που απειλούν να αλώσουν την περιοχή.
Το πράγμα είναι πλέον σοβαρό και κεντρικής πολιτικής σημασίας (όπως θα φανεί ξεκάθαρα και από όσα θα παραθέσουμε στη συνέχεια). Δίπλα στο κέντρο της Αθήνας τείνει να δημιουργηθεί "σκηνικό Σκουριών". Όσοι σηκώνουν το βάρος μιας σκληρής αντιπαράθεσης με μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα και "στρατούς" τραμπούκων, η παράταξη "Δύναμη Πολιτών", η Αριστερά της περιοχής, οι κινηματικές συλλογικότητες και φορείς της περιοχής, αισθάνθηκαν ήδη αρκετά μόνοι στη μάχη που έδιναν στη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου. Τώρα όμως, η υπόθεση αποκτά κεντρική πολιτική σημασία και τπο ελαφρυντικό της ενασχόλησης με τις εκλογές δεν υπάρχει.
Ο ΣΥΡΙΖΑ κεντρικά, όλη η Αριστερά, πρέπει να πάρουν ξεκάθαρη θέση και να στηρίξουν ανεπιφύλακτα και με όλα τα μέσα όσους/ες στη Ν. Φιλαδέλφεια δίνουν μια άνιση μάχη για λογαριασμό όλων μας!
Το νέο Ρυθμιστικό: γενικό ξεπούλημα στα επιχειρηματικά συμφέροντα!
Μέχρι τώρα γνωρίζαμε ότι ο Δ. Μελισσανίδης θέλει να καταπατήσει 6 στρέμματα από το Άλσος Ν. Φιλαδέλφειας στο πλαίσιο της κατασκευής του νέου γηπέδου της ΑΕΚ. Το νέο Ρυθμιστικό όμως, δεν "νομιμοποιεί" απλώς αυτή την καταπάτηση, αλλά αποχαρακτηρίζει ολόκληρο το Άλσος προσφέροντάς το βορά για πάσης φύσεως "ειδικές χρήσεις", ενώ μετατρέπει το χαρακτήρα ολόκληρης της ευρύτερης περιοχής της Ν. Φιλαδέλφειας: από χρήση αμιγούς κατοικίας, μετατρέπεται σε χρήσεις "γενικής κατοικίας" με ένα σύνολο νέων επιτρεπόμενων "ειδικών χρήσεων". Με λίγα λόγια, αποχαρακτηρίζεται όχι μόνο ολόκληρο το Άλσος, αλλά και ολόκληρη η ευρύτερη περιοχή!
Συγκεκριμένα:
1. Παραχωρούνται "κατά χρήση, διοίκηση και διαχείριση" στην Ερασιτεχνική ΑΕΚ τα περίπου 29.121 τ.μ. του γηπέδου της ΑΕΚ και επιπλέον 3.002 τ.μ. (τρία στρέμματα) του Άλσους για την κατασκευή του νέου γηπέδου της ΑΕΚ, με τον τίτλο Κέντρο Αθλητισμού, Μνήμης και Πολιτισμού ''Αγία Σοφία - Ν. Φιλαδέλφεια''. Συνολικά, παραχωρείται έκταση 6 στρεμμάτων (6.048 τ.μ.).
2. Αποχαρακτηρίζεται ολόκλητο το Άλσος: από δάσος και αναδασωτέα περιοχή, χαρακτηρίζεται πλέον μητροπολιτικό πάρκο, αίρεται ο χαρακτήρας του ως κοινόχρηστου χώρου πρασίνου και επιτρέπεται πληθώρα "ειδικών χρήσεων". Στο πλαίσιο αυτό, η διαχείριση του Άλσους περνάει από το δήμο στο νέο φορέα που θα διαχειρίζεται την υλοποίηση του Ρυθμιστικού Σχεδίου. (Η νέα δημοτική αρχή παρακάμπεται διά νόμου...)
3. Στο πλαίσιο αυτών των ειδικών χρήσεων, επιτρέπεται η οικοδόμηση εγκαταστάσεων και κτηρίων που μπορούν να καλύπτουν μέχρι και το 5% της συνολικής επιφάνειας του Άλσους. Δεδομένου ότι σύμφωνα με τη Διεύθυνση Δασών η συνολική επιφάνεια του Άλσους ανέρχεται σε 550 στρέμματα, αυτό σημαίνει ότι παραχωρούνται έως και 27,5 στρέμματα από το Άλσος για κατασκευή "εγκαταστάσεων" και "κτηρίων", συναρτώμενων με τις νέες "ειδικές χρήσεις".
4. Αλλάζουν οι χρήσεις ολόκληρης της γύρω από το γήπεδο, αλλά και ευρύτερα, περιοχής: Στο πλαίσιο των γενικών κατευθύνσεων του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου, περί "ανάδειξης και προστασίας των ιστορικών στοιχείων" (αρ. 3 παρ. 3.α), του τονισμού του "μητροπολιτικού ρόλου" της Αθήνας και της αναφοράς στις αθλητικές υποδομές (αρ. 4 παρ. 4.ζ), της υιοθέτησης της έννοιας της "εντατικοποίησης" (εγκαταστάσεις σημαντικού μεγέθους και ύπαρξη υποστηρικτικών χρήσεων), της θεώρησης του γηπέδου της ΑΕΚ ως "κοινωνικού εξοπλισμού μητροπολιτικού επιπεδου" και στην κατεύθυνση του "αθλητικού τουρισμού" (αρ. 9 παρ. 1.1.), στο πλαίσιο της προώθησης του προγηράμματος οργάνωσης "υπερτοπικών πόλων αναψυχής και περιαστικών Μητροπολιτικών Πάρκων" (αρ. 18 παρ. 4) προβλέπονται ρητά:
- "Μητροπολιτικό Πάρκο Ν. Φιλαδέλφειας: Προωθείται η ανάπτυξή του με χρήσεις πολιτισμού, αθλητισμού μητροπολιτικής εμβέλειας και αναψυχής. Η ανάδειξη του Άλσους Ν. Φιλαδέλφειας σε μητροπολιτικό πάρκο συνδυάζεται με την κατασκευήν και λειτουργία του Κέντρου Αθλητισμού Μνήμης και Πολιτισμού της ΑΕΚ (...)".
- Η ευρύτερη περιοχή χαρακτηρίζεται πλέον περιοχή "γενικής κατοικίας", στο πλαίσιο της οποίας καταργούνται οι παλιοί περιορισμοί και επιτρέπονται πλέον οι "ειδικές χρήσεις" του Π.Δ. 23.2.1987: ξενοδοχεία μέχρι 100 κλινών και ξενώνες, επαγγελματικά εργαστήρια χαμηλής όχλησης, πρατήρια βενζίνης, αθλητικές εγκαταστάσεις, κτήρια και γήπεδα στάθμευσης, μπαρ και μουσικά κέντρα με ζωντανή και ηλεκτρονική μουσική.
Και με λίγα λόγια: το Άλσος παραδίδεται απροστάτευτο στα επιχειρηματικά συμφέροντα, οι "ειδικές χρήσεις" επελαύνουν, η κατοικία διώκεται, οπότε "αποχαιρέτα τη Ν. Φιλαδέλφεια που ήξερες"... Τώρα πλέον μετατρέπεται σε "υπερτοπικό πόλο αναψυχής"...
Καραμπινάτη περίπτωση ιδιωτικοποίησης δημόσιας περιουσίας!
Αλλά δεν πρόκειται μόνο γι' αυτά (που από μόνα τους είναι ήδη αρκετά τρομακτικά): η περίπτωση του νέου γηπέδου της ΑΕΚ συνιστά επίσης "καραμπινάτη" περίπτωση ιδιωτικοποίησης δημόσιας περιουσίας με έξοδα του Δημοσίου!
Συγκεκριμένα:
1. Ο χώρος κατασκευής του γηπέδου είχε παραχωρηθεί από το Δημόσιο στην ερασιτεχνική ΑΕΚ το 1934. Με το άρ. 81 παρ. 1 του νέου Ρυθμιστικού παραχωρείται στην Ερασιτεχνική ΑΕΚ, μαζί με τα 6 πρόσθετα στρέμματα του Άλσους, "κατά χρήση, διοίκηση και διαχείριση".
Με την παρ. 2 του ίδιου άρθρου, η ερασιτεχνική ΑΕΚ "δύναται να αποδέχεται δωρεές ή χορηγίες από τρίτους, να εκχωρεί δικαιώματα και υποχρεώσεις σε τρίτους, να συμβάλλεται με αυτούς (...)".
2. Η παρ. 3 μάς εξηγεί πολύ εύγλωττα τι σημαίνουν τα "προκαταρκτικά" της παρ. 2:
"(...) ο οικείος Δήμος, η οικεία Περιφέρεια, Ιδρύματα, το Δημόσιο ή άλλοι φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα (...) δύνανται να υπογράφουν με το ερασιτεχνικό αθλητικό σωματείο ειδικές προγραμματικές συμβάσεις αθλητικής ανάπτυξης στις οποίες ορίζεται το αντικείμενο της σύμβασης, ο σκοπός και το περιεχόμενο των μελετών, των έργων, των προγραμμάτων ή των υπηρεσιών, ο προϋπολογισμός τους (...) οι πόροι από τους οποίους θα καλυφθούν οι αναλαμβανόμενες υποχρεώσεις (...)".
3. Στο άρθρο 82 παρ. α) προβλέπεται ότι "Επιτρέπεται επίσης, κατ' εξαίρεση, η παραχώρηση κατά χρήση τμήματος άλσους ή πάρκου στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού ή σε εποπτευόμενα από αυτή νομικά πρόσωπα ή σε όσα έλκουν από αυτή δικαιώματα, καθώς και η αλλαγή χρήσης τμήματος άλσους ή πάρκου, το οποίο κρίνεται απολύτως αναγκαίο για τον εκσυγχρονισμό, βελτίωση, συμπλήρωση και ασφαλή λειτουργία νομίμως υφισταμένων ή για την ενέγερση νέων αθλητικών εγκαταστάσεων (...)".
Και στην τελευταία παράγραφο του άρθρου δηλώνεται ευθαρσώς ότι η εξαίρεσηγ αυτή αφορά αποκλειστικά το άλσος - μητροπολιτικό πάρκο πλέον Ν. Φιλαδέλφειας και όχι πάρκα ή άλση των δήμων Αθήνας, Πειραιά και Θεσσααλονίκης!
Τα συμπεράσματα είναι σαφή και αδιαμφισβήτητα:
- Το Δημόσιο παραχωρεί 29 + 6 στρέμματα, του χώρου του παλιού γηπέδου και του άλσους αντίστοιχα, "κατά χρήση, διοίκηση και διαχείριση" αορίστου χρόνου στην Ερασιτεχνική ΑΕΚ, η οποία με τη σειρά της μπορεί και θα τα παραχωρήσει την ΠΑΕ ΑΕΚ, δηλαδή στον επιχειρηματία Μελισσανίδη. Πρόκειται για έμμεση πλην σαφή ιδιωτικοποίηση δημόσιας περιουσίας, αφού ο Μελισσανίδης αποκτά δικαιώματα χρήσης, διοίκησης και διαχείρισης αυτής της περιουσίας με όλους τους κερδοφόρους τρόπους χωρίς χρονικό όριο! Για να δώβσουμε ένα παράδειγμα του τι σημαίνει αυτό: Ο Κόκκαλης απέκτησε τη διαχείριση του γηπέδου του Ολυμπιακού από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, αφού το έφτιαξε με τα δικά του λεφτά, για 50 χρόνια, ύστερα από τα οποία το παραδίδει ξανά στη Γ.Γ. Αθλητισμού.
- Σε αντίθεση με την περίπτωση Κόκκαλη, ο Μελισσανίδης απ' ό,τι φαόινεται δεν θα χτίσει το νέο γήπεδο της ΑΕΚ με δικά το λεφτά, αλλά με δωρεές του Δημοσίου. Αυτό σημαίνει η παρ. 3 του άρ. 81 που παραθέσαμε παραπάνω. Και ήδη ο απελθών περιφερειάρχης Αττικής είχε προλάβει να δηλώσει ότι θα εκταμιεύσει 20 εκατ. για την κατασκευή του γηπέδου. Ανάλογες δωρεές μπορούν να κάνουν η Γ.Γ. Αθλητισμού, εποπτεύομενοι απ' αυτή φορείς καθώς κια άλλοι φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Γενικό προσκλητήριο για δημόσια χρηματοδότηση ενός ιδιωτικού επιχειρηματικού πρότζεκτ!
- Τα μπόνους του Δημοσίου στον Μελισσανίδη δεν σταματούν εδώ: Η Γ.Γ. Αθλητισμού δύναται να παραχωρήσει κατά χρήση στον Μελισσανίδη -και όχι μόνο- μέχρι και 27,5 στρέμματα του άλσους!
Ύστερα από αυτή την "περιποίηση", δεν είναι φανερό ότι ανοίγει ο δρόμος ώστε ο Μαρινάκης θα "καταπιεί" το "Γ. Καραϊσκάκης", ο Αλαφούζος τη Λεωφόρο, κι ο Μπέος να βάλει το Δήμο (που ελέγχει προσωπικά) να υπογράψει ανάλογες "προγραμματικές συμφωνίες" με παραχώρηση νέων δημόσιων εκτάσεων και ασφαλώς χρηματοδότηση για "πρότζεκτ" σε σχέση με το γήπεδο του Ολυμπιακού Βόλου;
Δεν πρόκειται λοιπόν για τις δακρύβρεχτες ιστορίες για το γήπεδο της "μάνας ΑΕΚ της προσφυγιάς", αλλά για ένα μείζον πολιτικό και επιχειρηματικό πρότζεκτ με βασικό παρονομαστή την πολύπλευρη λεηλασία της δημόσιας περιουσίας!
Καταψήφιση του Ρυθμιστικού στο σύνολό του και κίνημα ενάντια στη λεηλασία της δημόσιας περιουσίας!
Το Ρυθμιστικό έρχεται προς συζήτηση και ψήφιση αυτή τη βδομάδα στην ολομέλεια της Βουλής. Η πλευρά της κυβέρνησης και του Μελισσανίδη προσπαθούν να χρυσώσουν το "χάπι", με στόχο να εγκλωβίσουν τον ΣΥΡΙΖΑ στην υπερψήφιση των άρθρων 81 και 82 του Ρυθμιστικού που αφορούν το γήπεδο της ΑΕΚ, υποσχόμενοι "βελτιωτικές προτάσεις".
Όμως, είναι φανερό από όσα παραθέσαμε (που κάποιοι πολύ πιο αρμόδιοι από μένα θα μπορούσαν να αναδείξουν και εμπλουτίσουν πολύ περισσότερο) ότι όλο το Ρυθμιστικό στην περίπτωση της Ν. Φιλαδέλφειας έχει στηθεί σαν υποστηρικτικό πλαίσιο για την "μπίζνα" του γηπέδου της ΑΕΚ και είναι δεμένο με αυτήν με χίλια νήματα, που αφορούν όχι μόνο το περιβάλλον αλλά και την ιδιωτικοποίηση δημόσιας περιουσίας και τη δημόσια επιδότηση επιχειρηματικών πρότζεκτ! Γι’ αυτό, οι "βελτιωτικές προτάσεις" της κυβέρνησης και του Μελισσανίδη είναι στάχτη στα μάτια. Εξάλλου, το συνολικό πλαίσιο του Ρυθμιστικού επιτρέπει ανά πάσα στιγμή πρόσθετες νομοθετικές παρεμβάσεις που -μετά την "απομάκρυνση εκ του ταμείου"- θα άρουν τις όποιες "βελτιώσεις" και θα ξεπουλήσουν τα πάντα.
Με τις "βελτιωτικές προτάσεις" για το γήπεδο πάνω στα τετελεσμένα του νέου Ρυθμιστικού (που θα ψηφιστεί ούτως ή άλλως από την κυβερνητική πλειοψηφία), επιχειρούν να εγκλωβίσουν τον ΣΥΡΙΖΑ ώστε να απαλλοτριώσει προκαταβολικά τις δικές του πολιτικές εάν και εφόσον γίνει κυβέρνηση.
Η μόνη αυτονόητη απόφαση είναι τούτη: καταψήφιση του Ρυθμιστικού στο σύνολό του από τα κόμματα της Αριστεράς (το ΚΚΕ έχει ήδη ανακοινώσει κάτι τέτοιο), περιλαμβανομένων και των άρθρων 81 και 82 που αφορούν το γήπεδο της ΑΕΚ και προετοιμασία για ευρύτερο κίνημα ενάντια στη λεηλασία του δημόσιου χώρου, με συντονισμό κινηματικών συλλογικοτήτων, αριστερών δημοτικών παρατάξεων και με τη στήριξη όλων των οργανώσεων και κομμάτων της Αριστεράς. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να αφήσει προκαταβολικά πολιτικά "ακάλυπτη" αυτή την προοπτική! Έχει ήδη ανακοινώσει αυτονόητα ότι δεν ψηφίζει το Ρυθμιστικό. Τώρα, πρέπει να απεγκλωβιστεί από τη «σκιά» ότι συζητάει αναζητώντας συμφωνία με τον Μελισσανίδη για το άρθρο που αφορά το γήπεδο της ΑΕΚ που δήθεν θα ακυρώνει το Ρυθμιστικό για τη Ν. Φιλαδέλφεια.