Σχεδιασμοί στα χαρτιά και σχεδιασμοί στην πράξη.

Τις μέρες αυτές -υπο­τί­θε­ται ότι- συ­ζη­τεί­ται ο πε­ρι­φε­ρεια­κός σχε­δια­σμός δια­χεί­ρι­σης απο­βλή­των (ΠΕΣΔΑ) της Ατ­τι­κής, καθώς έχει δη­μο­σιο­ποι­η­θεί η στρα­τη­γι­κή πε­ρι­βαλ­λο­ντι­κή εκτί­μη­ση του ΠΕΣΔΑ. Με βα­σι­κό του χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό την αο­ρι­στία και τη γε­νι­κό­τη­τα, αφού τις μόνες, ου­σια­στι­κά, υπο­δο­μές που προ­δια­γρά­φει με σα­φή­νεια, είναι αυτές της «ολο­κλη­ρω­μέ­νης εγκα­τά­στα­σης δια­χεί­ρι­σης απο­βλή­των» (ΟΕΔΑ) της Φυλής. Κά­ποιες από τις οποί­ες της επε­κτεί­νει –όπως το ερ­γο­στά­σιο επε­ξερ­γα­σί­ας σύμ­μει­κτων απορ­ριμ­μά­των (ΕΜΑΚ)- και άλλες συ­ντη­ρεί στο αό­ρι­στο μέλ­λον, όπως ο χώρος ταφής (ΧΥΤΑ) και ο απο­τε­φρω­τή­ρας υγειο­νο­μι­κών απο­βλή­των, παρά τις εξαγ­γε­λί­ες για το αντί­θε­το. Σχε­δια­σμός στα λόγια, δη­λα­δή.

Την ίδια στιγ­μή, ένας άλλος σχε­δια­σμός προ­ω­θεί­ται, στην πράξη, όχι στα χαρ­τιά. Δε­κά­δες ιδιώ­τες αδειο­δο­τού­νται για δρα­στη­ριό­τη­τες, που αφο­ρούν τη δια­χεί­ρι­ση των αστι­κών απο­βλή­των (ΑΣΑ). Δε μι­λά­με για τις δρα­στη­ριό­τη­τες συλ­λο­γής και με­τα­φο­ράς, που έχουν γίνει κα­θε­στώς εδώ και πολλά χρό­νια. Μι­λά­με για εγκα­τα­στά­σεις απο­θή­κευ­σης, ανα­κύ­κλω­σης και επε­ξερ­γα­σί­ας αστι­κών απο­βλή­των, πα­ρα­γω­γής δευ­τε­ρο­γε­νών καυ­σί­μων (RDF) κλπ. Με τους, κατά νόμο, αρ­μό­διους φο­ρείς για τη δια­χεί­ρι­ση των ΑΣΑ (δή­μους, συν­δέ­σμους, πε­ρι­φέ­ρειες, υπουρ­γεία), άλ­λο­τε να πα­ρα­κο­λου­θούν σαν θε­α­τές και, άλ­λο­τε, να χρη­σι­μο­ποιούν αυτού του εί­δους τις υπη­ρε­σί­ες.

Κραυ­γα­λέο πα­ρά­δειγ­μα αυτής της τάσης είναι η προ­σπά­θεια της εται­ρεί­ας WATT ΑΕ, να κα­τα­σκευά­σει μο­νά­δα μη­χα­νι­κής επε­ξερ­γα­σί­ας αστι­κών απο­βλή­των, δυ­να­μι­κό­τη­τας 100.000 τόνων/έτος, μέσα στην ΟΕΔΑ Φυλής, στη θέση ενός κέ­ντρου ανα­κύ­κλω­σης υλι­κών (ΚΔΑΥ), το οποίο κα­τα­στρά­φη­κε ολο­σχε­ρώς το 2013, από πυρ­κα­γιά. Και είναι κραυ­γα­λέο πα­ρά­δειγ­μα για δύο λό­γους. Αφε­νός, επει­δή επη­ρε­ά­ζει άμεσα το νέο πε­ρι­φε­ρεια­κό σχε­δια­σμό (ΠΕΣΔΑ) της Ατ­τι­κής και, αφε­τέ­ρου, επει­δή σχε­διά­ζε­ται να γίνει μέσα στην ΟΕΔΑ της Φυλής, στην οποία την ευ­θύ­νη έχει ο αρ­μό­διος φο­ρέ­ας για τη δια­χεί­ρι­ση των απο­βλή­των της Ατ­τι­κής, ο ει­δι­κός δια­βαθ­μι­δι­κός σύν­δε­σμος ΕΔΣΝΑ.

Δε θα στα­θού­με, τώρα, στον τρόπο με τον οποίο η WATT ΑΕ προ­σπά­θη­σε να κα­τα­σκευά­σει τη μο­νά­δα. Άρ­χι­σε τις ερ­γα­σί­ες, χωρίς οι­κο­δο­μι­κή άδεια και χωρίς πε­ρι­βαλ­λο­ντι­κή αδειο­δό­τη­ση, ισχυ­ρι­ζό­με­νη, πα­ρα­πλα­νη­τι­κά, ότι επι­διώ­κει την ανα­κα­τα­σκευή του κα­μέ­νου ΚΔΑΥ. Γι αυτό και της επι­βλή­θη­κε δια­κο­πή ερ­γα­σιών και βα­ρύ­τα­τα πρό­στι­μα (πρό­στι­μο ανέ­γερ­σης 819.841,50 ευρώ και ετή­σιο πρό­στι­μο δια­τή­ρη­σης 136.640,25 ευρώ). Ανα­γκά­στη­κε έτσι να υπο­βάλ­λει νέο φά­κε­λο πε­ρι­βαλ­λο­ντι­κής αδειο­δό­τη­σης, ο οποί­ος τί­θε­ται σε δη­μό­σια δια­βού­λευ­ση από 3/10/2016, έως 05/12/16.

Στη σχε­τι­κή ανα­κοί­νω­ση, απο­κα­λύ­πτο­νται οι νέες δρα­στη­ριό­τη­τες, που επι­διώ­κει να ανα­πτύ­ξει η WATT ΑΕ: «Τρο­πο­ποί­η­ση υφι­στά­με­νου ΚΔΑΥ και επέ­κτα­σή του με μο­νά­δα βιο­λο­γι­κής επε­ξερ­γα­σί­ας για βιο­ξή­ραν­ση στε­ρε­ών απορ­ριμ­μά­των και πα­ρα­γω­γή-τυ­πο­ποί­η­σης SRF/RDF». Οι νέες δρα­στη­ριό­τη­τες κα­τα­τάσ­σο­νται στις εξής ομά­δες του επί­ση­μου πί­να­κα πε­ρι­βαλ­λο­ντι­κής αδειο­δό­τη­σης: ολο­κλη­ρω­μέ­νες εγκα­τα­στά­σεις δια­χεί­ρι­σης απο­βλή­των - πρά­σι­να ση­μεία συ­μπε­ρι­λαμ­βα­νο­μέ­νων των κέ­ντρων ανα­κύ­κλω­σης, εκ­παί­δευ­σης, δια­λο­γής στην πηγή - εγκα­τα­στά­σεις ανά­κτη­σης υλι­κών από μη επι­κίν­δυ­να σύμ­μει­κτα ανα­κυ­κλώ­σι­μα από­βλη­τα μέσω μη­χα­νι­κής ή και χει­ρω­να­κτι­κής δια­λο­γής - εγκα­τα­στά­σεις επε­ξερ­γα­σί­ας αστι­κών στε­ρε­ών απο­βλή­των.

Η υπό­θε­ση αυτή έχει τεθεί, από την ΠΡΩ­ΣΥ­ΝΑΤ, υπόψη της ΓΓ δια­χεί­ρι­σης στε­ρε­ών απο­βλή­των, του ΕΔΣΝΑ και της πε­ρι­φέ­ρειας Ατ­τι­κής, εδώ και πολ­λούς μήνες. Καμία πλευ­ρά, δε θε­ώ­ρη­σε αρ­κε­τά σο­βα­ρό το θέμα, ώστε να το­πο­θε­τη­θεί δη­μό­σια και υπεύ­θυ­να. Μας δό­θη­καν ανε­πί­ση­μες εξη­γή­σεις του τύπου: «δεν πρό­κει­ται να επι­τρα­πούν εγκα­τα­στά­σεις δια­χεί­ρι­σης, που δεν πε­ρι­λαμ­βά­νο­νται στο ΠΕΣΔΑ» ή «δεν μπο­ρού­με να σχο­λιά­σου­με ενέρ­γειες για τις οποί­ες δεν έχου­με επί­ση­μη ενη­μέ­ρω­ση».

Τώρα, όμως, τα ψέ­μα­τα τε­λεί­ω­σαν. Κα­νείς δεν μπο­ρεί να κρύ­βε­ται ή να με­τα­θέ­τει την ευ­θύ­νη σε άλ­λους. Υπάρ­χει, πλέον, συ­γκε­κρι­μέ­νο σχέ­διο και με­λέ­τη πε­ρι­βαλ­λο­ντι­κών επι­πτώ­σε­ων (ΜΠΕ) της WATT ΑΕ, την οποία η Διεύ­θυν­ση πε­ρι­βαλ­λο­ντι­κής αδειο­δό­τη­σης του υπουρ­γεί­ου πε­ρι­βάλ­λο­ντος και το πε­ρι­φε­ρεια­κό συμ­βού­λιο Ατ­τι­κής έβα­λαν σε δη­μό­σια δια­βού­λευ­ση.   

Το με­γά­λο ζή­τη­μα, αυτή τη στιγ­μή, είναι να μά­θου­με με επί­ση­μο τρόπο, τη θέση της κυ­βέρ­νη­σης, της πε­ρι­φέ­ρειας Ατ­τι­κής και του ΕΔΣΝΑ, στα πα­ρα­κά­τω ερω­τή­μα­τα:

  • Επι­τρέ­πε­ται η αδειο­δό­τη­ση και η κα­τα­σκευή υπο­δο­μών με μέ­γε­θος και χα­ρα­κτή­ρα σαν αυτών της WATT ΑΕ, χωρίς αυτές να πε­ρι­λαμ­βά­νο­νται στον ΠΕΣΔΑ;
  • Με ποια λο­γι­κή υπο­χρε­ώ­νο­νται οι δήμοι της Ατ­τι­κής, ακόμη και αν πρό­κει­ται για ένα «πρά­σι­νο ση­μείο», να ζη­τούν την επι­βε­βαί­ω­ση του ΕΔΣΝΑ ότι εναρ­μο­νί­ζο­νται με το υπό εκ­πό­νη­ση ΠΕΣΔΑ και η WATT ΑΕ να απαλλάσ­σε­ται από αυτήν την υπο­χρέ­ω­ση;
  • Ανε­ξάρ­τη­τα από τις τυ­πι­κές υπο­χρε­ώ­σεις της WATT ΑΕ, η πε­ρι­φέ­ρεια Ατ­τι­κής και ο ΕΔΣΝΑ θε­ω­ρούν ότι η συ­γκε­κρι­μέ­νη δρα­στη­ριό­τη­τα, στο συ­γκε­κρι­μέ­νο χώρο, βρί­σκε­ται σε αρ­μο­νία με το πε­ριε­χό­με­νο του νέου ΠΕΣΔΑ;
  • Ο ΕΔΣΝΑ, ο οποί­ος έχει την ευ­θύ­νη της δια­χεί­ρι­σης των ΑΣΑ της Ατ­τι­κής και την ευ­θύ­νη της δια­χεί­ρι­σης της ΟΕΔΑ Φυλής έχει συμ­φω­νή­σει στην ανά­πτυ­ξη της συ­γκε­κρι­μέ­νης δρα­στη­ριό­τη­τας;
  • Αυτός είναι ο τύπος της ανά­πλα­σης της εγκα­τά­στα­σης της Φυλής, που ορα­μα­τί­ζο­νται η πε­ρι­φέ­ρεια Ατ­τι­κής, ο ΕΔΣΝΑ και ο δήμος Φυλής;

Ετικέτες