Ανάγκη πανεκπαιδευτικού μετώπου
Τις τελευταίες ημέρες, σε αρκετά σχολεία κυρίως της Αττικής, αλλά και στη Θεσσαλονίκη και την επαρχία, οι μαθητές και οι μαθήτριες αντιδρούν στο νομοσχέδιο Παιδείας που ψηφίστηκε στη Βουλή στις 23 Ιανουαρίου. Συγκεκριμένα, πάνω από εκατό σχολεία πανελλαδικά πραγματοποιούν συνελεύσεις και καταλήψεις στα σχολεία τους, με βασικά αιτήματα την απόσυρση του άρθρου που εξισώνει τα πτυχία των δημόσιων πανεπιστημίων με τα αντίστοιχα ιδιωτικών σχολών, αλλά και την κάλυψη των κενών στα σχολεία.
Χαρακτηριστικό των κινητοποιήσεων είναι το σύνθημα που έγραφε ένα πανό σε σχολείο της Γκράβας την περασμένη εβδομάδα, «Πανεπιστήμια με 8.000 Μόρια, Όχι ευρώ». Κι αυτό γιατί μεταξύ άλλων, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει την εξίσωση των πτυχίων των δημόσιων πανεπιστημίων με τα ιδιωτικά. Την ώρα που οι μαθητές και οι μαθήτριες αφιερώνουν δεκάδες ώρες καθημερινά και χιλιάδες ευρώ για να μπορούν να είναι «ανταγωνιστικοί» στον αγώνα δρόμου των πανελλαδικών, η ρύθμιση αυτή ανοίγει διάπλατα το δρόμο για την ιδιωτικοποίηση της παιδείας. Είναι εξοργιστικό, σε ένα λύκειο πλήρως εντατικοποιημένο και εξαρτώμενο από την παραπαιδεία και την ιδιωτική εκπαίδευση, η κυβέρνηση να αποκλείει μαθητές από την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσω της δημόσιας εκπαίδευσης. Ταυτόχρονα, πρόθεση της κυβέρνησης είναι η επαναφορά της τράπεζας θεμάτων και της βάσης του 10, που σε συνδυασμό με τον καθορισμό των θέσεων στις σχολές από τα ίδια τα τμήματα (προφανώς μείωση θέσεων) και την αξιολόγησή τους καθαρά με το πόσο «αυτοχρηματοδοτούμενες» είναι, θα οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη εντατικοποίηση και αποκλεισμό μαθητών και μαθητριών από την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Στην πραγματικότητα, η εξίσωση των πτυχίων οδηγεί στην κατάργηση του άρθρου 16 στην πράξη, καθώς παράλληλα με την αναγνώριση των ανεξέλεγκτων ιδιωτικών κολλεγίων, υποβαθμίζεται η δημόσια-δωρεάν παιδεία. Η στόχευση της κυβέρνησης άλλωστε αποτυπώνεται καθαρά στο νομοσχέδιο, όπου ψηφίστηκε η αναστολή της έναρξης λειτουργίας 37 νέων τμημάτων, που θα εισάγονταν στο μηχανογραφικό του 2020. Προφανώς η επίθεση στην παιδεία είναι συνολικότερη και γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο αντιδρούν οι μαθητές. Γιατί πέρα από τη σημερινή κατάσταση στα σχολεία, τα σχέδια της κυβέρνησης για την τριτοβάθμια εκπαίδευση περιλαμβάνουν τη διαγραφή φοιτητών, την εντατικοποίηση και την ολοένα και μεγαλύτερη σύνδεση των πανεπιστημίων με τον ιδιωτικό τομέα, απειλώντας το δημόσιο-δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το ξενόγλωσσο τμήμα στο ΕΚΠΑ, που θέσπισε δίδακτρα στο προπτυχιακό επίπεδο, τα μεταπτυχιακά που ήδη στοιχίζουν υπέρογκα ποσά, αλλά ακόμα και η Αρχιτεκτονική της Πάτρας όπου η πρόθεση του προέδρου είναι η θέσπιση διδάκτρων στο προπτυχιακό πρόγραμμα.
Ήδη έχουν πραγματοποιηθεί διαδηλώσεις κυρίως σε τοπικό επίπεδο την περασμένη βδομάδα, όπως στον Πειραιά, το Γαλάτσι και το Αιγάλεω. Την περασμένη βδομάδα επίσης, οι μαθητές και οι μαθήτριες ενώθηκαν μαζί με αναπληρωτές καθηγητές και φοιτητές στο πανελλαδικό συλλαλητήριο στις 30/1. Ακόμα πραγματοποιήθηκε συγκέντρωση και διαδήλωση των μαθητών στο Υπουργείο Παιδείας τη Δευτέρα 3/2, διεκδικώντας μεταξύ άλλων την απόσυρση του άρθρου για την εξίσωση πτυχίων, την κάλυψη όλων των κενών στα σχολεία και την επαρκή θέρμανση στα σχολεία, που ήδη πολλά τη στερούνται εντελώς.
Οι κινητοποιήσεις πρέπει να συνεχιστούν και να αποκτήσουν πανελλαδική έκταση, κόντρα στα σχέδια της κυβέρνησης για τη δημόσια παιδεία. Οι μαθητές και οι μαθήτριες, μαζί με τους καθηγητές και τους φοιτητές πρέπει να συντονιστούν, αναγκάζοντας την κυβέρνηση να πάρει πίσω το νομοσχέδιο που κάνει ένα βήμα παραπάνω προς την ιδιωτικοποίηση της παιδείας. Το σύνθημα των μαθητών είναι σαφές, «Η παιδεία δεν είναι μπίζνα», και γι’ αυτό το λόγο οφείλουμε να αντισταθούμε στα σχέδια ιδιωτικοποίησής της.
*Αναδημοσίευση από την Εργατική Αριστερά