Την Πέμπτη 17 Οκτωβρίου 2024, κατά τα εγκαίνια της εικαστικής έκθεσης WANDERLUST-ALL PASSPORTS στο Μέγαρο Σλήμαν-Μελά η ομάδα καλλιτεχν(ιδ)ών Artists Against Genocide and Artwashing GR προχώρησε σε παρέμβαση ενημέρωσης σχετικά με την συμμετοχή της έκθεσης στο ξέπλυμα της γενοκτονίας στη Γάζα αλλά και εταιρειών που συνεργάζονται με το Ισραήλ, καθώς και την εργαλειοποίηση της τέχνης από επιχειρηματικά συμφέροντα που οδηγούν στο εξευγενισμό της Αθήνας (αναλυτικά διαβάζετε παρακάτω).

Χωρίς καμία αφορμή, security, διοργανωτές και επιμελητής προπηλάκισαν όσες και όσους μοίραζαν το κείμενο στο σημειο της παρεμβασης (έναν ουδέτερο χώρο, χωρίς έργα τέχνης), ενώ κινήθηκαν φυσικά εναντίον τους και επεδίωξαν να σκίσουν το ενημερωτικό πανό. Επιπλέον, οι διοργανωτές φωτογράφισαν ρεβανσιστικά πρόσωπα από την ομάδα καλλιτεχν(νιδ)ων εν μέσω της ειρηνικής παρεμβασης, μια προκλητική προσπάθεια να στοχοποιηθούν τα πρόσωπα όσων προχωρούσαν στην ενημερωτική παρέμβαση. Η στάση αυτή έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τις επικλήσεις του επιμελητή για μια έκθεση που επιδιώκει να “φέρει κοντά ανθρώπους, προάγοντας την αρμονική συνύπαρξη, την αλληλοκατανόηση και τον σεβασμό της ανθρώπινης ζωής και αξιοπρέπειας.“ όπως γράφτηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών της Ελλάδος (Ε.Ε.Τ.Ε.) και το Σωματείο Εργαζομένων στη Σύγχρονη Τέχνη (Σ.Ε.Σ.Τ.) πήραν δημόσια θέση και ανέδειξαν τα ζητήματα που έθεσε η παρέμβαση. Πρόκειται για μια θετική εξέλιξη, καθώς δείχνουν πως στο χώρο της τέχνης υφίσταται κόσμος που προβληματίζεται αντίστοιχα. Η σιωπή της πλειοψηφίας των ΜΜΕ που φρόντισαν να καλύψουν δημοσιογραφικά τα εγκαίνια, αλλά απέκρυψαν εντελώς το γεγονός ότι έλαβε χώρα ενημερωτική παρέμβαση, προσθέτει μια ακόμα ψηφίδα στην κατάπτυστη συγκάλυψη της γενοκτονικής σφαγής.

Το κείμενο της παρέμβασης: 

Η έντονη δημόσια κριτική που δέχτηκε η έκθεση με τίτλο “Wanderlust-All Passports” αναδεικνύει μια σειρά ζητημάτων που αφορούν τον χώρο της τέχνης.

Η διακοπή της συνεργασίας της με την Πρεσβεία του Ισραήλ αποτελεί σημαντική εξέλιξη και κατάκτηση, προϊόν της πίεσης που ασκήθηκε τόσο από συλλογικούς φορείς του πολιτισμού (ΕΕΤΕ) και μαζικά από ανθρώπους της τέχνης, όσο και από πρωτοβουλίες αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη (BDS Greece).

Η σημαντική αυτή νίκη δεν κλείνει ωστόσο την συζήτηση που άνοιξε στη δημόσια σφαίρα: Η διαπλοκή του πολιτισμού με την εξελισσόμενη γενοκτονία είναι πολύπλευρη, συνιστώντας δείκτη και συνέχεια ευρύτερων ζητημάτων που αφορούν την κατάσταση στον χώρο της τέχνης, τη χρηματοδότησή της και την εργαλειοποίησή της για σκοπούς άλλους από εκείνους που οφείλει να υπηρετεί.

Η έκθεση πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη και υπό την αιγίδα των ΕFA και THEON GROUPS αλλά και της Island Oil Holdings, ευδιάκριτο αποδεικτικό στοιχείο του μηχανισμού της γενοκτονίας που καταφεύγει πάγια στο ξέπλυμα μέσω της τέχνης. Οι ΕFA και THEON GROUPS αποτελούν εταιρείες πολεμικού εξοπλισμού που κατασκευάζουν συστήματα για στρατιωτικές εφαρμογές και συνεργάζονται με τις μεγαλύτερες στρατιωτικές δυνάμεις στον κόσμο. Η Island Oil Ηoldings είναι εταιρεία προμήθειας και εμπορίας ναυτιλιακών καυσίμων με σταθμούς ανεφοδιασμού στο Ισραήλ. Αυτές οι εταιρείες-χορηγοί της πολεμικής βιομηχανίας μας υπενθυμίζουν τη συνενοχή της Ελλάδας στην γενοκτονία που επεκτείνεται από τη Γάζα και τη Δυτική Όχθη, στο Λίβανο, τη Συρία και την Υεμένη. Καταγγέλλουμε απερίφραστα τη συνεργασία της έκθεσης με τη βιομηχανία όπλων και με την εταιρεία καυσίμων που ενεργοποιείται στο Ισραήλ.

Επιπλέον, η εταιρεία (ΜΙTSIS ΗΟΤΕL GROUPS) ανέθεσε την επιμέλεια και διοργάνωση της έκθεσης στον επιμελητή (Κώστα Πράπογλου), ο οποίος επί πληρωμή δέχτηκε να βρει καλλιτέχνες για να εκθέσουν τα έργα τους και να δημιουργήσουν νέα έργα (αμισθί) ειδικά για το Μέγαρο Σλήμαν-Μελά. Μέσα από αυτήν την κίνηση η εταιρεία καταφέρνει δύο πράγματα. Από τη μία μεταστρέφει το ρεύμα αντίστασης στο κλείσιμο του ιστορικού κινηματογράφου ΙΝΤΕΑΛ σε ψευδεπίγραφη αποδοχή του κλεισίματος σχετίζοντάς το (προσωρινά) με τη παλαιότερη καλλιτεχνική χρήση του κτιρίου. Ταυτόχρονα, ο κινηματογράφος (με ζωή 102 χρόνων) κινδυνεύει να μετατραπεί σε μέρος ενός συνεδριακού κέντρου που εξυπηρετεί το πελατολόγιο του πολυτελούς ξενοδοχείου το οποίο επιδιώκουν να κατασκευάσουν. Aπό την άλλη η έκθεση “Wanderlust - All Passports” συμβάλλει στην αλλαγή του ταξικού προσήμου της γειτονιάς (εξευγενισμό / gentrification), τουριστικοποιεί το κέντρο της Αθήνας και ταυτόχρονα χρησιμοποιεί τη τέχνη ως μέσο εξαπάτησης (ξέπλυμα μέσω τέχνης / artwashing) τόσο των καλλιτεχνών όσο και των κατοίκων της πόλης.

Σημειώνουμε πως μας έγινε γνωστό ότι οι καλλιτέχνιδες/ες, τόσο στην τωρινή όσο και σε προηγούμενες εκθέσεις του επιμελητή κ. Πράπογλου, δεν υπογράφουν κάποια σύμβαση ούτε αμείβονται. Έτσι η έκθεση καταπατά πρόσθετα τα εργασιακά δικαιώματα των καλλιτεχνών. Οι συνθήκες επισφαλούς εργασίας αποτελούν μια ακόμη πτυχή του ξεπλύματος μέσω της τέχνης.

Καλούμε τις/τους συμμετέχουσες/οντες, την καλλιτεχνική κοινότητα και τους κατοίκους της Αθήνας να καταδικάσουν απερίφραστα τη γενοκτονική σφαγή που διαπράττει το Ισραήλ και οι σύμμαχοί του (μαζί και το ελληνικό κράτος) στην Παλαιστίνη, όπως και να καταγγείλει το ξέπλυμα της γενοκτονίας μέσω της τέχνης

Καλούμε επίσης σε συλλογική δράση μέσω παρεμβάσεων, τόσο ως ανταπόκριση στο πολιτιστικό μποϊκοτάζ που καλεί το PACBI [6], όπως και σε αντίσταση στον εξευγενισμό της πόλης, την απαξίωση της νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς και της σύγχρονης καλλιτεχνικής παραγωγής.

* ΕΞΩ ΟΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ ΟΠΛΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΤΕΧΝΗΣ

* ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΛΕΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΟ ΞΕΠΛΥΜΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

* ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΕΞΕΥΓΕΝΙΣΜΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ

* ΝΟ ART BUSINESS AS USUAL!

* ΣΠΑΜΕ ΤΗ ΣΙΩΠΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ, ΚΑΜΙΑ ΣΥΝΕΝΟΧΗ!

* ΛΕΥΤΕΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ!

Ετικέτες