Στις 2 Νοέμβρη αναμένεται να ολοκληρωθεί η δίκη του γυναικολόγου μαιευτήρα και καθηγητή του ΔΙΠΑΕ ο οποίος κατηγορείται για σεξουαλική παρενόχληση σε φοιτήτριες αλλά και σε πελάτισσές του. Με αφορμή την επικείμενη δικάσιμο βρεθήκαμε με τον συνήγορο κατηγορίας Παναγιώτη Λογγινίδη για να συζητήσουμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα θύματα έμφυλης βίας από το δικαστικό σύστημα, την στάση του Πανεπιστημίου, τον ρόλο του φεμινιστικού κινήματος, και τις αλλαγές που χρειάζεται να γίνουν για την δικαίωση των θυμάτων.

Είναι κοινή πα­ρα­δο­χή ότι η δίκη της μαιευ­τι­κής έχει επι­κε­ντρώ­σει το εν­δια­φέ­ρον του κό­σμου. Θέ­λεις να μας κά­νεις μια σύ­ντο­μη ανα­δρο­μή­στα γε­γο­νό­τα της υπό­θε­σης;

Η υπό­θε­ση αυτή απο­τε­λεί την πρώτη του εί­δους της που έφτα­σε στο ακρο­α­τή­ριο, πριν ανοί­ξει όλος αυτός ο χορός κα­ταγ­γε­λιών του metoo, σε μια γκάμα επαγ­γελ­μα­τι­κών χώρων και επαγ­γελ­μα­τιών, γυ­ναι­κών και κο­ρι­τσιών που έχουν υπο­στεί ασελ­γείς πρά­ξεις από ανώ­τε­ρους ιε­ραρ­χι­κά και θε­σμι­κά ή άν­δρες επαγ­γελ­μα­τί­ες από τους οποί­ους εξαρ­τώ­νταν με κά­ποιον τρόπο.

Η δική μας υπό­θε­ση ξε­κί­νη­σε από μια έρευ­να της Ασφά­λειας, κα­τό­πιν ει­σαγ­γε­λι­κής πα­ραγ­γε­λί­ας, για τη διε­ρεύ­νη­ση διά­πρα­ξης μιας σει­ράς αδι­κη­μά­των από ένα πλή­θος δι­δα­σκό­ντων στο Τμήμα Μαιευ­τι­κής του ΔΙΠΑΕ, έρευ­να που προ­κλή­θη­κε από μια ανώ­νυ­μη κα­ταγ­γε­λία. Από τις κα­τα­θέ­σεις πε­ρί­που 20 φοι­τη­τριών, που επι­λέ­χθη­καν τυ­χαία από την Ασφά­λεια μέσω των μη­τρώ­ων, του­λά­χι­στον 5 φοι­τή­τριες κα­τήγ­γει­λαν ασελ­γείς πρά­ξεις από κα­θη­γη­τή τους γυ­ναι­κο­λό­γο, οι οποί­ες συ­νέ­βαι­ναν στο προ­σω­πι­κό του ια­τρείο, κατά τη γυ­ναι­κο­λο­γι­κή τους εξέ­τα­ση. Ο ίδιος, φαί­νε­ται ότι κα­λού­σε όλες τις φοι­τή­τριές του σε δω­ρε­άν γυ­ναι­κο­λο­γι­κές εξε­τά­σεις, στα πλαί­σια της συ­να­δελ­φι­κό­τη­τας. Η ει­σαγ­γε­λι­κή Αρχή που επε­ξερ­γά­στη­κε τις κα­τη­γο­ρί­ες, έκρι­νε αρ­χι­κά ότι πι­θα­νώς επρό­κει­το για την τέ­λε­ση του αδι­κή­μα­τος της προ­σβο­λής γε­νε­τή­σιας αξιο­πρέ­πειας. Καθώς αυτό το αδί­κη­μα απαι­τεί έγκλη­ση του πα­θό­ντος για να κι­νη­θεί ποι­νι­κή δίωξη, λόγω της πα­ρέ­λευ­σης του τρι­μή­νου από την τέ­λε­ση του αδι­κή­μα­τος χωρίς αυτήν την έγκλη­ση από τις πα­θού­σες, δεν ήταν δυ­να­τόν να διω­χθεί ο κα­ταγ­γελ­λό­με­νος και τέ­θη­κε στο αρ­χείο η υπό­θε­ση. Κα­τό­πιν, ασκή­θη­κε από τις 3 πα­θού­σες προ­σφυ­γή κατά της ει­σαγ­γε­λι­κής διά­τα­ξης. Η Ει­σαγ­γε­λέ­ας Εφε­τών απε­φάν­θη ότι πι­θα­νόν να έχει τε­λε­στεί το αδί­κη­μα της κα­τά­χρη­σης σε γε­νε­τή­σια πράξη του άρ­θρου 343παρ.γ ΠΚ, δη­λα­δή η κα­τά­χρη­ση από τον κα­τη­γο­ρού­με­νο της θέσης του ως εκ­παι­δευ­τι­κού, προ­κει­μέ­νου εκ­με­ταλ­λευό­με­νος την ευ­κο­λία εξεύ­ρε­σης των θυ­μά­των, να τα καλεί σε προ­σω­πι­κό χώρο – ια­τρείο για γυ­ναι­κο­λο­γι­κές εξε­τά­σεις κι εκεί να ασελ­γεί σε βάρος τους. Πα­ρέ­πεμ­ψε μά­λι­στα την υπό­θε­ση στο ακρο­α­τή­ριο, θε­ω­ρώ­ντας ότι η υπό­θε­ση αυτή δεν πρέ­πει να θα­φτεί.

Μέχρι τώρα ποια ήταν η αντι­με­τώ­πι­ση από το δι­κα­στι­κό σύ­στη­μα;

Είναι αλή­θεια ότι για το αυ­το­νό­η­το, τη δίωξη δη­λα­δή του κα­τη­γο­ρου­μέ­νου, πα­λέ­ψα­νε πολύ οι πα­θού­σες και μαζί με αυτές κι εγώ. Δυ­στυ­χώς «δεν πήρε εμπρός» αυ­τό­μα­τα η μη­χα­νή επι­βο­λής του νόμου με τη πολύ χλια­ρή αντι­με­τώ­πι­ση από την πρώτη Ει­σαγ­γε­λέα που έθεσε την υπό­θε­ση στο Αρ­χείο. Ως απο­τέ­λε­σμα της δικής μας πολύ δυ­να­μι­κής προ­σπά­θειας να νε­κρα­να­στή­σου­με την υπό­θε­ση, φτά­σα­με στη δεύ­τε­ρη, πολύ ξε­κά­θα­ρη αντι­με­τώ­πι­ση των γε­γο­νό­των όταν η Ει­σαγ­γε­λέ­ας Εφε­τών με τόλμη και αξιο­πρέ­πεια πα­ρέ­πεμ­ψε απευ­θεί­ας σε δίκη τον τώρα πια κα­τη­γο­ρού­με­νο.

Θα σταθώ όμως σε δυο ση­μεία πολύ ση­μα­ντι­κά της υπό­θε­σης: πώς είναι δυ­να­τόν, η πρώτη Ει­σαγ­γε­λέ­ας Πρω­το­δι­κών να άκου­σε πέντε νέες κο­πέ­λες να μι­λούν για πα­ρεμ­βα­τι­κές πρά­ξεις του κα­θη­γη­τή – γυ­ναι­κο­λό­γου στο σώμα τους και στα γεν­νη­τι­κά τους όρ­γα­να κατά την ια­τρι­κή τους εξέ­τα­ση και να θε­ω­ρή­σει ότι το προ­κύ­πτον αδί­κη­μα είναι αυτό το χλια­ρό και αφη­ρη­μέ­νο της προ­σβο­λής της γε­νε­τή­σιας αξιο­πρέ­πειας κι όχι το αδί­κη­μα, για το οποίο εκ­δι­κά­ζε­ται σή­με­ρα ο κα­τη­γο­ρού­με­νος ή το ακόμα πιο προ­σή­κον του άρ­θρου 338ΠΚ, αυτό της κα­τά­χρη­σης σε γε­νε­τή­σια πράξη, ανι­κά­νου προς αντί­στα­ση, το οποίο είναι και κα­κούρ­γη­μα; Κι επι­πλέ­ον, πώς είναι δυ­να­τόν, ενώ υπάρ­χουν του­λά­χι­στον 5 πα­θού­σες που κα­ταγ­γέλ­λουν ασελ­γείς πρά­ξεις στην Ασφά­λεια, τε­λι­κά η ποι­νι­κή δίωξη να έχει ασκη­θεί μόνο για τις τρεις που δή­λω­σαν πο­λι­τι­κή αγωγή, ενώ το αδί­κη­μα είναι αυ­τε­παγ­γέλ­τως διω­κό­με­νο;

Αυτές οι αστο­χί­ες της δι­καιο­σύ­νης στη συ­γκε­κρι­μέ­νη πε­ρί­πτω­ση δεί­χνουν ότι τί­πο­τα δεν κι­νεί­ται από μόνο του, αλλά χρειά­ζε­ται αν­θρώ­πους (δι­κη­γό­ρους, δι­κα­στές, πο­λί­τες) που να είναι σε μια μό­νι­μη επα­γρύ­πνη­ση και να πιέ­ζουν συ­νε­χώς την, έτσι κι αλ­λιώς, πα­θο­γε­νή δι­καιο­σύ­νη να κάνει όσο κα­λύ­τε­ρα γί­νε­ται τη δου­λειά της.

Τι νο­μί­ζεις ότι εμπο­δί­ζει και τι διευ­κο­λύ­νει τη θε­τι­κή εξέ­λι­ξη υπο­θέ­σε­ων σαν κι αυτήν;             

Σί­γου­ρα εμπό­διο απο­τε­λεί η δι­καιο­λο­γη­μέ­νη τάση των θυ­μά­των να στρέ­φο­νται προς τα μέσα, μετά τα συμ­βά­ντα, αντί να επι­διώ­κουν την εξω­στρέ­φεια και την απο­κα­τά­στα­ση της βλά­βης τους. Επί­σης η συχνά ισχυ­ρή θέση των δρα­στών που επη­ρε­ά­ζει την κρίση του δι­κα­στη­ρί­ου, μιας και μια εύ­κο­λη κα­τα­δί­κη του δρά­στη, θα οδη­γή­σει σε ανα­τρο­πή όλης του της (ακα­δη­μαϊ­κής, ια­τρι­κής, επι­στη­μο­νι­κής και οι­κο­γε­νεια­κής) ζωής. Άρα οι δι­κα­στι­κοί λει­τουρ­γοί, έχουν να σκε­φτούν διπλά πριν απο­φα­σί­σουν την κα­τα­δί­κη των υπέρ άνω πάσης υπο­ψί­ας αυτών δρα­στών.

Ποια είναι  η στάση του πα­νε­πι­στη­μί­ου μέχρι τώρα και πώς την ερ­μη­νεύ­εις;

Το ΔΙΠΑΕ είναι απόν από όλη αυτή την ιστο­ρία από­δο­σης μιας τέ­τοιας ση­μα­ντι­κής κα­τη­γο­ρί­ας σ’ ένα από τα πιο γνω­στά μέλη του. Μά­λι­στα, όποια ενέρ­γεια έγινε από αυτό, πα­ρα­πλεύ­ρως της ποι­νι­κής δια­δι­κα­σί­ας (πχ πει­θαρ­χι­κή δίωξη), στό­χευε στον να τον κα­λύ­ψει και να τον προ­στα­τεύ­σει, θε­ω­ρώ­ντας ότι δεν προ­κύ­πτει κάτι μεμ­πτό έως τώρα. Γνω­μο­δο­τώ­ντας στην Υπουρ­γό Παι­δεί­ας για την προ­σω­ρι­νή παύση του ή όχι από την άσκη­ση των κα­θη­κό­ντων του, πρό­τει­νε ομό­φω­να τη μη ανα­στο­λή, αφού σύμ­φω­να με τη συ­νε­δρί­α­ση της αρ­μό­διας Επι­τρο­πής του ΔΙΠΑΕ, δεν προ­έ­κυ­ψε προς το παρόν η τέ­λε­ση των κατά συρ­ροή αδι­κη­μά­των του κα­τη­γο­ρου­μέ­νου. Κι όλα αυτά, ερή­μην των κο­ρι­τσιών που δεν τα κά­λε­σαν να τα ακρο­α­στούν, ώστε να έχουν και τη γνώμη της άλλης πλευ­ράς αλλά και κό­ντρα στη γνω­μο­δό­τη­ση του νο­μι­κού συμ­βού­λου του Πα­νε­πι­στη­μί­ου, ο οποί­ος θε­ω­ρεί την κα­τη­γο­ρία που εκ­κρε­μεί σε βάρος του κα­θη­γη­τή, ικανή να προ­κα­λέ­σει την επι­βο­λή πει­θαρ­χι­κών κυ­ρώ­σε­ων. Δυ­στυ­χώς, ο ακα­δη­μαϊ­σμός στη χώρα μας έχει πια απο­κτή­σει τα χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά της φήμης που τον συ­νό­δευαν τόσα χρό­νια και τα οποία δεν τον αφή­νουν να ανα­πνεύ­σει, για να πα­ρά­ξει αυτό για το οποίο γεν­νή­θη­κε, την από­λυ­τη ελευ­θε­ρία και ανε­ξαρ­τη­σία.

Ποιος ο ρόλος του φε­μι­νι­στι­κού κι­νή­μα­τος στη στή­ρι­ξη των θυ­μά­των;

Όλον αυτό τον καιρό, φε­μι­νι­στι­κές, αντι­σε­ξι­στι­κές, αντι­ρα­τσι­στι­κές ορ­γα­νώ­σεις έχουν στα­θεί δίπλα στον αγώνα των κο­ρι­τσιών για την απο­κα­τά­στα­ση της θιγ­μέ­νης αξιο­πρέ­πειάς τους. Έτσι απο­δει­κνύ­ουν ότι κα­νείς δεν είναι μόνος του σε αυτόν τον αγώνα και σε αυτή τη ζωή κι ότι μόνο πολ­λοί μαζί μπο­ρούν να πε­τύ­χουν, γε­γο­νός που το ξε­χνά­με όσο περ­νά­ει ο και­ρός, λόγω της απο­δυ­νά­μω­σης των συλ­λο­γι­κών διεκ­δι­κή­σε­ων, του ατο­μι­κι­σμού και της απο­μό­νω­σης που γεννά ο τρό­πος ζωής μας και η απρό­σω­πη εποχή μας. Αν και τα προ­βλή­μα­τα πια πά­μπολ­λα και όλα πα­ρό­ντα από την αρχή στην πο­λι­τι­κή κα­τά­στα­ση που βιώ­νου­με, το φε­μι­νι­στι­κό κί­νη­μα είναι από τα πιο μό­νι­μα και διαρ­κώς σε κι­νη­τι­κό­τη­τα στην αν­θρώ­πι­νη ιστο­ρία. Για αυτό πρέ­πει να πα­ρα­μεί­νει ζω­ντα­νό και να εν­δυ­να­μω­θεί, ει­δι­κά μετά από την απο­κά­λυ­ψη όλων αυτών των ιστο­ριών διά­κρι­σης λόγω φύλου. Απ’ ότι φαί­νε­ται, ο δρό­μος είναι πολύς και οι αγώ­νες αστα­μά­τη­τοι μέχρι να επι­τευ­χθεί πραγ­μα­τι­κή ισό­τη­τα της γυ­ναί­κας με τον κυ­ρί­αρ­χο άνδρα.

Ετικέτες