Για τα σκουπίδια.
Σχετικά με το άλυτο για πάνω από πενταετία πρόβλημα διαχείρισης των απορριμμάτων στη Ζάκυνθο, που έχει ως αποτέλεσμα την πρωτοφανή και τραγικά επικίνδυνη κατάσταση των βουνών από σκουπίδια για τρίμηνο στο νησί, που απειλεί όχι μόνο την οικονομική δραστηριότητα του τόπου αλλά κατά βάση την ίδια την ζωή μας, έχουμε να δηλώσουμε τα ακόλουθα :
· Παραμένουμε σταθερά υπέρμαχοι της ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων με διαλογή στην πηγή, ανακύκλωση (πλαστικών, χαρτιού, γυαλιού και μετάλλων) και κομποστοποίηση των φυτικών στοιχείων.
· Πιστεύουμε ότι με την κατάλληλη και συνδυασμένη καμπάνια (πολιτεία, δήμος, περιφέρεια και απλοί πολίτες) είναι δυνατόν προοδευτικά, ο όγκος των σκουπιδιών που θα οδηγηθεί τελικά σαν υπόλειμμα (ΧΥΤΥ) και όχι σαν σύμμικτο σκουπίδι (ΧΥΤΑ), να είναι λιγότερο από 40% του συνόλου των σημερινών σκουπιδιών
· Οι ευθύνες για την σημερινή κατάσταση είναι διαχρονικές και αφορούν όλες τις δημοτικές αρχές και Διοικήσεις του Συνδέσμου Καθαριότητας που από δεκαπενταετίας συστηματικά και σχεδιασμένα ανέχτηκαν την υποβάθμιση, την υπολειτουργία και εντέλει την καταστροφή των κυττάρων του ΧΥΤΑ του Σκοπού, ενώ παράλληλα απαξιώθηκε έως καταστροφής σημαντικό μέρος του μηχανολογικού εξοπλισμού . Ενός ΧΥΤΑ που κάποτε αποτέλεσε πρότυπο λειτουργίας και χωροθέτησης, αλλά τελευταία λόγω της αποδόμησης του και των προβληματικών, λανθασμένων και ατελών παρεμβάσεων, προέκυψαν σε αυτόν σημαντικά προβλήματα, όπως η διαφυγή στραγγιδίων (λόγω μη λειτουργίας του βιολογικού καθαρισμού) και ο κίνδυνος κατακρήμνισης απορριμμάτων στην θάλασσα (λόγω αποτυχημένων παρεμβάσεων αντιστήριξης). Μετά από αυτά, προτείνουμε την κατάργηση του ΦΟΣΔΑ και την ενσωμάτωση του στις υπηρεσίες του Δήμου Ζακυνθίων.
· Απορρίπτουμε την πρόταση για το ΛΙΒΑ στην οποία, αυθαίρετα και παρά την αρνητική γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου, οδηγήθηκε ο σύνδεσμος αφού προοδευτικά απαξιώθηκε ο ΧΥΤΑ Σκοπού. Εμείς εμμένουμε σταθερά στην άποψη που αποτέλεσε και απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου στις 15/4/2011 όπου, η συγκεκριμένη πρόταση για το Λίβα τεκμηριωμένα απορρίφθηκε σαν απολύτως επικίνδυνη για τον υδροφόρο ορίζοντα, περιβαλλοντικά ακατάλληλη και οικονομικά ασύμφορη.
· Η αλλαγή του προσανατολισμού για επιλογή θέσης νέου ΧΥΤΑ φαίνεται ότι έγινε την δεκαετία του 2000 παράλληλα με την συστηματική αποδόμηση του υπάρχοντος. Η συνολική επιχειρηματολογία για την απομάκρυνσή του άρχιζε και τελείωνε με αναφορά στο ΕΘΠΖ ενώ "διανθίζονταν " κατά καιρούς με «απειλές» για τα πρόστιμα που η "Αγία Ευρώπη" επέβαλε στη χώρα για τον συγκεκριμένο ΧΥΤΑ.
Εδώ βέβαια συστηματικά αποκρύβονταν ότι:
1. Το Θαλάσσιο πάρκο βρήκε εκεί το ΧΥΤΑ και όχι το αντίθετο.
Τον συμπεριέλαβε μάλιστα οριακά (100 μέτρα από τα όριά του) καθιστώντας έτσι "προβληματική" την λειτουργία του.
2. Τα πρόστιμα κυρίως αφορούν την πλημμελή λειτουργία του ΧΥΤΑ, την διαχείριση των υγρών αποβλήτων και διαφυγή στραγγισμάτων σε παρακείμενο ρέμα και άλλες παραβάσεις.
3. Η Ευρώπη που επικαλούνται κάποιοι σαν να πρόκειται για τις "Δέκα εντολές του Μωυσή" είναι παράλληλα και η Ευρώπη των "τρελών αγελάδων", των βομβών απεμπλουτισμένου ουρανίου στην Σερβία, της υδρόλυσης των χημικών της Συρίας νότια του Ιονίου, της λογικής εξόρυξης υδρογονανθράκων νότια της Ζακύνθου με σίγουρη την απόλυτη καταστροφή στον τουρισμό σε τυχόν ατύχημα, η Ευρώπη των πολλών πυρηνικών εργοστασίων που λειτουργώντας "φθηνά" βάζουν σε κίνδυνο την ίδια την ύπαρξη της και το μέλλον της, είναι η Ευρώπη της Siemens και της Novartis που μαζί με τις γερμανικές και γαλλικές τράπεζες , που διασώσαμε με τα μνημόνια, μας "αποζημιώνουν" για τα σκάνδαλα και τις ζημιές όχι με χρήματα αλλά με "προγράμματα εκπαίδευσης των Ελλήνων κατά της διαφθοράς" !!!!
4. Θυμίζουμε λοιπόν στους επίδοξους "πρόθυμους " ότι ένας τόπος που βρίσκεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης όπως το νησί μας έχει το δικαίωμα και τροπολογίες να κάνει, και Προεδρικά Διατάγματα να αλλάζει, αλλά και να χωροθετεί εντός η εκτός Πάρκου αν δεν γίνεται αλλιώς, με χωροταξικά κριτήρια που να είναι σύμφωνα με τις αναμφισβήτητες ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες του. Τους θυμίζουμε ακόμα ότι όπως η χώρα έτσι και το νησί, περνάει από 7ετίας μια περίοδο οικονομικής και ανθρωπιστικής κρίσης, με ελάχιστους πια πόρους και σοβαρότατα - εξ αυτού - προβλήματα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, έτσι που οι λύσεις πια εκτός από περιβαλλοντικά ασφαλείς να πρέπει υποχρεωτικά να είναι και οικονομικά βιώσιμες και κοινωνικά αποδεκτές.
4. Τέλος τους θυμίζουμε να μην συγχέουν από πρόθεση , το "υπάρχον κύτταρο του ΧΥΤΑ στο Σκοπό" με τη "χερσόνησο του Σκοπού ", η οποία αποτελεί όχι σκουπιδότοπο άλλα γεωγραφική περιοχή του νησιού χιλιάδων στρεμμάτων γης.
Τι όμως έχουμε σήμερα;
· Έχουν περάσει ήδη 5-7 χρόνια από τότε που ο ΧΥΤΑ στο σκοπό κρίθηκε μη βιώσιμος λόγω κορεσμού, αλλά λύση δεν έχει ακόμα προκύψει
· Η επιλογή θέσης της ταφής απορριμμάτων ή υπολειμμάτων παραμένει ακόμα το σημαντικότερο πρόβλημα, με τις τοπικές κοινωνίες τη μια μετά την άλλη να μην συναινούν στην αποδοχή των σκουπιδιών.
· Το κόστος του εγχειρήματος επιλογής άλλου σημείου και μάλιστα 30 - 40 χιλιόμετρα μακριά, αλλά και το κόστος μεταφοράς εκτός Ζακύνθου έγινε από μόνο του απαγορευτικό, ειδικά για τα μνημονιακά χρόνια εξαντλητικής λιτότητας που βιώνουμε και στη Ζάκυνθο.
· Το παλαιότερο πρόβλημα του νερού έχει περισσότερο οξυνθεί τόσο ποσοτικά όσο και κυρίως ποιοτικά, με την διαφύλαξη του εναπομείναντος υδροφόρου ορίζοντα και την απομάκρυνση του ενδεχόμενου χρήσης εργοστασίου αφαλάτωσης, να αποτελεί πια κεντρικό θέμα ζωτικής σημασίας για το νησί μας.
· Το νησί βρίσκεται για πρώτη φορά και στην πράξη μπροστά σε αδιέξοδο, αφού για πρώτη φορά τα σκουπίδια έπνιξαν για 3 μήνες τώρα την πόλη όταν παράλληλα και σε συνδυασμό με τις πλημμύρες είμαστε από διμήνου σε ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ.
Τα παραπάνω καθιστούν επιτακτική την ανάγκη την εξεύρεση μιας λύσης άκρως επείγουσας, υποχρεωτικά όχι κοστοβόρας και αναγκαία βιώσιμης σε βάθος χρόνου.
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι, με βάση την εμπειρία αλλά και την τεράστια οικονομική δυσπραγία που βιώνουμε, πρέπει η λύση που θα επιλέξουμε να είναι εφικτή αλλά και περιβαλλοντικά μη καταστροφική.
Όσο για την ολοκληρωμένη διαχείριση , που παράλληλα πρέπει οπωσδήποτε να ξεκινήσει, δεν προβλέπεται να μπορεί να ελαττώσει άμεσα σε σημαντικό βαθμό το πραγματικό υπόλειμμα παρά μόνο σε βάθος χρόνου.
Αν όλα γίνουν στην εντέλεια, σε συνδυασμό με την ολοκληρωμένη διαχείριση, θα έχουμε την ευτυχία να μιλάμε για έναν πετυχημένο "ΧΥΤΥ" του οποίου η λειτουργία καθόλου ασύμβατη δεν θα είναι με ζώνες προστασίας, περιοχές natura και τους πιο αυστηρούς περιβαλλοντικούς όρους.
Η λύση όσον αφορά το χώρο υγειονομικής ταφής, πρέπει να προσφέρεται :
· Άμεσα για επείγουσα εναπόθεση απορριμμάτων, μετά σχετικές παρεμβάσεις, και επαναλειτουργία του βιολογικού καθαρισμού των στραγγιδίων.
· Βραχυπρόθεσμα για επεξεργασία των απορριμμάτων (διαλογή, ανακύκλωση και κομποστοποίηση) με την εγκατάσταση μηχανολογικού εξοπλισμού.
· Σε δεύτερο χρόνο για υγειονομική ταφή υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ) σε νέο κύτταρο σε όχι μεγάλη απόσταση από το παλαιό κύτταρο στο Σκοπό και αφού αυτό έχει πλήρως αποκατασταθεί.
Όσο για την ιδιωτική λύση τόσο εντός όσο και εκτός του νησιού είναι πανάκριβη, στερεί από το Δήμο ένα σημαντικό έσοδο από την ανακύκλωση και έχει τον κίνδυνο ακόμα μεγαλύτερων έως δυσβάσταχτων απαιτήσεων από τους εργολάβους όταν στο εγγύς μέλλον θα έχουν καταρρεύσει όλες οι δομές και υπηρεσίες συγκομιδής απορριμμάτων από το Δήμο. Θεωρούμε ότι τα σκουπίδια για 3 μήνες τώρα στο δρόμο «εκπαιδεύουν» τους Ζακυνθινούς για την αποδοχή της απευκταίας και πανάκριβης λύσης του ΙΔΙΩΤΗ.
Καταλήγοντας, σχετικά με την επιλογή θέσης για τη νέα διαχείρισης των απορριμμάτων στη Ζάκυνθο, καταθέτουμε ξανά στο τραπέζι την επιλογή της περιοχής του Σκοπού όπου, σε μικρό χρονικό ορίζοντα θα γίνει πλήρης και ασφαλής αποκατάσταση του υπάρχοντος κυττάρου και δημιουργία νέου κυττάρου κοντά στο παλαιό, έξω από τα όρια του ΕΘΠΖ η ίσως και στα όριά του με σχετική τροποποίηση , με δημιουργία ΧΥΤΥ και εγκατάσταση μηχανημάτων διαλογής, ανακύκλωσης, κομποστοποίησης για τα σκουπίδια και επεξεργασίας για τα όποια στραγγίδια .
Η συγκεκριμένη επιλογή συνοπτικά προτείνουμε να γίνει για τους ακόλουθους λόγους:
1. Είναι η λύση που μπορεί να εφαρμοστεί στο συντομότερο χρόνο και με τις λιγότερες πιθανές κοινωνικές αντιδράσεις
2. Είναι η περισσότερο περιβαλλοντικά ασφαλής θέση αφού, το έδαφος του αργίλου (γλίνα) που διαθέτει εξασφαλίζει τη μη διαπερατότητα τυχόν σταγονιδίων προς τα κάτω και προς τα όποια υπόγεια νερά της περιοχής
3. Στην περιοχή δεν εντοπίζεται από τις μελέτες μεγάλος υδροφόρος ορίζοντας ¨γλυκού νερού" όπως εντοπίζεται σε όλη τη ζώνη του βραχίονα ( Λίβας)
4. Διαθέτει απεριόριστες ποσότητες από χώμα τόσο για υπόστρωμα όσο και για επικάλυψη, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί με το ελάχιστο κόστος χωματουργικών εργασιών και χωρίς να χρειάζεται να μεταφέρεται από μακριά.
5. Είναι σε μικρή απόσταση μόλις 5 - 7 χλμ από την περιοχή που παράγεται το 80% των σκουπιδιών, γεγονός που είναι σύμφωνο τόσο με τα προβλεπόμενα από μελέτες όσο και με την ανάγκη για περιορισμό των εξόδων μεταφοράς ( τεράστια κόστη για το Λίβα).
6. Είναι εύκολα προσβάσιμη περιοχή με σχεδόν έτοιμο τον δρόμο που θα οδηγεί στον χώρο επεξεργασίας και όποιας εναπόθεσης, γεγονός που κατεβάζει ακόμα το κόστος και το χρόνο έναρξης των εργασιών.
7. Η περιοχή δεν είναι οπτικά ορατή από μακριά, βρίσκεται σε ικανή απόσταση από οικισμούς και δεν δημιουργεί καμία ουσιαστική περιβαλλοντική όχληση ή επιβάρυνση.
Για το Νοσοκομείο
Θεωρούμε ότι ζήτημα με τα χειρουργεία του νοσοκομείου που από δυόμιση μήνες παραμένουν κλειστά είναι ένα σοβαρό πρόβλημα που αφορά κυρίως τους Ζακυνθινούς αλλά και τους επισκέπτες στο νησί και σχετίζεται με τα προβλήματα και την υποβάθμιση συνολικά του Εθνικού Συστήματος Υγείας τα μνημονιακά χρόνια. Η κατάσταση δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί ουσιαστικά παρά μόνο στα πλαίσια μιας αλλαγής συνολικής πολιτικής για τη υγεία με γενναία χρηματοδότηση σε υποδομές μηχανήματα και λειτουργίες ( το κόστος για το ΕΣΥ έχει σε 6 χρόνια μειωθεί κατά 70% ) παράλληλα με τολμηρή ενίσχυση του στελεχικού δυναμικού του που από 7 ετίας έχει απωλέσει, με αποχωρήσεις χωρίς νέους διορισμούς, το 40% της δυναμικότητάς του.
Συγκεκριμένα όμως διαπιστώνουμε μια σημαντική και αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην οργάνωση και την πρόοδο των ερευνών, που επιβεβαιώνει την άποψη που από την αρχή είχαν εκφράσει και συνεχίζουν να υποστηρίζουν οι εργαζόμενοι στο Νοσοκομείο αλλά και κοινωνικοί φορείς ότι:
· Δεν μπορεί τη διεύθυνση των ερευνών να μην την έχει αναλάβει κλιμάκιο υπευθύνων από την Υγειονομική περιφέρεια και το Υπουργείο που θα έπρεπε να έχει εγκατασταθεί στο Νοσοκομείο
· Είναι απαράδεκτο ο διοικητής της Υγειονομικής περιφέρειας να έρχεται στο νοσοκομείο μόλις δύο μήνες μετά από το συμβάν και μόνο μετά την ανακοίνωση της επίσκεψης του Περιφερειάρχη .
· Είναι απαράδεκτο για τον Υπουργό και βουλευτή του νησιού, που μάλιστα πλήττεται από τα "τρία κακά" όχι της μοίρας (αλλά των υπευθύνων – ανεύθυνων και διαπλεκόμενων ), να αδιαφορεί προκλητικά μπροστά στις εκκλήσεις όλων των φορέων , ακόμα και για να επισκεφτεί το νησί .
· Είναι επίσης προκλητικό να εμφανίζεται ξαφνικά μετά από δύο μήνες ουσιαστικής απουσίας, και ενώ οι ασθενείς ταλαιπωρούνται για χειρουργεία στην Πάτρα, οι Ζακυνθινοί πνίγονται στα σκουπίδια, και ο τουρισμός κινδυνεύει με μαζικές ακυρώσεις, αυτός εμπρηστικά πριν δέκα μερες να δηλώνει ότι γνωρίζει την αιτία φωτογραφίζοντας τους εργαζόμενους και μάλιστα αποδίδοντας τους ευθύνες , χωρίς καμία επιτροπή να έχει καν τέτοιο προσανατολισμό και καμία δικαστική η διοικητική διαδικασία να έχει ακόμα ξεκινήσει.
Εκτιμούμε ότι την ενώ ή συνθήκη επανεκκίνησης των χειρουργείων είναι απολύτου προτεραιότητας και ακρως επείγουσα, είναι επίσης σημαντικό να αποκλειστεί , με όποια δυνατότητα έχουμε και όποιο κόστος, η πιθανότητα παρόμοιο συμβάν να επαναληφθεί.
Προτείνουμε :
· την πιο εποικοδομητική, από πλευράς Διοίκησης και αρμόδιων Επιτροπών, συνεργασία με το Επιστημονικό Συμβούλιο και το σύλλογο εργαζομένων του Νοσοκομείου και την αποφυγή δηλώσεων που δεν βασίζονται σε στοιχεία , πάντοτε στη βάση της από κοινού παραδοχής ότι το νοσοκομείο μπορεί και πρέπει να ξεκινήσει ξανά τα χειρουργεία όχι μόνο από εκεί που σταμάτησε αλλά σε ακόμα καλύτερο επίπεδο.
· Αυτή τη φορά καμία περικοπή η αμφισβήτηση σε δαπάνες επισκευής η και πιθανής αντικατάστασης συσκευών η εγκαταστάσεων δεν θα είναι δικαιολογημένη. Το στολίδι που αποτελεί το Νοσοκομείο Ζακύνθου δεν αρκεί που μας παραδόθηκε σε χρήση. Χρειαζόταν και θα χρειάζεται από εδώ και πέρα τακτική ετήσια χρηματοδότηση για συμβάσεις ετήσιων ελέγχων , επιτήρησης λειτουργιών και συστημάτων, έγκαιρη επισκευή βλαβών και κάλυψη των τεχνικών ελλείψεων.
· Απαιτείται άμεσα να γίνει επίσης πρόσληψη τεχνικού προσωπικού που σήμερα απουσιάζει και άμεση πρόσληψη προσωπικού για τον καθαρισμό των χώρων σε θέσεις υπαλλήλων του δημοσίου. Θεωρούμε απαράδεκτο το καθεστώς των ιδιωτικών συνεργείων και των ιδιωτικών ατομικών συμβάσεων που κοστίζουν περισσότερο, αποδίδουν λιγότερο ( 3000 τμ για το συνεργείο και 13000 τμ για την μοναδική καθαρίστρια), αποκόβουν του εργαζόμενους από συλλογικότητες όπως αυτές των σωματείων, τους κρατούν σε καθεστώς ομηρίας και συντελούν εντέλει στη κατεύθυνση των ατομικών λύσεων που ειδικά για το χώρο της υγείας είναι καταστροφικές.
· Προτείνουμε την άμεση έγκριση τουλάχιστον 50% αύξησης του προϋπολογισμού του νοσοκομείου που είναι καθηλωμένος χαμηλότερα και εκείνου του παλαιού νοσοκομείου. Επίσης άμεση προκύρηξη θέσεων σε νοσηλευτικό , παραιατρικό και διοικητικό προσωπικό που λειτουργεί μόλις στο 50% του προβλεπόμενου και κάτω από τα όρια ασφαλούς λειτουργίας του ιδρύματος.
· Στο πάγιο αίτημα τόσο των εργαζομένων όσο και της κοινωνίας, για εκκίνηση της πλήρους εξοπλισμένης Μονάδας Εντατικής Θεραπείας , εμείς προτείνουμε ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΙ ΤΩΡΑ η ΜΕΘ . Να ξεκινήσει με αποσπασμένους από άλλο νοσοκομείο γιατρούς και νοσηλευτές και να προχωρήσει με μόνιμους λειτουργούς μέσα από επίσημους διαγωνισμούς για μόνιμες θέσεις στο ΕΣΥ. Έτσι αφενός θα εμπεδωθεί ξανά με τον ποιο αποτελεσματικό τρόπο το αίσθημα ασφάλειας και εμπιστοσύνης στους ασθενείς, αλλά και θα αναβαθμιστεί το νοσοκομείο μας συνολικά ώστε και περισσότερα να προσφέρει ( και όχι μόνο σε Ζακυνθινούς ) αλλά και παρόμοια σύμβαντα σαν τα τελευταία να μην ξανασυμβούν στο μέλλον.