Αφορμή για το σχόλιο αυτό έδωσε ο καταιγισμός άρθρων, συνεντεύξεων και χρησμών, συχνά αντιφατικών, που κατά ριπές (η μεταφορά δεν είναι δική μας) εξαπολύει ο κ. Βαρουφάκης τις τελευταίες μέρες. Θέλουμε εδώ να δούμε τις κεντρικές ιδέες που προβάλλονται από τον, ας μην το ξεχνάμε, κεντρικό διαπραγματευτή της ελληνικής κυβέρνησης, παρά την παραίτησή του στο παρά πέντε.

O κ. Βα­ρου­φά­κης εξα­κο­λου­θεί να τα­ξι­δεύ­ει στα πέ­λα­γα του ιδε­α­λι­σμού (χρη­σι­μο­ποιώ τον όρο αυ­στη­ρά φι­λο­σο­φι­κά και όχι με την τρέ­χου­σα χρήση). Σύμ­φω­να με όσα είπε σε χθε­σι­νή συ­νέ­ντευ­ξή του στο CNN: «Η αλή­θεια είναι ότι η ισχυ­ρή τρόι­κα των πι­στω­τών δεν εν­δια­φε­ρό­ταν να βρε­θεί λο­γι­κή, έντι­μη, αμοι­βαία απο­δε­κτή λύση», [1] δη­λα­δή, ακόμη και τώρα θε­ω­ρεί ότι η ελ­λη­νι­κή κυ­βέρ­νη­ση όφει­λε να "δια­πραγ­μα­τεύ­ε­ται" σύμ­φω­να με τις ιδέες της "λο­γι­κής" και της "εντι­μό­τη­τας" ή, όπως το ’χε πει γλα­φυ­ρά τότε, σύμ­φω­να με τον "Ορθό Λόγο" του Καντ. Για να κα­τα­λή­ξει στο ...«Τι έχει κάνει η Ευ­ρώ­πη στον εαυτό της;», υπο­νο­ώ­ντας ότι η συμ­φω­νία με την Ελ­λά­δα είναι κα­τα­στρο­φι­κή για την… Ευ­ρώ­πη, μια φα­ντα­σια­κή Ευ­ρώ­πη, που όπως θα δούμε, υπάρ­χει μόνο στο μυαλό των ευ­ρω­παϊ­στών της «αρι­στε­ράς πα­ντός και­ρού», όπως πε­τυ­χη­μέ­να χα­ρα­κτη­ρί­στη­καν πρό­σφα­τα.

Αλλά, ας πά­ρου­με τα πράγ­μα­τα με τη σειρά. Πριν ακρι­βώς δύο χρό­νια, σε άρθρο με τίτλο «Πόσο ευ­στα­θούν οι θέ­σεις της ηγε­τι­κής ομά­δας του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ για επα­να­δια­πραγ­μά­τευ­ση του μνη­μο­νί­ου, όταν ανα­λά­βει την κυ­βέρ­νη­ση;» [2], είχα ασχο­λη­θεί με την ουσία των ιδεών περί δια­πραγ­μά­τευ­σης της ηγε­τι­κής ομά­δας του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ με στόχο να απο­δει­χτεί ότι «η κατά Α. Τσί­πρα δια­πραγ­μά­τευ­ση δε στέ­κε­ται από την άποψη της στρα­τη­γι­κής θε­ω­ρί­ας και επο­μέ­νως δεν πρό­κει­ται να γίνει». Ει­δι­κό­τε­ρα, είχα ασχο­λη­θεί με τις δύο αντι­φα­τι­κές αφε­τη­ρί­ες-όρους της «δια­πραγ­μά­τευ­σης» κατά ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ, αφε­νός της κα­τάρ­γη­σης των μνη­μο­νί­ων και αφε­τέ­ρου της πα­ρα­μο­νής στην Ευ­ρω­ζώ­νη κάτω από οποιεσ­δή­πο­τε συν­θή­κες. 

Αρ­χι­κά, είχα κα­τα­πια­στεί με το ερώ­τη­μα που από τη ΔΕΘ το 2012, είχε κλη­θεί να απα­ντή­σει ο Τσί­πρας: Αν η ΕΕ αρ­νη­θεί τα ελ­λη­νι­κά αι­τή­μα­τα, θα απο­χω­ρή­σει η Ελ­λά­δα από την Ευ­ρω­ζώ­νη; Είχε απα­ντή­σει τότε (2012) ο Τσί­πρας ότι η ΕΕ απο­κλεί­ε­ται να μη δε­χτεί τα ελ­λη­νι­κά αι­τή­μα­τα, επει­δή η Ελ­λά­δα κρατά την… τύχη της Ευ­ρω­ζώ­νης στα χέρια της. Όμως οκτώ μήνες αρ­γό­τε­ρα, η ΕΕ δεν ενέ­δω­σε στην Κύπρο και απο­δεί­χτη­κε ότι εδώ η γραμ­μή του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ είχε σο­βα­ρά κενά. Ο μόνος που μέχρι τέ­λους τότε επέ­μει­νε ότι η Κύ­προς δεν έπρε­πε να εν­δώ­σει, διότι η ΕΕ… μπλό­φα­ρε(!) ήταν ο κ. Βα­ρου­φά­κης. Αντί­θε­τα, ο κ. Τσί­πρας, σε συ­νέ­ντευ­ξή του στην «Κυ­ρια­κά­τι­κη Ελευ­θε­ρο­τυ­πία» τον Ιού­λιο του 2013, πρό­βα­λε την επό­με­νη ιδε­ο­λη­ψία που μας τα­λα­νί­ζει τα τε­λευ­ταία χρό­νια. Ότι δη­λα­δή η έλευ­ση του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ θα αλ­λά­ξει το τοπίο της Ευ­ρώ­πης ρι­ζι­κά, ώστε να προ­κύ­ψει νέα δομή και λει­τουρ­γία των ορ­γά­νων της ΕΕ και να δι­καιω­θούν τα αι­τή­μα­τα του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ.

Πα­ρεν­θε­τι­κά εδώ να ση­μειώ­σου­με ότι η θε­ω­ρία αυτή, που δια­δί­δε­ται εμ­φα­τι­κά ακόμα και τώρα, συ­νυ­πάρ­χει με την αντί­θε­τη Βα­ρου­φά­κεια αφή­γη­ση, σύμ­φω­να με την οποία το Eurogroup είναι 99% όρ­γα­νο του Σόι­μπλε με κά­ποια ψήγ­μα­τα ανε­ξαρ­τη­σί­ας των Γάλ­λων. Αλλά αυτό είναι το χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό των ιδε­ο­λη­ψιών: εν­σω­μα­τώ­νο­νται σε συ­στή­μα­τα με τυ­πι­κές αντι­φά­σεις, χωρίς να διαρ­ρη­γνύ­ε­ται η ικα­νό­τη­τά τους να δια­δί­δο­νται από τα ΜΜΕ και τους υπό­λοι­πους ιδε­ο­λο­γι­κούς μη­χα­νι­σμούς του κρά­τους.
Αλλά ας επι­στρέ­ψου­με στο 2013. Είχε υπαι­νι­χθεί τότε ο Τσί­πρας ότι σε πε­ρί­πτω­ση που η Ευ­ρώ­πη τον ανα­γκά­σει, θα απα­ντή­σει με μο­νο­με­ρείς ενέρ­γειες, υπο­νο­ώ­ντας τη στάση πλη­ρω­μών. Είχα απο­δεί­ξει τότε ότι η απει­λή (με τη στρα­τη­γι­κή έν­νοια του όρου) που επέ­σειε ο Τσί­πρας προς τους εταί­ρους δεν επρό­κει­το να γίνει πι­στευ­τή όσο η Ελ­λά­δα δεν είχε ως εναλ­λα­κτι­κή την έξοδο από την Ευ­ρω­ζώ­νη. Το δί­δαγ­μα από την πε­ρί­πτω­ση της Κύ­πρου ήταν ότι θα έπρε­πε να έχου­με απά­ντη­ση στην πε­ρί­πτω­ση που η ΕΚΤ διέ­κο­πτε τη ρευ­στό­τη­τα των ελ­λη­νι­κών τρα­πε­ζών. Η μόνη δυ­να­τή απά­ντη­ση σε μια τέ­τοια πε­ρί­πτω­ση είναι η έξο­δος από την Ευ­ρω­ζώ­νη, αλλά ο Τσί­πρας a priori και εμ­φα­τι­κά απέρ­ρι­πτε σε κάθε πε­ρί­πτω­ση τέ­τοιο εν­δε­χό­με­νο. Άρα η απει­λή των μο­νο­με­ρών ενερ­γειών ήταν μια κού­φια απει­λή, και τέ­τοιες απει­λές είναι μη χρη­σι­μο­ποι­ή­σι­μα χαρ­τιά στις δια­πραγ­μα­τεύ­σεις.

Έτσι φτά­σα­με τον Ια­νουά­ριο του 2015 και στην ανά­λη­ψη της δια­κυ­βέρ­νη­σης από τον ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ. Ο οποί­ος πλέον έπρε­πε στα σο­βα­ρά να «δια­πραγ­μα­τευ­τεί» έχο­ντας όμως ήδη «κάψει» όποια δια­πραγ­μα­τευ­τι­κά χαρ­τιά διέ­θε­τε στη σφαί­ρα της πραγ­μα­τι­κό­τη­τας.
Τι επέ­λε­ξε λοι­πόν να κάνει ο ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ μπρο­στά στην αντί­φα­ση; Για μια ακόμα φορά δρα­πέ­τευ­σε στη χώρα της Ονει­ρο­φα­ντα­σί­ας. Τώρα επι­στρα­τεύ­τη­κε ο «Ορθός Λόγος» και ο Καντ. Όταν ρω­τή­θη­κε ο κ. Βα­ρου­φά­κης στις 6 Φε­βρουα­ρί­ου φέτος «Πώς θα αρ­θούν οι πιέ­σεις», αρ­κέ­στη­κε να απα­ντή­σει «μέσα από τον ορθό λόγο που δη­μιούρ­γη­σε η Ευ­ρώ­πη» [3]. Δη­λα­δή, η ΕΕ θα υπο­χω­ρού­σε στα αι­τή­μα­τα της Ελ­λά­δας επει­δή αυτά ήταν …«δί­καια», «λο­γι­κά» κ.λπ.(!) και δεν ήταν νοητό η Ευ­ρώ­πη του ορ­θο­λο­γι­σμού να μην τα λάβει υπόψη της. Έτσι, σύμ­φω­να με την αφή­γη­ση του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ, τε­λι­κά η συμ­φω­νία ήταν βέ­βαιη και ανα­πό­φευ­κτη, έστω και με υπο­χω­ρή­σεις, και όλοι θυ­μό­μα­στε ότι την ανέ­με­ναν εδώ και μήνες «από μέρα σε μέρα».

Ο πα­ρα­λο­γι­σμός αυτής της δήθεν δια­πραγ­μά­τευ­σης υπο­γραμ­μί­ζε­ται ακόμα πε­ρισ­σό­τε­ρο αν θυ­μη­θού­με ότι στις 16 Φε­βρουα­ρί­ου ο κ. Βα­ρου­φά­κης επα­νήλ­θε με… απαι­τή­σεις: «Η Ευ­ρώ­πη πρέ­πει να προ­σαρ­μο­στεί στο γε­γο­νός πως η Ελ­λά­δα αμ­φι­σβη­τεί ένα πρό­γραμ­μα το οποίο απέ­τυ­χε». Σύμ­φω­νοι, αλλά αν η Ευ­ρώ­πη δεν «προ­σαρ­μο­στεί», τι προ­τεί­νει ο κ. Βα­ρου­φά­κης; Μα, τις αρχές της… δη­μο­κρα­τί­ας απά­ντη­σε: «Η Δη­μο­κρα­τία λέει να υπάρ­ξει ένας συ­γκε­ρα­σμός αντι­τι­θέ­με­νων από­ψε­ων. Δεν μπο­ρού­με να λέμε ότι αυτό είναι και τέλος. Η ιστο­ρία της ΕΕ έχει απο­δεί­ξει πως τα τε­λε­σί­γρα­φα δεν απο­τε­λούν λύση». [4] 

Οι ιδε­α­λι­στι­κές ιδε­ο­λη­ψί­ες στο με­γα­λείο τους: «οι αρχές της δη­μο­κρα­τί­ας επι­τάσ­σουν…»! Αλλά η δρα­πέ­τευ­ση από την πραγ­μα­τι­κό­τη­τα στη συ­νέ­χεια έφτα­σε σε πα­ρο­ξυ­σμό. Διότι, αμέ­σως μετά ο κ. Βα­ρου­φά­κης, που θε­ω­ρεί­ται και γνώ­στης της Θε­ω­ρί­ας Παι­γνί­ων, προ­σέ­θε­σε: «Δεν μπλο­φά­ρου­με, λέμε ότι θέ­λου­με τίμια συμ­φω­νία και κοινά ση­μεία επα­φής. Είναι η μόνη επι­λο­γή που έχου­με. Είναι το σχέ­διο Α μας. Δεν έχου­με σχέ­διο Β».

Απί­στευ­το πού μπο­ρεί να οδη­γή­σουν οι ιδε­ο­λη­ψί­ες! 

Έγρα­ψα τότε ότι «η ση­μα­το­δό­τη­ση [από την Ελ­λη­νι­κή κυ­βέρ­νη­ση] με κάθε τρόπο της θέ­λη­σής της να υπο­γρά­ψει και ο το­νι­σμός της έλ­λει­ψης από την πλευ­ρά της οποιου­δή­πο­τε άλλου σχε­δί­ου, συ­νι­στούν κατά τη γνώμη σας δια­πραγ­μα­τευ­τι­κή τα­κτι­κή; Ή μήπως θυ­μί­ζουν εκεί­νον τον αλή­στου μνή­μης υπό­δι­κο προ­κά­το­χο του κ. Βα­ρου­φά­κη, τον Γ. Πα­πα­κων­στα­ντί­νου, που όταν "δια­πραγ­μα­τευό­ταν" το πρώτο μνη­μό­νιο δια­κή­ρυσ­σε σε όλους τους τό­νους ότι η Ελ­λά­δα δε δια­θέ­τει άλλη διέ­ξο­δο από αυτό, πα­ρο­μοιά­ζο­ντας την πε­ρί­πτω­σή της με τον "Τι­τα­νι­κό";». [5]

Και φτά­νου­με στην υπο­γρα­φή της Συμ­φω­νί­ας, η οποία έγινε με την ελ­λη­νι­κή κυ­βέρ­νη­ση να απο­δέ­χε­ται τη θα­τσε­ρι­κή θε­ω­ρία της ΤΙΝΑ (There Is No Alternative—Δεν Υπάρ­χει Εναλ­λα­κτι­κή) και τον κ. Βα­ρου­φά­κη να την κα­τα­ψη­φί­ζει με την (ορθή) θέση ότι διαιω­νί­ζει και χει­ρο­τε­ρεύ­ει το πρό­βλη­μα. Αλλά τότε; Αν δεν υπάρ­χει εναλ­λα­κτι­κή και αν η δια­θέ­σι­μη συμ­φω­νία οδη­γεί σε ακόμη χει­ρό­τε­ρα, μήπως ως έθνος πρέ­πει να πάμε να αυ­το­κτο­νή­σου­με ομα­δι­κά;

Αυτή τη λο­γι­κή αντί­φα­ση ακόμα και ο κ. Βα­ρου­φά­κης πρέ­πει να την είδε, και αιφ­νι­δί­ως βγήκε να ανα­κοι­νώ­σει ότι βε­βαί­ως και υπήρ­χε Plan B στα χέρια του κ. Τσί­πρα, ο οποί­ος προ­φα­νώς δεν το απο­δέ­χτη­κε. Φαί­νε­ται να τον έτσου­ξε ο αφο­ρι­σμός του Krugman ότι δεν πε­ρί­με­νε τέ­τοια ανι­κα­νό­τη­τα από την ελ­λη­νι­κή κυ­βέρ­νη­ση. Αυτό το Plan Β όμως δεν μας το έχουν πει, όπως και δεν έχουν δώσει την υπο­τι­θέ­με­νη με­λέ­τη σύμ­φω­να με την οποία ο Τσί­πρας προ­τί­μη­σε να υπο­γρά­ψει από το να πε­ρά­σει στο Plan B. Αλλά από ακρι­το­μυ­θί­ες προ­κύ­πτει ότι το βα­ρου­φά­κειο Plan B, αν ποτέ υπήρ­ξε, δεν αντι­με­τω­πι­ζό­ταν ως σο­βα­ρή εναλ­λα­κτι­κή, αλλά απλά ως μια μέ­θο­δος να πα­ρα­τα­θεί ακόμη πε­ρισ­σό­τε­ρο η (υπο­τι­θέ­με­νη) δια­πραγ­μά­τευ­ση, δη­λα­δή η γε­λοία δια­δι­κα­σία που μας οδή­γη­σε στο γο­νά­τι­σμα. Ου­σια­στι­κά επρό­κει­το για έκ­δο­ση δι­πλού νο­μί­σμα­τος μέσω IOU’s που και πάλι θα γι­νό­ταν με ταυ­τό­χρο­νη δια­κή­ρυ­ξη της με κα­νέ­να τρόπο και για καμία αιτία απο­χώ­ρη­σης από την Ευ­ρω­ζώ­νη, δη­λα­δή μια από τα ίδια για να συ­νε­χί­ζει ο κ. Βα­ρου­φά­κης να πη­γαι­νο­έρ­χε­ται στο Eurogroup.

Και εδώ ο κ. Βα­ρου­φά­κης πε­ρι­πί­πτει σε μία ακόμα αντί­φα­ση. Ταυ­τό­χρο­να με την απά­ντη­ση που επι­χει­ρεί στην κρι­τι­κή του Krugman, ότι τάχα είχαν Plan B (που έτσι κι αλ­λιώς είναι αντί­φα­ση σε σχέση με όσα δια­πρυ­σί­ως δια­κή­ρυσ­σε πα­λιό­τε­ρα, όπως έχου­με δει), προ­χω­ρά στο εξής: ««Ο πρω­θυ­πουρ­γός  ήταν αντι­μέ­τω­πος με μια απί­στευ­τα δύ­σκο­λη επι­λο­γή. Να αυ­το­κτο­νή­σει ή να εκτε­λε­στεί». [1] Μα αυτό αντι­φά­σκει με την ύπαρ­ξη Plan B, το Plan B εξ ορι­σμού είναι ένα σχέ­διο για να σου επι­τρέ­ψει να επι­βιώ­σεις αν το αρ­χι­κό σου σχέ­διο απο­τύ­χει.

Οπωσ­δή­πο­τε υπάρ­χουν προ­σω­πι­κά κί­νη­τρα πίσω από τις ριπές άρ­θρων, ομι­λιών, διαρ­ρο­ών, συ­νε­ντεύ­ξε­ων κ.ο.κ. τις οποί­ες εξα­πο­λύ­ει ο κ. Βα­ρου­φά­κης τις τε­λευ­ταί­ες μέρες. Αλλά αυτά δε μας εν­δια­φέ­ρουν. Αυτό που μας εν­δια­φέ­ρει είναι η ποιό­τη­τα του ιδε­ο­λο­γι­κού λόγου που εκ­φέ­ρει, η πο­λι­τι­κή και θε­ω­ρη­τι­κή κρι­τι­κή στα επι­χει­ρή­μα­τά του και κυ­ρί­ως στο βαθμό που αυτά απο­τέ­λε­σαν και επι­χει­ρή­μα­τα του κα­θε­στω­τι­κού ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ.

Πρώ­τα-πρώ­τα, μας εν­δια­φέ­ρει η επί­κλη­ση στην άσκη­ση πο­λι­τι­κής της "λο­γι­κής" και των "πα­ναν­θρώ­πι­νων αξιών" ως ιδε­ο­λο­γι­κών επι­χει­ρη­μά­των. Αυτά όλα θα ακού­γο­νταν, ίσως, με κά­ποιο εν­δια­φέ­ρον στις αρχές και τα μέσα του 18ου αιώνα, όταν η αστι­κή τάξη προ­ε­τοί­μα­ζε την έφοδό της κατά της φε­ου­δαρ­χί­ας, επι­κα­λού­με­νη επί­σης τη "λο­γι­κή" και τις "πα­ναν­θρώ­πι­νες αξίες" ως ιδε­ο­λο­γι­κά επι­χει­ρή­μα­τα. Αλλά από τότε έχει κυ­λή­σει πολύ νερό στ΄ αυ­λά­κι. Και όταν αυτά τα επι­χει­ρή­μα­τα επι­πλέ­ον χρη­σι­μο­ποιού­νται για να κα­λύ­ψουν τον αφο­πλι­σμό μιας, υπο­τί­θε­ται, αρι­στε­ρής κυ­βέρ­νη­σης, τότε εύ­λο­γα κά­ποιος ανα­ρω­τιέ­ται τι άλλο μπο­ρεί να συμ­βαί­νει.

Δεύ­τε­ρο, μας εν­δια­φέ­ρει όχι μόνο η ανυ­παρ­ξία εναλ­λα­κτι­κών σχε­δί­ων (βαριά ανι­κα­νό­τη­τα κατά Krugman), αλλά επι­πλέ­ον η a priori δια­κή­ρυ­ξη του εθε­λο­ντι­κού αφο­πλι­σμού μας, της δη­μό­σιας απο­κή­ρυ­ξης κάθε άλλης εναλ­λα­κτι­κής, εκτός από το αρ­χι­κό σχέ­διο επί­κλη­σης των αρχών της δη­μο­κρα­τί­ας και του δι­καί­ου. Μόνο στην Ελ­λά­δα μπο­ρεί να που­λη­θεί το ολο­φά­νε­ρο ψέμα ότι αυτή η στυλ Γ. Πα­πα­κων­στα­ντί­νου «δια­πραγ­μά­τευ­ση» συ­νι­στά όντως δια­πραγ­μά­τευ­ση. Για να αφή­σου­με στην άκρη και το εξω­φρε­νι­κό, ότι θα μπο­ρού­σε ποτέ άν­θρω­πος που γνω­ρί­ζει το Α-Β της Θε­ω­ρί­ας Παι­γνί­ων να πε­ρι­πέ­σει σε τέ­τοια απί­στευ­τη ηλι­θιό­τη­τα.

Όταν κά­ποιος ασχο­λεί­ται με τους προη­γού­με­νους έξι μήνες, αλλά και την πε­ρα­σμέ­νη πε­ντα­ε­τία, θα πρέ­πει να δια­χω­ρί­σει τις πε­ρι­πτώ­σεις Τσί­πρα και Βα­ρου­φά­κη. Ο κ. Τσί­πρας παί­ζει πάνω στις φα­ντα­σιώ­σεις μιας κοι­νω­νί­ας που έμαθε να σκέ­πτε­ται ιδε­ο­λη­πτι­κά μέσω «Με­γά­λων Ιδεών». Η άρ­χου­σα τάξη έχει αγκα­λιά­σει με πάθος στις μέρες μας τη Με­γά­λη Ιδέα του Ευρώ, τα συν­θλι­βό­με­να με­σαία και μι­κρο­α­στι­κά στρώ­μα­τα τη Με­γά­λη Ιδέα του ευ­ρω­παϊ­σμού, κά­ποια ερ­γα­τι­κά στρώ­μα­τα τη Με­γά­λη Ιδέα τού «Λαϊκή Εξου­σία ή Τί­πο­τα», κά­ποια άλλα πε­ρι­θω­ριο­ποιού­με­να στρώ­μα­τα τη Με­γά­λη Ιδέα της Εκ­δί­ω­ξης των Με­τα­να­στών που μας παίρ­νουν το ψωμί από το στόμα.

Ο κ. Τσί­πρας, σα γνή­σιος λαϊ­κι­στής, εκ­φέ­ρει λόγο που συ­να­ντιέ­ται με αυτές τις μα­ζι­κές ιδε­ο­λη­ψί­ες της κοι­νω­νί­ας επι­χει­ρώ­ντας, όπως απο­δεί­χτη­κε τε­λι­κά, να εν­σω­μα­τώ­σει την κοι­νω­νι­κή δια­μαρ­τυ­ρία στο κοι­νω­νι­κό σύ­στη­μα του εξαρ­τη­μέ­νου ελ­λη­νι­κού κα­πι­τα­λι­σμού. Η πε­ρί­πτω­σή του είναι άλλη από αυτήν του κ. Βα­ρου­φά­κη.
Ο τε­λευ­ταί­ος επι­χει­ρεί να συν­θέ­σει μια αφή­γη­ση για την πο­λι­τι­κή του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ, να κα­τα­σκευά­σει μια θε­ω­ρία που θα ιδε­ο­λο­γι­κο­ποιεί όσα απί­στευ­τα πα­ρα­κο­λου­θή­σα­με τους επτά τε­λευ­ταί­ους μήνες. Προ­σω­πι­κά, μου κάνει τε­ρά­στια εντύ­πω­ση η σα­θρό­τη­τα του λόγου του κ. Βα­ρου­φά­κη. Ο λόγος αυτός δεν είναι απί­στευ­τος μόνο για πο­λι­τι­κό. Είναι απί­στευ­τος κυ­ρί­ως για ακα­δη­μαϊ­κό, και μά­λι­στα ακα­δη­μαϊ­κό που θε­ω­ρεί­ται και γνώ­στης της στρα­τη­γι­κής θε­ω­ρί­ας. Όταν χρη­σι­μο­ποιεί τον όρο "δια­πραγ­μά­τευ­ση" για μια δια­δι­κα­σία που από πο­λι­τι­κή και θε­ω­ρη­τι­κή σκο­πιά ου­δε­μία σχέση είχε με δια­πραγ­μά­τευ­ση και όταν, προ­κει­μέ­νου να κρύ­ψει την κε­νό­τη­τα του λόγου του ολι­σθαί­νει στην επί­κλη­ση των ιδεών του "ευ­ρω­παϊ­σμού", της "λο­γι­κής" και της "εντι­μό­τη­τας", τότε οφεί­λου­με όλοι να αντι­λη­φθού­με ότι ο κ. Βα­ρου­φά­κης δεν ήταν απλώς ο λάθος άν­θρω­πος στη λάθος θέση. Ο κ. Βα­ρου­φά­κης είναι το θε­ω­ρη­τι­κό σύμ­πτω­μα ενός βα­θύ­τε­ρου κρι­σια­κού φαι­νο­μέ­νου που οδή­γη­σε ένα κόμμα τού «βλέ­που­με και κά­νου­με» να εκ­φρά­σει την κοι­νω­νι­κή δια­μαρ­τυ­ρία.

Οι θέ­σεις των «εταί­ρων μας» δεν απο­σπά­στη­καν ούτε δευ­τε­ρό­λε­πτο από τον Ορθό Λόγο, ήταν πά­ντο­τε και προ­βλέ­ψι­μες και απο­λύ­τως λο­γι­κές. Κυ­ρί­ως όμως ήταν ευ­ρω­παϊ­κές. Διότι αυτή ήταν και είναι η λο­γι­κή των ευ­ρω­παϊ­κών μη­χα­νι­σμών, αυτή είναι η λο­γι­κή της Ενω­μέ­νης Ευ­ρώ­πης, όπως από τη δε­κα­ε­τία του 1960 δια­κή­ρυσ­σε η ελ­λη­νι­κή αρι­στε­ρά. Μια λο­γι­κή τα­ξι­κή, σαφώς λο­γι­κή μη­χα­νι­σμών από­σπα­σης πλού­του από τους αδύ­να­τους και με­τα­φο­ράς του στους δυ­να­τούς. Ακόμα και τώρα που όλοι πλέον, με πρώ­τους τους ίδιους τους «θε­σμούς», βλέ­πουν ότι το τρίτο μνη­μό­νιο δεν υπάρ­χει πε­ρί­πτω­ση να επι­τύ­χει κα­νέ­ναν από τους στό­χους του, γιατί άραγε η ΕΕ επι­μέ­νει; Λόγω πα­ρα­λο­γι­σμού; Όχι, απλού­στα­τα διότι υπάρ­χουν φι­λέ­τα και αση­μι­κά στα οποία δεν έχουν βάλει χέρι ακόμα. Διά­φα­νη λο­γι­κή που μόνο ιδε­ο­λη­πτι­κές εμ­μο­νές μπο­ρεί να εμπο­δί­ζουν κά­ποιον να τη δια­κρί­νει.

Αυτή είναι η πραγ­μα­τι­κή Ευ­ρώ­πη. Η Ευ­ρώ­πη των κ.κ. Βα­ρου­φά­κη και Τσί­πρα υπάρ­χει στη σφαί­ρα της Ονει­ρο­φα­ντα­σί­ας. Το να κυ­βερ­νάς με ιδε­ο­λη­ψί­ες δεν είναι απλώς κα­τα­στρο­φι­κό, είναι τε­λι­κά εγκλη­μα­τι­κό.

[1] http://​tvxs.​gr/​news/​ellada/​baroyfakis-​sto-​cnn-​eixame-​plan-​b-​me-​entoli-​to...
[2] «Πόσο ευ­στα­θούν οι θέ­σεις της ηγε­τι­κής ομά­δας του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ για επα­να­δια­πραγ­μά­τευ­ση του μνη­μο­νί­ου, όταν ανα­λά­βει την κυ­βέρ­νη­ση;» http://​www.​ari​ster​ovim​a.​com/​details.​php?​id=4335
[3] http://​www.​euro2day.​gr/​news/​economy/​article/​1301476/​varoyfakhs-​synehizom...
[4] http://​news.​in.​gr/​economy/​article/?​aid=123​1386​193
[5] «Μπό­τες, Σπι­ρού­νια και Καυ­τές Δια­πραγ­μα­τεύ­σεις», http://​www.​ari​ster​ovim​a.​com/​details.​php?​id=4780).

*Ανα­δη­μο­σί­ευ­ση από το Αρι­στε­ρό Βήμα.

Ετικέτες