Υποστελέχωση του Δημοσίου – αναθέσεις σε ιδιώτες
Νέες αντεργατικές και αντιλαϊκές ρυθμίσεις προβλέπονται στο σχέδιο νόμου «Ρυθμίσεις Υπουργείου Εσωτερικών», που πρόκειται να ψηφιστεί το επόμενο διάστημα. Πρόκειται για άλλο ένα νομοσχέδιο που αποκαλύπτει τις προθέσεις της κυβέρνησης: διαχείριση της υποστελέχωσης, περαιτέρω διάλυση του Δημοσίου, ασφυκτικός έλεγχος και προώθηση των «προθύμων» στην υπηρεσιακή ιεραρχία, με ακόμα μεγαλύτερη ανάθεση της «ανάπτυξης» σε ιδιώτες.
Κινητικότητα
Στην ενότητα που αφορά την «κινητικότητα», περιορίζεται η δυνατότητα των εργαζομένων να μετακινηθούν σε άλλους φορείς, αφού, όπως περιγράφεται στην αιτιολογική έκθεση, «επιδιώκεται η σύντμηση των διαδικασιών κινητικότητας μέσω της υιοθέτησης δύο αντί για τρεις κύκλων κινητικότητας κατ’ έτος», ενώ ομολογείται η πρόθεση για «ένα σύστημα ολιστικής προσέγγισης του όρου “στελέχωση” αναφορικά με τις δημόσιες υπηρεσίες, καθώς η κινητικότητα συνδέεται ευθέως με τις διαδικασίες πρόσληψης, ώστε να διασφαλίζεται η συνέχεια και η συνάφεια των σχετικών αιτημάτων των φορέων». Είναι προφανής ο στόχος το Δημόσιο να παραμείνει υποστελεχωμένο, με μικρό αριθμό εργαζομένων, χαμηλές και υποβαθμισμένες υπηρεσίες προς το κοινωνικό σύνολο, ενώ στις επόμενες ενότητες του νομοσχεδίου ομολογείται ότι οι κοινωνικές ανάγκες που θα μένουν ακάλυπτες, ακριβώς λόγω αυτής της επιλογής, θα ανατίθενται σε ιδιώτες!
Επιπλέον, οι εργαζόμενες κι εργαζόμενοι που αιτούνται μετάταξη σε ανώτερη κατηγορία, υποχρεώνονται να το κάνουν μέσω του συστήματος της κινητικότητας, περιορίζοντας έτσι τις δυνατότητες εξέλιξης των εργαζομένων αυτών.
Διατηρούνται οι απαράδεκτες προϋποθέσεις του 74 του ν. 4590/2019 για τις μετατάξεις των ΙΔΑΧ υπαλλήλων, ενώ δεν εξασφαλίζεται η κάλυψη της μισθοδοσίας των εργαζομένων των ΟΤΑ, που μετακινούνται, από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Οι μετατάξεις κι οι αποσπάσεις γίνονται από τριμελές όργανο της υπηρεσίας υποδοχής, χωρίς να προβλέπεται ούτε η απλή παρουσία, ως παρατηρητών, των εκλεγμένων εκπροσώπων των εργαζομένων. Διαδικασίες στα κρυφά!
Υπηρεσιακή εξέλιξη
Στο Σύστημα Επιλογής Προϊσταμένων ακολουθείται η ίδια λογική του αποκλεισμού των αιρετών των εργαζομένων, αφαιρώντας… πανηγυρικά την αρμοδιότητα αυτή από τα Υπηρεσιακά Συμβούλια και αντικαθιστώντας τα με απολύτως ελεγχόμενα όργανα (Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων Τμημάτων-ΣΕΠΤ και Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων-ΣΕΠ). Δεν προβλέπεται και σε αυτή την περίπτωση η παρουσία σωματείων και συνδικαλιστικών οργάνων, ούτε για «ξεκάρφωμα»!
Ακόμα χειρότερα είναι τα νέα για τη «δομημένη» συνέντευξη και τη μοριοδότηση, αφού, όσο ανεβαίνει η θέση ευθύνης, τόσο αυξάνεται και το ποσοστό της συνέντευξης σε σχέση με τα τυπικά-αντικειμενικά προσόντα, των οποίων το ποσοστό μειώνεται.
Η εμπειρία σε θέσεις ευθύνης, που έχει αποκτηθεί με το καθεστώς της ανάθεσης, επιβραβεύεται κι έτσι, όσες κι όσοι δεν βρέθηκαν ποτέ με αυτά τα… «προσόντα» και τις αντίστοιχες διασυνδέσεις, δεν θα μπορέσουν να αγωνιστούν ισότιμα στην κούρσα της υπηρεσιακής ιεραρχίας, αφού θα υστερούν πάντα στο κριτήριο που ονομάζεται «μοριοδότηση βάσει εργασιακής εμπειρίας και άσκησης καθηκόντων ευθύνης». Το μήνυμα προς τους εργαζόμενους είναι σαφές από αυτή, αλλά και τις προηγούμενες κυβερνήσεις που κινούνται και σε αυτό το επίπεδο με τους… κλασικούς τρόπους.
Ακόμα και τα ίδια τα τυπικά προσόντα διαστρεβλώνονται κατά τη μοριοδότησή τους για την υπηρεσιακή εξέλιξη, με ταξικό πρόσημο. Δηλαδή το βασικό πτυχίο απαξιώνεται, έχοντας μειωμένη μοριοδότηση, ενώ όσο ανεβαίνει η βαθμίδα των μεταπτυχιακών σπουδών, η μοριοδότηση αυξάνεται, κάτι που πρωτοείδαμε στο Νόμο Γαβρόγλου, για τις προσλήψεις με προσοντολόγιο στην εκπαίδευση.
Έμμεση ιδιωτικοποίηση
Το Κεφάλαιο Β΄, «ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ», απελευθερώνει την ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών, αποδέχεται και ενσωματώνει τη διαχείριση της υποστελέχωσης και την επιλογή για μη προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, εκφράζοντας την απόλυτη προσήλωση του κόμματος της ΝΔ στην ιδιωτική πρωτοβουλία, τις αγορές και τα κέρδη, που νομικά προσπαθεί να τους εξασφαλίσει σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό, αδιαφορώντας για την πλειοψηφία της κοινωνίας.
Οι Αναπτυξιακές Εταιρίες των ΟΤΑ αποκτούν το ελεύθερο να αναθέτουν έργο: «Με τις διατάξεις του άρθρου 21 δίδεται η δυνατότητα υποκατάστασης των τεχνικών υπηρεσιών οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης που δεν διαθέτουν τεχνική επάρκεια κατά τις διατάξεις του άρθρου 44 παρ. 1 του ν. 4412/2016 να συνάπτουν συμβάσεις οριζόντιας συνεργασίας μεταξύ αναθετουσών αρχών κατά το άρθρο 12 παρ. 4 του ίδιου νόμου». Και ακόμα πιο γλαφυρά, παρακάτω: «Εν κατακλείδι, με την παρούσα ρύθμιση ανατίθεται η διεξαγωγή της διαδικασίας σύναψης, η εποπτεία και η επίβλεψη των δημοσίων συμβάσεων έργων ή μελετών αρμοδιότητάς της στους προτεινόμενους φορείς και επιλύεται το μείζον ζήτημα της υποστελέχωσης με ειδικό εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό των τεχνικών υπηρεσιών των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, αφού η εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών αυτών αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την απορρόφηση αναπτυξιακών προγραμμάτων και λοιπών επενδυτικών εργαλείων…».
Όλες οι μνημονιακές κυβερνήσεις και, με ακόμα μεγαλύτερη ζέση η τωρινή, έχουν βάλει στόχο τη διάλυση του Δημοσίου, για να ωφεληθούν οι επενδυτές και να μην υπάρχει κανένα «ρίσκο» στην αγορά.
Το συμφέρον της μεγάλης πλειοψηφίας της κοινωνίας και των εργαζομένων σε Δημόσιο και Ιδιωτικό Τομέα είναι η προστασία των Δημόσιων Υπηρεσιών, η λειτουργία τους με εργαζομένους που θέλουν να προσφέρουν στο κοινωνικό σύνολο και όχι στους λίγους ιδιώτες-επιχειρηματίες, με επαρκές, μόνιμο προσωπικό, χωρίς ιδιωτικοποιήσεις και αναθέσεις.
Το νομοσχέδιο του Υπ. Εσωτερικών είναι συνέχεια του «επιτελικού κράτους» και των άλλων καταστροφικών παρεμβάσεων και νομοθετημάτων που έχουν γίνει όλα τα μνημονιακά χρόνια (με ευκαιρία την κρίση).
Η πολιτική και συνδικαλιστική Αριστερά, ενώνοντας το εργατικό κίνημα με την κοινωνία, είναι απαραίτητο να αναδείξει τα προβλήματα, αλλά και να οργανώσει την πάλη απέναντι στην απόλυτη διάλυση, υποστελέχωση και ιδιωτικοποίηση των δημοσίων υπηρεσιών.
*Μέλος της παράταξης ΑΚΙΓΔΥ-Συσπειρώσεις
**Αναδημοσίευση από την Εργατική Αριστερά