ΜΕ FAST-TRACK ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ Β/ΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΝΑΝΤΙ ΤΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ
Στη δημοσιότητα δόθηκε από το υπουργείο Παιδείας το αναλυτικό κείμενο του νομοσχεδίου που προωθεί η κυβέρνηση προς ψήφιση, σχετικά με την"αναδιάρθρωση" της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει σημαντικές αλλαγές, οι οποίες θα τεθούν σε εφαρμογή, άρον-άρον, από τη νέα σχολική χρονιά (2013-2014)!!!!
Οι διατάξεις του ρυθμίζουν θέματα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όπως: το Γενικό Λύκειο, το Επαγγελματικό Λύκειο, τον Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων, την Οργάνωση & Λειτουργία φορέων μη τυπικής Επαγγελματικής Κατάρτισης και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση, Ειδική Αγωγή, Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, κλπ).
Το σχέδιο νόμου δόθηκε στη διαβούλευση και μπορείτε να το βρείτε εδώhttp://www.opengov.gr/ypepth/?p=1687
Με το τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και την απόκτηση του απολυτήριου Γυμνασίου, ο μαθητής έχει τρείς επιλογές:
- Το Γενικό Λύκειο, που θα δίνει την δυνατότητα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μέσω πανελλαδικών εξετάσεων σε 4 μαθήματα, ανάλογα με την ομάδα προσανατολισμού.
- Το Επαγγελματικό Λύκειο, που θα επιτρέπει την πρόσβαση σε ΤΕΙ συναφούς ειδικότητας, μέσω ειδικών πανελλαδικών εξετάσεων ή την συνέχιση σε πρόσθετο έτος μαθητείας ή τη συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις των Γενικών Λυκείων.
- Τη Σχολή Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ) που δεν χορηγεί απολυτήριο Λυκείου και δεν επιτρέπει την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.
ΓΕΛ (ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ)
Τα ωρολόγια προγράμματα διαμορφώνονται ως εξής:
Για την Α' Λυκείου εφαρμόζεται εκπαιδευτικό πρόγραμμα 35 ωρών την εβδομάδα με 9 κοινά μαθήματα (33 ώρες) και ένα μάθημα επιλογής (2 ώρες)
Για την Β' Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων γενικής παιδείας 30 ωρών την εβδομάδα και δύο ομάδες μαθημάτων προσανατολισμού 5 ωρών την εβδομάδα.
Στην Γ' Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων γενικής παιδείας 12 ωρών την εβδομάδα και πέντε ομάδες μαθημάτων προσανατολισμού 20 ωρών εβδομαδιαίως, που θα οδηγούν στις αντίστοιχες σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
1)Ανθρωπιστικών Σπουδών, 2)Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες, 3)Επιστήμες Υγείας, 4)Επιστήμες Οικονομίας Διοίκησης και Πολιτικές Επιστήμες και 5)Παιδαγωγικά Τμήματα
ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΣΕ ΑΠΕΡΑΝΤΟ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ
Και ενώ τα παπαγαλάκια των ΜΜΕ προσπαθούν να προπαγανδίσουν το νέο σχέδιο εισαγωγής ωςπροσπάθεια απεγκλωβισμού των χιλιάδων μαθητών από τις πανελλαδικές εξετάσεις η ουσία είναι ότι με την εφαρμογή του όλη η δομή του Λυκείου μετατρέπεται σε ένα απέραντο εξεταστικό κέντρο, με τους μαθητές βορά στα χέρια της παραπαιδείας!!
Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές του Γενικού Λυκείου θα δίνουν ενδοσχολικές εξετάσεις (με 50% των θεμάτων από τον καθηγητή και 50% με κλήρωση από τράπεζα θεμάτων) για την προαγωγή τους κάθε χρόνο, καθώς και για την απόλυσή τους από το Λύκειο.
Αφού πάρουν το απολυτήριο Λυκείου θα δίνουν νέες πανελλαδικές εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματαγια να εισαχθούν σε ΑΕΙ ή ΤΕΙ. Οι βαθμοί και των τριών τάξεων (!!!!) θα συνυπολογίζονται για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πιο συγκεκριμένα ο βαθμός προαγωγής και απόλυσης που θα μετράει, ως 5ος βαθμός, για την εισαγωγή θα είναι : [(Α΄Λυκ x 0,5) + (Β΄Λυκ x 0,7) +( Γ΄Λυκ x 0,9)]/3
ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΑ ΕΠΑΛ
Οι μαθητές των ΕΠΑΛ θα πρέπει να παρακολουθήσουν τρείς τάξεις, προκειμένου να αποκτήσουν απολυτήριο Επαγγελματικού Λυκείου, πτυχίο ειδικότητας 3 και να μπορούν να δώσουν ειδικές πανελλήνιες εξετάσεις σε 4 μαθήματα ( 2 γενικής παιδείας και 2 ειδικότητας) για να εισαχθούν στα ΤΕΙ . Αυτός είναι ο πρώτος κύκλος σπουδών.
Πιο συγκεκριμένα, στην Α' ΕΠΑΛ οι μαθητές θα παρακολουθούν πρόγραμμα 35 ωρών την εβδομάδα με 22 ώρες γενικής παιδείας και 13 ώρες στις 4 ομάδες προσανατολισμού των ομάδων προσανατολισμού (Τεχνολογικών Εφαρμογών, Διοίκησης και Οικονομίας, Γεωπονίας, Τεχνολογίας, Τροφίμων και Διατροφής και Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων).
Στην Β' και Γ' τάξη των επαγγελματικών λυκείων οι μαθητές θα παρακολουθούν πρόγραμμα 35 ωρών την εβδομάδα με 23 ώρες μαθημάτων τομέων για την Β΄ τάξη και ειδικοτήτων για την Γ΄ τάξη και 12 ώρες γενικής παιδείας.
Αναλυτικά οι τομείς είναι : Πληροφορικής, Μηχανολογίας, Ηλεκτρολογία, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού, Δομικών έργων, Περιβάλλοντος και φυσικών Πόρων, Διοίκησης και οικονομίας , Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής, Πλοιάρχων και Μηχανικών.
Ολοκληρώνοντας ένας μαθητής τον πρώτο κύκλο θα μπορεί να συμμετάσχει στις πανελλήνιες εξετάσεις των Γενικών Λυκείων, χωρίς όμως να έχει εξεταστεί τα αντίστοιχα μαθήματα, άρα το γράμμα του νόμου είναι εντελώς κενό!!!
Στον δεύτερο κύκλο υλοποιείται το πρόγραμμα της «Προαιρετικής τάξης Μαθητείας», σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ, στην οποία θα εγγράφονται οι προαγόμενοι της Γ' τάξης.
Μία πρώτη παρατήρηση είναι, ότι συρρικνώνονται τα μαθήματα γενικής παιδείας και εισάγεται η μαθητεία (50 % των ωρών σε παραγωγικές μονάδες (;!), με ό,τι αυτό συνεπάγεται – φθηνή, ευέλικτη, απλήρωτη εργασία και προφανώς διόγκωση της ανεργίας.
Στη τάξη μαθητείας θα εγγράφονται όσοι έχουν τελειώσει τη Γ' τάξη, ενώ θα έχει διάρκεια ενός έτους και θα περιλαμβάνει μαθητεία σε κάποια επιχείρηση αλλά και θεωρητικό μάθημα ειδικότητας. Το πρόγραμμα εκπαίδευσης στον χώρο εργασίας θα είναι 28 ωρών εβδομαδιαίως και θα διέπεται από σύμβαση που θα συνάπτεται μεταξύ του ΟΑΕΔ και του εργοδότη(!!)
Ολοκληρώνοντας τη 12μηνη μαθητεία, ο μαθητής θα παίρνει πτυχίο επιπέδου 4 ΟΑΕΔ, μέσω ειδικών εξετάσεων πιστοποίησης και θα έχει τη δυνατότητα να δώσει ειδικές πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.
Διαβάστε εδω για τα Επαγγέλματα- Επίπεδα Εκπαίδευσης
ΣΧΟΛΕΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ
Μείζονος σημασίας κοινωνικό και βαθιά ταξικό ζήτημα, είναι η εισαγωγή του θεσμού των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης, που θα είναι τριετούς φοίτησης και θα ανήκουν στην μη τυπική εκπαίδευση. Οι μαθητές, παιδιά ενός «κατώτερου θεού», δεν θα παίρνουν απολυτήριο Λυκείου και δεν θα έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στο τρίτο έτος θα μπορούν, μέσω εξετάσεων πιστοποίησης να παίρνουν πτυχίο ειδικότητας επιπέδου 3 και αν επιθυμούν να συνεχίσουν σε ΙΕΚ ώστε να πάρουν πτυχίο ειδικότητας 4
Τελικά, το όλο σχέδιο νόμου, εντάσσεται στην πολιτική της κυβέρνησης για πλήρη διάλυση και απαξίωση της Δημόσιας και Δωρεάν εκπαίδευσης. Συνοδευόμενο δε από τα κύματα απολύσεων-διαθεσιμοτήτων δίνει τη χαριστική βολή στο δημόσιο σχολείο. Ο εκπαιδευτικός κλάδος μαζί με το γονεϊκό κίνημα και τη μαθητική νεολαία θα πρέπει άμεσα να συντονίσουν, με όλους τους εργαζόμενους, τους αγώνες τους ενάντια σε αυτές τις πολιτικές, με ποικίλες μορφές που θα πρέπει σθεναρά, οργανωμένα και συντονισμένα να οδηγήσουν σε μια γενική πολιτική απεργία διαρκείας, με στόχο την ανατροπή αυτής της κυβέρνησης και των μνημονιακών πολιτικών που υπηρετεί.
*Η Κατερίνα Θανοπούλου είναι εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής και μέλος της ΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ