Η ΕΕΚΕ Υγείας ΣΥΡΙΖΑ μετά την άσκηση κακουργηματικών διώξεων από την Εισαγγελία Διαφθοράς στην πρώην Πρόεδρο Μένη Μαλλιώρη και τον νυν Γενικό Διευθυντή του ΟΚΑΝΑ Δημήτρη Πλατανιά με το σκεπτικό ότι για την περίοδο 2009-2013 τα συγκεκριμένα πρόσωπα «δεν ακολούθησαν τις αρχές της χρηστής οικονομικής διαχείρισης» στις υποθέσεις μη απόδοσης 5,5 εκ ευρώ στα Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας (2009-2013) καθώς και της σύμβασης ΚΕΕΛΠΝΟ-ΟΚΑΝΑ (2011-2012), τονίζει τα εξής:
Όσον αφορά το ζήτημα των μη αποδοθέντων χρημάτων στα Κέντρα Πρόληψης, η υπόθεση ήταν τα τελευταία 4 χρόνια σκόπιμα «θαμμένη» από τις πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Υγείας που συνέβαλαν στις διαχρονικές αυθαιρεσίες των ΔΣ του ΟΚΑΝΑ. Από το 2010 το Σωματείο Εργαζομένων στα Κέντρα Πρόληψης με συνεχείς επιστολές, δημόσιες ανακοινώσεις, κινητοποιήσεις και με συγκεκριμένα στοιχεία δεν σταμάτησε να καταγγέλλει τις παρακρατήσεις χρημάτων από τον ΟΚΑΝΑ. Αφ’ ενός αυτά τα ποσά προορίζονταν αποκλειστικά για τη λειτουργική και μισθολογική αυτάρκεια των Κέντρων Πρόληψης, αφ’ ετέρου το Υπουργείο Υγείας προσέφερε συστηματικά και συνειδητά τη σιωπηρή συναίνεσή του στις πρακτικές του ΟΚΑΝΑ. Μετά από έρευνά μας, διαμορφώθηκε Ερώτηση με Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων στη Βουλή, στις 25/09/2013 και πιέσαμε στο να αναδειχθούν οι διαχρονικές ευθύνες των πολιτικών ηγεσιών του Υπουργείου Υγείας και των κομματικά διορισμένων ΔΣ του ΟΚΑΝΑ στη «μη χρηστή οικονομική διαχείριση» του Οργανισμού.
Ανάλογη στάση έχουμε αναφορικά και με το ζήτημα της προγραμματικής σύμβασης ΚΕΕΛΠΝΟ-ΟΚΑΝΑ, αφού οι δυο παραπάνω οργανισμοί όταν αναπτύσσουν οποιαδήποτε πρωτοβουλία συμφωνίας δεν δρουν αυτόνομα και ανεξάρτητα από τις πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Υγείας, αλλά ως εποπτευόμενοι φορείς του είναι σε διαρκή συνεννόηση για έγκριση των ενεργειών τους από τα υπουργικά γραφεία. Αυτό σημαίνει ότι η θολή συμφωνία μεταξύ δυο εποπτευόμενων φορέων δεν μπορεί να επικεντρωθεί μόνο στις ευθύνες της πρώην Προέδρου του ΔΣ του ΟΚΑΝΑ, η οποία ήταν μέχρι το 2012 και μέλος του ΔΣ του ΚΕΕΛΠΝΟ και του νυν Γενικού Δ/ντή αλλά αφορά κι ένα δίκτυο θεσμικών προσώπων, όπως για παράδειγμα ο πρώην Υπουργός Υγείας Α. Λοβέρδος, ο οποίος εκείνη την χρονική στιγμή είχε την πλήρη ευθύνη για την εποπτεία του Οργανισμού. Έτσι, πέρα από τις ποινικές διώξεις Μαλλιώρη-Πλατανιά, υπάρχουν και σημαντικές πολιτικές ευθύνες για τον πρώην Υπουργό. Δεν ξεχνάμε τις προθέσεις του διότι είναι αυτός, ο οποίος με το τραπεζικό δάνειο για την αντιμετώπιση της γρίπης Η1Ν1 που είχε πάρει το ΚΕΕΛΠΝΟ ενέκρινε το δανεισμό του ΟΚΑΝΑ για να διαφημίσει τις νέες μονάδες υποκατάστασης, με σκοπό να «καθαρίσει» το κέντρο από τους/τις εξαρτημένους/ες και να «απασφαλίσει» λίγο καιρό μετά σε συνεργασία με το ΚΕΕΛΠΝΟ την «υγειονομική βόμβα» οροθετικών, εξαρτημένων γυναικών μέσω διώξεων και κανιβαλικής διαπόμπευσής τους.
Βέβαια στην ανάδειξη αυτής της κατάστασης σε καμία περίπτωση δεν θεωρούμε «ηρωισμό» τη διαβίβαση των υποθέσεων στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου από την πρώην Υφυπουργό Υγεία, κ. Ζ. Μακρή, καθώς στην ενέργεια αυτή όφειλε να προβεί, στο πλαίσιο των θεσμικών αρμοδιοτήτων και ευθυνών της. Ενώ, η ίδια λίγο καιρό μετά προχώρησε στην παράνομη σύνθεση του ΔΣ του ΟΚΑΝΑ, η οποία διατηρείται μέχρι και σήμερα από τη σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας.
Οι διαχρονικές αυθαιρεσίες στον ΟΚΑΝΑ είναι αποτέλεσμα εκτός των άλλων της ιδιαίτερης σχέσης μεταξύ κομματικά διορισμένων διοικήσεων του ΟΚΑΝΑ και των πολιτικών ηγεσιών του Υπουργείου Υγείας κατά τα τελευταία 25-30 χρόνια, που έχουν ως αποτέλεσμα να απαξιώνουν τον Οργανισμό και τη σημαντική δουλειά των εργαζομένων. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύεται για τη συγκρότηση ενός ευρύτατου συστήματος 13 ΝΠΔΔ για τα Κέντρα Πρόληψης και την κατανομή του συνόλου των μη αποδοθέντων ποσών, με ταυτόχρονη σε βάθος διερεύνηση της κατάστασης και την απόδοση των ανάλογων ευθυνών ενός φαύλου συστήματος ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, το οποίο μέχρι και σήμερα αποφεύγει τη λογοδοσία.
ΕΕΚΕ Υγείας ΣΥΡΙΖΑ