Τι πραγματικά συμβαίνει με τους σιδηροδρόμους στην Ολλανδία (και την Ελλάδα ή την Ευρωπαϊκή Ένωση, γενικότερα)

Δυστυχώς, κρίνεται σκόπιμο όσο και αναγκαίο να επανέλθω εκτάκτως στο ‘’δημοσιογραφικό έργο’’ που τόσο τραγικά και αιματηρά προέκυψε ξανά με αφορμή τους ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους.

Στις 3.30 τα ξημερώματα της Τρίτης, 4 Απριλίου, δύο αμαξοστοιχίες των ολλανδικών σιδηροδρόμων, μια εμπορική και μια επιβατική προαστιακού δρομολογίου ανάμεσα στο Λάιντεν και τη Χάγη, συγκρούστηκαν διαδοχικά με ένα μηχάνημα συντήρησης γραμμών λίγο έξω από το χωριό, Φορσχότεν.

Από τη διαδοχική σύγκρουση των δύο τρένων με το μηχάνημα, έναν γερανό βαρέος τύπου, η επιβατική αμαξοστοιχία εκτροχιάστηκε με τραγικό αποτέλεσμα να σκοτωθεί ο χειριστής του γερανού και να τραυματιστούν τουλάχιστον 25 επιβάτες, ενώ συνολικά στο τρένο επέβαιναν περίπου 60, σχεδόν στο σύνολό τους νέοι άνθρωποι, φοιτητές και εργαζόμενοι. Βαριά τραυματίες ανασύρθηκαν και οι δυο μηχανοδηγοί μαζί με τους τέσσερις βοηθούς τους.

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες που δίνονταν με το σταγονόμετρο είτε από το υφυπουργείο Μεταφορών και Υποδομών είτε από τις τέσσερις εμπλεκόμενες με τους σιδηροδρόμους εταιρείες και σχετίζονται με την τραγωδία, την κρατική ProRail (σε αυτήν ανήκουν το δίκτυο και οι υποδομές), την κρατική NS (σε αυτήν ανήκε το προαστιακό τρένο), την ιδιωτική γερμανικών συμφερόντων DB Cargo (σε αυτήν ανήκε το εμπορικό τρένο) και την ιδιωτική ΒΑΜ (σε αυτήν ανήκε ο γερανός), το μηχάνημα εκτελούσε τακτικές εργασίες συντήρησης σε δύο από τις τέσσερις γραμμές που περνούν από το Φορσχότεν και η φωτοσήμανση απαγόρευσης κυκλοφορίας λειτουργούσε ‘’κανονικά’’ σε αυτές τις δύο γραμμές όπου εκτελούνταν τα έργα. Από άγνωστη μέχρι στιγμής αιτία και πάντα σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις, ο γερανός βρέθηκε πάνω στις ράγες από όπου περνούσε το τρένο της DB Cargo με το οποίο συγκρούστηκε πρώτα και μετωπικά και αμέσως μετά, ‘’κύλησε’’ (μάλλον τινάχτηκε για την ακρίβεια) στην αμέσως διπλανή γραμμή του προαστιακού όπου και βρέθηκε σε πλαγιομετωπικό ‘’κρας’’ με το επιβατικό τρένο που εκτροχιάστηκε στα χωράφια. Εκεί το τελευταίο βαγόνι από τα τέσσερα πήρε φωτιά. Σε αυτό το σημείο και κατά πάσα πιθανότητα, σκοτώθηκε και ο χειριστής του γερανού.

Στον τόπο του δυστυχήματος κινητοποιήθηκαν αμέσως το σύνολο των δυνάμεων έκτακτης ανάγκης που κατέφθασαν μέσα σε δέκα λεπτά, καθώς και δεκάδες κάτοικοι που έσπευσαν σε βοήθεια των τραυματιών και ξύπνησαν ‘’λες και έγινε σεισμός και πυρκαγιά μαζί’’. Το 112 ενημέρωσε για την άμεση διακοπή κυκλοφορίας σε όλα τα τρένα μεταξύ Χάγης και Λάιντεν, όπου η κυκλοφορία θα επανέλθει μάλλον μετά από τρεις-τέσσερις μέρες κι αφού αποσυρθούν οι εκτροχιασμένοι συρμοί, ενώ με ελικόπτερα μεταφέρθηκαν οι περισσότεροι τραυματίες στο ειδικό νοσοκομείο νοσηλείας θυμάτων φυσικών καταστροφών που βρίσκεται στην Ουτρέχτη.

Η πολιτειακή και πολιτική ηγεσία της Ολλανδίας εξέφρασε την οδύνη της για το τραγικό συμβάν, υποσχόμενη ως είθισται να πέσει άπλετο φως στις συνθήκες του δυστυχήματος. Ειδικά μηνύματα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ανάρτησαν ο βασιλιάς της χώρας, Βίλεμ-Αλεξάντερ που έφθασε νωρίς το πρωί στο σημείο του δυστυχήματος και ο πρωθυπουργός, Μαρκ Ρούτε.

Τα φώτα όμως των ευθυνών πέφτουν στους διευθύνοντες συμβούλους των εμπλεκομένων εταιρειών, ειδικά πάνω στον παλιό αναπληρωτή πρωθυπουργό του Ρούτε, Βάουτερ Κόλμες που είναι σήμερα ο διοικητής των NS δηλαδή των ολλανδικών σιδηροδρόμων σε ό,τι αφορά το μεταφορικό έργο επιβατών και προέρχεται από τον κομματικό χώρο των κεντρώων φιλελεύθερων Δημοκρατών του 1966. Απαντήσεις καλείται να δώσει και η ΒΑΜ καθώς είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν έπρεπε να εκτελούνται εργασίες συντήρησης μέσα στη νύχτα και κάτω από ποιες συνθήκες – πέρα από τη φωτοσήμανση απαγόρευσης κυκλοφορίας οι πρώτες ενδείξεις δεν δείχνουν να υπήρχε οποιαδήποτε άλλη ευδιάκριτη σήμανση εκτέλεσης έργων στις σιδηροτροχιές όπως υποτίθεται ότι επιβάλλεται και για τις γειτονικές ή διασταυρούμενες γραμμές.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η προγραμματισμένη για νωρίς το πρωί συνέντευξη Τύπου της κυβέρνησης, του τοπικού δήμου και των εταιρειών αναβλήθηκε δύο φορές εν αναμονή προφανώς των κοινών ‘’απαντήσεων’’ που πρέπει να δώσουν οι εμπλεκόμενοι φορείς. Πάντως το Ανώτατο Συμβούλιο Ασφαλείας της Ολλανδίας που επιλαμβάνεται ποινικών ερευνών σε περιπτώσεις ανθρωπογενών καταστροφών ανακοίνωσε το άνοιγμα φακέλου ανακρίσεων και ερευνών κατά παντός υπευθύνου.

Μετά τα Τέμπη και την προδιαγεγραμμένη τραγωδία με τους 57 νεκρούς στην Ελλάδα, το νέο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ολλανδία αποκαλύπτει το κοινό έγκλημα κυβερνήσεων και εταιρειών απέναντι στις κοινωνίες και το επιβατικό κοινό ενός εξαιρετικά δημοφιλούς στην Ολλανδία μέσου – κάθε μέρα και μόνο με τρένο κινούνται 1,2 εκατομμ. Ολλανδοί και συνολικά με μέσα σταθερής τροχιάς, τουλάχιστον 4 εκατομμ. επιβάτες.

Ειδικά μάλιστα το νυχτερινό προαστιακό τρένο ανάμεσα στη Χάγη και το Λάιντεν, μια από τις μεγαλύτερες πανεπιστημιουπόλεις της Ολλανδίας, είναι πολύ γνωστό ως μέσο μετακίνησης στους φοιτητές και τους νέους εργαζόμενους που κινούνται ανάμεσα στις δύο πόλεις, ανάμεσα στην κατοικία, την πόλη σπουδών ή και εργασίας, λόγω του σχετικά φθηνού εισιτηρίου και των διαφημιζόμενων δυνατοτήτων να είσαι ‘’έγκαιρα και με ασφάλεια’’ στην πρωινή σου απασχόληση.

Το κολοσσιαίο ερώτημα που θα δούμε αν θα απαντηθεί στην Ολλανδία είναι εντέλει τι πραγματικά συμβαίνει με τους σιδηροδρόμους, τις εξωτερικές αναθέσεις, την άκρατη ιδιωτικοποίηση, την κερδοφορία και όσα αυτή ‘’θυσιάζει’’ στον βωμό της, όταν μάλιστα οι νεκροί είναι οι δικοί μας νεκροί, οι άνθρωποι του μόχθου και της καθημερινής εντατικής και άγρια εκμεταλλευτικής εργασίας, το παρόν αλλά και το μέλλον της εργατικής τάξης – τονίζεται ξανά ότι ειδικά το επιβατικό τεσσάρων βαγονιών τρένο ήταν γεμάτο φοιτητές και νέους εργαζόμενους.

 Ας ελπίσουμε ότι και τα μέσα ενημέρωσης σε όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης θα δώσουν την πραγματική διάσταση του δυστυχήματος όπως αυτή μόλις περιγράφηκε και με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, μεσημέρι 4ης Απριλίου τοπική ώρα Ολλανδίας.

Ετικέτες