Η αρχική εκδοχή του ΠΕΣΔΑ Αττικής, που εγκρίθηκε από το περιφερειακό συμβούλιο στις 8/10/2015, αντιμετώπισε μια γενικευμένη κριτική, κυρίως από την πλευρά όσων υποστηρίζουν τη λογική της αποκεντρωμένης διαχείρισης, με δημόσιο χαρακτήρα και με έμφαση στην προδιαλογή των υλικών. Αντίθετα, οι υποστηρικτές του παλιού, συγκεντρωτικού και φιλοεργολαβικού μοντέλου, έδωσαν είτε την υποστήριξή τους, είτε την ανοχή τους, συνοδεύοντάς την με τις απαραίτητες δόσεις χλευασμού προς τη διοίκηση της περιφέρειας και του ΕΔΣΝΑ.

Το γε­γο­νός αυτό, ανά­γκα­σε την πλειο­ψη­φία του πε­ρι­φε­ρεια­κού συμ­βου­λί­ου να δε­σμευ­τεί ότι θα προ­χω­ρή­σει σε «εξει­δί­κευ­ση των προ­βλέ­ψε­ων που αφο­ρούν στις εγκα­τα­στά­σεις επε­ξερ­γα­σί­ας σύμ­μει­κτων ΑΣΑ, ως προς τον αριθ­μό, δυ­να­μι­κό­τη­τα και χω­ρο­θέ­τη­ση των νέων μο­νά­δων, εντός μηνός από την έγκρι­ση του ΠΕΣΔΑ» (δη­λα­δή, μέχρι 8/11/2015) και σε «ορι­στι­κή έντα­ξη των δη­μο­τι­κών το­πι­κών σχε­δί­ων δια­χεί­ρι­σης απο­βλή­των, μετά από την προ­βλε­πό­με­νη δια­δι­κα­σία του ση­μεί­ου 5.3 του πα­ρό­ντος, εντός δύο μηνών από την έγκρι­ση του ΠΕΣΔΑ» (δη­λα­δή, μέχρι 8/12/2015). Με­σο­λά­βη­σαν δυο ανα­βο­λές -η πρώτη μέχρι 31/12/2015 και η δεύ­τε­ρη μέχρι τέλος Γε­νά­ρη του 2016- για να κα­τα­λή­ξου­με στην τε­λι­κή, υπο­τί­θε­ται εξει­δι­κευ­μέ­νη, εκ­δο­χή του ΠΕΣΔΑ Ατ­τι­κής.

Στο με­τα­ξύ, ο ΕΔΣΝΑ πήρε δύο κρί­σι­μες απο­φά­σεις, που συν­δέ­ο­νται άμεσα με το νέο ΠΕΣΔΑ: αφε­νός, προ­χώ­ρη­σε στην απευ­θεί­ας ανά­θε­ση του ΕΜΑΚ Φυλής, στο ίδιο ανά­δο­χο σχήμα και για τρία χρό­νια και, αφε­τέ­ρου, στην εκ­μί­σθω­ση του απο­τε­φρω­τή­ρα υγειο­νο­μι­κών απο­βλή­των της Φυλής, για τρία συν τρία χρό­νια. Προ­διέ­γρα­ψε, δη­λα­δή, τη συ­νέ­χι­ση της λει­τουρ­γί­ας του συ­νό­λου της εγκα­τά­στα­σης της Φυλής, του­λά­χι­στον μέχρι το 2021, αν πά­ρου­με υπόψη ότι προ­βλέ­πε­ται και η συ­νέ­χι­ση της λει­τουρ­γί­ας του ΧΥΤΑ, για απροσ­διό­ρι­στο διά­στη­μα (… μετά θα κλεί­σει). Και γι αυτές τους τις απο­φά­σεις,  η πε­ρι­φέ­ρεια Ατ­τι­κής και ο ΕΔΣΝΑ θε­ω­ρούν ότι μπο­ρούν να … κα­μα­ρώ­νουν, επι­κα­λού­με­νοι οι­κο­νο­μι­κά οφέλη που δεν τεκ­μη­ριώ­νο­νται, ενώ, προς το παρόν, δε δη­μο­σιο­ποιούν τις σχε­τι­κές συμ­βά­σεις. Ανα­πά­ντη­τες πα­ρα­μέ­νουν και οι κα­ταγ­γε­λί­ες μας για την κα­τα­σκευή νέας μο­νά­δας επε­ξερ­γα­σί­ας σύμ­μει­κτων και για τη σχε­δια­ζό­με­νη κα­τα­σκευή μο­νά­δας καύ­σης στη Φυλή. Επι­πρό­σθε­τα, έχει δια­φα­νεί η σαφής πρό­θε­ση της ΕΕ να χρη­μα­το­δο­τή­σει μόνο με­γά­λα πε­ρι­φε­ρεια­κά ή δια­δη­μο­τι­κά έργα.

Η κρι­τι­κή στο αρ­χι­κό σχέ­διο

Είναι σκό­πι­μο να θυ­μί­σου­με το τι κα­τα­λό­γι­ζε στην αρ­χι­κή εκ­δο­χή του ΠΕΣΔΑ, αυτή που εγκρί­θη­κε στις 8/10/2015, η ΠΡΩ­ΣΥ­ΝΑΤ:

Το σχέ­διο της ανα­θε­ώ­ρη­σης του ΠΕΣΔΑ, που έχει τεθεί σε δια­βού­λευ­ση, με όρους τε­χνι­κούς και επι­στη­μο­νι­κούς δεν είναι καν σχέ­διο. Είναι έκ­θε­ση ιδεών και, μά­λι­στα, κακών ιδεών σε πολλά ζη­τή­μα­τα. Παρά την ανα­γκα­στι­κή προ­σαρ­μο­γή με βα­σι­κούς στό­χους του ΕΣΔΑ (προ­δια­λο­γή υλι­κών, μεί­ω­ση της δυ­να­μι­κό­τη­τας των μο­νά­δων επε­ξερ­γα­σί­ας σύμ­μει­κτων απορ­ριμ­μά­των), στη­ρί­ζε­ται σε αντι­λή­ψεις βγαλ­μέ­νες από τη «να­φθα­λί­νη», τις αντι­λή­ψεις, δη­λα­δή, που κα­θο­ρί­ζουν και το υφι­στά­με­νο συ­γκε­ντρω­τι­κό κα­θε­στώς δια­χεί­ρι­σης και οδη­γούν στην ανα­πα­ρα­γω­γή του. Η πρω­το­βάθ­μια αυ­το­διοί­κη­ση εξα­κο­λου­θεί να αντι­με­τω­πί­ζε­ται σαν θε­σμός μειω­μέ­νης ευ­θύ­νης και δυ­να­το­τή­των. Δεν αξιο­λο­γού­νται και δεν εν­σω­μα­τώ­νο­νται κι αυτές οι λίγες θε­τι­κές προ­βλέ­ψεις των ΤΣΔ. Η ανα­κύ­κλω­ση θα συ­νε­χί­σει να λει­τουρ­γεί με τα γνω­στά και απα­ξιω­μέ­να ιδιω­τι­κά «συ­στή­μα­τα εναλ­λα­κτι­κής δια­χεί­ρι­σης» (ΣΕΔ). Όλα τα βα­σι­κά ρεύ­μα­τα απο­βλή­των, ακόμη και των προ­δια­λεγ­μέ­νων, προ­βλέ­πε­ται να οδη­γού­νται σε κε­ντρι­κές μο­νά­δες δια­χεί­ρι­σης. Συ­νε­χί­ζε­ται η λο­γι­κή των ΣΜΑ. Ξα­να­μπαί­νουν, άκρι­τα, στο τρα­πέ­ζι οι χω­ρο­θε­τή­σεις του υφι­στά­με­νου ΠΕΣΔΑ, ενώ δεν υπάρ­χει η πα­ρα­μι­κρή πρό­βλε­ψη για τις νέες υπο­δο­μές που χρειά­ζο­νται. Συ­ντη­ρεί­ται στο δι­η­νε­κές η εγκα­τά­στα­ση της Φυλής και προ­δια­γρά­φε­ται η επέ­κτα­σή της. Απο­κρύ­πτε­ται το τι σχε­διά­ζε­ται στο Γραμ­μα­τι­κό. 

Προ­βλη­μα­τι­κό απο­δει­κνύ­ε­ται και το πε­ριε­χό­με­νο των πε­ρισ­σό­τε­ρων το­πι­κών σχε­δί­ων δια­χεί­ρι­σης. Πε­ριο­ρί­ζο­νται σε επι­δερ­μι­κές και πε­ρι­φε­ρεια­κές δρα­στη­ριό­τη­τες και σε πολύ λίγες πε­ρι­πτώ­σεις κά­νουν λόγο για δη­μο­τι­κές ή δια­δη­μο­τι­κές υπο­δο­μές υπο­δο­χής και δια­χεί­ρι­σης των ανα­κυ­κλώ­σι­μων υλι­κών και των προ­δια­λεγ­μέ­νων ορ­γα­νι­κών. Και προ­φα­νώς κου­βέ­ντα δε γί­νε­ται για την τύχη των υπο­λειμ­μα­τι­κών σύμ­μει­κτων και για τη διά­θε­ση του υπο­λείμ­μα­τος.

Με αυτά τα δε­δο­μέ­να, η υπερ­ψή­φι­ση του σχε­δί­ου ανα­θε­ώ­ρη­σης του ΠΕΣΔΑ, με τη μορφή που έχει σή­με­ρα, από το πε­ρι­φε­ρεια­κό συμ­βού­λιο Ατ­τι­κής θα ση­μά­νει μια σο­βα­ρή οπι­σθο­χώ­ρη­ση και θα βάλει σε κίν­δυ­νο τα θε­τι­κά βή­μα­τα που έγι­ναν με την έγκρι­ση του νέου εθνι­κού σχε­δί­ου δια­χεί­ρι­σης απο­βλή­των (ΕΣΔΑ), ακόμη και με αυτήν την πρω­τό­λεια προ­σπά­θεια εκ­πό­νη­σης, για πρώτη φορά, το­πι­κών σχε­δί­ων δια­χεί­ρι­σης από τους δή­μους της Ατ­τι­κής. Επι­πλέ­ον, οι στρε­βλώ­σεις και τα τε­ρά­στια κενά που έχει, μέσα στο συ­νε­χι­ζό­με­νο μνη­μο­νια­κό πε­ρι­βάλ­λον, δη­μιουρ­γούν προ­ϋ­πο­θέ­σεις να επα­νέλ­θουν τα φι­λο­ερ­γο­λα­βι­κά σχέ­δια του πρό­σφα­του πα­ρελ­θό­ντος, με την ίδια ή πα­ρα­πλή­σια μορφή.

Τι πε­ρι­μέ­να­με από τη νέα εκ­δο­χή του ΠΕΣΔΑ

Με βάση την πα­ρα­πά­νω κρι­τι­κή, εί­χα­με τη εύ­λο­γη απαί­τη­ση ο νέος, εξει­δι­κευ­μέ­νος ΠΕΣΔΑ να αναι­ρεί τις (πολ­λές) προ­βλη­μα­τι­κές πτυ­χές του αρ­χι­κού και, ει­δι­κό­τε­ρα:

  • Να πε­ρι­λαμ­βά­νει ένα γεν­ναίο ανα­προ­σα­να­το­λι­σμό κα­τεύ­θυν­σης, υιο­θε­τώ­ντας στην πράξη τη λο­γι­κή της απο­κε­ντρω­μέ­νης δια­χεί­ρι­σης, με έμ­φα­ση στην προ­δια­λο­γή των υλι­κών. Όπως, άλ­λω­στε, το απαι­τεί και το νέο εθνι­κό σχέ­διο δια­χεί­ρι­σης απο­βλή­των (ΕΣΔΑ).

  • Να απα­γκι­στρω­θεί από τη λο­γι­κή των κε­ντρι­κών βα­σι­κών υπο­δο­μών, με­γά­λου με­γέ­θους, ενι­σχύ­ο­ντας την ανά­πτυ­ξη δη­μο­τι­κών υπο­δο­μών ανα­κύ­κλω­σης και κο­μπο­στο­ποί­η­σης, τη δη­μιουρ­γία συ­γκε­κρι­μέ­νων δια­χει­ρι­στι­κών ενο­τή­των για την υπο­δο­χή και ήπια επε­ξερ­γα­σία  των υπο­λειμ­μα­τι­κών σύμ­μει­κτων και την άμεση εύ­ρε­ση νέων χώρων ασφα­λούς τε­λι­κής διά­θε­σης (ΧΥΤΥ).

  • Στο πλαί­σιο αυτό, να δρο­μο­λο­γή­σει, άμεσα, το ορι­στι­κό κλεί­σι­μο της εγκα­τά­στα­σης της Φυλής, επι­τρέ­πο­ντας μόνο δρα­στη­ριό­τη­τες που συν­δέ­ο­νται με την πε­ρι­βαλ­λο­ντι­κή απο­κα­τά­στα­ση της πε­ριο­χής.

  • Να κάνει μια ου­σια­στι­κή αξιο­λό­γη­ση και σύν­θε­ση των το­πι­κών σχε­δί­ων δια­χεί­ρι­σης των δήμων, βοη­θώ­ντας τους να ξε­πε­ρά­σουν την ατολ­μία και την επι­φα­νεια­κό­τη­τα που χα­ρα­κτη­ρί­ζει τα πε­ρισ­σό­τε­ρα από αυτά τα σχέ­δια.

  • Να συμ­βάλ­λει στο άμεσο ξε­κί­νη­μα της ανα­γκαί­ας, όσο τί­πο­τα άλλο, ρι­ζι­κής ανα­διάρ­θρω­σης του συ­στή­μα­τος ανα­κύ­κλω­σης.

  • Να πε­ρι­γρά­ψει και να τεκ­μη­ριώ­σει με συ­γκε­κρι­μέ­νο τρόπο τις ανα­γκαί­ες πε­ρι­φε­ρεια­κές υπο­δο­μές δια­χεί­ρι­σης και, κυ­ρί­ως, τους νέους ΧΥΤΥ. Επί­σης, να εν­σω­μα­τώ­σει τις βα­σι­κές δια­δη­μο­τι­κές υπο­δο­μές, κυ­ρί­ως αυτές της επε­ξερ­γα­σί­ας των υπο­λειμ­μα­τι­κών σύμ­μει­κτων και της κο­μπο­στο­ποί­η­σης, που θα έπρε­πε να έχουν συ­να­πο­φα­σί­σει οι εμπλε­κό­με­νοι δήμοι. Σε αυτή τη βάση, να συ­μπε­ρι­λά­βει το πραγ­μα­τι­κό κό­στος του σχε­δί­ου και τις προ­ϋ­πο­θέ­σεις χρη­μα­το­δό­τη­σης των απο­κε­ντρω­μέ­νων υπο­δο­μών και όχι μόνο των κε­ντρι­κών.

  • Να μι­λή­σει συ­γκε­κρι­μέ­να για τις προ­ϋ­πο­θέ­σεις και τις κα­νο­νι­στι­κές ρυθ­μί­σεις, που θα επι­τρέ­ψουν στους δή­μους να εφαρ­μό­σουν τα το­πι­κά σχέ­δια.

Τα νέα στοι­χεία στον ΠΕΣΔΑ Ατ­τι­κής

Το κεί­με­νο της νέας εκ­δο­χής του ΠΕΣΔΑ είναι ακρι­βές αντί­γρα­φο του κει­μέ­νου της αρ­χι­κής εκ­δο­χής. Εκτός από λίγα ση­μεία, στα οποία επι­χει­ρεί­ται η απο­τί­μη­ση των ΤΣΔ των δήμων και η συ­γκε­κρι­με­νο­ποί­η­ση κά­ποιων βα­σι­κών υπο­δο­μών. Πιο συ­γκε­κρι­μέ­να:

  1. Στο κε­φά­λαιο 4.3 γί­νε­ται μια στοι­χειώ­δης απα­ρίθ­μη­ση βα­σι­κών χα­ρα­κτη­ρι­στι­κών των ΤΣΔ που έχουν εκ­πο­νη­θεί και κα­τα­τε­θεί. Αυτή απέ­χει πάρα πολύ από μια ου­σια­στι­κή αξιο­λό­γη­σή τους -και ως προς τη συμ­βα­τό­τη­τά τους με το νέο ΕΣΔΑ-, πολύ δε πε­ρισ­σό­τε­ρο από τη σύν­θε­ση και την έντα­ξή τους στο νέο ΠΕΣΔΑ.

  1. Στο κε­φά­λαιο 5.3.3 ανα­φέ­ρε­ται ότι θα γίνει «Με­τα­τρο­πή της μιας εκ των τριών γραμ­μών επε­ξερ­γα­σί­ας ορ­γα­νι­κών του ΕΜΑΚ σε γραμ­μή επε­ξερ­γα­σί­ας βιο­α­πο­βλή­των από ΔσΠ, δυ­να­μι­κό­τη­τας ~100.000 tn/ετη­σί­ως». Γί­νε­ται, επί­σης, λόγος για δύο μο­νά­δες επε­ξερ­γα­σί­ας προ­δια­λεγ­μέ­νων ορ­γα­νι­κών, μαζί με γε­ωρ­γο­κτη­νο­τρο­φι­κά από­βλη­τα: «Μία μο­νά­δα στο δήμο Με­γα­ρέ­ων, δυ­να­μι­κό­τη­τας 10.000 tn ετη­σί­ως (με δυ­να­τό­τη­τα επέ­κτα­σης) και μία μο­νά­δα στην Βό­ρειο-ανα­το­λι­κή Ατ­τι­κή, δυ­να­μι­κό­τη­τας 20.000 tn ετη­σί­ως, που προσ­διο­ρί­ζε­ται στην ΟΕΔΑ Β.Α. Ατ­τι­κής ως τμήμα της αντί­στοι­χης ΜΕΑ. Σε δεύ­τε­ρη φάση ανα­πτύσ­σε­ται το πλή­ρες δί­κτυο μο­νά­δων επε­ξερ­γα­σί­ας  για την από κοι­νού εξυ­πη­ρέ­τη­ση των ανα­γκών όμο­ρων Δήμων ή ομά­δας Δήμων μετά από επε­ξερ­γα­σία των δια­πι­στω­θέ­ντων(!) ανα­γκών και των προ­τα­θέ­ντων(!) μο­νά­δων από τα ΤΣΔ, σε εξει­δι­κευ­μέ­νες προς τούτο εγκα­τα­στά­σεις ή σε λει­τουρ­γι­κή συ­νά­φεια με τις προ­βλε­πό­με­νες Μο­νά­δες Επε­ξερ­γα­σί­ας Σύμ­μει­κτων Απορ­ριμ­μά­των».

Στο ίδιο κε­φά­λαιο πε­ρι­γρά­φε­ται η επα­νε­νερ­γο­ποί­η­ση της συλ­λο­γής προ­δια­λεγ­μέ­νου έντυ­που χαρ­τιού από τον ΕΔΣΝΑ, αυτήν τη φορά από στο­χευ­μέ­νους πα­ρα­γω­γούς.

  1. Στο κε­φά­λαιο 5.4 γί­νε­ται μια δειλή προ­σπά­θεια να πε­ρι­γρα­φούν οι ανα­γκαί­ες μο­νά­δες επε­ξερ­γα­σί­ας υπο­λειμ­μα­τι­κών σύμ­μει­κτων, συ­νο­λι­κής δυ­να­μι­κό­τη­τας 900.000 τόνων/έτος. Πιο συ­γκε­κρι­μέ­να:

  • Η υφι­στά­με­νη ΕΜΑΚ Φυλής, με επέ­κτα­ση της δυ­να­μι­κό­τη­τάς της, ώστε να υπο­δέ­χε­ται 250.000 τό­νους/έτος σύμ­μει­κτα και 100.000 τό­νους/έτος προ­δια­λεγ­μέ­να ορ­γα­νι­κά.

  • Μία ή δύο μο­νά­δες στην πε­ριο­χή της πε­ρι­φε­ρεια­κής ενό­τη­τας κε­ντρι­κού τομέα Αθή­νας, συ­νο­λι­κής δυ­να­μι­κό­τη­τας έως 260.000 τόνων/έτος.  Οι μο­νά­δες θα χω­ρο­θε­τη­θούν κατά προ­τε­ραιό­τη­τα σε ήδη αδειο­δο­τη­μέ­νους χώ­ρους για την κα­τα­σκευή κε­ντρι­κών ΣΜΑ (υπο­θέ­του­με στον Ελαιώ­να και στο πρώην ερ­γο­τά­ξιο της Ατ­τι­κής οδού).

  • Μία μο­νά­δα στην πε­ριο­χή της πε­ρι­φε­ρεια­κής ενό­τη­τας Πει­ραιά, δυ­να­μι­κό­τη­τας έως 180.000 τόνων/έτος. Η μο­νά­δα θα χω­ρο­θε­τη­θεί κατά προ­τε­ραιό­τη­τα σε ήδη αδειο­δο­τη­μέ­νο χώρο για την κα­τα­σκευή κε­ντρι­κού ΣΜΑ (υπο­θέ­του­με στο Σχι­στό).

  • Μία μο­νά­δα στην νότια Ατ­τι­κή, δυ­να­μι­κό­τη­τας έως 150.000 τόνων/έτος.

  • Μία μο­νά­δα στην Βό­ρειο-ανα­το­λι­κή Ατ­τι­κή, δυ­να­μι­κό­τη­τας έως 60.000 τόνων/έτος, που προσ­διο­ρί­ζε­ται στην ΟΕΔΑ Β.Α. Ατ­τι­κής (δη­λα­δή στο Γραμ­μα­τι­κό, στο χώρο όπου κα­τα­σκευά­ζε­ται ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ).

  1. Στο κε­φά­λαιο 5.4, επί­σης, επα­να­λαμ­βά­νε­ται η ίδια θέση για τους ΧΥΤΥ, δη­λα­δή:

  • Κά­λυ­ψη των βρα­χυ­πρό­θε­σμων ανα­γκών από το ΧΥΤ Φυλής ή/και αξιο­ποί­η­ση θέ­σε­ων που έχει ήδη εγκρι­θεί η κα­ταλ­λη­λό­τη­τα τους ως ΧΥΤΥ με το ν. 3164/2003 (πρα­κτι­κά, το ΧΥΤΑ Γραμ­μα­τι­κού, αφού δεν υπάρ­χει άλλος έτοι­μος χώρος ταφής).

  • Η δη­μιουρ­γία δι­κτύ­ου νέων χώρων διά­θε­σης υπο­λειμ­μά­των (ΧΥΤΥ), για την κά­λυ­ψη των με­σο-μα­κρο­πρό­θε­σμων ανα­γκών (20ε­τί­ας) πα­ρα­πέ­μπε­ται στο αό­ρι­στο μέλ­λον. Το δί­κτυο των νέων ΧΥΤΥ σχε­διά­ζε­ται ανε­ξάρ­τη­τα από τη χω­ρο­θέ­τη­ση των εγκα­τα­στά­σε­ων επε­ξερ­γα­σί­ας συμ­μεί­κτων. Για την ορι­στι­κή χω­ρο­θέ­τη­ση ιε­ραρ­χού­νται ως προς τα κρι­τή­ρια κα­ταλ­λη­λό­τη­τας, κατά προ­τε­ραιό­τη­τα, τα εξο­φλη­μέ­να ανε­νερ­γά λα­το­μεία - με­ταλ­λεία που έχουν κα­τα­γρα­φεί από τον Ορ­γα­νι­σμό Ρυθ­μι­στι­κού Σχε­δί­ου Αθή­νας (ΟΡ­ΣΑ-2013) και επι­λέ­γο­νται τα κα­ταλ­λη­λό­τε­ρα εξ αυτών, που αθροι­στι­κά αντι­προ­σω­πεύ­ουν χω­ρη­τι­κό­τη­τα υπο­δο­χής υλι­κών 12 εκ. m3. Διευ­κρι­νί­ζε­ται ότι η με­λέ­τη ιε­ράρ­χη­σης της κα­ταλ­λη­λό­τη­τας των χώρων δεν αφορά μόνο στα αστι­κά από­βλη­τα, αλλά και στα βιο­μη­χα­νι­κά (επι­κίν­δυ­να και μη) από­βλη­τα και στα ΑΕΚΚ.

  1. Στο κε­φά­λαιο 13 πα­ρα­τί­θε­ται μια πρό­χει­ρη και ατεκ­μη­ρί­ω­τη εκτί­μη­ση κό­στους υλο­ποί­η­σης του ΠΕΣΔΑ, το οποίο εξαι­ρου­μέ­νων των δρά­σε­ων των ΣΕΔ, προ­ϋ­πο­λο­γί­ζε­ται σε 408.000.000 € και ανα­λύ­ε­ται στις βα­σι­κές του δρά­σεις ως ακο­λού­θως:

  • Μο­νά­δες ανά­κτη­σης υπο­λει­πό­με­νων  συμ­μεί­κτων               150.000.000

  • Κε­ντρι­κές Μο­νά­δες Κο­μπο­στο­ποί­η­σης Βιο­α­πο­βλή­των           90.000.000

  • Δί­κτυο διά­θε­σης υπο­λειμ­μά­των (Χ.Υ.Τ.Υ.)                               50.000.000

  • Δί­κτυο Σταθ­μών Με­τα­φόρ­τω­σης Απο­βλή­των (ΣΜΑ)                 5.000.000

  • Δη­μιουρ­γία «Πρά­σι­νων Ση­μεί­ων» και Δι­κτύ­ω­σή τους            60.000.000

  • Μο­νά­δες δη­μο­τι­κής κο­μπο­στο­ποί­η­σης                                     3.000.000

  • Ανά­πτυ­ξη Συ­στη­μά­των χω­ρι­στής συλ­λο­γής βιο­α­πο­βλή­των   40.000.000

  • Ορ­γά­νω­ση δι­κτύ­ων οι­κια­κής κο­μπο­στο­ποί­η­σης                       1.000.000

  • Δί­κτυο συλ­λο­γής έντυ­που χαρ­τιού                                             3.000.000

  • Δρά­σεις ευαι­σθη­το­ποί­η­σης και δη­μο­σιό­τη­τας                                   4.000.000

  • Τε­χνι­κή υπο­στή­ρι­ξη                                                                    2.000.000

Ο ακρι­βής προσ­διο­ρι­σμός του κό­στους υλο­ποί­η­σης  των δρά­σε­ων του ΠΕΣΔΑ θα εκτι­μη­θεί με ασφά­λεια με την ολο­κλή­ρω­ση και έγκρι­ση των με­λε­τών σχε­δια­σμού των απα­ραί­τη­των υπο­δο­μών.

Αυτές είναι όλες κι όλες οι αλ­λα­γές στο αρ­χι­κό κεί­με­νο της ανα­θε­ώ­ρη­σης του ΠΕΣΔΑ Ατ­τι­κής, που, υπο­τί­θε­ται ότι, εν­σω­μα­τώ­νουν όλο τον πλού­το των προ­τά­σε­ων και πα­ρα­τη­ρή­σε­ων, οι οποί­ες κα­τα­τέ­θη­καν σε όλη τη μακρά διάρ­κεια της δη­μό­σιας δια­βού­λευ­σης και αντι­πα­ρά­θε­σης (!!!).

«Ώδι­νεν όρος και έτε­κεν μυν»

Παίρ­νο­ντας υπόψη το πε­ριο­ρι­σμέ­νο εύρος των αλ­λα­γών που έγι­ναν, είναι αυ­το­νό­η­το ότι οι πε­ρισ­σό­τε­ρες από τις πα­ρα­τη­ρή­σεις που έγι­ναν, τόσο στην αρ­χι­κή, όσο και στη συ­μπλη­ρω­μα­τι­κή πα­ρέμ­βα­ση της ΠΡΩ­ΣΥ­ΝΑΤ, εξα­κο­λου­θούν να ισχύ­ουν και δε θα τις επα­να­λά­βου­με. Στε­κό­μα­στε σε ορι­σμέ­νες μόνο, που σχε­τί­ζο­νται με τη βα­σι­κή κα­τεύ­θυν­ση της επι­χει­ρού­με­νης ανα­θε­ώ­ρη­σης του ΠΕΣΔΑ και σε αυτές που σχε­τί­ζο­νται με τις λι­γο­στές αλ­λα­γές της τε­λευ­ταί­ας του εκ­δο­χής.

Η αξιο­λό­γη­ση και η εν­σω­μά­τω­ση στο ΠΕΣΔΑ των το­πι­κών σχε­δί­ων δια­χεί­ρι­σης

Η απο­τί­μη­ση του πε­ριε­χο­μέ­νου των ΤΣΔ των δήμων είναι πε­ρι­γρα­φι­κή και κα­θα­ρά επι­φα­νεια­κή. Κρί­σι­μες πτυ­χές των ΤΣΔ είτε απο­σιω­πού­νται τε­λεί­ως, είτε υπο­βαθ­μί­ζο­νται. Στε­κό­μα­στε στις κυ­ριό­τε­ρες επι­ση­μάν­σεις μας, που αφο­ρούν τη συ­ντρι­πτι­κή πλειο­ψη­φία των ΤΣΔ, επι­ση­μαί­νο­ντας από την αρχή ότι δεν αντα­πο­κρί­νο­νται στις απαι­τή­σεις του ΕΣΔΑ, ούτε και σε αυτά που προ­βλέ­πει ο οδη­γός του ΕΔΣΝΑ για τη σύ­ντα­ξη των ΤΣΔ των δήμων:

  • Υπάρ­χει μια τυ­πι­κή απο­δο­χή των πο­σο­τι­κών στό­χων του ΕΣΔΑ και του ΠΕΣΔΑ. Σε πολ­λές πε­ρι­πτώ­σεις, όμως, πα­ρα­τεί­νε­ται συ­νει­δη­τά (πολύ πέρα από το 2020) η χρο­νι­κή πε­ρί­ο­δος για την υλο­ποί­η­σή τους.

  • Πε­ριέ­χο­νται δρά­σεις προ­δια­λο­γής υλι­κών (ανα­κυ­κλώ­σι­μων και ορ­γα­νι­κών), όχι όμως στο εύρος που απαι­τεί το ΕΣΔΑ και ο οδη­γός σύ­ντα­ξης ΤΣΔ του ΕΔΣΝΑ. Κατά κα­νό­να, συ­ντη­ρεί­ται η λο­γι­κή της μα­ζι­κής συλ­λο­γής των ανα­κυ­κλώ­σι­μων συ­σκευα­σιών στον ίδιο κάδο (μπλε), με τη συ­νή­θη προ­σθή­κη ξε­χω­ρι­στής συλ­λο­γής γυα­λιού και έντυ­που χαρ­τιού.

  • Τα πε­ρισ­σό­τε­ρα ΤΣΔ εξα­κο­λου­θούν να επι­φυ­λάσ­σουν στους δή­μους το ρόλο της συλ­λο­γής και με­τα­φο­ράς, ακόμη και των προ­δια­λεγ­μέ­νων υλι­κών. Οι συ­νη­θέ­στε­ρες δη­μο­τι­κές υπο­δο­μές είναι τα δί­κτυα κάδων, τα πρά­σι­να ση­μεία και τα ΚΑ­Ε­ΔΙ­ΣΠ. Για τον ίδιο λόγο οι το­πι­κοί ΣΜΑ συ­νε­χί­ζουν να έχουν βα­σι­κή θέση στη δια­χεί­ρι­ση των ΑΣΑ από τους δή­μους, αντί να απο­μειώ­νε­ται στα­δια­κά ο ρόλος τους.

  • Η άμεση συ­νέ­πεια είναι να σπα­νί­ζουν οι δήμοι, που προ­γραμ­μα­τί­ζουν την κα­τα­σκευή και λει­τουρ­γία δη­μο­τι­κών υπο­δο­μών ανα­κύ­κλω­σης, την απε­μπλο­κή από τα υφι­στά­με­να ΣΕΔ -ιδιαί­τε­ρα, τα ΚΔΑΥ της ΕΕΑΑ ΑΕ- και την εμπο­ρι­κή διά­θε­ση και αξιο­ποί­η­ση των προ­δια­λεγ­μέ­νων υλι­κών που συλ­λέ­γουν.

  • Με δια­φο­ρε­τι­κούς ρυθ­μούς και, πολ­λές φορές, σε πι­λο­τι­κή βάση επι­λέ­γε­ται η ξε­χω­ρι­στή συλ­λο­γή των «πρά­σι­νων» των δήμων και των ορ­γα­νι­κών. Όπως συμ­βαί­νει και με τα ανα­κυ­κλώ­σι­μα υλικά, σε πολύ λίγες πε­ρι­πτώ­σεις προ­βλέ­πε­ται το­πι­κή αξιο­ποί­η­ση - κο­μπο­στο­ποί­η­ση των «πρά­σι­νων». Σαν συ­νη­θέ­στε­ρος προ­ο­ρι­σμός πε­ρι­γρά­φε­ται το ΕΜΑΚ της Φυλής, στη ξε­χω­ρι­στή γραμ­μή υπο­δο­χής προ­δια­λεγ­μέ­νων ορ­γα­νι­κών.

  • Ακόμη χει­ρό­τε­ρα είναι τα πράγ­μα­τα με τα προ­δια­λεγ­μέ­να ορ­γα­νι­κά. Ο κα­νό­νας είναι να πα­ρα­πέ­μπε­ται η αξιο­ποί­η­σή τους, μέσω του ΠΕΣΔΑ, είτε στο ΕΜΑΚ Φυλής, είτε σε μελ­λο­ντι­κές, κε­ντρι­κές μο­νά­δες κο­μπο­στο­ποί­η­σης, με την ευ­θύ­νη του ΕΔΣΝΑ. Το τρα­γε­λα­φι­κό είναι ότι και ο ΠΕΣΔΑ, από την πλευ­ρά του, πα­ρα­πέ­μπει το θέμα της αξιο­ποί­η­σης των προ­δια­λεγ­μέ­νων ορ­γα­νι­κών στα ΤΣΔ των δήμων και στις υπο­θε­τι­κές δια­δη­μο­τι­κές συ­νεν­νο­ή­σεις. 

  • Τέλος, τα σύμ­μει­κτα απορ­ρίμ­μα­τα και οι χώροι ταφής είναι το ένοχο μυ­στι­κό των ΤΣΔ. Απο­φεύ­γουν να πε­ρι­γρά­ψουν το πρό­βλη­μα, το αντι­με­τω­πί­ζουν σαν να μην αφορά τους δή­μους, δεν υπει­σέρ­χο­νται στη λο­γι­κή ανά­πτυ­ξης δια­δη­μο­τι­κών συ­νερ­γα­σιών, αγνο­ώ­ντας ότι η κα­τά­στα­ση βρί­σκε­ται σε ορια­κό ση­μείο. Σε κά­ποιες πε­ρι­πτώ­σεις, λει­τουρ­γούν με πε­λα­τεια­κή αντί­λη­ψη, απέ­να­ντι στον ΕΔΣΝΑ και στην πε­ρι­φέ­ρεια, από τους οποί­ους έχουν την απαί­τη­ση να λύ­σουν το πρό­βλη­μα της δια­χεί­ρι­σης των δικών τους σκου­πι­διών.

Ο συ­γκε­ντρω­τι­κός ρόλος του ΕΔΣΝΑ και οι δια­χει­ρι­στι­κές ενό­τη­τες

Αν δεν απο­σα­φη­νι­στούν οι ρόλοι -τι κά­νουν οι δήμοι, τι κάνει η πε­ρι­φέ­ρεια και τι κάνει η κε­ντρι­κή διοί­κη­ση- δεν υπάρ­χει πε­ρί­πτω­ση να υλο­ποι­η­θεί σωστά το μο­ντέ­λο της απο­κε­ντρω­μέ­νης δια­χεί­ρι­σης. Όσες επι­κλή­σεις και ανα­φο­ρές στην ανα­γκαιό­τη­τα εφαρ­μο­γής του κι αν γί­νουν.  Δυ­στυ­χώς και ο προ­τει­νό­με­νος ΠΕΣΔΑ δεν συμ­βάλ­λει προς αυτήν την κα­τεύ­θυν­ση. Να γιατί:

  • Με την εξαί­ρε­ση των νη­σιών, εξα­κο­λου­θεί να αντι­με­τω­πί­ζει την πε­ρι­φέ­ρεια σαν μια δια­χει­ρι­στι­κή ενό­τη­τα. Είναι εμ­φα­νής η φοβία του απέ­να­ντι σε κάθε τι που απο­πνέ­ει διά­χυ­ση αρ­μο­διο­τή­των και ευ­θυ­νών, πα­ρό­λο που ο ου­σια­στι­κός συ­ντο­νι­στι­κός του ρόλος δεν έχει τεθεί σε αμ­φι­σβή­τη­ση. Πώς θα ανα­πτυ­χθούν απο­κε­ντρω­μέ­νες, δια­δη­μο­τι­κές συ­νερ­γα­σί­ες, αν δεν πε­ρι­γρα­φούν συ­γκε­κρι­μέ­νες δια­χει­ρι­στι­κές ενό­τη­τες, με κοινά χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά, πλη­θυ­σμια­κή ανα­λο­γία, ανα­λο­γία στην πα­ρα­γω­γή απο­βλή­των και με δια­θε­σι­μό­τη­τα χώρων υπο­δο­χής των ανα­γκαί­ων υπο­δο­μών, που ανα­γκα­στι­κά ξε­περ­νούν τα όρια των δήμων (επε­ξερ­γα­σία σύμ­μει­κτων, ταφή); Πώς θα καλ­λιερ­γη­θεί πνεύ­μα ευ­θύ­νης στους δή­μους και πώς θα ξε­πε­ρα­στούν το­πι­κι­στι­κά φαι­νό­με­να, του τύπου: «ούτε ένα κιλό σκου­πί­δια στην πε­ριο­χή μας»;

  • Συ­ντη­ρεί τη λο­γι­κή που θέλει τους δή­μους, απλά, να συλ­λέ­γουν και να με­τα­φέ­ρουν τα από­βλη­τα. Αρκεί να ρί­ξου­με μια ματιά στον πί­να­κα με τις δρά­σεις υλο­ποί­η­σης του ΠΕΣΔΑ, στη σε­λί­δα 36. Οι μο­να­δι­κές δρά­σεις, στις οποί­ες κα­λού­νται οι δήμοι να εμπλα­κούν, είναι αυτές της συλ­λο­γής και με­τα­φο­ράς και των πρά­σι­νων ση­μεί­ων. Όλες οι άλλες δρά­σεις, από τις με­λέ­τες μέχρι τις υπο­δο­μές ανα­κύ­κλω­σης, κο­μπο­στο­ποί­η­σης, επε­ξερ­γα­σί­ας υπο­λειμ­μα­τι­κών σύμ­μει­κτων και ταφής, θε­ω­ρεί­ται αυ­το­νό­η­το ότι ανή­κουν στη δι­καιο­δο­σία της πε­ρι­φέ­ρειας και του ΕΔΣΝΑ.

  • Φαί­νε­ται να απο­δέ­χε­ται την επι­λο­γή της χρη­μα­το­δό­τη­σης, με τα σο­βα­ρό­τε­ρα κον­δύ­λια, των κε­ντρι­κών, πε­ρι­φε­ρεια­κών υπο­δο­μών δια­χεί­ρι­σης, αφή­νο­ντας τα ψί­χου­λα για την ανά­πτυ­ξη των ανα­γκαί­ων δη­μο­τι­κών υπο­δο­μών ανα­κύ­κλω­σης και κο­μπο­στο­ποί­η­σης προ­δια­λεγ­μέ­νων υλι­κών.

Ανέγ­γι­χτο το σαθρό οι­κο­δό­μη­μα της ανα­κύ­κλω­σης

Η ατολ­μία των δήμων να πά­ρουν πάνω τους την υπό­θε­ση της ανα­κύ­κλω­σης, ορ­γα­νώ­νο­ντας δη­μο­τι­κές υπο­δο­μές ανα­κύ­κλω­σης και η απρο­θυ­μία του ΕΔΣΝΑ και της πε­ρι­φέ­ρειας να τις επι­βάλ­λει, απο­τυ­πώ­νο­νται και στον ΠΕΣΔΑ, που συ­νε­χί­ζει να κι­νεί­ται στη λο­γι­κή της συ­ντή­ρη­σης των υφι­στά­με­νων ΣΕΔ και, ιδιαί­τε­ρα, της ΕΕΑΑ ΑΕ και του μπλε κάδου, υπο­δει­κνύ­ο­ντας στους δή­μους τη συ­νερ­γα­σία μαζί τους.

Δεν είναι μόνο ότι το νέο ΕΣΔΑ μιλά για ρι­ζι­κή ανα­θε­ώ­ρη­ση του συ­στή­μα­τος ανα­κύ­κλω­σης, για ξε­χω­ρι­στή συλ­λο­γή (χαρ­τιού, πλα­στι­κού, γυα­λιού, με­τάλ­λων) και για δη­μο­τι­κά συ­στή­μα­τα ανα­κύ­κλω­σης. Είναι και το γε­γο­νός ότι η ανα­ψη­λά­φη­ση όλων των πτυ­χών λει­τουρ­γί­ας της ανα­κύ­κλω­σης, με ιδιαί­τε­ρη τη συμ­βο­λή της ΠΡΩ­ΣΥ­ΝΑΤ, έχει κα­τα­δεί­ξει πλή­ρως τον προ­βλη­μα­τι­κό και αντιοι­κο­νο­μι­κό, για τους δή­μους και τους πο­λί­τες, χα­ρα­κτή­ρα της.

Ο ΠΕΣΔΑ Ατ­τι­κής -και κάθε άλλος ΠΕΣ­ΔΑ- δεν μπο­ρεί να λύσει από μόνος του το ζή­τη­μα. Μπο­ρεί, όμως, να συμ­βάλ­λει απο­φα­σι­στι­κά στην απο­δό­μη­ση του υφι­στά­με­νου συ­στή­μα­τος και στον απε­γκλω­βι­σμό των δήμων από τα ΣΕΔ, με την υπο­στή­ρι­ξη των δήμων στην ανά­πτυ­ξη δη­μο­τι­κών υπο­δο­μών ανα­κύ­κλω­σης και στην ομαλή εμπο­ρι­κή αξιο­ποί­η­ση των υλι­κών που θα συλ­λέ­γουν. Του­λά­χι­στον, στη με­τα­βα­τι­κή πε­ρί­ο­δο, μέχρι την επί­λυ­ση των νο­μι­κών προ­βλη­μά­των που σχε­τί­ζο­νται με την κα­το­χύ­ρω­ση της σχε­τι­κής δυ­να­τό­τη­τας των δήμων.

Η προ­δια­λο­γή των ορ­γα­νι­κών και οι μο­νά­δες κο­μπο­στο­ποί­η­σης

Με συ­νο­λι­κή πα­ρα­γω­γή ορ­γα­νι­κών στην πε­ρι­φέ­ρεια Ατ­τι­κής της τάξης των 825.000 τόνων/έτος και με στόχο -το 2020- να προ­δια­λέ­γο­νται 330.000 τόνοι/έτος, η ανα­φο­ρά σε τρεις μο­νά­δες, συ­νο­λι­κής δυ­να­μι­κό­τη­τας 130.000 τόνων, είναι ο ορι­σμός της προ­α­πο­φα­σι­σμέ­νης απο­τυ­χί­ας. Ιδιαί­τε­ρα, αν πά­ρου­με υπόψη ότι η υπο­δο­χή και κο­μπο­στο­ποί­η­ση των προ­δια­λεγ­μέ­νων ορ­γα­νι­κών γί­νε­ται, ήδη, το μπα­λά­κι ενός ιδιό­τυ­που πιγκ πογκ, ανά­με­σα στο ΠΕΣΔΑ και στα ΤΣΔ των δήμων. Όλοι να την επι­θυ­μούν, στα λόγια και κα­νείς να μην την ανα­λαμ­βά­νει. Το σωστό, κατά τη γνώμη μας, είναι να λει­τουρ­γή­σουν οι μο­νά­δες κο­μπο­στο­ποί­η­σης στο πλαί­σιο των δήμων ή στο πλαί­σιο συ­νερ­γα­σί­ας όμο­ρων δήμων. Και, φυ­σι­κά, όχι σαν το πα­ρα­κλά­δι μο­νά­δων επε­ξερ­γα­σί­ας σύμ­μει­κτων, όπως συμ­βαί­νει με τις δύο (ΕΜΑΚ και ΜΕΑ Γραμ­μα­τι­κού) από τις τρεις προ­τει­νό­με­νες μο­νά­δες.

Η προ­δια­γρα­φό­με­νη απο­τυ­χία επί­τευ­ξης του στό­χου της προ­δια­λο­γής του 40% των ορ­γα­νι­κών, το 2020, είναι η μια σο­βα­ρή προ­βλη­μα­τι­κή πτυχή του ΠΕΣΔΑ, στο συ­γκε­κρι­μέ­νο ζή­τη­μα. Μια εξ ίσου σο­βα­ρή πτυχή είναι η με­γά­λη πι­θα­νό­τη­τα να οδη­γη­θού­με σε ενερ­γεια­κή αξιο­ποί­η­ση - καύση, αφού, ταυ­τό­χρο­να, υπάρ­χει η ρητή δέ­σμευ­ση υψη­λών πο­σο­στών εκτρο­πής από την ταφή των βιο­α­πο­βλή­των. Σε συν­δυα­σμό με την πι­θα­νή πα­ρα­γω­γή με­γά­λων πο­σο­τή­των δευ­τε­ρο­γε­νών καυ­σί­μων από τις με­γά­λες μο­νά­δες επε­ξερ­γα­σί­ας σύμ­μει­κτων, στρώ­νε­ται το έδα­φος για να ει­σβάλ­λει, από την πίσω πόρτα, η καύση. Και, μά­λι­στα, με το μαν­δύα της απο­κε­ντρω­μέ­νης δια­χεί­ρι­σης, όπως συ­νέ­βη πολύ πρό­σφα­τα με το γνω­στό επι­χει­ρη­σια­κό σχέ­διο δήμου Φυλής - ΕΜΠ.   

Ένα βήμα μπρος, δύο βή­μα­τα πίσω, με τις μο­νά­δες επε­ξερ­γα­σί­ας σύμ­μει­κτων

Αν υπάρ­χει ένα ζή­τη­μα στο οποίο φαί­νε­ται ότι, κάπως, πάρ­θη­κε υπόψη η κρι­τι­κή μας, αυτό είναι το ζή­τη­μα της απο­κέ­ντρω­σης των μο­νά­δων επε­ξερ­γα­σί­ας υπο­λειμ­μα­τι­κών σύμ­μει­κτων. Μόνο που είναι αρ­κε­τά δειλό και αστή­ρι­κτο το βήμα που έγινε, ώστε να υπάρ­χει με­γά­λος κίν­δυ­νος αυ­το-ακύ­ρω­σής του. Εξα­κο­λου­θού­με, λοι­πόν, να έχου­με σο­βα­ρές εν­στά­σεις, που αφο­ρούν στα εξής ζη­τή­μα­τα:

  • Το πρό­βλη­μα της πε­ρι­γρα­φής, της χω­ρο­θέ­τη­σης και της κα­τα­σκευ­ής των ανα­γκαί­ων μο­νά­δων επε­ξερ­γα­σί­ας υπο­λειμ­μα­τι­κών σύμ­μει­κτων, με επι­δί­ω­ξη την πε­ραι­τέ­ρω ανά­κτη­ση και όχι την πα­ρα­γω­γή δευ­τε­ρο­γε­νών καυ­σί­μων, δε θα λυθεί «από τα πάνω», όσο καλές και αξιό­πι­στες κι αν είναι οι με­λέ­τες που θα γί­νουν. Θα λυθεί με την εμπλο­κή και την αυ­το­δέ­σμευ­ση των δήμων, στο πλαί­σιο των δια­χει­ρι­στι­κών ενο­τή­των που έχου­με προ­τεί­νει, με με­γα­λύ­τε­ρη δια­σπο­ρά των μο­νά­δων. Η ανοχή του ΕΔΣΝΑ και της πε­ρι­φέ­ρειας στην απο­στα­σιο­ποί­η­ση των ΤΣΔ (και) από τη δια­χεί­ρι­ση των σύμ­μει­κτων λει­τουρ­γεί αρ­νη­τι­κά και διαιω­νί­ζει την εξεύ­ρε­ση λύσης.

  • Ακόμη και δει­λές λύ­σεις, σαν αυτή που προ­τεί­νε­ται, οφεί­λουν να είναι συ­γκε­κρι­μέ­νες, ως προς τους δή­μους που θα εξυ­πη­ρε­τού­νται, τα πλη­θυ­σμια­κά δε­δο­μέ­να, τις πα­ρα­γό­με­νες πο­σό­τη­τες ΑΣΑ και τα ση­μεία χω­ρο­θέ­τη­σης. Μια προ­σέγ­γι­ση αυτού του τύπου -την έχει κάνει η ΠΡΩ­ΣΥ­ΝΑΤ σε προ­γε­νέ­στε­ρη πα­ρέμ­βα­σή της- είναι το λι­γό­τε­ρο που θα μπο­ρού­σε να κάνει ο ΠΕΣΔΑ. Δυ­στυ­χώς, επι­λέ­χθη­κε η εύ­κο­λη λύση μιας πρό­χει­ρης πρό­τα­σης, που πε­ριο­ρί­ζε­ται σε χώ­ρους, από πα­λιό­τε­ρα, προ­ο­ρι­σμέ­νους για δια­χεί­ρι­ση απο­βλή­των. 

  • Η επι­λο­γή της συ­νέ­χι­σης της λει­τουρ­γί­ας του ΕΜΑΚ Φυλής, με αυ­ξη­μέ­νη δυ­να­μι­κό­τη­τα μά­λι­στα, είναι ένα ακόμη αρ­νη­τι­κό στοι­χείο.

  • Μας ανη­συ­χεί το γε­γο­νός ότι στα όρια της εγκα­τά­στα­σης της Φυλής και μέσα στα πόδια του ΕΔΣΝΑ και της πε­ρι­φέ­ρειας ολο­κλη­ρώ­νε­ται μια νέα, ιδιω­τι­κή μο­νά­δα επε­ξερ­γα­σί­ας σύμ­μει­κτων, δυ­να­μι­κό­τη­τας 120.000 τόνων/έτος, πι­θα­νό­τα­τα χωρίς πε­ρι­βαλ­λο­ντι­κή και πο­λε­ο­δο­μι­κή αδειο­δό­τη­ση, σε συν­δυα­σμό με μο­νά­δα καύ­σης και με την άμεση εμπλο­κή του δήμου Φυλής. Δεν έχου­με πει­στεί ότι όλα αυτά γί­νο­νται εν αγνοία του ΕΔΣΝΑ και της πε­ρι­φέ­ρειας. Αλλά και έτσι να είναι, είναι εντυ­πω­σια­κή η πλή­ρης απου­σία αντί­δρα­σης από μέ­ρους τους.

  • Ένα τε­λευ­ταίο ζή­τη­μα έχει να κάνει με τη συ­νο­λι­κή δυ­να­μι­κό­τη­τα των μο­νά­δων επε­ξερ­γα­σί­ας υπο­λειμ­μα­τι­κών σύμ­μει­κτων. Η πρό­βλε­ψη του ΠΕΣΔΑ για το 2020 είναι ότι θα υπάρ­χουν, πε­ρί­που, 900.000 τόνοι/έτος σύμ­μει­κτα προς επε­ξερ­γα­σία, με τάση πε­ραι­τέ­ρω μεί­ω­σης. Για ποιο λόγο, λοι­πόν, σχε­διά­ζο­νται μο­νά­δες συ­νο­λι­κής δυ­να­μι­κό­τη­τας αυτής της τάξης και όχι μι­κρό­τε­ρης, αφού μι­λά­με για μο­νά­δες με­γά­λης διάρ­κειας ζωής, που σε πρώτη φάση θα μπο­ρού­σαν να λει­τουρ­γή­σουν με πρό­σθε­τη βάρ­δια;

Όσο κα­θυ­στε­ρούν οι νέοι ΧΥΤΥ, τόσο πλη­σιά­ζει η καύση

Η επι­λο­γή του ΠΕΣΔΑ είναι πολύ κο­ντό­φθαλ­μη, αφού αρ­κεί­ται στη βρα­χυ­χρό­νια αντι­με­τώ­πι­ση του προ­βλή­μα­τος της ασφα­λούς διά­θε­σης - ταφής, με τη συ­νέ­χι­ση της λει­τουρ­γί­ας του ΧΥΤΑ Φυλής, για απροσ­διό­ρι­στο χρο­νι­κό διά­στη­μα. Και προ­ε­τοι­μά­ζο­ντας το έδα­φος να εντα­χθεί άμεσα στο σχε­δια­σμό ο ακα­τάλ­λη­λος, κατά γε­νι­κή ομο­λο­γία, ΧΥΤΑ Γραμ­μα­τι­κού.

Για τους νέους χώ­ρους ταφής (ΧΥΤΥ) ισχύ­ει και με το πα­ρα­πά­νω ότι προ­α­να­φέρ­θη­κε για τις μο­νά­δες επε­ξερ­γα­σί­ας σύμ­μει­κτων. Χρειά­ζε­ται προσ­διο­ρι­σμός των ευ­ρύ­τε­ρων γε­ω­γρα­φι­κών ενο­τή­των -η ΠΡΩ­ΣΥ­ΝΑΤ έχει υπο­δεί­ξει τρεις- στα όρια των οποί­ων πρέ­πει να δη­μιουρ­γη­θεί ένας νέος ΧΥΤΥ, με ισχυ­ρή αυ­το­δέ­σμευ­ση των δήμων που τις απαρ­τί­ζουν. Και αυτό πρέ­πει να γίνει άμεσα. Η απου­σία ασφα­λών ΧΥΤΥ, σε συν­δυα­σμό με την αδυ­να­μία των ΤΣΔ -με την τω­ρι­νή μορφή τους- να εκτρέ­ψουν σο­βα­ρές πο­σό­τη­τες ΑΣΑ, δη­μιουρ­γούν τις προ­ϋ­πο­θέ­σεις να οδη­γη­θού­με στη «μα­γι­κή λύση» της καύ­σης. Κι ας την ξορ­κί­ζουν οι πε­ρισ­σό­τε­ροι/ες. Κάτι σαν τα μνη­μό­νια, δη­λα­δή …

Διαιω­νί­ζε­ται η λει­τουρ­γία της εγκα­τά­στα­σης της Φυλής

Θε­ω­ρού­με λα­θε­μέ­νη την επι­λο­γή του ΠΕΣΔΑ στο κλεί­σι­μο μόνο του ΧΥΤΑ Φυλής, που κι αυτό δε δια­φαί­νε­ται στο ορατό μέλ­λον. Είναι βέ­βαιο ότι η συ­νέ­χι­ση της με­τα­φο­ράς και επε­ξερ­γα­σί­ας σύμ­μει­κτων στην εγκα­τά­στα­ση της Φυλής, όχι μόνο θα απο­μα­κρύ­νει συ­νε­χώς το κλεί­σι­μο του ΧΥΤΑ, αλλά θα οδη­γή­σει και στην επέ­κτα­σή του. Και επι­πλέ­ον, η εγκα­τά­στα­ση θα συ­νε­χί­ζει να στέλ­νει το μή­νυ­μα της συ­γκε­ντρω­τι­κής δια­χεί­ρι­σης, απο­θαρ­ρύ­νο­ντας τις το­πι­κές δρά­σεις. Η ΠΡΩ­ΣΥ­ΝΑΤ θε­ω­ρεί ότι ο ΠΕΣΔΑ οφεί­λει να δρο­μο­λο­γή­σει το άμεσο και ορι­στι­κό κλεί­σι­μο της εγκα­τά­στα­σης της Φυλής, επι­τρέ­πο­ντας μόνο δρα­στη­ριό­τη­τες που συν­δέ­ο­νται με την πε­ρι­βαλ­λο­ντι­κή απο­κα­τά­στα­ση της πε­ριο­χής.

Για την εγκα­τά­στα­ση του Γραμ­μα­τι­κού

Η χω­ρο­θέ­τη­ση του ΧΥΤΑ Γραμ­μα­τι­κού στη συ­γκε­κρι­μέ­νη θέση έχει τεκ­μη­ριω­θεί και επί­ση­μα ότι είναι λα­θε­μέ­νη και, κατά συ­νέ­πεια, επι­κίν­δυ­νη. Σε ότι αφορά  σε άλλου εί­δους δρα­στη­ριό­τη­τες (ανα­κύ­κλω­σης, κο­μπο­στο­ποί­η­σης, επε­ξερ­γα­σί­ας υπο­λειμ­μα­τι­κών σύμ­μει­κτων), θε­ω­ρη­τι­κά, θα μπο­ρού­σαν να φι­λο­ξε­νη­θούν στο χώρο, με δυ­να­μι­κό­τη­τες που θα αντι­στοι­χούν στα δε­δο­μέ­να του δήμου ή των όμο­ρων δήμων, αν απο­φά­σι­ζαν να συ­νερ­γα­στούν. Αν, ωστό­σο, ο δήμος Μα­ρα­θώ­να ή οι όμο­ροι δήμοι θε­ω­ρούν ότι υπάρ­χουν άλλοι κα­ταλ­λη­λό­τε­ροι χώροι, οφεί­λουν να τους υπο­δεί­ξουν. Κατά τα άλλα, ο δήμος Μα­ρα­θώ­να και το Γραμ­μα­τι­κό αξί­ζουν την ίδια πε­ρι­βαλ­λο­ντι­κή προ­στα­σία με τον Ελαιώ­να, το Σχι­στό ή το Ελ­λη­νι­κό, όπου σχε­διά­ζο­νται και μπο­ρούν να φι­λο­ξε­νη­θούν αντί­στοι­χες δρα­στη­ριό­τη­τες.

Η χρη­μα­το­δό­τη­ση της υλο­ποί­η­σης των δρά­σε­ων του ΠΕΣΔΑ

Η ανα­φο­ρά στη χρη­μα­το­δό­τη­ση της υλο­ποί­η­σης των δρά­σε­ων του ΠΕΣΔΑ, με δε­δο­μέ­νη τη με­γά­λη ασά­φεια και αο­ρι­στία στα βα­σι­κά, αλλά και στα επι­μέ­ρους, έργα υπο­δο­μών, φα­ντά­ζει πε­ρισ­σό­τε­ρο σαν μια τυ­πι­κή υπο­χρέ­ω­ση του ΠΕΣΔΑ και λι­γό­τε­ρο σαν μια ρε­α­λι­στι­κή απει­κό­νι­ση του πραγ­μα­τι­κού κό­στους. Είναι χα­ρα­κτη­ρι­στι­κή, πά­ντως, του προ­σα­να­το­λι­σμού του ΠΕΣΔΑ η προ­βλε­πό­με­νη κα­τα­νο­μή της χρη­μα­το­δό­τη­σης: σε κε­ντρι­κές υπο­δο­μές και σε έργα συλ­λο­γής και με­τα­φο­ράς στους δή­μους. Απου­σιά­ζει οποια­δή­πο­τε ανα­φο­ρά σε δη­μο­τι­κές υπο­δο­μές ανα­κύ­κλω­σης, ενώ είναι συμ­βο­λι­κό το κον­δύ­λι για υπο­δο­μές δη­μο­τι­κής κο­μπο­στο­ποί­η­σης.

Διά­φο­ρα

  • Ο ΠΕΣΔΑ θα ήταν χρή­σι­μο να είχε ει­δι­κή ανα­φο­ρά στο ρόλο και στα πε­πραγ­μέ­να των δήμων Αθή­νας και Πει­ραιά, οι οποί­οι έχουν επι­δεί­ξει χα­ρα­κτη­ρι­στι­κή αδια­φο­ρία στην προ­σπά­θεια για αλ­λα­γή του μο­ντέ­λου δια­χεί­ρι­σης των απο­βλή­των, στην πε­ρι­φέ­ρεια Ατ­τι­κής.

  • Επα­να­λαμ­βά­νου­με την πρό­τα­ση να τεθεί και πο­σο­τι­κός στό­χος στον τομέα της πρό­λη­ψης, με ση­μείο ανα­φο­ράς τη μεί­ω­ση της πα­ρα­γω­γής απο­βλή­των. Πα­ρό­λο που η τε­λευ­ταία δε συν­δέ­ε­ται απο­κλει­στι­κά με τις δρά­σεις για την πρό­λη­ψη.

  • Είναι κομ­βι­κό ζή­τη­μα για τη σωστή και ορ­θο­λο­γι­κή δια­χεί­ρι­ση των απο­βλή­των, η τεκ­μη­ριω­μέ­νη εκτί­μη­ση για τις πα­ρα­γό­με­νες πο­σό­τη­τες των απο­βλή­των και για τη σύν­θε­σή τους, ιδιαί­τε­ρα των ανα­κυ­κλώ­σι­μων υλι­κών. Κάτι που έχει απο­δει­χθεί ότι δεν υφί­στα­ται αυτήν τη στιγ­μή.

24/2/2016

ΠΡΩ­ΤΟ­ΒΟΥ­ΛΙΑ ΣΥ­ΝΕΝ­ΝΟΗ­ΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑ­ΧΕΙ­ΡΙ­ΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡ­ΡΙΜ­ΜΑ­ΤΩΝ (ΠΡΩ­ΣΥ­ΝΑΤ)