«Το δάνειο» είναι ένα θεατρικό έργο του Καταλανού συγγραφέα Τζόρντι Γκαλθεράν, το οποίο παίζεται στο Θέατρο του Νέου Κόσμου σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου και Παντελή Δεντάκη.

Ο Γκαλ­θε­ράν γεν­νή­θη­κε στη Βαρ­κε­λώ­νη το 1964 και άρ­χι­σε να γρά­φει θέ­α­τρο το 1988. Η με­γά­λη του επι­τυ­χία «Μέ­θο­δος Γκρόν­χολμ» (2003) έχει με­τα­φρα­στεί σε πολ­λές γλώσ­σες και έχει παι­χτεί σε πε­ρισ­σό­τε­ρες από εί­κο­σι χώρες σε όλο τον κόσμο, συ­μπε­ρι­λαμ­βα­νο­μέ­νης και της Ελ­λά­δας, όπου ανέ­βη­κε το 2008 και σε επό­με­νες σεζόν από το Θέ­α­τρο Τέ­χνης σε σκη­νο­θε­σία Δια­γό­ρα Χρο­νό­που­λου.
 

Ο Γκαλ­θε­ράν μάς πα­ρου­σιά­ζει έναν άνερ­γο που επι­σκέ­πτε­ται ένα κα­τά­στη­μα τρά­πε­ζας με σκοπό να ζη­τή­σει δά­νειο από τον διευ­θυ­ντή του κα­τα­στή­μα­τος. Ο άνερ­γος εμ­φα­νώς δεν κα­λύ­πτει τις απαι­τή­σεις της τρά­πε­ζας για να του πα­ρα­χω­ρη­θεί δά­νειο, ο διευ­θυ­ντής προ­φα­νώς αρ­νεί­ται να του το δώσει, οπότε ο άνερ­γος τον «απει­λεί» ότι αν δεν του δοθεί το δά­νειο θα ξε­λο­γιά­σει τη γυ­ναί­κα του! Αμέ­σως ο Γκαλ­θε­ράν εγκα­θι­δρύ­ει τα δύο «στρα­τό­πε­δα» ή, αν θέ­λε­τε, τους δύο δια­φο­ρε­τι­κούς κό­σμους των χα­ρα­κτή­ρων του. Ο κό­σμος του άνερ­γου απελ­πι­σμέ­νου που χρειά­ζε­ται χρή­μα­τα και του κα­λο­βαλ­μέ­νου και βο­λε­μέ­νου διευ­θυ­ντή τρά­πε­ζας με τη (φαι­νο­με­νι­κά!) τα­κτο­ποι­η­μέ­νη ζωή.΄Η «απει­λή» του ανέρ­γου ρηγ­μα­τώ­νει με απρό­ο­πτο τρόπο τον κα­νο­νι­σμέ­νο κόσμο του διευ­θυ­ντή της τρά­πε­ζας.

Όσο προ­χω­ρά το έργο, ο άνερ­γος, που έχει «φάει τα μού­τρα του» στη ζωή αλλά κα­τα­φέρ­νει να βρει θε­τι­κά στοι­χεία σ’ όλες τις ανα­πο­διές που του συμ­βαί­νουν, απο­διαρ­θώ­νει αργά αλλά στα­θε­ρά τη ρυθ­μι­σμέ­νη ζωή του διευ­θυ­ντή. Ο κό­σμος του τε­χνο­κρά­τη διευ­θυ­ντή με τους κα­νό­νες και τις λύ­σεις που αυτοί επι­βάλ­λουν απο­δει­κνύ­ε­ται ανί­κα­νος να αντι­με­τω­πί­σει την ευ­ρη­μα­τι­κό­τη­τα του ανέρ­γου, πυ­ρο­δο­τη­μέ­νη από την οι­κο­νο­μι­κή απελ­πι­σία, με απο­τέ­λε­σμα ο διευ­θυ­ντής να βυ­θί­ζε­ται στην οι­κο­γε­νεια­κή αβε­βαιό­τη­τα και την αμ­φι­σβή­τη­ση της επι­φα­νεια­κά τα­κτο­ποι­η­μέ­νης ζωής του με απρό­βλε­πτες συ­νέ­πειες.

Μία από τις βα­σι­κές πα­ρα­δο­χές του έργου είναι ότι οι τρα­πε­ζι­κά ορ­γα­νω­μέ­νες συ­ναλ­λα­γές με τους απρό­σω­πους και ψυ­χρούς αλλά κοι­νω­νι­κά συν­θλι­πτι­κούς κα­νό­νες επι­δέ­χο­νται ρωγ­μές όταν έρ­χο­νται σε επαφή με την κα­θη­με­ρι­νή ευ­ρη­μα­τι­κό­τη­τα απελ­πι­σμέ­νων αν­θρώ­πων.

Η φόρμα είναι αυτή της κο­με­ντί με κοι­νω­νι­κή συ­νεί­δη­ση. Η σκη­νο­θε­σία κλι­μα­κώ­νει με καλό ρυθμό την αντι­πα­ρά­θε­ση του ανέρ­γου με τον διευ­θυ­ντή, που απο­τε­λούν και τα μο­να­δι­κά πρό­σω­πα του έργου, καθώς και τις αλ­λα­γές στις εξε­λί­ξεις, χάρη και στο κα­λο­γραμ­μέ­νο κεί­με­νο του συγ­γρα­φέα. Πα­ράλ­λη­λα, δύο εμ­βό­λι­μα τρα­γού­δια του Φοί­βου Δε­λη­βο­ριά, ερ­μη­νευ­μέ­να από τους ηθο­ποιούς, «σχο­λιά­ζουν» χιου­μο­ρι­στι­κά τα δε­δο­μέ­να του έργου, δί­νο­ντάς του μια ελα­φρά­δα (αλλά όχι ελα­φρό­τη­τα). Πει­στι­κές οι ερ­μη­νεί­ες από τον Γιάν­νη Σα­ρα­κα­τσά­νη (πρω­τα­γω­νι­στεί στην τρέ­χου­σα δια­φή­μι­ση των ασφα­λειών Groupama) στο ρόλο του ανέρ­γου και τον Μι­χά­λη Οι­κο­νό­μου στο ρόλο του διευ­θυ­ντή. Η πα­ρά­στα­ση απο­τε­λεί μια σκε­πτό­με­να ψυ­χα­γω­γι­κή επι­λο­γή για έξοδο.

Ετικέτες