Γνωρίζουμε όλοι και όλες ότι ένα χειραφετητικό πρόταγμα απελευθέρωσης πρέπει να περιλαμβάνει και άλλες πτυχές πέραν της άοκνης προσπάθειας για εξάλειψη του οικονομικού καταναγκασμού που βιώνει ο άνθρωπος στο υπάρχον κοινωνικοοικονομικό σύστημα.
Είναι γεγονός όμως ότι τα περισσότερα κοινωνικά και πολιτικά υποκείμενα που αποτελούν τους φορείς ενός απελευθερωτικού προτάγματος (όπως πχ η Αριστερά) είτε –στην καλύτερη περίπτωση–δεν έχουν δώσει τη δέουσα έμφαση σε τομείς του ανθρώπινου βίου όπου εξίσου απαιτείται μια ελευθεριακή ριζοσπαστική παρέμβαση είτε πολύ συχνά ρέπουν προς την άμεση ή έμμεση στήριξη πουριτανικών μοντέλων διαβίωσης. Μια τέτοια περίπτωση είναι η μη αμφισβήτηση της μονοσυντροφικότητας.
Στα πλαίσια αυτά παραθέτουμε μια επεξεργασία εννοιών καθώς και απαντήσεις σε προβληματισμούς όπως αυτοί διατυπώνονται από διαδικτυακό άρθρο- κείμενο του Λύο Καλοβυρνά, που έχει ασχοληθεί επισταμένως με το θέμα.
Νάσος Θεοδωρίδης, μέλος της ΛΑΕ
Η πολυσυντροφικότητα στις ερωτικές σχέσεις
Άρθρο του Λύο Καλοβυρνά
Μπορώ να είμαι σε σχέση με πολλούς ανθρώπους ταυτόχρονα;
Καταρχάς, το σημαντικό είναι να καθορίσουμε το νόημα της έννοιας «σχέση». Η συντροφική σχέση, όπως τη γνωρίζουμε από τις ταινίες, τα μυθιστορήματα και τα τραγούδια είναι μια ανθρώπινη κατασκευή, χρονικά και γεωγραφικά καθορισμένη. Δεν ήταν πάντα και παντού η ίδια, ούτε και είναι στην εποχή μας.
Για πάρα πολλούς αιώνες και σε πάρα πολλές κουλτούρες, ο γάμος δεν σήμαινε επ’ ουδενί συντροφική σχέση, δηλαδή μια σχέση στην οποία οι σύντροφοι μοιράζονται συναισθήματα, εκμυστηρεύονται τα σώψυχά τους και επικοινωνούν – το αντίθετο μάλιστα. Η συναισθηματική οικειότητα, δηλαδή το πόσο κοντά συναισθηματικά είμαστε σαν σύντροφοι, είναι μια νεότερη πολιτισμική προσθήκη και μάλιστα κυρίως, αν όχι αποκλειστικά, στις δυτικές κοινωνίες.
Αυτή η έννοια της συντροφικής σχέσης, δηλαδή δυο αδερφές ψυχές, πλασμένες η μία για την άλλη, που επικοινωνούν για όλα, μοιράζονται τα πάντα και έχουν μάτια μόνο ο ένας για τον άλλον είναι ένα κατασκεύασμα που ξεκίνησε με τον ρομαντισμό τον 18ο αιώνα και εμπεδώθηκε στον 20ο.
Ανέκαθεν υπήρχαν και άλλα είδη σχέσεων, από την αρχαία Αθήνα, όπου οι άντρες παντρεύονταν γυναίκες αλλά εξυμνούσαν τον έρωτα μόνο με άντρες, μέχρι την πολυγυνία ή πολυανδρία άλλων πολιτισμών.
Στις μέρες μας, το κίνημα της πολυσυντροφικότητας προσφέρει ένα διαφορετικό μοντέλο ερωτικών σχέσεων. Η πολυσυντροφικότητα έχει πολλούς ορισμούς και μορφές, αλλά τα βασικά χαρακτηριστικά της μπορούν να συνοψιστούν ως εξής:
Πρόκειται για συντροφικές σχέσεις σταθερές, μακροπρόθεσμες, υπεύθυνες, συναινετικές, με συναισθηματικό δέσιμο, με περισσότερους από έναν/μία συντρόφους, οι οποίες υπάρχουν με–κατά το δυνατόν– αλληλοσεβασμό των εμπλεκόμενων μερών.
Στις πολυσυντροφικές σχέσεις βασικό στοιχείο είναι η αγάπη και το νοιάξιμο που αισθάνονται οι διάφοροι σύντροφοι μεταξύ τους, ανεξάρτητα από τις σεξουαλικές σχέσεις τους. Δηλαδή, μπορεί οι πολυσυντροφικοί σύντροφοι να είναι είτε μονογαμικοί είτε πολυγαμικοί, αρκεί να υπάρχει ειλικρίνεια, αλληλοσεβασμός και συναίνεση.
Ένα βασικό κίνητρο για όλα αυτά είναι το γεγονός ότι θέλει κάποιος να ζήσει ξανά όλη την όμορφη διαδικασία της σταδιακής γνωριμίας με τον άλλον άνθρωπο κλπ, το ερωτικό σκίρτημα και όλα τα συναφή.Διότι αν το νιώσει μια φορά στη ζωή του, και δεδομένου ότι η φάση αυτή εξασθενεί με την πάροδο των χρόνων (και απλώς μετατρέπεται σε αγάπη, που όμως είναι κάτι εντελώς διαφορετικό), τότε σημαίνει ότι αν παραμείνει μονογαμικός είναι καταδικασμένος να μην ξαναζήσει τη σαγήνη της χρονικής φάσης της αλληλογνωριμίας κλπ.
Μα λένε ότι αν αγαπάς έναν άνθρωπο, δεν πρέπει τάχα να χρειάζεσαι κανέναν άλλον!
Ως άποψη είναι πολύ κοινή και μοιάζει σχεδόν αυτονόητη, αλλά στην πράξη δεν ισχύει όπως έχει αποδειχθεί βιωματικά στην ιστορία της ανθρωπότητας που π.χ. βρίθει παράλληλων κρυφών σχέσεων. Πολλοί πιστεύουν ότι αν αγαπάς ερωτικά έναν άνθρωπο, δεν σου περισσεύει αγάπη για άλλους, αφού του δίνεσαι «ολοκληρωτικά», με «όλη σου την καρδιά». Αν αγαπάς πολλούς ταυτόχρονα, εξ ορισμού τους αγαπάς λιγότερο, γιατί η αγάπη σου διαιρείται και δεν είναι τόσο βαθιά ή δυνατή.
Αυτή η άποψη βασίζεται σ’ ένα «μοντέλο ένδειας», δηλαδή ότι το δυναμικό αγάπης μέσα μας είναι πεπερασμένο, δηλαδή έχουμε περιορισμένη αγάπη να δώσουμε. Αν τη δώσουμε όλη σ’ έναν άνθρωπο, δεν περισσεύει για κανέναν άλλον. Οπότε αν ερωτευτούμε έναν άλλον άνθρωπο, αμέσως η αγάπη που νιώθουμε για τον νυν μας εξαϋλώνεται και πάει στον καινούργιο.
Η κοινωνία μας θεωρεί απολύτως αποδεκτό να έχουμε πάνω από έναν στενό φίλο, χωρίς αυτό να θεωρείται πρόβλημα, πόσο μάλλον απιστία. Με αυτή την έννοια, όλοι και όλες ασκούμε την «πολυφιλία», δηλαδή έχουμε μερικούς ανθρώπους τους οποίους αποκαλούμε φίλους και με τους οποίους μας ενώνουν δεσμοί νοιαξίματος, αγάπης και αλληλοφροντίδας, χωρίς να χρειάζεται να επιλέξουμε μόνον έναν, τον αληθινό. Δηλαδή, έχουμε δικαίωμα να αγαπάμε πάνω από έναν φίλο, σε αντίθεση με τον έρωτα, όπου κοινωνικά στη δική μας κουλτούρα επιτρέπεται να αγαπάμε μόνο έναν άνθρωπο.
Ξέρουμε όμως ότι μπορούμε να αγαπάμε ταυτόχρονα πολλούς ανθρώπους: τους φίλους μας, τους συγγενείς μας, τον/τη σύντροφό μας. Μήπως είναι εφικτό να αγαπάμε ταυτόχρονα πάνω από έναν συντρόφους;
Η αγάπη δεν είναι σαν τα λεφτά, που αν τα ξοδέψεις όλα σε κάτι, δεν σου μένουν χρήματα για να αγοράσεις κάτι άλλο. Το περιεχόμενο της καρδιάς μας δεν είναι σαν το περιεχόμενο του πορτοφολιού μας.
Από την άλλη πλευρά, στην πράξη έχουμε x ώρες που μπορούμε να διαθέσουμε σε φίλους, συντρόφους, οικογένεια, δουλειά, ύπνο, φαγητό κτλ.
Με απλά λόγια, ο αριθμός των ανθρώπων που μπορούμε να αγαπάμε εξαρτάται από το πόσο χρόνο και ενέργεια έχουμε να διαθέσουμε σε κάθε άνθρωπο. Αυτός είναι ο λόγος που δεν μπορούμε να έχουμε ούτε είκοσι κολλητούς φίλους ούτε και είκοσι συντρόφους.
Μια πολυσυντροφική σχεση δεν αφαιρεί, αλλά προσαυξάνει.Αυτό σημαίνει ότι δεν κόβουμε μερίδιο αγάπης από τον έναν σύντροφο υπέρ του άλλου, αλλά προσθέτουμε «εις ολόκληρον», όπως θα έλεγε κανείς και στη νομική διάλεκτο.
Αυτό μπορεί να επιφέρει μεγάλη ολοκλήρωση. Και έτσι το όφελος είναι μεγάλο και αμοιβαίο.
Μια φιλοσοφία φιλίας
Η πολυσυντροφικότητα βασίζεται στην αρχή ότι οι καλές φιλίες απαιτούν εξίσου πολλή τρυφερότητα, ενδιαφέρον, σεβασμό, προσοχή, συναισθηματικό δέσιμο και νοιάξιμο όσο και οι ερωτικές σχέσεις. Πολυσυντροφικές σχέσεις είναι όλα τα παραπάνω με προσθήκη τη σεξουαλική παράμετρο (αν και όχι απαραίτητα).
Η πολυσυντροφικότητα δεν έχει καμία σχέση με τις επίσης θεμιτές σχέσεις στιςοποίες ένα ζευγάρι συναινεί να κάνει σεξ και με άλλους (είτε παρέα είτε χώρια), αλλά απαγορεύει τη συναισθηματική εμπλοκή με τρίτους. Στις πολυσυντροφικές σχέσεις, αντιθέτως, οι σύντροφοι έχουν ταυτόχρονα ερωτική σχέση με πάνω από έναν ανθρώπους, ανεξάρτητα από το αν κάνουν σεξ τελικά με όλους.
Με άλλα λόγια, η πολυσυντροφικότητα δεν το ίδιο με τις ανοιχτές σχέσεις, ούτε αφορά το σεξ. Η πολυσυντροφικότητα αφορά τους συναισθηματικούς, κοινωνικούς, οικογενειακούς και σεξουαλικούς δεσμούς όλων των συντρόφων, όχι μόνο το σεξ.
Η πολυσυντροφικότητα μπορεί να πάρει διάφορες μορφές:
Σε άλλες κοινωνίες, ακόμα και στις μέρες μας, υπάρχουν μοντέλα σχέσεων με πάνω από έναν συντρόφους. Η ιδέα ότι μόνο ένας μεγάλος, αληθινός, γραφτός έρωτας μας αντιστοιχεί όχι μόνο είναι μια κατασκευή του ρομαντικού κινήματος, αλλά είναι και επικίνδυνη. Τι θα συμβεί αν αυτός ο έρωτας πεθάνει; Δεν μας μένει άλλος; Τον ξοδέψαμε;
Ωστόσο, για να πετύχει μια πολυσυντροφική σχέση (όπως και μια δυαδική σχέση), πρέπει να υπάρχουν ξεκάθαροι κανόνες, που να γίνονται σεβαστοί από όλους τους εμπλεκόμενους. Πολυσυντροφικότητα δεν σημαίνει ξέφραγο αμπέλι – το αντίθετο μάλιστα. Βασικές αρχές της πολυσυντροφικότητας είναι ο αλληλοσεβασμός, η ειλικρίνεια και η συμπόνια.
Γιατί να μη σου αρκεί μόνο ένας/μία σύντροφος;
Αντιστρέφοντας την ερώτηση: αν είχες ένα παιδί και αποφάσιζες ότι θέλεις και δεύτερο, θα μπορούσε το πρώτο σου παιδί να γυρίσει και να σε ρωτήσει: «Γιατί κάνεις δεύτερο παιδί, δεν σου αρκώ εγώ;» Η ερώτηση λοιπόν είναι από μόνη της προβληματική, γιατί δεν έχει να κάνει με το τι μας «αρκεί».
Ας ξεκαθαρίσουμε λοιπόν ότι η πλειονότητα των ανθρώπων δεν δημιουργεί μονογαμική, στενή σχέση μ’ ένα μόνο άτομο. Δημιουργεί μονογαμική, στενή σχέση μ’ ένα μόνο άτομο τη φορά, τουλάχιστον στη θεωρία, γιατί στην πράξη ξέρουμε ότι η συντριπτική πλειοψηφία και των αντρών και των γυναικών κάνουν σεξ εκτός σχέσης.
Δηλαδή όλοι μας είμαστε ή πολυσυντροφικοί ;
Όχι. Ορισμένοι άνθρωποι πράγματι προτιμούν τη μονογαμία και φαίνεται να ζουν καλά σε μονογαμικές σχέσεις – πράγμα καταπληκτικό. Όμως μοιάζει να είναι η εξαίρεση και όχι ο κανόνας. Πολλοί πολυσυντροφικοί άνθρωποι είναι επίσης μονογαμικοί, με την έννοια ότι δεν κάνουν σεξ εκτός της τριαδικής, τετραδικής κτλ σχέσης τους. Με άλλα λόγια, η πολυσυντροφικότητα δεν είναι ταυτόσημη έννοια με την πολυγαμία. Η πολυσυντροφική σχέση προσφέρει τη δυνατότητα να συνδεθείς ερωτικά στενά με πάνω από έναν άνθρωπο, με ό,τι φέρνει αυτό στη ζωή σου: περισσότερες προοπτικές, περισσότερες οπτικές γωνίες, περισσότερη στήριξη σε όλα τα επίπεδα. Φυσικά, μαζί με τα θετικά, πολλαπλασιάζονται και τα αρνητικά.
Και με το σεξ τι γίνεται;
Πολυσυντροφικότητα δεν σημαίνει όργια και παρτούζες. Δεν σημαίνει καν αμφιφυλοφιλία. Βασικά, η πολυσυντροφικότητα δεν αφορά το σεξ. Μπορεί σε μια τριαδική σχέση (V) ο ένας σύντροφος να κάνει σεξ μόνο με τον έναν και όχι με τον άλλον και κανείς από τους τρεις να μην κάνει σεξ με άλλους (μονογαμική πολυσυντροφικότητα). Πολυσυντροφικότητα, ωστόσο, σημαίνει ξεκάθαρους κανόνες ως προς το τι γίνεται με το σεξ.
Λειτουργεί αυτό το πράγμα στην πράξη;
Πράγματι, οι ερωτικές και συντροφικές μας σχέσεις μας δοκιμάζουν (και συχνά μας φτάνουν στα όριά μας) επειδή πολλές φορές εγκλωβιζόμαστε σε συντροφικές σχέσεις όπου ασφυκτιούμε, οι οποίες δεν μας επιτρέπουν να ξεδιπλώσουμε όλο το δυναμικό μας. Είναι σαν να συναινούμε λίγο πολύ αυτόματα να μπούμε σε ένα ίδρυμα με τους κανόνες του οποίου δεν συμφωνούμε εκατό τοις εκατό, αλλά πιστεύουμε ότι πρέπει να ισχύουν γιατί έτσι μάθαμε.
Φυσικά και οι πολυσυντροφικές σχέσεις αντιμετωπίζουν τις ίδιες προκλήσεις που ισχύουν σε μια δυαδική σχέση − και μάλιστα επί δύο ή τρία. Όσα περισσότερα άτομα εμπλέκονται, τόσο πιο πολύπλοκα μπορεί να γίνουν τα πράγματα, αν δεν υπάρχει ένα ξεκάθαρο πλαίσιο, προσυμφωνημένοι κανόνες και αλληλοσεβασμός.Γενικά, οι ερωτικές σχέσεις τείνουν ναεντείνουν τις ανασφάλειές μας: με αγαπάει αρκετά; Με αγαπάει όσο κι εγώ; Είναι δυνατή η σχέση μας; Μπορώ να βασιστώ πάνω του/της κοκ.
Αναμφίβολα, οι πολυσυντροφικές σχέσεις είναι πολύ δύσκολες και απαιτούν υψηλό βαθμό επένδυσης και ενασχόλησης με τη σχέση. Αξίζουν όμως τον ισότιμο σεβασμό ακόμη και εκείνων που δεν επιθυμούν την προσχώρηση σε ένα τέτοιο μοντέλο.