Ανοίγουν τα σχολεία, αυτή τη φορά όχι μετά το πέρας του καλοκαιριού σημαίνοντας μια νέα σχολική χρονιά, αλλά μετά την δίμηνη καραντίνα σημαίνοντας μια νέα επικίνδυνη πειραματική περίοδο για μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Σύμφωνα με τις οδηγίες της υπουργού Παιδείας αφού πέρασε η «μπόρα» του ιού, οι μαθητές είναι ώρα να επιστρέψουν στα θρανία και να παρακολουθήσουν μαθήματα που συνολικά θα διαρκέσουν 10 ημέρες με τις βάρδιες έως το κλείσιμο των σχολείων για καλοκαίρι. Το ανορθόδοξο είναι ότι ενώ η κυβέρνηση είναι έτοιμη να ανοίξει τα σχολεία, τα σχολεία δεν είναι έτοιμα για να ανοίξουν, όπως τα νοσοκομεία δεν ήταν έτοιμα να αντιμετωπίσουν τον ιό. Είναι γεγονός ότι στους σχολικούς χώρους ανέκαθεν υπήρχε έλλειψη υγιεινής και ασφάλειας, πόσο μάλλον τώρα που οι απαιτήσεις αυξάνονται λόγω της πανδημίας. Τα περισσότερα σχολικά κτίρια της χώρας μας είναι ακατάλληλα για στέγαση μαθητών και τήρηση των μέτρων προστασίας που προβλέπει η υπουργός Παιδείας καθώς στερούνται των αναγκαίων κτιριακών υποδομών (αίθουσες διαστάσεων που να μπορεί να διατηρηθεί η απόσταση των μαθητών),του εξοπλισμού προστασίας (μάσκες, γάντια, αντισηπτικά, στολές) και του μόνιμου προσωπικού καθαριότητας που θα εξασφαλίζει τακτικούς καθαρισμούς του κτιρίου και απολυμάνσεις.
Στα κτίρια αυτά οι μαθητές που μέχρι προσφάτως θεωρούνταν πολλαπλασιαστές του ιού και κατά συνέπεια επικίνδυνοι για τις ευπαθείς ομάδες θα συνυπάρχουν με εκπαιδευτικούς που ανήκουν στις ομάδες αυτές. Φυσικά όλο αυτό το ρίσκο θα παρθεί όχι για την κάλυψη της ύλης (αδύνατο λόγω ελάχιστου χρόνου), ούτε για την ανάγκη εκπαίδευσης όσων δεν πηγαίνουν φροντιστήριο αλλά για την εφαρμογή του σχεδίου της κυβέρνησης να διασώσει την οικονομία και να εξασφαλίσει τα κέρδη των επιχειρήσεων μέσω της επιστροφής των γονέων στις εργασίες τους και έτσι και των παιδιών στα σχολεία. Το υπουργείο επικαλείται τα προβλήματα των φετινών υποψηφίων των Πανελλαδικών εξετάσεων για να ανοίξει το σχολείο ενώ οι μαθητές αυτοί έχουν βιώσει μια χρονιά απροσδόκητων και δυσάρεστων εκπλήξεων, αβεβαιότητας και κούρασης μέσω εκπαίδευσης εξ αποστάσεως και καθόλου δεν θα επωφελούνταν από αυτά τα τελευταία μαθήματα στο σχολείο. Με τα ανικανοποίητα αιτήματα λοιπόν υγειονομικής προστασίας να προκαλούν αντιδράσεις, το υπουργείο θα χρησιμοποιήσει μαθητές και εκπαιδευτικούς ως πειραματόζωα παίζοντας με την ασφάλεια τους.
Την ίδια στιγμή που στα σχολεία θα διακινδυνεύεται η υγεία μας, στο υπουργείο θα κατατίθεται νέο νομοσχέδιο που θα διακινδυνεύει τη δημόσια παιδεία. Το νέο νομοσχέδιο που εμφανίστηκε όλως τυχαίως την ιδανική περίοδο της καραντίνας καθιστώντας αδύνατη όποια διαμαρτυρία και αντίδραση, σκοπεύει να διαλύσει τη δημόσια εκπαίδευση και να ισχυροποιήσει τον ιδιωτικό τομέα. Η ενέργεια αυτή, που ήδη βρίσκει αντίθετους μαθητές και εκπαιδευτικούς σε όλη την χώρα, προοικονομεί ένα εκπαιδευτικό σύστημα που θα εξυπηρετεί λίγους και εκλεκτούς και θα αποκλείει τους οικονομικά αδύναμους. Στα πλαίσια αυτά το νομοσχέδιο εντατικοποιεί την εκπαίδευση με περισσότερες καθοριστικές εξετάσεις σε κάθε τάξη, επαναφέρει την τράπεζα θεμάτων που ενισχύει τα φροντιστήρια, αυξάνει τους μαθητές μικρών ηλικιών ανά τμήμα και εισάγει μαθήματα όπως τα Αγγλικά στα νηπιαγωγεία επηρεάζοντας τον ρόλο της προσχολικής αγωγής. Επιπλέον αντικαθιστά την κοινωνιολογία με τα λατινικά στην Γ’ Λυκείου υποτιμώντας την σημασία της για την κρίση και τις αξίες των μαθητών και μειώνει τις κατευθύνσεις από 4 σε 3, ενώ επίσης προτείνει την σκληρή αξιολόγηση εκπαιδευτικών, την διαγωγή των μαθητών-τριών, μετατρέποντας το σχολείο σε ένα αυστηρό και απάνθρωπο περιβάλλον και δυσκολεύει την εισαγωγή και την παραμονή σε πρότυπα σχολεία και σε ΕΠΑΛ.
Μολονότι λοιπόν διανύουμε μια πρωτόγνωρη και ψυχοφθόρα περίοδο, με αβεβαιότητα για το επόμενο διάστημα και ανησυχία για την υγεία, την οικονομική μας κατάσταση και τα συνολικά κοινωνικά προβλήματα που προκύπτουν εξαιτίας της πανδημίας, η κυβέρνηση βρίσκει την κατάλληλη ευκαιρία να επιβάλλει μια σειρά νομοσχεδίων και μέτρων που θα αποβούν καταστροφικά για το μέλλον μας και τα οποία επιτάσσουν άμεση συλλογική δράση για τη διασφάλιση των δημόσιων αγαθών.
*Αναδημοσίευση από την Εργατική Αριστερά