Το αμέσως επόμενο διάστημα θα θα τεθεί προς ψήφιση το νομοσχέδιο με τις αλλαγές στο Οικογενειακό Δίκαιο. Συζητάμε για αυτές με την Ιωάννα Στεντούμη, δικηγόρο με εξειδίκευση στην έμφυλη βία και τα δικαιώματα, ιδίως γυναικών και παιδιών.

Τι με­τα­βο­λές επι­φέ­ρει το νο­μο­σχέ­διο Τσιά­ρα στο μο­ντέ­λο άσκη­σης της γο­νι­κής μέ­ρι­μνας και της επι­μέ­λειας; Θα λέ­γα­τε ότι τε­λι­κά υιο­θε­τεί­ται μο­ντέ­λο υπο­χρε­ω­τι­κής συ­νε­πι­μέ­λειας;

Ως γε­νι­κό σχό­λιο, εκτι­μώ ότι είναι ένα νο­μο­σχέ­διο τε­λεί­ως πρό­χει­ρο και ασα­φές σε πολλά ση­μεία, ενώ μοιά­ζει να συγ­χέ­ει στα διά­φο­ρα άρθρα την έν­νοια της γο­νι­κής μέ­ρι­μνας με την επι­μέ­λεια. Οι ασά­φειες και αο­ρι­στί­ες που έχει, αν πα­ρα­μεί­νουν, δυ­στυ­χώς θα συμ­βάλ­λουν σε αυ­θαί­ρε­τες δι­κα­στι­κές απο­φά­σεις.

Είναι θε­τι­κό ότι στο γράμ­μα του νόμου δεν πε­ριέ­χε­ται η υπο­χρε­ω­τι­κή συ­νε­πι­μέ­λεια, όπως είχε διαρ­ρεύ­σει αρ­χι­κά, ωστό­σο έχει σειρά ρυθ­μί­σε­ων που θί­γουν κάθε γονέα στο βαθμό που σχε­τι­κο­ποιεί τη γο­νι­κή μέ­ρι­μνα εν συ­νό­λω και την κα­θι­στά πι­θα­νό αντι­κεί­με­νο συ­ναλ­λα­γής και εκ­βια­σμού με­τα­ξύ των γο­νέ­ων - επο­μέ­νως πα­ρέ­χει ένα όπλο στα χέρια του πιο ισχυ­ρού από τους γο­νείς και ενά­ντια στον πιο ευά­λω­το, που συ­νή­θως είναι η μη­τέ­ρα. Η δε ανα­φο­ρά σε ‘εξί­σου’ άσκη­ση της γο­νι­κής μέ­ρι­μνας, είναι ανοι­χτή σε υπο­κει­με­νι­κές ερ­μη­νεί­ες, που πι­θα­νόν να ανα­φέ­ρο­νται σε χρο­νι­κή ή λει­τουρ­γι­κή κα­τα­νο­μή της επι­μέ­λειας, η οποία δε μπο­ρεί όμως αφορά κά­θε­τα όλα τα παι­διά και χωρίς εξα­το­μί­κευ­ση και ούτε πρέ­πει να ανα­μέ­νου­με πώς θα το εξει­δι­κεύ­σει η νο­μο­λο­γία.

Πολύς λόγος έχει γίνει για το τεκ­μή­ριο του 1/3 του χρό­νου επι­κοι­νω­νί­ας του παι­διού με το γονέα που δε δια­μέ­νει. Θε­ω­ρεί­τε ότι με αυτόν τον τρόπο ει­σά­γε­ται η εναλ­λασ­σό­με­νη κα­τοι­κία; Υπάρ­χει τυχόν επί­πτω­ση στο δι­καί­ω­μα δια­τρο­φής;

Η εναλ­λασ­σό­με­νη κα­τοι­κία δε θεωρώ ότι μπο­ρεί να εντα­χθεί σε αυτό το ση­μείο. Στην ουσία ει­σά­γε­ται - λαν­θα­σμέ­να κατά τη γνώμη μου - ένα πο­σο­τι­κό κρι­τή­ριο σε ένα ζή­τη­μα ποιό­τη­τας και ου­σί­ας, το οποίο δεν το έχω δει σε αντί­στοι­χα νο­μι­κά κεί­με­να και δεν ει­σφέ­ρει και κάτι ου­σιώ­δες στο ζή­τη­μα. Ήδη οι δι­κα­στι­κές απο­φά­σεις έχουν εξει­δι­κεύ­σει - ανά­λο­γα και το αί­τη­μα του γονέα και τις ανά­γκες του παι­διού - τον τρόπο επι­κοι­νω­νί­ας του γονέα με τον οποίο το παιδί δε δια­μέ­νει. Οι δι­κα­στι­κές απο­φά­σεις προ­βλέ­πουν με ορι­σμέ­νο και σαφή τρόπο, που είναι το ανα­γκαίο, ώρες και ημέ­ρες της εβδο­μά­δας, μήνα και έτος. Άλ­λω­στε, υπάρ­χουν και σο­βα­ρά προ­βλή­μα­τα ερ­μη­νεί­ας αυτής της πρό­βλε­ψης με άμεσο απο­τέ­λε­σμα στην εφαρ­μο­γή - δε γνω­ρί­ζου­με αν ανα­φε­ρό­μα­στε σε όλο το χρόνο του παι­διού, ή το υπό­λοι­πο του ύπνου και των δρα­στη­ριο­τή­των του. Η δε δια­τρο­φή δεν επη­ρε­ά­ζε­ται άμεσα από αυτό - και τώρα υπάρ­χει επι­κοι­νω­νία του τέ­κνου που πε­ρι­λαμ­βά­νει και με­γά­λα χρο­νι­κά δια­στή­μα­τα, όπως οι δια­κο­πές αλλά και τα σαβ­βα­το­κύ­ρια­κα και απο­γεύ­μα­τα εντός της εβδο­μά­δας και το δι­κα­στή­ριο το γνω­ρί­ζει, ωστό­σο ο κα­θο­ρι­σμός της ανα­γκαί­ας δια­τρο­φής βα­σί­ζε­ται στις ανά­γκες του παι­διού και τα ει­σο­δή­μα­τα των γο­νέ­ων, ώστε να δια­τη­ρεί­ται σε αυτό, το ίδιο ακρι­βώς επί­πε­δο ζωής που είχε πριν το χω­ρι­σμό των γο­νιών του.

Με­τα­ξύ άλλων προ­βλέ­πε­ται ότι απο­κλει­σμός/πε­ριο­ρι­σμός της επι­κοι­νω­νί­ας του γονέα με το παιδί θα είναι δυ­να­τός μόνο μετά από αμε­τά­κλη­τη κα­τα­δί­κη για εν­δο­οι­κο­γε­νεια­κή βία ή για εγκλή­μα­τα κατά της γε­νε­τή­σιας ελευ­θε­ρί­ας/οι­κο­νο­μι­κής εκ­με­τάλ­λευ­σης της γε­νε­τή­σιας ζωής. Τι συ­νε­πά­γε­ται αυτή η πρό­βλε­ψη για την προ­στα­σία των θυ­μά­των από ένα δυ­νη­τι­κό κα­κο­ποι­η­τή γονέα/σύ­ζυ­γο;

Αυτή η διά­τα­ξη είναι από τις πιο επι­κίν­δυ­νες και οπι­σθο­δρο­μι­κές για τα δι­καιώ­μα­τα των γυ­ναι­κών. Τα τε­λευ­ταία μόνο χρό­νια έχου­με πε­ρί­που μία γυ­ναι­κο­κτο­νία το μήνα, όλες από συ­ντρό­φους/ πρώην συ­ντρό­φους και αρ­κε­τές εις βάρος γυ­ναι­κών που είχαν βρει το θάρ­ρος να χω­ρί­σουν και να απο­μα­κρυν­θούν από τον κα­κο­ποι­η­τή τους μαζί με τα ανή­λι­κα παι­διά τους. Με αυτά τα δε­δο­μέ­να, η σχε­τι­κή διά­τα­ξη που θα οδη­γεί σε απο­κλει­σμό/ πε­ριο­ρι­σμό της επι­κοι­νω­νί­ας αλλά και στην κα­τά­φα­ση κακής άσκη­σης της επι­μέ­λειας, μόνο με αμε­τά­κλη­τη από­φα­ση, κα­ταρ­γεί de facto τη Σύμ­βα­ση της Κων­στα­ντι­νού­πο­λης για την εν­δο­οι­κο­γε­νεια­κή βία καθώς και δια­τά­ξεις του Ν. 3500/2006. Το αμε­τα­κλη­το μίας από­φα­σης απαι­τεί 8-10 χρό­νια, που ση­μαί­νει ότι μία τέ­τοια ου­σιώ­δης τρο­πο­ποί­η­ση, θα εγκλω­βί­σει και εκ­βιά­σει τα θύ­μα­τα ώστε να μην κα­ταγ­γέλ­λουν και να μη χω­ρί­ζουν από το φόβο να πα­ρα­μέ­νει το ανή­λι­κο μόνο με τον κα­κο­ποι­η­τή, ενώ θα εκ­θέ­τει και τα ανή­λι­κα και τα ενή­λι­κα θύ­μα­τα σε ακόμα με­γα­λύ­τε­ρο κίν­δυ­νο, καθώς τα κα­θι­στά ακόμα πιο ευά­λω­τα. Επί­σης, σε αντί­θε­ση με τις εξαγ­γε­λί­ες για δήθεν υπο­στή­ρι­ξη των θυ­μά­των του #metoo, υιο­θε­τεί επί της ου­σί­ας τη γνω­στή επι­χει­ρη­μα­το­λο­γία σε κάθε έμ­φυ­λο έγκλη­μα ‘τα θύ­μα­τα λένε ψέ­μα­τα’.

Στο νο­μο­σχέ­διο απα­ριθ­μεί­ται μία σειρά από τεκ­μή­ρια κακής άσκη­σης της γο­νι­κής μέ­ρι­μνας. Πώς θα τα σχο­λιά­ζα­τε; Εντο­πί­ζε­τε κά­ποια έμ­φυ­λη διά­στα­ση;

Ο νο­μο­θέ­της έως σή­με­ρα προ­βλέ­πει πολύ συ­γκε­κρι­μέ­νες πε­ρι­πτώ­σεις στέ­ρη­σης της γο­νι­κής μέ­ρι­μνας, που σχε­τί­ζο­νται με πραγ­μα­τι­κούς ή νο­μι­κούς λό­γους αδυ­να­μί­ας άσκη­σης αυτής ή και σε πε­ρί­πτω­ση κακής άσκη­σης της (ΑΚ 1532), το οποίο σε ακραί­ες γε­νι­κά πε­ρι­πτώ­σεις το ακο­λου­θού­σαν τα δι­κα­στή­ρια. Το χει­ρό­τε­ρο λοι­πόν για τη γο­νει­κό­τη­τα εν γένει, είναι ότι στο νέο άρθρο Α.Κ. 1532, διευ­ρύ­νο­νται επι­κίν­δυ­να οι πε­ρι­πτώ­σεις όπου είναι δυ­να­τή η ολική αφαί­ρε­ση της γο­νι­κής μέ­ρι­μνας. Η μη συμ­μόρ­φω­ση στις δι­κα­στι­κές απο­φά­σεις δεν είναι δυ­να­τόν να αναι­ρούν νο­μι­κά την ιδιό­τη­τα της μη­τέ­ρας και του πα­τέ­ρα. Αρα πρό­κει­ται για μια πολύ κακή ρύθ­μι­ση. Ακόμα πε­ρισ­σό­τε­ρο, ανα­φέ­ρο­νται όλως αφη­ρη­μέ­νες έν­νοιες και δύ­σκο­λα δι­υ­πο­κει­με­νι­κά ελέγ­ξι­μες, όπως ‘δια­τά­ρα­ξη της συ­ναι­σθη­μα­τι­κής σχέ­σης του τέ­κνου με τον άλλο γονέα και την οι­κο­γέ­νειά του’, ‘πρό­κλη­ση διάρ­ρη­ξης των σχέ­σε­ω­ν’ οι οποί­ες μά­λι­στα εύ­κο­λα μπο­ρούν να απο­τε­λέ­σουν μέσο εκ­βια­σμού των ευά­λω­των γο­νέ­ων, ενώ αγνο­εί και την πραγ­μα­τι­κό­τη­τα των δια­προ­σω­πι­κών σχέ­σε­ων, ιδίως μετά από ένα χω­ρι­σμό. Σί­γου­ρα επι­λέ­γει να αγνο­ή­σει κά­κι­στες σχέ­σεις που πι­θα­νόν οφεί­λο­νται σε μορ­φές βίας που θε­ω­ρού­νται αό­ρα­τες από τη νο­μο­λο­γία έως τώρα, όπως η λε­κτι­κή/ ψυ­χο­λο­γι­κή/ συ­ναι­σθη­μα­τι­κή βία και οι­κο­νο­μι­κή απο­στράγ­γι­ση - που αφο­ρούν γυ­ναί­κες σε τε­ρά­στιο πο­σο­στό. Τα δε προ­βλή­μα­τα από την απαί­τη­ση της αμε­τά­κλη­της κα­τα­δί­κης για κάθε μορφή βίας, ακόμα και σε­ξουα­λι­κή/σω­μα­τι­κή, έχουν ήδη ανα­φερ­θεί. Είναι μά­λι­στα προ­κλη­τι­κή και βα­σί­ζε­ται φυ­σι­κά σε έμ­φυ­λη διά­κρι­ση, η δι­καιο­λό­γη­ση στην ουσία της πα­ρα­βί­α­σης της από­φα­σης δια­τρο­φής, αλλά όχι η πα­ρα­βί­α­ση της από­φα­σης επι­κοι­νω­νί­ας, το οποίο πχ. μπο­ρεί να βα­σί­ζε­ται σε άρ­νη­ση του παι­διού να μεί­νει μόνο του με τον κα­κο­ποι­η­τή γονέα, ή και σε άρ­νη­ση της μη­τέ­ρας που έχει πρω­τό­δι­κη από­φα­ση κα­κο­ποί­η­σης του ανη­λί­κου, να το πα­ρα­δώ­σει στον πα­τέ­ρα του.

Θε­ω­ρεί­τε ότι τα προ­γράμ­μα­τα επι­μόρ­φω­σης των δι­κα­στών που θα δι­κά­ζουν οι­κο­γε­νεια­κές δια­φο­ρές, τα οποία προ­βλέ­πει το νο­μο­σχέ­διο, αντα­πο­κρί­νο­νται στο δια­χρο­νι­κό αί­τη­μα του φε­μι­νι­στι­κού κι­νή­μα­τος περί ίδρυ­σης οι­κο­γε­νεια­κών δι­κα­στη­ρί­ων;

Το δια­χρο­νι­κό αί­τη­μα είναι η δη­μιουρ­γία δι­κα­στη­ρί­ων με δι­κα­στές που θα ασχο­λού­νται απο­κλει­στι­κά με τέ­τοιες υπο­θέ­σεις, ώστε να απο­κτούν και τη σχε­τι­κή εμπει­ρία, οι οποί­οι μά­λι­στα να πλαι­σιώ­νο­νται από κοι­νω­νι­κές υπη­ρε­σί­ες. Η διεκ­πε­ραί­ω­ση κά­ποιων σε­μι­να­ρί­ων, επου­δε­νί δεν ανα­πλη­ρώ­νει αυτήν την ανά­γκη, ιδίως σε ένα πε­ρι­βάλ­λον κοι­νω­νι­κό που διαρ­κώς με­τα­βάλ­λε­ται.

Από το νο­μο­σχέ­διο φαί­νε­ται πως απου­σιά­ζει η οποια­δή­πο­τε πρό­βλε­ψη για μη ετε­ρο­κα­νο­νι­κά μο­ντέ­λα οι­κο­γέ­νειας (τε­κνο­θε­σία για ομό­φυ­λα ζευ­γά­ρια, τρανς γο­νεϊ­κό­τη­τα, κ.ό.κ.). Την ίδια στιγ­μή δεν υπάρ­χει καμία ανα­φο­ρά σε μέ­ρι­μνα και συμ­με­το­χή του κρά­τους στα βάρη της οι­κο­γε­νεια­κής ζωής. Πως θα σχο­λιά­ζα­τε τα πα­ρα­πά­νω ελ­λείμ­μα­τα;

Κα­ταρ­χάς είναι πολύ απο­γοη­τευ­τι­κή - αν και ανα­με­νό­με­νη σε συν­θή­κες πλή­ρους απα­ξί­ω­σης του δη­μο­σί­ου τομέα και ανα­γω­γή της ‘ατο­μι­κής ευ­θύ­νη­ς’ σε κύριο ρυθ­μι­στή της κα­θη­με­ρι­νό­τη­τάς μας - η πλή­ρης αφω­νία για την ψυ­χο­κοι­νω­νι­κή αλλά και οι­κο­νο­μι­κή στή­ρι­ξη της οι­κο­γέ­νειας και ακόμα πε­ρισ­σό­τε­ρο των ευά­λω­των στρω­μά­των, τις δη­μό­σιες και δω­ρε­άν δομές παι­δι­κών σταθ­μών, τις δομές φι­λο­ξε­νί­ας κα­κο­ποι­η­μέ­νων γυ­ναι­κών και παι­διών, την πα­ρο­χή δω­ρέ­αν νο­μι­κής βο­ή­θειας στα θύ­μα­τα εν­δο­οι­κο­γε­νεια­κής βίας. Όσον αφορά την έλ­λει­ψη οποιασ­δή­πο­τε ανα­φο­ράς σε άλλα μο­ντέ­λα οι­κο­γέ­νειας, είναι πολ­λα­πλώς προ­βλη­μα­τι­κή και συ­νι­στά εξό­φθαλ­μη διά­κρι­ση, όταν αυτά τα μο­ντέ­λα οι­κο­γέ­νειας υπάρ­χουν και είναι δυ­στυ­χώς αρ­ρύθ­μι­στα. Η ανα­φο­ρά δε του Υπουρ­γού σε ‘κα­νο­νι­κά’ παι­διά και οι­κο­γέ­νειες, δί­νουν και τη συ­νο­λι­κό­τε­ρη αντί­λη­ψη και στάση του Υπουρ­γεί­ου στα ση­μα­ντι­κά ζη­τή­μα­τα του σύγ­χρο­νου οι­κο­γε­νεια­κού δι­καί­ου: οι γο­νείς και τα παι­διά που δεν αντι­στοι­χούν στα στε­ρε­ό­τυ­πα μιας ετε­ρο­κα­νο­νι­κής οι­κο­γέ­νειας, εγκα­τα­λεί­πο­νται στην ευα­λω­τό­τη­τά τους και πα­ρα­μέ­νουν αό­ρα­τοι για το νόμο.

Ετικέτες