Περίοδος πανελλήνιων εξετάσεων για ακόμη μια φορά, περίοδος που μας καλεί να συλλογιστούμε γιατί οι μαθητές πρέπει να δίνουν αυτή την σκληρή και άδικη μάχη για τη μετάβαση τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Στα πλαίσια αυτά είναι σημαντική η επικέντρωσή μας στις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις των εως τώρα κυβερνήσεων που -όπως γίνεται εμφανές- σε καμία περίπτωση δεν άλλαξαν αυτόν τον ψυχοφθόρο και ταξικό τρόπο εξέτασης των μαθητών.

Με το παράδειγμα της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, που προσπάθησε να μειώσει τις ώρες των μαθημάτων Γενικής Παιδείας στην τρίτη Λυκείου και να μετατρέψει την τάξη αυτή σε προπαρασκευαστική για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, δρομολογήθηκε η αποδυνάμωση του ρόλου του δημοσίου σχολείου και της σφαιρικότητας των γνώσεων που χρειάζεται να παρέχει ενώ ενισχύθηκε ο ρόλος του ιδιωτικού φροντιστηρίου λόγω των αυξημένων απαιτήσεων. Επιπλέον ενώ η συγκεκριμένη κυβέρνηση ήταν η πρώτη που παρουσίασε το κανονικά επιθυμητό σχέδιο της ελεύθερης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το εφάρμοσε με τέτοιους όρους ώστε ουσιαστικά να μην εξυπηρετεί τίποτα καθώς αναφερόταν στην ελεύθερη πρόσβαση μονάχα σε σχολές χαμηλής ζήτησης που ούτως ή άλλως απαιτούσαν ελάχιστη προσπάθεια και χαμηλές βάσεις στις εξετάσεις.

Αυτό το εκπαιδευτικό σύστημα ήρθε να διαδεχθεί η τωρινή κυβέρνηση Μητσοτάκη με νέες αλλαγές και νομοσχέδια εξοντωτικά και καταστροφικά για την δημόσια παιδεία και τους μαθητές. Την φετινή χρονιά γίναμε μάρτυρες αυτής της σειράς εκπαιδευτικών νομοσχεδίων εκ των οποίων κάποια περιλάμβαναν την επαναφορά της Τράπεζας θεμάτων, την αντικατάσταση την Κοινωνιολογίας με τα Λατινικά, την αξιολόγηση εκπαιδευτικών και την καθιέρωση τριών κατευθύνσεων με ένα επιπλέον εξεταζόμενο μάθημα στην καθεμία. Όπως γίνεται φανερό κάθε παραπάνω μεταρρύθμιση δεν φαίνεται να αποσκοπεί καθόλου στην ριζική αλλαγή του θεσμού των πανελλαδικών εξετάσεων και την διαμόρφωση συνθηκών στην εκπαίδευση που θα εξασφαλίζουν την ισότητα, δωρεάν και δημόσια παιδεία για κάθε μαθητή-τρια.

Η άστοχη, αποσπασματική και ασυνεχής πορεία της κάθε κυβέρνησης, να εφαρμόζει το δικό της εξεταστικό σύστημα, που έχουμε παρακολουθήσει όλα αυτά τα χρόνια οδηγεί ξανά και ξανά σε μια πρόταση, ελεύθερη πρόσβαση κάθε μαθητή-τριας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Έπειτα από την ένταξη κάθε μαθητή-τριας στην σχολή της επιλογής του/της, θα μπορεί να κριθεί με εξετάσεις εντός της σχολής στον πρώτο χρόνο φοίτησης, εισάγοντας  ένα προπανεπιστημιακό έτος αξιολόγησης, ανεξάρτητο της τρίτης Λυκείου. Μια τέτοια απάντηση στον εκπαιδευτικό χώρο είναι αρκετή, αν γίνει μαζικά και αποφασιστικά τόσο από τους νέους όσο και από γονείς και εκπαιδευτικούς, για να απαλλάξει μια για πάντα τους μαθητές από τον εφιάλτη των εξετάσεων και να σημάνει μια νέα εποχή για την παιδεία που δεν θα γνωρίζει άγχος, καταπίεση, διακρίσεις και ανισότητες και θα αποτελεί χώρο έκφρασης, δημιουργικότητας και συνεργασίας.

*Αναδημοσίευση από την Εργατική Αριστερά

Ετικέτες