Eκτός από τα γενικά που ισχύουν για την απάνθρωπη διαχείριση του προσφυγικού γενικά, πρέπει να επισημανθεί επιπρόσθετα πως όσον αφορά το θέμα της υγειονομικής περίθαλψης επικρατεί ο γνωστός «άρτζι μπούρτζι και λουλάς» επιχειρηματικοποίησης και ιδιωτικοποίησης μακριά από την λογική του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα υπό κρατικό έλεγχο.
Η απάνθρωπη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης από την Ελληνική κυβέρνηση στα πλαίσια των σχετικών επαίσχυντων «συμφωνιών» και αποφάσεων που έχει υπογράψει η ΕΕ είναι γνωστό θέμα. Στην ουσία του, αυτός ο τρόπος «διαχείρισης» υπακούει στην λογική «αποτροπή διά παραδείγματος», δηλαδή δημιουργία συνθηκών κόλασης για τους εδώ πρόσφυγες ώστε να το μαθαίνουν οι «εκεί» και να μην έρχονται. Ό,τι γελοίες δικαιολογίες και να εφευρίσκει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ για να δικαιολογεί τα αδικαιολόγητα, κανένας πια δεν μπορεί να δικαιολογήσει πως η αδυναμία αποτελεσματικής ανθρωπιστικής λύσης για εξήντα μόλις χιλιάδες ανθρώπους (λιγότερους από ένα γεμάτο ΟΑΚΑ ...) σε όλη την χώρα οφείλεται μόνο σε ανικανότητα. Εκτός από τα παραπάνω, με την γνωστή ιδιότητα του καπιταλισμού να κάνει το σκατό του παξιμάδι και να κερδοσκοπεί κιόλας από πάνω, το προσφυγικό αναδείχτηκε σε πεδίο άντλησης κερδών για «ιδιώτες» από κρατικά κονδύλια.
Χαρακτηριστικό είναι το καθεστώς που επικρατεί όσον αφορά την υγειονομική περίθαλψη.
Αυτή την στιγμή οι πρόσφυγες όσον αφορά το καθεστώς διαμονής τους διακρίνονται σε δυο κατηγορίες :
-
Αυτοί που διαμένουν στις δομές προσωρινής φιλοξενίας. Οι δομές αυτές είναι περίπου 50 σε όλη τη χώρα και εκεί διαμένει ένας πληθυσμός 58 000 ανθρώπων. Στην διαχείριση των δομών αυτών που πολλές αναπτύχθηκαν σε χώρους πρώην στρατοπέδων εμπλέκεται και ο Στρατός. Θεωρητικά την γενική ευθύνη έχει το αρμόδιο συντονιστικό κυβερνητικό όργανο υπό τους κ.κ. Μουζάλα και Βίτσα. Η κατάσταση ποικίλει από δομή σε δομή – σε κάποιες εμπλέκεται και η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ. Στις δομές αυτές υπάρχει χρηματοδοτική ροή από τα σχετικά κονδύλια της ΕΕ. Γενικά σε όλους αυτούς τους χώρους προσωρινής φιλοξενίας η υγειονομική περίθαλψη των προσφύγων βρίσκεται αποκλειστικά στα χέρια διάφορων ΜΚΟ. Δεν υπάρχει κανένας απολύτως έλεγχος στις ΜΚΟ αυτές από το Υπουργείο Υγείας ή άλλο κυβερνητικό όργανο για το τι είδους περίθαλψη παρέχεται και από τι προσωπικό. Μάλιστα, «δρουν» κάποιες ΜΚΟ με έδρα άλλες χώρες της ΕΕ που προσλαμβάνουν εκεί το υγειονομικό προσωπικό τους και που κανένας εκπρόσωπος της ελληνικής πολιτείας δεν γνωρίζει ούτε καν τι προσωπικό είναι αυτό. Οι «μη κυβερνητικές» αυτές οργανώσεις καρπώνονται σχεδόν όλα τα κονδύλια της ΕΕ για την υγειονομική περίθαλψη των προσφύγων.
-
Αυτοί που κρατούνται σε κέντρα κράτησης. Τα κέντρα αυτά είναι 8 σε όλη την χώρα. Αφορούν πληθυσμό 2000 περίπου ανθρώπων. 700 κρατούνται στην Κόρινθο (κέντρο κράτησης στο παλιό στρατόπεδο), 300 στην Αμυγδαλέζα και 200 στην Πέτρου Ράλλη. Μάλιστα μέσα στον πληθυσμό αυτόν υπάρχουν άνθρωποι που κρατούνται σε κρατητήρια αστυνομικών τμημάτων του λεκανοπεδίου Αττικής (150-200). Την ευθύνη για τους ανθρώπους αυτούς την έχει η ΕΛΑΣ. Εδώ δεν υπάρχει «σταθερή» χρηματοδοτική ροή από την ΕΕ. Το προηγούμενο διάστημα για την υγειονομική περίθαλψη των κρατούμενων προσφύγων και μεταναστών είχε κάνει το αρμόδιο υφυπουργείο (υπό τον κ. Τόσκα) συμβάσεις ορισμένου χρόνου με γιατρούς και νοσηλευτές, ενώ εδώ και ένα έτος την αρμοδιότητα αυτή την έχει αναλάβει σχεδόν αποκλειστικά το ΚΕΕΛΠΝΟ. Οι συνθήκες γενικά είναι απαράδεκτες. Στην Πέτρου Ράλλη υπάρχει 1 γιατρός μόνο καθημερινές πρωί, στην Κόρινθο γιατρός πηγαίνει μόνο 3 φορές την εβδομάδα, στην Αμυγδαλέζα υπάρχει 1 γιατρός ενώ γίνονται επισκέψεις και από ψυχίατρο 2 φορές την εβδομάδα – δεν υπάρχει πια οδοντίατρος ενώ υπάρχει πλήρως εξοπλισμένο οδοντιατρείο. Όταν χρειαστεί διακομιδή σε νοσοκομείο από κέντρο κράτησης αυτή γίνεται με αστυνομική συνοδεία και φρούρηση όπως γίνεται και για τους κρατούμενους των φυλακών.
Εδώ, εκτός από τα γενικά που ισχύουν για την απάνθρωπη διαχείριση του προσφυγικού γενικά, πρέπει να επισημανθεί επιπρόσθετα πως όσον αφορά το θέμα της υγειονομικής περίθαλψης επικρατεί ο γνωστός «άρτζι μπούρτζι και λουλάς» επιχειρηματικοποίησης και ιδιωτικοποίησης μακριά από την λογική του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα υπό κρατικό έλεγχο. Στους μεν χώρους προσωρινής φιλοξενίας που αφορούν την συντριπτική πλειοψηφία του προσφυγικού πληθυσμού αλωνίζουν ανεξέλεγκτες ΜΚΟ με κονδύλια της ΕΕ ενώ το υπουργείο Υγείας δεν έχει καν έλεγχο και εποπτεία. Στα δε κέντρα κράτησης όπου κρατούνται περίπου 2000 άνθρωποι η πρωτοβάθμια υγειονομική περίθαλψη έχει ανατεθεί στο αμαρτωλό ΚΕΕΛΠΝΟ μέσω του οποίου εξακολουθεί να ζει και να βασιλεύει το λαθρεμπόριο ιατρικής και νοσηλευτικής εργασίας με ελαστικές προσωρινές εργασιακές σχέσεις ομηρίας. Το προσφυγικό δηλαδή όσον αφορά το θέμα της υγειονομικής περίθαλψης είναι μια μικρογραφία του μοντέλου επιχειρηματικοποίησης και ιδιωτικοποίησης που επιδιώκεται να επιβληθεί συνολικά στην δημόσια περίθαλψη.
Αυτή η απαράδεκτη κατάσταση πρέπει να σταματήσει τώρα.
-
Η υγειονομική περίθαλψη όλου του πληθυσμού της χώρας, των προσφύγων και μεταναστών συμπεριλαμβανομένων, πρέπει να είναι αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν στην αρμοδιότητα του ΕΣΥ.
-
Να αναπτυχθούν και να στελεχωθούν με μόνιμο προσωπικό τα Κέντρα Υγείας του ΕΣΥ και να αναλάβουν αποκλειστικά την πρωτοβάθμια υγειονομική περίθαλψη και την πρόληψη.
-
Να δοθεί ΑΜΚΑ σε όλους τους πρόσφυγες και μετανάστες.
-
Να τερματιστεί το απαράδεκτο καθεστώς κράτησης.
-
Να σταματήσει τόσο η ανεξέλεγκτη δράση ΜΚΟ που καρπώνονται δημόσιο και κοινοτικό χρήμα όσο και το λαθρεμπόριο υγειονομικής εργασίας μέσω του αμαρτωλού ΚΕΕΛΠΝΟ.
ΔΩΡΕΑΝ ΚΑΙ ΙΣΗ ΥΓΕΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΝ ΤΟΝ ΛΑΟ, ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΜΕΤΑΝΑΣΤΗ ΚΑΙ ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΟ !