Πραγματοποιήθηκε την 1/6/2016 συνάντηση του ΣΕΕΝ με την Διοίκηση της ΠΝΟ με αντικείμενο την διαπραγμάτευση για την ανανέωση της ΣΣΕ στα Ε/Γ Ακτοπλοϊκά πλοία και τα Ε/Γ- Ο/Γ διεθνών γραμμών για το 2016.

Από την πλευρά των εκπροσώπων του ΣΕΕΝ διευκρινίστηκε ότι επιθυμούν την ανανέωση της ΣΣΕ για πολλοστή φορά με μηδενικές αυξήσεις ενώ εξέφρασαν και την κατηγορηματική τους αντίθεση σε οποιαδήποτε άλλη αλλαγή της ΣΣΕ που θα βελτίωνε τους όρους και τις συνθήκες εργασίας των Ναυτικών στις παραπάνω κατηγορίες πλοίων.

Από την πλευρά της ηγεσίας της ΠΝΟ και των δυνάμεων του εργοδοτικού και κυβερνητικού συνδικαλισμού δεν τέθηκε το παραμικρό αίτημα για την θεσμοθέτηση και κατοχύρωσή του στην ΣΣΕ.

Αντίθετα φάνηκε ξεκάθαρα ότι η πλειοψηφία αυτών των δυνάμεων είναι έτοιμη να υπογράψει μια νέα ΣΣΕ αγνοώντας και περιφρονώντας για άλλη μια φορά την αγωνιστική θέληση και βούληση των Ναυτεργατών.

Επίσης στην ίδια κατεύθυνση η ηγεσία της ΠΝΟ προκλητικά αγνόησε μη θέτοντας στην διαπραγμάτευση την ραγδαία έως δραματική μείωση που είχαν τα εισοδήματα των Ναυτεργατών την περίοδο 2011-2016 από την δυσβάστακτη φορολογία (υπερδιπλασιάστηκε η φορολογία των Ναυτικών), τις διαδοχικές μειώσεις και περικοπές των δεδουλευμένων αποδοχών τους (μειώσεις επιδομάτων – υπερωριών και άλλων έξτρα αμοιβών), την συστηματική καθυστέρηση στην καταβολή των δεδουλευμένων αποδοχών τους αλλά και τις συνέπειες που είχαν οι μισθοί τους από την μνημονιακή λαίλαπα των τελευταίων χρόνων (ΕΝΦΙΑ – χαράτσια – έμμεσοι και άμεσοι φόροι – εισφορά αλληλεγγύης κ.λπ). Επίσης τα φαινόμενα συστηματικής παραβίασης των ΣΣΕ σε όλες τις κατηγορίες πλοίων που τα τελευταία χρόνια παίρνουν εκτεταμένο χαρακτήρα.

Ταυτόχρονα η ανεργία στον χώρο της ναυτεργασίας παίρνει καθημερινά τεράστιες διαστάσεις, ενώ και όσοι εξασφαλίζουν δουλειά, με την υφιστάμενη νομοθεσία (τρίμηνο επάνδρωσης ταχύπλοων – ουσιαστική κατάργηση της 10μηνης επάνδρωσης και δρομολόγησης των πλοίων), ο χρόνος απασχόλησης σε ετήσια βάση έχει συρρικνωθεί τραγικά.

Αντίθετα το 2015 – 2016 οι ναυτιλιακές εταιρίες της ευρύτερης επιβατηγού ναυτιλίας είχαν μια εκρηκτική απογείωση της κερδοφορίας τους. Τα αποτελέσματα αυτά διαμορφώθηκαν α) από την τεράστια πτώση των τιμών των καυσίμων, β) από την αλματώδη αύξηση του προσφυγικού κύματος σε συνδυασμό με τις συμβάσεις του δημοσίου (με αστρονομικά έως σκανδαλώδη ποσά που χορηγήθηκαν) για τα πλοία που ναυλώθηκαν για τον σκοπό αυτό, γ) από την παραπέρα συμπίεση των μισθών και γενικότερα των εργασιακών συνθηκών των Ναυτεργατών, δ) από την διατήρηση υψηλής επιβατικής κίνησης αλλά και της αντίστοιχης μεταφοράς οχημάτων με πλοία της Ακτοπλοΐας.

Η Διοίκηση της ΠΕΝΕΝ παίρνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω δεδομένα καθώς επίσης διερμηνεύοντας την θέληση και βούληση του κλάδου και της μεγάλης πλειοψηφίας των Ναυτεργατών μέσω του εκπροσώπου της στις διαπραγματεύσεις του Γ.Γ της ΠΕΝΕΝ Νίκου Κροκίδη, απαίτησε η υπογραφή της ΣΣΕ να συνοδευτεί με ουσιαστικές αυξήσεις των μισθών αλλά και την ικανοποίηση μιας σειράς δίκαιων και ώριμων αιτημάτων του Ναυτεργατικού μας κόσμου.

Αλγεινή εντύπωση προκάλεσε η θέση των δυνάμεων του κομματικού συνδικαλισμού όπως αυτή εκφράστηκε από τα Προεδρεία των Σωματείων ΠΕΜΕΝ – ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ – ΠΕΕΜΑΓΕΝ. Από την μια δεν άρθρωσαν ούτε λέξη για την ανάγκη αυξήσεων και την κάλυψη των απωλειών του Ναυτεργατικού εισοδήματος ενώ από την άλλη πρόβαλαν ως καθοριστικό αίτημα που περιλαμβάνεται στο εξώδικο της ΠΝΟ το οποίο προκειμένου να σχολιάσουμε το παραθέτουμε αυτούσιο όπως είναι καταγεγραμμένο: «Άμεση αντιμετώπιση της όξυνσης της ανεργίας στους Έλληνες ναυτεργάτες  και καταπολέμηση της λεγόμενης «μαύρης» ανασφάλιστης εργασίας, που ανέρχεται στο 50% του συνόλου των εργαζομένων και οι προσλήψεις των ναυτεργατών σε όλα τα πλοία που φορολογούνται στην Ελλάδα (Ν. 27/75) να γίνονται μέσω του ΓΕΝΕ προκειμένου να διασφαλίζεται η εφαρμογή των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και ανταπόκριση επιτέλους του Γραφείου Εύρεσης Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ) στο ρόλο για τον οποίο ιδρύθηκε,  με  ταυτόχρονη καθιέρωση πάγιας οικονομικής ενίσχυσης των ανέργων  ναυτικών». Ανάλογη αναφορά αλλά πιο αναλυτική υπάρχει και στο υπόμνημα της ΠΝΟ που κατατέθηκε στο ΥΕΝ με ημερομηνία 14/10/2015.

Σχετικά με το παραπάνω αίτημα θέλουμε να υπογραμμίσουμε:

Ζήτημα πρώτο, τα στοιχεία για την ανασφάλιστη εργασία είναι παντελώς ανακριβή. Στην ποντοπόρο ναυτιλία και στα 830 πλοία ελληνικής σημαίας το ποσοστό των αλλοδαπών – ανασφάλιστων είναι 75% ενώ στα υπόλοιπα πλοία ξένης σημαίας με έδρα την χώρα μας που φορολογούνται με τον νόμο 27/75, σύμφωνα με προχθεσινή δήλωση του Προέδρου της ΕΕΕ, είναι ανά πλοίο 1-2 άτομα!! Κατά συνέπεια το ποσοστό σε αυτά ξεπερνάει το 90% ενώ ο μέσος όρος ελληνικών και ελληνόκτητων πλοίων είναι πολύ πάνω από το 80%!

Ζήτημα δεύτερο, αίτημα της ΠΝΟ δεν ήταν και δεν είναι η καθιέρωση κάποιας «πάγιας οικονομικής ενίσχυσης των άνεργων ναυτικών» αλλά επίδομα ανεργίας για όλους τους άνεργους ναυτικούς (μετά το πέρας της άδειάς τους) σύμφωνα με τον μισθό της ΣΣΕ για τον νεοεισερχόμενο στο ναυτικό επάγγελμα.

Τρίτο, υπάρχει σκόπιμη ασάφεια στην διατύπωση του καθοριστικού σημείου που αφορά τις προσλήψεις μέσω ΓΕΝΕ. Για να έχει ουσιαστικό αντίκρυσμα το αίτημα αυτό, σημαίνει ότι όλη η διαδικασία για την πρόσληψη περνάει στο ΓΕΝΕ και ταυτόχρονα οι ναυτιλιακές εταιρίες χάνουν το αποκλειστικό δικαίωμα – προνόμιο να επιλέγουν κατά αποκλειστικότητα τους ναυτικούς που πρόκειται να προσλάβουν. Εννοείται επειδή ο λόγος γίνεται τόσο για τα υπό ελληνική σημαία πλοία όσο και για τα ξένης σημαίας ελληνόκτητα πλοία σύμφωνα με τον 27/75 η εφαρμογή της ενδεχόμενης διάταξης της ΣΣΕ, εφόσον περάσει αυτή, θα έχει εφαρμογή τόσο στα ελληνικής σημαίας πλοία όσο και στα υπό ξένη σημαία πλοία.

Επίσης στο ίδιο κείμενο γίνεται αναφορά στην «διασφάλιση και εφαρμογή των ΣΣΕ». Με το αίτημά της η ΠΝΟ και η συνδικαλιστική γραφειοκρατία του κομματικού συνδικαλισμού τι εννοεί; Την εφαρμογή της ελληνικής ΣΣΕ; της ITF; ή του ILO:

Εάν εννοεί την ελληνική ΣΣΕ, αυτή θα έχει εφαρμογή στους αλλοδαπούς ναυτικούς; θα ασφαλίζονται αυτοί στο ΝΑΤ; θα τους εξασφαλίζονται συνδικαλιστικά δικαιώματα; θα έχουν εργασιακές σχέσεις που θα είναι ίδιες με αυτές των ελλήνων ναυτικών τόσο στα ελληνικά όσο και στα ελληνόκτητα πλοία; θα τηρείται και θα εφαρμόζεται η αρχή ίσης αμοιβής για ίδια και ίση εργασία;

Επειδή η ΠΕΝΕΝ δεν ψαρεύει σε θολά νερά και σε καμιά περίπτωση δεν πιστεύει ότι το εφοπλιστικό κεφάλαιο δεν έχει επίγνωση της μιας ή της άλλης αντίληψης – άποψης για την αναδιοργάνωση του ΓΕΝΕ και την ουσιαστική αναβάθμιση του ρόλου του, θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε με σαφήνεια και καθαρότητα την θέση μας.

Το αίτημα έχει ξεχωριστή σημασία στην περίπτωση και μόνο όταν η όλη διαδικασία και ο έλεγχος των προσλήψεων περάσει στην πλήρη δικαιοδοσία και αρμοδιότητα του ΓΕΝΕ, εφαρμόζεται η ελληνική ΣΣΕ που θα καταργεί την ρατσιστική άνιση μεταχείριση των αλλοδαπών ναυτικών, κατοχυρώνει και διασφαλίζει με κοινό και ενιαίο τρόπο τα δικαιώματα ελλήνων και αλλοδαπών Ναυτεργατών. Οποιαδήποτε παρέκκλιση από αυτήν την αρχή που είναι θεμελιωμένη στον καταστατικό χάρτη του ΟΗΕ , στην ιδρυτική συνθήκη της ΕΟΚ αλλά και στο ελληνικό σύνταγμα συνιστά κοροϊδία, εξαπάτηση, εμπαιγμό του χειρίστου είδους.

Κατά συνέπεια μένει να διευκρινισθεί εάν οι δυνάμεις του εργοδοτικού κυβερνητικού  και κομματικού συνδικαλισμού αποδέχονται και συμφωνούν με αυτό το πλαίσιο αρχών και θέσεων της ΠΕΝΕΝ και αν σε αυτή την κατεύθυνση είναι η θολή κατά τα άλλα θέση της ΠΝΟ.

Η απάντηση είναι εξαιρετικά απαραίτητη και ενδιαφέρουσα έτσι ώστε ο Ναυτεργατικός μας κόσμος, που στο όνομά του γίνονται οι διαπραγματεύσεις, να ξέρει και να γνωρίζει αυτά που τον αφορούν!!!

 

Για την Διοίκηση  της ΠΕΝΕΝ

Ο Πρόεδρος                                           Ο  Γεν. Γραμματέας

Νταλακογεώργος Αντώνης                   Κροκίδης Νικόλαος

 

Υ.Γ : Επειδή μερίδα των ΜΜΕ παραπλανητικά αναφέρεται σε «πληροφορίες» ότι «η ΠΝΟ συμφωνεί με τις παραινέσεις Βενιάμη – Δρίτσα για την πρότασή τους περί ατομικών συμβάσεων στην βάση της ITF» θέλουμε να σημειώσουμε για τα αναφερόμενα από παπαγαλάκια των εφοπλιστών, ότι ουδείς κατά την διάρκεια της σύσκεψης συμφώνησε είτε με την κατάργηση της ελληνικής ΣΣΕ περί ποντοπόρων πλοίων και πολύ περισσότερο για εφαρμογή ατομικών συμβάσεων σύμφωνα με τα ισχύοντα της ITF για έλληνες Ναυτικούς νέους ή παλιούς. Εξ άλλου για το θέμα αυτό υπάρχουν ομόφωνες αποφάσεις του Συνεδρίου, Γενικών Συμβουλίων αλλά και της Διοίκησης της ΠΝΟ.       

Κατά συνέπεια όσοι και όποιοι διακινούν τέτοιες πληροφορίες ο ρόλος τους είναι προβοκατόρικος, άθλιος και ελεεινός και αν συνεχίσουν αυτό το κακόγουστο παιχνίδι είμαστε αποφασισμένοι να τους ξεφωνίσουμε δημόσια για τον βρώμικο ρόλο τους!!  

 

Ετικέτες