Η πιο μεγάλη εκχώρηση δημόσιας περιουσίας σε ιδιώτη «επενδυτή» επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ
Όπως φαίνεται, έφτασε πολύ πιο κοντά η ώρα αρπαγής του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού από τα ιδιωτικά συμφέροντα, ντόπια εν προκειμένω, και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, με την επιβράβευση και ανακούφιση των ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-Ποταμιού, την παρουσιάζει δελεαστική και «πράσινη», αν και ήδη από τον τίτλο της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) των «επενδυτών» ο όρος «πάρκο» έχει εξαφανιστεί και αντικατασταθεί από τη λέξη «πόλος», δηλαδή αναφέρεται ως «Μητροπολιτικός Πόλος Ελληνικού -Αγίου Κοσμά».
Η δημοτική παράταξη «Ανατροπή» του ΣΥΡΙΖΑ και των Οικολόγων Πράσινων στη Γλυφάδα (συμμετέχει μάλιστα ο Γιάννης Τσιρώνης, υπουργός της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ), που έχει μείνει με έναν δημοτικό σύμβουλο μετά την ανεξαρτητοποίηση των άλλων δύο δημοτικών συμβούλων, φαίνεται πως δεν μπορεί να «πείσει» την κυβέρνηση στην οποία συμμετέχουν μέλη της για το ταυτοτικό, γι’ αυτήν και τον ΣΥΡΙΖΑ, θέμα του πρώην αεροδρομίου για πολλά χρόνια, για το οποίο είχαν δοθεί πολλοί αγώνες στην περιοχή και γενικότερα. Και είναι «φυσιολογικό», αφού η κυβέρνηση αυτή έχει αλλάξει στρατόπεδο και εκφράζει πλέον ένα μνημονιακό πάθος για τα συμφέροντα των καπιταλιστών, των ιδιωτών «επενδυτών» τύπου Λάτση, όπως είναι και η περίπτωση του Ελληνικού.
Αλλά είναι και κοροϊδία η δημοτική παράταξη «Ανατροπή στη Γλυφάδα», με μόνη Ανατροπή να είναι αυτή του ΣΥΡΙΖΑ που έγινε μνημονιακότερος όλων και φίλος των ιδιωτικών επιχειρήσεων όσο κι ο Σαμαράς, αλλά και οι τοπικές οργανώσεις του ΣΥΡΙΖΑ, να βγάζουν δημόσιες ανακοινώσεις κατά της υποτιθέμενης επένδυσης, την ώρα που η κυβέρνησή τους είναι... κυβέρνηση και άρα έχει τη δυνατότητα να μείνει πιστή σε όσα έλεγε πριν από το 2015 αλλά δεν το κάνει.
Η Εργατική Αριστερά και το Rproject μίλησαν σχετικά με την Ειρήνη Βαγγελάτου (μία εκ των δύο ανεξαρτητοποιημένων δημοτικών συμβούλων στο Δήμο Γλυφάδας).
- Τι κρύβεται πίσω από τη μελέτη της Lamda Development S.A. & Hellenicon Global S.A.;
Πριν σας απαντήσω σε αυτό ακριβώς που με ρωτάτε, επιτρέψτε μου μια μικρή αναδρομή. Από τότε που αποφασίστηκε η μεταφορά του πρώην αεροδρομίου, όλες οι κυβερνήσεις και οι πρωθυπουργοί που ακολούθησαν τις δεκαετίες προ των μνημονίων είχαν δεχτεί ότι ο χώρος του Ελληνικού θα πρέπει να μετατραπεί σε Μητροπολιτικό Πάρκο, απαραίτητο για την επιβίωση της πόλης της Αθήνας
Μετά τη μετεγκατάσταση του αεροδρομίου στα Σπάτα, ο νόμος που ψηφίστηκε τότε από τη Βουλή μιλούσε πάλι για τη δημιουργία Μητροπολιτικής Ζώνης Πρασίνου.
Το 2004, το σχέδιο του ΥΠΕΧΩΔΕ και του Οργανισμού Αθήνας προέβλεπαν την πολεοδόμηση 1000 στρεμμάτων και πάρκο 4000 στρεμμάτων συν 500 στρ. άλλων χρήσεων στην έκταση του πρώην αεροδρομίου (δεν είχε ακόμα ενταχθεί και η περιοχή του Αγίου Κοσμά).
Πάνω σε αυτό διατυπώθηκαν διάφορες εναλλακτικές προτάσεις, μαζί με αυτήν του ΥΠΕΧΩΔΕ η οποία προέβλεπε πιο πολύ πράσινο και τη λιγότερη πολεοδόμηση.
Η πρόταση που υιοθετήθηκε από το κίνημα παίρνει ως βάση τη μελέτη που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Αστικού Περιβάλλοντος του ΕΜΠ για την ΤΕΔΚΝΑ και για τους τρεις τότε Δήμους, Αργυρούπολης, Ελληνικού και Γλυφάδας που συμπληρώθηκε από προτάσεις αξιόλογων επιστημόνων, αρχιτεκτόνων, πολεοδόμων, τοπογράφων, περιβαλλοντολόγων και άλλων σχετικών ειδικοτήτων.
Η πρόταση αυτή μιλάει για ένα πάρκο υψηλού πρασίνου, ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, ένα πάρκο ζωής και δημιουργίας πολιτισμού, ψυχαγωγίας και αθλητισμού. Με αρχαιολογικούς περιπάτους, αξιοποιώντας ευρήματα μέχρι και πέντε χιλιάδων χρόνων, λειτουργία μουσείων, διεθνή συνεδριακά κέντρα, πάρκο αθλητισμού υψηλών προδιαγραφών, πάρκο νερού, δημιουργία οικολογικού ενυδρείου, όπως έχει προτείνει το Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών, και άλλα που δεν είναι η στιγμή να τα αναλύσω.
Όπως γνωρίζετε, από το 2010 και μετά μας κυβερνούν τα μνημόνια που υπέγραψαν όλες οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις. Εκτός από τις συνθήκες φτώχειας και εξαθλίωσης που δημιούργησαν για το λαό μας, προώθησαν και ένα πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας το οποίο υλοποιούν κατά γράμμα. Μέσα σε αυτό είναι και το Ελληνικό. Και επειδή είναι προϋπόθεση η «αξιοποίησή του» για την τρίτη αξιολόγηση, τρέχουν να προλάβουν ακόμα και αν χρειάζεται να παραβούν τις διαδικασίες που ορίζουν οι σχετικοί νόμοι.
Έτσι λοιπόν κατακαλόκαιρο παρουσιάζουν τη ΣΜΠΕ και το ΣΟΑ και μιλάνε για διαβούλευση.
Τι να πρωτοπούμε γι’ αυτό το σχέδιο.
Ο νόμος 4062/2012 έδωσε «γη και ύδωρ» στους επενδυτές. Μιλάμε για μια νέα πόλη μέσα στην πόλη, 30.000 κατοίκων, με πολυτελείς κατοικίες, ξενοδοχεία, κτίρια ύψους 200 και 70 μέτρων, μαρίνες, εμπορικά και συνεδριακά κέντρα, καζίνο κ.λπ.
Και φυσικά, όλα αυτά πρέπει να έχουν και το «πάρκο» τους, την αυλή τους. Τα κτίσματα είναι τοποθετημένα γύρω από αυτή την αυλή όπου ο νόμος που αναφέραμε παραπάνω προβλέπει 2000 στρέμματα πάρκου. Όμως, ας δούμε, είναι τόσα; Μέσα σε αυτό λοιπόν προβλέπονται: κατασκευή 350.000 τ.μ. κτιρίων, εκθεσιακό κέντρο 400 στρ., αθλητικές εγκαταστάσεις του Αγίου Κοσμά 300 στρ., κλειστό γήπεδο 15.000 θέσεων, ουρανοξύστης 200 μέτρων, υδροπάρκο, χώρος συναυλιών 140 στρ. Επίσης να επισημάνουμε ότι μέσα στο χώρο του λεγόμενου πάρκου διατηρούνται μεγάλα κομμάτια των αεροδιαδρόμων, τσιμέντο δηλαδή. Και βεβαίως μέσα από το σχέδιο φαίνεται ότι μεγάλες εκτάσεις που σήμερα είναι πλούσιες σε βλάστηση εξαφανίζονται. Άρα λοιπόν τι μένει; Έτσι όπως το ονομάζουν, ένας μητροπολιτικός πόλος!
Ένας πόλος έλξης των ντόπιων και ξένων συμφερόντων να επενδύσουν και να αισχροκερδήσουν σε βάρος του ελληνικού λαού!
Μια καταστροφή που υλοποιείται επί των ημερών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, και με πρωθυπουργό εκείνον που στις 28.2.14 δήλωνε: «Για μας το Ελληνικό δεν είναι ένα πρότζεκτ, αλλά κατάθεση ψυχής, είναι το μοντέλο της αυτοδιαχείρισης, της κινηματικής και συλλογικής δράσης, είναι η εναλλακτική αντίληψη που έχουμε για την κοινωνία, την οικονομία και το περιβάλλον».
- Ο χώρος του Ελληνικού, που είναι από τα μεγαλύτερα «φιλέτα» πανευρωπαϊκά, προφανώς δεν τους αρκεί και ο στόχος είναι να ενοποιηθεί με όλο το παραλιακό μέτωπο και να κατασκευαστεί η «μεγάλη Αθηναϊκή Ριβιέρα». Πώς θα ξεκινήσει η σύνδεση και με ποιους υπόλοιπους παραλιακούς χώρους;
Φυσικά και δεν τους αρκεί μόνο η περιοχή του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού. Τα σχέδιά τους για τη λεγόμενη Αθηναϊκή Ριβιέρα ξεκινούν από το Φάληρο και φτάνουν μέχρι το Σούνιο. Προβλέπεται η ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το Ελληνικό, τα Αστέρια στη Γλυφάδα, ο Αστέρας Βουλιαγμένης. Και ήδη κάποια έχουν ξεκινήσει, άλλα έχουν υλοποιηθεί και άλλα προγραμματίζονται άμεσα.
Να υπενθυμίσουμε για τον Αστέρα Βουλιαγμένης ότι έχει πουληθεί από το ΤΑΙΠΕΔ στην κοινοπραξία AGC Equity Partners για λογαριασμό της Jermyn Street Real Estate Fund IV LP (Jermyn Street) και της Apollo Investment Holdco S.a.r.l. (Apollo), στην οποία μετέχουν δύο κρατικά κεφάλαια του Άμπου Ντάμπι και του Κουβέιτ, Άραβες επενδυτές, καθώς και η τουρκική Dogus Group.
Το ακίνητο των Αστεριών Γλυφάδας αγοράστηκε τώρα τελευταία από την Grivalia Hospitality S.A., με έδρα το Λουξεμβούργο. Το 1999 η έκταση πέρασε από την Εθνική Τράπεζα στην εταιρεία ΕΣΤΡΕΛΙΑ, και αργότερα στον όμιλο Παπαθεοχάρη Ναυσικά Α.Ε. Να τονίσω εδώ ότι η πώληση έγινε ενώ εκκρεμεί ακόμη η απόφαση της προσφυγής που καταθέσαμε προς το Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της Ναυσικά Α.Ε. για την ΜΠΕ του ξενοδοχειακού συγκροτήματος που θέλει να κατασκευάσει. Η οποία παραποιεί τη σημερινή εικόνα του χώρου, δεν υπολογίζει αρχαιότητες που υπάρχουν, δασικές εκτάσεις κ.λπ.
Το καθένα από αυτά χρειάζεται πολύς χρόνος για να το αναλύσουμε. Σημασία έχει ότι υλοποιώντας τα σχέδιά τους, οι κυβερνήσεις μέχρι σήμερα κάτω από τις εντολές της τρόικας και των δανειστών για ιδιωτικοποίηση δημόσιων χώρων στο όνομα της «ανάπτυξης» δεν διστάζουν να ξεπουλούν σε ξένους και ντόπιους ομίλους τη δημόσια περιουσία, να στερούν το λαό τους από ένα δημόσιο αγαθό που είναι η θάλασσα και η παραλία, δεν διστάζουν να παραβλέπουν δασικές ή αρχαιολογικές εκτάσεις και να αλλάζουν τους νόμους κατά το δοκούν.
Ευτυχώς που υπάρχουν ακόμα κάποια κινήματα, κάποιοι πολίτες που αντιστέκονται σε όλα αυτά τα σχέδια και μέχρι τώρα, με νόμιμο τρόπο, έχουν καθυστερήσει στην υλοποίησή τους.
- Ο Δήμος Γλυφάδας και οι όμοροι δήμοι (φαντάζομαι) γνωμοδοτούν θετικά επί της «επένδυσης» και το μόνο που ζητούν είναι να λάβουν κι αυτοί μέρος στο «πάρτι» εμπορευματοποίησης των πάντων (μαγαζιά, τουρισμός, πάρκινγκ, γκολφ, μαρίνες, απορρίμματα, δρόμοι κ.λπ.) για τα αντίστοιχα κέρδη. Πώς το κρίνεις αυτό;
Είναι όπως το λες ως έναν βαθμό, νομίζω όμως ότι έχουν καταλάβει ότι δεν πρόκειται να κερδίσουν τίποτε ιδιαίτερο, μετά και την παρουσίαση του σχεδίου από τη Lamda.
Οι γειτονικοί δήμοι ήδη έχουν πάρει απόφαση στα δημοτικά τους συμβούλια υπέρ των κατατεθειμένων ΣΟΑ και ΣΜΠΕ, κάνοντας διαγωνισμό ποιος θα ζητήσει περισσότερα οφέλη για την περιοχή του. Δεν πρόκειται να κερδίσουν τίποτε. Όμως η νεοφιλελεύθερη πολιτική που ασπάζονται δεν τους επιτρέπει κάτι άλλο. Απλά θέλουν να δείξουν ότι ενδιαφέρονται για το μέλλον των δημοτών και της πόλης τους.
Για τον δε Δήμο Γλυφάδας, τέτοια ήταν η διάθεση του δημάρχου να δείξει πόσο «καλό παιδί» είναι, που δεν περίμενε καν να γίνει Δημοτικό Συμβούλιο. Έστειλε τη θετική απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής και της Εκτελεστικής Επιτροπής. Η απόφαση συνοδεύεται από μια σειρά αιτήματα προς τον επενδυτή και τους κυβερνητικούς φορείς για τη Γλυφάδα. Μεταξύ άλλων:
Ζητά να μη γίνει η επένδυση μια κλειστή πόλη, να εξασφαλιστεί ελεύθερη πρόσβαση των Γλυφαδιωτών στο χώρο.
Εκφράζει ανησυχία για τη δημιουργία επιχειρηματικού πάρκου που προβλέπεται προς τη μεριά της Γλυφάδας.
Βλέπει ότι ο προβλεπόμενος περίπατος πεζών σταματά στα σύνορα με την παραλία της Γλυφάδας, γι’ αυτό και ζητά να υπάρχει μια συνέχεια αυτών των δραστηριοτήτων μέχρι τα Αστέρια (είναι αυτά που λέγαμε παραπάνω για την Αθηναϊκή Ριβιέρα).
Μιλάει για αύξηση των ρύπων και των θορύβων, για τοποθέτηση ηχοπετασμάτων.
Ζητά την αξιοποίηση των μαρινών σε συνέχεια του σχεδίου και της συνολικότερης τουριστικής ανάπτυξης.
Για πιο πυκνά δρομολόγια των ΜΜΜ.
Μέχρι και για τη μεταφορά του ΣΜΑ και του αμαξοστασίου.
Να μη σας ζαλίζω άλλο, δεν έχει νόημα. Εδώ βλέπουμε το θέατρο του παραλόγου. Από τη μια θέλουν αυτή την επένδυση και από την άλλη το παίζουν αγωνιστές και διεκδικητές για το καλό της πόλης τους.
Όπως είπα, ο επενδυτής στόχο του έχει το κέρδος. Και δεν πρόκειται να κάνει τίποτε από αυτά.
Και μια και ανέφερα τα κέρδη, θέλω να επισημάνω ακόμα ένα σημείο του σχεδίου για την περιβόητη ανάπτυξη.
Εκτός από το χαμηλό τίμημα με το οποίο αγοράστηκε από τον επενδυτή, προβλέπεται πλέον ξεκάθαρα ότι το Ελληνικό Δημόσιο ή ο δήμος που έχει υπηρεσίες μέσα στο χώρο υποχρεούται άμεσα να φροντίσει για τη μεταφορά δημόσιων υπηρεσιών, όπως είναι το αμαξοστάσιο του ΟΑΣΑ, το ΚΤΕΟ, το παλαιό Δημαρχείο, το γκαράζ και άλλα. Έχει υπολογίσει κανείς το κόστος; Τελικά είναι χάρισμα ή δεν είναι!