Ο πρωθυπουργός Ναρέντρα Μόντι ανακοίνωσε το πρωί της Παρασκευής [19 Νοέμβρη] την απόφαση της κυβέρνησής του να ακυρώσει τους τρεις αγροτικούς νόμους που είχαν προκαλέσει αντιπαράθεση. Πρόκειται για μια τεράστια νίκη του αγροτικού κινήματος που αγωνίστηκε επί έναν χρόνο, την οποία θα θυμόμαστε για χρόνια.

Η κυ­βέρ­νη­ση ως τώρα ήταν ανυ­πο­χώ­ρη­τη, με τον ίδιο τον Μόντι να χα­ρα­κτη­ρί­ζει υπο­τι­μη­τι­κά τους αγρό­τες δια­δη­λω­τές ως «andolan jeevi» (αυτοί που ζουν από τις ανα­τα­ρα­χές) μέσα στην αί­θου­σα της Βου­λής. Ο μη­χα­νι­σμός του BJP [το ακρο­δε­ξιό κυ­βερ­νη­τι­κό κόμμα] επι­χεί­ρη­σε να χα­ρα­κτη­ρί­σει την αγρο­τι­κή ανα­τα­ρα­χή ως κα­θο­δη­γού­με­νη από «Χα­λι­στά­νι» [αυ­το­νο­μι­στι­κό κί­νη­μα με­ρί­δας των Σιχ που συ­νε­τρί­βη στο πα­ρελ­θόν και δεν έχει πλέον λαϊκό έρει­σμα] και χρη­μα­το­δο­τού­με­νη από τρο­μο­κρα­τι­κές ορ­γα­νώ­σεις. 

Ωστό­σο οι αγρό­τες πα­ρέ­μει­ναν ατα­λά­ντευ­τα αφο­σιω­μέ­νοι στην απαί­τη­σή τους για πλήρη κα­τάρ­γη­ση των αγρο­τι­κών νόμων, τους οποί­ους θε­ω­ρού­σαν «φι­λο-επι­χει­ρη­μα­τι­κούς» και «αντι-αγρο­τι­κούς». Σε αντί­θε­ση με τους κυ­βερ­νη­τι­κούς ισχυ­ρι­σμούς ότι είχε γίνει δια­βού­λευ­ση με τους αγρό­τες πριν ψη­φι­στούν οι νόμοι, οι δια­δη­λω­τές υπεν­θύ­μι­ζαν στον κόσμο ότι οι νόμοι ει­σή­χθη­σαν αρ­χι­κά ως δια­τάγ­μα­τα τον Ιούνη του 2020, κάτι που θε­ώ­ρη­σαν επι­βο­λή των νέων νόμων από την πίσω πόρτα.

Σε κάθε στά­διο των κι­νη­το­ποι­ή­σε­ων, η κυ­βέρ­νη­ση του BJP επι­χει­ρού­σε να συ­ντρί­ψει το αγρο­τι­κό κί­νη­μα. Το πιο ακραίο επει­σό­διο ήταν όταν ένα κον­βόι αυ­το­κι­νή­των επι­τέ­θη­κε «θε­ρί­ζο­ντας» αγρό­τες δια­δη­λω­τές στο Λα­χι­μπούρ Χίρι, [πε­ρι­φέ­ρεια του] Ουτάρ Πρα­ντές. Στο συμ­βάν φέ­ρε­ται να συμ­με­τεί­χε και ο γιος του Πο­λι­τεια­κού υπουρ­γού Εσω­τε­ρι­κών Ατζάι Μίσρα. 

Πάνω από 600 δια­δη­λω­τές αγρό­τες σκο­τώ­θη­καν στη διάρ­κεια των κι­νη­το­ποι­ή­σε­ων. Πολ­λοί φυ­λα­κί­στη­καν με σκλη­ρές ποι­νές. Η κυ­βέρ­νη­ση χρη­σι­μο­ποί­η­σε τον αστυ­νο­μι­κό μη­χα­νι­σμό για να πα­ρε­νο­χλή­σει το κί­νη­μα. Τα σύ­νο­ρα του Δελχί, Σίν­γκου και Τίκρι, όπου οι αγρό­τες έκα­ναν τις δια­δη­λώ­σεις τους, είχαν με­τα­τρα­πεί πρα­κτι­κά σε υπαί­θριες φυ­λα­κές. Μετά την αγρο­τι­κή δια­δή­λω­ση τη Μέρα της Δη­μο­κρα­τί­ας [εθνι­κή γιορ­τή, όταν οι αγρό­τες «ει­σέ­βα­λαν» στην πρω­τεύ­ου­σα «για να απευ­θυν­θούν αυτοί στο έθνος αντί για τον πρω­θυ­πουρ­γό»] νω­ρί­τε­ρα φέτος, η αστυ­νο­μία εξα­πέ­λυ­σε κυ­νη­γό ενά­ντια σε κά­ποια από τα ηγε­τι­κά στε­λέ­χη των αγρο­τών. Αλλά οι αγρό­τες πα­ρέ­μει­ναν ατα­λά­ντευ­τα απο­φα­σι­σμέ­νοι να συ­νε­χί­σουν τις κι­νη­το­ποι­ή­σεις. Η απο­φα­σι­στι­κό­τη­τά τους φά­νη­κε όταν η σύλ­λη­ψη του ηγέτη του Συν­δι­κά­του Ινδών Αγρο­τών, Ρακές Τι­κάιτ, μετά τη δια­δή­λω­ση της Μέρας της Δη­μο­κρα­τί­ας στο Γκα­ζι­πούρ, σύ­νο­ρο του Δελχί, προ­κά­λε­σε ανα­ζω­ο­γό­νη­ση των δια­δη­λώ­σε­ων, οι οποί­ες εξα­πλώ­θη­καν σε όλο το Ουτάρ Πρα­ντές.

Η από­φα­ση του πρω­θυ­πουρ­γού να ακυ­ρώ­σει τους νό­μους δεί­χνει ότι οι αγρο­τι­κές κι­νη­το­ποι­ή­σεις γο­νά­τι­σαν την κυ­βέρ­νη­ση. Τα τε­λευ­ταία 7 χρό­νια, η κυ­βέρ­νη­ση Μόντι έχει απο­κτή­σει τη φήμη της αδιάλ­λα­κτης  απέ­να­ντι σε λαϊ­κές κι­νη­το­ποι­ή­σεις. Ακόμα και η πι­θα­νό­τη­τα πα­ρα­δο­χής της ύπαρ­ξης κά­ποιων αι­τη­μά­των από κοι­νω­νι­κές ομά­δες που κι­νη­το­ποιού­νταν, αντι­με­τω­πι­ζό­ταν με πε­ρι­φρό­νη­ση, ως ση­μά­δι αδυ­να­μί­ας, από μια κυ­βέρ­νη­ση που έχει εμ­μο­νή με την ει­κό­να της ως ισχυ­ρή κι απο­φα­σι­στι­κή. Αυτή η προ­σέγ­γι­ση οδή­γη­σε αρ­κε­τές φορές την κυ­βέρ­νη­ση Μόντι να κι­νεί­ται με αυ­ταρ­χι­κό τρόπο.

Από την άλλη, το αγρο­τι­κό κί­νη­μα εξε­λισ­σό­ταν με δυ­να­μι­κό τρόπο από τη στιγ­μή που ξέ­σπα­σε. Από δια­μαρ­τυ­ρία που είχε ισχυ­ρές ρίζες μόνο στο Παν­τζάμπ, εξε­λί­χθη­κε σε ένα πα­νε­θνι­κό κί­νη­μα στο οποίο οι αγρο­τι­κές ορ­γα­νώ­σεις έβα­λαν στην άκρη τις δια­φο­ρές τους και συ­νερ­γά­στη­καν για να αντι­με­τω­πί­σουν μια πα­νί­σχυ­ρη κυ­βέρ­νη­ση. Αργά και στα­δια­κά, διά­φο­ρες ηγε­σί­ες από δια­φο­ρε­τι­κά κρα­τί­δια συ­νε­νώ­θη­καν και συ­γκρό­τη­σαν ένα ενιαίο μέ­τω­πο, το οποίο στην εξέ­λι­ξή του επι­σκί­α­σε τις αντι­θέ­σεις με­τα­ξύ δια­φο­ρε­τι­κών κα­στών και κοι­νο­τή­των. Κάθε φορά που το κί­νη­μα αντι­με­τώ­πι­ζε μια δυ­σκο­λία και υπο­χώ­ρη­ση, στη συ­νέ­χεια έβγαι­νε ισχυ­ρό­τε­ρο. Το σύν­θη­μα «Kisan Ekta Zindabad» [«ζήτω η ενό­τη­τα των αγρο­τών»] που κυ­ριαρ­χού­σε σε όλες τις δια­δη­λώ­σεις έγινε επί­σης η φωνή πολ­λών αγρο­τών που δεν είχαν την ευ­και­ρία να συμ­με­τέ­χουν ενερ­γά στις κι­νη­το­ποι­ή­σεις [ρε­πορ­τάζ ανέ­φε­ραν πως το σύν­θη­μα ανα­γρα­φό­ταν σε χαρ­τα­ε­τούς, ή φω­να­ζό­ταν τα­κτι­κά μέσα από τα σπί­τια, την ώρα της δου­λειάς κλπ].  

Τους τε­λευ­ταί­ους μήνες, η κι­νη­το­ποί­η­ση των αγρο­τών εξε­λί­χθη­κε σε πο­λι­τι­κό κί­νη­μα ενά­ντια στις πο­λω­τι­κές [δι­χα­στι­κές] τα­κτι­κές του BJP. Συ­νέ­βα­λε να επου­λω­θεί το τραύ­μα της έντα­σης με­τα­ξύ της κά­στας των Τζατ και των Μου­σουλ­μά­νων -δύο κοι­νό­τη­τες που οι σχέ­σεις τους είχαν διαρ­ρα­γεί μετά τα βίαια επει­σό­δια του 2013 στο Μου­ζα­φαρ­νά­γκαρ- στο δυ­τι­κό Ουτάρ Πρα­ντές. Το κί­νη­μα έγινε η πλατ­φόρ­μα στην οποία ενώ­θη­καν πολ­λές κοι­νό­τη­τες.

Νω­ρί­τε­ρα, οι ηγε­σί­ες των αγρο­τών είχαν κάνει μια εκτε­τα­μέ­νη πο­λι­τι­κή κα­μπά­νια ενά­ντια στο BJP στη Δυ­τι­κή Βεγ­γά­λη και συ­νέ­βα­λαν κα­θο­ρι­στι­κά στην τα­πει­νω­τι­κή ήττα του «σα­φράν» κόμ­μα­τος σε αυτό το κρα­τί­διο [το πορ­το­κα­λο­κί­τρι­νο χρώμα του σα­φράν είναι συν­δε­δε­μέ­νο με τον ιν­δου­ϊ­σμό, ενώ στην πο­λι­τι­κή έχει ταυ­τι­στεί με την Hindutva, μια εκ­δο­χή επι­θε­τι­κού ιν­δου­ϊ­στι­κού σω­βι­νι­σμού που εκ­φρά­ζει το BJP].  Υπήρ­ξαν αρ­κε­τές πε­ρι­πτώ­σεις όπου οι άν­θρω­ποι δεν επέ­τρε­παν καν σε στε­λέ­χη του BJP να κά­νουν προ­ε­κλο­γι­κή πα­ρέμ­βα­ση στα χωριά τους. Το κί­νη­μα επί­σης πυ­ρο­δό­τη­σε μια έξοδο χα­μη­λό­τε­ρων στε­λε­χών του BJP προς άλλα κόμ­μα­τα σε αρ­κε­τά κρα­τί­δια.

Σε κάθε του πτυχή, το κί­νη­μα δη­μιούρ­γη­σε ένα πα­ρά­δειγ­μα και έδει­ξε έναν δρόμο για την αντι­με­τώ­πι­ση των προ­σπα­θειών των πο­λι­τι­κών κομ­μά­των να πο­λώ­νουν την κοι­νω­νία πάνω σε κοι­νο­τι­κές δια­χω­ρι­στι­κές γραμ­μές. Μετά τα βίαια επει­σό­δια στο Μου­ζα­φαρ­νά­γκαρ, το BJP ήταν ο μόνος κερ­δι­σμέ­νος από την εχθρό­τη­τα με­τα­ξύ Τζατ και Μου­σουλ­μά­νων. Στη Χα­ριά­να, το σα­φράν κόμμα έβαζε την Τζατ πλειο­ψη­φία απέ­να­ντι σε άλλες μι­κρό­τε­ρες κοι­νό­τη­τες, ακο­λου­θώ­ντας την κυ­νι­κή μέ­θο­δο πό­λω­σης με στόχο τις εκλο­γι­κές επι­τυ­χί­ες που εφαρ­μό­ζει στα πε­ρισ­σό­τε­ρα κρα­τί­δια.

Αφού πε­ρι­φρό­νη­σε το αγρο­τι­κό κί­νη­μα με κάθε τρόπο, η ανα­κοί­νω­ση του Μόντι για την ακύ­ρω­ση των αγρο­τι­κών νόμων είχε έναν ιδιαί­τε­ρα κυ­νι­κό τόνο. Παρά τις προ­σπά­θειές του να συ­ντρί­ψει το κί­νη­μα, ο πρω­θυ­πουρ­γός ισχυ­ρί­στη­κε ότι κάνει «ό,τι είναι εφι­κτό» για να βοη­θή­σει τους αγρό­τες. Ανα­φέρ­θη­κε στην αφο­σί­ω­ση της κυ­βέρ­νη­σής του προς το βιο­τι­κό επί­πε­δο των αγρο­τών, και -τη στιγ­μή που απέ­συ­ρε τους αγρο­τι­κούς νό­μους- θε­ώ­ρη­σε ση­μα­ντι­κό να μι­λή­σει εκτε­τα­μέ­να για το ότι δεν μπό­ρε­σε «να εξη­γή­σει την αλή­θεια» στους αγρό­τες [εκτός από τους «τρο­μο­κρά­τες», ο Μόντι έκανε συχνά λόγο και για τους «πα­ρα­πλα­νη­μέ­νους» που δεν κα­τα­λα­βαί­νουν ότι οι αγρο­τι­κοί νόμοι είναι… για το καλό τους].  

Η από­φα­σή του ήρθε μόλις λί­γους μήνες πριν από τις κρί­σι­μες εκλο­γές στο πιο πο­λυ­πλη­θές κρα­τί­διο της Ιν­δί­ας, το Ουτάρ Πρα­ντές, όπου το BJP επι­διώ­κει να ανα­νε­ώ­σει την κυ­βερ­νη­τι­κή του θη­τεία, και στο Παν­τζάμπ, όπου έχασε έναν πο­λύ­τι­μο σύμ­μα­χο -το Shiromani Akali Dal (Badal)- κατά τη διάρ­κεια των αγρο­τι­κών κι­νη­το­ποι­ή­σε­ων. Αντι­με­τω­πί­ζο­ντας δύ­σκο­λες προ­ο­πτι­κές και στα δύο κρα­τί­δια, η από­φα­ση του Μόντι να ακυ­ρώ­σει τους αγρο­τι­κούς νό­μους δεί­χνει να λή­φθη­κε με το μυαλό σε εκλο­γι­κές ανη­συ­χί­ες.

Και στα δύο κρα­τί­δια η αντι­πο­λί­τευ­ση έχει ενι­σχύ­σει τις θέ­σεις της, κα­βα­λώ­ντας το κύμα οργής ενά­ντια στο BJP μέσα στις αγρο­τι­κές κοι­νό­τη­τες. Δια­δο­χι­κές έρευ­νες δεί­χνουν ότι το BJP μπο­ρεί να υπο­στεί βα­ριές απώ­λειες στο δυ­τι­κό Ουτάρ Πρα­ντές, το ισχυ­ρό­τε­ρο κά­στρο του στο συ­γκε­κρι­μέ­νο κρα­τί­διο. Αντί­στοι­χα, στο Παν­τζάμπ, η κί­νη­ση του Μόντι δη­μιουρ­γεί τη δυ­να­τό­τη­τα για ανα­βί­ω­ση της συμ­μα­χί­ας του BJP με το SAD (Badal), ή για συ­νερ­γα­σία με τον Αμαι­νέντ Σινγκ, πρώην υπουρ­γό του Κο­γκρέ­σου, ο οποί­ος είχε δη­λώ­σει ανοι­χτός σε μια προ­ε­κλο­γι­κή συμ­μα­χία με το BJP εφό­σον επι­λυ­θεί το πρό­βλη­μα των αγρο­τών.

Η από­φα­ση του Μόντι δίνει κά­ποιες πο­λι­τι­κές δυ­να­τό­τη­τες στο BJP στις επερ­χό­με­νες εκλο­γές. Έχει ως σκοπό να απο­τρέ­ψει ακόμα με­γα­λύ­τε­ρες ζη­μιές για το κόμμα. Μπο­ρεί να πα­ρου­σί­α­σε την κί­νη­σή του ως το δώρο του προς τους κι­νη­το­ποι­η­μέ­νους αγρό­τες, επ’ αφορ­μή της Μέρας του Γκου­ρού Νάνακ [ιδρυ­τής της θρη­σκεί­ας των Σιχ], αλλά είναι δύ­σκο­λο να κρυ­φτεί ότι το αγρο­τι­κό κί­νη­μα τον οδή­γη­σε σε ένα ση­μείο όπου δεν είχε άλλη επι­λο­γή.

Η νίκη του κι­νή­μα­τος των αγρο­τών απο­τε­λεί την πρώτη πραγ­μα­τι­κή ήττα της κυ­βέρ­νη­σης Μόντι τα τε­λευ­ταία 7 χρό­νια. Με αυτή την έν­νοια, πρό­κει­ται για ένα κο­ρυ­φαίο συμ­βάν στην πο­λι­τι­κή ιστο­ρία της Ιν­δί­ας.

*Δια­βά­στε πε­ρισ­σό­τε­ρα για την Ινδία του Μόντι, τους επί­μα­χους αγρο­τι­κούς νό­μους και το με­γά­λο αγώνα των αγρο­τών σε αυτή την πα­λιό­τε­ρη συ­νέ­ντευ­ξη του Nagesh Rao: Αυ­ταρ­χι­σμός και αντί­στα­ση στην Ινδία

Ετικέτες