Στην Αθήνα βρέθηκε, λίγα 24ωρα πριν τη συμφωνία στο Eurogroup και την αποστολή της «λίστας Βαρουφάκη» στους πιστωτές, ο γνωστός Βέλγος πολιτικός επιστήμονας και ιστορικός, διδάκτορας του Πανεπιστημίου του Παρισιού VIII και του Πανεπιστημίου της Λιέγης, Ερίκ Τουσαίν. Μιλώντας με ToPeriodiko.gr ο Ε. Τουσέν, πριν την υπογραφή της συμφωνίας, υπογραμμίζει ότι ο συσχετισμός δυνάμεων εντός της Ε.Ε δεν επιτρέπει πρακτικά άλλη επιλογή παρά αυτήν των μονομερών κινήσεων δια της κατάθεσης αιτήματος λογιστικού ελέγχου του ελληνικού χρέους, στη βάση αξιοποίησης κανονισμού της ίδιας της Ε.Ε.

Εκτι­μά ότι, εφό­σον η πίεση προς την Ελ­λά­δα κλι­μα­κω­θεί από τους πι­στω­τές, και κυ­ρί­ως από την ΕΚΤ, που θα μπο­ρού­σε να δια­κό­ψει την ρευ­στό­τη­τα προς τις τρά­πε­ζες, τότε η ελ­λη­νι­κή κυ­βέρ­νη­ση θα πρέ­πει να θέσει υπό τον έλεγ­χο του κρά­τους τις τρά­πε­ζες και να δια­σφα­λί­σει, μέσα από τον έλεγ­χο της με­τα­κί­νη­σης κε­φα­λαί­ων, τη ρευ­στό­τη­τα. Είναι, δε, βέ­βαιος ότι το ελ­λη­νι­κό χρέος, σχε­δόν στο σύ­νο­λό του, μπο­ρεί να απο­δει­χτεί ότι είναι επα­χθές και πα­ρά­νο­μο και υπο­γραμ­μί­ζει ότι και οι πι­στω­τές γνω­ρί­ζουν πολύ καλά ότι δεν μπο­ρεί να απο­πλη­ρω­θεί, αλλά το χρη­σι­μο­ποιούν ως μοχλό πί­ε­σης για την προ­ώ­θη­ση της δη­μο­σιο­νο­μι­κής προ­σαρ­μο­γής, που είναι και ο βα­σι­κός τους στό­χος.

Υπεν­θυ­μί­ζε­ται ότι, με­τα­ξύ άλλων, ο Ε. Του­σαίν είναι, επί­σης, πρό­ε­δρος της Επι­τρο­πής για τη Δια­γρα­φή του Χρέ­ους των Χωρών του Τρί­του Κό­σμου (Comité pour l’annulation de la dette du Tiers Monde, CADTM) και μέλος της Προ­ε­δρι­κής Επι­τρο­πής Λο­γι­στι­κού Ελέγ­χου του Χρέ­ους (CAIC) στον Ιση­με­ρι­νό. Έχει έρθει πολ­λές φορές στην Ελ­λά­δα τα τε­λευ­ταία χρό­νια, συμ­με­τεί­χε στο ντο­κυ­μα­ντέρ Debtocracy του Άρη Χα­τζη­στε­φά­νου, και πρω­το­στα­τεί στις προ­σπά­θειες δη­μιουρ­γί­ας Επι­τρο­πής Λο­γι­στι­κού Ελέγ­χου του ελ­λη­νι­κού χρέ­ους.

Δείτε ολό­κλη­ρη τη συ­νέ­ντευ­ξη:

Πριν τις εκλο­γές της 25ης Ια­νουα­ρί­ου υπήρ­χε η εντύ­πω­ση ότι το πρώτο  θέμα που θα έθετε η νέα κυ­βέρ­νη­ση του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ θα ήταν το ζή­τη­μα της δια­γρα­φής του χρέ­ους. Τώρα επι­κρα­τεί η εντύ­πω­ση ότι αυτό έχει τεθεί στο πε­ρι­θώ­ριο. Ποια είναι η δική σας γνώμη;

Eρίκ Του­σέν: Έχω την αί­σθη­ση ότι η κυ­βέρ­νη­ση του Αλέξη Τσί­πρα επέ­λε­ξε να βάλει ως προ­τε­ραιό­τη­τα το ζή­τη­μα της δια­σφά­λι­σης από τις ευ­ρω­παϊ­κές αρχές της δυ­να­τό­τη­τας να εφαρ­μό­σει το πρό­γραμ­μα του κόμ­μα­τος κατά της λι­τό­τη­τας. Και, προ­φα­νώς, θε­ώ­ρη­σε ότι δεν πρέ­πει να έρθει σε άμεση αντι­πα­ρά­θε­ση για το ζή­τη­μα του χρέ­ους με την Ε.Ε.

Εί­δα­με γρή­γο­ρες εξε­λί­ξεις καθώς,  πριν από τις εκλο­γές, γι­νό­ταν συ­ζή­τη­ση για την διε­νέρ­γεια μια ευ­ρω­παϊ­κής διά­σκε­ψης για το χρέος και αμέ­σως μετά τις εκλο­γές ο Γιά­νης Βα­ρου­φά­κης κα­τέ­θε­σε μια συ­γκε­κρι­μέ­νη πρό­τα­ση: την πρό­τα­ση για αντι­κα­τά­στα­ση των ελ­λη­νι­κών ομο­λό­γων σε ομό­λο­γα στο δι­η­νε­κές (perpetual bonds) από την ΕΚΤ, κάτι που ση­μαί­νει ότι δεν απο­πλη­ρώ­νε­ται το κε­φά­λαιο των δα­νεί­ων, αλλά μόνο οι τόκοι και με ένα επι­τό­κιο που θα εξαρ­τά­ται από την πραγ­μα­τι­κή ανά­πτυ­ξη της οι­κο­νο­μί­ας. Αυτό ση­μαί­νει πρα­κτι­κά ότι επέρ­χε­ται σο­βα­ρή μεί­ω­ση του χρέ­ους, γιατί αν με­τα­τρέ­ψου­με τα ομό­λο­γα που πρέ­πει να απο­πλη­ρω­θούν σε ομό­λο­γα που δεν είναι υπο­χρε­ω­τι­κό να απο­πλη­ρω­θούν, προ­φα­νώς αυτό ση­μαί­νει ότι δεν απο­πλη­ρώ­νεις το κε­φά­λαιο.

Επί της ου­σί­ας, η συ­ζή­τη­ση για την μεί­ω­ση του χρέ­ους αντι­κα­τα­στά­θη­κε από μια άλλη συ­ζή­τη­ση, την οποία εγώ εκλαμ­βά­νω ως μια επι­κοι­νω­νια­κή τα­κτι­κή από την πλευ­ρά της κυ­βέρ­νη­σης. Έχω την αί­σθη­ση ότι η κυ­βέρ­νη­ση ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ προ­χώ­ρη­σε σε μια τέ­τοια αλ­λα­γή,  καθώς αντι­λή­φθη­κε ότι δεν πρό­κει­ται να κερ­δί­σει τί­πο­τε συ­γκε­κρι­μέ­νο (καμία υπο­χώ­ρη­ση) όσον αφορά στο κού­ρε­μα του χρέ­ους και, συ­νε­πώς, δεν υπήρ­χε κα­νέ­νας λόγος να επι­κε­ντρώ­σει όλες τις συ­ζη­τή­σεις σε αυτό το θέμα. Γι’ αυτό, έριξε το βάρος κυ­ρί­ως στο βα­σι­κό θέμα, που είναι ο τερ­μα­τι­σμός των μέ­τρων λι­τό­τη­τας.

 Η Ελ­λά­δα χρε­ώ­θη­κε για να γλι­τώ­σουν κυ­ρί­ως ορι­σμέ­νες γαλ­λι­κές και γερ­μα­νι­κές τρά­πε­ζες

Ποια είναι η ρίζα του προ­βλή­μα­τος του ελ­λη­νι­κού χρέ­ους; Θα μπο­ρού­σε κα­νείς να ενο­χο­ποι­ή­σει το ίδιο το σχέ­διο διά­σω­σης  του τρα­πε­ζι­κού συ­στή­μα­τος που προη­γή­θη­κε;

Ε.Τ. : Κατά τη γνώμη μου αυτό είναι ξε­κά­θα­ρο. Το τρέ­χον ελ­λη­νι­κό χρέος θα μπο­ρού­σε κα­νείς να πει ότι έχει προ­έλ­θει κατά 80% από την τρόι­κα και το υπό­λοι­πο 20%, σε ση­μα­ντι­κό μέρος, είναι τί­τλοι που πουλά το ελ­λη­νι­κό κρά­τος, ανά τρί­μη­νο ή εξά­μη­νο στις ελ­λη­νι­κές τρά­πε­ζες.  Και έτσι, οι ελ­λη­νι­κές τρά­πε­ζες εξαρ­τούν την ρευ­στό­τη­τά τους από το πρό­γραμ­μα ELA, που προ­έρ­χε­ται από το σύ­στη­μα της ΕΚΤ.

Αυτό ση­μαί­νει ότι με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, το χρέος είναι απο­τέ­λε­σμα της τρόι­κα. Επί­σης, είναι ξε­κά­θα­ρο ότι αυτό το χρέος αυ­ξά­νε­ται κυ­ρί­ως το 2010-2012. Και είναι στενά συν­δε­δε­μέ­νο με το σχέ­διο διά­σω­σης ιδιω­τι­κών τρα­πε­ζών σε Γαλ­λία, σε Γερ­μα­νία, σε Ιτα­λία,  σε Βέλ­γιο και Λου­ξεμ­βούρ­γο, που ήταν και οι κύ­ριοι πι­στω­τές της Ελ­λά­δας. Οι γαλ­λι­κές τρά­πε­ζες κα­τεί­χαν το 25%, οι γερ­μα­νι­κές 20%, οι ιτα­λι­κές 10%, οι βελ­γι­κές 9%. Συ­νε­πώς, οι ιδιω­τι­κές τρά­πε­ζες ορι­σμέ­νων χωρών, και για την ακρί­βεια ιδιω­τι­κές τρά­πε­ζες ορι­σμέ­νων χωρών, όπως οι BNP Paris Bas, Crédit Agricole, Société Generale, και BPC, μοι­ρά­ζο­νταν πε­ρί­που το 25% του ελ­λη­νι­κού χρέ­ους.

Έτσι, το σχέ­διο διά­σω­σης του 2010, που βα­σί­ζε­ται σε δά­νεια δι­με­ρή ανά­με­σα στην Ελ­λά­δα και στο ΔΝΤ ή στο Τα­μείο Χρη­μα­το­πι­στω­τι­κής Στα­θε­ρό­τη­τας της Ε.Ε και σε κρά­τη-μέ­λη της ευ­ρω­ζώ­νης (π.χ. η Γαλ­λία πρέ­πει να εμ­φα­νί­ζε­ται να έχει δα­νεί­σει 12 δι­σε­κα­τομ­μύ­ρια δο­λά­ρια σε αυτό το πρώτο πα­κέ­το διά­σω­σης) είχε ως στόχο να δώσει στις ελ­λη­νι­κές αρχές τα χρή­μα­τα να απο­πλη­ρώ­σουν τις ξένες αυτές ιδιω­τι­κές τρά­πε­ζες, επι­τρέ­πο­ντάς τους με τον τρόπο αυτό να απα­γκι­στρω­θούν από την ελ­λη­νι­κή οι­κο­νο­μία και να αντι­κα­τα­στα­θούν στα­δια­κά από την τρόι­κα στο ρόλο του δα­νει­στή. Έτσι, άνοι­ξε ο δρό­μος και για την ανα­διάρ­θρω­ση του ελ­λη­νι­κού χρέ­ους το 2012 με απο­τέ­λε­σμα οι γαλ­λι­κές, γερ­μα­νι­κές, ιτα­λι­κές τρά­πε­ζες να μην υπο­στούν σχε­δόν καμία ζημιά, επει­δή είχαν ήδη απα­γκι­στρω­θεί από την ελ­λη­νι­κή οι­κο­νο­μία, ενώ αντί­θε­τα επλή­γη­σαν κυ­ρί­ως οι κυ­πρια­κές τρά­πε­ζες, που είχαν αγο­ρά­σει στη δευ­τε­ρο­γε­νή αγορά ελ­λη­νι­κά ομό­λο­γα από τις βρε­τα­νι­κές τις γαλ­λι­κές και τις υπό­λοι­πες τρά­πε­ζες.

Το ότι δεν έγινε ανα­διάρ­θρω­ση του ελ­λη­νι­κού χρέ­ους κα­τευ­θεί­αν το 2010 ήταν μια σαφής επι­λο­γή προ­κει­μέ­νου να μην πλη­γούν οι συ­γκε­κρι­μέ­νες ξένες τρά­πε­ζες, οι οποί­ες ήταν εκτε­θει­μέ­νες στο ελ­λη­νι­κό χρέος,  και γι’ αυτό έπρε­πε να δο­θούν χρή­μα­τα στις ελ­λη­νι­κές αρχές για να απο­πλη­ρω­θούν οι τρά­πε­ζες του­λά­χι­στον των κε­ντρο­ευ­ρω­παϊ­κών χωρών και να ικα­νο­ποι­η­θούν η κ. Μέρ­κελ και ο κ. Σαρ­κο­ζί, να ικα­νο­ποι­ή­σουν, ας πούμε, τις με­γά­λες τρά­πε­ζές τους.

Credit-agricole-600_514

Ένα δεύ­τε­ρο ση­μείο το οποίο προ­φα­νώς ενο­χο­ποιεί το πρό­γραμ­μα διά­σω­σης είναι το ότι οι όροι υπό τους οποί­ους οι ελ­λη­νι­κές αρχές πήραν τα χρή­μα­τα για να απο­πλη­ρώ­σουν τις ξένες τρά­πε­ζες και να τις ελα­φρύ­νουν από το βάρος του ελ­λη­νι­κού χρέ­ους, στο οποίο οι ίδιες λει­τουρ­γώ­ντας με ρίσκο είχαν εμπλα­κεί, ήταν να προ­χω­ρή­σουν σε μέτρα δια­θρω­τι­κής προ­σαρ­μο­γής, που έθε­ταν σε εφαρ­μο­γή σο­βα­ρό­τα­τες υπο­χω­ρή­σεις ως προς τις συ­ντά­ξεις, τους μι­σθούς, τις ερ­γα­σια­κές σχέ­σεις, τις συλ­λο­γι­κές συμ­βά­σεις και την προ­ώ­θη­ση των ιδιω­τι­κο­ποι­ή­σε­ων.

Πώς συν­δέ­ε­ται το πρό­γραμ­μα διαρ­θρω­τι­κής προ­σαρ­μο­γής με την αύ­ξη­ση του χρέ­ους;

Ε.Τ. : Με βάση τα επί­ση­μα στοι­χεία σή­με­ρα, το χρέος έφτα­σε το 185% του ΑΕΠ στα τέλη του 2014. Έγινε μια τα­χυ­δα­κτυ­λουρ­γι­κή εκ­στρα­τεία επι­κοι­νω­νί­ας το 2012 που πα­ρου­σί­α­σε την ανα­διάρ­θρω­ση χρέ­ους, τόσο στους Έλ­λη­νες όσο και στην ευ­ρω­παϊ­κή κοινή γνώμη, ως «ελά­φρυν­ση» του χρέ­ους κατά 50%. Μόνο που αυτή η ελά­φρυν­ση συν­δε­ό­ταν με νέα δά­νεια που βά­ρυ­ναν πε­ρισ­σό­τε­ρο το χρέος και ένα νέο πρό­γραμ­μα μέ­τρων από την τρόι­κα. Τα θύ­μα­τα ήταν τα συ­ντα­ξιο­δο­τι­κά και ασφα­λι­στι­κά τα­μεία των Ελ­λή­νων ερ­γα­ζο­μέ­νων, που ήταν υπο­χρε­ω­μέ­να να αγο­ρά­ζουν ελ­λη­νι­κά ομό­λο­γα, οι κυ­πρια­κές και οι ελ­λη­νι­κές τρά­πε­ζες και οι έλ­λη­νες ομο­λο­γιού­χοι, λόγω της έκ­πτω­σης στην τιμή των ελ­λη­νι­κών ομο­λό­γων που επι­βλή­θη­κε στο πλαί­σιο της ανα­διάρ­θρω­σης («κού­ρε­μα»).

Μόνο που στο δεύ­τε­ρο αυτό πρό­γραμ­μα υπήρ­χε πρό­βλε­ψη για στή­ρι­ξη των ελ­λη­νι­κών τρα­πε­ζών και πολύ πε­ρισ­σό­τε­ρο των ξένων τρα­πε­ζών που είχαν με­το­χές στις ελ­λη­νι­κές τρά­πε­ζες. Συ­γκε­κρι­μέ­να, υπήρ­χε πρό­γραμ­μα ανα­κε­φα­λαιο­ποί­η­σης των ελ­λη­νι­κών τρα­πε­ζών, έτσι ώστε να μπο­ρέ­σουν να απα­γκι­στρω­θούν οι γαλ­λι­κές και οι γερ­μα­νι­κές τρά­πε­ζες από τις ελ­λη­νι­κές (π.χ. η Credit Agricole πού­λη­σε την ελ­λη­νι­κή θυ­γα­τρι­κή της, την Εμπο­ρι­κή Τρά­πε­ζα). Που­λώ­ντας, λοι­πόν, οι ξένες τρά­πε­ζες κέρ­δι­σαν επι­πλέ­ον, ενώ οι ελ­λη­νι­κές πα­ρέ­μει­ναν στο χεί­λος της χρε­ω­κο­πί­ας και χρειά­ζο­νται διαρ­κώς στή­ρι­ξη.

Οι πι­στώ­σεις προς την Ελ­λά­δα είναι πα­ρά­νο­μες από όλες τις δυ­να­τές από­ψεις

Για όλους αυ­τούς τους λό­γους, κατά τη γνώμη μου, οι πι­στώ­σεις της τρόι­κα προς την Ελ­λά­δα είναι απο­νο­μι­μο­ποι­η­μέ­νες, εφό­σον ευ­νό­η­σαν συ­γκε­κρι­μέ­να συμ­φέ­ρο­ντα ιδιω­τών τρα­πε­ζι­τών ξένων χωρών και πολύ συ­γκε­κρι­μέ­νες πε­ρι­πτώ­σεις εντός Ελ­λά­δας. Επί­σης, είμαι πε­πει­σμέ­νος ότι πρό­κει­ται περί επα­χθούς χρέ­ους, καθώς πα­ρα­βιά­ζε­ται σειρά δι­καιω­μά­των των Ελ­λή­νων πο­λι­τών. Μπο­ρεί, επί­σης, να απο­δει­χτεί ότι από πολ­λές από­ψεις είναι πα­ρά­νο­μες, υπό την έν­νοια ότι το μνη­μό­νιο του 2010 δεν σε­βά­στη­κε το Σύ­νταγ­μα της Ελ­λά­δας, όσον αφορά στο πώς πρέ­πει να τί­θε­νται υπό συ­ζή­τη­ση και να εγκρί­νο­νται τέ­τοιου εί­δους συμ­φω­νί­ες από το ελ­λη­νι­κό κοι­νο­βού­λιο.

Και από την άλλη πλευ­ρά έχουν πα­ρα­βιά­σει τις προ­βλέ­ψεις των συμ­φω­νιών της E.E που ξε­κά­θα­ρα ανα­φέ­ρουν ότι δεν μπο­ρούν τα κράτη μέλη να δε­σμεύ­ο­νται εκ μέ­ρους ενός άλλου κρά­τους. Και είναι εκ­πλη­κτι­κό. Εδώ και πε­ρισ­σό­τε­ρο από ένα μήνα, ακού­με στη Γερ­μα­νία και στη Γαλ­λία να λέ­γε­ται ότι οι χώρες αυτές δε­σμεύ­τη­καν και πλή­ρω­σαν άμεσα για την Ελ­λά­δα. Αν όντως το έκα­ναν, έχουν πα­ρα­βιά­σει το άρθρο 125 της Συν­θή­κης της Λι­σα­βό­νας, που προ­βλέ­πει ότι δεν μπο­ρεί να υπάρ­ξει δέ­σμευ­ση κρα­τών για την δα­νειο­δό­τη­ση άλλων κρα­τών της Ε.Ε. Θα μπο­ρού­σε, λοι­πόν, κα­νείς να πει ότι τα δά­νεια αυτά που επι­κα­λού­νται σή­με­ρα, είναι πα­ρά­νο­μα και υπό την έν­νοια αυτή δεν μπο­ρούν να απο­πλη­ρω­θούν.

Από την πλευ­ρά του το ΔΝΤ έχει χο­ρη­γή­σει δύο δια­δο­χι­κά δά­νεια στην Ελ­λά­δα. Οι κα­νό­νες του ΔΝΤ είναι πολύ ξε­κά­θα­ροι: δεν μπο­ρεί το Τα­μείο να δα­νεί­σει μια χώρα, εκτός και αν το δά­νειο είναι σί­γου­ρο ότι μπο­ρεί να απο­πλη­ρω­θεί. Είναι προ­φα­νές πλέον, ότι το χρέος αυτό δεν μπο­ρεί να απο­πλη­ρω­θεί.

Θα πει κα­νείς ότι αυτό είναι ένα συ­μπέ­ρα­σμα που προ­έ­κυ­ψε εκ των  υστέ­ρων. Κι όμως, όπως προ­κύ­πτει από σειρά στοι­χεί­ων (ίσως το πιο γνω­στό είναι το δη­μο­σί­ευ­μα της Wall Street Journal), εκ­πρό­σω­ποι του­λά­χι­στον 10 χωρών (της Αρ­γε­ντι­νής, του Ιράν, της Ελ­βε­τί­ας, της Κίνας κ.ο.κ.) το Μάη του 2010, όταν γι­νό­ταν η συ­ζή­τη­ση για την χο­ρή­γη­ση δα­νεί­ου στην Ελ­λά­δα, είχαν δια­φω­νή­σει, λέ­γο­ντας ακρι­βώς αυτό: ότι με βάση τα υπάρ­χο­ντα στοι­χεία και τις οι­κο­νο­μι­κές προ­βλέ­ψεις, η Ελ­λά­δα δεν θα μπο­ρού­σε ποτέ να απο­πλη­ρώ­σει το χο­ρη­γη­θέν δά­νειο. Ο Ντο­μι­νίκ Στρος-Καν, που τότε ήταν επι­κε­φα­λής, ήξερε πολύ καλά λοι­πόν ότι το δά­νειο προς την Ελ­λά­δα δεν μπο­ρεί ν’ απο­πλη­ρω­θεί. Υπό την έν­νοια αυτή, επί­σης πρό­κει­ται για ένα πα­ρά­νο­μο δά­νειο από το πρί­σμα των κα­νό­νων του ΔΝΤ.

Πι­στεύω ότι υπάρ­χουν πολύ σο­βα­ρά επι­χει­ρή­μα­τα που μπο­ρούν να αμ­φι­σβη­τή­σουν πραγ­μα­τι­κά  τις απο­πλη­ρω­μές των δα­νεί­ων που απαι­τεί η τρόι­κα.  Στις χώρες – εταί­ρους τής Ελ­λά­δας πέ­φτει το βάρος να δεί­ξουν στην κοινή γνώμη ότι όλη η επι­χει­ρη­μα­το­λο­γία περί των ευ­θυ­νών και της ενο­χής της Ελ­λά­δας είναι μια ψευ­δής επι­χει­ρη­μα­το­λο­γία. Γι’ αυτό το  λόγο, στη Γαλ­λία τις προη­γού­με­νες ημέ­ρες δώ­σα­με στη δη­μο­σιό­τη­τα μια κοινή δια­κή­ρυ­ξη δε­κά­δων ορ­γα­νώ­σε­ων που εμπε­ριέ­χει ακρι­βώς μια σειρά από απο­κα­λύ­ψεις για το ελ­λη­νι­κό χρέος που δί­νουν μια ει­κό­να πιο κοντά στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα. Είναι κάτι που προ­σπα­θού­με να γίνει και σε άλλες χώρες της Ευ­ρώ­πης, αλλά και στις ΗΠΑ.

Να ζη­τή­σει η Αθήνα λο­γι­στι­κό έλεγ­χο του χρέ­ους της στη βάση κα­νο­νι­σμού της Ε.Ε !

erictous

Γιατί ήρ­θα­τε στην Αθήνα;

Μετά τις εκλο­γές επι­κοι­νώ­νη­σαν μαζί μου ορι­σμέ­να πρό­σω­πα από τον ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ. Τον Οκτώ­βριο του 2012 είχα συ­να­ντη­θεί με τον Α. Τσί­πρα, όπως και τον Οκτώ­βριο του 2013, οπότε εί­χα­με συ­ζη­τή­σει για το τι μπο­ρεί να γίνει με το θέμα του χρέ­ους της Ελ­λά­δας. Έχω έρθει κα­ταρ­χάς για να συ­να­ντή­σω μέλη της κυ­βέρ­νη­σης, για να μάθω ποια είναι η στάση τους απέ­να­ντι στο θέμα τώρα που η κα­τά­στα­ση έχει αλ­λά­ξει και για να εκ­φρά­σω τη γνώμη μου, καθώς πρό­κει­ται, σε αρ­κε­τές πε­ρι­πτώ­σεις, για αν­θρώ­πους που εί­χα­με επα­φές και στο πα­ρελ­θόν και εί­χα­με συ­νερ­γα­στεί στη δη­μιουρ­γία της Επι­τρο­πής Λο­γι­στι­κού Ελέγ­χου του ελ­λη­νι­κού χρέ­ους το 2011.

Θέλω να τους ξα­να­βρώ για να ανταλ­λά­ξου­με από­ψεις για το τί έχει γίνει από  τότε. Δεν είμαι επί­ση­μα προ­σκε­κλη­μέ­νος της κυ­βέρ­νη­σης. Αλλά έχω έρθει για να δω φί­λους σε μια κυ­βέρ­νη­ση που στη­ρί­ζω με τρόπο κρι­τι­κό και ανε­ξάρ­τη­το απέ­να­ντι στην επι­χει­ρη­μα­το­λο­γία της Ε.Ε και για να τους προ­τεί­νω συ­γκε­κρι­μέ­να να χρη­σι­μο­ποι­ή­σουν κα­νο­νι­σμούς της ίδιας της Ε.Ε στο θέμα του χρέ­ους.

Η Ελ­λά­δα, ως κρά­τος-μέ­λος της Ε.Ε που βρί­σκε­ται σε πρό­γραμ­μα δη­μο­σιο­νο­μι­κής προ­σαρ­μο­γής, έχει το δι­καί­ω­μα να χρη­σι­μο­ποι­ή­σει κα­νο­νι­σμό που η Ευ­ρω­παϊ­κή Επι­τρο­πή και το Ευ­ρω­παϊ­κό Κοι­νο­βού­λιο υιο­θέ­τη­σαν στις 21 Μάη 2013. Ο κα­νο­νι­σμός αυτός στο ση­μείο 9 του άρ­θρου 7 ανα­φέ­ρει ότι ένα κρά­τος υπό δη­μο­σιο­νο­μι­κή προ­σαρ­μο­γή θα προ­χω­ρή­σει σε λο­γι­στι­κό έλεγ­χο του χρέ­ους του για να δει για ποιό λόγο αυ­ξή­θη­κε τόσο πολύ και για να «προ­λά­βει» νέες εν­δε­χό­με­νες ανά­λο­γες ενέρ­γειες. Ο Α. Τσί­πρας έχει τη δυ­να­τό­τη­τα να ζη­τή­σει να εφαρ­μό­σει το συ­γκε­κρι­μέ­νο άρθρο, κάτι που δε ζή­τη­σε η προη­γού­με­νη κυ­βέρ­νη­ση Σα­μα­ρά, με ό,τι συ­νέ­πεια αυτό θα έχει, καθώς, προ­φα­νώς, μπο­ρούν να προ­κύ­ψουν στοι­χεία που θα απο­δεί­ξουν τις πα­ρα­νο­μί­ες και το ότι το χρέος έχει χα­ρα­κτή­ρα επα­χθές και είναι μη βιώ­σι­μο.

Δεν είναι μια δια­δι­κα­σία αυτή που θέλει χρόνο;

Ε.Τ. : Ένας λο­γι­στι­κός έλεγ­χος του χρέ­ους είναι μια δια­δι­κα­σία που μπο­ρεί να γίνει σχε­τι­κά γρή­γο­ρα. Μπο­ρεί να συ­στα­θεί μια επι­τρο­πή ελέγ­χου στην οποία θα υπάρ­χει συμ­με­το­χή και εκ­προ­σώ­πη­ση και των πο­λι­τών, κατά τη γνώμη μου, επει­δή χρειά­ζε­ται δια­φά­νεια. Και ναι, προ­φα­νώς, θα έχει συ­νέ­πειες μια τέ­τοια ενέρ­γεια και σε ευ­ρω­παϊ­κό επί­πε­δο, αφού θα υπάρ­χουν πολύ ισχυ­ρά επι­χει­ρή­μα­τα που θα δεί­χνουν ότι το χρέος της Ελ­λά­δας είναι και πα­ρά­νο­μο και επα­χθές και κάλ­λι­στα μπο­ρεί να μην απο­πλη­ρω­θεί.

Προ­φα­νώς, μια τέ­τοια εξέ­λι­ξη θα επη­ρε­ά­σει και άλλες χώρες της Ε.Ε που βρί­σκο­νται σε πρό­γραμ­μα δη­μο­σιο­νο­μι­κής προ­σαρ­μο­γής, ίσως όχι τόσο την Ιρ­λαν­δία που φαί­νε­ται να τε­λειώ­νει το πρό­γραμ­μα, αλλά σί­γου­ρα την Πορ­το­γα­λία, την Κύπρο και την Ισπα­νία, καθώς δέ­χτη­κε δια του Μη­χα­νι­σμού Χρη­μα­το­πι­στω­τι­κής Στα­θε­ρό­τη­τας πολλά χρή­μα­τα για να σώσει τις τρά­πε­ζές της και την αφορά το θέμα.

Η μόνη δυ­να­τή λύση είναι μια ενέρ­γεια μο­νο­με­ρή στη βάση του εθνι­κού δι­καί­ου, στη βάση της εθνι­κής κυ­ριαρ­χί­ας, που προ­φα­νώς από την Ε.Ε θα χα­ρα­κτη­ρι­στεί ως πράξη ανυ­πα­κο­ής

Πρα­κτι­κά, αυτό που πε­ρι­γρά­φε­τε, εκτός από επί­δρα­ση και σε άλλες χώρες της Ε.Ε, θέτει και ζή­τη­μα τρο­πο­ποί­η­σης του ρόλου της ΕΚΤ;

Ε.Τ. : Προ­φα­νώς. Αλλά ας δούμε ει­λι­κρι­νά ορι­σμέ­να πράγ­μα­τα. Ένα πα­ρά­δειγ­μα είναι η πρό­τα­ση του Γ. Βα­ρου­φά­κη για swap ομο­λό­γων, προ­κει­μέ­νου να χα­λα­ρώ­σει το βάρος του ελ­λη­νι­κού χρέ­ους. Υπο­στη­ρί­ζω αυτήν την πρό­τα­ση, αλλά πόσο ρε­α­λι­στι­κή είναι; Από τε­χνι­κής άπο­ψης είναι απο­λύ­τως ρε­α­λι­στι­κή και εφι­κτή και θα είχε και απο­τέ­λε­σμα.  Και από πο­λι­τι­κής άπο­ψης είναι απο­λύ­τως σωστά τεκ­μη­ριω­μέ­νη. Από την άποψη, όμως, του συ­σχε­τι­σμού δυ­νά­με­ων που επι­κρα­τεί μέσα στην ΕΕ δεν είναι ρε­α­λι­στι­κή και εφι­κτή, δεν πρό­κει­ται να επι­τρα­πεί να γίνει πράξη.

Συ­νε­πώς, αυτό που απο­μέ­νει ως δυ­να­τή λύση για μια κυ­βέρ­νη­ση όπως του Αλέξη Τσί­πρα, είναι μια πράξη εθνι­κής κυ­ριαρ­χί­ας που θα στη­ρί­ζε­ται στο διε­θνές και στο εθνι­κό δί­καιο.  Μιλώ για μια ενέρ­γεια μο­νο­με­ρή στη βάση του εθνι­κού δι­καί­ου, στη βάση της εθνι­κής κυ­ριαρ­χί­ας, που προ­φα­νώς από την Ε.Ε θα χα­ρα­κτη­ρι­στεί ως πράξη ανυ­πα­κο­ής, αλλά δεν εμπε­ριέ­χει τί­πο­τε σκαν­δα­λώ­δες και πα­ρά­νο­μο. Βα­σι­σμέ­νη σε μια καλή επι­χει­ρη­μα­το­λο­γία με γνώ­μο­να το διε­θνές και το εθνι­κό δί­καιο, μια τέ­τοια ενέρ­γεια είναι απο­λύ­τως εφι­κτή.

Μι­λά­τε όμως για μια μο­νο­με­ρή κί­νη­ση και ήδη βλέ­που­με μια τε­ρά­στια πίεση που ασκεί­ται, ενώ γί­νε­ται δια­πραγ­μά­τευ­ση για το πρό­γραμ­μα, με την ΕΚΤ λίγο πολύ να απει­λεί με δια­κο­πή της χρη­μα­το­δό­τη­σης προς τις ελ­λη­νι­κές τρά­πε­ζες. Πώς θα μπο­ρού­σε να γίνει;

Ε.Τ. : Οι πιέ­σεις ασκού­νται ήδη. Η ΕΚΤ δεν δέ­χε­ται ήδη τα ομό­λο­γα και έχει πε­ρά­σει τις τρά­πε­ζες στον ΕLA. Δεν μπο­ρεί κα­νείς να απο­κλεί­σει ότι η ΕΚΤ θα δια­κό­ψει και τον ELA σε πε­ρί­πτω­ση μο­νο­με­ρούς ενέρ­γειας, δη­λα­δή σε πε­ρί­πτω­ση που μο­νο­με­ρώς η Ελ­λά­δα θέσει αί­τη­μα για λο­γι­στι­κό έλεγ­χο του χρέ­ους και ου­σια­στι­κά επα­να­προσ­διο­ρί­σει όλο το πλαί­σιο δια­πραγ­μά­τευ­σης. Μια τέ­τοια ενέρ­γεια θα μπο­ρού­σε να οδη­γή­σει σε αλ­λα­γή συ­σχε­τι­σμού δυ­νά­με­ων στα όρ­γα­να της Ε.Ε.

Αλλά ακόμη και αν αυτό δεν γίνει και η ΕΚΤ προ­χω­ρή­σει σε πλήρη δια­κο­πή της χρη­μα­το­δό­τη­σης στις τρά­πε­ζες, θα χρεια­στούν επι­πλέ­ον βή­μα­τα. Για να δια­σφα­λι­στεί η λει­τουρ­γία του τρα­πε­ζι­κού συ­στή­μα­τος θα πρέ­πει να πε­ρά­σει ο έλεγ­χος των τρα­πε­ζών στο κρά­τος και να επι­βλη­θεί ένας έλεγ­χος στην κί­νη­ση των κε­φα­λαί­ων, και αυτό είναι κάτι που η τρόι­κα το Μάρ­τιο του 2013 επέ­βα­λε στην Κύπρο.

Αν στην Κύπρο επι­βλή­θη­κε και έγινε δεκτό, δεν κα­τα­λα­βαί­νω γιατί η κυ­βέρ­νη­ση στην Ελ­λά­δα δεν μπο­ρεί να πάρει τα ίδια μέτρα για να δια­σφα­λί­σει την λει­τουρ­γία του τρα­πε­ζι­κού συ­στή­μα­τος. Δεν μπο­ρούν να επι­βλη­θούν αντί­ποι­να στην Ελ­λά­δα για αυτό, όταν πρό­κει­ται για τα ίδια μέτρα που λή­φθη­καν στην Κύπρο. Είναι ένα επι­χεί­ρη­μα που μπο­ρεί να χρη­σι­μο­ποι­ή­σει η κυ­βέρ­νη­ση.

Για τους πι­στω­τές, το ζή­τη­μα είναι η δη­μο­σιο­νο­μι­κή προ­σαρ­μο­γή, όχι η απο­πλη­ρω­μή

Η πρό­τα­ση Βα­ρου­φά­κη για ανταλ­λα­γή ομο­λό­γων θε­ω­ρεί­τε ότι θα είχε το ίδιο απο­τέ­λε­σμα με την προ­ε­κλο­γι­κή υπό­σχε­ση του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ για ρι­ζι­κή μεί­ω­ση του χρέ­ους;

Ε.Τ. : Ναι, πι­στεύω ότι θα είχε το ίδιο απο­τέ­λε­σμα. Γιατί είπαν όχι; Γιατί όσον αφορά στο χρέος, το ζή­τη­μα δεν είναι η απο­πλη­ρω­μή του επί της ου­σί­ας. Φέτος η Ελ­λά­δα θα πρέ­πει να επι­στρέ­ψει 22 δις ευρώ. Και προ­βλε­πό­ταν ότι αν ο Σα­μα­ράς έμενε στην κυ­βέρ­νη­ση το ΔΝΤ θα έδινε 7,6 δις ευρώ και τα υπό­λοι­πα θα έρ­χο­νταν από το μη­χα­νι­σμό χρη­μα­το­πι­στω­τι­κής στα­θε­ρό­τη­τας της Ε.Ε. Αυτό ση­μαί­νει ότι τα χρή­μα­τα θα εξα­σφα­λί­ζο­νταν μέσα από ένα νέο δά­νειο της τρόι­κας.

Άρα, το ζή­τη­μα με το χρέος δεν είναι η απο­πλη­ρω­μή. Είναι η χρη­σι­μο­ποί­η­σή του ως μοχλό πί­ε­σης για να συ­νε­χι­στεί η δη­μο­σιο­νο­μι­κή προ­σαρ­μο­γή, οι ιδιω­τι­κο­ποι­ή­σεις, η ανα­σφά­λεια στις συμ­βά­σεις ερ­γα­σί­ας. Μια σειρά από χώρες απο­πλη­ρώ­νουν το χρέος τους με νέα δά­νεια υπό την προ­ϋ­πό­θε­ση ότι θα εφαρ­μό­σουν βί­αιες νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρες με­ταρ­ρυθ­μί­σεις. Συ­νε­πώς, είναι προ­φα­νές ότι το με­γά­λο θέμα για τους πι­στω­τές είναι η δη­μο­σιο­νο­μι­κή προ­σαρ­μο­γή.

Για την Ελ­λά­δα είναι το αντί­θε­το. Γι’ αυτό και αρ­χι­κώς, ει­πώ­θη­κε ότι η Ελ­λά­δα δε θέλει την τε­λευ­ταία δόση του δα­νεί­ου του ΔΝΤ, γιατί αυτό ση­μαί­νει ότι δε δέ­χε­ται το συ­γκε­κρι­μέ­νο εκ­βια­σμό. Σε αυτό το ση­μείο αντέ­δρα­σαν οι πι­στω­τές. Δεν έχουν πρό­βλη­μα με το όνομα της τρόι­κα.

Αυτό που θέ­λουν είναι να συ­νε­χι­στούν οι ιδιω­τι­κο­ποι­ή­σεις, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, με ένα ρυθμό που είναι δια­τε­θει­μέ­νοι να συ­ζη­τή­σουν και να μη γίνει αύ­ξη­ση του κα­τώ­τα­του μι­σθού. Θέ­τουν θέμα με τη δη­μιουρ­γία χι­λιά­δων νέων θέ­σε­ων ερ­γα­σί­ας, καθώς αυτές προ­ϋ­πο­θέ­τουν δη­μό­σιες επεν­δύ­σεις και δα­πά­νες. Αυτό είναι ακρι­βώς που δεν θέ­λουν. Δεν θέ­λουν αύ­ξη­ση των δη­μο­σί­ων δα­πα­νών και δη­μό­σιες επεν­δύ­σεις, θέ­λουν μεί­ω­ση του δη­μο­σί­ου τομέα.  Δεν θέ­λουν επα­να­πρό­σλη­ψη στον δη­μό­σιο τομέα.

Όλα αυτά είναι ενά­ντια στην λο­γι­κή της δη­μο­σιο­νο­μι­κής προ­σαρ­μο­γής. Και σε αυτό αντι­δρά και η κ. Μέρ­κελ, αλλά και οι κ.κ. Ολάντ, Ρέν­τζι και πολύ πε­ρισ­σό­τε­ρο  ο κ. Ραχόι, γιατί αυτό θα ση­μα­το­δο­τού­σε προ­βλή­μα­τα για αυ­τούς στο εσω­τε­ρι­κό της χώρας του. Το ζή­τη­μα για τους πι­στω­τές δεν είναι η απο­πλη­ρω­μή του χρέ­ους, αλλά η συ­νέ­χι­ση της δη­μο­σιο­νο­μι­κής προ­σαρ­μο­γής.

Ετικέτες