Οταν άρχισε να υποχωρεί κάπως το επικοινωνιακό μπαράζ που επιχείρησε να παρουσιάσει την συμφωνία της 20ης Φλεβάρη μεταξύ κυβέρνησης και Eurogroup (και την «λίστα μεταρρυθμίσεων» που τη συμπληρώνει) ως περίπου νίκη, το βασικό επιχείρημα των υποστηρικτών της είναι ότι «αγόρασε χρόνο».

Για να το επι­τύ­χει, σύμ­φω­να με αυτό το σκε­πτι­κό, χρειά­στη­κε βέ­βαια να προ­βεί σε υπο­χω­ρή­σεις, οι οποί­ες όμως έγι­ναν στα πλαί­σια όμως ενός «προ­ω­θη­τι­κού συμ­βι­βα­σμού» για να χρη­σι­μο­ποι­ή­σου­με την ορο­λο­γία του Γιάν­νη Δρα­γα­σά­κη[1] . Το επι­χεί­ρη­μα εδώ είναι ότι για αυ­τούς τους τέσ­σε­ρις μήνες δεν θα παρ­θούν νέα μέτρα λι­τό­τη­τας τύπου μέηλ Χαρ­δού­βε­λη, ενώ λύ­νε­ται το πρό­βλη­μα της ρευ­στό­τη­τας που είχε φέρει το τρα­πε­ζι­κό σύ­στη­μα στα πρό­θυ­ρα της κα­τάρ­ρευ­σης πριν συ­να­φθεί η συμ­φω­νία και δί­νε­ται ένα πε­ρι­θώ­ριο ώστε η κυ­βέρ­νη­ση να προ­ε­τοι­μα­στεί για τον νέο γύρο δια­πραγ­μα­τεύ­σε­ων του Ιούνη χωρίς να εγκα­τα­λεί­πει τους στρα­τη­γι­κούς της στό­χους. Δεν πρό­κει­ται λοι­πόν περί ήττας αλλά περί τα­κτι­κής υπο­χώ­ρη­σης και ανα­κω­χής που λει­τουρ­γεί προς όφε­λος της ελ­λη­νι­κής πλευ­ράς.



Χωρίς να μπού­με εδώ σε μια λε­πτο­με­ρή ανά­λυ­ση των δε­σμεύ­σε­ων που ανέ­λα­βε η κυ­βέρ­νη­ση υπο­γρά­φο­ντας τη συμ­φω­νία[2] , τα βα­σι­κά ση­μεία του προη­γού­με­νου επι­χει­ρή­μα­τος δεν άρ­γη­σαν να δια­ψευ­στούν από την πραγ­μα­τι­κό­τη­τα.

 

Μέσα στο «σι­δε­ρέ­νιο κλου­βί»



Εγινε κα­τ’αρ­χήν εμ­φα­νές ότι η κυ­βέρ­νη­ση έχει στην ουσία τα χέρια της δε­μέ­να. Δεν θέλει μεν να εφαρ­μό­σει τα πε­ριο­ρι­στι­κά μέτρα για τα οποία πιέ­ζουν οι Ευ­ρω­παί­οι, και όντως κα­τά­φε­ρε ως τώρα να τα απο­τρέ­ψει, αδυ­να­τεί ωστό­σο να εφαρ­μό­σει το πρό­γραμ­μα για το οποίο εκλέ­χτη­κε. Πράγ­μα­τι, ο πυ­ρή­νας αυτών των μέ­τρων, όπως σύ­ντο­μα φά­νη­κε, ενέ­χει δη­μο­σιο­νο­μι­κό κό­στος και για οποιο­δή­πο­τε τέ­τοιο μέτρο – και όχι μόνο – απαι­τεί­ται η έγκρι­ση της τρόϊ­κας (ας στα­μα­τή­σου­με εδώ μια και καλή με τα φύλλα συκής περί «θε­σμών» και «Brussels Group»). Αυτό αφορά ει­δι­κό­τε­ρα τα μέτρα για τη ρύθ­μι­ση των χρεών, την επα­να­φο­ρά του αφο­ρο­λό­γη­του στα 12 χι­λιά­δες ευρώ και την κα­τάρ­γη­ση του ΕΝΦΙΑ. Αλλά και η επα­να­φο­ρά του κα­τώ­τα­του στα 751 με­τα­τί­θε­ται σε ορί­ζο­ντα διε­τί­ας, με ασά­φεια στις προ­θε­σμί­ες, και οι δια­βε­βαιώ­σεις για επα­να­φο­ρά των συλ­λο­γι­κών συμ­βά­σε­ων και της ερ­γα­τι­κής νο­μο­θε­σί­ας προ­σκρού­ουν σε αντιρ­ρή­σεις ου­σί­ας, ενώ η κυ­βέρ­νη­ση έχει δε­σμευ­τεί για συ­νέ­χι­ση της ιδιω­τι­κο­ποί­η­σης.



Το απο­τέ­λε­σμα είναι ότι τον πρώτο μήνα της αρι­στε­ρής δια­κυ­βέρ­νη­σης επι­κρά­τη­σε μια πρω­το­φα­νής για τα κοι­νο­βου­λευ­τι­κά δε­δο­μέ­να νο­μο­θε­τι­κή απρα­ξία, γλα­φυ­ρή απει­κό­νι­ση του (εδώ και καιρό προ­ε­τοι­μα­σμέ­νου) «σι­δε­ρέ­νιου κλου­βιού» στο οποίο η ΕΕ έσπευ­σε να κλεί­σει τους απεί­θαρ­χους Ελ­λη­νες. Μια απρα­ξία που ισο­δυ­να­μού­σε με ντε φάκτο ακύ­ρω­ση των πρώ­των αναγ­γε­λιών της νέας κυ­βέρ­νη­σης, που είχαν δη­μιουρ­γή­σει κλίμα ανά­τα­σης στην κοι­νω­νία αλλά και διε­θνώς στις σύμ­μα­χες πο­λι­τι­κές και κοι­νω­νι­κές δυ­νά­μεις. Επί της ου­σί­ας αυτό ση­μαί­νει ότι τα μέτρα ανα­δια­νο­μής που θα έδι­ναν μια πραγ­μα­τι­κή ανάσα στις ερ­γα­τι­κές και λαϊ­κές τά­ξεις, και που θα επέ­τρε­παν στον Σύ­ρι­ζα να στα­θε­ρο­ποι­ή­σει τις κοι­νω­νι­κές του συμ­μα­χί­ες, ανα­βάλ­λο­νται για ένα απροσ­διό­ρι­στο μέλ­λον.



Ας ση­μειώ­σου­με επί­σης κάτι που δεν ανα­φέ­ρε­ται και τόσο συχνά: το πρώτο διά­στη­μα της κυ­βέρ­νη­σης Σύ­ρι­ζα ανέ­δει­ξε με­τα­ξύ άλλων και τις αντι­φά­σεις του «προ­γράμ­μα­τος της Θεσ­σα­λο­νί­κης» στη βάση του οποί­ου εξε­λέ­γη, και τούτο από δύο πλευ­ρές. Αφε­νός, στο πο­λι­τι­κό επί­πε­δο, κα­τέ­στη σαφές ότι η ΕΕ θε­ω­ρεί «μο­νο­με­ρή» –  και κατά συ­νέ­πεια κα­τα­δι­κα­στέα –  ενέρ­γεια οποια­δή­πο­τε ρήξη με την μνη­μο­νια­κή πο­λι­τι­κή, και όχι μόνο την στάση πλη­ρω­μών ή/και την έξοδο από το ευρώ όπως ισχυ­ρί­ζο­νταν κά­ποιοι. Στη συμ­φω­νία της 20ης Φε­βρουα­ρί­ου η ελ­λη­νι­κή πλευ­ρά δε­σμεύ­τη­κε εξ’άλ­λου ρητά «να από­σχει από την ακύ­ρω­ση μέ­τρων και από μο­νο­με­ρείς αλ­λα­γές των πο­λι­τι­κών και των διαρ­θρω­τι­κών με­ταρ­ρυθ­μί­σε­ων που θα επη­ρέ­α­ζαν αρ­νη­τι­κά τους δη­μο­σιο­νο­μι­κούς στό­χους, την ανά­καμ­ψη της οι­κο­νο­μί­ας ή τη χρη­μα­το­πι­στω­τι­κή στα­θε­ρό­τη­τα, όπως αυτά αξιο­λο­γού­νται από τους θε­σμούς»[3] . Δεν υπήρ­χε λοι­πόν εξ’αρ­χής πε­ρί­πτω­ση να είναι «εκτός δια­πραγ­μά­τευ­σης» η υλο­ποί­η­ση ενός τέ­τοιου προ­γράμ­μα­τος. Αφε­τέ­ρου όμως έγινε εξί­σου εμ­φα­νές ότι το πρό­γραμ­μα δεν ήταν «πλή­ρως κο­στο­λο­γη­μέ­νο», δη­λα­δή δη­μο­σιο­νο­μι­κά «ου­δέ­τε­ρο» (χωρίς επι­βά­ρυν­ση του προ­ϋ­πο­λο­γι­σμού), αλ­λιώς  θα μπο­ρού­σε να υλο­ποι­η­θεί χωρίς προ­σκόμ­μα­τα από την τρόϊ­κα που θέτει κα­τ’αρ­χήν στο στό­χα­στρό της τους «δη­μο­σιο­νο­μι­κούς στό­χους».  Χωρίς βέ­βαια να μι­λή­σου­με για την ψευ­δαί­σθη­ση σύμ­φω­να με την οποία τα χρή­μα­τα του ΤΧΣ θα μπο­ρού­σαν να χρη­σι­μο­ποι­η­θούν για αλ­λό­τριους σκο­πούς... Και όμως η φι­λι­κή κρι­τι­κή που είχε τότε ασκή­σει ο νυν βου­λευ­τής του Σύ­ρι­ζα Κώ­στας Λα­πα­βί­τσας[4] , και που αφο­ρού­σε ει­δι­κό­τε­ρα το θέμα της κο­στο­λό­γη­σης και της χρη­μα­το­δό­τη­σης του προ­γράμ­μα­τος, είχε αντι­με­τω­πι­στεί τότε με ιδιαί­τε­ρη επι­θε­τι­κό­τη­τα από την ηγε­σία του κόμ­μα­τος.

 

Από τη «δη­μιουρ­γι­κή ασά­φεια» στην σχε­δια­σμέ­νη ασφυ­ξία



Το αδιέ­ξο­δο που τρο­φο­δο­τού­σε η νο­μο­θε­τι­κή απρα­ξία εντά­θη­κε με τις δια­φω­νί­ες που δη­μιούρ­γη­σε στο εσω­τε­ρι­κό του Σύ­ρι­ζα το ίδιο το πλαί­σιο της συμ­φω­νί­ας και που εκ­δη­λώ­θη­καν τόσο στην συ­νε­δρί­α­ση της κοι­νο­βου­λευ­τι­κής ομά­δας της 27η­ςΦε­βρουα­ρί­ου όσο και στην συ­νε­δρί­α­ση της κε­ντρι­κής επι­τρο­πής στα τέλη Φε­βρουα­ρί­ου, όπου η σχε­τι­κή τρο­πο­λο­γία της Αρι­στε­ρής Πλατ­φόρ­μας απέ­σπα­σε το 41% των ψήφων. Το άμεσο, και μεί­ζον, απο­τέ­λε­σμά τους είναι ότι παρά τις έξω­θεν πιέ­σεις, η συμ­φω­νία του Eurogroup δεν πα­ρου­σιά­στη­κε στην Βουλή προς ψή­φι­ση. Ως διέ­ξο­δος άρ­χι­σε τότε να δια­μορ­φώ­νε­ται η άποψη της «δη­μιουρ­γι­κής ασά­φειας», στην ήπια εκ­δο­χή της, ή της «επι­λε­κτι­κής ανυ­πα­κο­ής» στην πιο «σκλη­ρή», στα όσα είχαν συμ­φω­νη­θεί με τους Ευ­ρω­παί­ους.  Εκ­φρα­σή της η αναγ­γε­λία κα­τά­θε­σης νο­μο­σχε­δί­ων που θα υλο­ποιού­σαν ντε φάκτο κά­ποιες από τις προ­γραμ­μα­τι­κές του δε­σμεύ­σεις. Τα βα­σι­κά αφο­ρούν την αντι­με­τώ­πι­ση της αν­θρω­πι­στι­κής κρί­σης, τη ρύθ­μι­ση οφει­λών στην εφο­ρία, την προ­στα­σία της πρώ­της κα­τοι­κί­ας και τέλος κά­ποια μέτρα θε­σμι­κού χα­ρα­κτή­ρα όπως η επα­να­σύ­στα­ση της ΕΡΤ και η σύ­στα­ση εξε­τα­στι­κής επι­τρο­πής για τα πε­πραγ­μέ­να επί μνη­μο­νια­κής επο­χής.



Από αυτά κα­τα­τέ­θη­καν ως τώρα τα δύο πρώτα, και δια­φαί­νε­ται πλέον κα­θα­ρά τόσο η δια­φο­ρά με­τα­ξύ αρ­χι­κών προ­θέ­σε­ων και απο­τε­λέ­σμα­τος, όσο και ο συ­γκε­κρι­μέ­νος ρόλος που έπαι­ξε η πα­ρέμ­βα­ση των μη­χα­νι­σμών της τρόϊ­κας. Το μεν νο­μο­σχέ­διο για την αν­θρω­πι­στι­κή κρίση προ­βλέ­πει δα­πά­νες ύψους 200 εκ. ευρώ, πε­ρί­που το ένα έκτο αυτών που προ­έ­βλε­πε το πρό­γραμ­μα της Θεσ­σα­λο­νί­κης για αυτά τα μέτρα (1,2 δις, και 1,8 δις αν προ­σθέ­σου­με τα 500 εκ της 13ης σύ­ντα­ξης). Το ει­σο­δη­μα­τι­κό όριο για την χο­ρή­γη­ση της προ­βλε­πό­με­νης βο­ή­θειας ορί­στη­κε στα 4800 ευρώ ετη­σί­ως για μια τε­τρα­με­λή οι­κο­γέ­νεια και στα 6000 για μια οι­κο­γέ­νεια με τρία παι­διά, στο­χεύ­ει δη­λα­δή πε­ρι­πτώ­σεις ακραί­ας εξα­θλί­ω­σης. Ο αριθ­μός των 150 χι­λιά­δων κα­λυ­πτό­με­νων οι­κο­γε­νειών που εξαγ­γέλ­λε­ται ως (μάλ­λον αι­σιό­δο­ξος) στό­χος αντι­στοι­χεί στο μισό του αριθ­μού που ανα­φέ­ρε­ται του προ­γράμ­μα­τος της Θεσ­σα­λο­νί­κης. Ακόμη κι αυτό όμως δεν είναι βέ­βαιο ότι θα τύχει της έγκρι­σης της τρόϊ­κας, κα­θό­τι δεν προ­κύ­πτει η απου­σία δη­μο­σιο­νο­μι­κού κό­στους ενός τέ­τοιου προ­γράμ­μα­τος.



Το νο­μο­σχέ­διο για τις 100 δό­σεις απο­τε­λεί ασφα­λώς μια στοι­χειώ­δη ανα­κού­φι­ση για τα εκα­το­μύ­ρια θύ­μα­τα της φο­ρο­ε­πι­δρο­μής των τε­λευ­ταί­ων ετών ενα­ντί­ον των λαϊ­κών και με­σαί­ων τά­ξε­ων, όπως και η κα­τάρ­γη­ση του εντάλ­μα­τος για χρέη στο δη­μό­σιο, αλλά και αυτό βγαί­νει ψα­λι­δι­σμέ­νο από τις πιο προ­ω­θη­μέ­νες δια­τά­ξεις που είχαν αρ­χι­κά προ­τα­θεί. Ετσι δεν υπάρ­χει πρό­βλε­ψη για κού­ρε­μα χρέ­ους αφού αντέ­δρα­σε στο μέτρο αυτό η τρόϊ­κα, ενώ προ­βλέ­πε­ται απώ­λεια της ρύθ­μι­σης για όσους δεν κα­τα­βά­λουν δύο συ­νε­χό­με­νες μη­νιαί­ες δό­σεις κατά τη διάρ­κεια του πρώ­του οκτα­μή­νου, ή τρεις μετά την πά­ρο­δο του οκτα­μή­νου. Επι­πλέ­ον ευ­νο­ού­νται προ­φα­νώς όσοι δια­θέ­τουν ρευ­στό και μπο­ρούν να κα­τα­βά­λουν άμεσα τις οφει­λές απα­λασ­σό­με­νοι από πρό­στι­μα και προ­σαυ­ξή­σεις. Με δυό λόγια, η επι­δί­ω­ξη της άμε­σης απο­κό­μι­σης εσό­δων για το δη­μό­σιο, σε συν­δυα­σμό με τις πιέ­σεις των ευ­ρω­παί­ων για απο­τρο­πή κάθε μορ­φής «σει­σά­χθειας», φαί­νε­ται να υπε­ρι­σχύ­ει του στό­χου της αντι­με­τω­πί­σης με κρι­τή­ρια δι­καιο­σύ­νης της βάρ­βα­ρης υπερ­φο­λό­γη­σης που έχει υπο­στεί η κοι­νω­νι­κή πλειο­ψη­φία.



Ακόμη και αυτά τα συμ­βο­λι­κά και αμ­φί­ση­μα μέτρα, στο βαθμό που πα­ρα­κάμ­πτουν τον θε­με­λια­κό στόχο της ανα­δια­νο­μής πλού­του υπέρ των πολ­λών, ήταν αρ­κε­τά για να προ­κα­λέ­σουν νέο κύκλο αντί­δρα­σε­ων των Ευ­ρω­παί­ων. Η μάλ­λον για να ενι­σχύ­σουν πε­ραι­τέ­ρω τον πο­λιορ­κη­τι­κό κλoιό που ποτέ δεν απο­μα­κρύν­θη­κε. Διότι για να υπάρ­ξει ανα­κω­χή, όπως και γάμος, πρέ­πει να το θέ­λουν και οι δύο πλευ­ρές. Και ο Μάριο Ντρά­γκι, παρά τις φα­ντα­σιώ­σεις ορι­σμέ­νων, ου­δέ­πο­τε διέ­κο­ψε την επί­θε­ση που άρ­χι­σε στις 5 Φε­βρουα­ρί­ου, όταν απο­φά­σι­σε να δια­κό­ψει τον κύριο μη­χα­νι­σμό χρη­μα­το­δό­τη­σης των ελ­λη­νι­κών τρα­πε­ζών. Ενα μήνα μετά, με τα τρία «όχι» του στα ισά­ριθ­μα αι­τή­μα­τα της ελ­λη­νι­κής πλευ­ράς (αύ­ξη­ση των εντό­κων γραμ­μα­τί­ων που κα­τέ­χουν οι ελ­λη­νι­κές τρά­πε­ζες, απο­δο­χή των ελ­λη­νι­κών ομο­λό­γων ως ενε­χύ­ρων για την πα­ρο­χή ρευ­στό­τη­τας, αύ­ξη­ση του ΕLA κατά 3 δις), ο πρό­ε­δρος της ΕΚΤ έδει­ξε κα­θα­ρά τις προ­θέ­σεις του. Το «μαρ­τύ­ριο της στα­γό­νας» από πλευ­ράς ρευ­στό­τη­τας πα­ρα­λύ­ει στα­δια­κά την οι­κο­νο­μία ενώ τα ρευ­στά δια­θέ­σι­μα του δη­μο­σί­ου έχουν εξα­ντλη­θεί και τα έσοδα βαλ­τώ­νουν. Επι­πλέ­ον τον Μάρ­τιο, η κυ­βέρ­νη­ση κα­λεί­ται να εξυ­πη­ρε­τή­σει ομό­λο­γα ύψους 1,4 δις προς το ΔΝΤ, από τα οποία 800 εκ. απο­τε­λούν απο­πλη­ρω­μή τόκων. Για να αντα­πο­κρι­θεί στις ανά­γκες, και έχο­ντας δώσει προ­τε­ραιό­τη­τα στην εξό­φλη­ση των δα­νει­στών, η κυ­βέρ­νη­ση ανα­γκά­ζε­ται να δε­σμεύ­σει μέσω repos ρευ­στά δια­θέ­σι­μα ορ­γα­νι­σμών του ευ­ρύ­τε­ρου δη­μό­σιου τομέα. Η κα­τά­στα­ση είναι προ­φα­νώς ορια­κή και ο Αλέ­ξης Τσί­πρας, σε μια συ­νέ­ντευ­ξη στο Der Spiegel που έκανε αί­σθη­ση, εγκα­τα­λεί­πο­ντας προς στιγ­μήν την δι­πλω­μα­τι­κή γλώσ­σα, δή­λω­σε πως «η ΕΚΤ εξα­κο­λου­θεί να κρατά τη θηλιά γύρω από τον λαιμό μας»[5] .

 

Θέμα επι­βί­ω­σης η εναλ­λα­κτι­κή στρα­τη­γι­κή



Το σχέ­διο, ή μάλ­λον, η γκάμα σχε­δια­σμών των Ευ­ρω­παί­ων είναι σαφή: είτε να προ­κα­λέ­σουν σε σύ­ντο­μο χρο­νι­κό διά­στη­μα κα­τάρ­ρευ­ση της κυ­βέρ­νη­σης Σύ­ρι­ζα, είτε, κάτι που δια­φαί­νε­ται ως η επι­κρα­τέ­στε­ρη επι­λο­γή, να την σύ­ρουν σε μια νέα στρα­τη­γι­κή υπο­χώ­ρη­ση τον Απρί­λη, που θα προ­ε­τοι­μά­σει το έδα­φος για μια ορι­στι­κή συ­ντρι­βή τον Ιούνη. Και κάτι τέ­τοιο φά­νη­κε ήδη να δρο­μο­λο­γεί­ται με τις απο­φά­σεις του Eurogroup στις 8 και 9 Μαρ­τί­ου. Σε ιδιαί­τε­ρα βαρύ κλίμα και με δια­δι­κα­σί­ες εξ­πρές, η ελ­λη­νι­κή πλευ­ρά ανα­γκά­στη­κε να δε­χτεί δύο ση­μα­ντι­κές απαι­τή­σεις των Ευ­ρω­παί­ων. Κα­τ’αρ­χήν μια πολύ αυ­στη­ρή επι­βε­βαί­ω­ση της «τή­ρη­σης υπό οποιεσ­δή­πο­τε συν­θή­κες της δέ­σμευ­σης περί απο­φυ­γής κάθε μο­νο­με­ρούς ενέρ­γειας ή αναί­ρε­σης ισχύ­ο­ντος μέ­τρου»[6] .  Κατά δεύ­τε­ρο, την έλευ­ση στην Αθήνα των «τε­χνι­κών» κλι­μα­κί­ων της τρόϊ­κας. Πέραν του συμ­βο­λι­σμού της, η κί­νη­ση αυτή έχει από­λυ­τα πρα­κτι­κή ση­μα­σία: στη βάση των στοι­χεί­ων που θα συλ­λε­χθούν – και που είναι ανα­με­νό­με­νο να επι­βε­βαιώ­σουν την αρ­νη­τι­κή κί­νη­ση των βα­σι­κών τά­σε­ων των δη­μό­σιων εσό­δων, του δη­μο­σιο­νο­μι­κού πλε­ο­νά­σμα­τος και γε­νι­κό­τε­ρα της οι­κο­νο­μί­ας – ανοί­γε­ται ο δρό­μος για την απαί­τη­ση νέων πε­ριο­ρι­στι­κών μέ­τρων εκ μέ­ρους των δα­νει­στών, με ορί­ζο­ντα ένα νέο Μνη­μό­νιο το κα­λο­καί­ρι.



Είναι πλέον από­λυ­τα προ­φα­νές ότι η μη απε­μπλο­κή από αυτήν την θα­νά­σι­μη πα­γί­δα θα οδη­γή­σει στο τέλος της κυ­βέρ­νη­σης Σύ­ρι­ζα και σε μια γε­νι­κό­τε­ρη συ­ντρι­βή τις πο­λι­τι­κές και κοι­νω­νι­κές δυ­νά­μεις που στη­ρί­ζουν και συ­γκρο­τούν την Αρι­στε­ρά, με άμε­σες και κα­τα­στρο­φι­κές προ­ε­κτά­σεις σε ευ­ρω­παϊ­κό και διε­θνές επί­πε­δο. Θα έπρε­πε ήδη να μας προ­βλη­μα­τί­σει η σχε­τι­κή υπο­χώ­ρη­ση του Πο­δέ­μος στις πρό­σφα­τες δη­μο­σκο­πή­σεις[7] , που έχει βε­βαί­ως εν­δο­γε­νείς αι­τί­ες αλλά δεν μπο­ρεί να είναι εντε­λώς άσχε­τη με τον αντί­κτυ­πο που έχει διε­θνώς η υπο­χώ­ρη­ση του Σύ­ρι­ζα μπρο­στά στους εκ­βια­σμούς των Ευ­ρω­παί­ων.  



Μια τέ­τοια απε­μπλο­κή έχει όμως προ­α­παι­τού­με­να. Το πρώτο είναι η ρήξη με το κλίμα εφη­συ­χα­σμού, επι­κοι­νω­νια­κής πα­ρά­καμ­ψης των συ­νε­πειών των ήδη συμ­φω­νη­θέ­ντων και πα­ρου­σί­α­σης της κάθε συ­νά­ντη­σης με Ευ­ρω­παί­ους αξιω­μα­τού­χους ως επι­τυ­χία που καλ­λιερ­γεί­ται από τις 20 Φε­βρουα­ρί­ου και μετά. Το στίγ­μα της συ­γκυ­ρί­ας, και το πνεύ­μα ει­λι­κρί­νειας που επι­βάλ­λει, το απο­δί­δουν πολύ πε­ρισ­σό­τε­ρο τα όσα είπε από το βήμα της Βου­λής στις 6 Μαρ­τί­ου ο υπουρ­γός Εσω­τε­ρι­κών Νίκος Βού­τσης, όταν τό­νι­σε ότι «η χώρα είναι σε πό­λε­μο, κοι­νω­νι­κό και τα­ξι­κό, με τους δα­νει­στές», και ότι σ' αυτόν τον πό­λε­μο «δεν θα πάμε σαν χα­ρού­με­νοι πρό­σκο­ποι με πρό­θε­ση να συ­νε­χί­σου­με τις μνη­μο­νια­κές πο­λι­τι­κές»[8] . Ας προ­σθέ­σου­με σ’αυ­τό ότι αυτή είναι η γλώσ­σα που έχουν ανά­γκη να ακού­σουν οι πο­λι­τι­κές και κοι­νω­νι­κές δυ­νά­μεις εκτός Ελ­λά­δας που εκ­δη­λώ­νουν την αλ­λη­λεγ­γύη τους στην υπό­θε­ση του ελ­λη­νι­κού λαού και της κυ­βέρ­νη­σής του, και όχι την γλώσ­σα της τε­χνη­τής αι­σιο­δο­ξί­ας που καλ­λιερ­γεί ψευ­δαι­σθή­σεις και δη­μιουρ­γεί σύγ­χυ­ση (που αύριο μπο­ρεί να στοι­χί­σει ακρι­βά) για την πραγ­μα­τι­κή πο­ρεία των πραγ­μά­των.



Για να κερ­δι­θεί αυτή η μάχη, που παρά τις ανα­δι­πλώ­σεις και τις απώ­λειες, δεν έχει ακόμη κρι­θεί, χρειά­ζε­ται βε­βαί­ως η κα­τάλ­λη­λη προ­ε­τοι­μα­σία. Το στρα­πά­τσο του Φε­βρουα­ρί­ου υπήρ­ξε δυ­στυ­χώς ανα­γκαίο στο βαθμό που έπρε­πε να κα­τα­δει­χθεί με πραγ­μα­τι­κούς όρους, ότι, με τις πιο ει­λι­κρι­νείς προ­θέ­σεις, η εμ­μο­νή στην στρα­τη­γι­κή της πάση θυσία εντός ευρώ δια­πραγ­μά­τευ­σης δεν μπο­ρεί παρά να οδη­γή­σει σε Βα­τερ­λώ. Υπάρ­χουν φυ­σι­κά και άλλου τύπου μο­νο­με­ρείς ενέρ­γειες που απο­τε­λούν απα­ραί­τη­τα όπλα στην ανα­μέ­τρη­ση και που λο­γι­κά προη­γού­νται του νο­μί­σμα­τος. Τέ­τοιες είναι ο έλεγ­χος των κε­φά­λαιων, που επι­βάλ­λει αυ­στη­ρό δη­μό­σιο έλεγ­χο των τρα­πε­ζών, και η αθέ­τη­ση πλη­ρω­μών του χρέ­ους, που απο­τε­λούν εξ’άλ­λου αμ­φό­τε­ρες πά­γιες θέ­σεις του Σύ­ρι­ζα. Πρέ­πει να είναι σαφές όμως ότι και αυτές οι κι­νή­σεις κι­νούν μια δυ­να­μι­κή που οδη­γεί μοι­ραία στην έξοδο από την νο­μι­σμα­τι­κή ένωση. Σε κάθε πε­ρί­πτω­ση, ο αδιά­κο­πος και κλι­μα­κού­με­νος εκ­βια­σμός με την πα­ρο­χή ρευ­στό­τη­τας από την πλευ­ρά της ΕΚΤ θέτει στην ημε­ρή­σια διά­τα­ξη το θέμα της ανά­κτη­σης του ελέγ­χου της νο­μι­σμα­τι­κής πο­λι­τι­κής.



Από αυτήν την άποψη η πλέον λο­γι­κή πρό­τα­ση είναι αυτή μιας συμ­φω­νη­μέ­νης εξό­δου από το ευρώ, που θα συν­δυα­ζό­ταν με βα­θειά δια­γρα­φή του χρέ­ους, και που θα απά­λασ­σε και τις δύο πλευ­ρές από τις αρ­νη­τι­κές πλευ­ρές ενός ασύ­ντα­κτου Grexit και της ατέρ­μο­νης ενα­σχό­λη­σης με ένα ούτως ή άλλως μη βιώ­σι­μο ελ­λη­νι­κό χρέος. Σε κάθε πε­ρί­πτω­ση αυτή η πρό­τα­ση μπο­ρεί να απο­τε­λέ­σει μια αξιό­πι­στη γραμ­μή πλεύ­σης, απαλ­λαγ­μέ­νη από κάθε δι­γλωσ­σία, τόσο προς τους Ευ­ρω­παί­ους όσο και προς την ελ­λη­νι­κή κοι­νω­νία.



Διότι εκεί βρί­σκε­ται εν τέλει και το κα­θο­ρι­στι­κό­τε­ρο κρι­τή­ριο που κρί­νει το ερώ­τη­μα «για ποιόν ερ­γά­ζε­ται ο χρό­νος». Αν και εμ­φα­νί­ζο­νται ση­μά­δια κάμ­ψης, η κυ­βέρ­νη­ση συ­νε­χί­ζει να δια­θέ­τει ευ­ρεία λαϊκή στή­ρι­ξη, διότι οι πε­ρισ­σό­τε­ροι αντι­λαμ­βά­νο­νται το προ­φα­νές, δη­λα­δή ότι ενα­ντί­ον της έχει εξα­πο­λυ­θεί ένας τρο­μα­κτι­κά άνι­σος πό­λε­μος. Και σ’αυ­τόν τον πό­λε­μο, αυτοί που συ­ντάσ­σο­νται με τον Σόϊ­μπλε δύ­σκο­λα θα κα­τα­φέ­ρουν να γί­νουν πλειο­ψη­φία. Εξ΄ίσου αλή­θεια είναι όμως ότι το κλίμα των πρώ­των εβδο­μά­δων, που κα­τά­φε­ρε να δώσει έναν νέο αέρα και να ξα­να­κα­τε­βά­σει κόσμο στις πλα­τεί­ες έχει αλ­λά­ξει ρι­ζι­κά. Χωρίς βέ­βα­θα αυτό να ση­μαί­νει ότι δεν μπο­ρεί να ανα­γεν­νη­θεί.



Για κάτι τέ­τοιο χρειά­ζε­ται όμως να φυ­σή­ξει και πάλι ο αέρας της μάχης που πρέ­πει να δοθεί με τη δέ­ου­σα απο­φα­σι­στι­κό­τη­τα και σο­βα­ρό­τη­τα. Της μάχης που δί­νε­ται για να κερ­δη­θεί με πραγ­μα­τι­κούς όρους, όχι με επι­κοι­νω­νια­κά τε­χνά­σμα­τα και ρη­το­ρι­κές ακρο­βα­σί­ες. Της μάχης που είναι κά­λε­σμα κι­νη­το­ποί­η­σης και στρά­τευ­σης των κοι­νω­νι­κών δυ­νά­με­ων που έφε­ραν τον Σύ­ρι­ζα στην κυ­βερ­νη­τι­κή εξου­σία, αλλά και πέραν αυτών, καθώς και όσων ανά τον κόσμο, και είναι πάρα πολ­λοί, γέ­μι­σε ελ­πί­δα η νίκη της 25ης Ια­νουα­ρί­ου.



Διότι «ο χρό­νος γαρ εγγύς»...

 

[1] Βλέπε το ρε­πορ­τάζ του Αγ­γε­λου Κω­βαί­ου στο Βήμαhttp://​www.​tovima.​gr/​politics/​article/?​aid=681429 [2] Κάτι τέ­τοιο επι­χει­ρή­σα­με σε προη­γού­με­νο κεί­με­νό μαςhttp://​www.​the​pres​spro​ject.​gr/​article/​73436/​Ti-​ittithike-​sto-​Eurogroup---​kai-​pos-​na-​min-​ori​stik​opoi​ithe​i [3] Το πλή­ρες κεί­με­νο της συμ­φω­νί­ας εδώhttp://​www.​avgi.​gr/​article/​5334655/​to-​plires-​keimeno-​tis-​sumfonias-​sto-​eurogroup [4] Βλέπε το κεί­με­νό του http://​cos​tasl​apav​itsa​s.​blogspot.​co.​uk/​2014/​09/​blog-​post.​html [5] Η συ­νέ­ντευ­ξη στα αγ­γλι­κά εδώhttp://​www.​spiegel.​de/​int​erna​tion​al/​europe/​spiegel-​interview-​with-​greek-​prime-​minister-​tsipras-​a-​1022156.​html και μια εκτε­νή πε­ρί­λη­ψη στα ελ­λη­νι­κάwww.​skai.​gr/​news/​politics/​article/​276842/​oli-​i-​sunedeuxi-​tsipra-​sto-​spiegel-​apokleio-​grexit-​dioti-​agapo-​tin-​europi/ [6] Βλέπε την ανα­κοί­νω­ση του Eurogroup με τις δη­λώ­σεις Ντάϊ­σελ­μπλουμhttp://​www.​consilium.​europa.​eu/​en/​press/​press-​releases/​2015/​03/​150309-​eurogroup-​dij​ssel​bloe​m-​remarks/ [7] Σύμ­φω­να με την πιο πρό­σφα­τη δη­μο­σκό­πη­ση, το Πο­δέ­μος υπο­χω­ρεί κατά πέντε πε­ρί­που μο­νά­δες και προη­γεί­ται κατά δύο μόνο μο­νά­δες των σο­σια­λι­στών, που ανα­κάμ­πτουν, με το δεξιό Λαϊκό Κόμμα και το Σιου­δα­δά­νος, κάτι σαν την ισπα­νι­κή εκ­δο­χή του Πο­τα­μιού, να ακο­λου­θούν κατά άλλες δύο μο­νά­δες.https://​left.​gr/​news/​ispania-​paramenoyn-​protoi-​stis-​dim​osko​pise​is-​oi-​podemos [8] http://​www.​avgi.​gr/​article/​5368997/​o-​alexis-​tsipras-​sto-​spiegel-​i-​ekt-​exa​kolo​uthe​i-​na-​krata-​ti-​thilia-​guro-​apo-​to-​laimo-​mas  

Ετικέτες