Τον σεβασμό και την αγάπη μου για τον Ρόμπερτ Φισκ, τον σπουδαίο Βρετανό ανταποκριτή της Independent στη Μέση Ανατολή και «δάσκαλο» όλων ημών των ημιμαθών διεθνατζήδων, τον έχω ομολογήσει επανειλημμένα σε αυτή τη στήλη.

Οταν όμως διά­βα­σα, προ­χθές, τη συ­νέ­ντευ­ξή του που πήρε στο Τελ Αβίβ από ένα άλλο «ιερό τέρας» της με­σα­να­το­λι­κής δη­μο­σιο­γρα­φί­ας, τον αι­ρε­τι­κό Ισ­ραη­λι­νό δη­μο­σιο­γρά­φο της Ha’aretz, Γκι­ντε­όν Λεβί, έναν ανα­λυ­τή τόσο ει­λι­κρι­νή για τα αποι­κιο­κρα­τι­κά εγκλή­μα­τα του λαού του σε βάρος των Πα­λαι­στι­νί­ων, ώστε να ζει ανα­γκα­στι­κά υπό συ­νε­χή αστυ­νο­μι­κή προ­στα­σία, ο εν­θου­σια­σμός μου εκτι­νά­χτη­κε στα ύψη.

Μα­κά­ρι να μπο­ρού­σα να με­τα­φρά­σω εδώ ολό­κλη­ρη την κου­βέ­ντα τους, και τις δυό­μι­σι χι­λιά­δες λέ­ξεις· τόσο καλή είναι. Ανα­γκα­στι­κά, όμως, θα πε­ριο­ρι­στώ σε με­ρι­κά «ζου­με­ρά» απο­σπά­σμα­τα.

Γρά­φει ο εβδο­μη­ντά­ρης Φισκ για τον 65χρο­νο Λεβί: «Γεν­ναί­ος, ανα­τρε­πτι­κός, πέν­θι­μος -με έναν σκλη­ρό, ασυμ­βί­βα­στο τρό­πο-, είναι το είδος του δη­μο­σιο­γρά­φου που είτε λα­τρεύ­εις είτε μι­σείς. Οι Ισ­ραη­λι­νοί συ­μπα­τριώ­τες του απει­λούν τη ζωή του, επει­δή λέει την αλή­θεια· και αυτό είναι το κα­λύ­τε­ρο δη­μο­σιο­γρα­φι­κό βρα­βείο που μπο­ρεί να κερ­δί­σει κα­νείς».

Λέει ο Λεβί για την απαν­θρω­πιά των συ­μπα­τριω­τών του:

«Το 1986, έγρα­ψα για μια Πα­λαι­στί­νια που έχασε το μωρό της. Προ­σπά­θη­σε να πε­ρά­σει από τρία οδο­φράγ­μα­τα, αλλά την εμπό­δι­σαν και γέν­νη­σε μέσα στο αυ­το­κί­νη­το. Δεν την άφη­σαν να πάει με το αμάξι στο νο­σο­κο­μείο, στην ανα­το­λι­κή Ιε­ρου­σα­λήμ, που απεί­χε δύο χι­λιό­με­τρα, και αυτή το με­τέ­φε­ρε πεζή. Το βρέ­φος πέ­θα­νε. Οταν δη­μο­σί­ευ­σα την ιστο­ρία, έγινε με­γά­λο σκάν­δα­λο, ασχο­λή­θη­κε το υπουρ­γι­κό συμ­βού­λιο, δύο αξιω­μα­τι­κοί κά­θι­σαν στο σκα­μνί. Μετά, ανα­κά­λυ­ψα άλλες δέκα πα­ρό­μοιες πε­ρι­πτώ­σεις... Σή­με­ρα, αν δη­μο­σιεύ­σω μια τέ­τοια ιστο­ρία, ακόμη και οι λίγοι που θα τη δια­βά­σουν, το πολύ πολύ να χα­σμου­ρη­θούν. Είναι πια από­λυ­τα νορ­μάλ, από­λυ­τα δι­καιο­λο­γη­μέ­νο. Εχου­με σή­με­ρα μια δι­καιο­λο­γία για το κα­θε­τί. Η απ-αν­θρω­πο­ποί­η­ση των Πα­λαι­στι­νί­ων έχει φτά­σει σε τέ­τοιο ση­μείο, ώστε απλά δεν μας νοιά­ζει. Χωρίς καμιά υπερ­βο­λή, πιο πολλή προ­σο­χή θα τρα­βή­ξει στα ισ­ραη­λι­νά ΜΜΕ ο φόνος ενός ισ­ραη­λι­νού σκύ­λου από έναν Πα­λαι­στί­νιο, παρά η εκτέ­λε­ση 20 νε­α­ρών Πα­λαι­στι­νί­ων -που δεν έκα­ναν τί­πο­τε- από ελεύ­θε­ρους σκο­πευ­τές στον φρά­χτη της Γάζας».

«Η ζωή των Πα­λαι­στι­νί­ων είναι πια το φτη­νό­τε­ρο πράγ­μα στον κόσμο. Είναι ένα ολό­κλη­ρο σύ­στη­μα δαι­μο­νο­ποί­η­σης, απ-αν­θρω­πο­ποί­η­σης, ένα ολό­κλη­ρο σύ­στη­μα δι­καιο­λό­γη­σης που λέει “έχου­με πάντα δίκιο, γιατί δεν μπο­ρού­με ποτέ να έχου­με άδικο” (...). Βλέ­πουν σκο­πευ­τές να σκο­τώ­νουν ένα παιδί που κουνά μια ση­μαία. Βλέ­πουν στην TV σκο­πευ­τές να σκο­τώ­νουν μια όμορ­φη νο­σο­κό­μα με τη στολή της. Βλέ­πουν ένα δε­κα­πε­ντά­χρο­νο κο­ρί­τσι να πη­γαί­νει οχτώ μήνες φυ­λα­κή, επει­δή χα­στού­κι­σε ένα στρα­τιώ­τη. Και τα δι­καιο­λο­γούν όλα (...). Αυτή η αδια­φο­ρία, η απά­θεια είναι ο χει­ρό­τε­ρος εχθρός μας. Γι’ αυτό κι εγώ προ­σπα­θώ συ­νε­χώς να τους τα­ρα­κου­νή­σω, να τους φρι­κά­ρω, να τους κάνω να θυ­μώ­σουν μαζί μου -ξέ­ρεις, πολ­λές φορές σκέ­φτο­μαι ότι, αν τους θυ­μώ­σω πολύ, αυτό είναι ένα ση­μά­δι ότι κάπου βαθιά στη συ­νεί­δη­σή τους ξέ­ρουν ότι κάτι καί­γε­ται κάτω απ’ τα πόδια μας, ότι κάτι έχει πάει τε­λεί­ως λάθος».

Για τη Γάζα και τους δη­μο­σιο­γρά­φους:

«Το μόνο πράγ­μα που αλη­θι­νά μου λεί­πει είναι η Λω­ρί­δα της Γάζας... Τα με­γα­λύ­τε­ρά μου θέ­μα­τα τα έβγα­λα εκεί. Εδώ και έντε­κα χρό­νια δεν με αφή­νουν να πάω. Αλλά ακόμη και να άνοι­γαν τα σύ­νο­ρα, ελά­χι­στοι Ισ­ραη­λι­νοί δη­μο­σιο­γρά­φοι θα πή­γαι­ναν (...). Κα­νέ­νας άλλος δη­μο­σιο­γρά­φος δεν δια­μαρ­τύ­ρε­ται για την απα­γό­ρευ­ση. Δεν τους καί­γε­ται καρφί -τα παίρ­νουν όλα έτοι­μα από τον εκ­πρό­σω­πο του ισ­ραη­λι­νού στρα­τού, γιατί να πάνε στη Γάζα; Οταν με ρω­τά­νε πού θέλω να πάω πε­ρισ­σό­τε­ρο στον κόσμο, στο Μπαλί; -εγώ απα­ντάω, δώστε μου μια βδο­μά­δα στη Γάζα και δεν θέλω τί­πο­τε άλλο!» (...).

«Εχου­με με­ρι­κά νέα παι­διά που θέ­λουν να πάνε στις πο­λε­μι­κές ζώνες, μόνο για να δεί­ξουν πόσο θαρ­ρα­λέ­οι είναι. Πάνε στο Ιράκ, πάνε στη Συρία. Συ­νή­θως επι­στρέ­φουν με φω­το­γρα­φί­ες από τη ρε­σε­ψιόν του ξε­νο­δο­χεί­ου ή από κά­ποιο υπο­τι­θέ­με­νο πεδίο μάχης... Αλλά και οι ξένοι [αντα­πο­κρι­τές] δεν είναι κα­λύ­τε­ροι. Βλέπω ακόμη και τώρα [ξέ­νους] δη­μο­σιο­γρά­φους, που μπο­ρούν να μπουν στη Γάζα, να κά­θο­νται στο φρά­χτη, όλους αυ­τούς τους μα­τω­μέ­νους μήνες, με 200 άοπλα θύ­μα­τα. Δεν είναι επι­κίν­δυ­νο γι’ αυ­τούς τους ξέ­νους συ­να­δέλ­φους να μπουν στη Γαζα. Κι όμως βλέπω ακόμη κι αυ­τούς του BBC ή του Al-Jazeera να δί­νουν τις αντα­πο­κρί­σεις τους από έναν λόφο στο νότιο Ισ­ρα­ήλ και να παίρ­νουν κά­ποια πλάνα από τα media και από ντό­πιους κα­με­ρα­μέν. Αλλά δεν είναι το ίδιο»! (...).

«Ας το πά­ρου­με από­φα­ση -η δικιά μας δη­μο­σιο­γρα­φία πε­θαί­νει. Τώρα με­τρά­νε μόνο τα social media. Τώρα όλοι νοιά­ζο­νται μόνο ποιος θα γρά­ψει το πιο έξυ­πνο τουίτ. Και για να γρά­ψεις το πιο έξυ­πνο τουίτ, δεν χρειά­ζε­ται να πας που­θε­νά -κά­θε­σαι σπίτι σου μ’ ένα πο­τή­ρι ουί­σκι και γρά­φεις κάτι πολύ πολύ έξυ­πνο, με λίγο χιού­μορ και πολύ κυ­νι­σμό. Ο κυ­νι­σμός, αυτός είναι το με­γα­λύ­τε­ρο πρό­βλη­μα για τους δη­μο­σιο­γρά­φους -εν­νοώ ότι οι πε­ρισ­σό­τε­ροι δεν νοιά­ζο­νται πραγ­μα­τι­κά για τί­πο­τα, εκτός από τη δική τους εξυ­πνά­δα και προ­βο­λή»

Για τη «λύση των δύο κρα­τών» και τις σχέ­σεις ΗΠΑ - Ισ­ρα­ήλ:

«Κοίτα, έχου­με τώρα να κά­νου­με με κάπου 700.000 [Εβραί­ους] εποί­κους [στα κα­τε­χό­με­να]. Δεν είναι ρε­α­λι­στι­κό να πι­στεύ­ου­με ότι κά­ποιος θα διώ­ξει 700.000 εποί­κους -κι αν δεν φύ­γουν όλοι τους, δεν μπο­ρεί να υπάρ­ξει βιώ­σι­μο πα­λαι­στι­νια­κό κρά­τος. Ολοι το ξέ­ρουν αυτό, αλλά όλοι -η Πα­λαι­στι­νια­κή Αρχή, η Ευ­ρω­παϊ­κή Ενωση, οι ΗΠΑ- συ­νε­χί­ζουν να λένε το ίδιο παλιό τρα­γού­δι για τα «δύο κράτη», γιατί αυτό τους βο­λεύ­ει. Κι έτσι η κα­το­χή μπο­ρεί να συ­νε­χι­στεί για άλλα εκατό χρό­νια, με την ιδέα ότι κά­πο­τε θα υπάρ­ξει μια λύση των δύο κρα­τών. Αυτό πλέον απο­κλεί­ε­ται. Αυτό το τρένο το χά­σα­με ορι­στι­κά.» (...)

«Τι γί­νε­ται σή­με­ρα; Τί­πο­τε δεν γί­νε­ται -μια από τα ίδια. Πε­νή­ντα χρό­νια κα­το­χή, τί­πο­τε δεν άλ­λα­ξε. Το ίδιο πλαί­σιο -ναι, πε­ρισ­σό­τε­ροι έποι­κοι, πε­ρισ­σό­τε­ρη ωμή βία και με­γα­λύ­τε­ρη αί­σθη­ση ότι έτσι θα μεί­νουν τα πράγ­μα­τα. Αυτό είναι το Ισ­ρα­ήλ (...). Και το Ισ­ρα­ήλ είναι πολύ εθνι­κι­στι­κό, πολύ δεξιό και πολύ θρή­σκο -και η ισ­ραη­λι­νή κυ­βέρ­νη­ση αντα­να­κλά πολύ καλά τον ισ­ραη­λι­νό λαό. Ο Νε­τα­νιά­χου είναι ο κα­λύ­τε­ρος για να πα­ρου­σιά­σει την οπτι­κή του Ισ­ρα­ήλ -ισχύς, ισχύς και πάλι ισχύς, διαιώ­νι­ση του στά­τους κβο για πάντα, από­λυ­τη δυ­σπι­στία απέ­να­ντι στους Αρα­βες, καμία διά­θε­ση συμ­βι­βα­σμού μαζί τους, ποτέ. Να ζούμε μόνο με το σπαθί μας, σε μια μό­νι­μη κα­τά­στα­ση πο­λέ­μου»(...).

Ο κό­σμος δεν κα­τα­λα­βαί­νει σε πόσο με­γά­λο βαθμό ο Νε­τα­νιά­χου υπα­γο­ρεύ­ει την αμε­ρι­κα­νι­κή πο­λι­τι­κή. Ο,τι απο­φα­σί­ζε­ται σή­με­ρα, όπως οι πε­ρι­κο­πές της αμε­ρι­κα­νι­κής βο­ή­θειας στις υπη­ρε­σί­ες του ΟΗΕ, όλα αυτά ξε­κι­νούν από το Ισ­ρα­ήλ. Ο Τραμπ δεν δίνει φρά­γκο. Ο ρα­τσι­σμός είναι πλέον πο­λι­τι­κά ορθός».