Συγκέντρωση διαμαρτυρίας εκπαιδευτικών πραγματοποιήθηκε σήμερα (15/4) έξω από το υπουργείο Παιδείας, με κύριο αίτημα η κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα σε προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών και να υιοθετήσει τις θέσεις των ομοσπονδιών του κλάδου, για ένα ενιαίο σύστημα διορισμών μονίμων και αναπληρωτών.

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας πραγματοποιήθηκε και στη Θεσσαλονίκη, έξω από το Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης. Στη συγκέντρωση καλούσαν οι πέντε ΕΛΜΕ της πόλης καθώς και οι Διδασκαλικοί Σύλλογοί της.

Η συγκέντρωση διαμαρτυρίας έγινε σε αντιστοιχία με αυτή της Αθήνας καθώς τα δευτεροβάθμια σωματεία (ΟΛΜΕ και ΔΟΕ) καλούσαν την ίδια περίπου σε συγκέντρωση και αποκλεισμό του Υπουργείου Παιδείας. Αιτία για τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών αποτελεί η πρόταση που κατατέθηκε από το Υπουργείο Παιδείας για τη θεσμοθέτηση μεταβατικού συστήματος πρόσληψης αναπληρωτών για το επόμενο έτος. Χαρακτηριστικό της πρότασης είναι ότι δεν αναφέρεται πουθενά για μόνιμους διορισμούς ενώ χρησιμοποιεί τον νόμο της Διαμαντοπούλου (3848/10) για την τεκμηρίωση των νομικών επιχειρημάτων του. Η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας έχει ως νομικό άλλοθι την απόφαση του ΣτΕ σύμφωνα με την οποία κάθε άλλος διορισμός πλην του ΑΣΕΠ (ενιαίος πίνακας του 40%, 30μηνη ή 24μηνη προυπηρεσία) κρίνεται αντισυνταγματικός, γιατί αντίκειται στις αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας οι οποίες κατοχυρώνονται συνταγματικά. Επίσης σύμφωνα πάλι με απόφαση του ΣτΕ το υπάρχον σύστημα διορισμού αναπληρωτών κρίνεται συνταγματικά ανεκτό με καταληκτικό σημείο τρέχον σχολικό έτος 2015-2016. Ως κερασάκι στη νομική τούρτα το ΣτΕ κρίνει ότι ναι μεν η προϋπηρεσία των αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών συνιστούν μεν αντικειμενικά κριτήρια, η απόκτηση όμως της προϋπηρεσίας αυτής ανάγεται σε προσλήψεις, οι οποίες δεν είχαν υπαχθεί στον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής, δηλαδή, του ΑΣΕΠ και άρα δεν μπορεί να θεωρηθεί αξιοκρατική.

Ουσιαστικά με βάση αυτές τις νομικές προσσεγγίσεις η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας αβαντάρει σε υπερθετικό βαθμό την επιτυχία στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ και απαξιώνει εντελώς την προυπηρεσία στην οποία βάζει πλαφόν στην μοριοδότησή της (ανώτατο όριο 16,80 μόρια) καθώς και την πριμοδότηση των δυσπρόσιτων σχολείων. Επίσης δεν μοριοδοτούνται όλα τα τέκνα των εκπαιδευτικών (από τρία ανήλικα και πάνω).

Με αυτό τον τρόπο ανατρέπονται συνολικά οι υπάρχοντες πίνακες των αναπληρωτών και επιτυγχάνεται παράλληλα ο στόχος των κυβερνώντων για περισσότερη διαίρεση και ανθρωποφαγία για μια θέση στο μνημονιακό ήλιο. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι προσφυγές στο ΣτΕ δεν έγιναν από κάποιο υπουργείο ή κυβερνητικό φορέα, αλλά από επιτυχόντες του ΑΣΕΠ που θεώρησαν ότι αδικούνταν από τις ρυθμίσεις προσλήψεων που ίσχυαν.

Οι συνέπεις της κατάργησης της επετηρίδας ως σύστημα προσλήψεων γίνονται ακόμα πιο αντιληπτές. Η υποβάθμιση του πτυχίου όσων λάμβάνουν μέρος σε διαγωνισμό, όντας απόφοιτοι ενός Πανεπιστημίου, καθώς η ταχύτατη ανάπτυξη της μπίζνας των φροντιστηρίων που υπόσχονται επιτυχία στον ΑΣΕΠ, είναι οι πιο εμφανείς παράμετροι της καθιέρωσης αυτού του μέτρου. Γι αυτό όμως το σκέλος της νομιμότητας δεν έχουμε δει καμμία προσφυγή στο ΣτΕ.

Εν κατακλείδι η πολιτική που έχει εκφραστεί από ΕΕ και ΟΟΣΑ και καλείται να εφαρμόσει η τωρινή κυβέρνηση είναι πολιτική μαζικών περικοπών θέσεων εργασίας, αδιοριστίας και περαιτέρω ελαστικοποίησης των εργασιακών σχέσεων. Οι τοποθετήσεις κυβερνητικών στελεχών, οι προτάσεις των ομάδων εργασίας στα πλαίσια του προσχηματικού Εθνικού Διαλόγου δείχνουν την κατεύθυνση που θα ακολουθηθεί. Ήδη έχει διαρεύσει η προοπτική της επέκτασης της διδακτικής ώρας ή και του εργασιακού ωραρίου καθώς και της κατάργησης διδακτικών αντικειμένων που θα οδηγήσουν ασφαλώς στην εξοικονόμηση προσωπικού. Η  πλήρη κατάργηση των ΕΑΕΠ και του ολοήμερου σχολείου καθώς και η κατάργηση τμημάτων ένταξης και παράλληλης στήριξης είναι προ των πυλών. Βεβαίως δεν μπορούμε να μην αναφέρουμε την προοπτική της χρηματοδότησης των υποστηρικτικών δομών και των δομών ειδικής αγωγής από ιδιωτικούς φορείς με ότι αυτό συνεπάγεται.

Μόνο εφυσηχασμός δε μπορεί να υπάρξει κάτω από αυτές τις προυποθέσεις. Η μόνη λύση που έχουμε είναι ο κοινός αγώνας όλων των κομματιών του εκπαιδευτικού κλάδου (δάσκαλοι, καθηγητές, μόνιμοι, αναπληρωτές) σε συμπόρευση με τους υπόλοιπους αγωνιζόμενους κλάδους, τους γονείς και τη νεολαία, για την ανατροπή των μνημονιακών αντιεκπαιδευτικών αντιεργατικών μέτρων.

*Εκπαιδευτικός Α' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης

Ετικέτες