Η Ρόζα θεωρούσε ότι η ιστορία διδάσκει. Και πραγματικά, παρακολουθώντας τις συζητήσεις, τους προβληματισμούς, τις προτάσεις, αντιμετωπίζοντας τα αδιέξοδα και τις ήττες αγώνων (όπως πρόσφατα των καθηγητών), αλλά και βλέποντας το ορμητικό ποτάμι των ανθρώπων που κατά χιλιάδες την τελευταία εβδομάδα «άφησαν τον καναπέ» για να συμπαρασταθούν στην ΕΡΤ, διαπιστώνουμε ότι τα ίδια «παλιά» προβλήματα αναζητούν λύση.

Τα ζη­τή­μα­τα των απερ­γιών, της γε­νι­κής πο­λι­τι­κής απερ­γί­ας, του αυ­θόρ­μη­του, του ρόλου του κόμ­μα­τος (ή των κομ­μά­των) της Αρι­στε­ράς, του ρόλου των συν­δι­κά­των και της «ανε­ξαρ­τη­σί­ας» τους από τα αρι­στε­ρά κόμ­μα­τα, μας απα­σχο­λούν όλες και όλους τα τε­λευ­ταία χρό­νια. 

Σε όλα τα πα­ρα­πά­νω ερω­τή­μα­τα, οι από­ψεις και η εμπει­ρία της Ρόζας Λού­ξε­μπουργκ έχουν πολλά να μας πουν και σή­με­ρα.

Με το βι­βλίο της «Μα­ζι­κή απερ­γία, κόμμα, συν­δι­κά­τα», η Ρόζα ανέ­πτυ­ξε τις ιδέες για τη γε­νι­κή απερ­γία ως πο­λι­τι­κό όπλο. Συ­νό­ψι­σε τα πο­λι­τι­κά συ­μπε­ρά­σμα­τα από το κύμα των ερ­γα­τι­κών απερ­γιών που συ­γκλό­νι­σε τη Ρωσία κατά την επα­νά­στα­ση του 1905.

Στό­χος της ήταν να χτυ­πή­σει το συ­ντη­ρη­τι­σμό της συν­δι­κα­λι­στι­κής γρα­φειο­κρα­τί­ας στη Γερ­μα­νία. Επί­σης έτσι ενί­σχυε τη μάχη μέσα στο Σο­σιαλ­δη­μο­κρα­τι­κό Κόμμα (το SPD που ήταν η πλα­τιά Αρι­στε­ρά της επο­χής, όπου συ­νυ­πήρ­χαν ακόμα ρε­φορ­μι­στές και επα­να­στά­τες), για το ρόλο του στους αγώ­νες και για να «ξε­κολ­λή­σει» από την κοι­νο­βου­λευ­τι­κή δράση, στην οποία υπέ­τασ­σε τα πάντα.

Γε­νι­κή πο­λι­τι­κή απερ­γία: Ένα νέο όπλο

Η ιδέα της γε­νι­κής απερ­γί­ας ήταν γνω­στή από παλιά. Με­γά­λες απερ­γί­ες είχαν ήδη γίνει είτε για πο­λι­τι­κά δι­καιώ­μα­τα (δι­καί­ω­μα της ψήφου), είτε για ερ­γα­τι­κές διεκ­δι­κή­σεις. Για τη συ­ντρι­πτι­κή πλειο­ψη­φία των στε­λε­χών της γερ­μα­νι­κής σο­σιαλ­δη­μο­κρα­τί­ας (SPD) η γε­νι­κή απερ­γία θε­ω­ρεί­το «γε­νι­κή τρέλα».

Την έβλε­παν σαν εμ­μο­νή και πλάνη των αναρ­χι­κών, που θε­ω­ρού­σαν ότι μόνο με μια γε­νι­κή απερ­γία (έστω και 10 ημε­ρών!) θα κα­τέρ­ρεε το αστι­κό κρά­τος. Οι ηγέ­τες των γερ­μα­νι­κών συν­δι­κά­των (τα οποία είχαν τε­ρά­στια δύ­να­μη) ήταν αντί­θε­τοι στη γε­νι­κή απερ­γία. 

Η αντι­πα­ρά­θε­ση της Ρόζας με τη συν­δι­κα­λι­στι­κή γρα­φειο­κρα­τία είχε ξε­κι­νή­σει από νω­ρί­τε­ρα. Η αφορ­μή δό­θη­κε αρ­χι­κά από το Βέλ­γιο. Το 1903, η ηγε­σία του εκεί Σο­σιαλ­δη­μο­κρα­τι­κού Κόμ­μα­τος στα­μά­τη­σε τη γε­νι­κή απερ­γία, που είχε ξε­κι­νή­σει αυ­θόρ­μη­τα από τους ερ­γά­τες για το κα­θο­λι­κό δι­καί­ω­μα ψήφου, με το πρό­σχη­μα ότι η απερ­γία φό­βι­ζε τους Φι­λε­λεύ­θε­ρους συμ­μά­χους της Αρι­στε­ράς.

Στη δια­μά­χη που ξέ­σπα­σε, η Ρόζα μα­στί­γω­σε «τους ερα­σι­τέ­χνες του ρε­α­λι­σμού που δεν κου­ρά­ζο­νται να φω­νά­ζουν για τις “θε­τι­κές επι­τυ­χί­ες” της κοι­νο­βου­λευ­τι­κής δρά­σης για να τις χρη­σι­μο­ποι­ή­σουν ως όπλα κατά της ανα­γκαιό­τη­τας και σκο­πι­μό­τη­τας της βίας στον ερ­γα­τι­κό αγώνα». 

Για τη Ρόζα η πείρα της ρω­σι­κής επα­νά­στα­σης του 1905 άλ­λα­ζε το πρί­σμα με το οποίο έβλε­παν μέχρι τότε τη διεκ­δί­κη­ση της εξου­σί­ας. Στην εξέ­γερ­ση των ερ­γα­τών/τριών είδε το μέλ­λον για το οποίο έπρε­πε να προ­ε­τοι­μά­ζε­ται και το γερ­μα­νι­κό σο­σιαλ­δη­μο­κρα­τι­κό κόμμα. Αντί­θε­τα, οι πε­ρισ­σό­τε­ροι ηγέ­τες του κόμ­μα­τος θε­ώ­ρη­σαν την επα­νά­στα­ση στη Ρωσία μια το­πι­κή ιδιορ­ρυθ­μία, ασύμ­βα­τη  με  ένα κοι­νο­βου­λευ­τι­κό κα­θε­στώς όπως αυτό στη Γερ­μα­νία.

Αυ­θόρ­μη­το 

και συ­νει­δη­τό

Η Ρόζα δεί­χνει στο βι­βλίο της πώς αλ­λά­ζουν και προ­χω­ρούν οι συ­νει­δή­σεις εκα­τομ­μυ­ρί­ων αν­θρώ­πων, καθώς εμπλέ­κο­νται στις απερ­γί­ες και τις μάχες. Υπο­γραμ­μί­ζει: «Στην επα­νά­στα­ση, όταν η ίδια η μάζα εμ­φα­νί­ζε­ται στην πο­λι­τι­κή σκηνή, η τα­ξι­κή συ­νεί­δη­ση γί­νε­ται πρα­κτι­κή και δρα­στή­ρια. Έτσι, ένας χρό­νος επα­νά­στα­σης έδωσε στο ρώ­σι­κο προ­λε­τα­ριά­το τόση “μόρ­φω­ση” όση δεν μπό­ρε­σαν τε­χνη­τά να δώ­σουν στο γερ­μα­νι­κό προ­λε­τα­ριά­το 30 χρό­νια κοι­νο­βου­λευ­τι­κών και συν­δι­κα­λι­στι­κών αγώ­νων».

Τα γε­γο­νό­τα στη Ρωσία, για τη Ρόζα, απο­δει­κνύ­ουν ότι:


– Τα οι­κο­νο­μι­κά και πο­λι­τι­κά αι­τή­μα­τα (που μέχρι τότε αντι­με­τω­πί­ζο­νταν σαν ξε­χω­ρι­στές μάχες) δεν είναι ξε­χω­ρι­στά, αλλά αδιά­σπα­στα συν­δε­δε­μέ­να.

Αυτό έχει γίνει εξό­φθαλ­μο για μας σή­με­ρα, μιας και η οποια­δή­πο­τε οι­κο­νο­μι­κή διεκ­δί­κη­ση για να νι­κή­σει, πρέ­πει … να ρίξει την κυ­βέρ­νη­ση!


– Η μα­ζι­κή απερ­γία είναι συν­δε­δε­μέ­νη με την προ­ο­πτι­κή τις ανα­τρο­πής. Στη Ρωσία σχε­δόν κάθε μα­χη­τι­κή απερ­γία κα­τέ­λη­γε σε αι­μα­τη­ρή ανα­μέ­τρη­ση με τις δυ­νά­μεις του τσά­ρου.


– Μια γε­νι­κή απερ­γία δεν μπο­ρεί να κη­ρυ­χτεί αυ­θαί­ρε­τα από την ηγε­σία του κόμ­μα­τος ή των συν­δι­κά­των. Όμως, οι μαρ­ξι­στές πρέ­πει να μπαί­νουν σ’ αυτές τις μάχες και να γί­νο­νται τμήμα τους, όπως έκανε το σο­σιαλ­δη­μο­κρα­τι­κό κόμμα στη Ρωσία. Δεν πρέ­πει να πε­ρι­μέ­νουν μια «ορ­γα­νω­μέ­νη και πει­θαρ­χη­μέ­νη μάχη που θα διε­ξά­γε­ται σύμ­φω­να με ένα σχέ­διο», για να πά­ρουν μέρος σ’ αυτή, γιατί τότε δεν θα τη δουν ποτέ. Επί­σης, όμως, δεν πρέ­πει να υπο­τάσ­σο­νται στο μέσο όρο των από­ψε­ων του κό­σμου, ούτε –ακόμα χει­ρό­τε­ρα– να είναι πίσω από τις δια­θέ­σεις του, αλλά να προ­χω­ρούν και να πο­λι­τι­κο­ποιούν τη μάχη, δί­νο­ντας την προ­ο­πτι­κή της συ­νέ­χειας και την αυ­το­πε­ποί­θη­ση στους αγω­νι­ζό­με­νους ερ­γα­ζό­με­νους/ες.

Η Ρόζα ξε­σή­κω­σε θύ­ελ­λα αντι­δρά­σε­ων, όταν επι­τέ­θη­κε σφο­δρά στο συ­ντη­ρη­τι­σμό των ηγε­τών (συν­δι­κα­λι­στι­κών και κομ­μα­τι­κών). Όμως, αυτό δεν την οδή­γη­σε σε μια αναρ­χο­φι­λε­λεύ­θε­ρη «θε­ω­ρία του αυ­θόρ­μη­του», όπως πολ­λοί  ισχυ­ρί­στη­καν μετά το θά­να­τό της.

Αν το αυ­θόρ­μη­το, όπως η έκρη­ξη μιας μα­ζι­κής απερ­γί­ας, είναι ανε­ξάρ­τη­τη από τη θέ­λη­ση των ορ­γα­νώ­σε­ων, η Ρόζα υπο­στή­ρι­ζε ότι όμως το κόμμα είναι και πρέ­πει να είναι ένας ου­σια­στι­κός πα­ρά­γο­ντας σ’ αυτές τις κα­τα­στά­σεις. Το κόμμα μπο­ρεί να δώσει μια ξε­κά­θα­ρη άποψη της ου­σί­ας της πάλης και να ενι­σχύ­σει τη θέ­λη­ση για πάλη.

«Η σο­σιαλ­δη­μο­κρα­τία είναι η πρω­το­πο­ρία η πιο φω­τι­σμέ­νη και η πιο συ­νει­δη­τή του προ­λε­τα­ριά­του. Αυτή δεν μπο­ρεί και δεν πρέ­πει μοι­ρο­λα­τρι­κά να πε­ρι­μέ­νει με σταυ­ρω­μέ­να χέρια την έλευ­ση της “επα­να­στα­τι­κής κα­τά­στα­σης”, να πε­ρι­μέ­νει το αυ­θόρ­μη­το κί­νη­μα να πέσει από τον ου­ρα­νό. Αντί­θε­τα, το κα­θή­κον της είναι όπως πάντα να προη­γεί­ται της εξέ­λι­ξης των πραγ­μά­των, να προ­σπα­θεί να την επι­σπεύ­σει…

»Η τα­κτι­κή του κόμ­μα­τος δεν πρέ­πει ποτέ να βρί­σκε­ται κάτω από το επί­πε­δο του υπάρ­χο­ντος στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα συ­σχε­τι­σμού των δυ­νά­με­ων, αλλά αντί­θε­τα πρέ­πει να υπερ­βαί­νει αυτό το επί­πε­δο… Μια τα­κτι­κή συ­νε­πής, απο­φα­σι­στι­κή, που να ανοί­γει δρό­μους προς τα εμπρός, προ­κα­λεί στις μάζες το αί­σθη­μα της ασφά­λειας, της εμπι­στο­σύ­νης, της ορμής στη μάχη. Αντί­θε­τα μια δι­στα­κτι­κή και φο­βι­σμέ­νη τα­κτι­κή, που στη­ρί­ζε­ται στην υπο­τί­μη­ση του προ­λε­τα­ριά­του, ασκεί στις μάζες μια πα­ρα­λυ­τι­κή επί­δρα­ση και μια ψυ­χι­κή κα­τά­πτω­ση». 

Σή­με­ρα

Η μα­ζι­κή αντί­δρα­ση στο κλεί­σι­μο της ΕΡΤ ήταν κυ­ρί­ως αυ­θόρ­μη­τη και φα­νέ­ρω­σε κοι­νω­νι­κές δυ­νά­μεις που σχε­δόν κα­νείς δεν πε­ρί­με­νε. Δυ­νά­μεις επί­σης που δεν μπό­ρε­σαν ή δεν πρό­λα­βαν να εκ­φρα­στούν στην απερ­γία της ΟΛΜΕ…

Στην ουσία, από την πρώτη μέρα ο αγώ­νας ενά­ντια στο κλεί­σι­μο της ΕΡΤ ήταν πο­λι­τι­κός αγώ­νας. Το αί­τη­μα του κό­σμου δεν ήταν απλώς να σπά­σει το λου­κέ­το και να επα­να­προ­σλη­φθούν οι 2.650 ερ­γα­ζό­με­νοι/ες. Ήταν να πέσει η κυ­βέρ­νη­ση της λι­τό­τη­τας, της κα­τα­στρο­φής, του αυ­ταρ­χι­σμού. Τα συν­θή­μα­τα ήταν συν­θή­μα­τα Πο­λυ­τε­χνεί­ου. 

Το αυ­θόρ­μη­το υπήρ­ξε για άλλη μια φορά. Και για άλλη μια φορά η Αρι­στε­ρά και τα συν­δι­κά­τα δεν πήραν «πάνω» τους αυτό τον αγώνα. Η απλή συ­μπα­ρά­στα­ση και ο «σε­βα­σμός» στην ανε­ξαρ­τη­σία είτε των συν­δι­κά­των είτε των κι­νη­μά­των δεν έχει οδη­γή­σει ποτέ σε νίκες. Ούτε στην εποχή της Ρόζας, ούτε σή­με­ρα.

Από την πρώτη ώρα στο προ­αύ­λιο της ΕΡΤ έμπαι­νε το αί­τη­μα «να μπει μπρο­στά η πο­λι­τι­κή Αρι­στε­ρά» και να συ­μπα­ρα­στα­θούν τα με­γά­λα συν­δι­κά­τα (ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ κλπ) στον αγώνα, για να ανοί­ξει η δη­μό­σια ρα­διο­τη­λε­ό­ρα­ση και να πέσει η κυ­βέρ­νη­ση. Ο κό­σμος κα­τα­λά­βαι­νε την πο­λι­τι­κή διά­στα­ση του ζη­τή­μα­τος, όπως και προς τα πού είναι η λύση.

Το θέμα, δυ­στυ­χώς, είναι –όπως και παλιά– να κα­τα­λά­βουν και οι ηγε­σί­ες. Να μπουν μπρο­στά, αντί να πα­ρα­κο­λου­θούν τα γε­γο­νό­τα και να πε­ρι­μέ­νουν «κοι­νο­βου­λευ­τι­κές» ανα­τρο­πές ή τις εκλο­γές για να λυ­θούν τα ζη­τή­μα­τα.