Απόφαση του ΔΣ του ΣΕΡΕΤΕ 2/2/2022
Το Πάντειο Πανεπιστήμιο και η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών ήταν τα δύο ακαδημαϊκά ιδρύματα που προσέφεραν ακόμη όλα τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών τους απολύτως δωρεάν. Στις 29 Δεκεμβρίου η Σύγκλητος του Παντείου Πανεπιστημίου αποδέχτηκε την ίδρυση του πρώτου μεταπτυχιακού προγράμματος με δίδακτρα. Πρόκειται για ένα διατμηματικό, ξενόγλωσσο ΠΜΣ με αντικείμενο τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό που συνδιοργανώνεται από το τμήμα Διεθνών, Ευρωπαϊκών και Περιφερειακών Σπουδών και το Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού. Η πρόταση κατατέθηκε ως απόφαση των Γενικών Συνελεύσεων τμήματος των δύο τμημάτων και ψηφίστηκε ομόφωνα από την Σύγκλητο του Ιδρύματος.
Συνεχίζοντας την παράδοση ψήφισης εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων σε «νεκρές περιόδους» (όπως ψήφιση νόμων εν μέσω πανδημίας και Αύγουστο), η πρόταση αυτή ψηφίστηκε εν μέσω εορταστικής περιόδου, όταν τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας δεν βρίσκονται στο φυσικό τους χώρο. Εξίσου προβληματικό κρίνεται πως η απόφαση λήφθηκε σε συνθήκες πανδημίας, με 100 νεκρούς την ημέρα, και με διαβλεπόμενη την επέλαση μίας νέας οικονομικής κρίσης. Σε αυτή, λοιπόν, την συνθήκη, η διοίκηση του Πανεπιστημίου επέλεξε να λάβει αυτή την απόφαση σχεδόν εν κρυπτώ. Η απόφαση αυτή αντιτίθεται σε προηγούμενη απόφαση της Συγκλήτου που -υπερασπιζόμενη τον Δημόσιο και Δωρεάν Χαρακτήρα του Παντείου Πανεπιστημίου- δεν επιτρέπει τη καταβολή διδάκτρων ή/και οποιασδήποτε μορφής τελών φοίτησης για συμμετοχή σε προγράμματα σπουδών.
Είναι προκλητική η αναφορά στην απόφαση πως δεν γίνεται λόγος για «δίδακτρα», αλλά για «ανταποδοτικό τέλος» φοίτησης, το οποίο ορίζεται στα 2.500 ευρώ! Με βάση την σχετική διατύπωση οι μεταπτυχιακοί/ες φοιτητές/ριες θα καταβάλλουν αυτό το ποσό ώστε να έχουν πρόσβαση σε συγκεκριμένα δικαιώματα και υπηρεσίες, όπως η γραμματειακή υποστήριξη, η πρόσκληση ξένων διδασκόντων για να πραγματοποιούν διαλέξεις, αλλά και η πραγματοποίηση επισκέψεων των φοιτητών/τριών στο εξωτερικό!Αυτή η λογική δεν περιγράφει πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών, αλλά αντιστοιχεί σε επιχειρηματικό πλάνο ιδιωτικού πανεπιστημίου. Ας μην κρυβόμαστε πίσω από τις λέξεις. Τα 2500 ευρώ είναι δίδακτρα, όπως και αν επιλέγουν κάποιοι/ες να τα ονοματίζουν.
Η εμπορευματοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μέσα από την επιβολή διδάκτρων σε προγράμματα σπουδών (ΠΜΣ, ξενόγλωσσα προπτυχιακά, ΚΕΔΙΒΙΜ) εντείνεται τα τελευταία χρόνια μέσα από διάφορες αναδιαρθρώσεις που πέρασαν οι κυβερνήσεις των προηγούμενων χρόνων (νόμος Διαμαντοπούλου, Γαβρόγλου κ.α ). Στο πλαίσιο της γενικευμένης υποχρηματόδοτησης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης τα τελευταία χρόνια, η επιβολή διδάκτρων συμβάλλει στην πλήρη αποσάρθρωση του δημόσιου δωρεάν χαρακτήρα του πανεπιστημίου και εντείνει τους ταξικούς φραγμούς στην εκπαίδευση.
Ως εργαζόμενες και εργαζόμενοι στην έρευνα και την τριτοβάθμια εκπαίδευσηδηλώνουμε την αντίθεσή μας στην ίδρυση μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών με δίδακτρα στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Ως ερευνήτριες-ες στα δημόσια πανεπιστημιακά και ερευνητικά ιδρύματα, διεκδικούμε ο χώρος έρευνας και εργασίας μας να είναι ένας χώρος που προάγει και προστατεύει το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης, που προσφέρει ίσες ευκαιρίες μόρφωσης για όλες/ους. Αυτό που έχουν ανάγκη τα πανεπιστημιακά ιδρύματα είναι αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης, τη μονιμοποίηση προσωπικού, το άνοιγμα νέων ερευνητικών και διδακτικών θέσεων, η κατάργηση της αμισθί και ελαστικής εργασίας.
Στεκόμαστε αλληλέγγυες/οι στους αγωνιζόμενους συλλόγους φοιτητών/τριών κάθε βαθμίδας, εργαζομένων, διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού.
Απαιτούμε από τα αρμόδια πανεπιστημιακά όργανα να ανακαλέσουν άμεσα την απόφαση για την επιβολή διδάκτρων στο πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών. Διεκδικούμε την κατάργηση των διδάκτρων σε όλα τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών.
Καλούμε όλα τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας του Παντείου αλλά και ευρύτερα να κινητοποιηθούν προκειμένου να μπει ένα φρένο στην καταπάτηση του δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης.
Στηρίζουμε τις δράσεις και τις κινητοποιήσεις τους και καλούμε σε παράσταση διαμαρτυρίας έξω από Πρυτανεία την Παρασκευή 4/2 στις 10πμ.