Στο παρόν booksletter περιέχονται τα νέα βιβλία των εκδόσεών μας καθώς και όσοι από τους τίτλους που εκδόθηκαν τους τελευταίους μήνες μας τράβηξαν το ενδιαφέρον.

Όλα τα βι­βλία μπο­ρεί­τε να τα προ­μη­θευ­τεί­τε από το βι­βλιο­πω­λείο μας , Ιου­λια­νού 67, στο εορ­τα­στι­κό ωρά­ριο.

Αυτά και πολλά πε­ρισ­σό­τε­ρα θα υπάρ­χουν στο εορ­τα­στι­κό πεν­θή­με­ρο εκ­δη­λώ­σε­ων και προ­σφο­ρών από την Τε­τάρ­τη 19 έως την Κυ­ρια­κή 23 Δε­κέμ­βρη.



Σας πε­ρι­μέ­νου­με στο πάντα ενη­με­ρω­μέ­νο βι­βλιο­πω­λείο μας!



Ώρες Λει­τουρ­γί­ας:

Δευ­τέ­ρα έως Πα­ρα­σκευή 12-8

Σάβ­βα­το 11πμ-5μμ



*Κυ­ρια­κή 23/12: 11πμ-5μμ

*Δευ­τέ­ρα 24/12: 11πμ-6μμ

*Τρίτη 25/12 ΚΛΕΙ­ΣΤΑ

*Τε­τάρ­τη 26/12 ΚΛΕΙ­ΣΤΑ

 

ΝΕΕΣ ΚΥ­ΚΛΟ­ΦΟ­ΡΙΕΣ

ΑΠO ΤΙΣ ΕΚ­ΔΟ­ΣΕΙΣ RedMarks

Μαρ­τυ­ρί­ες από τη Γερ­μα­νι­κή Επα­νά­στα­ση

Βι­κτόρ Σερζ

Εκ­δό­σεις RedMarks 2018

τιμή λια­νι­κής 19.69 € - σε­λί­δες 336 - δια­στά­σεις 14Χ20,5

Με νωπή την εµπει­ρία του µα­ζι­κού σφα­γεί­ου στον Α΄ Πα­γκό­σµιο Πό­λε­µο, οι ερ­γα­ζό­µε­νοι στη Γε­ρµα­νία πήραν το δρόµο της κοι­νω­νι­κής επα­νά­στα­σης, έχο­ντας ως οδηγό τη σο­σια­λι­στι­κή νίκη της Οκτω­βρια­νής Επα­νά­στα­σης στη Ρωσία. Ήταν µια από­πει­ρα που θα µπο­ρού­σε να αλ­λά­ξει την πο­ρεία της ιστο­ρί­ας στον 20ό αιώνα, σπά­ζο­ντας την απο­µό­νω­ση των ερ­γα­τών στη Ρωσία και µε­τα­φέ­ρο­ντας το «µή­νυ­µα» του 1917 στη Δύση.

Ο Βι­κτόρ Σερζ εγκα­τα­στά­θη­κε στη Γε­ρµα­νία ως απε­στα­λµέ­νος της Κο­µι­ντέρν, µε κα­θή­κον να ενη­µε­ρώ­νει για τα συ­γκλο­νι­στι­κά αυτά γε­γο­νό­τα τον διε­θνή κο­µου­νι­στι­κό Τύπο.

Γρά­φει τις «µαρ­τυ­ρί­ες» του ως ένας απί­στευ­τα οξυ­δερ­κής δη­µο­σιο­γρά­φος, ως ένας πα­θια­σµέ­νος κοι­νω­νι­κός αγω­νι­στής, ως ένας επα­να­στά­της που δεν συ­µµε­τέ­χει απλώς στα γε­γο­νό­τα αλλά ζει µέσα από αυτά.

Τα κεί­µε­νά του είναι µια ανα­ντι­κα­τά­στα­τη συ­µβο­λή για να κα­τα­νο­ή­σει κα­νείς αυτή την κα­θο­ρι­στι­κή καµπή του 20ού αιώνα.

Οι ισχυ­ρές ει­κό­νες που «µε­τα­δί­δει» ο Σερζ για την κρίση της Δη­µο­κρα­τί­ας της Βαϊ­µά­ρης, οι προει­δο­ποι­ή­σεις του για τον κίν­δυ­νο της εθνι­κι­στι­κής ακρο­δε­ξιάς και του να­ζι­σµού, γί­νο­νται ξανά επί­και­ρες και κά­νουν το βι­βλίο αυτό πο­λύ­τι­µο, ει­δι­κά για τους νε­ό­τε­ρους αγω­νι­στές που εντάσ­σο­νται στην πάλη ενά­ντια σε κάθε µορ­φής εκµε­τάλ­λευ­ση και κα­τα­πί­ε­ση αν­θρώ­που από άν­θρω­πο.

 

Μικρή πραγ­μα­τεία για τον ερω­τι­κό χρόνο

Αλέ­ξαν­δρος Σχι­σμέ­νος

Εκ­δό­σεις RedMarks 2018

τιμή λια­νι­κής  7,50 € - σε­λί­δες 120  - δια­στά­σεις 14Χ20,5



Είναι ο έρω­τας μία από­πει­ρα υπέρ­βα­σης της πρω­ταρ­χι­κής ρήξης ή μία από­πει­ρα υπέρ­βα­σης του Εγώ; Δη­λα­δή είναι μία ορμή επα­να­σύν­δε­σης ή μία ορμή διά­λυ­σης; Κε­ντρο­μό­λος ή φυ­γό­κε­ντρος; Κάθε προ­σπά­θεια ορι­σμού μας πα­ρα­πέ­μπει στο πρό­βλη­μα ενός ερω­τι­κού κα­θο­λι­κού, το οποίο δεν μπο­ρεί να ανα­χθεί στην βιο­λο­γι­κή γε­νε­τή­σια ορμή, ούτε όμως μπο­ρεί να δια­χω­ρι­στεί από τις επι­μέ­ρους  και συ­γκε­κρι­μέ­νες εξα­το­μι­κεύ­εις του ερω­τι­κού φαι­νο­μέ­νου. 



Θέ­λου­με να ανα­ζη­τή­σου­με το νόημα του έρωτα στην ση­μα­σία του άλλου εντός της δι­υ­πο­κει­με­νι­κό­τη­τας και να κα­τα­νο­ή­σου­με την απο­βλε­πτι­κό­τη­τα που στρέ­φε­ται προς το άλλο. Να ανα­ψη­λα­φή­σου­με τις κοι­νω­νι­κο-ιστο­ρι­κές και φι­λο­σο­φι­κές με­τα­μορ­φώ­σεις του έρωτα και το συ­σχε­τι­σμό του με την αυ­το­νο­μία. Να διαυ­γά­σου­με το νόημα του χρό­νου του Άλλου εντός και διά του υπο­κει­μέ­νου, που υπερ­βαί­νει τον ατο­μι­κό χρόνο, μα δεν είναι δη­μό­σιος, και θα ονο­μά­σου­με ερω­τι­κό χρόνο.



Λίγα λόγια για τον συγ­γρα­φέα

Ο Αλέ­ξαν­δρος Σχι­σμέ­νος γεν­νή­θη­κε το 1978 στην Αθήνα και με­γά­λω­σε στο Αγρί­νιο. Είναι Δι­δά­κτωρ Φι­λο­σο­φί­ας του Πα­νε­πι­στη­μί­ου Ιω­αν­νί­νων και μέλος της συ­ντα­κτι­κής ομά­δας του πε­ριο­δι­κού Βα­βυ­λω­νία.

Άλλα έργα:

  • «Το Τα­ξί­δι του Λόγου: Αμε­ρικκ­κή» (κόμικ, εκδ. Εξάρ­χεια, 2009),

  • «Η αν­θρώ­πι­νη τρι­κυ­μία: Ψυχή και αυ­το­νο­μία στη φι­λο­σο­φία του Κορ­νή­λιου Κα­στο­ριά­δη» (με­λέ­τη, εκδ. Εξάρ­χεια, 2013)

  • «Comix ergo sum» (φι­λο­σο­φι­κά ει­κο­νο­γρα­φη­μέ­να, εκδ. Εξάρ­χεια, 2014)

  • «Μετά τον Κα­στο­ριά­δη: Δρό­μοι της αυ­το­νο­μί­ας στον 21ο αιώνα» (δο­κί­μιο μαζί με τον Νίκο Ιω­άν­νου, εκδ. Εξάρ­χεια, 2014),

  • «Το τέλος της εθνι­κής πο­λι­τι­κής» (δο­κί­μιο μαζί με τον Νίκο Ιω­άν­νου, εκδ. Εξάρ­χεια, 2016).

  • Επι­με­λή­θη­κε, μαζί με τον Γ. Κτενά, τον τόμο «Η σκέψη του Κορ­νή­λιου Κα­στο­ριά­δη και η ση­μα­σία της για μας σή­με­ρα» (εκδ. Ευ­ρα­σία, 2018).

Την διε­τία 2013-2015 υπήρ­ξε συ­μπα­ρα­γω­γός μαζί με τον Σ. Σια­μαν­δού­ρα της εκ­πο­μπής «Η Θε­ω­ρία Παίρ­νει Θέση» στην ελεύ­θε­ρη και αυ­το­δια­χει­ρι­ζό­με­νη ΕΡΤ.

ΝΕΕΣ ΚΥ­ΚΛΟ­ΦΟ­ΡΙΕΣ

Κ. Μαρξ:Κεί­με­να από την δε­κα­ε­τία του 1850

Εκ­δό­σεις: ΚΨΜ  2018

τιμή λια­νι­κής 75,00 € - σε­λί­δες 2 τόμοι 1600 - δια­στά­σεις 16,2 Χ 24

Δια­θέ­σι­μο κα­τό­πιν πα­ραγ­γε­λί­ας

Η κρι­τι­κή-ιστο­ρι­κή έκ­δο­ση των έργων του Karl Marx συ­νε­χί­ζε­ται, με τη δη­μο­σί­ευ­ση της αν­θο­λο­γί­ας για τη δε­κα­ε­τία του 1850

Η δε­κα­ε­τία του 1850 είναι από τις πλου­σιό­τε­ρες όσο αφορά το μαρ­ξι­κό έργο
 στις πολ­λα­πλές δια­στά­σεις του. Πο­λι­τι­κή δράση και ανά­λυ­ση στον από­η­χο της επα­νά­στα­σης, κοι­νω­νι­κή και οι­κο­νο­μι­κή αρ­θρο­γρα­φία ανα­φο­ρι­κά με τη δυ­να­μι­κή του διε­θνούς χάρτη, διε­ξο­δι­κές με­λέ­τες για το σκο­πού­με­νο έργο της κρι­τι­κής της πο­λι­τι­κής οι­κο­νο­μί­ας, όπως επί­σης και πυκνή αλ­λη­λο­γρα­φία με γνω­στούς και συ­νερ­γά­τες – πλαι­σιώ­νουν τη δρα­στη­ριό­τη­τα του Marx ως κα­τοί­κου πλέον του Λον­δί­νου.

Τη δε­κα­ε­τία αυτή συ­ντάσ­σο­νται ορι­σμέ­να κλα­σι­κά έργα της μαρ­ξι­κής γραμ­μα­το­λο­γί­ας, όπως Οι τα­ξι­κοί αγώ­νες στη Γαλ­λία από το 1848 έως το 1850, Η δε­κά­τη ογδόη Μπρυ­μέρ του Λου­δο­βί­κου Βο­να­πάρ­τη και οι Απο­κα­λύ­ψεις για τη δίκη των κομ­μου­νι­στών στην Κο­λω­νία, τα οποία πε­ρι­λαμ­βά­νο­νται σε νέα με­τά­φρα­ση και επι­μέ­λεια στην εν λόγω αν­θο­λο­γία. Πολλά άλλα κεί­με­να δη­μο­σιεύ­ο­νται πρώτη φορά στην Ελ­λά­δα, όπως, με­τα­ξύ άλλων, η σειρά των άρ­θρων για τις βου­λευ­τι­κές εκλο­γές στην Αγ­γλία το 1852, για τον Palmerston το 1853, για την επα­να­στα­τη­μέ­νη Ισπα­νία το 1854, για την Κίνα και τον πό­λε­μο οπίου, για την Ινδία και τις εξε­γέρ­σεις των σπα­χή­δων, για την τσα­ρι­κή Ρωσία και τις πο­λι­τι­κές επι­διώ­ξεις της.

Όσοι οδύ­ρο­νται για την έλ­λει­ψη μιας 'πο­λι­τι­κής θε­ω­ρί­α­ς' στο έργο του Marx θα έχουν κάθε δυ­να­τό­τη­τα να ανα­θε­ω­ρή­σουν αυτή την άποψη, καθώς με το υλικό που πε­ριέ­χε­ται εδώ – ανά­λυ­ση πο­λι­τι­κών συ­στη­μά­των, ανά­λυ­ση επα­να­στα­τι­κών δια­δι­κα­σιών – ανα­δει­κνύ­ε­ται μια ιδιαί­τε­ρα εν­δια­φέ­ρου­σα πλευ­ρά της μαρ­ξι­κής κρι­τι­κής. Οι ανα­λύ­σεις της διε­θνούς πο­λι­τι­κής συν­δυά­ζο­νται στο αρ­θρο­γρα­φι­κό έργο με ανα­λύ­σεις της διε­θνούς οι­κο­νο­μί­ας, οι οποί­ες πε­ρι­λαμ­βά­νουν το μη­χα­νι­σμό οι­κο­νο­μι­κής στή­ρι­ξης του Λου­δο­βί­κου Βο­να­πάρ­τη με την εται­ρεία Crédit Mobilier, όσο και τις δρα­στη­ριό­τη­τες της Τρά­πε­ζας της Αγ­γλί­ας.

Για πρώτη φορά δη­μο­σιεύ­ο­νται επί­σης οι χει­ρό­γρα­φες ση­μειώ­σεις του Marx από το 1857 για μια νέα κρι­τι­κή στον Bruno Bauer – μια όψιμη, και ιδιαί­τε­ρα χα­ρα­κτη­ρι­στι­κή συ­νέ­χεια της κρι­τι­κής που είχε δια­τυ­πω­θεί με τη Γερ­μα­νι­κή ιδε­ο­λο­γία. Επί­σης, η επι­λο­γή από το επι­στο­λο­γρα­φι­κό έργο, συν­δυά­ζο­ντας και επι­στο­λές του Friedrich Engels (όπως επί­σης και την μοι­ραία Ει­σα­γω­γή του, το 1895, στους Τα­ξι­κούς αγώ­νες στη Γαλ­λία) ανοί­γει ένα φάσμα επι­κοι­νω­νί­ας και ερευ­νη­τι­κών εν­δια­φε­ρό­ντων, σχη­μα­τί­ζο­ντας μια προ­νο­μια­κή αφε­τη­ρία για μια νέα ενα­σχό­λη­ση με τον Marx.

Η αν­θο­λο­γία της δε­κα­ε­τί­ας 1850 πε­ρι­λαμ­βά­νε­ται σε 2 Τό­μους και 1600 σε­λί­δες, λόγω του με­γά­λου πλού­του και εύ­ρους του μαρ­ξι­κού έργου την συ­γκε­κρι­μέ­νη πε­ρί­ο­δο. Η έκ­δο­ση πε­ριέ­χει ανα­λυ­τι­κό χρο­νο­λό­γιο, 100 έργα του Κ. Μαρξ, 25 επι­στο­λές του, 3 πα­ραρ­τή­μα­τα και ανα­λυ­τι­κά ευ­ρε­τή­ρια ονο­μά­των και όρων.

H δι­δα­σκα­λία του Μαρξ 

Μπου­χά­ριν Νι­κο­λάι 

Εκ­δό­σεις Τόπος 2018

τιμή λια­νι­κής 12,00€ - σε­λί­δες 208 

Δια­στά­σεις 17 Χ 24

Άμεσα δια­θέ­σι­μο



Ο Νι­κο­λάι Μπου­χά­ριν υπήρ­ξε ένας από τους επι­φα­νέ­στε­ρους μαρ­ξι­στές του 20ού αιώνα. Ο ίδιος ο Λένιν τον χα­ρα­κτή­ρι­σε ως το "αγα­πη­μέ­νο παιδί" του Μπολ­σε­βί­κι­κου Κόμ­μα­τος και έναν "από τους πο­λυ­τι­μό­τε­ρους και με­γα­λύ­τε­ρους θε­ω­ρη­τι­κούς" του. Η συ­νει­σφο­ρά του ήταν πο­λύ­πλευ­ρη και πλού­σια αγκα­λιά­ζο­ντας τους πε­ρισ­σό­τε­ρους το­μείς του μαρ­ξι­σμού. Το διά­ση­μό του "Αλ­φά­βη­το του κομ­μου­νι­σμού" δια­παι­δα­γώ­γη­σε γε­νιές αγω­νι­στών, ενώ τα τε­λευ­ταία γρα­πτά του, γραμ­μέ­να πριν την εκτέ­λε­σή του στη φυ­λα­κή στα 1937-38, ανοί­γουν νέους δρό­μους στη μαρ­ξι­στι­κή σκέψη.



Στο παρόν βι­βλίο ο ανα­γνώ­στης θα βρει δυο ση­μα­ντι­κά κεί­με­να του Μπου­χά­ριν των αρχών της δε­κα­ε­τί­ας του 1930. Η μπρο­σού­ρα του για τον Μαρξ, γραμ­μέ­νη με αφορ­μή τα 50 χρό­νια από το θά­να­τό του στα 1933, ανα­τέ­μνει με πε­ριε­κτι­κό τρόπο το έργο του Μαρξ, συ­ζη­τώ­ντας όλες τις κύ­ριες πτυ­χές του: ο δια­λε­κτι­κός και ιστο­ρι­κός υλι­σμός, η μαρ­ξι­στι­κή πο­λι­τι­κή οι­κο­νο­μία, η μαρ­ξι­στι­κή δι­δα­σκα­λία για το κρά­τος και τη σο­σια­λι­στι­κή επα­νά­στα­ση. Η ομι­λία του στο συ­νέ­δριο "Η επι­στή­μη σε σταυ­ρο­δρό­μι" στο Λον­δί­νο το 1931 συ­νο­ψί­ζει τις βά­σεις της δικής του μαρ­ξι­στι­κής θε­ώ­ρη­σης. Παρ­μέ­να από κοι­νού τα δύο έργα απο­τε­λούν μια γό­νι­μη ανα­φο­ρά στην επέ­τειο των 200 χρό­νων του Μαρξ, δί­νο­ντας ταυ­τό­χρο­να ένα κλει­δί για την εξέ­λι­ξη του στο­χα­σμού του ίδιου του Μπου­χά­ριν.



Στο ει­σα­γω­γι­κό του δο­κί­μιο ο Χρή­στος Κε­φα­λής συ­ζη­τά τα κύρια γρα­πτά του Μπου­χά­ριν. Απο­τι­μά τη θε­ω­ρη­τι­κή συμ­βο­λή του, το­πο­θε­τεί τις δυο ερ­γα­σί­ες μέσα στο συ­νο­λι­κό έργο του και τεκ­μη­ριώ­νει τη δια­λε­κτι­κή στρο­φή που ση­μα­το­δο­τούν στην εξέ­λι­ξη της σκέ­ψης του, προ­ε­τοι­μά­ζο­ντας τα πιο ώριμα γρα­πτά του της φυ­λα­κής.

 

Η Θε­ω­ρία των ανα­γκών στον Μαρξ 

Heller Agnes 

εκ­δό­σεις ΠΛΕ­ΘΡΟΝ - 2018

τιμή λια­νι­κής € - σε­λί­δες 190- δια­στά­σεις 21*14

Δια­θέ­σι­μο κα­τό­πιν πα­ραγ­γε­λί­ας

Η με­γά­λη αξία του πα­ρό­ντος έργου της Άγκνες Χέλερ είναι ότι επι­τρέ­πει να σκε­φτού­με πολύ βα­θύ­τε­ρα και με πολύ με­γα­λύ­τε­ρη σα­φή­νεια σχε­τι­κά με τις αν­θρώ­πι­νες ανά­γκες και τη ση­μα­σία της έν­νοιας αυτής στη δια­μόρ­φω­ση της μαρ­ξι­κής ανά­λυ­σης. Διότι, από την άποψη αυτή, ο Μαρξ έχει πα­ρε­ξη­γη­θεί σο­βα­ρά, όχι λι­γό­τε­ρο από τους «μαρ­ξι­στές». Η ίδια η επι­στη­μο­νι­κή ποιό­τη­τα της ανά­λυ­σής του για τη σύγ­χρο­νη φάση της αν­θρώ­πι­νης κοι­νω­νί­ας έχει, όπως ήταν, στρα­φεί ενα­ντί­ον του, υπό την έν­νοια ότι οι άν­θρω­ποι εξα­κο­λου­θούν να τον ακο­λου­θούν μι­λώ­ντας για το τι είναι και τι υπήρ­ξε, και­φαί­νε­ται ότι έχουν χάσει την ευαι­σθη­σία για το γε­γο­νός ότι οι ιστο­ρι­κές δυ­νά­μεις, οι ζω­ντα­νές δρα­στη­ριό­τη­τες των αν­θρώ­πων και η συ­νεί­δη­σή τους πιέ­ζουν ιδιαί­τε­ρα αρ­νη­τι­κά τις «φυ­σι­κές τά­σεις» της αγο­ράς και του εμπο­ρευ­μα­τι­κού συ­στή­μα­τος. Έφτα­σε η στιγ­μή να μας απα­σχο­λή­σει πε­ρισ­σό­τε­ρο το εναλ­λα­κτι­κό πρό­βλη­μα: πώς να ορ­γα­νώ­σου­με τα ου­σιώ­δη ζη­τή­μα­τα της κοι­νω­νι­κής ύπαρ­ξης και της αν­θρώ­πι­νης επι­βί­ω­σης, έτσι ώστε να δη­μιουρ­γή­σου­με κα­λύ­τε­ρες δυ­να­τό­τη­τες ικα­νο­ποί­η­σης, πιο άμεσα και απλού­στε­ρα, των πραγ­μα­τι­κών ανα­γκών των σκε­πτό­με­νων, με­φα­ντα­σία, δρώ­ντων, στορ­γι­κών αν­θρώ­πι­νων όντων. [...]

Η με­λέ­τη της Άγκνες Χέλερ μάς επι­τρέ­πει να σκε­φτού­με σχε­τι­κά με αυτά τα προ­βλή­μα­τα από την πλευ­ρά της σο­σια­λι­στι­κής θε­ω­ρί­ας και να κοι­τά­ξου­με πέρα από την πε­ριο­ρι­στι­κή δομή του κα­πι­τα­λι­σμού και της οι­κο­νο­μί­ας της αγο­ράς. Σή­με­ρα, πάρα πολλά πο­λι­τι­κά και οι­κο­νο­μι­κά επι­χει­ρή­μα­τα κα­τα­λή­γουν στις προ­κα­τα­λή­ψεις ενός οι­κο­νο­μι­κού συ­στή­μα­τος που στην πράξη ελέγ­χε­ται από την αγορά και το χρη­μα­τι­κό της σύ­στη­μα, και το οποίο δεν μπο­ρεί να ελέγ­ξει την αγορά και τις νο­μι­σμα­τι­κές δυ­νά­μεις που εξου­δε­τε­ρώ­νουν όλες τις προ­σπά­θειές μας να ικα­νο­ποι­ή­σου­με πιο απο­τε­λε­σμα­τι­κά τις ανά­γκες των αν­θρώ­πων.

Ο Μαυ­ρο­κόκ­κι­νος Δε­κέμ­βρης 

Άκρα και Κέ­ντρο στην εξέ­γερ­ση του 2008 ( πλή­θος, ηγε­μο­νία, στρα­τη­γι­κή) 

Πα­πα­δά­τος- Ανα­γνω­στό­που­λος Δη­μο­σθέ­νης 

εκ­δό­σεις Τόπος - 2018

τιμή λια­νι­κής €14,00 - σε­λί­δες 320- δια­στά­σεις 17*24

Άμεσα δια­θέ­σι­μο

 

Ο ελ­λη­νι­κός Δε­κέμ­βρης του 2008 δεν είχε αι­τή­μα­τα, ιε­ραρ­χία ή εκ­προ­σώ­πους. Ξε­κί­νη­σε με τις ορ­γι­σμέ­νες δια­δη­λώ­σεις για το φόνο του 15χρο­νου Αλέ­ξαν­δρου Γρη­γο­ρό­που­λου και έφτα­σε σχε­δόν σε κάθε γωνιά της χώρας. Ανη­σύ­χη­σε ξέ­νους ηγέ­τες, ενέ­πνευ­σε εκ­δη­λώ­σεις αλ­λη­λεγ­γύ­ης στο εξω­τε­ρι­κό, απα­σχό­λη­σε ση­μα­ντι­κούς δια­νο­ού­με­νους. Έδει­ξε τα όρια μιας ορι­σμέ­νης εκ­δο­χής του μαρ­ξι­σμού, αλλά και αυτά των με­τα­μο­ντέρ­νων πο­λι­τι­κών θε­ω­ριών.



Προ­άγ­γε­λος της κρί­σης και των με­γά­λων κι­νη­το­ποι­ή­σε­ων ως και το 2015, ο Δε­κέμ­βρης ήταν οι επι­θέ­σεις μα­θη­τών σε αστυ­νο­μι­κά τμή­μα­τα, οι ερ­γα­ζό­με­νοι χωρίς πο­λι­τι­κή και συν­δι­κα­λι­στι­κή εκ­προ­σώ­πη­ση και οι άνερ­γοι που έκα­ψαν τρά­πε­ζες· η "δεύ­τε­ρη γενιά" με­τα­να­στών και οι Τσιγ­γά­νοι, αλλά και τα παι­διά των βο­ρεί­ων προ­α­στί­ων. Ταυ­τό­χρο­να, ήταν μια μαυ­ρο-κόκ­κι­νη εξέ­γερ­ση, που προει­δο­ποί­η­σε έγκαι­ρα για τα όρια της συμ­βί­ω­σης κα­πι­τα­λι­σμού και δη­μο­κρα­τί­ας. Τι έμει­νε από την προει­δο­ποί­η­ση εκεί­νη;



Ο Δε­κέμ­βρης δεν έγινε εθνι­κή γιορ­τή. Δη­μιουρ­γι­κός και κα­τα­στρο­φι­κός μαζί, συ­σπεί­ρω­σε απέ­να­ντί του το "με­τριο­πα­θές" Κέ­ντρο και τα (δεξιά) άκρα. Φι­λε­λεύ­θε­ροι πο­λι­τι­κοί, πα­νε­πι­στη­μια­κοί και δη­μο­σιο­γρά­φοι απαί­τη­σαν "να τε­λειώ­νου­με με τη Με­τα­πο­λί­τευ­ση". Κόμ­μα­τα και μέσα ενη­μέ­ρω­σης απε­νο­χο­ποί­η­σαν την κρα­τι­κή βία και έκα­ναν την Ακρο­δε­ξιά κυ­βερ­νη­τι­κή δύ­να­μη. Έμπο­ροι βρή­καν "προ­στα­σία" στους νε­ο­να­ζί. Καθώς η κρίση συ­νε­χί­ζε­ται, δεν πρό­κει­ται για παλιά ιστο­ρία.

O Λένιν στο τρένο 

Catherine Merridale

Εκ­δό­σεις  Αλε­ξάν­δρεια, 2018

τιμή λια­νι­κής €22,00 - σε­λί­δες 368

Δια­θέ­σι­μο κα­τό­πιν πα­ραγ­γε­λί­ας



"Υπάρ­χουν δε­κα­ε­τί­ες στις οποί­ες δεν συμ­βαί­νει τί­πο­τα·

και υπάρ­χουν εβδο­μά­δες στις οποί­ες συμ­βαί­νουν δε­κα­ε­τί­ες"

Β. Ι. Λένιν.



Τον Απρί­λιο του 1917, όταν η πα­ραί­τη­ση του τσά­ρου Νι­κό­λα­ου συ­ντά­ρα­ξε την εμπό­λε­μη Ευ­ρώ­πη, ο μελ­λο­ντι­κός ηγέ­της της επα­νά­στα­σης των μπολ­σε­βί­κων Βλα­ντι­μίρ Λένιν βρι­σκό­ταν πολύ μα­κριά, εξό­ρι­στος στη Ζυ­ρί­χη. Μόλις πλη­ρο­φο­ρή­θη­κε τα νέα, απο­φά­σι­σε να επι­στρέ­ψει στο Πέ­τρο­γκραντ. Αλλά για να φτά­σει εκεί, έπρε­πε να δια­σχί­σει τη Γερ­μα­νία, κάτι που σή­μαι­νε να δε­χτεί βο­ή­θεια από τον πιο θα­νά­σι­μο εχθρό της Ρω­σί­ας. Η γερ­μα­νι­κή κυ­βέρ­νη­ση από τη μεριά της είδε μια ευ­και­ρία να απο­στα­θε­ρο­ποι­ή­σει ακόμη πε­ρισ­σό­τε­ρο τη Ρωσία επι­τρέ­πο­ντας στον Λένιν και τη μικρή ομάδα επα­να­στα­τών που τον συ­νό­δευε να επι­στρέ­ψουν.

Κά­ποιοι πί­στευαν ότι ο Λένιν ήταν απλώς ένας "χρή­σι­μος ηλί­θιος", άλλοι ότι θα τον φυ­λά­κι­ζαν και θα τον εκτε­λού­σαν αμέ­σως, άλλοι πάλι ότι είχε στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα ελά­χι­στους οπα­δούς κι ακόμη λι­γό­τε­ρη επιρ­ροή. Όπως έμελ­λε να απο­δει­χτεί, έκα­ναν όλοι με­γά­λο λάθος.



Αντλώ­ντας από ένα εντυ­πω­σια­κό σύ­νο­λο πηγών και πρω­το­εμ­φα­νι­ζό­με­νου αρ­χεια­κού υλι­κού, η Κά­θριν Μέ­ρι­ντεϊλ προ­σφέ­ρει μια κα­θη­λω­τι­κή πε­ρι­γρα­φή αυτού του σι­δη­ρο­δρο­μι­κού τα­ξι­διού με τους ασυ­νή­θι­στους επι­βά­τες, που έμελ­λε να αλ­λά­ξει τον κόσμο, καθώς και των συ­νω­μο­σιών και τε­χνα­σμά­των που χρειά­στη­καν για την πραγ­μα­το­ποί­η­σή του - με φόντο, με­τα­ξύ άλλων, τη μι­σο­ξε­χα­σμέ­νη φι­λε­λεύ­θε­ρη επα­νά­στα­ση της Ρω­σί­ας

Όταν ο Λένιν έφτα­σε στον διά­ση­μο πια Σταθ­μό Φι­λαν­δί­ας του Πέ­τρο­γκραντ έβγα­λε έναν εκρη­κτι­κό λόγο μπρο­στά στο πα­θια­σμέ­νο πλή­θος. Απλός και ακραί­ος, ο λόγος αυτός έχει συ­γκρι­θεί με μνη­μειώ­δη κεί­με­να όπως το Διά­ταγ­μα των Με­διο­λά­νων και οι 95 θέ­σεις του Μαρ­τί­νου Λού­θη­ρου. Ήταν η στιγ­μή που η Ρω­σι­κή Επα­νά­στα­ση έγινε Σο­βιε­τι­κή, η γέ­νε­ση ενός συ­στή­μα­τος εξου­σί­ας και πί­στης που άλ­λα­ξε για πάντα την ιστο­ρία της Ρω­σί­ας και με­τα­μόρ­φω­σε το διε­θνές πο­λι­τι­κό κλίμα.

 

Η επι­δί­ω­ξη της ισχύ­ος 

Richard J. Evans

με­τά­φρα­ση:Ελένη Αστέ­ριου 

εκ­δό­σεις :Αλε­ξάν­δρεια 

τιμή λια­νι­κής €47,70 - σε­λί­δες 968- δια­στά­σεις 

Δια­θέ­σι­μο κα­τό­πιν πα­ραγ­γε­λί­ας

Για πρώτη φορά σ' έναν τόμο, ένα πα­νό­ρα­μα της Ευ­ρώ­πης του 19ου αιώνα: μιας επο­χής εθνι­κών και κοι­νω­νι­κών συ­γκρού­σε­ων, από την πτώση του Να­πο­λέ­ο­ντα μέχρι το ξέ­σπα­σμα του Πρώ­του Πα­γκο­σμί­ου Πο­λέ­μου, από τις επα­να­στά­σεις του 1830 και του 1848 μέχρι την ενο­ποί­η­ση της Γερ­μα­νί­ας και της Ιτα­λί­ας, κι από τους ρω­σο­τουρ­κι­κούς πο­λέ­μους μέχρι τις ανα­τα­ρα­χές στα Βαλ­κά­νια. Ανά­με­σα στα με­γά­λα θέ­μα­τα που πραγ­μα­τεύ­ε­ται το βι­βλίο είναι το τέλος της αρι­στο­κρα­τι­κής κυ­ριαρ­χί­ας και η ανά­δυ­ση της βιο­μη­χα­νι­κής κοι­νω­νί­ας, η πα­ρακ­μή της θρη­σκευ­τι­κής πί­στης και η άνο­δος της κο­σμι­κής επι­στή­μης και ια­τρι­κής, το τα­ξί­δι της τέ­χνης, της μου­σι­κής και της λο­γο­τε­χνί­ας από το ρο­μα­ντι­σμό στο μο­ντερ­νι­σμό, η αντι­κα­τά­στα­ση των τι­μω­ριών του πα­λαιού κα­θε­στώ­τος από τη νε­ω­τε­ρι­κή φυ­λα­κή, οι φε­μι­νι­στι­κοί αγώ­νες για την ισό­τη­τα και τη χει­ρα­φέ­τη­ση των γυ­ναι­κών.

Κοινή σ' αυτό το ευρύ φάσμα με­τα­σχη­μα­τι­σμών, ήταν η επι­δί­ω­ξη της ισχύ­ος σε όλους τους το­μείς της ζωής: από τον τρα­πε­ζί­τη που πά­λευε για οι­κο­νο­μι­κή δύ­να­μη μέχρι το δου­λο­πά­ροι­κο που αγω­νι­ζό­ταν να ξε­φύ­γει από την εξου­σία του γαιο­κτή­μο­να, από το μη­χα­νι­κό που πρό­βαλ­λε την ισχύ της κοι­νω­νί­ας πάνω στο πε­ρι­βάλ­λον μέχρι τον ψυ­χί­α­τρο που ζη­τού­σε να ασκή­σει τη δύ­να­μη της επι­στή­μης πάνω στην ίδια την αν­θρώ­πι­νη φύση.

Η συ­ναρ­πα­στι­κή αφή­γη­ση του Ρί­τσαρντ Έβανς ξα­να­βρί­σκει την αί­σθη­ση του δέους και του θαυ­μα­σμού που δια­περ­νού­σε αυτή τη μο­να­δι­κή εποχή, όταν κυ­βερ­νώ­ντες και κυ­βερ­νώ­με­νοι τα­ξί­δευαν στα αχαρ­το­γρά­φη­τα νερά τε­ρά­στιων πο­λι­τι­σμι­κών, πο­λι­τι­κών και τε­χνο­λο­γι­κών αλ­λα­γών. Είναι το έργο ενός ιστο­ρι­κού στο από­γειο των ικα­νο­τή­των του, απα­ραί­τη­το για όποιους προ­σπα­θούν να κα­τα­λά­βουν την Ευ­ρώ­πη, τότε και τώρα.

Φοβού τους Δα­να­ούς 

Philip Kerr

εκ­δό­σεις  Κέ­δρος, 2018 

τιμή λια­νι­κής €17,70  - σε­λί­δες 496- δια­στά­σεις

Δια­θέ­σι­μο κα­τό­πιν πα­ραγ­γε­λί­ας

Μό­να­χο, 1957

O Μπέρ­νι Γκού­ντερ ερ­γά­ζε­ται με ψευ­δώ­νυ­μο ως πραγ­μα­το­γνώ­μο­νας σε με­γά­λη ασφα­λι­στι­κή εται­ρία. Οι ερ­γο­δό­τες του του ανα­θέ­τουν μια απο­στο­λή, που δεν είναι τόσο απλή όσο φαί­νε­ται: να τα­ξι­δέ­ψει στην Αθήνα και να διε­ρευ­νή­σει την υπό­θε­ση ενός ναυα­γί­ου που συ­νέ­βη στα ελ­λη­νι­κά ύδατα.

Στην Αθήνα ο Γκού­ντερ συ­να­ντά τον ιδιο­κτή­τη του πλοί­ου και πρώην στρα­τιώ­τη της Βέρ­μα­χτ, Ζίγ­κφριντ Βί­τσελ. Όταν ο Βί­τσελ δο­λο­φο­νεί­ται, ο Γκού­ντερ ερευ­νά τα αίτια του θα­νά­του του και οδη­γεί­ται σε μια υπό­θε­ση που εκ­κρε­μεί από τα χρό­νια της Κα­το­χής.

Για μία ακόμη φορά, ο φη­μι­σμέ­νος ήρωας του Φίλιπ Κερ βυ­θί­ζε­ται στη σκο­τει­νή ιστο­ρία του Β' Πα­γκό­σμιου πο­λέ­μου και ει­δι­κό­τε­ρα στο έγκλη­μα της εξό­ντω­σης των Εβραί­ων της Θεσ­σα­λο­νί­κης και της υφαρ­πα­γής της πε­ριου­σί­ας τους.

Καθώς η Ευ­ρώ­πη μοιά­ζει έτοι­μη να ακο­λου­θή­σει ένα κοινό μέλ­λον με τη Γερ­μα­νία σύμ­μα­χο και όχι εχθρό της, του­λά­χι­στον ένα άτομο στην Ελ­λά­δα δεν δεί­χνει δια­τε­θει­μέ­νο ούτε να ξε­χά­σει ούτε να συγ­χω­ρέ­σει. Ακόμη και ο ίδιος ο Μπέρ­νι πι­στεύ­ει ότι ο άν­θρω­πος αυτός μπο­ρεί να έχει δίκιο...

Ετικέτες