Μέγκα, Σαββίδης και μια από τις κυπριακής έδρας και μετοχικού ενδιαφέροντος κοντά στην οικογένεια Βαρδινογιάννη εταιρίες κόπηκαν στην πρώτη φάση διαλογής των υποψήφιων καναλαρχών...
...αν και διατηρούν το δικαίωμα υποβολής ενστάσεων καθώς και την δυνατότητα επανεμφάνισης σε μεταγενέστερο χρόνο, όταν θα δοθούν οι άδειες ειδικού, θεματικού ενδιαφέροντος.
Για το Μέγκα, η εξέλιξη ήταν προδιαγεγραμμένη και το κανάλι λογικά θα «λεηλατηθεί» από άποψη στελεχών, εξοπλισμού και εγκαταστάσεων, όταν και εφόσον δώσουν και το σχετικό ΟΚ οι τράπεζες και οι μέτοχοι, η κυπριακή εταιρία που σχετιζόταν με δικηγόρο πρώην μέτοχο του Σταρ Τσάνελ δεν φαινόταν να έχει καμιά τύχη εξαρχής, για το εταιρικό σχήμα που φερόταν να ανήκει στον μεγαλομέτοχο του ΠΑΟΚ, θα ήταν σκόπιμο να αναμένουμε τη συνέχεια, καθώς οι φήμες οργιάζουν ότι στο σχήμα συμμετέχουν με μετοχικό και εταιρικό ρόλο πρόσωπα κοντά στο γραφείο Τύπου και Επικοινωνίας του υπουργού Άμυνας, Πάνου Καμμένου.
Σε κάθε περίπτωση πάντως Καλογρίτσας, Αλαφούζος, Κοντομηνάς, Βαρδινογιάννης, Κυριακού, Μαρινάκης, Βρυώνης – ούτε ένας.... διαπλεκόμενος δηλαδή! - πήραν το τυπικό πράσινο φως να καταθέσουν τις προσφορές τους, αφού όμως ξεπεραστεί και το περίεργο εμπόδιο της τελευταίας στιγμής, το οποίο ανέκυψε με την κήρυξη ως άγονου του μειοδοτικού διαγωνισμού για την ηλεκτρονική πλατφόρμα υποβολής και παρακολούθησης των προσφορών. Αυτό σημαίνει ότι η προκήρυξη του διαγωνισμού και η τελική ανάδειξη αναδόχων θα καθυστερήσει ίσως και μερικές εβδομάδες εκτός αν γίνει με τον παραδοσιακό τρόπο, σε κάποιο γραφείο ή αίθουσα της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης.
Εδώ η τυπική σειρά των επτά... σαμουράι που θα διασταυρώσουν τα ξίφη τους για τις μέχρι στιγμής τέσσερις άδειες :
1. ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΝΤΟΤ ΚΟΜ ΑΝΩΝΥΜΗ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΡΟΧΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ (ΣΚΑΙ ΑΕ)
2. ΝΕΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (N.T.V.)
3. ΑΝΤΕΝΝΑ TV ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
4. ALPHA ΔΟΡΥΦΟΡΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ Α.Ε. (ALPHA)
5.ΙΩΑΝΝΗΣ-ΒΛΑΔΙΜΗΡΟΣ Χ. ΚΑΛΟΓΡΙΤΣΑΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗΣ ΚΑΛΥΨΗΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ (Τ.Π.Κ. μ.α.ε.)
6. ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ Α.Ε. (E RADIO-TV)
7. ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΜΕΣΩΝ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΙΑ (ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ Μ.Μ.Ε. Α.Ε.)
Πόλεμος
Αξίζει όμως να ανατρέξουμε στο τελευταίο διάστημα, όπου γίναμε μάρτυρες της κορύφωσης ενός άγριου ενδοεπιχειρηματικού και πολιτικού πολέμου, με έπαθλο την απόκτηση άδειας, τον αποκλεισμό των πιθανών διεκδικητών και αντιπάλων και την άσκηση πολυεπίπεδης, κοινωνικής επιρροής μέσω των (νέων) τηλεοπτικών διαύλων. Με το εταιρικό σχήμα του Γιώργου Καρατζαφέρη εκτός μάχης, λόγω τυπικού και κεφαλαιακού κωλύματος και με την εταιρία Τηλέτυπος (το μεικτό σχήμα Μπόμπολα – Ψυχάρη – Βαρδινογιάννη), που διαχειρίζεται το Μέγκα Τσάνελ, χωρίς τραπεζική ενημερότητα, και επομένως και λογικά εκτός κάθε διεκδίκησης τηλεοπτικής άδειας, το τηλεοπτικό τοπίο αναδιατάσσεται, με θύματα τους τηλεθεατές, τους εργαζόμενους και την ενημέρωση.
Ας ξεκινήσουμε όμως από τα πιο φρέσκα κουλούρια στο σίριαλ της ενδοαστικής, πολιτικής και επιχειρηματικής σύγκρουσης για τον έλεγχο των καναλιών. Στην πρόσφατη συνέντευξη του στον Σκάι (… «τυχαία» επιλογή και ενώ ο διαγωνισμός τρέχει, με το κανάλι του Αλαφούζου, συνδιεκδικητή), ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας υπεραμύνθηκε εκ νέου της κυβερνητικής και… παππικής επιλογής να δοθούν μόνο τέσσερις άδειες, επικαλούμενος όρους βιωσιμότητας των καναλιών και βασιζόμενος στον επιμερισμό των διαφημιστικών εσόδων ανάμεσα στα επιχειρηματικά σχήματα. «Διακόσια εκατομμύρια ευρώ τα διαφημιστικά έσοδα διά τέσσερα, πενήντα σε κάθε κανάλι προκειμένου να καταστεί βιώσιμο και λειτουργικό», ήταν η λογική Τσίπρα, η οποία βέβαια απέχει παρασάγγας από την αλήθεια και την πραγματικότητα, ενώ δείχνει να απαλλάσσει πλήρως τους αυριανούς, «σύννομους» καναλάρχες από κάθε ευθύνη κατάθεσης και (επαν)επένδυσης δικών τους κεφαλαίων στα ίδια τους τα κανάλια!
Καταρχάς, ο Τσίπρας χρησιμοποιεί στοιχεία μόνο από τις ιδιωτικές πηγές διαφήμισης. Η κρατική διαφήμιση, που παραμένει υψηλή και σχεδόν υπερδιπλάσια ακόμη και στους χαλεπούς καιρούς, παραγνωρίζεται στην πρωθυπουργική συνέντευξη, αποτελεί όμως απολύτως κρίσιμο μέγεθος, καθώς αυτή συντηρεί και αναχρηματοδοτεί τις υποχρεώσεις και των ιδιωτικών ΜΜΕ, ειδικά και προς τα ασφαλιστικά ταμεία των εργαζομένων στον Τύπο. Η πρωθυπουργική σιωπή για τις αυριανές τύχες της κρατικής διαφήμισης (ΔΕΚΟ, εποπτευόμενοι φορείς του Δημοσίου, ΕΟΤ, υπουργεία κτλ) συμπορεύεται πια και με το γεγονός ότι από τον περασμένο χειμώνα, για κάθε κρατική διαφημιστική δαπάνη συνολικού ύψους άνω των 20.000 ευρώ, προαπαιτείται η έγκριση και η προσυπογραφή αποκλειστικά του ίδιου του υπουργού Επικρατείας, Νίκου Παππά, με άλλα λόγια ο υπουργός καθίσταται και «καρδιά» και οικονομικός «πνεύμονας» του νέου ραδιοτηλεοπτικού τοπίου, καθώς αυτός και μόνο θα αποφασίζει που και πως θα δίνεται πια η κρατική διαφήμιση.
Παράλληλα, ο πρωθυπουργός δείχνει να αγνοεί εσκεμμένα ότι τα ιδιωτικά κανάλια έχουν λαμβάνειν έσοδα και από τις παραγωγές ή συμπαραγωγές τους και την εκμετάλλευση πνευματικών δικαιωμάτων, ποσά που φθάνουν το 1,3 δις, αν δεχθούμε ως αληθείς τους παλαιότερους ισχυρισμούς της Ένωσης των Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών, τις σχετικές αγοραπωλησίες εκπομπών, παραγωγών και δικαιωμάτων, στην ευρωπαϊκή και την κυπριακή, τηλεοπτική αγορά, την εκμετάλλευση ακίνητης περιουσίας και άλλων άυλων αξιών, τα οποία προφανώς στην πρωθυπουργική (παρα)λογική θα καταλήξουν στις παχυλές τσέπες κεφαλαιούχων και μετόχων, θα αποτυπωθούν στους τραπεζικούς λογαριασμούς και τα μερίσματα, θα τοκίσουν υπεραξίες και προσωπικούς πλουτισμούς. Τέλος, το σύνολο των κυβερνητικών παραγόντων που έχουν εμπλακεί στην αδειοδότηση των καναλιών τηρεί εκκωφαντική σιγή ιχθύος για το τι μέλλει γενέσθαι με τον τραπεζικό δανεισμό των (νέων ή όχι τόσο «νέων») τηλεοπτικών εταιριών, καθώς τεκμαίρεται πανταχόθεν ότι και τα νέα κανάλια θα έχουν προνομιακή, χρηματοδοτική αντιμετώπιση από τους τραπεζίτες, ώστε να προωθήσουν την πολιτική και οικονομική τους ατζέντα.
Ταυτόχρονα, και σε μια πολύ καθαρή αποστροφή του λόγου του, ο Τσίπρας έδειξε να υποβιβάζει και να προσπερνά τις πηγές προέλευσης πλούτου και κεφαλαίων και επιχειρηματικής δράσης ενός εκάστου υποψηφίου, υποστηρίζοντας ότι το μέλημα της κυβέρνησης είναι να δοθούν οι άδειες σε όποιον διαθέτει τα χρήματα προς τούτο – με άλλα λόγια, τα λεφτά δεν έχουν μυρωδιά και ας έχει επικρατήσει ένα εξαιρετικά νοσηρό και δυσώδες κλίμα στην επιχειρηματική αναμέτρηση για τις άδειες, πέρα από τις φανερές ή κρυφές επιχειρηματικές δραστηριότητες κάθε υποψήφιου καναλάρχη.
Τα παραπάνω, λοιπόν, ήρθαν να προστεθούν στο δυσώδες κλίμα των προηγούμενων ημερών, όπου πρώτο το ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ, κήρυξε τον ενδοεπιχειρηματικό πόλεμο απέναντι στους ανταγωνιστές – μνηστήρες μιας άδειας του Σταύρου Ψυχάρη και ειδικά τον εργολάβο, φίλα προσκείμενο στην κυβέρνηση και κουμπάρο των υπουργών Άμυνας, Πάνου Καμμένου, και Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστου Σπίρτζη, Χρήστο Καλογρίτσα. «Από τα κανάλια της διαπλοκής, στα κανάλια της μαφίας» ήταν μια φράση που αποδόθηκε σε «ανώτατο, κυβερνητικό παράγοντα», καθώς την ίδια στιγμή, σε ένα κράμα μπερλουσκονισμού και μετασοβιετικής επιχειρηματικής ολιγαρχίας, τηλεοπτική άδεια διεκδικούν, ακόμη και μέσω οφσόρ εταιριών και παρένθετων προσώπων, οι ιδιοκτήτες των μεγάλων ΠΑΕ της χώρας, Βαγγέλης Μαρινάκης, Γιάννης Αλαφούζος και Ιβάν Σαββίδης. Την ίδια ώρα, ανάδοχος τριών διαφορετικών τμημάτων κατασκευής στον «στοιχειωμένο» αυτοκινητόδρομο Πάτρας – Πύργου, ανακηρύσσεται όλως τυχαίως, ο Χρήστος Καλογρίτσας, προσφέροντας μειοδοτικές εκπτώσεις της τάξης του 53% (!) επί της τιμής εκκίνησης. Και η σύγκρουση των βουβαλιών στον βάλτο του τηλεοπτικού, προπαγανδιστικού τοπίου καλά κρατεί, περνώντας σποραδικά και από την αίθουσα της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής για τα δάνεια στα πολιτικά κόμματα και τα ΜΜΕ, όπου οι βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας επιδίδονται σε μια συγκεχυμένη προσπάθεια να πλήξουν μερικούς «κακούς» καναλάρχες του παρελθόντος και τον πρόεδρο της ΝΔ, Κυριάκο Μητσοτάκη, προσωπικά, χρησιμοποιώντας αποσπασματικά στοιχεία και πορίσματα και κάνοντας επιλεκτικές διαρροές και ερωτήσεις μνημεία κοπτορραπτικής.
Εργαζόμενοι-Τηλεθεατές-Ενημέρωση
Ο βρώμικος αυτός πόλεμος αποτελεί τον χειρότερο πρόλογο για το μέλλον των τηλεθεατών, των εργαζομένων στον χώρο και της ενημέρωσης. Οι πρώτοι θα υποστούν ένα κύμα προπαγάνδας, παραπληροφόρησης και διαστρέβλωσης της πραγματικότητας μέσω πια των «νέων», «παρθένων» και «άσπιλων», φιλοκυβερνητικών καναλιών της νέας διαπλοκής. Οι δεύτεροι έχουν δεθεί ήδη στην κλίνη του Προκρούστη, καθώς απολαμβάνουν καθεστώς γενικευμένης στάσης πληρωμών και καθυστέρησης μισθών από έναν έως και τέσσερις μήνες, ενώ διαδοχικές αποφάσεις των συναρμόδιων υπουργών, Παππά, Κατρούγκαλου και Σπίρτζη εξωθούν σε μαζική ανεργία όσους δεν θα προσληφθούν στα νέα κανάλια. Αξίζει εδώ να υπενθυμιστεί ότι αυτή τη στιγμή κανάλια όπως το Μέγκα ή ο Αλφα και στο Σταρ απασχολούν με συμβάσεις αορίστου χρόνου και όλων των ειδικοτήτων, πάνω από 500 άτομα (χωρίς να υπολογίζονται «μπλοκάκια» ή εξωτερικές αναθέσεις και ενοικιάσεις) ενώ οι υπουργικές αποφάσεις δίνουν τη δυνατότητα στους επόμενους καναλάρχες να λειτουργήσουν κανάλια με προσωπικό το πολύ, διακοσίων ατόμων. Τέλος, η πολύπαθη πριν και μετά τα χρόνια του μνημονίου, ενημέρωση και ελευθεροτυπία θα κατρακυλήσει ολοκληρωτικά στα Τάρταρα της ανυποληψίας, της φίμωσης και των αλλεπάλληλων πληγμάτων στην αξιοπιστία και τον πλουραλισμό, όπως σταθερά καταγράφουν τα τελευταία χρόνια όλες οι ανεξάρτητες, διεθνείς ενώσεις και τα σωματεία του Τύπου και των δημοσιογράφων για την Ελλάδα.