Λόγω ξεπουλήματος έκλεισαν, φως, νερό, τρένα και δρόμοι

Από τη Δευ­τέ­ρα 15 Φε­βρουα­ρί­ου, όταν ξε­κί­νη­σαν οι πρώ­τες δια­κο­πές ηλε­κτρι­κού ρεύ­μα­τος, η Ελ­λά­δα περ­νά­ει από το …τα­μείο. Όχι για να πλη­ρώ­σει την κα­κο­και­ρία• και σιγά την κα­κο­και­ρία άλ­λω­στε, χιο­νό­πτω­ση διάρ­κειας μίας ημέ­ρας ανα­με­νό­με­νη εδώ και δύο εβδο­μά­δες. Η Ελ­λά­δα περ­νά­ει από το τα­μείο για να πλη­ρώ­σει το κό­στος των ιδιω­τι­κο­ποι­ή­σε­ων που έχουν δια­βρώ­σει, σε βαθμό ακυ­ρώ­σε­ως για εξαι­ρε­τι­κές πε­ρι­πτώ­σεις όπως μια κα­κο­και­ρία, τη λει­τουρ­γία όλων των πάλαι ποτέ δη­μό­σιων ορ­γα­νι­σμών!

Τα πα­ρα­δείγ­μα­τα είναι πολλά για να απο­δο­θούν σε αν­θρώ­πι­να λάθη, αβλε­ψί­ες ή την «κακιά στιγ­μή». Πολύ πε­ρισ­σό­τε­ρο σε όσους και όσες θυ­μού­νται ότι μπλακ άουτ στο ηλε­κτρι­κό ρεύμα τη δε­κα­ε­τία του ’90 κυ­ρί­ως συ­νέ­βαι­ναν μόνο όταν απερ­γού­σαν οι ερ­γα­ζό­με­νοι κι οι ερ­γα­ζό­με­νες στη ΔΕΗ, συ­νή­θως ενα­ντί­ον των ιδιω­τι­κο­ποι­ή­σε­ων. Για να φτά­σου­με εν έτει 2021, με την ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση της ΔΕΗ σχε­δόν ολο­κλη­ρω­μέ­νη, τα μπλακ άουτ να απο­τε­λούν τη νέα μας … κα­νο­νι­κό­τη­τα, λόγω της ιδιω­τι­κο­ποί­η­σης της!

Πρώτο πα­ρά­δειγ­μα και πλέον κραυ­γα­λέο είναι οι δια­κο­πές του ηλε­κτρι­κού ρεύ­μα­τος, που ως απο­τέ­λε­σμα έχουν ακόμη και δύο μέρες μετά την εμ­φά­νι­ση της κα­κο­και­ρί­ας με την επω­νυ­μία Μή­δεια 250.000 συν­δέ­σεις να πα­ρα­μέ­νουν απο­κομ­μέ­νες από το δί­κτυο ηλε­κτρο­δό­τη­σης. Εξ αι­τί­ας των δια­κο­πών έχουν ήδη πε­θά­νει άν­θρω­ποι η ζωή των οποί­ων ήταν εξαρ­τη­μέ­νη από ια­τρι­κά μη­χα­νή­μα­τα. Η ευ­θύ­νη εκ μέ­ρους του ΔΕΔ­ΔΗΕ (Δια­χει­ρι­στής Ελ­λη­νι­κού Δι­κτύ­ου Δια­νο­μής Ηλε­κτρι­κής Ενέρ­γειας) απο­δό­θη­κε στα κλα­διά που έσπα­σαν, κό­βο­ντας τα κα­λώ­δια με­τα­φο­ράς ρεύ­μα­τος. Η ευ­θύ­νη ωστό­σο ανή­κει στον ίδιο τον ΔΕΔ­ΔΗΕ που εδώ και χρό­νια είναι υπο­στε­λε­χω­μέ­νος, ανα­θέ­το­ντας σε εξω­τε­ρι­κά συ­νερ­γεία τόσο την απο­κα­τά­στα­ση των βλα­βών όσο και την ευ­θύ­νη της εύ­ρυθ­μης λει­τουρ­γί­ας.

Τα πα­ρά­πο­να για την κα­θυ­στέ­ρη­ση στην αντα­πό­κρι­σή του είναι δε μό­νι­μα και σε όλες τις πε­ριο­χές της χώρας. Πίσω από την ανε­πάρ­κεια του ΔΕΔ­ΔΗΕ κρύ­βε­ται ένα μο­ντέ­λο κραυ­γα­λέα ανορ­θο­λο­γι­κό που λει­τουρ­γεί ως μήτρα διαρ­κών συ­γκρού­σε­ων σε κάθε ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση: Είναι ο δια­χω­ρι­σμός του δι­κτύ­ου από την πα­ρο­χή και της πα­ρο­χής από την πα­ρα­γω­γή. Ως απο­τέ­λε­σμα στην πλημ­μυ­ρί­δα πα­ρό­χων (που που­λούν ρεύμα χωρίς κατ’ ανά­γκη να πα­ρά­γουν απο­σκο­πώ­ντας στο εύ­κο­λο κέρ­δος) αντι­στοι­χεί η πα­ρακ­μή του δι­κτύ­ου, επει­δή η συ­ντή­ρη­σή του δεν επι­φέ­ρει κέρ­δος. Η πυρ­κα­γιά στις 8 Φε­βρουα­ρί­ου στο Κέ­ντρο Υπε­ρυ­ψη­λής Τάσης Κου­μουν­δού­ρου στον Ασπρό­πυρ­γο, που προ­κά­λε­σε εκτε­τα­μέ­νες δια­κο­πές ρεύ­μα­τος στην Πε­λο­πόν­νη­σο και την Ατ­τι­κή, είχε την ίδια ακρι­βώς αιτία: απαρ­χαιω­μέ­νο υλικό που έπρε­πε προ πολ­λού να είχε αντι­κα­τα­στα­θεί.

Οι επεν­δύ­σεις ωστό­σο γί­νο­νται με το στα­γο­νό­με­τρο, όπως θα συ­νέ­βαι­νε και στην πα­ρα­γω­γή ενέρ­γειας αν δεν ήταν επι­δο­τού­με­νη, γιατί δεν απο­φέ­ρουν κέρδη. Κατά συ­νέ­πεια, το μο­ντέ­λο του δια­χω­ρι­σμού της πα­ρα­γω­γής από το δί­κτυο που ακο­λου­θή­θη­κε για να διευ­κο­λυν­θεί η ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση μπο­ρεί να απέ­δω­σε επι­τρέ­πο­ντας στον κάθε απα­τε­ώ­να να γίνει πά­ρο­χος, ναρ­κο­θε­τεί ωστό­σο την πα­ρο­χή ρεύ­μα­τος σε κάθε νοι­κο­κυ­ριό που ακόμη και πριν 30 χρό­νια ήταν δε­δο­μέ­νη, κι όχι μόνο…

Η ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση της ενέρ­γειας θέτει εν αμ­φι­βό­λω ακόμη και την ασφα­λή πα­ρο­χή νερού, δε­δο­μέ­νου ότι η δη­μιουρ­γία της ανα­γκαί­ας πί­ε­σης, που επι­τρέ­πει την ομαλή τρο­φο­δο­σία του δι­κτύ­ου, προ­ϋ­πο­θέ­τει αντλιο­στά­σια, τα οποία λει­τουρ­γούν με ηλε­κτρι­κό ρεύμα. Κα­ταρ­ρέ­ο­ντος του ρεύ­μα­τος, κα­ταρ­ρέ­ει και το νερό, όπως συ­νέ­βη στην Πε­ντέ­λη, το Ψυ­χι­κό και την Πε­τρού­πο­λη.

Οι δύο πα­ρα­πά­νω αι­τί­ες βρί­σκο­νται πίσω και από τις δια­κο­πές που ση­μειώ­θη­καν στα δρο­μο­λό­για της ΤΡΑΙ­ΝΟ­ΣΕ την Τρίτη 16 Φε­βρουα­ρί­ου: δια­κο­πή ηλε­κτρι­κού ρεύ­μα­τος, λόγω κακής συ­ντή­ρη­σης του δι­κτύ­ου από τον ΔΕΔ­ΔΗΕ, και προ­βλή­μα­τα στις υπο­δο­μές, η ευ­θύ­νη των οποί­ων βα­ραί­νει τον ΟΣΕ. Στο σι­δη­ρο­δρο­μι­κό δί­κτυο ο πα­νο­μοιό­τυ­πος δια­χω­ρι­σμός που ακο­λου­θή­θη­κε με­τα­ξύ δι­κτύ­ου – υπο­δο­μών από την μια και λει­τουρ­γού από την άλλη, που το 2017 πέ­ρα­σε στα χέρια της κρα­τι­κής ιτα­λι­κής Ferrovie Stato Italiane ένα­ντι του αστεί­ου τι­μή­μα­τος ύψους 45 εκ. ευρώ, απο­δεί­χθη­κε ακάν­θι­νος.

Ο ΟΣΕ απαι­τεί από τους Ιτα­λούς τέλη  χρή­σης που οι τε­λευ­ταί­οι αρ­νού­νται να κα­τα­βά­λουν αμ­φι­σβη­τώ­ντας το πραγ­μα­τι­κό τους ύψος και επι­κα­λού­με­νοι επί­σης ότι το ελ­λη­νι­κό δη­μό­σιο τους οφεί­λει πολ­λα­πλά­σια ποσά (λόγω της εκτέ­λε­σης μη εμπο­ρι­κών δρο­μο­λο­γί­ων, τα λε­γό­με­να ΥΓΟΣ) που δεν έχει κα­τα­βάλ­λει έτσι ώστε να εμ­φα­νί­ζει δη­μο­σιο­νο­μι­κά πλε­ο­νά­σμα­τα. Κακές γλώσ­σες λένε ότι ανά­λο­γες συ­γκρού­σεις θα εμ­φα­νί­ζο­νταν και στον τομέα της ενέρ­γειας, αν η διοί­κη­ση του δι­κτύ­ου ακο­λου­θού­σε επι­θε­τι­κή εμπο­ρι­κή πο­λι­τι­κή και δεν έκρυ­βε τα προ­βλή­μα­τα κάτω από το χαλί, για να μη χα­λά­σει την ει­κό­να της ιδιω­τι­κής ενέρ­γειας.

Εκεί όμως που το ελ­λη­νι­κό κρά­τος εκτέ­θη­κε ανε­πα­νόρ­θω­τα ήταν στη Νέα Οδό, στο ύψος της Μα­λα­κά­σας. Ο υπουρ­γός Μι­χά­λης Χρυ­σο­χο­ΐ­δης βιά­στη­κε να αναγ­γεί­λει την δια­κο­πή της κυ­κλο­φο­ρί­ας στη Νέα Οδό, μόνο και μόνο για να μην ενερ­γο­ποι­η­θεί το πρό­στι­μο που προ­έ­βλε­πε ο νόμος 4663 που ψη­φί­στη­κε επί ΝΔ τον Ια­νουά­ριο του 2020.

Ένα μικρό χρο­νι­κό για το πώς φθά­σα­με στην ψή­φι­σή του είναι απα­ραί­τη­το για να φανεί ο βαθ­μός ελέγ­χου των κυ­βερ­νή­σε­ων από τις εται­ρεί­ες και η ασυ­δο­σία τους. Όλα ξε­κί­νη­σαν όταν στις 30 Δε­κεμ­βρί­ου 2019 το τμήμα της ΠΑΘΕ που δια­χει­ρί­ζε­ται η Νέα Οδός με σύμ­βα­ση πα­ρα­χώ­ρη­σης έκλει­σε λόγω της «Ζη­νο­βί­ας», όπως απο­κα­λέ­στη­κε εκεί­νο το κύμα κα­κο­και­ρί­ας. Το απο­τέ­λε­σμα ήταν να εγκλω­βι­στούν εκα­το­ντά­δες αυ­το­κί­νη­τα. Η Νέα Οδός με ανα­κοί­νω­σή της απέ­δω­σε την ευ­θύ­νη στους οδη­γούς που δεν έμει­ναν σπίτι τους… Η κυ­βέρ­νη­ση αντέ­δρα­σε κα­ρα­το­μώ­ντας τον αρ­μό­διο διοι­κη­τή Β’ Τμή­μα­τος Τρο­χαί­ας Αυ­το­κι­νη­το­δρό­μων Ατ­τι­κής, με εντο­λή του πρω­θυ­πουρ­γού, αντι­κα­θι­στώ­ντας τον επί δε­κα­ε­τί­ες διευ­θύ­νων σύμ­βου­λο της Νέας Οδού και διο­ρί­ζο­ντας στη θέση του «γα­λά­ζιο παιδί» και αλ­λά­ζο­ντας το νόμο.

Για την ακρί­βεια όταν δια­πι­στώ­θη­κε ότι στο μέχρι τότε νο­μι­κό οπλο­στά­σιο καμιά κυ­βέρ­νη­ση δεν είχε προ­βλέ­ψει να συ­μπε­ρι­λά­βει πρό­στι­μο για τους πα­ρα­χω­ρη­σιού­χους όταν απο­τυγ­χά­νουν να κά­νουν αυτό για το οποίο πλη­ρώ­νο­νται, δη­λα­δή να λει­τουρ­γή­σουν την πα­ρα­χώ­ρη­ση, συ­μπε­ριε­λή­φθη διά­τα­ξη που ορί­ζει το αυ­το­νό­η­το: «η δια­κο­πή κυ­κλο­φο­ρί­ας σε οποιο­δή­πο­τε τμήμα του βα­σι­κού και δευ­τε­ρεύ­ο­ντος εθνι­κού οδι­κού δι­κτύ­ου... απα­γο­ρεύ­ε­ται» (άρθρο 65). Σε πε­ρί­πτω­ση δε, που συμ­βεί κάτι τέ­τοιο το πρό­στι­μο ξε­κι­νά­ει από 5.000 ευρώ και φτά­νει το 1 εκ. ευρώ. «ανά­λο­γα με τη βα­ρύ­τη­τα του πε­ρι­στα­τι­κού».

Κι όταν φτά­νει η ώρα να εφαρ­μο­στεί ο νόμος που η ΝΔ ψή­φι­σε εμ­φα­νί­ζε­ται ο Μι­χά­λης Χρυ­σο­χο­ΐ­δης ως ο από μη­χα­νής θεός της Νέα Οδού, ως ο φύ­λα­κας άγ­γε­λος των κα­τα­σκευα­στι­κών εται­ρειών που τις βγά­ζει από τη δύ­σκο­λη θέση να δια­τη­ρή­σουν τη Νέα Οδό ανοι­χτή εν μέσω μιας κα­κο­και­ρί­ας γνω­στής δύο εβδο­μά­δες πριν. Πριν λοι­πόν φανεί η γύ­μνια τους σε εξει­δι­κευ­μέ­νο εξο­πλι­σμό και επαρ­κές κι εκ­παι­δευ­μέ­νο προ­σω­πι­κό κλεί­νει προ­λη­πτι­κά τη Νέα Οδό, κα­τα­φέρ­νο­ντας να εξοι­κο­νο­μή­σει έως κι 1 εκ. ευρώ. Η «πάσα» του Χρυ­σο­χο­ΐ­δη κα­νείς δεν ξέρει αν έγινε κα­τό­πι εντο­λής του ίδιου του πρω­θυ­πουρ­γού, δε­δο­μέ­νου ότι πρό­ε­δρος της εται­ρεί­ας ΤΕΡΝΑ (θυ­γα­τρι­κή της οποί­ας είναι η Νέα Οδός) είναι ο πε­θε­ρός του υπουρ­γού Επι­κρα­τεί­ας Γ. Γε­ρα­πε­τρί­τη. Το σί­γου­ρο είναι ότι οι πα­ρα­χω­ρή­σεις απο­δει­κνύ­ο­νται εστί­ες δια­φθο­ράς της πο­λι­τι­κής με την οι­κο­νο­μι­κή εξου­σία κι επι­ζή­μιες για τους πο­λί­τες.

Στη βάση της αρ­νη­τι­κής εμπει­ρί­ας των πα­ρα­χω­ρή­σε­ων, που αφορά όλες τις πα­ρα­χω­ρή­σεις αυ­το­κι­νη­τό­δρο­μων κι όχι μόνο τη Νέα Οδό, απο­τε­λεί σκάν­δα­λο η επι­μο­νή της κυ­βέρ­νη­σης  να ιδιω­τι­κο­ποι­ή­σει την Εγνα­τία Οδό. Δη­λα­δή, να την πα­ρα­χω­ρή­σει σε έναν ιδιώ­τη ο οποί­ος θα προ­στα­τεύ­ε­ται από έναν πο­λι­τι­κό κι από κοι­νού θα κλεί­νουν όποτε θέ­λουν την Εγνα­τία, μόνο και μόνο για να μη χάνει τα κέρδη του ο ιδιώ­της. Αντί­θε­τα δη­λα­δή απ’ ότι συμ­βαί­νει σή­με­ρα που το υπάρ­χον μο­ντέ­λο λει­τουρ­γί­ας της Εγνα­τί­ας έχει απο­δει­χτεί 100% απο­τε­λε­σμα­τι­κό για τους πο­λί­τες και το δη­μό­σιο, όπως έδει­ξαν οι ερ­γα­ζό­με­νοι με την πρό­σφα­τη με­λέ­τη τους. Μια ακόμη ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση αυ­το­κι­νη­το­δρό­μου, του μο­να­δι­κού αυ­το­κι­νη­το­δρό­μου που λει­τουρ­γεί χωρίς να απο­μυ­ζά κάθε τρεις και λίγο τον προ­ϋ­πο­λο­γι­σμό, θα προ­κα­λέ­σει ακόμη με­γα­λύ­τε­ρη επι­δεί­νω­ση των πα­ρε­χό­με­νων υπη­ρε­σιών στους πο­λί­τες!

Μπρο­στά σε αυτή τη νέα πραγ­μα­τι­κό­τη­τα οφεί­λου­με να ανα­γνω­ρί­σου­με ένα δίκιο στον Στέ­φα­νο Μάνο που με ανάρ­τη­σή του εξέ­φρα­σε την οργή του για τη δια­κο­πή του ρεύ­μα­τος λέ­γο­ντας ότι πρώτη φορά συμ­βαί­νει κάτι τέ­τοιο. Πρέ­πει όμως να προει­δο­ποι­ή­σου­με ότι ανά­λο­γα φαι­νό­με­να στο εξής συ­νε­χώς θα πολ­λα­πλα­σιά­ζο­νται κι αν όχι τον Στέ­φα­νο Μάνο του­λά­χι­στον την υπό­λοι­πη κοι­νω­νία που πρέ­πει να πα­λέ­ψει για την εκ­δί­ω­ξη με δια­δι­κα­σί­ες κα­τε­πεί­γο­ντος των επι­κίν­δυ­νων ιδιω­τών και την άμεση επα­να­κρα­τι­κο­ποί­η­ση όλων των δη­μό­σιων υπο­δο­μών!