Συνήθως γνωρίζουμε τις δύο πιο εμβληματικές γυναικείες μορφές της Επανάστασης του 1821, την Μπουμπουλίνα και τη Μαντώ Μαυρογένους, καθώς και τη θυσία των Σουλιωτισσών στο Ζάλογγο. Εντούτοις, υπήρξαν χιλιάδες ανώνυμες γυναίκες, που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην Επανάσταση, δρώντας στα μετόπισθεν.

Την ανά­δει­ξη αυτών των γυ­ναι­κών απο­κα­θι­στά η ιστο­ρι­κός Βα­σι­λι­κή Λάζου, στο βι­βλίο της, με τίτλο: «1821–Γυ­ναί­κες και Επα­νά­στα­ση» (εκ­δό­σεις Διό­πτρα, 2021). Βε­βαί­ως, έχει προη­γη­θεί το βι­βλίο της Κού­λας Ξη­ρα­δά­κη, «Γυ­ναί­κες του ’21» (εκ­δό­σεις Δω­δώ­νη-1995), το οποίο επα­νεκ­δό­θη­κε από τις εκ­δό­σεις Κου­κί­δα (Αθήνα, 2021). Όπως επι­ση­μαί­νει η Λάζου, μπο­ρεί την ιστο­ρία του 1821 να την έγρα­ψαν μόνο άντρες, όμως, «στα 200 χρό­νια από την έκρη­ξη της Επα­νά­στα­σης είναι και­ρός να απο­δώ­σου­με στις γυ­ναί­κες τη θέση του συν­δη­μιουρ­γού της Ιστο­ρί­ας».

Κατά συ­νέ­πεια, ξέ­χω­ρα από τις επι­φα­νείς προ­σω­πι­κό­τη­τες και τις επώ­νυ­μες, έχει εν­δια­φέ­ρον να δούμε τον ρόλο και των μη επώ­νυ­μων γυ­ναι­κών, όλων εκεί­νων των απλών γυ­ναι­κών του λαού που πρό­σφε­ραν με άλ­λους τρό­πους, εξί­σου ανα­γκαί­ους. «Ήταν αυτό που λέμε στρα­τιω­τι­κά η επι­με­λη­τεία του αγώνα». Επει­δή, οι ένο­πλοι άν­δρες τους έλει­παν στις μάχες, αυτές έφε­ραν τα βάρη της οι­κο­γέ­νειας: καλ­λιερ­γού­σαν τα χω­ρά­φια, με­γά­λω­ναν τα παι­διά, κα­τέ­φευ­γαν σε σπη­λιές για να σω­θούν (τις λε­γό­με­νες απο­κλεί­στρες). Όμως, βοη­θού­σαν και στις πο­λιορ­κί­ες, ιδιαί­τε­ρα σε πό­λεις ή κά­στρα,  με ποι­κί­λους τρό­πους. Επί της ου­σί­ας, οι γυ­ναί­κες «ήταν τα ερ­γα­τι­κά χέρια», στα με­τό­πι­σθεν των πο­λε­μι­κών συ­γκρού­σε­ων, επι­φορ­τι­σμέ­νες με τη με­τα­φο­ρά υλι­κών για τα οχυ­ρω­μα­τι­κά έργα ή την επι­σκευή τους. Επι­πλέ­ον, πή­γαι­ναν πο­λε­μο­φό­δια στα τείχη, μά­ζευαν μπά­λες από τα κα­νό­νια, φρό­ντι­ζαν για την πε­ρί­θαλ­ψη των ασθε­νών και των τραυ­μα­τιών τυ­λί­γο­ντάς τους με επι­δέ­σμους φτιαγ­μέ­νους από τα σε­ντό­νια τους, πα­ρα­σκεύ­α­ζαν αυ­το­σχέ­δια φάρ­μα­κα, πρό­σφε­ραν ρου­χι­σμό, μα­γεί­ρευαν και με­τέ­φε­ραν τρό­φι­μα στους άν­δρες πο­λε­μι­στές και είχαν ανα­λά­βει την ανα­ζή­τη­ση τρο­φής ή κα­τα­φυ­γί­ου.

Από την άλλη, κατά τη διάρ­κεια της Επα­νά­στα­σης, ήταν οι γυ­ναί­κες και τα παι­διά, τα βα­σι­κά θύ­μα­τα που υφί­στα­ντο τη θη­ριω­δία του κα­τα­κτη­τή (σφα­γές, λε­η­λα­σί­ες, τραυ­μα­τι­σμοί, αιχ­μα­λω­σί­ες, σκλα­βο­πά­ζα­ρα, προ­σφυ­γιά, πείνα, επι­δη­μί­ες, στε­ρή­σεις, φτώ­χεια, εξα­θλί­ω­ση, κ.λπ.). Όσον αφορά την τύχη αυτών που έπε­φταν στα χέρια των αντι­πά­λων, ήταν πολ­λές φορές τρα­γι­κή. «Ο βια­σμός ήταν μόνο η πρώτη φάση των δο­κι­μα­σιών», όπως επι­ση­μαί­νει η Λάζου.

Γε­νι­κά, ο ρόλος της γυ­ναί­κας ήταν αυ­στη­ρά προ­κα­θο­ρι­σμέ­νος τις πρώ­τες δε­κα­ε­τί­ες του 19ου αιώνα, με ελά­χι­στες προ­σβά­σεις στις νέες οι­κο­νο­μι­κές δρα­στη­ριό­τη­τες. Η ζωή και η δράση των γυ­ναι­κών κα­θο­ρί­ζο­νταν από γε­νι­κό­τε­ρους το­πι­κούς και τα­ξι­κούς πα­ρά­γο­ντες. Για πα­ρά­δειγ­μα, δια­φο­ρε­τι­κή ήταν η ζωή των γυ­ναι­κών στις νη­σιω­τι­κές πε­ριο­χές και δια­φο­ρε­τι­κή στις ηπει­ρω­τι­κές. Δια­φο­ρε­τι­κή στην πόλη και δια­φο­ρε­τι­κή στην ύπαι­θρο, όπως επί­σης δια­φο­ρε­τι­κή ήταν η ζωή των γυ­ναι­κών των ανώ­τε­ρων τά­ξε­ων από αυτήν των φτω­χών. Έτσι, εκεί όπου είχε ανα­πτυ­χθεί το εµπό­ριο και οι γυ­ναί­κες έρ­χο­νταν σε επαφή µε ξέ­νους πε­ρι­η­γη­τές, εµπό­ρους και ναυ­τι­κούς ή εκεί όπου οι γυ­ναί­κες συ­µμε­τεί­χαν στις πα­ρα­γω­γι­κές δρα­στη­ριό­τη­τες, η συ­μπε­ρι­φο­ρά τους ήταν δια­φο­ρε­τι­κή, απο­κτώ­ντας μια σχε­τι­κή ελευ­θε­ρία, σε αντί­θε­ση με εκεί­νες που ζού­σαν κλει­σμέ­νες και πε­ριο­ρι­σµέ­νες.

Όπως και να ’χει, εκτός ελά­χι­στων πε­ρι­πτώ­σε­ων, η πλειο­νό­τη­τα των γυ­ναι­κών δεν είχε δυ­να­τό­τη­τα πα­ρέμ­βα­σης, εξαι­τί­ας των κοι­νω­νι­κών πε­ριο­ρι­σμών, στη δια­μόρ­φω­ση της συ­νο­λι­κής δομής της ελ­λη­νι­κής κοι­νω­νί­ας. Όπως το­νί­ζει η Λάζου, «Πε­ριο­ρι­σμοί και έλ­λει­ψη μόρ­φω­σης κρα­τού­σαν ‘‘θε­ό­κλει­στε­ς’’ τις γυ­ναί­κες στο σπίτι, του­λά­χι­στον μέχρι να πα­ντρευ­τούν. Οι γάμοι κα­νο­νί­ζο­νταν από τις οι­κο­γέ­νειες. Η μόρ­φω­ση θε­ω­ρού­νταν πε­ριτ­τή […] Η γέν­νη­ση πολ­λών παι­διών σε νεαρή ηλι­κία με όλους τους κιν­δύ­νους που πε­ριέ­κλειε έφθει­ρε το γυ­ναι­κείο σώμα, όπως και η έλ­λει­ψη ασβε­στί­ου από τις πολ­λές εγκυ­μο­σύ­νες. Κα­μπού­ρες και στρα­βά πόδια από τις ρα­χί­τι­δες προ­στί­θε­ντο στις πα­ρα­μορ­φώ­σεις. Αρ­ρώ­στιες όπως η ευ­λο­γιά ση­μά­δευαν το πρό­σω­πο. Η φθορά ήταν πιο εμ­φα­νής στις γυ­ναί­κες των λαϊ­κών τά­ξε­ων που ασχο­λού­νταν με αγρο­τι­κές ερ­γα­σί­ες και συχνά υπο­σι­τί­ζο­νταν». Και συ­νε­χί­ζο­ντας, πα­ρα­τη­ρεί με εύ­στο­χο τρόπο πως «[…] οι γυ­ναί­κες βρέ­θη­καν να συμ­με­τέ­χουν με πα­θη­τι­κό τρόπο ενερ­γά στην πο­λε­μι­κή πε­ρι­πέ­τεια».

Αυτά και πολλά άλλα επι­χει­ρεί να ανα­δεί­ξει το βι­βλίο της Λάζου: να επα­να­προ­σεγ­γί­σει και να ανα­σύ­ρει από τις πηγές τη γυ­ναι­κεία πα­ρου­σία, κατά τη διάρ­κεια της Επα­νά­στα­σης του 1821, και να απο­δώ­σει στις γυ­ναί­κες τη θέση του συν­δη­μιουρ­γού της Ιστο­ρί­ας. Και επει­δή αυτό το βι­βλίο μιλά από την οπτι­κή γωνία των γυ­ναι­κών, επι­φέ­ρο­ντας ρωγ­μές στη μο­νό­πλευ­ρα έμ­φυ­λη οπτι­κή μας, γι’ αυτό και αξί­ζει να δια­βα­στεί.

Ετικέτες