Στις 15 Φεβρουαρίου 2003, πραγµατοποιήθηκε µια συντονισµένη ηµέρα αντιπολεµικών διαδηλώσεων σε όλο τον κόσµο, κατά την οποία άνθρωποι σε περισσότερες από 600 πόλεις εξέφρασαν την αντίθεσή τους στην επικείµενη ιµπεριαλιστική εισβολή στο Ιράκ.

Η ηµέρα αυτή  χα­ρα­κτη­ρί­στη­κε από τους ερευ­νη­τές  κοι­νω­νι­κών κι­νη­µά­των και το διε­θνή Τύπο της επο­χής ως «το µε­γα­λύ­τε­ρο γε­γο­νός δια­µαρ­τυ­ρί­ας στην αν­θρώ­πι­νη ιστο­ρία».

Σύ­µφω­να µε το BBC, έξι έως δέκα εκα­το­µµύ­ρια άν­θρω­ποι συ­µµε­τεί­χαν σε δια­δη­λώ­σεις σε έως και εξή­ντα χώρες του κό­σµου το Σαβ­βα­το­κύ­ρια­κο 15 και 16 Φε­βρουα­ρί­ου 2003. Οι µε­γα­λύ­τε­ρες δια­δη­λώ­σεις έγι­ναν στην Ευ­ρώ­πη. Τρία εκα­το­µµύ­ρια στη Ρώµη, 1,5 εκα­το­µµύ­ριο στη Μα­δρί­τη, πολ­λές δε­κά­δες χι­λιά­δες στο Σύ­ντα­γµα, βγή­καν στους δρό­µους ενά­ντια στην επι­κεί­µε­νη ει­σβο­λή στο Ιράκ.

Στις 28/2 σχο­λεία και πα­νε­πι­στή­µια έκλει­σαν µε αντι­πο­λε­µι­κή πα­νεκ­παι­δευ­τι­κή απερ­γία. Ακο­λού­θη­σαν δια­δη­λώ­σεις στο Πε­ντά­γω­νο και τη βάση της Σού­δας, ενά­ντια στην ελ­λη­νι­κή εµπλο­κή («το αίµα του Ιράκ στα χέρια σου Ση­µί­τη, που έδω­σες τη Σούδα, στον µπά­τσο του πλα­νή­τη»…) και τις διευ­κο­λύν­σεις προς τη «συ­µµα­χία των προ­θύ­µων» που ετοι­µα­ζό­ταν να αι­µα­το­κυ­λί­σει µετά το Αφ­γα­νι­στάν και το Ιράκ. 

Με την έναρ­ξη του πο­λέ­µου στο Ιράκ, στις 20/3, χι­λιά­δες µα­θη­τές κα­τέ­λα­βαν τα σχο­λεία τους και δια­δή­λω­σαν σε κάθε πόλη της χώρας. ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ κη­ρύσ­σουν στάση ερ­γα­σί­ας ενά­ντια στον πό­λε­µο στις 21 Μάρτη και οι δρό­µοι γε­µί­ζουν και πάλι, µε αντι­πο­λε­µι­κές ιαχές. Στις 29/3 θα πρα­γµα­το­ποι­η­θεί  αντι­πο­λε­µι­κή συ­ναυ­λία µε τη συ­µµε­το­χή πολ­λών καλ­λι­τε­χνών και µου­σι­κών συ­γκρο­τη­µά­των.

Οι πο­ρεί­ες της επο­χής προς την αµε­ρι­κα­νι­κή πρε­σβεία, µε εν­διά­µε­ση στάση τα γρα­φεία της ΕΕ και τη βρε­τα­νι­κή πρε­σβεία (του στε­νού συ­µµά­χου των ΗΠΑ, Τ. Μπλερ), θα µεί­νουν στην ιστο­ρία για τη µα­ζι­κό­τη­τα και το δυ­να­µι­σµό τους. Θα ξε­πε­ρα­στούν µόνο από τις µε­γα­λειώ­δεις αντι­µνη­µο­νια­κές κι­νη­το­ποι­ή­σεις του 2010-13.

Ιµπε­ρια­λι­σµός

Μετά την επί­θε­ση στους Δί­δυ­µους Πύρ­γους, ο τότε πρό­ε­δρος των ΗΠΑ Τζ. Μπους Τζού­νιορ κή­ρυ­ξε τον πό­λε­µο στο Αφ­γα­νι­στάν, στο πλαί­σιο του «πο­λέ­µου ενά­ντια στην τρο­µο­κρα­τία». Η κα­το­χή του Ιράκ, µιας χώρας που δεν είχε καµία απο­λύ­τως σχέση µε την επί­θε­ση στις 11 Σε­πτέ­µβρη, θα έβαζε τις ΗΠΑ σε πλε­ο­νε­κτι­κό­τε­ρη θέση απέ­να­ντι στους πα­γκό­σµιους αντα­γω­νι­στές τους όσον αφορά τον έλεγ­χο της Μέσης Ανα­το­λής. Ο «προ­λη­πτι­κός πό­λε­µος» της κυ­βέρ­νη­σης Μπους, έκρι­νε κάθε πρό­σχη­µα περί «διε­θνούς δι­καί­ου» ή της «νο­µι­µό­τη­τας» των απο­φά­σε­ων του ΟΗΕ, ως πε­ριτ­τή πο­λυ­τέ­λεια. Η «κα­ου­µπόι­κη» εξω­τε­ρι­κή πο­λι­τι­κή δεν ήταν προ­σω­πι­κό χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό του Μπους. Αντι­προ­σώ­πευε την εποχή της πα­γκό­σµιας κυ­ριαρ­χί­ας του αµε­ρι­κα­νι­κού ιµπε­ρια­λι­σµού, όπως αυτή είχε δια­µορ­φω­θεί από το 1989 και έπει­τα.

Με πρώτο βήµα την ανα­τρο­πή των Τα­λι­µπάν στο Αφ­γα­νι­στάν και κα­θο­ρι­στι­κό «σκα­λο­πά­τι» την κα­το­χή του Ιράκ, σειρά θα έπαιρ­νε η Συρία και το Ιράν. Το σχέ­διο πήρε το µε­γα­λε­πή­βο­λο όνοµα «νέα Μέση Ανα­το­λή». Το όνοµα της στρα­τιω­τι­κής επι­χεί­ρη­σης στο Ιράκ -«Σοκ και Δέος»- δεν απο­κά­λυ­πτε µόνο την τα­κτι­κή στο ίδιο το Ιράκ, αλλά και τον τρόπο µε τον οποίο θα προ­χω­ρού­σε συ­νο­λι­κά η «ανά­πλα­ση» του αρα­βο­µου­σου­λµα­νι­κού κό­σµου. Το αί­σθη­µα κυ­ριαρ­χί­ας της αµε­ρι­κα­νι­κής αστι­κής τάξης απέ­να­ντι στους αντα­γω­νι­στές της, κα­θο­δη­γού­σε εκεί­νη την εποχή τις επι­λο­γές των «γε­ρα­κιών» στο Λευκό Οίκο και το Πε­ντά­γω­νο. Η υπο­χώ­ρη­ση του αµε­ρι­κα­νι­κού ιµπε­ρια­λι­σµού και η ανά­δυ­ση ενός πο­λυ­πο­λι­κού και πιο απρό­βλε­πτου κό­σµου, δεν είχε ακόµα αρ­χί­σει να συ­ντε­λεί­ται.

Ο «ένο­πλος εκ­δη­µο­κρα­τι­σµός» του Ιράκ απέ­τυ­χε πα­τα­γω­δώς. Από το χάος που προ­κλή­θη­κε και τη βαρ­βα­ρό­τη­τα της αµε­ρι­κα­νι­κής κα­το­χής, γεν­νή­θη­κε η ιρα­κι­νή αντί­στα­ση, αλλά και ένας αι­µα­τη­ρός εµφύ­λιος, µε υπο­δαύ­λι­ση του θρη­σκευ­τι­κού µί­σους. Μέσα σε αυτές τις συν­θή­κες, φο­ντα­µε­ντα­λι­στι­κές ορ­γα­νώ­σεις, όπως το ISIS, έφτα­σαν να ελέγ­χουν ολό­κλη­ρες πε­ριο­χές και να κα­τα­πιέ­ζουν βά­ναυ­σα τους «άπι­στους» ντό­πιους. Το Δε­κέ­µβρη του 2011, οι τε­λευ­ταί­οι Αµε­ρι­κα­νοί φα­ντά­ροι απο­χω­ρού­σαν ητ­τη­µέ­νοι από το Ιράκ, χωρίς να έχει επι­τευ­χθεί ούτε ένας από τους στό­χους της ει­σβο­λής.

Αντί­κτυ­πος

Οι ει­κό­νες της κα­τε­στρα­µµέ­νης από τους αµε­ρι­κα­νι­κούς πυ­ραύ­λους αγο­ράς της Βα­γδά­της, των ακρω­τη­ρια­σµέ­νων παι­διών στα νο­σο­κο­µεία, των απελ­πι­σµέ­νων, δι­ψα­σµέ­νων και πει­να­σµέ­νων κα­τοί­κων των πό­λε­ων του νό­τιου Ιράκ απο­κά­λυ­πταν το πρα­γµα­τι­κό-απο­τρό­παιο πρό­σω­πο του πο­λέ­µου των ΗΠΑ και των συ­µµά­χων τους και τρο­φο­δο­τού­σαν το αντι­πο­λε­µι­κό αί­σθη­µα. Ο πό­λε­µος διε­ξα­γό­ταν κατά του ιρα­κι­νού πλη­θυ­σµού στο σύ­νο­λό του (όπως και µε τις πο­λυ­ε­τείς κυ­ρώ­σεις νω­ρί­τε­ρα) και όχι µόνο κατά του κα­θε­στώ­τος του Σα­ντάµ Χου­σε­ΐν.

Το κλίµα τρο­µο­ϋ­στε­ρί­ας που καλ­λιερ­γού­σαν τα επι­τε­λεία των κρα­τού­ντων και τα συ­στη­µι­κά ΜΜΕ, είχε απο­κρου­στεί από την µα­ζι­κή κι­νη­το­ποί­η­ση εκα­το­µµυ­ρί­ων αν­θρώ­πων. Ένα πο­λύ­µορ­φο κί­νη­µα που «έσπα­σε» την κοι­νω­νι­κή  συ­ναί­νε­ση ακόµη και µέσα στην καρ­διά της ιµπε­ρια­λι­στι­κής µη­τρό­πο­λης, των ίδιων των ΗΠΑ. Που ξε­σκέ­πα­σε την υπο­κρι­σία των δυ­τι­κο­ευ­ρω­παϊ­κών δυ­νά­µε­ων (Γαλ­λί­ας, Γε­ρµα­νί­ας) οι οποί­ες δια­φω­νού­σαν µε αυτό τον πό­λε­µο, επει­δή είχαν απο­κλει­στεί από τις ΗΠΑ, στη µοι­ρα­σιά της πε­ριο­χής.

Το ίδιο και η τότε ελ­λη­νι­κή κυ­βέρ­νη­ση Ση­µί­τη, που ασκού­σε εκεί­νη τη χρο­νιά την 6µηνη προ­ε­δρία της ΕΕ. Δια­κή­ρυτ­τε ότι είναι υπέρ της ει­ρή­νης και ταυ­τό­χρο­να πα­ρεί­χε κάθε διευ­κό­λυν­ση στην επέ­µβα­ση των Αµε­ρι­κά­νων στο Ιράκ, κυ­ρί­ως από τη Σούδα. Για αυτό και οι δια­δη­λώ­σεις ενά­ντια στην ελ­λη­νι­κή προ­ε­δρία και τη νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρη Ευ­ρώ­πη (Αθήνα, Ναύ­πλιο, Θεσ­σα­λο­νί­κη) το 2003, είχαν έντο­νο αντι­πο­λε­µι­κό στί­γµα, ενώ πολ­λές φορές δέ­χτη­καν την κα­τα­στο­λή από τα ΜΑΤ του «εκ­συγ­χρο­νι­στι­κού» ΠΑΣΟΚ. Πα­ρό­λα αυτά απέ­τρε­ψαν τη βα­θύ­τε­ρη συ­µµε­το­χή του ελ­λη­νι­κού κρά­τους στην ιµπε­ρια­λι­στι­κή επέ­µβα­ση στο Ιράκ.

Φό­ρουµ

Οι ανα­φο­ρές των εφη­µε­ρί­δων της επο­χής, υπερ­το­νί­ζουν τη ση­µα­σία του ίντερ­νετ στην επι­τυ­χία της 15 Φλε­βά­ρη. Παρά τη συ­µβο­λή του νέου µέσου στην επι­τυ­χία της πα­γκό­σµιας κι­νη­το­ποί­η­σης, κα­θο­ρι­στι­κή ήταν η δράση «από τα κάτω» χι­λιά­δων ακτι­βι­στών, κι­νη­µα­τι­κών δι­κτύ­ων, συν­δι­κά­των, ορ­γα­νώ­σε­ων και κο­µµά­των της Αρι­στε­ράς. Και ει­δι­κά των δυ­νά­µε­ων που είχαν βρε­θεί στην πρώτη γρα­µµή του διε­θνούς κι­νή­µα­τος ενά­ντια στη νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρη κα­πι­τα­λι­στι­κή πα­γκο­σµιο­ποί­η­ση, µε τις εµβλη­µα­τι­κές µέρες δρά­σης στο Σιάτλ το 1999, την Πράγα το 2000, τη Γέ­νο­βα το 2021 και κε­ντρι­κό σύν­θη­µα το «ένας άλλος κό­σµος είναι εφι­κτός!».

Οι διορ­γα­νώ­σεις των Φό­ρουµ προ­έ­κυ­ψαν σαν ανά­γκη κα­λύ­τε­ρης συ­ζή­τη­σης, συ­ντο­νι­σµού και προ­γρα­µµα­τι­σµού του διε­θνούς κι­νή­µα­τος.  Η πρώτη συ­νά­ντη­ση του Ευ­ρω­παϊ­κού Κοι­νω­νι­κού Φό­ρουµ, το Νο­έ­µβριο του 2002 στη Φλω­ρε­ντία, όρισε την 15η Φλε­βά­ρη σαν ηµέρα πα­γκό­σµιας αντι­πο­λε­µι­κής δρά­σης. Το αντι­πο­λε­µι­κό κί­νη­µα ήδη είχε ανα­λά­βει δράση ενά­ντια στον πό­λε­µο στο Αφ­γα­νι­στάν. Κά­ποιες δυ­νά­µεις αντέ­δρα­σαν µε αµφι­τα­λα­ντεύ­σεις: ο Συ­να­σπι­σµός εδώ, ή το ATTAC στρά­φη­καν στη γρα­µµή των «ίσων απο­στά­σε­ων». Η ει­σβο­λή στο Ιράκ, έκανε την αντι­µε­τώ­πι­ση του ιµπε­ρια­λι­σµού και του πο­λέ­µου απο­λύ­τως κε­ντρι­κό ζή­τη­µα, παρά τις θε­ω­ρί­ες περί «Αυ­το­κρα­το­ρί­ας» και µιας κά­ποιας «πα­γκό­σµιας µορ­φής κυ­ριαρ­χία» που ήταν αρ­κε­τά δια­δο­µέ­νες στο κί­νη­µα τότε.

Τε­λι­κά, το διε­θνές κί­νη­µα κα­τόρ­θω­σε να συ­νεν­νοη­θεί και να ορ­γα­νώ­σει µε­γά­λες και συ­ντο­νι­σµέ­νες αντι­πο­λε­µι­κές δια­δη­λώ­σεις, πρω­το­φα­νούς µε­γέ­θους και ση­µα­ντι­κής ορµής. Πα­ρό­λο που δεν έφτα­σαν για να ακυ­ρώ­σουν ή για να στα­µα­τή­σουν τον πό­λε­µο, ύψωσε το δικό του ανά­στη­µα, αµφι­σβή­τη­σε την κυ­ριαρ­χία των ισχυ­ρών και έπει­σε εκα­το­µµύ­ρια ότι ο ιµπε­ρια­λι­σµός δεν είναι ανί­κη­τος. Ότι η µόνη πρα­γµα­τι­κή υπερ­δύ­να­µη είναι οι λαοί και η από­φα­σή τους να πα­λέ­ψουν ενά­ντια στον πό­λε­µο, στον νε­ο­φι­λε­λευ­θε­ρι­σµό και τον ρα­τσι­σµό.

Ταυ­τό­χρο­να, η αντι­πο­λε­µι­κή πάλη συ­νέ­βα­λε στη δια­µόρ­φω­ση µιας νέας γε­νιάς αγω­νι­στών-τριών που πύ­κνω­σαν τις γρα­µµές του στρα­το­πέ­δου µας, στις µάχες της επό­µε­νης πε­ριό­δου, εδώ και διε­θνώς: άρθρο 16 και κα­τα­λή­ψεις για τους νό­µους Γιαν­νά­κου, λι­τό­τη­τα δια­κυ­βέρ­νη­σης Κώστα Κα­ρα­µαν­λή στην Ελ­λά­δα, «Όχι» στο Ευ­ρω­σύ­ντα­γµα και σύ­µφω­νο πρώ­της απα­σχό­λη­σης στη Γαλ­λία, ανα­βρα­σµός και «ροζ» κύµα στη Λα­τι­νι­κή Αµε­ρι­κή, αλ­λη­λεγ­γύη στην Πα­λαι­στί­νη κλπ.

Αρι­στε­ρά

Οι πα­ρα­πά­νω εµπει­ρί­ες υπήρ­ξαν επί­σης κο­µβι­κές για την κουλ­τού­ρα της ρι­ζο­σπα­στι­κής και αντι­κα­πι­τα­λι­στι­κής Αρι­στε­ράς, στην Ελ­λά­δα. Μια κουλ­τού­ρα δια­λό­γου και σε­βα­σµού στην δια­φο­ρε­τι­κή άποψη µέσα από την σύν­θε­ση, µια κουλ­τού­ρα κοι­νής δρά­σης και µιας δια­λε­κτι­κής σχέ­σης των κι­νη­µά­των µε το πο­λι­τι­κό υπο­κεί­µε­νο. Πάντα µαζί µε το αί­τη­µα για την ενό­τη­τα της Αρι­στε­ράς (και) στο πο­λι­τι­κό πεδίο. Ένας από τους πιο ση­µα­ντι­κούς στα­θµούς σε αυτή την δια­δρο­µή υπήρ­ξε και η δράση του Ελ­λη­νι­κού Κοι­νω­νι­κού Φό­ρουµ ιδιαί­τε­ρα κατά το εξά­µη­νο της ελ­λη­νι­κής προ­ε­δρί­ας της ΕΕ το 2003. Οι δυ­νά­µεις που συ­γκρό­τη­σαν τον πρώτο ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ έκα­ναν τα πρώτα κοινά τους βή­µα­τα µέσα σε αυτές τις διερ­γα­σί­ες.

Σή­µε­ρα, στον καιρό της «πο­λυ­κρί­σης» του κα­πι­τα­λι­σµού και της όξυν­σης του ιµπε­ρια­λι­στι­κού αντα­γω­νι­σµού, που οδη­γούν την αν­θρω­πό­τη­τα στην πο­λε­µι­κή, κοι­νω­νι­κή και οι­κο­λο­γι­κή κα­τα­στρο­φή, η οι­κο­δό­µη­ση της µα­ζι­κής αντί­στα­σης και της αρι­στε­ρής απά­ντη­σης στη βαρ­βα­ρό­τη­τα, είναι η µόνη ελ­πι­δο­φό­ρα προ­ο­πτι­κή για τον κόσµο µας. Σή­µε­ρα, πε­ρισ­σό­τε­ρο από κάθε άλλη φορά, µπρο­στά στις µε­γά­λες προ­κλή­σεις που έχου­µε µπρο­στά µας, χρειά­ζε­ται να δι­δα­χθού­µε από τα θε­τι­κά στοι­χεία του 2003. Τόσο για τον τρόπο απο­τε­λε­σµα­τι­κής δρά­σης ενά­ντια στον πό­λε­µο, τη φτώ­χεια και τον ρα­τσι­σµό, όσο και για τη µε­θο­δο­λο­γία ανα­συ­γκρό­τη­σης της µα­χη­τι­κής Αρι­στε­ράς.

*Ανα­δη­μο­σί­ευ­ση από την Ερ­γα­τι­κή Αρι­στε­ρά

Ετικέτες