Bρισκόμαστε μερικά βήματα πριν το τέλος της μάχης των δημοτικών εκλογών. Στο Δήμο Θεσσαλονίκης, η μάχη έχει ξεκινήσει 5 χρόνια πριν με τη δημιουργία του ενωτικού, ριζοσπαστικού σχήματος «Η Πόλη Ανάποδα», που ανεξάρτητα από προεκλογική περίοδο ή μη αγωνίζεται για την ζωή μας στην πόλη μας και μετράει ήδη νίκες εντός κι εκτός του δημοτικού συμβουλίου.
Πρώτη στάση ήταν το οικόπεδο στην Χαριλάου, στην περιοχή της αλυσίδας. Η διοίκηση με την πρώτη ευκαιρία έσπευσε να παραδώσει το προορισμένο για νηπιαγωγείο οικόπεδο στους ιδιώτες δικαιούχους του. Με πρωτοβουλία της «Πόλη Ανάποδα» ο κόσμος της περιοχής αντέδρασε και προχώρησε σε συλλογή υπογραφών και τοπικές κινητοποιήσεις ανατρέποντας τα σχέδια της διοίκησης και, παράλληλα, εμπνέοντας κατοίκους και σε άλλες γειτονιές στα ανατολικά του δήμου Θεσσαλονίκης να ανοίξουν αγώνες για την υπεράσπιση των δημόσιων χώρων και πάρκων.
Αντίστοιχο παράδειγμα, η γειτονιά του Κρυονερίου που σε συνεργασία με τους/τις κατοίκους, το σχήμα μας πέτυχε την αποτροπή της τσιμεντοποίησης του ρέματος με ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Αλλά και στα Τροχιοδρομικά, οι κάτοικοι με τη βοήθεια της ΠΑ μπόρεσαν να μπλοκάρουν την ανέγερση πολυκατοικίας σε ελεύθερο χώρο που προοριζόταν για χώρο αθλητισμού.
Ανοίγοντας, επίσης, τη συζήτηση γύρω από την πλατεία Ελευθερίας και αναδεικνύοντας το αίτημα να γίνει πάρκο μνήμης υπέρ της Εβραϊκής Κοινότητας, η Πόλη Ανάποδα ενέπνευσε τους/τις κατοίκους να ενεργοποιηθούν και να παλέψουν μαζί της.
Σε μια πόλη με ελάχιστους ελεύθερους χώρους, σε ένα δήμο με περιορισμένες δημόσιες δομές, η διοίκηση Ζέρβα, χωρίς καμία ένσταση το δημοτικό συμβούλιο, επιτρέπει τα οικόπεδα της εκκλησίας να γίνουν ξενοδοχεία, ανάμεσα σε αυτά και οικόπεδα στο κέντρο της πόλης, όπως αυτό στην συμβολή Εθνικής Αμύνης και Τσιμισκή. Απέναντι στη στάση της διοίκησης που στοχεύει στη μετατροπή κάθε ελεύθερου χώρου σε χώρο οικονομικής εκμετάλλευσης από το ιδιωτικό κεφάλαιο, η Πόλη Ανάποδα στάθηκε και θα συνεχίσει να στέκεται ανάχωμα.
Ανοιχτές μάχες
Σε ό,τι αφορά τις ανοιχτές μάχες, η ΠΑ συνεχίζει να παλεύει εδώ και 4 χρόνια ενάντια στους ρύπους από την δήθεν ανάπτυξη και τα έργα που αυτή συνεπάγεται.
Πρώτο ζήτημα που άνοιξε είναι αυτό της καύσης των σκουπιδιών από το εργοστάσιο του Τιτάν. Παρά τις επιστημονικές μελέτες, που αποδεικνύουν τις βλαβερές συνέπειες της καύσης απορριμμάτων στην υγεία ή και τη ζωή των κατοίκων, παρά το γεγονός ότι το εργοστάσιο της «ΤΙΤΑΝ» στη Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε κατοικημένη περιοχή, στην ήδη επιβαρυμένη περιβαλλοντικά Ευκαρπία και τη Δυτική Θεσσαλονίκη, προτεραιότητα φαίνεται να είναι ξανά η εξυπηρέτηση του μεγάλου κεφαλαίου.
Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, που ο δημόσιος διάλογος περιστράφηκε αρκετά γύρω από τις πλημμύρες και την κλιματική αλλαγή, ως Πόλη Ανάποδα θέσαμε επιτακτικά το ζήτημα της αξιοποίησης του χώρου της ΔΕΘ. Το κέντρο είναι υψηλά φορτωμένο με ρύπους ενώ η Θεσσαλονίκη πρόκειται για την Ευρωπαϊκή πόλη με το λιγότερο πράσινο ανά κάτοικο. Η πρόταση της παρούσας διοίκησης απέναντι σε αυτό είναι η ανάπλασης του χώρου της ΔΕΘ σε 20όροφο ξενοδοχείο. Αντίθετα, ως Πόλη Ανάποδα υποστηρίζουμε την μεταφορά της ΔΕΘ στα δυτικά και τη μετατροπή του χώρου σε μητροπολιτικό πάρκο που θα δώσει ανάσα στις κατοίκους του κέντρου. Σε αυτό το πλαίσιο η Πόλη Ανάποδα συνεργάστηκε με τους πολίτες μέσω της πρωτοβουλίας «Η ΔΕΘ Μητροπολιτικό Πάρκο για μια Βιώσιμη Θεσσαλονίκη» οργανώνοντας ενημερωτικές εκδηλώσεις και δρώμενα.
Τρίτο πολύ σημαντικό επίδικο με το οποίο αναμετριέται η Πόλη Ανάποδα είναι η δημιουργία του σταθμού μεταφόρτωσης LNG. Πρόκειται για μια Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου LNG εντός του όρμου της Θεσσαλονίκης, σε απόσταση μόλις τριών χιλιομέτρων περίπου από τις ακτές. Το έργο προβλέπεται να έχει καταστροφικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα για την πόλη. Αρχικά, η καύση και η μεταφορά LNG, συνεπάγεται τη διαρροή μεθανίου (CH4), το οποίο είναι πιο επιβλαβές ως αέριο θερμοκηπίου σε σύγκριση με το διοξείδιο του άνθρακα (CO2) κατά σχεδόν 80 φορές. Ειδικά στην πόλη μας, η θαλάσσια αύρα θα μεταφέρει καθημερινά τους ρύπους αυτούς από σε ολόκληρη την πόλη, με επιπτώσεις στην υγεία και την ποιότητα ζωής. Ακόμη, η λειτουργία της μονάδας θα επιφέρει καταστροφικές αλλαγές στη θαλάσσια ζωή με αποτέλεσμα την πλήξη της αλιείας και των μυδοκαλλιεργειών, αλλά και των βιότοπων, στις εκβολές των ποταμών Αξιού, Λουδία, Γαλλικού και Αλιάκμονα. Επίσης, το έργο απειλεί και την ασφάλεια τόσο των εργαζομένων, όσο και των κατοίκων της περιοχής. Ενδεχόμενο ατύχημα μπορεί να οδηγήσει σε έκρηξη και πυρκαγιά. Στην περίπτωση ανάφλεξης του αερίου, οι ατμοί LNG μπορεί να μετατραπούν σε ακατάσβεστη φλεγόμενη «πύρινη λίμνη» με εξαιρετικά υψηλή θερμοκρασία, η οποία μπορεί να προκαλέσει εγκαύματα και σε απόσταση ενάμισι χιλιομέτρου, ενώ το φλεγόμενο νέφος θα μετακινείται ώσπου να εξαντληθεί το αέριο. Απέναντι σε αυτό, ως σχήμα συμμετέχουμε σε όλες τις συνελεύσεις που έχουν δημιουργηθεί και επιδιώκουμε τη σύνδεση με αντίστοιχους αγώνες που γίνονται ήδη στον Βόλο και την Αλεξανδρούπολη, αλλά και με το παγκόσμιο κίνημα ενάντια στην κλιματική κρίση.
Flyover
Τέλος, μια άλλη συζήτηση που έχει ανοίξει επιτακτικά στην τοπική κοινωνία είναι η κατασκευή του flyover, ενός αυτοκινητοδρόμου, δηλαδή, πάνω από τον ήδη υπάρχοντα. Ενώ η κυκλοφοριακό στην Εσωτερική Περιφερειακή, είναι ήδη ένα σοβαρό πρόβλημα της πόλης, η αφαίρεση μίας από τις τρεις λωρίδες για ένα απροσδιόριστο χρονικό διάστημα είναι σίγουρο πως θα το επιδεινώσει δυσκολεύοντας την καθημερινότητα στη Θεσσαλονίκη. Ενώ ακόμα και η ολοκλήρωση του έργου, δε θα λύσει το κυκλοφοριακό. Η απάντηση στο πρόβλημα δεν είναι να αυξηθεί ο χώρος που καταλαμβάνουν τα ΙΧ αλλά, αντίθετα, αυτά να μειωθούν. Γι΄αυτό και Η Πόλη Ανάποδα διεκδικεί τα 500 εκατομμύρια που θα στοιχίσει ο Flyover, δαπανηθούν για ένα δίκτυο δημόσιας συγκοινωνίας που θα αποτρέπει τη χρήση του ΙΧ ενώ ταυτόχρονα προτείνει την ανάπτυξη μια πολιτικής προώθησης της χρήσης του ποδηλάτου.
Είναι φανερό πως τα αναπτυξιακά σχέδια του Ζέρβα σημαίνουν ΙΧ στη θέση των δέντρων (όπως είδαμε και με τις μαζικές κοπές πριν το Καλοκαίρι), σημαίνουν μια πόλη αποπνικτική, γεμάτη καυσαέρια, δύσκολη να κυκλοφορήσεις και γεμάτη ρύπους από τα αέρια τουLNG. Για να αντιταχθούμε πραγματικά σε αυτό το δυστοπικό ενδεχόμενο, για να συνεχίσουμε να έχουμε νίκες χρειαζόμαστε ένα σχήμα αριστερό, ριζοσπαστικό και ενωτικό όπως η Πόλη Ανάποδα που απέδειξε ότι συλλογικά και με τους αγώνες μας μπορούμε να νικάμε.Στις 8 Οκτώβρη, γυρίζουμε την πόλη ανάποδα, την κάνουμε ανθρώπινη για εμάς που δουλεύουμε, που σπουδάζουμε που ζούμε σε αυτήν! Κάνουμε πράξη το «Η πόλη στα χέρια των κατοίκων της»!
*Αναδημοσίευση από την Εργατική Αριστερά