Ύστερα και από την επίθεση στο Mall, είναι πλέον φανερό ότι τον τελευταίο καιρό βρισκόμαστε μπροστά σε ένα ανοδικό κύκλο του φαινομένου της ατομικής τρομοκρατίας, μέσω μιας σειράς επιθέσεων σε συμβολικούς στόχους.

1. Στις μέχρι στιγ­μής πε­ρι­πτώ­σεις οι στό­χοι ήταν σύμ­βο­λα και πρό­σω­πα είτε της πο­λι­τι­κής εξου­σί­ας (γρα­φεία της ΝΔ, αδερ­φός Κε­δί­κο­γλου) είτε της οι­κο­νο­μι­κής (Mall) είτε της δη­μο­σιο­γρα­φι­κής ελίτ (επι­θέ­σεις σε σπί­τια με­γα­λο­δη­μο­σιο­γρά­φων). Αν και είναι προ­φα­νές ότι κερ­δι­σμέ­νη από την υπό­θε­ση τρο­μο­κρα­τία βγαί­νει η κυ­βέρ­νη­ση, η εύ­κο­λη ανα­ζή­τη­ση απα­ντή­σε­ων σε «σκο­τει­νά κέ­ντρα», παρά την υπαρ­κτή δράση πα­ρα­κρα­τι­κών μη­χα­νι­σμών, πε­ρισ­σό­τε­ρο συ­σκο­τί­ζει τη συ­ζή­τη­ση: όχι μόνο με­τα­φέ­ρει στο πα­ρα­σκή­νιο τη βία που ασκεί εδώ και τρία χρό­νια το σύ­στη­μα στα λαϊκά στρώ­μα­τα, άλλα απο­συ­σχε­τί­ζει την πι­θα­νό­τη­τα ομά­δες ή ορ­γα­νώ­σεις που δρουν εκτός των πλαι­σί­ων του ορ­γα­νω­μέ­νου ερ­γα­τι­κού και λαϊ­κού κι­νή­μα­τος να απα­ντή­σουν «εδώ και τώρα» με τρόπο που αυτές θε­ω­ρούν «δυ­να­μι­κό». Η «προ­βο­κα­το­ρο­λο­γία» μοι­ραία απο­δέ­χε­ται την κυ­ρί­αρ­χη αφή­γη­ση, όπου είναι φυ­σιο­λο­γι­κό να υπάρ­χει μια πρω­το­φα­νής «αν­θρω­πι­στι­κή κα­τα­στρο­φή», άν­θρω­ποι που δεν μπο­ρούν να αντι­με­τω­πί­σουν το κρύο, δε­κά­δες χι­λιά­δες άστε­γοι και χι­λιά­δες αυ­το­κτο­νί­ες, αλλά την ίδια στιγ­μή δεν υπάρ­χει κα­νέ­να έρει­σμα σε αυτή την κα­τά­στα­ση ώστε κά­ποια ομάδα να στο­χο­ποι­ή­σει κά­ποιο σύμ­βο­λο της εξου­σί­ας. Εύ­λο­γα έτσι η επί­θε­ση μπο­ρεί και πα­ρου­σιά­ζε­ται είτε σαν «επί­θε­ση στη δη­μο­κρα­τία» είτε σαν «δράση πα­ρα­κρα­τι­κών». Επι­πλέ­ον, η προ­βο­κα­το­ρο­λο­γία είναι ο πιο εύ­κο­λος τρό­πος ώστε να μη μπει κα­νείς στον κόπο να απα­ντή­σει στο γιατί ύστε­ρα από 2,5 χρό­νια  που έχουν με­σο­λα­βή­σει τε­ρά­στιες απερ­για­κές κι­νη­το­ποι­ή­σεις, εξε­γερ­σια­κά φαι­νό­με­να και η εκ­θε­τι­κή άνο­δος της ρι­ζο­σπα­στι­κής Αρι­στε­ράς στην ελ­λη­νι­κή κοι­νω­νία, όχι μόνο δεν έχου­με κα­τα­φέ­ρει να υπε­ρα­σπι­στού­με τα στοι­χειώ­δη, αλλά βιώ­νου­με μια πρω­τό­γνω­ρη κοι­νω­νι­κή εξα­θλί­ω­ση και έναν ρα­γδαία ανα­πτυσ­σό­με­νο εκ­φα­σι­σμό.

2. Εν­νο­εί­ται ότι αυτό σε καμία πε­ρί­πτω­ση δεν δι­καιο­λο­γεί τους όποιους αυ­τό­κλη­τους «Ζορό», που κα­τα­φέρ­νουν το εντε­λώς ανά­πο­δο από αυτό που υπο­τί­θε­ται ότι θέ­λουν να πο­λε­μή­σουν. Πέραν της δε­δο­μέ­νης ιστο­ρι­κής απο­τυ­χί­ας της ατο­μι­κής τρο­μο­κρα­τί­ας, που οδή­γη­σε σε τρα­γι­κές ήττες ολό­κλη­ρα κι­νή­μα­τα στο πα­ρελ­θόν, είναι φα­νε­ρό ότι και σή­με­ρα θα απο­τε­λέ­σει σο­βα­ρό όπλο στη φα­ρέ­τρα «του νόμου και της τάξης» της κυ­βέρ­νη­σης ενά­ντια στο κί­νη­μα. Κρί­νο­ντας μά­λι­στα από τα απο­τε­λέ­σμα­τα του κλί­μα­τος των τε­λευ­ταί­ων ημε­ρών, με ερ­γα­λείο τα χτυ­πή­μα­τα των ομά­δων ατο­μι­κής τρο­μο­κρα­τί­ας, η κυ­βέρ­νη­ση επι­χει­ρεί να στρι­μώ­ξει την Αρι­στε­ρά, βα­θαί­νο­ντας το με­τα­σχη­μα­τι­σμό του κρά­τους έκτα­κτης ανά­γκης. Η φόρ­μου­λα είναι απλή: η ιδε­ο­λο­γία της με­τα­πο­λί­τευ­σης, οι απερ­γί­ες, οι δια­δη­λώ­σεις, οι κα­τα­λή­ψεις, το άσυλο στα πα­νε­πι­στή­μια, οι μι­σθοί, τα επι­δό­μα­τα και ο συν­δι­κα­λι­σμός θα πα­ρου­σιά­ζο­νται θολά σαν ένα συ­νε­χές με την ατο­μι­κή τρο­μο­κρα­τία, θα δι­κά­ζο­νται νυ­χθη­με­ρόν στα ΜΜΕ γιατί τρό­πον τινά οπλί­ζουν τα χέρια των τρο­μο­κρα­τών, και θα ενο­χο­ποιού­νται όλα συλ­λή­βδην. Το μή­νυ­μα είναι σαφές: η Αρι­στε­ρά και τα συν­δι­κά­τα πρέ­πει να συμ­βά­λουν στη δια­τή­ρη­ση κλί­μα­τος κοι­νω­νι­κής ει­ρή­νης για να βγει η χώρα από την κρίση, δια­φο­ρε­τι­κά θα χρε­ω­θούν την έμ­με­ση υπο­κί­νη­ση τρο­μο­κρα­τι­κών πρά­ξε­ων ή την «πο­λί­τι­κή αυ­τουρ­γία» σε αυτές.

3. Σε αντί­θε­ση με όσους θε­ω­ρούν ότι η ατο­μι­κή τρο­μο­κρα­τία μπο­ρεί να απο­μο­νω­θεί από τις δυ­νά­μεις του  «συ­νταγ­μα­τι­κού τόξου», η ανά­πτυ­ξη της ατο­μι­κής τρο­μο­κρα­τί­ας μάλ­λον θα είναι συμ­με­τρι­κή της υπο­χώ­ρη­σης του ερ­γα­τι­κού κι­νή­μα­τος και της οπι­σθο­χώ­ρη­σης της  Αρι­στε­ράς. Όσο το ερ­γα­τι­κό κί­νη­μα και η Αρι­στε­ρά θα χά­νουν θέ­σεις από τον αντί­πα­λο, και όλο το τε­λευ­ταίο διά­στη­μα αυτό συμ­βαί­νει, στο έδα­φος της από­γνω­σης και της απελ­πι­σί­ας και της δο­μι­κής κα­θη­με­ρι­νής βίας, τα φαι­νό­με­να ατο­μι­κής βίας και τρο­μο­κρα­τί­ας πι­θα­νό­τα­τα θα εντα­θούν. Με το να θε­ω­ρεί κα­νείς ότι με το να εντάσ­σε­ται σε «συ­νταγ­μα­τι­κά τόξα», ίσως έτσι ο αντί­πα­λος να εξευ­με­νι­στεί και να μειώ­σει την έντα­ση της επί­θε­σης, αφού έτσι θα του απο­δεί­ξου­με ότι εί­μα­στε στην ίδια πλευ­ρά, κα­τα­φέρ­νει τα εντε­λώς αντί­θε­τα απο­τε­λέ­σμα­τα. Όχι μόνο ο αντί­πα­λος εξα­γριώ­νε­ται, αφού βλέ­πει ότι απέ­να­ντί του έχει μια Αρι­στε­ρά εντε­λώς ευά­λω­τη στις πιέ­σεις του, αλλά δυ­στυ­χώς αφή­νο­νται εντε­λώς έκ­θε­τα πο­λι­τι­κά και ιδε­ο­λο­γι­κά στις επι­θέ­σεις του τα κοι­νω­νι­κά στρώ­μα­τα τα οποία δέ­χο­νται την πιο ανε­λέ­η­τη τα­ξι­κή επί­θε­ση. Και εκεί είναι που βρί­σκουν έδα­φος όλες οι αυ­τα­πά­τες και η μι­κρο­α­στι­κή ανυ­πο­μο­νη­σία για την ανά­πτυ­ξη της ατο­μι­κής τρο­μο­κρα­τί­ας. Η Ιτα­λία του ιστο­ρι­κού συμ­βι­βα­σμού του PCI και των Ερυ­θρών Τα­ξιαρ­χιών είναι το πιο τρα­γι­κό πα­ρά­δειγ­μα αυτής της πε­ρί­πτω­σης.
 
4. Τις τε­λευ­ταί­ες μέρες έχει απο­κα­λυ­φθεί πλή­ρως η υπο­κρι­σία και η επι­κιν­δυ­νό­τη­τα της θε­ω­ρί­ας των δύο άκρων και για ποιους λό­γους όλα τα αστι­κά κόμ­μα­τα και ΜΜΕ την έχουν φι­λο­τε­χνή­σει και την ανα­πα­ρά­γουν με επι­μέ­λεια τό­σους μήνες. Οι φα­ρι­σαί­οι τη­λε-ει­σαγ­γε­λείς που απαι­τούν από το ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ να κα­τα­δι­κά­σει τη βία «απ' όπου κι αν προ­έρ­χε­ται» όταν πρό­κει­ται για την κα­τά­λη­ψη της villa amalias ή για τη φρα­στι­κή επί­θε­ση στον Κα­μί­νη, το­πο­θε­τώ­ντας θε­ω­ρη­τι­κά στο ένα άκρο την κι­νη­μα­τι­κή βία και στο άλλο τη φα­σι­στι­κή, δεν τόλ­μη­σαν στην πράξη να κά­νουν το ίδιο από τον Μι­χα­λο­λιά­κο, όταν βρέ­θη­καν 50 φυλ­λά­δια της συμ­μο­ρί­ας του στο σπίτι ενός φα­σί­στα που έσφα­ξε ένα με­τα­νά­στη γιατί… του έκλει­σε το δρόμο με το πο­δή­λα­το. Αντί­θε­τα, από τα κα­νά­λια που έστη­σαν δε­κά­δες πάνελ δι­κά­ζο­ντας για μέρες το ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ για τη villa amalias, δεν ακού­στη­κε ποτέ καν το όνομα της Χρυ­σής Αυγής και της σχέ­σης των δο­λο­φό­νων μαζί της. Δεν κα­τα­δί­κα­σαν ποτέ τους υπεύ­θυ­νους για τις χι­λιά­δες αυ­το­κτο­νί­ες απελ­πι­σμέ­νων αν­θρώ­πων, για τους δε­κά­δες χι­λιά­δες άστε­γους, για τα χι­λιά­δες πα­γω­μέ­να νοι­κο­κυ­ριά. Για αυ­τούς η υπε­ρά­σπι­ση της αδι­κί­ας βα­φτί­ζε­ται τάξη και νο­μι­μό­τη­τα ενώ η αντί­στα­ση σε αυτήν «άκρο». Στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα,  η άρ­χου­σα τάξη μέσω της θε­ω­ρί­ας των δύο άκρων έχει ξε­κά­θα­ρο στόχο να κρύ­ψει τη σύ­μπλευ­ση της ατζέ­ντας της κυ­βέρ­νη­σης με εκεί­νη της Χρυ­σής Αυγής και να ενο­χο­ποι­ή­σει την Αρι­στε­ρά και το κί­νη­μα, έχο­ντας μά­λι­στα ήδη κερ­δί­σει πό­ντους σε αυτήν τη μάχη.

Όμως γι' αυτό ευ­θύ­νες βρί­σκο­νται και στη δική μας τη μεριά, και μά­λι­στα πολύ σο­βα­ρές. Πέρα από το κοι­νό­το­πο πια για πολλά κε­ντρι­κά στε­λέ­χη του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ «κα­τα­δι­κά­ζου­με τη βία απ' όπου κι αν προ­έρ­χε­ται», η προ­σπά­θεια δη­μιουρ­γί­ας ενός νέου προ­φίλ του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ σαν «κόμ­μα­τος των νοι­κο­κυ­ραί­ων», η κα­τά­θε­ση δια­πι­στευ­τη­ρί­ων σε μια κυ­βέρ­νη­ση που πα­ρέ­χει κά­λυ­ψη στη νε­ο­να­ζι­στι­κή συμ­μο­ρία, όχι μόνο δεν μας βγά­ζει από κά­ποια δύ­σκο­λη θέση, αλλά μας οδη­γεί σε ακόμη με­γα­λύ­τε­ρη υπο­χώ­ρη­ση. Τη στιγ­μή που η κυ­βέρ­νη­ση και το κρά­τος οξύ­νουν την επί­θε­ση σε όλα τα επί­πε­δα, ο κό­σμος της Αρι­στε­ράς νιώ­θει εντε­λώς ακά­λυ­πτος και ανυ­πε­ρά­σπι­στος απέ­να­ντι στους κάθε λογής «Μπου­μπού­κους», οι οποί­οι ενώ έχουν κα­τα­στρέ­ψει τα λαϊκά στρώ­μα­τα, ενώ είναι βου­τηγ­μέ­νοι στα σκάν­δα­λα, ενώ δεν έχουν καμία προ­ο­πτι­κή να προ­σφέ­ρουν στην κοι­νω­νία, έχουν το θρά­σος να κου­νά­νε το δά­κτυ­λο στην Αρι­στε­ρά, και οι εκ­πρό­σω­ποί μας να βρί­σκο­νται σε θέση μό­νι­μης άμυ­νας και απο­λο­γί­ας.

5. Είναι επι­τα­κτι­κό να αντι­στρέ­ψου­με αυτήν την κα­τά­στα­ση χθες, και αυτό είναι απο­λύ­τως εφι­κτό, δε­δο­μέ­νης της κα­τά­στα­σης και των «από πάνω» και των «από κάτω». Προ­ϋ­πό­θε­ση γι' αυτό όμως είναι η προ­σή­λω­ση του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ σε μια γραμ­μή ρήξης, αφού εκεί βρί­σκε­ται η ρίζα της υπο­χώ­ρη­σης - και όχι σε κά­ποια επι­κοι­νω­νια­κή λάθη, που προ­φα­νώς και αυτά προ­κύ­πτουν κάτω από τη λυσ­σα­λέα επί­θε­ση της κυ­βέρ­νη­σης. Η αμ­φι­ση­μία της κε­ντρι­κής γραμ­μής για τα μνη­μό­νια, η προ­σπά­θεια εξο­μά­λυν­σης των σχέ­σε­ων με την Ε.Ε. και όλη η πο­λι­τι­κή υπο­χώ­ρη­ση του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ από τις εκλο­γές και ύστε­ρα σε μία «ηπιό­τε­ρη» γραμ­μή – όλα αυτά συν­δέ­ο­νται άρ­ρη­κτα με τις απα­ντή­σεις που δίνει ο ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ και στα θέ­μα­τα της νο­μι­μό­τη­τας, της βίας, του κι­νή­μα­τος, και ούτω κα­θε­ξής. Από εκεί και πέρα, χρειά­ζε­ται διαρ­κώς να αντι­στρέ­φου­με και να ανα­πλαι­σιώ­νου­με την ατζέ­ντα που δια­μορ­φώ­νει η άρ­χου­σα τάξη, βά­ζο­ντας επι­θε­τι­κά στο επί­κε­ντρο το κοι­νω­νι­κό ζή­τη­μα: τη βία της φτώ­χειας, της ανερ­γί­ας, του ερ­γα­σια­κού με­σαί­ω­να που δια­μορ­φώ­νει η κα­πι­τα­λι­στι­κή κρίση. Εκεί δη­λα­δή που δε μπο­ρούν να απα­ντή­σουν, ούτε να «κα­τα­δι­κά­σουν» οι εκ­πρό­σω­ποι του κε­φα­λαί­ου. Χρειά­ζε­ται να δια­θέ­σου­με τις δυ­νά­μεις μας στην ανα­συ­γκρό­τη­ση του ερ­γα­τι­κού και λαϊ­κού κι­νή­μα­τος, στη­ριγ­μέ­νου σε μορ­φές αυ­το­ορ­γά­νω­σης στους χώ­ρους δου­λειάς και στις γει­το­νιές, αφού μόνο έτσι θα δια­μορ­φω­θούν οι ανα­γκαί­οι κοι­νω­νι­κοί όροι ανά­σχε­σης της επί­θε­σης.

Όμως και πάλι, αυτά μόνα τους θα συ­νι­στού­σαν υπεκ­φυ­γή, αφού εκτός του ότι τα μέ­τω­πα δεν μπο­ρού­με να τα επι­λέ­γου­με κατά το δο­κούν, η ατζέ­ντα «του νόμου και της τάξης» έχει κα­τα­στεί κε­ντρι­κή από την ίδια την άρ­χου­σα τάξη με στόχο τη συ­ντρι­βή του κι­νή­μα­τος και της Αρι­στε­ράς. Σε αυτόν τον «πό­λε­μο» η Δεξιά συ­σπει­ρώ­νει με εμ­φυ­λιο­πο­λε­μι­κούς όρους το δικό της στρα­τό­πε­δο (αστι­κή τάξη, τρο­μαγ­μέ­να μι­κρο­α­στι­κά στρώ­μα­τα, «λού­μπεν» ερ­γα­τι­κή τάξη) απέ­να­ντι στους πιο αδύ­να­μους της κοι­νω­νί­ας με τους πλέον εθνι­κι­στι­κούς και ρα­τσι­στι­κούς όρους, διεκ­δι­κώ­ντας την ηγε­μο­νία πλέον σε αυτά τα στρώ­μα­τα από τη Χρυσή Αυγή. Αντί­στρο­φα, εμείς πρέ­πει με πλήρη τα­ξι­κή αδιαλ­λα­ξία να συ­σπει­ρώ­σου­με, να κι­νη­το­ποι­ή­σου­με και να δώ­σου­με πο­λι­τι­κή έκ­φρα­ση στο «δικό μας κόσμο»: τους ερ­γα­ζό­με­νους, τους άνερ­γους, τους αυ­το­α­πα­σχο­λού­με­νους, τους φτω­χούς αγρό­τες, τη νε­ο­λαία. Όπως υπάρ­χει μία νοητή μαύρη γραμ­μή που συν­δέ­ει το αντί­πα­λο τα­ξι­κό στρα­τό­πε­δο και υπα­γο­ρεύ­ει την επί­θε­σή στους αυ­το­δια­χει­ρι­ζό­με­νους κοι­νω­νι­κούς χώ­ρους, έτσι και για το δικό μας τα­ξι­κό στρα­τό­πε­δο πρέ­πει να δια­μορ­φω­θεί μια νοητή κόκ­κι­νη γραμ­μή που να μπο­ρεί να ανα­γνω­ρί­ζει την επί­θε­ση σε αυ­τούς τους χώ­ρους ως τμήμα των ιδιω­τι­κο­ποι­ή­σε­ων, των πε­ρι­κο­πών στα νο­σο­κο­μεία, στις συ­ντά­ξεις, ώστε μέσα εκεί να μπο­ρεί να ανα­γνω­ρί­σουν τον εαυτό τους «οι από κάτω» και χωρίς καμία συμ­φι­λιω­τι­κή διά­θε­ση να τους υπε­ρα­σπι­στού­με ως τμήμα μιας συ­νο­λι­κό­τε­ρης τα­ξι­κής σύ­γκρου­σης.

Ετικέτες