Μήπως, όμως, το κομμάτι τού πολιτικού συστήματος που εκπροσωπούν τα κόμματα εξουσίας (και έχει βουλιάξει όχι στον πάτο, αλλά στον απόπατο της θάλασσας), δηλώνει σεβασμό στο ΚΚΕ μπροστά στον φόβο πιθανής αλλαγής στην σταθερή «γραμμή του»; Μιας αλλαγής που θα μπορούσε, για παράδειγμα, να δώσει έμφαση στις συνεργασίες από τα κάτω;

Με κάθε σε­βα­σμό στους ιστο­ρι­κούς της Αρι­στε­ράς και του Κομ­μου­νι­στι­κού Κι­νή­μα­τος, που γνω­ρί­ζουν τα πράγ­μα­τα δέκα φορές κα­λύ­τε­ρα, προ­κύ­πτουν κά­ποιες πα­ρα­τη­ρή­σεις με αφορ­μή το 19ο συ­νέ­δριο του ΚΚΕ. Που σε με­γά­λο βαθμό αφο­ρούν ολό­κλη­ρη την κοι­νω­νία και όχι τα -πο­λύ- στενά πλαί­σια του Κομ­μου­νι­στι­κού Κόμ­μα­τος στην Ελ­λά­δα.

Σε μία στοι­χειώ­δη ανά­γνω­ση της πραγ­μα­τι­κό­τη­τας, απο­τε­λεί κοινό τόπο η ύπαρ­ξη -άτυ­πης- κοι­νής αντι­πο­λι­τευ­τι­κής γραμ­μής κατά τού σε­χτα­ρι­σμού και της πε­ρι­χα­ρά­κω­σης της ηγε­σί­ας του ΚΚΕ, αλλά και -οι­κειο­θε­λούς- απο­μό­νω­σης του κόμ­μα­τος από την κοι­νω­νία και τα κι­νή­μα­τά της. Αντι­πο­λι­τευ­τι­κή γραμ­μή τόσο από τον ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ και την ΑΝΤΑΡ­ΣΥΑ, όσο και από άλλες αντι­κα­πι­τα­λι­στι­κές αρι­στε­ρές δυ­νά­μεις. Όχι, όμως και από τα κόμ­μα­τα εξου­σί­ας, που σε κάθε ευ­και­ρία δια­τυ­πώ­νουν φρά­σεις-μα­νιέ­ρες περί σε­βα­σμού στις στα­θε­ρές από­ψεις του ΚΚΕ. Μήπως, όμως, το κομ­μά­τι τού πο­λι­τι­κού συ­στή­μα­τος που εκ­προ­σω­πούν τα κόμ­μα­τα εξου­σί­ας (και έχει βου­λιά­ξει όχι στον πάτο, αλλά στον από­πα­το της θά­λασ­σας), δη­λώ­νει σε­βα­σμό στο ΚΚΕ μπρο­στά στον φόβο πι­θα­νής αλ­λα­γής στην στα­θε­ρή «γραμ­μή του»; Μιας αλ­λα­γής που θα μπο­ρού­σε, για πα­ρά­δειγ­μα, να δώσει έμ­φα­ση στις συ­νερ­γα­σί­ες από τα κάτω;

Από την άποψη ότι τα Κ.Κ. στην Ευ­ρώ­πη και πα­ντού στον κόσμο, ιστο­ρι­κά, ήταν ρι­ζω­μέ­να μέσα στις κοι­νω­νί­ες και τα κι­νή­μα­τα. Είτε αυτά αφο­ρού­σαν ερ­γα­τι­κά κι­νή­μα­τα είτε φε­μι­νι­στι­κά κ.λπ. Το «Μα­νι­φέ­στο», στα τε­λευ­ταία ση­μεία του, κάνει λόγο για συ­σπει­ρω­τι­κές δρά­σεις και συ­νερ­γα­σί­ες των κομ­μου­νι­στών. Συ­γκε­κρι­μέ­να, ο Μαρξ με τον Έν­γκελς γρά­φουν: «…Οι κομ­μου­νι­στές υπο­στη­ρί­ζουν πα­ντού κάθε επα­να­στα­τι­κό κί­νη­μα ενά­ντια στην υπάρ­χου­σα κοι­νω­νι­κή και πο­λι­τι­κή κα­τά­στα­ση… Οι κομ­μου­νι­στές ερ­γά­ζο­νται πα­ντού για τη σύν­δε­ση και τη συ­νεν­νό­η­ση των δη­μο­κρα­τι­κών κομ­μά­των όλων των χωρών… ΠΡΟ­ΛΕ­ΤΑ­ΡΙΟΙ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ΕΝΩ­ΘΕΙ­ΤΕ…».

Σε επί­πε­δο ηγε­σί­ας στο ΚΚΕ, όμως, βλέ­πα­με μέχρι σή­με­ρα την επι­λο­γή συμ­μα­χιών μόνο με δικά του δη­μιουρ­γή­μα­τα (ΜΑΣ, ΠΑΜΕ, κ.λπ.). Ένα είδος πο­λι­τι­κής για εσω­τε­ρι­κή κα­τα­νά­λω­ση δη­λα­δή. Αλλά ακόμα και οι ψη­φο­φό­ροι (πλην του σκλη­ρού πυ­ρή­να που ζει με τον μύθο τού ΚΚΕ -ασχέ­τως αν ο μύθος δεν βοη­θά­ει στο να γρά­ψου­με ιστο­ρία) δεί­χνουν να εγκα­τα­λεί­πουν αυτές τις από­ψεις. Το ΚΚΕ ακο­λου­θεί τη λο­γι­κή της συρ­ρί­κνω­σης: τόσο σε επί­πε­δο εκλο­γι­κού απο­τε­λέ­σμα­τος όσο και, κυ­ρί­ως, στη σύν­δε­σή του με την κοι­νω­νία. Οπότε, εν τέλει, μπαί­νει το ερώ­τη­μα: η μέχρι πρό­τι­νος ηγε­σία του ΚΚΕ, με τις πρα­κτι­κές και τις πο­λι­τι­κές που ακο­λού­θη­σε όλα τα προη­γού­με­να χρό­νια, σε ποιον βαθμό εξέ­φρα­ζε και εκ­προ­σω­πού­σε ένα κί­νη­μα ανα­τρο­πής και λαϊ­κής συ­σπεί­ρω­σης, όπως είναι το κομ­μου­νι­στι­κό; Τυ­πι­κά, λόγω του ότι πρό­κει­ται για Κ.Κ., η απά­ντη­ση είναι θε­τι­κή, ότι το έκανε. Αλλά το ερώ­τη­μα, στη βα­θύ­τε­ρη ανά­λυ­σή του, πα­ρα­μέ­νει και χρειά­ζε­ται να απα­ντη­θεί.

Ετικέτες