Παρουσίαση του βιβλίου του Ζιλμπέρ Ασκάρ Gilbert Achcar, Ο λαός θέλει - μια ριζική εξερεύνηση της αραβικής εξέγερσης, Sindbad - Actes Sud, Arles, 2013, 431 σελίδες, € 24,80

Ο Gilbert Achcar προτείνει αναλύσεις που απέχουν από τον Ιμπρεσιονισμό των μέσων μαζικής ενημέρωσης, από τις εμμονές σχετικά με τη θρησκεία, από την επικέντρωση στις κοινωνικές σχέσεις, και άρα που απέχουν από  αυτόν τον  απελπιστικό Οριενταλισμό, που είναι τόσο εμφανής  στα σχόλια των δημοσιογράφων και ερευνητών των πρώην αποικιακών δυνάμεων. Ως εισαγωγικό σημείωμα, αναφέρει ότι η ονομασία "αραβικό" είναι "γεωπολιτική και γλωσσική ονομασία" και "σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί εθνική ονομασία" . Ενάντια σε όλους εκείνους και εκείνες που μιλούν ήδη για δήθεν επαναστάτες για την ισλαμική δήμευση, εναντίον εκείνων που κηρύττουν την ματαιότητα της εξέγερσης ενάντια στην προηγούμενη υπάρχουσα τάξη πραγμάτων, και την ακηνησία της ιστορίας, ο συγγραφέας προσπαθεί να εξηγήσει τα βαθύτερα αίτια, τους οικονομικούς παράγοντες και τις αντιφάσεις στην πράξη... οτιδήποτε σημαίνει "ότι οι ριζικές αλλαγές πρόκειται να έρθουν και να έχουν ως αποτέλεσμα, τουλάχιστον, νέα επεισόδια  επανάστασης και αντ-επανάστασης στην χώρες που βρίσκονται ήδη σε αναταραχή όπως και σε άλλες, και όλα αυτά θα γίνουν μακροπρόθεσμα".

Έχω επικεντρωθεί περισσότερο στο πλαίσιο αυτό, αφήνοντας τους αναγνώστες και τις αναγνώστριες να ανακαλύψουν τον πλούτο της ανάλυσης, πάνω σε συγκεκριμένες εξεγέρσεις σε "απολογισμούς φάσεων" και στις προοπτικές που διαγράφονται.

Αν η τωρινή καπιταλιστική κρίση είναι παγκόσμια, η ανάλυση δεν μπορεί να παραμείνει γενικόλογη. Είναι από αυτή την άποψη, βασικό να προσπαθήσουμε να μελετήσουμε τα χαρακτηριστικά του τρόπου παραγωγής και της κοινωνικής κυριαρχίας σε αυτό το μέρος του κόσμου: χαμηλότερη ανάπτυξη, υψηλότερα ποσοστά φτώχειας, μεγάλες ανισοτητες, ανασφάλεια στην εργασία (συνδυασμός άτυπης,  ανεργίας και υποαπασχόλησης) σε σύγκριση με άλλες περιοχές "υπό ανάπτυξη". Σε αυτό πρέπει να προστεθεί το "εξαιρετικά υψηλό  ποσοστό των νέων ανέργων" , η υποαπασχόληση των γυναικών, το ποσοστό των ανέργων πτυχιούχων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (χωρίς να ξεχνάμε τη μετανάστευση). Τα εμπόδια στην ανάπτυξη, οι συγκεκριμένες δυσκολίες σχετίζονται με τις ειδικές συνθήκες του καπιταλισμού στην περιοχή. Και οι ανατροπές που επίκεινται δεν είναι, ή όχι ακόμα, φορείς "ριζικών αλλαγών του τρόπου παραγωγής" .

Ο συγγραφέας τονίζει «τη διάλυση του κρατικιστικού αναπτυξιακού μοντέλου» στη δεκαετία του 1980 και αναλύει τα ποσοστά δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων, τις ακαθάριστες επενδύσεις πάγιου κεφαλαίου, για να αναδείξει «το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης που εξαρτάται από  τη μείωση των κρατικών επενδύσεων " και το ρόλο των κρατικών προσόδων (σε σχέση με τα ορυκτά καύσιμα). Το κράτος- εισοδηματίας  αποκτά "ένα μέγιστο βαθμό  ανεξαρτησίας σε σχέση τον πληθυσμοό" . Οι πρόσοδοι επιτείνουν "την  κληρονομική τάση " επειδή οι μονάρχες, για παράδειγμα, είναι την ίδια στιγμή, οι κύριοι ιδιοκτήτες. Δεν  είναι η έλλειψη των φυσικών πόρων που εμποδίζει την ανάπτυξη ", αλλά η χρήση που γίνεται λόγω της υφιστάμενης κοινωνικής κυριαρχίας" . Η οικονομική λογική των εισοδηματιών "επεκτείνεται όχι μόνο στην ανάπτυξη της παραγωγής, αλλά και στη μεγιστοποίηση της αναλογίας των αποταμιεύσεων που επενδύονται στο εξωτερικό" και την αυθαίρεσία στην εξουσία που συνδυάζεται με δωροληψία. Όταν οι ηγέτες αντλούν χρήματα από  τα ταμεία του κράτους, όπως από τις τσέπες τους, οργανώνουν μια μαζική φυγή κεφαλαίων. Εξ' ου και, οι αναγκαίες εκστρατείες εναντίον των παράνομων κέρδών και υπέρ της επιστροφής των περιουσιακών στοιχείων στους πληγέντες πληθυσμούς. Ο συγγραφέας εξηγεί γιατί ο πιο ακμαίος κλάδος της οικονομίας είναι η οικοδομή: βρίσκεται στο σταυροδρόμι της κερδοσκοπίας της  γης, της οικονομίας των εμπορικών και τουριστικών υπηρεσιών, για να μην αναφέρουμε τη διαφθορά και την μεγαλομανία, ιδίως στα κράτη του Κόλπου .

Η μακροβιότητα των «ρεπουμπλικανικών δικτατοριών", ο "όλο και πιο μαφιόζικος χαρακτήρας τους, με την επέκταση του καπιταλιστικού νεποτισμού, που ευνόηται από την επέκταση των νεοφιλελεύθερων πολιτικών σε ολόκληρη την περιοχή," οδήγησε σε έναν νεοφιλελεύθερο διεφθαρμένο γραφειοκρατικό κρατικό καπιταλισμό: "που συνδυάζει το κληρονομικό δικαίωμα, τον νεποτισμό και τον καπιταλισμό, την πονηριά, τη λεηλασία των δημόσιων αγαθών, τη γραφειοκρατική υπερτροφία και την εκτεταμένη διαφθορά, με την  ανικανότητα ή ακόμη και την απουσία  του κράτους δικαίου και την υψηλή κοινωνικο-πολιτική αστάθεια ..."

Η «κατάρα του πετρελαίου» - ένα πολιτικό φαινόμενο - είναι η πηγή του ελέγχου που ασκείται από τη σαουδαραβική ηγεσία, "κέντρο βάρους των δύο θρησκευτικών και γεωπολιτικών οντότητων Αράβων  και Μουσουλμάνων» , καθώς και  οι παλιοί δεσμοί μεταξύ του Βασιλείου της Σαουδικής Αραβίας και του Κουβέιτ και του Αγγλικού και Αμερικάνικου ιμπεριαλισμού. Η Μέση Ανατολή φαίνεται σαφώς ότι βρίσκεται "στο επίκεντρο μιας παγκόσμιας διαδικασίας συσσώρευσης που βασίζεται στο χρήμα, το μιλιταρισμό και το πετρέλαιο" .

Συνδυασμός νεοφιλελευθερισμού και οριενταλισμού, οι δυτικές πολιτικές είναι ικανοποιημένες με την «δεσποτική αραβική εξαίρεση" για την "προώθηση της δημοκρατίας" .Η υποκριτική προπαγάνδα του "σεβασμού του πολιτισμού τους" σερβίρεται σαν περιτύλιγμα στην πραγματική στήριξη των δεσποτικών καθεστώτων. Οποιοδήποτε καθεστώς γίνεται σεβαστό, αν συμβάλλει στην «τεράστια επιχείρηση της στρατιωτικής επέκτασης του ιμπεριαλιστικού τομέα επιρροής των Ηνωμένων Πολιτειών» . Αυτό δικαιολογεί την υποστήριξη της Σαουδικής του ίδιου του καθεστώτος που στήριζει τη Μουσουλμανική Αδελφότητα, όπως και την υποστήριξη του Κατάρ, διαμεσολάβητή μεταξύ των Αδελφών και της Ουάσιγκτον.

Έτσι, "στην αραβική περιοχή το κίνημα είναι ουσιαστικά κάτω από τη σημαία του ισλαμικού φονταμενταλισμού  ο όποίος - στις παραδοσιακές μεσαίες τάξεις όσο και μεταξύ των διανοούμενων τους, τόσο των παραδοσιακών (κυρίως των θρησκευτικών ) όσο και των οργανικών (φοιτητές, διδάσκοντες και μεσαίες και  χαμηλότερες κλίμακες των ελεύθερων επαγγελμάτων) - εκπροσωπεί την αντιδραστική επιθυμία να «γυρίσει πίσω ο τροχός της ιστορίας», εκθειάζοντας την επιστροφή σε μια μυθική χρυσή εποχή του Ισλάμ " . Παρά την καταστολή των διαφορετικών καθεστώτων, τα φονταμενταλιστικά κινήματα διατηρούν "την ηγεμονία τους, που στηρίζεται στη λαϊκή διαμαρτυρία των περιφερειακών περιοχών, ελλείψει  αξιόπιστων ανταγωνιστών" . Τέλος, "οι νεοφιλελεύθεροι μετασχηματισμοί, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης του κοινωνικού ρόλου του κράτους, όχι μόνο αύξησαν τους παράγοντες που πιθανώς διευρύνουν  την κοινωνική βάση του φονταμενταλιστικού κινήματος, αλλά ευνοούν την επέκταση του στην προσπάθεια του να αντικαταστήσει το κράτος, εκεί όπου θα μπορεί να δρα στα φανερά " . Ο συγγραφέας υπογραμμίζει επίσης την αστικοποίηση της αδελφότητας " η οποία έχει υποστεί μια πραγματική κοινωνική αλλαγή, με όλο και περισσότερους καπιταλιστές στους κόλπους της, οι οποίοι τώρα παίζουν σημαντικό ρόλο στο εσωτερικό της" . Αναλύει επίσης την αναταραχή στο αραβικό τοπίο των μέσων ενημέρωσης, με το Al Jazeera, που δίνει βήμα σε όλες τις αντιπολιτευτικές φωνές στην περιοχή ... εκτός, φυσικά, από αυτές που ασκούν κριτική στο καθεστώς του Κατάρ.

Στη συνέχεια, ο συγγραφέας εξετάζει τα "παράγοντες και τις παραμέτρους της επανάστασης" και συζητά "κατάσταση των πιθανών υποψηφίων για το ρόλο των υποκειμενικών παραγόντων στην επαναστατική ρήξη» , αρχίζοντας με τις οργανωμένες πολιτικές δυνάμεις και πρώτα, πρώτα με το "εργατικό κίνημα ". Κοινωνικοί  αγώνες, δημοκρατικοί αγώνες, κίνημα των γυναικών, ο συγγραφέας προσθέτει νέους παράγοντες και τη χρήση των νέων τεχνολογιών επικοινωνίας. Υπογραμμίζει το ρόλο της ελευθερίας της έκφρασης και των οικουμενικών φιλοδοξιών της χειραφέτησης, σε αντίθεση με τον Tariq Ramadan που υπερεκτιμά τις "ισλαμικές αναφορές." Αλλά δενπρέπει να μειώσουμε τα κινήματα σε ένα είδος εξέγερσης  του τύπου "επανάσταση.com": το να "πιστεύει κανείς ότι τα εικονικά δίκτυα μπορούν να οργανώσουν από μόνα τους επαναστάσεις δεν είναι παρά μια ψευδαίσθηση. Η αποτελεσματικότητά τους είναι ευθέως ανάλογη με το μέγεθος των πραγματικών δικτύων που χτίζονται μέσα από τις κινητοποιήσεις στο δρόμο". Μελετώντας την "τον μερικό απολογισμό  των Αραβικών εξέγερσεων" - με λεπτομερείς παρουσιάσεις της Τυνησίας, της Αιγύπτου, της Υεμένης, του Μπαχρέιν, της Λιβύης και της Συρίας - ο συγγραφέας δείχνει ότι οι διάφορες στις συγκεκριμένες κοινωνικοπολιτικές παράμετροι εξηγούν σε μεγάλο βαθμό τη μορφή και τη χρονική στιγμή των εξεγέρσεων. Αυτό το μεγάλο κεφάλαιο είναι απαραίτητο για τη ριζοσπαστική εξερεύνηση των επαναστάσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Τέλος, ο Gilbert Achcar μελετά τις "Απόπειρες ανάκτησης" ,τις διαστρεβλωμένες απόψεις που σχετίζονται με την υπεράσπιση των συμφερόντων του ιμπεριαλισμού ή το Ισραήλ, τη «σύνθεση» της κυβέρνησης Ομπάμα με τη Μουσουλμανική Αδελφότητα. Η έκθεση εξετάζει επίσης τις αντιφάσεις του ιμπεριαλισμού, του ΝΑΤΟ στη Λιβύη και τη Συρία. Δίκαια  καταγγέλλει, θέσεις του τύπου "ο εχθρός του εχθρού μου είναι φίλος μου" ή θεωρίες συνωμοσίας, τη θέση που έχει το πετρέλαιο και τα μέσα που συνεπάγεται αυτό. Βρήκα  ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες τις αναλύσεις για τις διαφορές μεταξύ του Χομεϊνί (Ιράν) και του Morsi (Αίγυπτος), την  άποψη για τη σχετικότητα των «ισλαμικών τσουνάμι," τη γρήγορη "απώλεια της αξιοπιστίας των Ισλαμιστών"  που σχετίζεται εν μέρει με τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές τους και την αδυναμία τους να υλοποιούν πολιτικές που έρχονται σε ρήξη με καθιερωμένα  για να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις του λαού.

Κλείνοντας, ο συγγραφέας μας προτείνει να αναρωτηθούμε πάνω στο  " μέλλον της αραβικής εξέγερσης." Ξεκινά επισημαίνοντας τις διαφορές μεταξύ Ερντογάν (Τουρκία), Ghannouchi (Τυνησία) και Morsi (Αίγυπτος), εκείνες μεταξύ των Ennahda (Τυνησία), AKP (Τουρκία) και της Μουσουλμανικής Αδελφότητας, ή μεταξύ του καπιταλισμού της Τουρκίας και της Αιγύπτου. Τονίζει την ευθυγράμμιση των λεγόμενων Ισλαμικών κυβερνήσεων με το νεοφιλελεύθερο δόγμα, την "πλήρη ετοιμότητα τους να συμμορφωθούν με τους όρους του Ταμείου (ΔΝΤ) όσον αφορά τη δημοσιονομική λιτότητα και άλλες νεοφιλελεύθερες μεταρρυθμίσεις".

Πριν από τη συζήτηση των "προϋποθέσεων για μια πραγματική λύση", ο Gilbert Achcar ασκεί κριτική τόσο στη μαγική σκέψη "Το Ισλάμ είναι η λύση» όσο και στο αντίστροφο  "Το Ισλάμ είναι το πρόβλημα." Ο ίδιος τονίζει ότι "η εδραίωση της ίδιας της δημοκρατίας απαιτεί την παρουσία ενός ισχυρού και ανεξάρτητου εργατικού κινήματος" και να κρίνει κανείς το βαθμό εκδημοκρατισμού, "οι πραγματικές συνδικαλιστικές ελευθερίες είναι η λυδία λίθος" .

Πρόκειται για ένα σημαντικό βιβλίο, του οποίου η λεπτομερής ανάλυση, οι προτάσεις δεν σταματούν στην επιφάνεια των πραγμάτων, αλλά λαμβάνουν υπόψη τις αντιφάσεις των εν λόγω κοινωνιών, των κοινωνικών σχέσεων της "αραβικής εξέγερσης". Η εμφάνιση του "γεγονότος" γίνεται κατανοητή μέσω  της ένταξής της στο χώρο και το χρόνο, "ο λαός" δεν είναι ούτε εξωπραγματικός, ούτε ομογενοποιημένος, ούτε περιορίζεται στην ιδέα του λαού.■