Τα ΚΤΕΛ διεκδικούν ήδη «καπέλο» για τα λεωφορεία που θα διαθέσουν στην Αθήνα, αφού τα εξαφάνισαν από την περιφέρεια μαζί με τους οδηγούς τους που τέθηκαν σε αναστολή! ● Οι αλχημείες με τους αριθμούς των λεωφορείων δεν μπορούν να καλύψουν το μείζον κενό, που είναι η έλλειψη οδηγών.
Με οδηγούς που... έχουν τεθεί σε αναστολή και άφαντα λεωφορεία θέλουν να καλύψουν προσωρινά τα περιφερειακά και διαδημοτικά δρομολόγια της Αττικής που παραχωρούν οι ΟΑΣΑ/ΟΣΥ στα ΚΤΕΛ. Eτοιμες από καιρό οι διοικήσεις των αστικών ΚΤΕΛ της περιφέρειας, αφού πρώτα επιδοτήθηκαν με 745.000 ευρώ για να εγκαταστήσουν συστήματα ενοποιημένου ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα αστικά λεωφορεία τους -μετά από πρόταση της ομοσπονδίας τον Φεβρουάριο-, το τελευταίο διάστημα αραίωσαν τα δρομολόγια στις πόλεις τους και έθεσαν μεγάλη μερίδα οδηγών σε αναστολή.
Από αυτά τα λεωφορεία, που λείπουν ήδη από τα δρομολόγια της περιφέρειας, διαφήμισε ο πρωθυπουργός ότι θα φέρει νωρίτερα 100 λεωφορεία στην Αττική - και θα τα πληρώσει με «καπέλο» (!).
Το αποκαλύπτει ο γ.γ. αστικών ΚΤΕΛ της ΠΟΑΣ και πρόεδρος του αστικού ΚΤΕΛ Λάρισας, Μιχάλης Σακελλαρίου, ο οποίος δήλωσε ετοιμότητα μερικών ωρών να βοηθήσει, «για όσο καιρό χρειαστεί», με αστικά λεωφορεία από διάφορα ΚΤΕΛ της περιφέρειας (από Λάρισα, Πάτρα κ.α.), «εφόσον βεβαίως καλυφθεί το κόστος αυτού του εγχειρήματος, που είναι προφανώς μεγαλύτερο από τις υπάρχουσες συμφωνίες λόγω του μικρού χρονικού διαστήματος εκμετάλλευσης των γραμμών και των εξόδων μεταφοράς των λεωφορείων στην Αθήνα».
Σε ετοιμότητα είναι ήδη 25 οδηγοί από την Πάτρα μαζί με 12 αρθρωτά 18μετρα από τα δρομολόγια των ΤΕΙ που κάθονται προσωρινά, άλλα 10 λεωφορεία από τη Λάρισα, ενώ «διαθεσιμότητα» για έκτακτο χαρτζιλίκι δηλώνουν και άλλα αστικά ΚΤΕΛ - δεν αποκλείεται να δούμε λεωφορεία ακόμη και από Κρήτη ή Κέρκυρα.
Οι απορίες για τη στάθμευσή τους, την τηλεματική, τη συντήρηση και τα logistics των οδηγών που δεν ξέρουν τα δρομολόγια, παραμένουν αναπάντητες.
Νούμερα
Σχετικά με το πόσα λεωφορεία κυκλοφορούν στην ευρύτερη Αθήνα, ακούσαμε... τέρατα. Αλλος είπε ότι παρέλαβε 850 λεωφορεία, άλλος ότι επισκευάστηκαν 200 και ο λειτουργικός στόλος αυξήθηκε σε 1.050 ή 1.100 μέσα στην καραντίνα. Στην πραγματικότητα όμως θα μπορούσαν να κυκλοφορήσουν ακόμη και 1.350 λεωφορεία (μετά από μικροεπισκευές) και ώς 250 τρόλεϊ, εάν υπήρχε η πολιτική βούληση και... οι αντίστοιχοι οδηγοί.
Ο,τι κι αν ακούτε για τους αριθμούς των λεωφορείων, με 2.200 ενεργούς οδηγούς βγαίνουν στους δρόμους έως 770-780 λεωφορεία και 150 τρόλεϊ (2,4 οδηγοί ανά όχημα για να βγουν δρομολόγια, ρεπό και άδειες) σε ρυθμούς Σεπτεμβρίου, ενώ συχνά τον χειμώνα καταγράφονται μέχρι και 250 βάρδιες χωρίς επάνδρωση για διάφορους λόγους.
Τον Αύγουστο με το «Θερινό ΙΙ» πρόγραμμα κυκλοφόρησαν λιγότερα από 600 και λίγο περισσότερα το δίμηνο Ιουνίου-Ιουλίου, με το «Θερινό Ι». Οι περίπου 500 οδηγοί που θα προσληφθούν στα τέλη της χρονιάς, θα βοηθήσουν για την κυκλοφορία άλλων 200 οχημάτων.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι λεωφορεία και τρόλεϊ υπάρχουν (τουλάχιστον 100 λειτουργικά τρόλεϊ και 300 «ετοιμοπόλεμα» λεωφορεία παραμένουν παρκαρισμένα) και ο διαγωνισμός που προκηρύχθηκε δεν θα προσθέσει κάτι στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Αλλά προφανώς προκρίνεται σχέδιο ώστε να μειωθεί το στοκ μεταχειρισμένων αστικών λεωφορείων από την αγορά και να προχωρήσουν μεταβιβάσεις επιδοτούμενων δρομολογίων σε ιδιώτες.
Οσο για τα 300 μεταχειρισμένα λεωφορεία που θα νοικιάσουμε, στο ετήσιο κόστος των 10,1 εκατ. ευρώ (συν ΦΠΑ) που ανακοινώθηκε, θα πρέπει να προσθέσουμε και το κόστος των επιδοτήσεων στα ΚΤΕΛ (περίπου 25 εκατ. ευρώ ετησίως), που δεν ανακοινώθηκε ακόμη, αλλά έχει προϋπολογιστεί από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και ψηφιστεί από τη Βουλή. Η πρώτη δόση εγκρίθηκε την περασμένη Παρασκευή.
Με τα συνολικά 140 εκατ. ευρώ που θα μας κοστίσει το «επιτελικό» σχέδιο των μεταχειρισμένων στην τετραετία, θα μπορούσαμε να αγοράσουμε τουλάχιστον 600 καινούργια πετρελαιοκίνητα λεωφορεία ή 300 καινούργια πετρελαιοκίνητα και 110 καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία.
Μαγικό;