Το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε το άνοιγμα των σχολείων κανονικά χωρίς κανένα ουσιαστικό μέτρο, την ημέρα μάλιστα που ανακοινώθηκε ότι ξεπεράσαμε τα 50.000 κρούσματα, εκ των οποίων το 30% είναι Δ. Ως εκπαιδευτικοί οφείλουμε να τοποθετηθούμε σε αυτή την κρίσιμη στιγμή και να καταγγείλουμε αυτή την εγκληματική απόφαση. Να αντιπροτείνουμε επίσης μέτρα, με βάση την εμπειρία μας, με γνώμονα την παιδαγωγική επιστήμη, τη δημόσια υγεία και το κοινωνικό συμφέρον.

Καταρχάς, θα πρέπει να σημειωθεί ως ευτυχές το γεγονός ότι επιτέλους το Υπουργείο αναγνωρίζει την αποτυχία της τηλεκπαίδευσης από παιδαγωγική και ψυχολογική σκοπιά. Αν είχε μπει στον κόπο να μας ακούσει πέρυσι, δεν θα χρειαζόταν τώρα να παραδέχεται παταγώδεις αποτυχίες. Ας σημειωθεί βεβαίως, ότι στην πολιτική, τέτοιες αποτυχίες συνοδεύονται από παραιτήσεις. Ας εισακουστούμε όμως τουλάχιστον τώρα, μήπως και αποφευχθεί ακόμη μία παταγώδης αποτυχία.

Πρώτο θεμέλιο του σκεπτικού του Υπουργείου είναι η εμμονή ότι το πρωτόκολλο διαχείρισης στα σχολεία υπήρξε αποτελεσματικό την προηγούμενη περίοδο. Θα μπορούσαμε εδώ να αναφέρουμε όλους τους λόγους για τους οποίους το πρωτόκολλο αυτό αποδείχτηκε εντελώς αναποτελεσματικό. Δυστυχώς όμως, αρκεί να απαντήσουμε ότι δεν βρισκόμαστε στην προηγούμενη περίοδο αλλά στην τωρινή. Στην τωρινή περίοδο έχουμε γεωμετρική αύξηση των κρουσμάτων και μέχρι να φτάσει στη δημοσιότητα αυτό το ψήφισμα, μπορεί να έχουμε φτάσει και τα 100.000 την ημέρα. Τα λεγόμενα σκληρά δεδομένα είναι επίσης ανησυχητικά, με άνοδο νοσηλειών και θανάτων. Σε αυτή τη συνθήκη, η κυβέρνηση θα πρέπει επιτέλους να προσαρμοστεί στην πραγματικότητα αντί να προσπαθεί να προσαρμόσει την πραγματικότητα στα συμφέροντα της αγοράς.

Δεύτερο θεμέλιο του σκεπτικού του Υπουργείου είναι τα self test. Τα self test είναι αναξιόπιστα και για υποκειμενικούς και για αντικειμενικούς λόγους και ειδικά απέναντι στην Ο. Το Υπουργείο το γνωρίζει και χρησιμοποιεί τα αυτοτέστ ως κοινωνικό αναλγητικό.

Τρίτο θεμέλιο του σκεπτικού του Υπουργείου είναι ότι σε άλλες χώρες τα σχολεία ανοίγουν κανονικά. Σε αυτό θα πρέπει να απαντήσουμε ότι, πρώτον, σε άλλες χώρες -με ποσοστά εμβολιασμού 95%, αξιόλογη πρωτοβάθμια υγεία και μηδενικά ράντζα- τα σχολεία έκλεισαν νωρίτερα, ακριβώς για να αποφευχθεί η έξαρση κρουσμάτων, που γνωρίζουμε εμείς τώρα. Και δεύτερον: Από πότε λαμβάνονται επιδημιολογικές αποφάσεις με βάση την επιδημιολογική εικόνα άλλων χωρών;

Συνεπώς, θεωρούμε την απόφαση του Υπουργείου παντελώς αθεμελίωτη και επικίνδυνη. Πρώτον, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε πλήρη κατάρρευση των νοσοκομείων, και εκτός από ανοιχτά σχολεία θέλουμε και ανοιχτά νοσοκομεία. Δεύτερον, σε ό,τι μας αφορά, δημιουργούνται και επιτείνονται σοβαρά προβλήματα για τη λειτουργία του σχολείου. Η κατάσταση θυμίζει την προσπάθεια να ανοίξουν τα σχολεία με το ζόρι πέρσι τον Φλεβάρη, με αποτέλεσμα να οδηγηθούμε άρον-άρον στην τηλεκπαίδευση. Κάτι ανάλογο διακινδυνεύουμε και φέτος, με απροσδιόριστο αριθμό μαθητών και εκπαιδευτικών απόντων λόγω νόσησης. Το σχολείο δεν είναι ακορντεόν όμως. Τρίτον, μένει ανεπίλυτο το βασικό πρόβλημα που μας αφορά από εκπαιδευτική σκοπιά, δηλαδή η παιδαγωγική και ψυχολογική αναπλαισίωση των υγειονομικών μέτρων στα σχολεία. Αυτή τη στιγμή γίνεται έκπτωση του παιδαγωγικού πλαισίου προς όφελος της υγειονομικής επιτήρησης και της απλής παιδοφύλαξης. Η αύξηση των περιστατικών βίας στα σχολεία σαφώς και συνδέεται με αυτή την επιλογή.

Ας επιμείνουμε στο τρίτο και να υπογραμμίσουμε το εξής: Όχι, τα κριτήρια λειτουργίας του σχολείου απαγορεύεται να είναι αποκλειστικά υγειονομικά και οικονομικά. Μετά από δύο χρόνια πανδημίας, το Υπουργείο θα όφειλε να συμβουλευτεί παιδαγωγούς και κοινωνιολόγους (λέξη απαγορευμένη) της εκπαίδευσης, καθώς και την εκπαιδευτική κοινότητα, για τον τρόπο οργάνωσης του μαθήματος, του αερισμού, των διαλειμμάτων, για τους όρους και τις προϋποθέσεις διεξαγωγής πραγματικού μαθήματος με ασφάλεια, για τον καθορισμό της ύλης και των παιδαγωγικών στόχων.

Αν δεν ξέρεις, ρωτάς. Εμείς απαντήσεις έχουμε και τις περισσότερες φωνάζουμε δυο χρόνια. Ας αναφέρουμε μερικές που χωράνε σ’ αυτό το χαρτί. Για τις υπόλοιπες παραπέμπουμε στα πάγια αιτήματα της ΟΛΜΕ και της ΠΟΕΔΗΝ:

1. Εκ περιτροπής διδασκαλία. Το χρονικό αυτό διάστημα να αξιοποιηθεί, για την οργάνωση της εκ περιτροπής διδασκαλίας με μισούς/ές μαθητές/τριες, αφού το Υπουργείο αρνείται να κάνει τις αναγκαίες προσλήψεις και προτιμά να πληρώνει άπειρα αναξιόπιστα αυτοτέστ και πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης σε αχρηστία.

2. Χορήγηση δωρεάν ασφαλών μασκών. Τα παιδιά μας δεν μπορούν να πάρουν κουλούρι και νερό. Οι ασφαλείς μάσκες κάνουν δύο ευρώ η μία.

3. Δωρεάν PCR σε μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς με συμπτώματα, και σε όλο το λαό. Ανασυγκρότηση της πρωτοβάθμιας υγείας. Επίταξη των ιδιωτικών μικροβιολογικών εργαστηρίων. Αρκετά θησαύρισαν τόσο καιρό.

4. Κλείσιμο του τμήματος στα τρία κρούσματα. Δεν είναι μόνο υγειονομικό θέμα. Αναρωτήθηκε ποτέ το Υπουργείο τι ακριβώς μάθημα γίνεται, με τι ψυχολογικό και παιδαγωγικό κόστος, όταν λειτουργεί ένα τμήμα με άδειες καρέκλες και θρανία;

5. Κλείσιμο του σχολείου όταν υπάρχουν 10% ενεργά κρούσματα επί του συνόλου.

6. Αναίρεση των συγχωνεύσεων τμημάτων, που έγιναν με σκοπό τους 27 μαθητές/τριες παντού, εν μέσω πανδημίας.

7. Μείωση της ύλης και πάγωμα της τράπεζας θεμάτων. Αφού το Υπουργείο παραδέχεται ότι η τηλεκπαίδευση απέτυχε, αυτό συνεπάγεται και αναπροσαρμογή παιδαγωγικών στόχων. Να γίνουν επαναλήψεις και να καλυφθούν τα κενά που δημιουργήθηκαν.

8. Πάγωμα αν όχι κατάργηση της αξιολόγησης. Γιατί κοροϊδευόμαστε κανονικά. Τι να αξιολογήσουμε αυτή τη στιγμή;

9. Να επανέλθουν οι οκτάωρες συμβάσεις του προσωπικού καθαριότητας που έγιναν τρίωρες. Να γίνουν κι άλλες προσλήψεις προσωπικού καθαριότητας.

10. Όχι στη συνεχιζόμενη οικονομική αφαίμαξη των ανεμβολίαστων συναδέλφων. Δεν πείστηκαν μέχρι τώρα έτσι, δεν θα πειστούν και στη συνέχεια.

11. Άδειες ειδικού σκοπού για όλους τους συναδέλφους που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες.

12. Συνολική παιδαγωγική αναπλαισίωση των υγειονομικών μέτρων στα σχολεία.

13. Παράταση των διακοπών. Θα έπρεπε να έχει αποφασιστεί παράταση των διακοπών με ανάλογη παράταση του σχολικού έτους, για να αποφύγουμε τη διδασκαλία μέσα στην κορύφωση της πανδημίας. Ας αποφασιστούν έστω και τώρα μικρές χειμερινές διακοπές. 

Καλούμε το Υπουργείο να μας ακούσει έστω και τώρα.

Καλούμε τους/τις συναδέλφους, στους Συλλόγους διδασκόντων να υπογράψουν αυτό το κείμενο.

Καλούμε την ΟΛΜΕ, τις ΕΛΜΕ και ΣΕΠΕ, τους συλλόγους γονέων, σε κινητοποιήσεις.

Ο λαός θα σώσει τον λαό.

Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Εύβοιας

Ετικέτες