Όλοι οι δυτικοί ηγέτες θρήνησαν το θάνατο του βασιλιά Αμπντάλα της Σαουδικής Αραβίας. Οι Σαούντ μπορεί να είναι σκοταδιστές που αποκεφαλίζουν κόσμο, αλλά είναι «οι δικοί μας σκοταδιστές» που αποκεφαλίζουν κόσμο».

Ο θά­να­τος του βα­σι­λιά της Σα­ου­δι­κής Αρα­βί­ας, Αμπ­ντά­λα, προ­κά­λε­σε διε­θνή θρήνο. 

Με­γά­λα ΜΜΕ έγρα­ψαν για τον «με­ταρ­ρυθ­μι­στή» μο­νάρ­χη. Η Κρι­στίν Λα­γκάρντ τον πα­ρου­σί­α­σε ως υπο­στη­ρι­κτή των δι­καιω­μά­των των γυ­ναι­κών. Οι ΗΠΑ έστει­λαν στην κη­δεία 27με­λή αντι­προ­σω­πεία με την «ελίτ των ελίτ» του πο­λι­τι­κού τους προ­σω­πι­κού. Ο Ομπά­μα θρή­νη­σε την απώ­λεια όχι μόνο του ηγέτη αλλά και «φίλου» Αμπ­ντά­λα. Ο Τζον Κέρι μί­λη­σε για έναν «σοφό ορα­μα­τι­στή». Ο Τόνι Μπλερ για τον μο­νάρ­χη που «εκ­συγ­χρό­νι­σε τη χώρα του». Στο Ηνω­μέ­νο Βα­σί­λειο και στην Αυ­στρα­λία, οι ση­μαί­ες κυ­μά­τι­σαν με­σί­στιες σε έν­δει­ξη πέν­θους!
Όπως έγρα­ψε ο Ομάρ Χασάν στο άρθρο του με τίτλο «Τι είναι με­ρι­κοί απο­κε­φα­λι­σμοί με­τα­ξύ φίλων;» το μόνο που έλει­ψε ήταν το χά­σταγκ Je Suis King Abdullah.

Ωμή υπο­κρι­σία

Η πο­λι­τι­κή ηγε­σία του «ελεύ­θε­ρου δυ­τι­κού κό­σμου» που έφρι­ξε με την αι­μα­τη­ρή επί­θε­ση στο Πα­ρί­σι και βομ­βαρ­δί­ζει τη Μέση Ανα­το­λή για να μην εξα­πλω­θεί «το ακραίο Ισλάμ» έσπευ­σε λοι­πόν να τι­μή­σει έναν ηγέτη στο κρά­τος που η οι­κο­νο­μία του στη­ρί­ζε­ται στην άγρια εκ­με­τάλ­λευ­ση με­τα­να­στών ερ­γα­τών χωρίς κα­νέ­να δι­καί­ω­μα, οι γυ­ναί­κες απα­γο­ρεύ­ε­ται να κά­νουν οτι­δή­πο­τε χωρίς άδεια/συ­νο­δεία άντρα της οι­κο­γε­νεί­ας τους, οι απο­κε­φα­λι­σμοί, οι ακρω­τη­ρια­σμοί και τα μα­στι­γώ­μα­τα είναι κα­θη­με­ρι­νό φαι­νό­με­νο. 

Οι πο­λέ­μιοι του ακραί­ου Ισλάμ, οι εκ­δη­μο­κρα­τι­στές της Μέσης Ανα­το­λής, όχι μόνο δεν βομ­βάρ­δι­σαν τη Σα­ου­δι­κή Αρα­βία, αλλά ποτέ δεν έβγα­λαν κιχ για όλα αυτά. Πολ­λές φορές στον δη­μό­σιο λόγο χρη­σι­μο­ποιεί­ται ο όρος «ούτε στην Τε­χε­ρά­νη» για να πε­ρι­γρά­ψει κάτι σκο­τα­δι­στι­κό, αλλά ποτέ κα­νείς δεν είπε «ούτε στο Ριάντ» για κά­ποιον μυ­στή­ριο λόγο... Η κη­δεία του Αμπ­ντά­λα λει­τούρ­γη­σε ως το από­λυ­το σύμ­βο­λο της υπο­κρι­σί­ας των ιμπε­ρια­λι­στι­κών κρα­τών σε ζη­τή­μα­τα όπως το Ισλάμ και η δη­μο­κρα­τία στη Βό­ρεια Αφρι­κή και τη Μέση Ανα­το­λή. 

Οι Σα­ούντ είναι δι­κτά­το­ρες, αλλά είναι «δικοί μας δι­κτά­το­ρες». Οι Σα­ούντ επί­σης είναι σκο­τα­δι­στές που απο­κε­φα­λί­ζουν κόσμο, αλλά είναι «οι δικοί μας σκο­τα­δι­στές που απο­κε­φα­λί­ζουν κόσμο». Οι ΗΠΑ και οι δυ­τι­κοί ιμπε­ρια­λι­σμοί συ­νο­λι­κό­τε­ρα στη­ρί­ζουν τον ισλα­μι­κό φο­ντα­με­ντα­λι­σμό όταν στη­ρί­ζει τα συμ­φέ­ρο­ντά τους, τον πο­λε­μούν όταν ενα­ντιώ­νε­ται σε αυτά, καμιά φορά κά­νουν και τα δύο ταυ­τό­χρο­να. 

Στην πε­ρί­πτω­ση των Σα­ούντ, η «υπέ­ρο­χη φιλία» κρα­τά­ει δε­κα­ε­τί­ες ολό­κλη­ρες, από τη δε­κα­ε­τία του ’40 και την ανα­κά­λυ­ψη από Αμε­ρι­κα­νούς αξιω­μα­τού­χους «του με­γα­λύ­τε­ρου επά­θλου στον κόσμο», τον έλεγ­χο των πε­τρε­λαϊ­κών κοι­τα­σμά­των της Σα­ου­δι­κής Αρα­βί­ας. 
Με τα χρό­νια προ­στέ­θη­κε ο κε­ντρι­κός ρόλος των κε­φα­λαί­ων των μο­ναρ­χιών του Κόλ­που στη δια­μόρ­φω­ση και τη λει­τουρ­γία του κα­πι­τα­λι­σμού σε όλο τον αρα­βι­κό κόσμο (που έχουν εξη­γή­σει ανα­λυ­τι­κά μαρ­ξι­στές όπως ο Ζιλ­μπέρ Ασκάρ και ο Άνταμ Χάνιε), ο αυ­ξα­νό­με­νος ρόλος αυτών των οι­κο­νο­μιών ακόμα για τον διε­θνή κα­πι­τα­λι­σμό (π.χ. με τις θη­ριώ­δεις, διαρ­κείς αγο­ρές όπλων) και ο ει­δι­κός ρόλος της Σα­ου­δι­κής Αρα­βί­ας στην πε­ρι­φε­ρεια­κή «στα­θε­ρό­τη­τα».

Ηγέ­της της αντε­πα­νά­στα­σης

Αυτός ο τε­λευ­ταί­ος ρόλος απο­δεί­χθη­κε «κλει­δί» μετά το 2011. Από τότε πολ­λοί γρά­φα­με για το «κά­στρο της πε­ρι­φε­ρεια­κής αντε­πα­νά­στα­σης». Οι Σα­ούντ πέ­ρα­σαν μια πε­ρί­ο­δο θα­νά­σι­μης αγω­νί­ας, όταν μα­ζι­κές εξε­γέρ­σεις αγκά­λια­σαν την Τυ­νη­σία, τη Λιβύη, την Αί­γυ­πτο, τη Συρία, το Μπα­χρέιν, την Υε­μέ­νη, ενώ κι­νή­μα­τα εμ­φα­νί­ζο­νταν και σε Μα­ρό­κο, Ιορ­δα­νία, ακόμα και κά­ποια σκιρ­τή­μα­τα μέσα στη Σα­ου­δι­κή Αρα­βία. 

Ο Αμπ­ντά­λα, γνω­ρί­ζο­ντας πως «ό,τι απει­λεί τον αρα­βι­κό κόσμο απει­λεί και το βα­σί­λειο», ανέ­πτυ­ξε πυ­ρε­τώ­δη δρα­στη­ριό­τη­τα. Αλλού χρη­μα­το­δο­τώ­ντας αντι­δρα­στι­κές δυ­νά­μεις, αλλού επεμ­βαί­νο­ντας υπέρ της μιας ή της άλλης πα­ρά­τα­ξης, αλλού στη­ρί­ζο­ντας ανοι­χτά το παλιό κα­θε­στώς, αλλού στέλ­νο­ντας το στρα­τό του να κα­τα­πνί­ξει την εξέ­γερ­ση.  

Αυτές οι προ­σπά­θειες επέ­βα­λαν βα­ριές ήττες στην αρα­βι­κή επα­να­στα­τι­κή δια­δι­κα­σία. Αλλά δεν έχουν απο­δώ­σει ακόμα καμία «στα­θε­ρό­τη­τα» (που επι­διώ­κουν πάντα οι Σα­ούντ) σε Ιράκ, Λιβύη, Συρία, Υε­μέ­νη.

Η Σα­ου­δι­κή Αρα­βία βγήκε πε­ρι­φε­ρεια­κά ενι­σχυ­μέ­νη, καθώς είναι η μόνη δύ­να­μη που μπο­ρεί να υπο­στη­ρί­ξει την επι­βί­ω­ση του «πα­λιού κό­σμου» γιατί αυτός έχει κλο­νι­στεί πα­ντού. Αλλά ο νέος μο­νάρ­χης κλη­ρο­νο­μεί και προ­βλή­μα­τα. Εκτός από την αστά­θεια που πε­ρι­γρά­φη­κε πα­ρα­πά­νω υπάρ­χουν δύο ακόμα πα­ρά­γο­ντες:

Ο ένας είναι η επι­λο­γή να πέσει η τιμή του πε­τρε­λαί­ου. Οι Σα­ούντ έχουν προς το παρόν την πο­λυ­τέ­λεια να ξο­δεύ­ουν από το τε­ρά­στιο θη­σαυ­ρο­φυ­λά­κιό τους, αλλά είναι ερώ­τη­μα ως πότε θα μπο­ρούν να χρη­μα­το­δο­τούν τις αντι­δρα­στι­κές δυ­νά­μεις σε μια σειρά από αρα­βι­κά κράτη. Η υπε­ρά­σπι­ση της πα­λιάς τάξης έχει απο­δει­χτεί πολύ ακρι­βό σπορ μέχρι τώρα (μόνο η εδραί­ω­ση της εξου­σί­ας του Σίσι έχει κο­στί­σει δε­κά­δες δισ. δο­λά­ρια ως αυτή τη στιγ­μή). 

Ο δεύ­τε­ρος είναι αυτό που επι­ση­μαί­νει ο ιστο­ρι­κός Τόμπι Τζό­ουνς, που με­λε­τά τη Σα­ου­δι­κή Αρα­βία: «Στη­ρί­ζουν το ίδιο ακρι­βώς πο­λι­τι­κό προ­σω­πι­κό που τους είχε οδη­γή­σει στην αρ­χι­κή ευά­λω­τη θέση. Απλώς γυ­ρί­ζουν πίσω τους δεί­κτες του ρο­λο­γιού». 

ΥΓ.: Σε όλη τη Μέση Ανα­το­λή ο Αμπ­ντά­λα συ­γκέ­ντρω­νε το λαϊκό μίσος, ως το σύμ­βο­λο του πλού­του και της αυ­ταρ­χι­κό­τη­τας που χα­ρα­κτή­ρι­ζαν το «στά­τους κβο» σε όλο τον αρα­βι­κό κόσμο. Σε κά­ποια τζα­μιά, στην Αί­γυ­πτο και την Πα­λαι­στί­νη, όταν οι ιμά­μη­δες κά­λε­σαν τους πι­στούς να θρη­νή­σουν το μο­νάρ­χη, ξέ­σπα­σαν απο­δο­κι­μα­σί­ες και δια­δη­λώ­σεις. Αυτοί οι μου­σουλ­μά­νοι απο­δεί­χθη­καν πολύ πιο δη­μο­κρα­τι­κά ευαί­σθη­τοι από τους «δυ­τι­κούς φι­λε­λεύ­θε­ρους» ηγέ­τες που έσπευ­σαν στο Ριάντ να θρη­νή­σουν τον σκο­τα­δι­στή μο­νάρ­χη...