Αυτός είναι ο τίτλος του βιβλίου του Παναγιώτη Βλάχου (εκδόσεις Κέδρος, 2016), το οποίο συζητήθηκε, στις 22-2-2017, στην Ομάδα Ανάγνωσης της Λέσχης «Εκτός Γραμμής», παρόντος του συγγραφέα.

Το βι­βλίο δεν το έχω δια­βά­σει, ακόμη, αλλά από την πολύ εν­δια­φέ­ρου­σα συ­ζή­τη­ση μπορώ να συ­νο­ψί­σω τα εξής: Οι κε­ντρι­κοί ήρωες είναι ένα ζευ­γά­ρι, ο Πέ­τρος και η Αλε­ξάν­δρα στα χρό­νια των μνη­μο­νί­ων. Ο Πέ­τρος είναι ανέ­ντα­χτος αρι­στε­ρός, λίγο ιδιό­μορ­φος και πολύ ψαγ­μέ­νος, που του αρέ­σουν τα blouse. Η Αλε­ξάν­δρα, επί­σης ψαγ­μέ­νη, μένει άνερ­γη. Αυτός είναι ο αστάθ­μη­τος πα­ρά­γο­ντας: η ανερ­γία. Που τσα­κί­ζει αν­θρώ­πι­νες ζωές, ανα­δει­κνύ­ει χα­ρα­κτή­ρες και φέρ­νει στην επι­φά­νεια αδυ­να­μί­ες και αδιέ­ξο­δα, αλλά και επι­λο­γές. Κάθε εί­δους επι­λο­γές.

Άρα, η στάση μας απέ­να­ντι στα γε­γο­νό­τα είναι ανά­λο­γη, επει­δή «Κα­θε­τί που κά­νου­με ή που απο­φα­σί­ζου­με να μην κά­νου­με, είναι μια από­φα­ση και μια θέση απέ­να­ντι στην ζωή που μας καλεί να ανα­λά­βου­με την ευ­θύ­νη για όσα μας συμ­βαί­νουν», επι­ση­μαί­νει ο Γ. Λε­χου­ρί­της.

Όμως, ανά­με­σα στον Πέτρο και την Αλε­ξάν­δρα απλώ­νο­νται οι ιστο­ρί­ες και άλλων αν­θρώ­πων. Ζωές σε δο­κι­μα­σία. Είναι κι αυτό πα­ρά­γω­γο της κρί­σης: Να δο­κι­μά­ζει ότι υπήρ­χε πριν από αυτή και υπέ­βο­σκε. Να δο­κι­μά­ζει τα πάντα. Την φιλία, τις αν­θρώ­πι­νες σχέ­σεις, τους έρω­τες, τις βε­βαιό­τη­τες.

Σε κάθε ήρωα του βι­βλί­ου, ο συγ­γρα­φέ­ας έχει βάλει να του αντι­στοι­χεί και το ανά­λο­γο τρα­γού­δι, είτε ελ­λη­νι­κό είτε ξένο.  

Βέ­βαια, παρ’ ότι το βι­βλίο έχει τίτλο για την ανερ­γία, εντού­τοις αυτό που προ­σπα­θεί  να θέσει είναι μια ηθική της ερ­γα­σί­ας και όχι κατ’ ανά­γκη να είναι ένα βι­βλίο για την ανερ­γία. Η ανερ­γία είναι η αφορ­μή. Η αιτία είναι ο τρό­πος που αντι­λαμ­βά­νε­ται κά­ποιος/-α το πώς ζει και το που ζει. Γι’ αυτό στέ­κε­ται στην κα­θη­με­ρι­νό­τη­τα στα χρό­νια της κρί­σης. Και σε ανα­γκά­ζει να κά­νεις ένα κοί­ταγ­μα, ξανά, στο τι προη­γή­θη­κε και στο τι έγινε. Απλά, αυτό γί­νε­ται μέσα από τους δύο βα­σι­κούς πρω­τα­γω­νι­στές, τον Πέτρο και την Αλε­ξάν­δρα.

Η καρ­διά της ιστο­ρί­ας είναι ένας έρω­τας και το πώς δύο άν­θρω­ποι δια­χει­ρί­ζο­νται την εποχή που ζούνε. Μια εποχή κρί­σης και αν­θρω­πο­φα­γί­ας, η οποία αλ­λά­ζει άρδην τη ζωή τους. Μια ζωή, που είναι σε συ­νε­χή δο­κι­μα­σία, την οποία κατά πως φαί­νε­ται την αντι­με­τω­πί­ζουν με δη­μιουρ­γι­κό­τη­τα. Διότι, «Η αν­θρώ­πι­νη ελευ­θε­ρία δεν ση­μαί­νει ελευ­θε­ρία από συν­θή­κες, αλλά ελευ­θε­ρία στο να επι­λέ­ξει κα­νείς την στάση του απέ­να­ντι σε αυτές», όπως πάλι ανα­φέ­ρει ο Λε­χου­ρί­της.

«Το ζη­τού­με­νο, τε­λι­κά, είναι πώς να ερω­τευ­τείς την δια­φο­ρε­τι­κό­τη­τα», επέ­με­νε ο συγ­γρα­φέ­ας στην προ­α­να­φερ­θεί­σα συ­ζή­τη­ση στην Ομάδα Ανά­γνω­σης ή όπως ανα­φέ­ρε­ται στο οπι­σθό­φυλ­λο του βι­βλί­ου, «Ο χα­μέ­νος χρό­νος ξα­να­διεκ­δι­κεί­ται». Επει­δή, «όσο μι­κρές ή με­γά­λες κι αν είναι οι απώ­λειες, η ζωή σε καλεί να επι­στρέ­ψεις. Χωρίς χρέη…»