Με τον Μητσοτάκη να επικαλείται -για νιοστή φορά- την κλιματική κρίση ως άλλοθι για να κρύψει τις ευθύνες του στις αλλεπάλληλες φυσικές καταστροφές που πλήττουν την Ελλάδα, και την αριστερά, προεξάρχουσας της « ριζοσπαστικής », να καταγγέλλει -επίσης για νιοστή φορά- αυτή τη προσχηματική επίκληση, γνωρίζουμε προκαταβολικά το πολιτικό σκηνικό που θα κτιστεί πάνω στα ερείπια του επόμενου “ακραίου καιρικού φαινομένου”:

ο Μη­τσο­τά­κης (και ο κάθε Μη­τσο­τά­κης) θα (ξανα)επι­κα­λε­στεί την κλι­μα­τι­κή αλ­λα­γή και θα την (ξανα)βγά­λει κα­θα­ρή καθώς τόσο στο στόμα του, όσο και σε εκεί­νο των αντι­πά­λων του αυτή η “κλι­μα­τι­κή αλ­λα­γή” είναι κάτι σαν ...φυ­σι­κό φαι­νό­με­νο, εντε­λώς ανε­ξάρ­τη­το από τους αν­θρώ­πους που δεν μπο­ρούν να κά­νουν τί­πο­τα για να το αντι­με­τω­πί­σουν. Με προ­φα­νή συ­νέ­πεια, να τους απο­μέ­νει μόνο να το υπο­στούν μοι­ρο­λα­τρι­κά, πε­ριο­ρί­ζο­ντας την ανταλ­λα­γή επι­χει­ρη­μά­των και κα­ταγ­γε­λιών στα γνω­στά...φρε­ά­τια που δεν κα­θα­ρί­ζο­νται, στις υπο­δο­μές που δεν συ­ντη­ρού­νται και στην αναλ­γη­σία των κυ­βερ­νώ­ντων που αδια­φο­ρούν συ­στη­μα­τι­κά για τον σκλη­ρά δο­κι­μα­ζό­με­νο λαό.

Φυ­σι­κά, όλα θα άλ­λα­ζαν και ο Μη­τσο­τά­κης δεν θα έβγαι­νε πε­ρί­που αλώ­βη­τος και από αυτή τη φυ­σι­κή κα­τα­στρο­φή, αν η αρι­στε­ρά έλεγε το αυ­το­νό­η­το: ότι η κλι­μα­τι­κή αλ­λα­γή που επι­κα­λεί­ται όχι μόνο δεν τον βοη­θά­ει να γλυ­τώ­σει από τις ευ­θύ­νες του, αλλά τις κάνει κατά πολύ χει­ρό­τε­ρες. Κι αυτό επει­δή όλα αυτά για τα οποία ήδη τον κα­ταγ­γέλ­λουν δί­καια είναι απλά πλημ­με­λή­μα­τα, σε σύ­γκρι­ση με το πραγ­μα­τι­κό έγκλη­μα διαρ­κεί­ας που δια­πράτ­τει όταν όχι μόνο δεν κάνει τί­πο­τα ενά­ντια στην κλι­μα­τι­κή κρίση αλλά και την επι­δει­νώ­νει συ­νε­χώς με την πο­λι­τι­κή του. Και μά­λι­στα από κοι­νού και σε αγα­στή συ­νερ­γα­σία με τους φί­λους του κα­πι­τα­λι­στές σε όλο τον κόσμο! Όλους αυ­τούς και το κε­φα­λαιο­κρα­τι­κό σύ­στη­μα τους που έχουν δη­μιουρ­γή­σει και επι­δει­νώ­νουν συ­νε­χώς την κλι­μα­τι­κή κρίση, σε βαθμό που αυτή να απο­τε­λεί σή­με­ρα τη με­γα­λύ­τε­ρη απει­λή που έχει να αντι­με­τω­πί­σει το αν­θρώ­πι­νο είδος σε όλη την ιστο­ρία του !

Όμως, ακόμα και αν έλεγε όλα αυτά, μια συλ­λο­γι­κό­τη­τα (μια ορ­γά­νω­ση, ένα κί­νη­μα, ένα κόμμα) δεν θα ήταν αρι­στε­ρή -και δη ρι­ζο­σπα­στι­κή- αν δεν πρό­σθε­τε πρά­ξεις στα λόγια της, τις δικές της προ­τά­σεις στη κρι­τι­κή της, για να απο­δεί­ξει χει­ρο­πια­στά ότι η αντί­θε­ση της στην κλι­μα­τι­κή κα­τα­στρο­φή δεν είναι λόγια του αέρα χωρίς πρα­κτι­κό αντί­κρυ­σμα. Όπως, για πα­ρά­δειγ­μα, και εδώ πρό­κει­ται για ένα πρώτο στοι­χειώ­δες κα­θή­κον με­τα­ξύ πολ­λών άλλων, ότι τάσ­σε­ται υπέρ της άμε­σης εγκα­τά­λει­ψης και απα­γό­ρευ­σης κάθε έρευ­νας για τον εντο­πι­σμό και εξό­ρυ­ξη κοι­τα­σμά­των υδρο­γο­ναν­θρά­κων στη χώρας μας. Και ότι πα­λεύ­ει για αυτό κι­νη­το­ποιώ­ντας τους πο­λί­τες, δη­μιουρ­γώ­ντας τα ανά­λο­γα κοι­νω­νι­κά κι­νή­μα­τα ή με­τέ­χο­ντας ενερ­γά σε όσα ήδη υπάρ­χουν στην Ελ­λά­δα και στο κόσμο.

Ωστό­σο, το πιο ση­μα­ντι­κό -και κρί­σι­μο για το μέλ­λον μας- που θα πρέ­πει να κάνει σή­με­ρα μια αρι­στε­ρή συλ­λο­γι­κό­τη­τα είναι κάτι άλλο, ποιο­τι­κά δια­φο­ρε­τι­κό: να πεί­σει του­λά­χι­στον ένα με­γά­λο μέρος του πλη­θυ­σμού, και ει­δι­κά τους μι­σθω­τούς και τους κάθε λογής κα­τα­πιε­σμέ­νους, ότι εδώ που έχει φτά­σει -όχι πια η καλ­πά­ζου­σα άλλα μάλ­λον η εφε­ξής αφη­νια­σμέ­νη - κλι­μα­τι­κή κα­τα­στρο­φή, δεν αρ­κούν πια για την αντι­με­τώ­πι­ση της, ακόμα και τα πιο σωστά και ρι­ζο­σπα­στι­κά από τα μέτρα που προ­τεί­νο­νταν το 1990, το 2010 ή ακόμα και... πέ­ρυ­σι! Τώρα και από εδώ και πέρα, η μόνη ρε­α­λι­στι­κή και απο­τε­λε­σμα­τι­κή αντι­με­τώ­πι­ση της κλι­μα­τι­κής κρί­σης “πρέ­πει να στο­χεύ­ει τις ρίζες του προ­βλή­μα­τος: το κα­πι­τα­λι­στι­κό σύ­στη­μα, την εκ­με­ταλ­λευ­τι­κή και εξο­ρυ­κτι­κή του δυ­να­μι­κή, και το τυφλό και εμ­μο­νι­κό κυ­νή­γι της ανά­πτυ­ξης »(1) Πράγ­μα που συ­νε­πά­γε­ται ότι η αντι­με­τώ­πι­ση της κλι­μα­τι­κής κα­τα­στρο­φής είναι αδύ­να­τη αν δεν υπάρ­ξει ρι­ζι­κή αλ­λα­γή τόσο του τρό­που που πα­ρά­γου­με και κα­τα­να­λώ­νου­με. Με άλλα λόγια, δεν πρό­κει­ται να υπάρ­ξει σω­τη­ρία αν δεν αλ­λά­ξου­με ρι­ζι­κά τη ζωή και την ορ­γά­νω­ση της ζωής των αν­θρώ­πων, που γνω­ρί­σα­με μέχρι τώρα. Και αυτό πα­ντού στον κόσμο μας, γε­γο­νός που δεν μας απαλ­λάσ­σει όμως από το κα­θή­κον να αρ­χί­σου­με ξε­κι­νώ­ντας από την ίδια τη χώρα μας !...

agro climaΑν δεν κά­νου­με όλα αυτά, δη­λα­δή αν συ­νε­χί­σου­με να αγνο­ού­με τις δια­πι­στώ­σεις και προει­δο­ποι­ή­σεις για το κλίμα της Δια­κυ­βερ­νη­τι­κής Επι­τρο­πής και κυ­ρί­ως, του διε­θνούς ρι­ζο­σπα­στι­κού οι­κο­λο­γι­κού κι­νή­μα­τος, αλλά και την όλο και πιο εφιαλ­τι­κή πραγ­μα­τι­κό­τη­τα, τότε οι συ­νέ­πειες θα είναι κα­τα­στρο­φι­κές και για την ίδια την αρι­στε­ρά και την όποια αξιο­πι­στία τής έχει απο­μεί­νει. Πα­ρά­δειγ­μα πρώτο (με­τα­ξύ πά­μπολ­λων άλλων): πάνω σε ποια βάση θα πρέ­πει να σχε­δια­στούν π.χ. τα με­γα­λό­πνοα αντι­πλημ­μυ­ρι­κά έργα που ευαγ­γε­λί­ζε­ται σύσ­σω­μη η αρι­στε­ρά, αν δεν λη­φθούν υπόψη η κλι­μα­τι­κή κρίση και οι σχε­τι­κές επι­στη­μο­νι­κές με­λέ­τες (π.χ. της Δια­κυ­βερ­νη­τι­κής Επι­τρο­πής) για την προ­σε­χή εξέ­λι­ξη και έντα­ση της; Αν αυτή η κλι­μα­τι­κή κρίση είναι απλώς “άλ­λο­θι” του Μη­τσο­τά­κη, τότε το λο­γι­κό συ­μπέ­ρα­σμα είναι ότι ο σχε­δια­σμός αυτών των μέ­τρων πρέ­πει να γίνει στη βάση των -εντε­λώς ξε­πε­ρα­σμέ­νων και άρα εντε­λώς άχρη­στων- υπαρ­χό­ντων δε­δο­μέ­νων και μο­ντέ­λων, όπως εξάλ­λου προ­τεί­νει με με­γά­λη συ­νέ­πεια π.χ. το ΚΚΕ.

Πα­ρά­δειγ­μα δεύ­τε­ρο: Στη βάση ποιων προ­βλέ­ψε­ων, αν όχι εκεί­νων που απορ­ρέ­ουν από την επι­στη­μο­νι­κή με­λέ­τη της κλι­μα­τι­κής κρί­σης, πρέ­πει να ορ­γα­νω­θεί και να προ­ε­τοι­μα­στεί το αντι­ρα­τσι­στι­κό κί­νη­μα -αλλά και όλη η αρι­στε­ρά- για να αντι­με­τω­πί­σει από αύριο κιό­λας τα εκα­τομ­μύ­ρια των “κλι­μα­τι­κών προ­σφύ­γων” που θα δια­σχί­σουν τη Με­σό­γειο, προ­κα­λώ­ντας ανα­πό­φευ­κτα τε­ρά­στιες ανα­τρο­πές στις ση­με­ρι­νές πο­λι­τι­κές και άλλες ισορ­ρο­πί­ες; Ήδη σύμ­φω­να με τον ΟΗΕ, είναι 884.000 οι επι­βιώ­σα­ντες (από τις τε­ρα­τώ­δεις κα­τα­στρο­φές του γνω­στού μας με­σο­γεια­κού τυ­φώ­να Daniel) πο­λί­τες της ανα­το­λι­κής Λι­βύ­ης πολ­λοί από τους οποί­ους θα θε­λή­σουν εύ­λο­γα να βρουν σω­τη­ρία στις ευ­ρω­παϊ­κές ακτές της Με­σο­γεί­ου. Δη­λα­δή, κατά προ­τε­ραιό­τη­τα και στη χώρα μας που βρί­σκε­ται -για όσους δεν το έχουν συ­νει­δη­το­ποι­ή­σει- ακρι­βώς απέ­να­ντι από τη Λιβύη! Και προ­φα­νώς, θα υπάρ­ξουν προ­σε­χώς, ίσως και σε με­ρι­κούς μήνες, άλλοι τόσοι ή και πε­ρισ­σό­τε­ροι, ακόμα και συ­μπα­τριώ­τες μας στο εσω­τε­ρι­κό της χώρα μας, καθώς πλη­θαί­νει με μα­θη­μα­τι­κή ακρί­βεια όχι μόνο η συ­χνό­τη­τα αλλά και η έντα­ση των λε­γό­με­νων “ακραί­ων και­ρι­κών φαι­νο­μέ­νων”. Και αυτό χωρίς να λα­βαί­νου­με υπόψη τις πιο μα­κρο­πρό­θε­σμες κα­τα­στρο­φι­κές επι­πτώ­σεις της κλι­μα­τι­κής κρί­σης όπως είναι π.χ. η ερη­μο­ποί­η­ση, που είναι ήδη υπαρ­κτό­τα­τη και στη χώρα μας, ει­δι­κά στην ανα­το­λι­κή Κρήτη και στην ανα­το­λι­κή Πε­λο­πόν­νη­σο...

Επει­δή όμως δεν ξε­χνά­με και τις άμε­σες -και ίσως πιο πεζές και κα­τα­νοη­τές- συ­νέ­πειες της πα­ρού­σας κα­τά­στα­σης, οφεί­λου­με να δια­πι­στώ­σου­με πως ο με­γά­λος κερ­δι­σμέ­νος από αυτή την -μό­νι­μα επα­να­λαμ­βα­νό­με­νη- ιστο­ρία είναι ο Μη­τσο­τά­κης και ο κάθε Μη­τσο­τά­κης. Γιατί; Μα, επει­δή θα συ­νε­χί­σει να μην πλη­ρώ­νει τις (τε­ρά­στιες) αμαρ­τί­ες του τόσο στις κάλ­πες όσο και στην υπό­λη­ψη των λαϊ­κών μαζών. Κυ­ρί­ως όμως, επει­δή θα συ­νε­χί­σει να μην κάνει το πα­ρα­μι­κρό ενά­ντια στην καλ­πά­ζου­σα κλι­μα­τι­κή κρίση που μας υπό­σχε­ται νέες, ακόμα με­γα­λύ­τε­ρες και ακόμα πιο συ­χνές κα­τα­στρο­φές κάθε λογής. ‘Η κα­λύ­τε­ρα, επει­δή θα συ­νε­χί­σει να κάνει ό,τι περ­νά­ει από το χέρι του για να την επι­δει­νώ­σει! Και μά­λι­στα χωρίς να τον στρι­μώ­χνει έμπρα­κτα πε­ρί­που κα­νείς καθώς σχε­δόν οι πά­ντες σε αυτή τη χώρα, συ­μπε­ρι­λαμ­βα­νο­μέ­νων των πε­ρισ­σό­τε­ρων απο­χρώ­σε­ων της αρι­στε­ράς, είτε δη­λώ­νουν έν­θερ­μοι υπο­στη­ρι­κτές των ορυ­κτών καυ­σί­μων, είτε σιω­πούν επι­δει­κτι­κά απο­φεύ­γο­ντας τις “κα­κο­το­πιές” που μπο­ρεί να τους δη­μιουρ­γή­σουν προ­βλή­μα­τα, είτε πα­ρα­δέ­χο­νται μεν την ύπαρ­ξη της κλι­μα­τι­κής κρί­σης αλλά απέ­χουν από τα πα­γκό­σμια κι­νή­μα­τα που μά­χο­νται ενα­ντί­ον της και υπε­ρα­σπί­ζο­νται τα “δικά μας” -εξάλ­λου ανύ­παρ­κτα- πε­τρέ­λαια, είτε τέλος, φτά­νουν να κα­ταγ­γέλ­λουν την κλι­μα­τι­κή κρίση ως... “τη με­γα­λύ­τε­ρη απάτη του ιμπε­ρια­λι­σμού”.

Ο λόγος λοι­πόν όχι για τον Μη­τσο­τά­κη και τον κάθε Μη­τσο­τά­κη που κάνει απλώς με συ­νέ­πεια την κα­πι­τα­λι­στι­κή δου­λειά του, αλλά για αυτή την ελ­λη­νι­κή αρι­στε­ρά που δεν κάνει τη δική της. Μια ελ­λη­νι­κή αρι­στε­ρά που δεν πα­ρα­δειγ­μα­τί­ζε­ται όχι μόνο από τα ρι­ζο­σπα­στι­κά οι­κο­λο­γι­κά κι­νή­μα­τα του “πλού­σιου Βορρά”, αλλά και από τους “φτω­χούς της γης” όπως είναι τα πε­ρισ­σό­τε­ρα από τα εκα­τομ­μύ­ρια μέλη του πα­γκό­σμιου αγρο­τι­κού κι­νή­μα­τος Via Campesina (2), αλλά σιωπά, κάνει πως δεν κα­τα­λα­βαί­νει, υπο­βαθ­μί­ζει την πάλη ενά­ντια στην κλι­μα­τι­κή κα­τα­στρο­φή ή φτά­νει -του­λά­χι­στον κά­ποιες συ­νι­στώ­σες της-ακό­μα και να λέει ακρι­βώς τα ίδια με την πιο ακραία κα­πι­τα­λι­στι­κή αντί­δρα­ση, με τις πο­λυ­ε­θνι­κές των ορυ­κτών καυ­σί­μων και τους δια­φό­ρους ακρο­δε­ξιούς πο­λι­τι­κούς εκ­προ­σώ­πους τους, σε αυτό το πιο φλέ­γον, αμε­σό­τε­ρο, κυ­ριο­λε­κτι­κά μέ­γι­στο υπαρ­ξια­κό πρό­βλη­μα που αντι­με­τω­πί­ζουν σή­με­ρα ει­δι­κά οι ερ­γα­ζό­με­νοι/ες, οι φτω­χοί/ες και οι κα­τα­φρο­νε­μέ­νοι λαοί απα­ντα­χού γης, δη­λα­δή η ίδια η αν­θρω­πό­τη­τα!

Καθώς τα χρο­νι­κά πε­ρι­θώ­ρια έχουν στε­νέ­ψει απελ­πι­στι­κά και ο χα­μέ­νος χρό­νος με­τριέ­ται πια σε αρ­κε­τές δε­κα­ε­τί­ες, η ελ­λη­νι­κή αρι­στε­ρά πρέ­πει να συ­νει­δη­το­ποι­ή­σει ότι της είναι πια πρα­κτι­κά αδύ­να­το να νο­μί­ζει πως θα μπο­ρέ­σει να επι­βιώ­σει χωρίς να προ­σφέ­ρει μια συ­νο­λι­κή, σαφή, αξιό­πι­στη και χει­ρο­πια­στή απά­ντη­ση για το πρα­κτέο απέ­να­ντι στο τσου­νά­μι της κλι­μα­τι­κής κα­τα­στρο­φής, που επη­ρε­ά­ζει πια την πα­ρα­μι­κρή “λε­πτο­μέ­ρεια” της κα­θη­με­ρι­νής ζωής των αν­θρώ­πων. Δη­λα­δή, ένα πρό­γραμ­μα και συ­νά­μα ένα όραμα για την ορ­γά­νω­ση και τους στό­χους των κοι­νω­νιών μας, που θα είναι εναλ­λα­κτι­κό στο ση­με­ρι­νό κα­πι­τα­λι­στι­κό μο­ντέ­λο, σε εκεί­νο ακρι­βώς το σύ­στη­μα που έχει φέρει σή­με­ρα την αν­θρω­πό­τη­τα στο χεί­λος της κα­τα­στρο­φής.

Είτε λοι­πόν το θέλει, είτε δεν το θέλει, η ελ­λη­νι­κή αρι­στε­ρά θα βρε­θεί πάρα πολύ σύ­ντο­μα ανα­γκα­σμέ­νη από τα γε­γο­νό­τα να με­τά­σχει στο διε­θνή προ­βλη­μα­τι­σμό για το πε­ριε­χό­με­νο που θα πρέ­πει να έχει αυτό το “εναλ­λα­κτι­κό πρό­γραμ­μα και όραμα” . Και προ­φα­νώς, να πάρει θέση απέ­να­ντι στην ιστο­ρι­κής ση­μα­σί­ας εναλ­λα­κτι­κή πρό­τα­ση του κει­μέ­νου/μα­νι­φέ­στου “Για μια οι­κο­σο­σια­λι­στι­κή απο­α­νά­πτυ­ξη” (1) των Michael Lowy, Γιώρ­γου Καλλή, Bengi Akbulut και Sabrina Fernandes, ένα εν­δει­κτι­κό από­σπα­σμα της οποί­ας κλεί­νει αυτό το κεί­με­νο :

"Η οι­κο­σο­σια­λι­στι­κή απο­α­νά­πτυ­ξη είναι μια τέ­τοια εναλ­λα­κτι­κή πρό­τα­ση, που βρί­σκε­ται σε άμεση αντι­πα­ρά­θε­ση με τον κα­πι­τα­λι­σμό και την ανά­πτυ­ξη. Η οι­κο­σο­σια­λι­στι­κή απο­α­νά­πτυ­ξη απαι­τεί την κοι­νω­νι­κο­ποί­η­ση των κύ­ριων μέσων ανα/πα­ρα­γω­γής και τον δη­μο­κρα­τι­κό, συμ­με­το­χι­κό και οι­κο­λο­γι­κό σχε­δια­σμό. Οι κύ­ριες απο­φά­σεις για τις προ­τε­ραιό­τη­τες στην πα­ρα­γω­γή και στη κα­τα­νά­λω­ση θα παίρ­νο­νται από τους ίδιους τους αν­θρώ­πους, για να ικα­νο­ποιούν τις πραγ­μα­τι­κές κοι­νω­νι­κές ανά­γκες ενώ ταυ­τό­χρο­να θα σέ­βο­νται τα οι­κο­λο­γι­κά όρια του πλα­νή­τη. Αυτό ση­μαί­νει ότι οι άν­θρω­ποι, σε διά­φο­ρα επί­πε­δα, ασκούν άμεση εξου­σία ορί­ζο­ντας δη­μο­κρα­τι­κά τι, πόσο και πως πρέ­πει να πα­ρα­χθεί, πώς πρέ­πει να αμει­φθούν τα διά­φο­ρα είδη πα­ρα­γω­γι­κών και ανα­πα­ρα­γω­γι­κών δρα­στη­ριο­τή­των που συ­ντη­ρούν εμάς και τον πλα­νή­τη. Η εξα­σφά­λι­ση ακρι­βο­δί­και­ης ευ­η­με­ρί­ας για όλους δεν απαι­τεί οι­κο­νο­μι­κή ανά­πτυ­ξη αλλά μάλ­λον την αλ­λα­γή του τρό­που ορ­γά­νω­σης της οι­κο­νο­μί­ας και ανα­δια­νο­μής του κοι­νω­νι­κού πλού­του".

marx clima

Ση­μειώ­σεις

1. Βλέπε το μα­νι­φέ­στο που ση­μα­το­δό­τη­σε τη συ­νά­ντη­ση των δύο αντι­κα­πι­τα­λι­στι­κών ρευ­μά­των της ρι­ζο­σπα­στι­κής οι­κο­λο­γί­ας, του οι­κο­σο­σια­λι­στι­κού και εκεί­νου της απο­α­νά­πτυ­ξης: https://​www.​efsyn.​gr/​nisides/​340264_​gia-​mia-​oik​osos​iali​stik​i-​apoanaptyxi ή https://​www.​contra-​xreos.​gr/​arthra/​2963-​gia-​mia-​oik​osos​iali​stik​i-​apoanaptiksi

2. Βλέπε το μή­νυ­μα αλ­λη­λεγ­γύ­ης και στή­ρι­ξης της Via Campesina στους αγρό­τες/τισ­σες της Θεσ­σα­λί­ας που χτυ­πή­θη­καν από τις πλημ­μύ­ρες του με­σο­γεια­κού τυ­φώ­να Daniel: https://​www.​contra-​xreos.​gr/​arthra/​3128-​deltio-​typoy-​12-​septemvrioy-​2023

Ετικέτες