Η δυναμική διαμαρτυρία των εργαζομένων στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, η αστυνομική βία και οι διώξεις που ακολούθησαν, επιβεβαιώνουν τη –φανερή εδώ και καιρό– επιλογή της συγκυβέρνησης για στροφή στον αυταρχισμό. Όλοι όσοι αντιστέκονται απέναντι στη μνημονιακή λαίλαπα θα υποστούν αργά ή γρήγορα το «ταξικό μίσος» των κατασταλτικών μηχανισμών του κράτους. Πέρα από το προφανές όμως της αντίδρασης του αστικού μπλοκ απέναντι στον κόσμο που το αμφισβητεί, τα πρόσφατα γεγονότα επανέφεραν στο προσκήνιο το ζήτημα των ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

Οι ερ­γα­ζό­με­νοι, που οι απο­λο­γη­τές του συ­στή­μα­τος και ο Δέν­διας βά­φτι­σαν «άκρα», είναι υπο­χρε­ω­μέ­νοι να κά­νουν μόνο ένα με­ρο­κά­μα­το την εβδο­μά­δα, το οποίο μά­λι­στα δεν τους έχει κα­τα­βλη­θεί το τε­λευ­ταίο εξά­μη­νο. Θύ­μα­τα μιας μα­κρο­χρό­νιας κερ­δο­σκο­πί­ας ντό­πιων και ξένων κα­πι­τα­λι­στών και απα­νω­τών κυ­βερ­νη­τι­κών απο­φά­σε­ων, που απα­ξί­ω­σαν τη δου­λειά τους και τα ίδια τα ναυ­πη­γεία, στή­νο­νται στον τοίχο, επει­δή τόλ­μη­σαν να εκ­φρά­σουν μα­χη­τι­κά τα δί­καια αι­τή­μα­τά τους.

Η άρ­χου­σα τάξη και το πο­λι­τι­κό της προ­σω­πι­κό, από τη δε­κα­ε­τία του ’50 έως σή­με­ρα, είναι οι μόνοι που ευ­θύ­νο­νται για την τρα­γι­κή κα­τά­στα­ση στην οποία έχουν πε­ριέλ­θει οι ερ­γα­ζό­με­νοι και οι οι­κο­γέ­νειές τους. Από ιδιο­κτη­σία του Νιάρ­χου, που για τρεις δε­κα­ε­τί­ες έκανε χρυ­σές δου­λειές ως κα­τα­σκευα­στής πο­λε­μι­κών και άλλων πλοί­ων, το 1985 τα ναυ­πη­γεία Σκα­ρα­μα­γκά κρα­τι­κο­ποι­ή­θη­καν. Ήδη, από το 1983 το σω­μα­τείο βρέ­θη­κε σε ευ­θεία αντι­πα­ρά­θε­ση με την ερ­γο­δο­σία για τη συλ­λο­γι­κή σύμ­βα­ση, που έληξε με μια εξά­μη­νη απερ­γία δύο χρό­νια αρ­γό­τε­ρα.

Παρά τις προ­σπά­θειες του Μη­τσο­τά­κη για πλήρη ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση, οι οποί­ες οδή­γη­σαν σε σύ­γκρου­ση με τους ερ­γα­ζό­με­νους, τε­λι­κά ήταν ο Ση­μί­της το 1996 που άνοι­ξε την πόρτα στο ιδιω­τι­κό κε­φά­λαιο. Η τότε κυ­βέρ­νη­ση προ­χώ­ρη­σε σε διε­θνή δια­γω­νι­σμό και το μά­να­τζμεντ ανα­τέ­θη­κε στην αμε­ρι­κα­νι­κή Brown & Root, με αμοι­βή 550 εκατ. δρχ. συν 5% επί των κερ­δών του ναυ­πη­γεί­ου. Η Brown & Root εγκα­τέ­λει­ψε το ναυ­πη­γείο το 1998, ενώ στις διά­φο­ρες συμ­βά­σεις πα­ραγ­γε­λιών του ΟΣΕ και του ΗΣΑΠ αρ­χί­ζει να εμ­φα­νί­ζε­ται η Siemens. To 2001 η HDW/Ferrostaal (τρία χρό­νια αρ­γό­τε­ρα θα συγ­χω­νευ­τεί με την Thyssen Krupp) αγό­ρα­σε τα ναυ­πη­γεία για 1 δισ. δραχ­μές, ενώ οι συμ­βά­σεις πα­ραγ­γε­λιών ήταν πολ­λα­πλά­σιας αξίας. Μόνο ο ΟΣΕ είχε προ­κα­τα­βά­λει 4,5 δισ. δραχ­μές.

Κάπου εκεί άρ­χι­σαν τα δια­βό­η­τα σκάν­δα­λα των εξο­πλι­στι­κών προ­γραμ­μά­των, οι μίζες εκα­τομ­μυ­ρί­ων του Άκη και άλλων, τα πρό­στι­μα της Κο­μι­σιόν για τις πα­ρά­νο­μες κρα­τι­κές επι­δο­τή­σεις σε κάθε λογής «επεν­δυ­τές», τα υπο­βρύ­χια που γέρ­νουν, αλλά έχουν εξο­φλη­θεί ήδη, και τε­λι­κά το πά­γω­μα στις πλη­ρω­μές και τις ανα­θέ­σεις από το υπουρ­γείο «Εθνι­κής Άμυ­νας» τα δύο τε­λευ­ταία χρό­νια.
Το 2010 το 75% των ναυ­πη­γεί­ων που­λή­θη­κε στην Abu Dhabi Mar, με τις υπο­γρα­φές των Πα­πα­κων­στα­ντί­νου-Βε­νι­ζέ­λου. Οι Σα­ου­δά­ρα­βες δεν ανα­γνώ­ρι­σαν κα­νέ­να πρό­στι­μο και υπο­χρέ­ω­ση της εται­ρί­ας. Αντί­θε­τα τους ανα­γνω­ρί­στη­κε οφει­λή 1,3 δισ. του δη­μο­σί­ου προς τα ναυ­πη­γεία, λίγο πριν το Μνη­μό­νιο 1. Συγ­χρό­νως, η Κο­μι­σιόν αρ­νεί­ται μέχρι και σή­με­ρα να άρει την απα­γό­ρευ­ση ναυ­πή­γη­σης εμπο­ρι­κών πλοί­ων που έχει επι­βάλ­λει από τον Απρί­λιο του 2010 στα Ελ­λη­νι­κά Ναυ­πη­γεία ΑΕ, με απο­τέ­λε­σμα να μην υπάρ­χει δου­λειά για τους ερ­γά­τες των ναυ­πη­γεί­ων.

Όλη η ιστο­ρία των ναυ­πη­γεί­ων Σκα­ρα­μα­γκά είναι χα­ρα­κτη­ρι­στι­κή του τρό­που που λει­τουρ­γεί και των αδιε­ξό­δων της νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρης οι­κο­νο­μί­ας. Οι ζη­λω­τές της «ελεύ­θε­ρης αγο­ράς» απο­μυ­ζούν δι­σε­κα­τομ­μύ­ρια από το κρά­τος (άρα από τις τσέ­πες των φο­ρο­λο­γού­με­νων) για να κά­νουν τις δου­λειές τους και να βγά­λουν υπερ­κέρ­δη. Ο προ­σα­να­το­λι­σμός των ναυ­πη­γεί­ων στην πο­λε­μι­κή βιο­μη­χα­νία, ώστε να κερ­δί­ζουν οι έμπο­ροι όπλων και όλοι οι εν­διά­με­σοι «μι­ζα­δό­ροι», εξη­γεί σε ένα βαθμό πώς έφτα­σε το δη­μό­σιο χρέος στα ύψη. Οι απλή­ρω­τοι ερ­γα­ζό­με­νοι και οι εξευ­τε­λι­στι­κές ερ­γα­σια­κές σχέ­σεις, που έχουν προ­ω­θη­θεί στα ναυ­πη­γεία, απο­τε­λούν το όνει­ρο κάθε αφε­ντι­κού.

Το πα­ρά­δειγ­μα των ναυ­πη­γεί­ων είναι η ακραία εκ­δο­χή ενός συ­στή­μα­τος που σα­πί­ζει, που μέσα στη βαθιά κρίση του ισο­πε­δώ­νει κλά­δους και αν­θρώ­πι­νες ζωές. Μο­να­δι­κή λύση είναι η εθνι­κο­ποί­η­ση χωρίς απο­ζη­μί­ω­ση των ναυ­πη­γεί­ων από μια κυ­βέρ­νη­ση της Αρι­στε­ράς, που θα συ­γκρου­στεί με τις ευ­ρω­η­γε­σί­ες και θα κα­τευ­θύ­νει την πα­ρα­γω­γή σε εμπο­ρι­κά πλοία και άλλες κοι­νω­νι­κές ανά­γκες, κάτω από δη­μό­σιο-ερ­γα­τι­κό έλεγ­χο. Για πα­ρά­δειγ­μα, οι πα­νά­κρι­βες και ανε­παρ­κέ­στα­τες συ­γκοι­νω­νί­ες και η με­τα­φο­ρά αγα­θών στα νησιά θα μπο­ρού­σαν να στη­ρι­χτούν απο­φα­σι­στι­κά από μια τέ­τοια πο­λι­τι­κή. Αυτό όμως προ­ϋ­πο­θέ­τει τη ρι­ζι­κή αλ­λα­γή των κοι­νω­νι­κών και πο­λι­τι­κών συ­σχε­τι­σμών και είναι χρέος του ερ­γα­τι­κού κι­νή­μα­τος και της Αρι­στε­ράς να πα­λέ­ψει για μια τέ­τοια προ­ο­πτι­κή άμεσα.

Ετικέτες