Τα γεγονότα από τη συνέλευση των προέδρων των ΕΛΜΕ και την πραξικοπηματική αναστολή της απεργίας των καθηγητών είναι σχετικά γνωστά και δεν θα τα ξανααναφέρω.

Θα αφήσω απέξω τον ρόλο της ΠΑΣΚΕ και της ΔΑΚΕ ο οποί­ος είναι γνω­στός. Για την στάση του ΚΚΕ επί­σης δεν θα σχο­λιά­σω. Έχει ήδη σχο­λια­στεί και γε­νι­κό­τε­ρα τα ευ­κό­λως εν­νο­ού­με­να καλό είναι να πα­ρα­λεί­πο­νται. Για τη στάση της ηγε­σί­ας του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ που δη­μο­σί­ως έπαι­ζε το ρόλο του Πό­ντιου Πι­λά­του και στην πράξη υπο­νό­μευε την απερ­γία, έχουν γρα­φτεί αρ­κε­τά και δεν θα τα επα­να­λά­βω. Το ίδιο για την προ­δο­τι­κή στάση της συν­δι­κα­λι­στι­κής γρα­φειο­κρα­τί­ας της ΓΣΕΕ και της ΑΔΕΔΥ και των άλλων συν­δι­κα­λι­στι­κών ηγε­σιών που άφη­σαν τους κα­θη­γη­τές μό­νους τους. Όσον αφορά τα συ­γκε­κρι­μέ­να γε­γο­νό­τα, θα κάνω μόνο ένα μικρό σχό­λιο για την στάση της ΑΝΤΑΡ­ΣΥΑ, η οποία έχει μεί­νει σχε­τι­κά στο απυ­ρό­βλη­το και λέει με­γά­λα λόγια εκ των υστέ­ρων –στο ΔΣ της ΟΛΜΕ πρό­τει­νε απλά συμ­βο­λι­κή απερ­γία 500 μόνο συν­δι­κα­λι­στών- και εκ του ασφα­λούς: Αν το σπά­σι­μο της επι­στρά­τευ­σης είναι εύ­κο­λο αρκεί κα­νείς να είναι «επα­να­στά­της» και «απο­φα­σι­σμέ­νος», αυτό θα μπο­ρού­σε να είχε απο­δει­χτεί πολύ πιο εύ­κο­λα στην απερ­γία του ΜΕΤΡΟ με την ου­σια­στι­κή πε­ρι­φρού­ρη­ση του ήδη κα­τει­λημ­μέ­νου αμα­ξο­στα­σί­ου σε ένα σω­μα­τείο που ο πρό­ε­δρός του ήταν μέλος της ΑΝΤΑΡ­ΣΥΑ.

Η πραγ­μα­τι­κό­τη­τα είναι ότι η αρι­στε­ρά στο χώρο των κα­θη­γη­τών βρέ­θη­κε μπρο­στά σε μια απρό­σμε­νη κα­τά­στα­ση: δεν πε­ρί­με­νε την απο­φα­σι­στι­κό­τη­τα με­ρι­κών δε­κά­δων χι­λιά­δων εκ­παι­δευ­τι­κών να υπερ­ψη­φί­σουν την απερ­γία σε μα­ζι­κό­τα­τες συ­νε­λεύ­σεις και από την άλλη έβλε­πε ότι αυτή η απο­φα­σι­στι­κό­τη­τα δεν ήταν αρ­κε­τή για να «σι­γου­ρέ­ψει» την νίκη της απερ­γί­ας. Εκτί­μη­σε με δέος ότι η ήττα ήταν βέ­βαιη γιατί «δεν υπήρ­χαν οι όροι και οι προ­ϋ­πο­θέ­σεις». Ποιοι υπο­τί­θε­ται ότι ήταν «αυτοί οι όροι και οι προ­ϋ­πο­θέ­σεις»; Η κά­λυ­ψη των με­γά­λων συν­δι­κά­των, η ου­σια­στι­κή κά­λυ­ψη από τα κόμ­μα­τα της αρι­στε­ράς, η πε­ρί­φη­μη «κοι­νω­νι­κή υπο­στή­ρι­ξη», ο με­γά­λος αριθ­μός των «μου­τζα­χε­ντίν» κα­θη­γη­τών που ήταν πραγ­μα­τι­κά απο­φα­σι­σμέ­νοι να απερ­γή­σουν και να σπά­σουν την επι­στρά­τευ­ση (σε μόλις 3.000 –σε σύ­νο­λο 86.000- πε­ρί­που τους «υπο­λό­γι­ζε» η πιο «αρι­στε­ρή» εκτί­μη­ση). «Πώς θα μπο­ρού­σα­με μόνοι μας να αντι­δρά­σου­με αν την πρώτη μέρα της απερ­γί­ας εί­χα­με 1.000 φυ­λα­κι­σμέ­νους και απο­λυ­μέ­νους κα­θη­γη­τές, ενώ η επι­στρά­τευ­ση και η διε­νέρ­γεια των εξε­τά­σε­ων θα συ­νε­χι­ζό­ταν κα­νο­νι­κά από την συ­ντρι­πτι­κή πλειο­ψη­φία των υπο­λοί­πων;» Αυτό ήταν το βα­σι­κό ερώ­τη­μα που τρι­βέ­λι­ζε -και πα­ρέ­λυε- ακόμα και πολ­λούς «μου­τζα­χε­ντίν» της απερ­γί­ας.

Οι «όροι και οι προ­ϋ­πο­θέ­σεις» λοι­πόν της απερ­γί­ας εμε­τρή­θη­σαν, εζυ­γή­σθη­σαν και εβρέ­θη­σαν ελ­λι­πείς και συ­νε­πώς η «ανα­στο­λή της απερ­γί­ας ήταν μο­νό­δρο­μος». Σωστά; ΛΑΘΟΣ! Και το λάθος δεν βρι­σκό­ταν στο «μέ­τρη­μα» αλλά στο «μέτρο» που ήταν ακα­τάλ­λη­λο. Η αύ­ξη­ση ενός βαθ­μού Κελ­σί­ου σε ένα μπρί­κι νερό που ζε­σταί­νε­ται στη φωτιά, είναι αύ­ξη­ση ενός ασή­μα­ντου βαθ­μού Κελ­σί­ου. Όμως είναι τε­λεί­ως δια­φο­ρε­τι­κή η ση­μα­σία αυτής της αύ­ξη­σης αν το νερό έχει θερ­μο­κρα­σία 30 βαθ­μούς ή αν έχει 99. Στην πρώτη πε­ρί­πτω­ση το 30 γί­νε­ται απλώς 31. Στη δεύ­τε­ρη πε­ρί­πτω­ση όμως, η θερ­μο­κρα­σία φτά­νει στους 100, το νερό βρά­ζει, γί­νε­ται πλέον ατμός και το κα­πά­κι τι­νά­ζε­ται. Στην δεύ­τε­ρη πε­ρί­πτω­ση μια τόσο μικρή αλ­λα­γή μπο­ρεί να ση­μαί­νει πλήρη ανα­τρο­πή της κα­τά­στα­σης.

Το «μέ­τρη­μα» που όφει­λε να κάνει η αρι­στε­ρά είναι το αν η κοι­νω­νία βρί­σκε­ται σε «θερ­μο­κρα­σία» 30 ή 99. Εί­μα­στε σε μια κα­νο­νι­κή πε­ρί­ο­δο που τα πράγ­μα­τα κυ­λούν αργά και προ­βλέ­ψι­μα; Ή αντί­θε­τα η κοι­νω­νι­κή και πο­λι­τι­κή κα­τά­στα­ση εγκυ­μο­νεί δυ­να­τό­τη­τες από­το­μων κοι­νω­νι­κών εκρή­ξε­ων; Μπο­ρού­με να δούμε χι­λιά­δες «φο­βι­σμέ­νους» να με­τα­τρέ­πο­νται σε μια ώρα σε «μου­τζα­χε­ντίν»,  χι­λιά­δες «κα­να­πε­δά­τους» σε άγριους «πε­ζο­δρο­μιά­κη­δες», χι­λιά­δες απο­γοη­τευ­μέ­νους σε απο­φα­σι­σμέ­νους μα­χη­τές μέ­χρις εσχά­των; Νο­μί­ζω ότι αν τεθεί έτσι το ερώ­τη­μα, τότε η απά­ντη­ση για το αν έπρε­πε να γίνει η όχι η απερ­γία θα ήταν δια­φο­ρε­τι­κή.

Ήταν μια απερ­γία υψη­λού ρί­σκου όπου πράγ­μα­τι υπήρ­χε με­γά­λη δυ­σκο­λία να πε­ρι­φρου­ρη­θεί και υπήρ­χε πράγ­μα­τι ο κίν­δυ­νος να υπάρ­ξουν απο­λυ­μέ­νοι και φυ­λα­κι­σμέ­νοι από όσους «τρε­λα­μέ­νους» αψη­φού­σαν την  επι­στρά­τευ­ση, είτε ατο­μι­κά είτε κα­τα­λαμ­βά­νο­ντας κά­ποιο εξε­τα­στι­κό κέ­ντρο, είτε με άλ­λους τρό­πους. Όμως το ρίσκο δεν ήταν μόνο από την πλευ­ρά των απερ­γών. Το ρίσκο ήταν επί­σης με­γά­λο, αν όχι και με­γα­λύ­τε­ρο, για την κυ­βέρ­νη­ση και την αστι­κή τάξη αν κα­τέ­βα­ζε τα ΜΑΤ στα εξε­τα­στι­κά κέ­ντρα και αν προ­χω­ρού­σε σε φυ­λα­κί­σεις και απο­λύ­σεις. Αντί για «ομα­λο­ποί­η­ση» της κα­τά­στα­σης, μέσα σε μια κοι­νω­νία που είναι κα­ζά­νι που βρά­ζει, το απο­τέ­λε­σμα μιας τέ­τοιας κί­νη­σης από την πλευ­ρά του τα­ξι­κού εχθρού μπο­ρεί να ήταν η κοι­νω­νι­κή έκρη­ξη, η ήττα και η ανα­τρο­πή της κυ­βέρ­νη­σης, η ανα­τρο­πή άρδην όλης της πο­λι­τι­κής κα­τά­στα­σης.

Η δια­φο­ρά ανά­με­σα στον επα­να­στα­τι­κό μαρ­ξι­σμό και στον ρε­φορ­μι­στι­κό «ρε­α­λι­σμό» δεν είναι η δια­φο­ρά με­τα­ξύ προ­σω­πι­κού ηρω­ι­σμού και προ­σω­πι­κής δει­λί­ας. Ει­δι­κά αν φύ­γου­με από το επί­πε­δο της ηγε­σί­ας και πάμε στο επί­πε­δο της βάσης, τα ανα­ρίθ­μη­τα θύ­μα­τα και οι θυ­σί­ες του ερ­γα­τι­κού και του ευ­ρύ­τε­ρου λαϊ­κού κι­νή­μα­τος εδώ και δυο αιώ­νες δεν προ­έρ­χο­νται μόνο από όσους πί­στευαν στην ανα­τρο­πή του κα­πι­τα­λι­σμού αλλά επί­σης -και ίσως και πλειο­ψη­φι­κά- και από αγω­νι­στές που πί­στευαν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στη με­ταρ­ρύθ­μι­σή του. Η δια­φο­ρά είναι ότι ο επα­να­στα­τι­κός μαρ­ξι­σμός είναι ένα ερ­γα­λείο με το οποίο μπο­ρού­με να «με­τρή­σου­με» και να κά­νου­με «συ­γκε­κρι­μέ­νη ανά­λυ­ση της συ­γκε­κρι­μέ­νης κα­τά­στα­σης». Είναι ένα ρε­α­λι­στι­κό ερ­γα­λείο για να κα­τα­νο­ού­με την πραγ­μα­τι­κό­τη­τα και να βγά­ζου­με άκρη για το τι να κά­νου­με και πώς να δρά­σου­με την κάθε στιγ­μή. Αντί­θε­τα η γραμ­μι­κή με­ταρ­ρυθ­μι­στι­κή αντί­λη­ψη του «λάου λάου», της «σι­γου­ρά­τζας», της απο­φυ­γής ρί­σκων και της «υπευ­θυ­νό­τη­τας, δεν αντι­λαμ­βά­νε­ται την πραγ­μα­τι­κό­τη­τα ρε­α­λι­στι­κά και οδη­γεί μόνο σε ήττες. Δεν χρεια­ζό­μα­στε μια αρι­στε­ρά των «ηρώων» απέ­να­ντι στην αρι­στε­ρά των «δει­λών». Χρεια­ζό­μα­στε μια αρι­στε­ρά του επα­να­στα­τι­κού μαρ­ξι­σμού απέ­να­ντι στην αρι­στε­ρά της ρε­φορ­μι­στι­κής ου­το­πί­ας.

dimitrisgoritsas.​wordpress.​com/