Είναι δεδομένο ότι η αξιολόγηση τόσο στο ευρύτερο Δημόσιο, όσο και ειδικότερα στην εκπαίδευση, αποτελεί τον πολιορκητικό κριό της κυβέρνησης στην προσπάθειά της να αποδομήσει τις δημόσιες δομές, να ιδιωτικοποιήσει όλα τα δημόσια και κοινωνικά αγαθά και να ισοπεδώσει τα εργασιακά και συνδικαλιστικά δικαιώματα.

Ο Κ. Πιερ­ρα­κά­κης πολύ γρή­γο­ρα πέ­τα­ξε το προ­σω­πείο του δήθεν διαλ­λα­κτι­κό­τε­ρου της Κε­ρα­μέ­ως, που ήταν έτοι­μος «να κάνει διά­λο­γο με τις εκ­παι­δευ­τι­κές ομο­σπον­δί­ες», και επέ­λε­ξε και αυτός να βα­δί­σει στον ίδιο αυ­ταρ­χι­κό και αντι­δη­μο­κρα­τι­κό δρόμο της αλή­στου μνή­μης προ­κα­τό­χου του.

Η μα­ζι­κή αντί­θε­ση του εκ­παι­δευ­τι­κού κό­σμου στα σχέ­δια της κυ­βέρ­νη­σης, ΕΕ και ΟΟΣΑ να αλ­λά­ξουν το DNA του δη­μό­σιου σχο­λεί­ου, τα με­γά­λα πο­σο­στά συμ­με­το­χής στην απερ­γία-απο­χή από την ατο­μι­κή αξιο­λό­γη­ση, και τα ογκώ­δη πα­νεκ­παι­δευ­τι­κά συλ­λα­λη­τή­ρια κατά του νόμου για τα ιδιω­τι­κά πα­νε­πι­στή­μια, ανά­γκα­σαν την πο­λι­τι­κή ηγε­σία του υπουρ­γεί­ου Παι­δεί­ας να προ­σφύ­γει κατά την προ­σφι­λή της μέ­θο­δο στα δι­κα­στή­ρια προ­κει­μέ­νου να βγει για μια ακόμη φορά πα­ρά­νο­μη η απερ­γία-απο­χή των εκ­παι­δευ­τι­κών ομο­σπον­διών ΔΟΕ ΟΛΜΕ. Εί­μα­στε στη δεύ­τε­ρη δε­κά­δα δι­κα­στι­κών προ­σφυ­γών ενα­ντί­ον των εκ­παι­δευ­τι­κών ομο­σπον­διών, και το γε­γο­νός ότι η κυ­βέρ­νη­ση βρί­σκει στή­ριγ­μα μόνο στα δι­κα­στή­ρια και στα νο­μο­θε­τι­κά τε­ρα­τουρ­γή­μα­τα Χα­τζη­δά­κη και Γε­ωρ­γιά­δη –που ου­σια­στι­κά απα­γο­ρεύ­ουν την απερ­γία– κα­τα­δει­κνύ­ει την αδυ­να­μία και τη δύ­σκο­λη θέση στην οποία έχει πε­ριέλ­θει.  

Είναι δε χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό ότι οι δια­δο­χι­κές δι­κα­στι­κές προ­σφυ­γές ενα­ντί­ον των ομο­σπον­διών, της ΑΔΕΔΥ (που επα­να­προ­κή­ρυ­ξε την απερ­γία μετά από αί­τη­μα των ΟΛΜΕ και ΔΟΕ) και πάλι των ομο­σπον­διών που επα­να­προ­κή­ρυ­ξαν, συ­νο­δεύ­τη­καν  και από εγκυ­κλί­ους τρο­μο­κρά­τη­σης και εκ­φο­βι­σμού των εκ­παι­δευ­τι­κών που συμ­με­τέ­χουν στην Απερ­γία/Αποχή (Α/Α). Εκεί ο Γ.Γ. του υπουρ­γεί­ου εκ­δί­δει και δι­κα­στι­κές ετυ­μη­γο­ρί­ες για το τι είναι νό­μι­μο και τι όχι. Προ­φα­νώς έχει γίνει μό­νι­μο αγκά­θι η μα­ζι­κή συμ­με­το­χή των εκ­παι­δευ­τι­κών στην Α/Α και προ­σπα­θούν με αυτόν τον τρόπο να προ­βο­κά­ρουν τον αγώνα ενά­ντια στην αξιο­λό­γη­ση-κα­τη­γο­ριο­ποί­η­ση σχο­λεί­ων και εκ­παι­δευ­τι­κών.

Μετά από αυτά οι εξε­λί­ξεις στις ολο­μέ­λειες προ­έ­δρων της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ ήταν εντυ­πω­σια­κές και ελ­πι­δο­φό­ρες. Η ΔΟΕ έκανε ολο­μέ­λεια προ­έ­δρων με απαρ­τία μετά από πολλά χρό­νια –καθώς είχαν προη­γη­θεί μα­ζι­κό­τα­τες γε­νι­κές συ­νε­λεύ­σεις στα πρω­το­βάθ­μια– και απο­φά­σι­σε επα­να­λαμ­βα­νό­με­νες επα­να­προ­κη­ρύ­ξεις της απερ­γί­ας απο­χής παρά το γε­γο­νός ότι η αρ­χι­κή ει­σή­γη­ση του Δ.Σ. ήταν αρ­νη­τι­κή. Στην ίδια γραμ­μή κι­νή­θη­κε και η συ­νέ­λευ­ση προ­έ­δρων της ΟΛΜΕ, αφού άλ­λω­στε εκεί υπήρ­χε ομό­φω­νη ει­σή­γη­ση του Δ.Σ. για επα­να­προ­κή­ρυ­ξη. Να επι­ση­μά­νου­με εδώ ότι οι πα­ρα­τά­ξεις που ψή­φι­σαν αυτές τις απο­φά­σεις στις δύο ομο­σπον­δί­ες είναι οι ίδιες που τρία χρό­νια πριν ξε­πού­λη­σαν την απερ­γία αποχή από την αυ­το­α­ξιο­λό­γη­ση της σχο­λι­κής μο­νά­δας, όταν τα πο­σο­στά συμ­με­το­χής άγ­γι­ζαν το 90%! Το γε­γο­νός δεί­χνει τη δύ­να­μη της μα­ζι­κό­τη­τας και της συλ­λο­γι­κό­τη­τας στις συν­δι­κα­λι­στι­κές δια­δι­κα­σί­ες. Κα­νείς δεν τόλ­μη­σε να αντι­πα­ρα­τε­θεί με τις εκα­το­ντά­δες εκ­παι­δευ­τι­κών που πλημ­μύ­ρι­σαν τις γε­νι­κές συ­νε­λεύ­σεις και έδω­σαν το σήμα πως δε θα επι­τρέ­ψουν σε καμία συν­δι­κα­λι­στι­κή γρα­φειο­κρα­τία να απο­φα­σί­σει γι’ αυ­τούς χωρίς αυ­τούς. Το ίδιο συ­νέ­βη και στην ΑΔΕΔΥ. Οι πα­ρα­τά­ξεις που μία εβδο­μά­δα πριν απέρ­ρι­πταν σε επί­πε­δο εκτε­λε­στι­κής επι­τρο­πής το αί­τη­μα των εκ­παι­δευ­τι­κών ομο­σπον­διών για επα­να­προ­κή­ρυ­ξη της απερ­γί­ας απο­χής μετά τις αρ­νη­τι­κές δι­κα­στι­κές απο­φά­σεις, απο­φά­σι­σαν ομό­φω­να στο γε­νι­κό συμ­βού­λιο την επα­να­προ­κή­ρυ­ξη, εφό­σον τη χρεια­στούν η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ. Μοι­ραία αυτή τη στιγ­μή με­γά­λο βάρος της αντι­πα­ρά­θε­σης με την κυ­βέρ­νη­ση ση­κώ­νουν τα πρω­το­βάθ­μια σω­μα­τεία που έχουν προ­χω­ρή­σει σε συ­ντο­νι­σμό και έχουν επα­προ­κη­ρύ­ξει την Α/Α από όλες τις δια­δι­κα­σί­ες της ατο­μι­κής αξιο­λό­γη­σης. Έτσι δι­καιο­λο­γεί­ται το τε­λευ­ταίο κρού­σμα της κα­τα­στο­λής και του αυ­ταρ­χι­σμού, που είναι η προ­σφυ­γή του δη­μο­σί­ου ενα­ντί­ον της ΕΛΜΕ Χα­νί­ων που έχει παί­ξει πρω­το­πό­ρο ρόλο στην ορ­γά­νω­ση του αγώνα και της αντί­στα­σης ενά­ντια στην πο­λι­τι­κή που δια­λύ­ει, ιδιω­τι­κο­ποιεί και εμπο­ρευ­μα­το­ποιεί το δη­μό­σιο σχο­λείο.

Μετά τα δι­κα­στή­ρια, την αυ­ταρ­χι­κο­ποί­η­ση του πλαι­σί­ου και την πρα­κτι­κή απει­λών, εκ­φο­βι­σμού και τρο­μο­κρά­τη­σης, η κυ­βέρ­νη­ση προ­χώ­ρη­σε και «στον εκ­συγ­χρο­νι­σμό» του ποι­νι­κού κώ­δι­κα που απει­λεί με φυ­λά­κι­ση έως ένα χρόνο όποιον αυτήν την στιγ­μή αντι­στέ­κε­ται στον κα­νι­βα­λι­σμό της πο­λι­τι­κής της. Τε­λευ­ταία εξέ­λι­ξη «επί του πιε­στη­ρί­ου»: η κυ­βέρ­νη­ση δια­πι­στώ­νο­ντας ότι οι συ­νε­χείς δι­κα­στι­κές προ­σφυ­γές δεν κάμ­πτουν το αγω­νι­στι­κό φρό­νη­μα των εκ­παι­δευ­τι­κών, απο­στέλ­λει εκ­φο­βι­στι­κή – τρο­μο­κρα­τι­κή εγκύ­κλιο προς τις Διευ­θύν­σεις εκ­παί­δευ­σης, όπου καλεί τους Διευ­θυ­ντές εκ­παί­δευ­σης να αντι­κα­τα­στή­σουν (!!!) τους /τις διευ­θυ­ντές/ντριες που λόγω της απερ­γί­ας απο­χής δεν συμ­με­τέ­χουν στην αξιο­λό­γη­ση. Αλή­θεια, θα τους/τις παύ­σουν πρώτα; Και με ποια κα­τη­γο­ρία; Δεν πρό­κει­ται να υπάρ­ξει διοι­κη­τι­κό δι­κα­στή­ριο, ακόμη και αυτής της αστι­κής δι­καιο­σύ­νης, που να νο­μι­μο­ποι­ή­σει αυτό το όργιο αυ­θαι­ρε­σί­ας!

Ο αγώ­νας κατά της αξιο­λό­γη­σης είναι αγώ­νας επι­βί­ω­σης του δη­μό­σιου σχο­λεί­ου και αγώ­νας αξιο­πρέ­πειας των εκ­παι­δευ­τι­κών. Με αυτή την έν­νοια αφορά όλη την κοι­νω­νία, καθώς ακόμη και οι πιο με­τριο­πα­θείς βλέ­πουν το προ­φα­νές: η αξιο­λό­γη­ση δε χρη­σι­μο­ποιεί­ται για να βελ­τιώ­σει το εκ­παι­δευ­τι­κό σύ­στη­μα, αλλά για να το δια­λύ­σει και να το πα­ρα­δώ­σει στα ιδιω­τι­κά συμ­φέ­ρο­ντα. Όπως η ΕΒΕ και η Τρά­πε­ζα θε­μά­των, έτσι και η αξιο­λό­γη­ση, απο­σκο­πούν να κά­νουν το σύ­στη­μα από­λυ­τα τα­ξι­κό, να φτιά­ξουν ένα σχο­λείο που θα λει­τουρ­γεί με όρους ιδιω­τι­κής επι­χεί­ρη­σης, με διευ­θυ­ντές μά­να­τζερ, που θα ανα­ζη­τούν χο­ρη­γούς, με γο­νείς και μα­θη­τές πε­λά­τες, που θα επι­λέ­γουν σχο­λείο με βάση τις επι­δό­σεις σε κάθε λογής PISA, και με σκυ­φτούς και υπο­ταγ­μέ­νους εκ­παι­δευ­τι­κούς χωρίς ερ­γα­σια­κά και συν­δι­κα­λι­στι­κά δι­καιώ­μα­τα, που θα είναι όμη­ροι της ερ­γα­σια­κής τους ανα­σφά­λειας.

Αυτό το τοπίο βιά­ζο­νται να δια­μορ­φώ­σουν και γι αυτό προ­χώ­ρη­σαν στο Α2 στά­διο της ατο­μι­κής αξιο­λό­γη­σης, όπου ο διευ­θυ­ντής του σχο­λεί­ου αξιο­λο­γεί τον εκ­παι­δευ­τι­κό ανε­ξάρ­τη­τα από την ει­δι­κό­τη­τα του. Ο φι­λό­λο­γος αξιο­λο­γεί τον μα­θη­μα­τι­κό κ.ο.κ., γιατί αυτό που προ­έ­χει είναι η εμπέ­δω­ση της σχέ­σης υπο­τέ­λειας και εξάρ­τη­σης. Πρό­κει­ται για ένα χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό που μέχρι σή­με­ρα μόνο η χού­ντα είχε εφαρ­μό­σει. Ακο­λου­θεί το Β στά­διο όπου ο εκ­παι­δευ­τι­κός αξιο­λο­γεί­ται από τον σχο­λι­κό σύμ­βου­λο παι­δα­γω­γι­κής ευ­θύ­νης του σχο­λεί­ου και οι πλη­ρο­φο­ρί­ες λένε ότι σε πολ­λές πε­ριο­χές η διοί­κη­ση ζητά την αξιο­λό­γη­ση όχι μόνο των νε­ο­διό­ρι­στων, αλλά προ­χω­ρεί με γρή­γο­ρους ρυθ­μούς και σε πα­λιό­τε­ρους εκ­παι­δευ­τι­κούς.

Είναι η ώρα που πρέ­πει ο κα­θέ­νας να ανα­λά­βει τις ευ­θύ­νες που του ανα­λο­γούν. Οι ομο­σπον­δί­ες και η ΑΔΕΔΥ οφεί­λουν να κρα­τή­σουν τον αγώνα ζω­ντα­νό. Επει­δή, όμως, οι αγώ­νες κρί­νο­νται και κερ­δί­ζουν ή χά­νουν με κρι­τή­ριο τη μα­ζι­κό­τη­τα και τη συλ­λο­γι­κό­τη­τα, είναι κα­θή­κον κάθε εκ­παι­δευ­τι­κού η συ­σπεί­ρω­ση στα πρω­το­βάθ­μια σω­μα­τεία, η συμ­με­το­χή στις γε­νι­κές συ­νε­λεύ­σεις και οι απο­φά­σεις για κή­ρυ­ξη απερ­γί­ας-απο­χής από αυτά. Οφεί­λου­με ο κα­θέ­νας και η κα­θε­μία να πά­ρου­με τον αγώνα στα χέρια μας και να μην πε­ρι­μέ­νου­με από καμία συν­δι­κα­λι­στι­κή γρα­φειο­κρα­τία να αγω­νι­στεί για λο­γα­ρια­σμό μας.

Και τέλος, οφεί­λου­με να πα­λέ­ψου­με για να αλ­λά­ξουν οι συ­σχε­τι­σμοί και στις ομο­σπον­δί­ες και στην ΑΔΕΔΥ. Τα εκ­παι­δευ­τι­κά συ­νέ­δρια είναι μπρο­στά και η ρι­ζο­σπα­στι­κή, εκ­παι­δευ­τι­κή αρι­στε­ρά οφεί­λει να δώσει ενω­μέ­νη χωρίς κα­τα­κερ­μα­τι­σμούς τον αγώνα για ομο­σπον­δί­ες και σω­μα­τεία στα­θε­ρά προ­σα­να­το­λι­σμέ­να σε αγω­νι­στι­κή κα­τεύ­θυν­ση.  

*Κα­θη­γη­τής, μέλος της ΕΕ της ΑΔΕΔΥ

Ετικέτες