Η 25η Ιουνίου 2021 είναι μια πολύ κακή ημέρα για ολόκληρο το Λεκανοπέδιο Αττικής. Το πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, η πολύτιμη για όλο το Λεκανοπέδιο, μοναδική ελεύθερη έκταση ικανή να επιδράσει στο μικροκλίμα της Αττικής μέσω της δημιουργίας Μητροπολιτικού Πάρκου, όπως είχε νομοθετηθεί αρχικά, παραδίδεται μαζί με τον υφιστάμενο αρχαιολογικό χώρο, χωρίς προϋποθέσεις, στην Lamda Development. Για προκαταβολή καταβλήθηκαν από την εταιρεία 300 εκ. €.

Η εταιρεία αποκτά το δικαίωμα να κατασκευάσει, σε βάθος χρόνου μέχρι και 25 ετών, στην περιοχή Ελληνικού – Αγίου Κοσμά, μια ιδιωτική πόλη 27.000 πλουσίων κατοίκων, με σχεδόν αποκλειστική πρόσβαση στην ακτογραμμή και τις παραλίες της. Εξαγγέλλεται η κατασκευή κτηρίων 3 έως 3,6 εκατομμυρίων τ.μ., μεταξύ αυτών 6 ουρανοξύστες και άλλα ύψους 50 μ., κατεδαφίζονται υφιστάμενες κατασκευές και κτήρια μεγάλης αρχιτεκτονικής και ιστορικής αξίας, ακόμα και κηρυγμένα ως διατηρητέα.

Η υπερδόμηση αυτή αντιφάσκει ευθέως με τη σημερινή πραγματικότητα της κλιματικής αλλαγής, η οποία απειλεί την επιβίωση του πλανήτη και για την οποία λαμβάνονται μέτρα διεθνώς. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ίδια η μελέτη της επένδυσης βαθμολογεί το έργο αρνητικά, με -2, ως προς τις επιπτώσεις του στην κλιματική αλλαγή.

Το «τίμημα» της υφαρπαγής.

Με το μνημόνιο του 2016 μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Lamda, το συνολικό τίμημα, με ονομαστική τιμή 915 εκ. €, θα εξοφληθεί σε βάθος 15 χρόνων και αντιστοιχεί σε πραγματικό τίμημα 575 εκ. €,  με τρέχουσα αξία του 2016 και με βασικό προεξοφλητικό επιτόκιο. Πρόκειται για υφαρπαγή, με «τίμημα» 2,5 ή 4 φορές μικρότερο από την πραγματική αξία της έκτασης, σύμφωνα με τις δύο πραγματογνωμοσύνες, που διέταξε το 2016 ο Εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος κ. Δραγάτσης και 5 φορές μικρότερο, σύμφωνα με αντίστοιχη πραγματογνωμοσύνη του Τεχνικού Επιμελητήριου Ελλάδας. Σύμφωνα με το ίδιο μνημόνιο, το ασήμαντο τίμημα συνοδεύεται από σωρεία πρόσθετων οικονομικών διευκολύνσεων και φοροαπαλλαγών στον «επενδυτή».

Σύμβαση μεταβαλλόμενη κατά τις απαιτήσεις του επενδυτή.

Σε κάθε περίπτωση είναι αμφίβολο πόσα από τα εξαγγελλόμενα έργα μπορούν σήμερα αλλά και σε βάθος χρόνου να υλοποιήσουν. Γι’ αυτό τον λόγο και με τη βοήθεια μιας κυβέρνησης ταγμένης στην εξυπηρέτηση των «επενδυτών», ζητούν και επιβάλλουν συνεχείς αναθεωρήσεις των όρων που περιλαμβάνονται στο μνημόνιο του 2016 μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Lamda Development, πάντα σε βάρος του Ελληνικού Δημόσιου και του δημοσίου συμφέροντος:

Το ποσοστό της έκτασης που αποδίδεται στην πλήρη ιδιοκτησία της Lamda Development αυξάνει σε βάρος των κοινοχρήστων χώρων, ενώ η πρόσφατη αλλαγή ορισμού του «δικαιώματος επιφανείας» περίπου το εξισώνει με το δικαίωμα ιδιοκτησίας. Δημιουργεί έτσι σοβαρή αμφιβολία για το πόση έκταση από την παραχωρούμενη όντως θα μπορεί να επιστραφεί στο Δημόσιο 99 χρόνια από σήμερα. Επίσης στη Lamda εκχωρήθηκαν δικαιώματα νομής του χώρου, με περιφράξεις πριν καν τη μεταβίβασή του, ενώ προ διμήνου εγκρίθηκε η κατεδάφιση ιστορικών διατηρητέων κτηρίων, τα οποία η εταιρεία είχε προ πενταετίας δηλώσει ότι την ενοχλούν.

Οι χρήσεις γης εκχωρούνται απόλυτα στην επιλογή των επενδυτών. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Lamda Οδυσσέας Αθανασίου δήλωσε ότι η κατασκευή του καζίνο δεν είναι δεδομένη και η τελική απόφαση θα ληφθεί το φθινόπωρο (όχι για κοινωνικούς λόγους, αλλά επειδή την εποχή της πανδημίας ο διεθνής τζόγος αποτελεί επισφαλή επένδυση).

Εξαγγελίες χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Lamda εξήγγειλε για την πρώτη πενταετία έργα υποδομής αξίας 500 εκ. € και κτηριακά ύψους 1,5 δισ. €, σε όλη την ακτογραμμή και το εμπορικό τμήμα στην Λεωφόρο Βουλιαγμένης, Ισχυρίστηκε επίσης ότι έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση (ομολογιακό δάνειο 320 εκ. €, κοινοπρακτικός δανεισμός ύψους 1,2 δισ. € και αύξηση  μετοχικού κεφαλαίου  ύψους 650 εκ. €). Όμως η δυνατότητα αυτή είναι επισφαλής, λόγω της γενικής οικονομικής κατάστασης της Lamda. Γι’ αυτό τον λόγο ο Διευθύνων Σύμβουλός της άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο νέου δανεισμού στο προσεχές δωδεκάμηνο.

Η Επιτροπή είναι αποφασισμένη:

Να εντείνει τον αγώνα της για την ενημέρωση των κατοίκων της Αττικής, ιδιαίτερα των Νοτίων Προαστίων, τόσο για τις περιβαλλοντικές όσο και για τις καταστροφικές κοινωνικές επιπτώσεις: Αντί για τις 10.000 νέες θέσεις εργασίας που υπόσχεται η κυβέρνηση, η ανταγωνιστική λειτουργία των νέων έργων, τόσο ως προς τα υπάρχοντα εμπορικά κέντρα όσο και ως προς το υπάρχον απόθεμα χιλιάδων αδιάθετων διαμερισμάτων, θα οδηγήσει σε μαρασμό την οικονομία στους περιβάλλοντες δήμους και θα στείλει στην ανεργία χιλιάδες εργαζόμενους.

Ο αγώνας των κατοίκων της Αττικής συνεχίζεται, περνώντας σήμερα σε μια νέα φάση.

28 Ιουνίου 2021

Ετικέτες