Κατά την τελευταία σύνοδο της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ (2 και 3 Φλεβάρη 2013) αναπτύχθηκε έντονος προβληματισμός από την πλευρά της ηγετικής πλειοψηφίας για την ανάγκη να υπάρχει μια πολιτική κάλυψη και εκπροσώπηση των στρωμάτων του μεσαίου χώρου είτε με την έννοια να τα εκπροσωπήσουμε εμείς είτε με την έννοια να συμμαχήσουμε με μια ενδεχόμενη (και ίσως μελλοντική) πολιτική τους εκπροσώπηση.

Όπως ει­πώ­θη­κε χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά από ηγε­τι­κό στέ­λε­χος, η τυχόν εξά­λει­ψη του χώρου του Κέ­ντρου θα απέ­βαι­νε ιδιαί­τε­ρα αρ­νη­τι­κή για την πρό­σβα­ση του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ στην κυ­βερ­νη­τι­κή εξου­σία. Θα μας απο­μό­νω­νε εντός της πο­λι­τι­κής σκη­νής.

Κα­ταρ­χήν, δυ­στυ­χώς, το επι­χεί­ρη­μα αυτό είναι πολύ πα­λαιό και όχι και­νο­φα­νές. Για την κά­λυ­ψη του «με­σαί­ου χώρου» μί­λη­σαν οι Γερ­μα­νοί σο­σιαλ­δη­μο­κρά­τες, όταν απο­μα­κρύν­θη­καν από το μαρ­ξι­σμό στο συ­νέ­δριο του Μπαντ Γκό­ντε­σμπεργκ το 1959. Για το ίδιο πράγ­μα μί­λη­σε ο Μπλερ, όταν με­τα­σχη­μά­τι­σε το Ερ­γα­τι­κό Κόμμα στους Νέους Ερ­γα­τι­κούς. Σύμ­φω­να με αυτή τη θε­ώ­ρη­ση, στις ανα­πτυγ­μέ­νες κα­πι­τα­λι­στι­κές κοι­νω­νί­ες ανα­πτύσ­σε­ται μια κοι­νω­νι­κή συν­θε­τό­τη­τα, μειώ­νε­ται δρα­στι­κά η πα­ρα­δο­σια­κή ερ­γα­τι­κή τάξη και αυ­ξά­νο­νται δρα­μα­τι­κά τα με­σο­στρώ­μα­τα (όπου εντάσ­σο­νται συλ­λή­βδην οι μι­κρο­με­σαί­οι επι­χει­ρη­μα­τί­ες, οι ιδιω­τι­κοί υπάλ­λη­λοι, οι ερ­γα­ζό­με­νοι στις υπη­ρε­σί­ες, οι ερ­γα­ζό­με­νοι στο Δη­μό­σιο, οι πλη­ρο­φο­ρι­κά­ριοι κ.ά.). Άρα, έρ­χε­ται η στιγ­μή να πούμε μαζί με τον Αντρέ Γκορζ «αντίο στο προ­λε­τα­ριά­το». Το τα­ξι­κό κόμμα γί­νε­ται πο­λυ­συλ­λε­κτι­κό («catch all party»).

Κοι­νω­νι­κός «με­σαί­ος χώρος»…

Χρειά­ζε­ται, λοι­πόν, να εξε­τά­σου­με τι ση­μαί­νει «με­σαί­ος χώρος» ή «χώρος του Κέ­ντρου» και ποια πε­ρι­θώ­ρια προ­σέγ­γι­σής του υπάρ­χουν σή­με­ρα από τη δική μας Αρι­στε­ρά. Άλλο πράγ­μα είναι ο κοι­νω­νι­κός με­σαί­ος χώρος και άλλος ο πο­λι­τι­κός. Στον κοι­νω­νι­κό με­σαίο χώρο ανή­κει η πο­λύ­μορ­φη μι­κρο­α­στι­κή τάξη, τόσο η μι­κρο­ε­πι­χει­ρη­μα­τι­κή όσο και η μι­σθω­τή (με­σαί­οι δη­μό­σιοι υπάλ­λη­λοι, ιδιω­τι­κοί υπάλ­λη­λοι με εν­διά­με­ση διευ­θυ­ντι­κή θέση), τα στρώ­μα­τα που δεν ανή­κουν ούτε στο κε­φά­λαιο ούτε στην ερ­γα­τι­κή τάξη. Ορι­σμέ­νες φορές, η φράση, εκ­φε­ρό­με­νη από την Αρι­στε­ρά,  φαί­νε­ται να πε­ρι­λαμ­βά­νει και τμή­μα­τα του μι­κρού κε­φα­λαί­ου. Αυτά τα στρώ­μα­τα, σύμ­φω­να με τη μαρ­ξι­στι­κή θε­ω­ρία, δεν έχουν αυ­το­τε­λή πο­λι­τι­κή εκ­προ­σώ­πη­ση στην πο­λι­τι­κή σκηνή και ου­σια­στι­κά ούτε και αυ­το­τε­λή ιδε­ο­λο­γι­κή συ­γκρό­τη­ση – η «μι­κρο­α­στι­κή» ιδε­ο­λο­γία είναι μια μορφή αστι­κής ιδε­ο­λο­γί­ας, όπως βιώ­νε­ται από αυτά τα στρώ­μα­τα. Με αυτήν την έν­νοια, δεν υπάρ­χουν γνή­σια «μι­κρο­α­στι­κά κόμ­μα­τα», τα στρώ­μα­τα αυτά δια­με­σο­λα­βού­νται πο­λι­τι­κά είτε από τα αστι­κά κόμ­μα­τα είτε από την Αρι­στε­ρά. Όταν εκ­προ­σω­πού­νται από τα αστι­κά κόμ­μα­τα, αφή­νουν ένα «ιδε­ο­λο­γι­κό ίχνος» στους ίδιους τους τους εκ­προ­σώ­πους, π.χ. στα  δεξιά ή κε­ντρώα κόμ­μα­τα, στη σύγ­χρο­νη  σο­σιαλ­δη­μο­κρα­τία ή και στο φα­σι­σμό.      

Ο πο­λι­τι­κά με­σαί­ος χώρος είναι κάτι άλλο. Είναι η με­τριο­πα­θής εκ­δο­χή της αστι­κής πο­λι­τι­κής, πα­λαιό­τε­ρα κυ­ρί­ως οι φι­λε­λεύ­θε­ροι, πιο σύγ­χρο­να κυ­ρί­ως η σο­σιαλ­δη­μο­κρα­τία. Ο χώρος του Κέ­ντρου εκ­προ­σω­πεί κυ­ρί­ως αστι­κά και μι­κρο­α­στι­κά στρώ­μα­τα και στην πε­ρί­πτω­ση της σο­σιαλ­δη­μο­κρα­τί­ας και μα­ζι­κά ερ­γα­τι­κά στρώ­μα­τα. Στην ση­με­ρι­νή φάση, η όξυν­ση της κρί­σης επι­φέ­ρει μια ρι­ζο­σπα­στι­κο­ποί­η­ση του Κέ­ντρου κυ­ρί­ως προς τα δεξιά. Ο λόγος των πρώην κε­ντρώ­ων κομ­μά­των γί­νε­ται έντο­να και ακραία  νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρος και πολύ συχνά και νε­ο­συ­ντη­ρη­τι­κός («νόμος και τάξη»). Άρα, με την πα­λαιά έν­νοια της με­τριο­πα­θούς αστι­κής πο­λι­τι­κής, τα κε­ντρώα κόμ­μα­τα έχουν εκλεί­ψει.

…και πο­λι­τι­κός με­σαί­ος χώρος

Δη­μιουρ­γεί­ται, λοι­πόν, μια σύγ­χυ­ση από ορι­σμέ­νες το­πο­θε­τή­σεις μέσα στον ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ. Πρώτα απ’ όλα, γεν­νιέ­ται ο πει­ρα­σμός να απο­δε­χθού­με αυ­θόρ­μη­τες ιδε­ο­λο­γι­κές όψεις των μι­κρο­α­στι­κών στρω­μά­των (όχι ρή­ξεις, συ­νέ­χεια του κρά­τους, σε­βα­σμός της ιδιο­κτη­σί­ας, «νόμος και τάξη», νοι­κο­κυ­ραί­οι) για να τα προ­σελ­κύ­σου­με και να ανε­βού­με πάνω στη ράχη τους στην κυ­βερ­νη­τι­κή  εξου­σία. Αυτή, όμως, δεν είναι η πο­λι­τι­κή της ηγε­μο­νί­ας ούτε στην εποχή του Γκράμ­σι ούτε και σή­με­ρα. Ερ­γα­τι­κή ηγε­μο­νία δεν μπο­ρεί να υπάρ­ξει παρά μόνο με την προ­τε­ραιό­τη­τα των αντι­λή­ψε­ων της κοι­νω­νι­κής συ­νερ­γα­σί­ας και της κοι­νω­νι­κής ανα­τρο­πής, την κατά προ­τε­ραιό­τη­τα στρο­φή στη διευ­ρυ­νό­με­νη σή­με­ρα ερ­γα­τι­κή τάξη. Η συμ­μα­χία με τα μι­κρο­α­στι­κά στρώ­μα­τα είναι ανα­γκαία, ιδίως εντός της ερή­μου της κρί­σης, αλλά προ­ϋ­πο­θέ­τει την αρι­στε­ρή ρι­ζο­σπα­στι­κο­ποί­η­ση αυτών των στρω­μά­των, την ανα­δια­παι­δα­γω­γη­τι­κή αντί­λη­ψη της Αρι­στε­ράς και, βε­βαί­ως, όχι την προ­σαρ­μο­γή της Αρι­στε­ράς στις μι­κρο­α­στι­κές και αστι­κές αντι­λή­ψεις.     

Ακόμη χει­ρό­τε­ρα, δεν μπο­ρού­με να «ξα­να­φτιά­ξου­με» τα κε­ντρώα κόμ­μα­τα εκ του μη­δε­νός, να απο­κα­τα­στή­σου­με τις πα­λαιές πλευ­ρές τους που η ίδια η τα­ξι­κή πάλη εξά­λει­ψε ή να γί­νου­με εμείς το «Νέο Κέ­ντρο». Η τυχόν συ­νερ­γα­σία με τα πρώην κε­ντρώα κόμ­μα­τα θα σή­μαι­νε όχι μια πο­λι­τι­κή «κοι­νω­νι­κής σω­τη­ρί­ας» αλλά τη δική μας υπα­γω­γή στο δεξιό ρι­ζο­σπα­στι­σμό των πρώην κε­ντρώ­ων κομ­μά­των, δη­λα­δή τη συ­νέ­χεια στη δια­χεί­ρι­ση της κρί­σης. Όχι τη συμ­μα­χία με τα μι­κρο­α­στι­κά στρώ­μα­τα αλλά την εν τοις πράγ­μα­σι συμ­μα­χία με μια νέου τύπου αστι­κή Δεξιά (ή σε κά­ποια ζη­τή­μα­τα και Ακρο­δε­ξιά).

Δεν υπάρ­χει τρί­τος δρό­μος

Πώς λοι­πόν θα πεί­σου­με ότι εί­μα­στε κάτι το δια­φο­ρε­τι­κό και, άρα, θα ενι­σχύ­σου­με τη δυ­να­μι­κή της 17-6-2012; Βε­βαί­ως, υπάρ­χει και η «αρι­στε­ρή» ΔΗΜΑΡ, μετά από τα μνη­μό­νια, τις επι­στρα­τεύ­σεις, το κλά­δε­μα των συλ­λο­γι­κών συμ­βά­σε­ων, την κα­τα­δί­κη του συν­δι­κα­λι­σμού, τα βα­σα­νι­στή­ρια. Πρό­κει­ται για ένα πο­λι­τι­κό ανέκ­δο­το.

Τώρα, βέ­βαια, υπάρ­χει και η εναλ­λα­κτι­κή να γί­νου­με εμείς το «Νέο Κέ­ντρο». Ας δούμε, όμως, την αλή­θεια. Η κοι­νω­νι­κή όξυν­ση και πό­λω­ση που με­τα­τό­πι­σε το πα­λαιό Κέ­ντρο δεν θα μας λυ­πη­θεί. Η βάση για ένα Νέο Κέ­ντρο θα ήταν ή η δυ­να­τό­τη­τα ενός νέου σο­σιαλ­δη­μο­κρα­τι­κού συμ­βο­λαί­ου ή έστω μιας αρι­στε­ρής-κεϊν­σια­νής εκ­δο­χής του νε­ο­φι­λε­λευ­θε­ρι­σμού. Αντι­συμ­βαλ­λό­με­νοι σε αυτά τα συμ­βό­λαια δεν υπάρ­χουν - η αστι­κή τάξη και η τρόι­κα τα θέ­λουν όλα, εδώ και τώρα.

Το κρά­τος «έκτα­κτης ανά­γκης» δια­μορ­φώ­νε­ται σε τε­λεί­ως αντί­θε­τη κα­τεύ­θυν­ση από εκεί­νη του συμ­βο­λαί­ου. Άρα, ή θα απο­δε­χθού­με τις βα­σι­κές όψεις της μνη­μο­νια­κής δια­χεί­ρι­σης, γε­νό­με­νοι η νέα «αρι­στε­ρή» Κε­ντρο­δε­ξιά, ή θα συ­γκρου­στού­με με­τω­πι­κά. Τρί­τος δρό­μος δεν υφί­στα­ται. Και αν θέ­λου­με να εί­μα­στε ει­λι­κρι­νείς, μόνο μια αρι­στε­ρή ρι­ζο­σπα­στι­κο­ποί­η­ση, πρώ­τι­στα των ερ­γα­ζο­μέ­νων και μετά και των μι­κρο­α­στι­κών στρω­μά­των, θα μπο­ρού­σε να ωφε­λή­σει και αυτά τα ίδια τα πλητ­τό­με­να και εξα­θλιού­με­να μι­κρο­α­στι­κά στρώ­μα­τα.

Μέσα από τις λο­γι­κές του «με­σαί­ου χώρου», κιν­δυ­νεύ­ου­με να ξα­να­πά­θου­με για άλλη μια φορά όσα έπαθε η Αρι­στε­ρά στον 20ό αιώνα. Ου­ρα­γός του Πα­παν­δρέ­ου στο Λί­βα­νο και πριν από το Δε­κέμ­βρη, ου­ρα­γός της Ένω­σης Κέ­ντρου στη δε­κα­ε­τία του ’60, ου­ρα­γός του Αν­δρέα στη Με­τα­πο­λί­τευ­ση.  Θα πρό­κει­ται για φάρσα, στη θέση των πα­λαιών τρα­γω­διών, καθώς στην πο­ρεία προς την ηγε­μο­νία θα γί­νου­με ου­ρα­γοί των πι­θα­νό­τα­τα μι­κρό­τε­ρων από εμάς αστών συμ­μά­χων μας. Και θα ξε­χά­σου­με την πα­λαιά γκραμ­σια­νή-λε­νι­νι­στι­κή σοφία, σύμ­φω­να με την οποία ηγε­μο­νεύ­ου­με μαζί με τους κοι­νω­νι­κούς μας συμ­μά­χους και κυ­ριαρ­χού­με (μο­νο­με­ρώς) πάνω στους κοι­νω­νι­κούς μας αντι­πά­λους.

Υπάρ­χουν, ακόμη, οι κοι­νω­νι­κοί και πο­λι­τι­κοί όροι για να απο­φύ­γου­με την πε­ρι­πέ­τεια των ανα­ζη­τή­σε­ων στο «με­σαίο χώρο». Ας προ­σπα­θή­σου­με.       

Ετικέτες