Την Παρασκευή 24 Ιουνίου ολοκληρώθηκε η 85η Γενική Συνέλευση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος.

Από τις εισηγήσεις των συνέδρων, αλλά και τις συζητήσεις στο περιθώριο του συνεδρίου φάνηκε το κλίμα αβεβαιότητας, απογοήτευσης και θυμού για την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και την πολιτική που προσπαθεί να επιβάλει στα σχολεία. Η ομάδα Φίλη, από όταν ανέλαβε υπηρεσία τον Σεπτέμβριο του 2015, εργάστηκε «σκληρά» για να φτιάξει το νομοθετικό πλαίσιο, ώστε η εκπαίδευση να λειτουργήσει σύμφωνα με τις μνημονιακές επιταγές των περικοπών και της μείωσης του προσωπικού. Χωρίς να επιλεγεί η απευθείας σύγκρουση, χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της «μπλόφας» των μεγαλόστομων προοδευτικών αλλαγών.

Ενώ λοιπόν κόμπαζε το υπουργείο για τις περισσότερες προσλήψεις αναπληρωτών, δεν ανέφερε τίποτε για τον αριθμό των συνταξιοδοτήσεων των προηγούμενων χρόνων και τα τρεις χιλιάδες κενά που άφησε. Όταν υποσχόταν ένα δημοκρατικό διάλογο για την παιδεία, στην ουσία νομιμοποιούσε όλες τις νεοφιλελεύθερες λογικές του ΟΟΣΑ, βάζοντάς τες ως τα μόνα θέματα στις συζητήσεις. Λέγοντας ότι θα ελαφρύνει το φόρτο των μαθημάτων στους μαθητές, τους στερεί τελικά την επιπλέον γνώση, αφού κόβονται μαθήματα ξένων γλωσσών, συγχωνεύονται τεχνικά μαθήματα, μειώνονται κύρια μαθήματα.

Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση περιορίζονται άλλα μαθήματα, όπως καλλιτεχνικά,  θεατρική αγωγή και η ενισχυτική εκπαίδευση. Ψευδόμενη η κυβέρνηση ότι φέρνει δημοκρατικό κλίμα στα σχολεία, στερεί το δικαίωμα λόγου στο σύλλογο διδασκόντων για σημαντικά θέματα και εισάγει την αντιπαράθεση μεταξύ μόνιμων και αναπληρωτών, παλιών και νέων, ειδικοτήτων για το ποιος θα συμπληρώσει το ωράριο και δεν θα βγει υπεράριθμος και δεν θα χρειαστεί να μετακινηθεί σε άλλη σχολική μονάδα ή σχολική βαθμίδα. Τα τελευταία δύο θα απασχολήσουν πολύ τους συναδέλφους κι αυτό μετά τις ρυθμίσεις για διπλή και τριπλή ανάθεση μαθημάτων στους εκπαιδευτικούς (π.χ. ένας της αγγλικής θα μπορεί να συμπληρώσει ωράριο στην ιστορία ή στα νέα ελληνικά και ένας φιλόλογος θα μπορεί να διδάξει γλώσσα στο δημοτικό). Όλα τα παραπάνω θα φέρουν χιλιάδες απολύσεις αναπληρωτών, εργασιακούς όρους λάστιχο για τους μόνιμους και σίγουρα θα χειροτερέψουν την παρεχόμενη εκπαίδευση .

Στα θετικά του συνεδρίου ήταν ο δημόσιος διαχωρισμός με κείμενο των συνέδρων της ριζοσπαστικής Αριστεράς από την νεομνημονιακή ομάδα της παράταξης ΕΡΑ  (ΣΥΡΙΖΑ), αλλά και του μέχρι τώρα εκπροσώπου στο ΔΣ της ομοσπονδίας Νίκου Καλόγερου. Αυτή η κίνηση αναπτύσσει μια δυναμική. Πρώτη επιτυχία ήταν η σύμπραξη που επιτεύχθηκε με ομάδα συνέδρων που κινούνται στο χώρο της ΛΑΕ και το κοινό πλαίσιο που κατέβασαν. Στόχος παραμένει ο κοινός βηματισμός όλων των αριστερών ριζοσπαστικών δυνάμεων (εκπαιδευτικοί ΛΑΕ, Παρεμβάσεις, ανένταχτοι).

Αναμένοντας κι άλλα αντιεκπαιδευτικά νομοθετήματα από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, το συνέδριο αποφάσισε μια 24ώρη απεργία με την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Η πρόταση ήταν των Παρεμβάσεων, αλλά ψηφίστηκε από την κυβερνητική ΕΡΑ και τη ΔΑΚΕ, πράγμα που σημαίνει ότι χρειάζεται πολλή δουλειά για να μην καταντήσει τουφέκια στον αέρα. Για όσους και όσες υπερασπιζόμαστε τη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση και το δικαίωμα στην εργασία, την ανάγκη ανατροπής των μνημονίων και όσων τα εφαρμόζουν, αυτή η 24ωρη απεργία θα πρέπει να είναι εκκωφαντική έναρξη των κινητοποιήσεων στη νέα σχολική χρονιά.

Παρότι οι δυνάμεις δεν είχαν κοινή πρόταση, εντούτοις έχουν συμφωνήσει στο πώς θα προετοιμαστεί ένας κλιμακούμενος αγώνας διαρκείας. Πρώτες δράσεις θα είναι το μπλοκάρισμα των υπηρεσιακών συμβουλίων, ώστε να μην κριθεί ή μετακινηθεί κανένας μόνιμος και να διεκδικηθούν όλες οι θέσεις των αναπληρωτών. Επίσης αναγκαίο βήμα είναι ο συντονισμός των δασκάλων με τις ενώσεις των γονέων και τους καθηγητές, ώστε την 24ωρη απεργία να διαδεχτούν μαζικές συνελεύσεις και πολυήμερες συνεχόμενες απεργίες.

*απολυμένος αναπληρωτής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης