Ερευνήτριες και ερευνητές: Ένα επάγγελµα και ένας κλάδος άγνωστος και αόρατος, ίσως, στην πλειοψηφία του κόσµου, ιδιαίτερα γνωστός και αναγκαίος, όµως, στο χώρο των πανεπιστηµίων και των ερευνητικών κέντρων στην Ελλάδα και διεθνώς, τις περισσότερες φορές υπό καθεστώτα µόνιµης επισφάλειας για πολλά χρόνια.

Σε επί­πε­δο ακα­δη­µαϊ­κής ιδιό­τη­τας, πε­ρι­λα­µβά­νει κα­ταρ­χάς ένα ση­µα­ντι­κό αρι­θµό Υπο­ψη­φί­ων Δι­δα­κτό­ρων/ισσών που εκ­πο­νούν την δι­δα­κτο­ρι­κή τους δια­τρι­βή ή/και ταυ­τό­χρο­να  ερ­γά­ζο­νται σε κά­ποιο ερευ­νη­τι­κό πρό­γρα­µµα σε κά­ποιο ίδρυ­µα. Πε­ρι­λα­µβά­νει µε­τα­δι­δά­κτο­ρες/ισσες (post-doc) που έχουν ολο­κλη­ρώ­σει τη δια­τρι­βή τους και είτε ερ­γά­ζο­νται σε ερευ­νη­τι­κά προ­γρά­µµα­τα ή ανα­ζη­τούν την επό­µε­νη ευ­και­ρία απα­σχό­λη­σής τους (ή και συχνά αυ­το­α­πα­σχό­λη­σης) µέσω προ­κη­ρύ­ξε­ων για χρη­µα­το­δό­τη­ση από το ΕΛΙ­ΔΕΚ (Ελ­λη­νι­κό Ίδρυ­µα Έρευ­νας & Και­νο­το­µί­ας), το ΙΚΥ (Ίδρυ­µα Κρα­τι­κών Υπο­τρο­φιών), ή προ­γρά­µµα­τα ΕΣΠΑ, και οι οποιοι/ες συχνά µε­τα­τρέ­πο­νται σε πε­ρι­πλα­νώ­µε­νους επι­σφα­λώς ερ­γα­ζό­µε­νους από το ένα πα­νε­πι­στή­µιο ή ερευ­νη­τι­κό κέ­ντρο στο άλλο. Μπο­ρεί να πε­ρι­λα­µβά­νει, επι­πλέ­ον, ακόµα και µε­τα­πτυ­χια­κούς φοι­τη­τές/τριες που ερ­γά­ζο­νται στην έρευ­να στα ερ­γα­στή­ρια πα­νε­πι­στη­µί­ων ή σε ερευ­νη­τι­κά κέ­ντρα. Mαζί µε τους ερευ­νη­τές/τριες και οι συ­µβα­σιού­χοι Δι­δά­σκο­ντες/σσες: Κά­το­χοι δι­δα­κτο­ρι­κού (και συχνά ερευ­νη­τι­κής πρου­πη­ρε­σί­ας) χωρίς µό­νι­µη θέση απα­σχό­λη­σης, που ανά έτος αι­τού­νται στα σχε­τι­κά προ­γρα­µµά­τα δι­δα­σκα­λί­ας που πρό­σφα­τα υιο­θε­τή­θη­καν από το κρά­τος όπως το “Πρό­γρα­µµα από­κτη­σης ακα­δη­µαϊ­κής δι­δα­κτι­κής εµπει­ρί­ας σε νέους επι­στή­µο­νες” (χρη­µα­το­δό­τη­σης ΕΣΠΑ) ή το “Πρό­γρα­µµα Ακα­δη­µαϊ­κών Υπο­τρό­φων”.

Σε ερ­γα­σια­κό επί­πε­δο πε­ρι­λα­µβά­νει συ­να­δέλ­φους/ισσες που δου­λεύ­ουν µε «µπλο­κά­κι» (ως ελεύ­θε­ροι επαγ­γε­λµα­τί­ες) και µε συ­µβά­σεις πα­ρο­χής έργου πα­ρό­λο που προ­σφέ­ρουν πλήρη και εξαρ­τη­µέ­νη ερ­γα­σία, Υπο­ψή­φιους Δι­δά­κτο­ρες/ισσες µε υπο­τρο­φία (χρη­µα­το­δό­τη­ση που κα­τα­βάλ­λε­ται από συ­γκε­κρι­µέ­νους φο­ρείς για την εκ­πό­νη­ση δι­δα­κτο­ρι­κής δια­τρι­βής και θε­ω­ρεί­ται «υπο­τρο­φία» και όχι µι­σθός – µε ότι αυτό ση­µαί­νει για τα επα­κό­λου­θα, ανύ­παρ­κτα συ­νή­θως, ερ­γα­σια­κά δι­καιώ­µα­τα), Υπο­ψή­φιους Δι­δά­κτο­ρες/σσες που προ­σφέ­ρουν επι­κου­ρι­κό δι­δα­κτι­κό έργο (µε ελά­χι­στες, ή κά­ποιες φορές ανύ­παρ­κτες αµοι­βές), άλλες και άλ­λους που δου­λεύ­ουν χωρίς κά­ποια σύ­µβα­ση, και άλ­λους/ες, ακόµα πιο αό­ρα­τους και αό­ρα­τες που ερ­γά­ζο­νται ακόµα και χωρίς αµοι­βή. Στις πε­ρισ­σό­τε­ρες από αυτές τις πε­ρι­πτώ­σεις, ακόµα και στην πε­ρί­πτω­ση πα­ρο­χής ερευ­νη­τι­κού έργου µε σύ­µβα­ση, οι ερευ­νη­τές/τριες δεν απο­λα­µβά­νουν ασφα­λι­στι­κών ει­σφο­ρών – αντί­θε­τα υπο­χρε­ού­νται να τις κα­τα­βά­λουν ατο­µι­κά µε βάση το κα­θε­στώς του ελεύ­θε­ρου επαγ­γε­λµα­τία, ακόµα και όταν ερ­γά­ζο­νται σε µόνο ένα ίδρυ­µα/ερ­γο­δό­τη. Το ίδιο ερ­γα­σια­κό κα­θε­στώς ισχύ­ει και για τους/ις Δι­δά­σκο­ντες/ουσ­σες, που πα­ρέ­χουν δι­δα­κτι­κό έργο συ­νή­θως µε συ­µβά­σεις έργου, για µικρά χρο­νι­κά δια­στή­µα­τα συ­νή­θως ενός εξα­µή­νου ή ενός έτους, πα­ρό­λο που στην πρα­γµα­τι­κό­τη­τα κα­λύ­πτουν πά­γιες και διαρ­κείς ανά­γκες των ιδρυ­µά­των, λόγω των ση­µα­ντι­κών κενών που έχουν προ­κύ­ψει από τις µειω­µέ­νες προ­σλή­ψεις µό­νι­µου προ­σω­πι­κού τα τε­λευ­ταία χρό­νια.

Σε επί­πε­δο γε­ω­γρα­φί­ας των τόπων ερ­γα­σί­ας, πε­ρι­λα­µβά­νει συ­να­δέλ­φισ­σες/ους που εκ­πο­νούν την δι­δα­κτο­ρι­κή τους δια­τρι­βή δου­λεύ­ο­ντας από το χώρο του σπι­τιού τους καθώς δεν τους προ­σφέ­ρε­ται χώρος ερ­γα­σί­ας στο πα­νε­πι­στή­µιο που ανή­κουν, άλ­λους και άλλες που µπο­ρεί να ερ­γά­ζο­νται σε πάνω από ένα ιδρύ­µα­τα ταυ­τό­χρο­να, συχνά σε δια­φο­ρε­τι­κές πό­λεις της χώρας, για να εξα­σφα­λί­ζουν έναν ικα­νο­ποι­η­τι­κό µισθό, και συ­µβα­σιού­χους δι­δά­σκο­ντες που κάθε βδο­µά­δα χρειά­ζε­ται να µε­τα­κι­νού­νται από τον τόπο κα­τοι­κί­ας τους προς στην πόλη και το ίδρυ­µα που δι­δά­σκουν το συ­γκε­κρι­µέ­νο ακα­δη­µαϊ­κό εξά­µη­νο ή έτος.

Εδώ και λίγα χρό­νια όλες και όλοι οι πα­ρα­πά­νω ξε­κι­νή­σα­µε να συ­ζη­τά­µε και να ορ­γα­νω­νό­µα­στε. Η ανα­γκαιό­τη­τα είχε φανεί ήδη, όταν τα προη­γού­µε­να χρό­νια πάρ­θη­καν κά­ποιες πρω­το­βου­λί­ες δια­δι­κτυα­κά, φέρ­νο­ντας σε επαφή αν­θρώ­πους απο­µα­κρυ­σµέ­νους χω­ρι­κά, που ενώ­θη­καν κάτω από την πίεση συ­γκε­κρι­µέ­νων προ­βλη­µά­των που χα­ρα­κτή­ρι­ζαν τις προ­κη­ρύ­ξεις υπο­τρο­φιών δια­φό­ρων φο­ρέ­ων.

Πλέον, µε τις συ­ζη­τή­σεις και τις πρω­το­βου­λί­ες να έχουν προ­χω­ρή­σει, έχει δη­µιουρ­γη­θεί το Πα­νελ­λα­δι­κό Σω­µα­τείο Ερ­γα­ζο­µέ­νων στην Έρευ­να και την Τρι­το­βά­θµια Εκ­παί­δευ­ση. Η ανα­γκαιό­τη­τά του είναι τε­ρά­στια και ο ρόλος του κρί­σι­µος: Να κα­λύ­ψει όσες και όσους ερ­γά­ζο­νται αό­ρα­τα στην έρευ­να και τη δι­δα­σκα­λία, σε συν­θή­κες επι­σφά­λειας, χωρίς δι­καιώ­µα­τα, χωρίς συν­δι­κα­λι­στι­κή κά­λυ­ψη, πε­ρα­στι­κές/οι και ανα­κυ­κλώ­σι­µες/οι από τα ιδρύ­µα­τα. Να συ­ζη­τά σε βάθος, να βρί­σκει λύ­σεις και να διεκ­δι­κεί µα­χη­τι­κά ζη­τή­µα­τα του κλά­δου. Να διεκ­δι­κή­σει τη γεν­ναία αύ­ξη­ση της δη­µό­σιας χρη­µα­το­δό­τη­σης για την έρευ­να σε πα­νε­πι­στή­µια και δη­µό­σια ερευ­νη­τι­κά κέ­ντρα, αλλά και την αύ­ξη­ση των µό­νι­µων θέ­σε­ων ερ­γα­σί­ας µε τη θε­σµο­θέ­τη­ση εν­διά­µε­σων βα­θµί­δων δι­δα­κτι­κού και ερευ­νη­τι­κού προ­σω­πι­κού εντός των ιδρυ­µά­των. Να πα­λέ­ψει για πα­νελ­λα­δι­κή σύ­µβα­ση ερ­γα­σί­ας ερευ­νη­τή/τριας, ορί­ζο­ντας έναν ελά­χι­στο αξιο­πρε­πή µισθό για τους ερ­γα­ζό­µε­νους/ες στην έρευ­να καθώς και τα ερ­γα­σια­κά δι­καιώ­µα­τα ωρα­ρί­ου και ασφά­λι­σης. Και να είναι ένα σω­µα­τείο ανοι­χτό, µα­ζι­κό και κυ­ρί­ως ενω­τι­κό και ως προς τον κόσµο του κλά­δου αλλά και προς τα έξω, σε συ­ντο­νι­σµό µε άλλα κο­µµά­τια που ερ­γά­ζο­νται στην έρευ­να και την δι­δα­σκα­λία, πρω­το­βου­λί­ες και συλ­λό­γους στο εσω­τε­ρι­κό της χώρας αλλά και διε­θνώς, που αντι­µε­τω­πί­ζουν αντί­στοι­χα ζη­τή­µα­τα. Ενά­ντια στον κα­τα­κε­ρµα­τι­σµό και την επι­σφά­λεια, την µε­τα­νά­στευ­ση και την ερ­γα­σια­κή εξό­ντω­ση, να προ­τά­ξει συλ­λο­γι­κές λύ­σεις για την ανα­γνώ­ρι­ση της έρευ­νας ως ερ­γα­σία και την διεκ­δί­κη­σή της ως ερ­γα­σία µε δι­καιώ­µα­τα.

Στις πρώ­τες εκλο­γές του νέου σω­µα­τεί­ου (11-12 Δε­κέ­µβρη), δυ­νά­µεις της ρι­ζο­σπα­στι­κής και ενω­τι­κής Αρι­στε­ράς και ανέ­ντα­χτες-οι θα συ­µµε­τέ­χου­µε µε το σχήµα «ΑΝΤΙ/ΘΕΣΗ - Για το δι­καί­ω­µα στην έρευ­να και την ερ­γα­σία µε δι­καιώ­µα­τα». Η µα­ζι­κή συ­µµε­το­χή και τα καλά απο­τε­λέ­σµα­τα θα δώ­σουν τη δύ­να­µη και το κύρος που χρεια­ζό­µα­στε για να ξε­κι­νή­σου­µε το νέο έτος δρά­σεις και κα­µπά­νιες.

*Ανα­δη­μο­σί­ευ­ση από την Ερ­γα­τι­κή Αρι­στε­ρά

Ετικέτες