Το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε εν μέσω επιδημίας κορονοϊού να βάλει μπροστά τη διαδικασία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Αυτή που καρκινοβατούσε εδώ και πολλά χρόνια. Το έκανε μήπως λόγω του ενδιαφέροντός του για τους μαθητές και το δημόσιο σχολείο;

Δε νο­μί­ζου­με, γιατί η κυ­βέρ­νη­ση της ΝΔ είναι υπε­ρά­νω πάσης υπο­ψί­ας όσον αφορά το εν­δια­φέ­ρον της για τη δη­μό­σια παι­δεία στη χώρα. Αν υπήρ­χαν τέ­τοια αντα­να­κλα­στι­κά θα είχαν φανεί τις προη­γού­με­νες φορές που κυ­βέρ­νη­σε ή στο διά­στη­μα που βρί­σκε­ται τώρα στην εξου­σία. Αντί για αυτό, η ίδια είναι συ­νυ­πεύ­θυ­νη για τα τε­ρά­στια κενά εκ­παι­δευ­τι­κού προ­σω­πι­κού, την αύ­ξη­ση των μα­θη­τών ανά τάξη, την υπο­χρη­μα­το­δό­τη­ση της παι­δεί­ας, ενώ δεν ξε­χνά­με το 2013 όταν ο τότε υπουρ­γός Διοι­κη­τι­κής Με­ταρ­ρύθ­μι­σης και Ηλε­κτρο­νι­κής Δια­κυ­βέρ­νη­σης και ση­με­ρι­νός πρω­θυ­πουρ­γός Κυ­ριά­κος Μη­τσο­τά­κης και ο τότε υπουρ­γός Παι­δεί­ας Κων­στα­ντί­νος Αρ­βα­νι­τό­που­λος, απο­φά­σι­σαν τον ακρω­τη­ρια­σμό της δη­μό­σιας εκ­παί­δευ­σης με την κα­τάρ­γη­ση 46 ει­δι­κο­τή­των των ΕΠΑΛ και την από­λυ­ση 2500 εκ­παι­δευ­τι­κών. Αλλά και η ση­με­ρι­νή δια­κυ­βέρ­νη­ση της ΝΔ, πέρα από την άρ­νη­ση να κα­λύ­ψει τα κενά της εκ­παί­δευ­σης με μό­νι­μους διο­ρι­σμούς, είναι υπεύ­θυ­νη και για την με­γά­λη κα­θυ­στέ­ρη­ση στην κά­λυ­ψη των κενών με ανα­πλη­ρω­τές. Οι δε­κά­δες χι­λιά­δες χα­μέ­νες ώρες μα­θή­μα­τος με ευ­θύ­νη της κυ­βέρ­νη­σης Μη­τσο­τά­κη μας πεί­θουν για το υπο­κρι­τι­κό εν­δια­φέ­ρον που υπάρ­χει για την εκ­παί­δευ­ση των μα­θη­τών και μα­θη­τριών. Όπως και οι σε εξέ­λι­ξη νο­μο­θε­τι­κές πρω­το­βου­λί­ες της.

Τι συμ­βαί­νει σε άλλες χώρες

Η εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση είναι πράγ­μα­τι ένας εναλ­λα­κτι­κός τρό­πος εκ­παί­δευ­σης που εφαρ­μό­ζε­ται σε πολ­λές χώρες του κό­σμου. Κυ­ρί­ως στην τρι­το­βάθ­μια εκ­παί­δευ­ση αλλά όχι μόνο. Όπου εφαρ­μό­ζε­ται στη δευ­τε­ρο­βάθ­μια εκ­παί­δευ­ση ως συ­μπλη­ρω­μα­τι­κό ερ­γα­λείο, έχει απο­δει­χτεί στην κα­λύ­τε­ρη πε­ρί­πτω­ση ότι ενι­σχύ­ει μόνο τους κα­λούς μα­θη­τές οι οποί­οι θέ­λουν κάτι πα­ρα­πά­νω απ’ ότι δίνει η σχο­λι­κή τάξη. Για τους πιο αδύ­να­μους μα­θη­τές δεν έχει καμία χρη­σι­μό­τη­τα. 

Όταν εφαρ­μο­στεί ως απο­κλει­στι­κή μορφή εκ­παί­δευ­σης τότε μι­λά­με για ει­κο­νι­κά σχο­λεία. Αυτά κυ­ρί­ως ανα­πτύ­χθη­καν στο πα­ρελ­θόν για πε­ριο­χές όπου οι απο­στά­σεις ανά­με­σα στα σχο­λεία και σε με­μο­νω­μέ­νους μα­θη­τές και μα­θή­τριες είναι τε­ρά­στιες και δεν υπάρ­χει άλλος τρό­πος να μορ­φω­θούν (π.χ. σχο­λεία του αέρα στην Αυ­στρα­λία). Τα ει­κο­νι­κά σχο­λεία απο­τε­λούν όμως σή­με­ρα μια διαρ­κώς διευ­ρυ­νό­με­νη αγορά υπη­ρε­σιών. Στις ΗΠΑ, για πα­ρά­δειγ­μα, όσα παι­διά δεν κα­τορ­θώ­νουν να ολο­κλη­ρώ­σουν τη δευ­τε­ρο­βάθ­μια εκ­παί­δευ­ση απευ­θύ­νο­νται στα ει­κο­νι­κά σχο­λεία για να λά­βουν απο­λυ­τή­ριο. Στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα το αγο­ρά­ζουν.

Όμως τα προ­γράμ­μα­τα εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­σης επι­πλέ­ον είναι μια υπη­ρε­σία η οποία βοη­θά­ει ένα σχο­λείο να κερ­δί­σει πό­ντους συ­γκρι­τι­κά με ένα άλλο στο εξό­χως αντα­γω­νι­στι­κό πλαί­σιο που ισχύ­ει στις ΗΠΑ, την οποία μά­λι­στα μπο­ρούν να αγο­ρά­ζουν τα σχο­λεία από εξει­δι­κευ­μέ­νους ιδιω­τι­κούς φο­ρείς! 

Είναι λοι­πόν προ­φα­νές πως έχει βοη­θή­σει η εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση την εί­σο­δο ιδιω­τών στην εκ­παι­δευ­τι­κή δια­δι­κα­σία. Ακόμα και στην τρι­το­βάθ­μια εκ­παί­δευ­ση όπου κατά γε­νι­κή ομο­λο­γία μπο­ρεί να είναι ένα εναλ­λα­κτι­κό μο­ντέ­λο σπου­δών, έχει αξιο­ποι­η­θεί για το στή­σι­μο ιδιω­τι­κών πα­νε­πι­στη­μί­ων ή την εί­σο­δο ιδιω­τι­κο­οι­κο­νο­μι­κών κρι­τη­ρί­ων στο δη­μό­σιο πα­νε­πι­στή­μιο. Το ΕΑΠ είναι χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό πα­ρά­δειγ­μα.

Την εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση συ­νε­πώς δεν μπο­ρού­με να την αντι­με­τω­πί­ζου­με αφη­ρη­μέ­να. Πρέ­πει να τη δούμε πως υλο­ποιεί­ται μέσα στο νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρο πλαί­σιο. 

Οι στο­χεύ­σεις του υπουρ­γεί­ου

Δεν είναι τυ­χαίο ότι η κρίση του κο­ρο­νοϊ­ού αξιο­ποιεί­ται για την νο­μι­μο­ποί­η­ση μέσω του δη­μό­σιου σχο­λεί­ου της εξ απο­στά­σε­ως δι­δα­σκα­λί­ας ως εναλ­λα­κτι­κής μορ­φής εκ­παί­δευ­ση. Και αυτό γί­νε­ται, την ώρα που έρ­χε­ται για ψή­φι­ση νο­μο­σχέ­διο της κυ­βέρ­νη­σης που με­τα­τρέ­πει το λύ­κειο σε σχο­λείο για λί­γους και εκλε­κτούς, προ­χω­ρά στην αξιο­λό­γη­ση των σχο­λι­κών μο­νά­δων και των εκ­παι­δευ­τι­κών και πε­ριο­ρί­ζει την πρό­σβα­ση στην δη­μό­σια δω­ρε­άν τρι­το­βάθ­μια εκ­παί­δευ­ση.

Η εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση συν­δέ­ε­ται τόσο με το νέο «αυ­τό­νο­μο» σχο­λείο και την αξιο­λό­γη­ση και κα­τη­γο­ριο­ποί­η­ση των σχο­λι­κών μο­νά­δων αλλά μπο­ρεί να απο­τε­λέ­σει και ερ­γα­λείο αξιο­λό­γη­σης των εκ­παι­δευ­τι­κών. Που σύμ­φω­να με το προ­σο­ντο­λό­γιο του πρώην υπουρ­γού παι­δεί­ας Γα­βρό­γλου ένα με­γά­λο τμήμα τους έχει πια προ­σω­πι­κή ευ­θύ­νη για την επι­μόρ­φω­σή του. Οι ανα­πλη­ρω­τές, εξα­σφα­λί­ζουν ετή­σια ερ­γα­σία ή και μό­νι­μο διο­ρι­σμό μόνο αν μπο­ρέ­σουν να κρα­τη­θούν ψηλά στους πί­να­κες συ­γκε­ντρώ­νο­ντας μόρια από τί­τλους σπου­δών που απο­κτούν με δική τους ευ­θύ­νη. Έτσι, όπως με την κα­τάρ­γη­ση της επε­τη­ρί­δας ο διο­ρι­σμός έπαψε να είναι ευ­θύ­νη του κρά­τους και έγινε ευ­θύ­νη του κάθε εκ­παι­δευ­τι­κού που έπρε­πε να δώσει ΑΣΕΠ, έτσι, με το προ­σο­ντο­λό­γιο, η επι­μόρ­φω­ση του κάθε ανα­πλη­ρω­τή ή αδιό­ρι­στου εκ­παι­δευ­τι­κού είναι ατο­μι­κή ευ­θύ­νη του. Και ας μη γε­λιό­μα­στε. Το προ­σο­ντο­λό­γιο τώρα αφορά τους ανα­πλη­ρω­τές και αδιό­ρι­στους εκ­παι­δευ­τι­κούς, αλλά πολύ γρή­γο­ρα, μέσω της αξιο­λό­γη­σης, μπο­ρεί να αφορά όλους μας.

Και βέ­βαια η τη­λεκ­παί­δευ­ση θα αξιο­ποι­η­θεί για μια ορ­μη­τι­κή εί­σο­δο των ιδιω­τών στο χώρο της δευ­τε­ρο­βάθ­μιας εκ­παί­δευ­σης είτε κατ’ αρχήν ως πα­ρό­χων υπη­ρε­σιών εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­σης σε σχο­λεία και μα­θη­τές, είτε με­τα­γε­νέ­στε­ρα μετά από αλ­λα­γή στο νο­μο­θε­τι­κό πλαί­σιο, μέσω της ίδρυ­σης ισό­τι­μων ει­κο­νι­κών σχο­λεί­ων. Ο υπουρ­γός ανά­πτυ­ξης Άδω­νις Γε­ωρ­γιά­δης έδωσε ένα δείγ­μα αυτής της νέας «επι­χει­ρη­μα­τι­κό­τη­τας» δια­φη­μί­ζο­ντας πρό­γραμ­μα εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­σης αρ­χαί­ων ελ­λη­νι­κών για μα­θη­τές του Δη­μο­τι­κού Σχο­λεί­ου με κό­στος 5 €! Άλ­λω­στε σε μια πε­ρί­ο­δο όπου οι ιδιώ­τες δεν επεν­δύ­ουν, η εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση με το σχε­τι­κά χα­μη­λό κό­στος της είναι ένας τρό­πος να υπάρ­ξουν επι­χει­ρη­μα­τι­κές ευ­και­ρί­ες που πα­τούν στην υπο­βάθ­μι­ση της δη­μό­σιας εκ­παί­δευ­σης! Γιατί, αν όχι γι’ αυτό το λόγο, απο­κλεί­στη­καν τα δη­μό­σια πα­νε­πι­στή­μια από την επι­μόρ­φω­ση 180.000 επι­στη­μό­νων σύμ­φω­να με εκ­παι­δευ­τι­κές ιστο­σε­λί­δες; 

Αλλά και άμεσα, για αγορά υλι­κού και υπη­ρε­σιών από ιδιω­τι­κές ηλε­κτρο­νι­κές πλατ­φόρ­μες –που τώρα «αφι­λο­κερ­δώς» τις προ­σφέ­ρουν για χρή­ση-αλ­λά και εξα­να­γκα­σμό των οι­κο­γε­νειών των μα­θη­τών σε αγορά εξο­πλι­σμού. Αφού με την επέ­κτα­ση της τη­λερ­γα­σί­ας και της εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­σης, θα φτά­σου­με κάθε σπίτι να πρέ­πει να έχει όχι έναν, αλλά τό­σους υπο­λο­γι­στές όσα είναι τα μέλη της οι­κο­γέ­νειας!

Και φυ­σι­κά για να απο­φύ­γει το υπουρ­γείο διο­ρι­σμό εκ­παι­δευ­τι­κών σε απο­μα­κρυ­σμέ­να σχο­λεία με λίγα παι­διά και να τους αντι­κα­τα­στή­σει με  την εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση. Δεν είναι τυ­χαίο ότι είναι εκ­φρα­σμέ­νη θέση του ΟΟΣΑ με στόχο την μεί­ω­ση του εκ­παι­δευ­τι­κού προ­σω­πι­κού.

Η εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση ως ερ­γα­λείο που κρατά τα εκ­παι­δευ­τι­κά ιδρύ­μα­τα ανοι­κτά ανε­ξάρ­τη­τα αν τα κτί­ρια έχουν κλεί­σει, μπο­ρεί ίσως να χρη­σι­μο­ποι­η­θεί και για την συ­νέ­χι­ση των μα­θη­μά­των σε πε­ρί­πτω­ση αγω­νι­στι­κών κι­νη­το­ποι­ή­σε­ων. Ει­δι­κά στα πα­νε­πι­στή­μια με την έκτα­ση που έχει πάρει πια η εξ απο­στά­σε­ως δι­δα­σκα­λία, πι­θα­νά κάτι τέ­τοιο να είναι πιο κοντά από ποτέ. Άλ­λω­στε αυτό είναι και το αί­τη­μα ενός με­γά­λου αριθ­μού φοι­τη­τών και φοι­τη­τριών στο Οι­κο­νο­μι­κό πα­νε­πι­στή­μιο Αθη­νών που απο­φα­σί­ζο­ντας με ηλε­κτρο­νι­κή ψη­φο­φο­ρία, κα­ταρ­γώ­ντας την δια ζώσης συ­νέ­λευ­ση του συλ­λό­γου τους, κα­λούν σε συ­νέ­χι­ση των μα­θη­μά­των με εξ απο­στά­σε­ως δι­δα­σκα­λία ακόμα και σε πε­ρί­πτω­ση κα­τά­λη­ψης, αν η οποια­δή­πο­τε από­φα­ση δεν έχει εγκρι­θεί με ηλε­κτρο­νι­κή ψη­φο­φο­ρία.

Για το επι­χεί­ρη­μα των ει­δι­κών συν­θη­κών

Η εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση έχει πα­ρου­σια­στεί από τη μεριά του υπουρ­γεί­ου ως ένας τρό­πος να κρα­τη­θεί η σχέση των εκ­παι­δευ­τι­κών με τους μα­θη­τές και τις μα­θή­τριες στην πολύ δύ­σκο­λη κα­τά­στα­ση που βρι­σκό­μα­στε. Και ου­σια­στι­κά αφή­νε­ται να εν­νοη­θεί ότι μπο­ρεί με κά­ποιο τρόπο να υπο­κα­τα­στή­σει την εκ­παι­δευ­τι­κή δια­δι­κα­σία. Πα­ρό­τι μέχρι στιγ­μής πα­ρου­σιά­ζε­ται ως εθε­λο­ντι­κή, τα ΜΜΕ, από την κρα­τι­κή τη­λε­ό­ρα­ση μέχρι τα ιδιω­τι­κά κα­νά­λια, την αξιο­ποιούν για να επι­τε­θούν και να συ­κο­φα­ντή­σουν τους εκ­παι­δευ­τι­κούς που «κά­νουν δια­κο­πές»  –η πε­ρί­πτω­ση Τέλ­λο­γλου πα­ρό­τι γνω­στό­τε­ρη δεν είναι η εξαί­ρε­ση- ενώ διευ­θυ­ντές και διευ­θύν­σεις πιέ­ζουν για την εφαρ­μο­γή της τους/τις εκ­παι­δευ­τι­κούς. Διά­φο­ρες ΕΛΜΕ έχουν βγά­λει ανα­κοι­νώ­σεις ενά­ντια σε αυτές τις πιέ­σεις που ασκού­νται έμ­με­σα και από το υπουρ­γείο.

 Ότι και να λένε όμως, το σχο­λείο δε μπο­ρεί να υπο­κα­τα­στα­θεί.

• Πρώτα γιατί η εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση δεν έχει καμία σχέση με την ζω­ντα­νή πραγ­μα­τι­κό­τη­τα της τάξης. Ο υπο­λο­γι­στής δεν μπο­ρεί να υπο­κα­τα­στή­σει το σχο­λείο και την εμπει­ρία που αυτό απο­τε­λεί για τους μα­θη­τές και τις μα­θή­τριες. Δεν είναι τα ντου­βά­ρια αλλά οι σχέ­σεις ανά­με­σα στα παι­διά και τους εκ­παι­δευ­τι­κούς, αλλά και στα παι­διά με­τα­ξύ τους. Μι­λά­με για το σχο­λείο, ως δεύ­τε­ρη βαθ­μί­δα κοι­νω­νι­κο­ποί­η­σης μετά την οι­κο­γέ­νεια και πολ­λές παι­δα­γω­γι­κές θε­ω­ρί­ες (Vygotsky, Bruner) επι­ση­μαί­νουν τον κα­τα­λυ­τι­κό ρόλο του άλλου και της ομά­δας στην καλ­λιέρ­γεια του εαυ­τού και αυτός ο άλλος δεν είναι ο δά­σκα­λος μόνο αλλά και ο/οι συμ­μα­θη­τής/ες!

• Μι­λώ­ντας ει­δι­κά για την πρω­το­βάθ­μια εκ­παί­δευ­ση, το εκ­παι­δευ­τι­κό πε­ρι­βάλ­λον ανα­δια­μορ­φώ­νε­ται με την υπο­χρε­ω­τι­κή συμ­με­το­χή των γο­νέ­ων στην εκ­παι­δευ­τι­κή δια­δι­κα­σία, καθ’ ότι τα παι­διά 6-10 χρο­νών δεν κα­τέ­χουν την τε­χνο­λο­γία αυτού του επι­πέ­δου. Με άλλα λόγια, στις σύγ­χρο­νες τη­λε­δια­σκέ­ψεις,οι οποί­ες πραγ­μα­το­ποιού­νται με την πα­ρου­σία γο­νέ­ων ή λοι­πών συγ­γε­νών, δεν υπάρ­χει κα­νέ­να ασφα­λές πε­ρι­βάλ­λον εμπι­στο­σύ­νης, ούτε για τους εκ­παι­δευ­τι­κούς, ούτε πολύ πε­ρισ­σό­τε­ρο για τους απρο­στά­τευ­τους μα­θη­τές. Τα παι­διά αρ­νού­νται να αναρ­τή­σουν το υλικό και κυ­ρί­ως τις ζω­γρα­φιές τους σε δη­μό­σια κοινή θέα. Να θυ­μη­θού­με ότι μόλις πριν λί­γους μήνες, κυ­ρί­αρ­χα ζη­τή­μα­τα στην εκ­παι­δευ­τι­κή κοι­νό­τη­τα ήταν οι κα­ταγ­γε­λί­ες  εκ­παι­δευ­τι­κών από γο­νείς και "το bullying"  μα­θη­τών από συμ­μα­θη­τές!

• Έπει­τα, γιατί δεν απευ­θύ­νε­ται σε όλα τα παι­διά. Δεν έχουν όλα τα παι­διά πρό­σβα­ση στο δια­δί­κτυο, ούτε έχουν όλα τα παι­διά υπο­λο­γι­στές ή smartphones . Σύμ­φω­να με την ΕΛ­ΣΤΑΤ το 22% των μα­θη­τών δεν έχουν πρό­σβα­ση στο δια­δί­κτυο  και σε υπο­λο­γι­στή. Πολύ πε­ρισ­σό­τε­ρο μά­λι­στα που οι οι­κο­γέ­νειες χρειά­ζο­νται πια πάνω από έναν υπο­λο­γι­στή, κάτι που δεν είναι κα­θό­λου δε­δο­μέ­νο για πολλά νοι­κο­κυ­ριά. Οι πα­λι­νω­δί­ες του υπουρ­γεί­ου που αρ­χι­κά είχε ζη­τή­σει από τους διευ­θυ­ντές να κα­τα­γρά­ψουν τον αριθ­μό μα­θη­τών και εκ­παι­δευ­τι­κών που χρειά­ζο­νται laptop και tablet και την επο­μέ­νη με­τέ­τρε­ψε το αί­τη­μα σε κα­τα­γρα­φή των ανα­γκών των σχο­λεί­ων, δεί­χνει ότι τε­λι­κά η τη­λεκ­παί­δευ­ση απο­τε­λεί ατο­μι­κή ευ­θύ­νη. Η όποια πα­ρο­χή πρι­μο­δο­τεί την ενερ­γή εμπλο­κή ιδιω­τών όπως γί­νε­ται με τις πλατ­φόρ­μες, τις δω­ρε­ές tablet ή με την πα­ρο­χή  δω­ρε­άν πρό­σβα­σης σε συ­γκε­κρι­μέ­νες ιστο­σε­λί­δες χρή­σι­μες για την εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση. Αυτό άλ­λω­στε πε­ριέ­γρα­φε η Πράξη Νο­μο­θε­τι­κού Πε­ριε­χο­μέ­νου της 20 Μαρ­τί­ου η οποία δίνει τη δυ­να­τό­τη­τα για απευ­θεί­ας ανά­θε­ση σε ιδιώ­τες κατά πα­ρέ­κλι­ση των κεί­με­νων δια­τά­ξε­ων για την προ­μή­θεια φο­ρη­τών η/υ, λο­γι­σμι­κού και πα­ρο­χής υπη­ρε­σιών!  Έτσι φαί­νε­ται ότι κάτω από τις πιέ­σεις κατ΄ αρχάς  το ΥΠΑΙΘ πα­ρα­δέ­χτη­κε ρητά αυτό που τό­νι­ζαν το προη­γού­με­νο διά­στη­μα πολλά εκ­παι­δευ­τι­κά σω­μα­τεία, ως προς την ύπαρ­ξη ανι­σο­τή­των τόσο με­τα­ξύ μα­θη­τών, όσο και με­τα­ξύ εκ­παι­δευ­τι­κών, στη δυ­να­τό­τη­τα συμ­με­το­χής στην εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση, στη βάση της ανα­γκαί­ας υλι­κο­τε­χνι­κής υπο­δο­μής αλλά και στη βάση της απα­ραί­τη­της επι­μόρ­φω­σης. Το ίδιο το αρ­χι­κό έγ­γρα­φο ανέ­φε­ρε ότι «πολ­λοί εκ­παι­δευ­τι­κοί και μα­θη­τές (σε όλες τις βαθ­μί­δες εκ­παί­δευ­σης) είτε σε πε­ριο­χές με χα­μη­λό κατά κε­φα­λήν ΑΕΠ, είτε σε απο­μα­κρυ­σμέ­νες πε­ριο­χές, είτε λόγω της οι­κο­νο­μι­κής κρί­σης της χώρας μας δεν έχουν τη δυ­να­τό­τη­τα να συμ­με­τέ­χουν σε εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση λόγω έλ­λει­ψης βα­σι­κού εξο­πλι­σμού», επι­βε­βαιώ­νο­ντας κα­τη­γο­ρη­μα­τι­κά τα προ­βλή­μα­τα που έχουν επι­ση­μαν­θεί. Από την  αναί­ρε­ση του εγ­γρά­φου την επό­με­νη μέρα αντι­λαμ­βα­νό­μα­στε ότι το υπουρ­γείο τρό­μα­ξε από τον αριθ­μό των αι­τη­μά­των και ανέ­κρου­σε πρύ­μνα.  Θε­ω­ρού­με ότι η ανα­γνώ­ρι­ση των ανι­σο­τή­των που υπάρ­χουν μπο­ρεί να αρθεί με έναν και μόνο τρόπο: να δο­θούν τώρα σε ΟΛΟΥΣ τους μα­θη­τές και τους εκ­παι­δευ­τι­κούς φο­ρη­τά μέσα ώστε να μπο­ρούν να κα­λυ­φθούν οι ανά­γκες επι­κοι­νω­νί­ας με­τα­ξύ όλων των μελών της εκ­παι­δευ­τι­κής κοι­νό­τη­τας (μα­θη­τών και συ­να­δέλ­φων), αλλά και οι ανά­γκες ενη­μέ­ρω­σης και πρό­σβα­σης σε ισό­τι­μη βάση σε πο­λι­τι­στι­κές και μορ­φω­τι­κές δρα­στη­ριό­τη­τες.  Είναι φα­νε­ρό ότι τα τε­χνι­κά προ­βλή­μα­τα με την τη­λεκ­παί­δευ­ση, κάτω από πιέ­σεις,  η κυ­βέρ­νη­ση θα επι­χει­ρή­σει να τα λύσει με­ρι­κώς μέσα στα πλαί­σια της νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρης λο­γι­κής της και δε θα στα­θούν εμπό­διο στην εφαρ­μο­γή της πο­λι­τι­κής της. Σε κάθε πε­ρί­πτω­ση η ύπαρ­ξη υλι­κο­τε­χνι­κής υπο­δο­μής για την εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση είναι κάτι που θα έπρε­πε να το είχε κάνει από την αρχή και όχι να προ­χω­ρή­σει χωρίς να έχει εξα­σφα­λί­σει τη δυ­να­τό­τη­τα συμ­με­το­χής όλων των παι­διών.

• Η επι­μόρ­φω­ση των εκ­παι­δευ­τι­κών είναι ένα άλλο με­γά­λο ζη­τού­με­νο. Που δεν έχει μόνο να κάνει με την γνώση της λει­τουρ­γί­ας των ηλε­κτρο­νι­κών ερ­γα­λεί­ων επι­κοι­νω­νί­ας με τους μα­θη­τές αλλά και το πόσο είναι εξοι­κειω­μέ­νοι να ορ­γα­νώ­σουν μια εξ απο­στά­σε­ως δι­δα­σκα­λία αξιο­ποιώ­ντας τα δια­θέ­σι­μα ερ­γα­λεία. Γιατί δε πρέ­πει να ξε­χνά­με ότι η εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση προ­ϋ­πο­θέ­τει μια τε­λεί­ως δια­φο­ρε­τι­κή με­θο­δο­λο­γία και δι­δα­κτι­κή. Δε λύ­νε­ται αυτό με κά­ποιες ώρες σε­μι­να­ρί­ων για το χει­ρι­σμό των πλατ­φορ­μών. Ο όγκος του υλι­κού που έχει πα­ρα­χθεί τα προη­γού­με­να χρό­νια με πρω­το­βου­λία των εκ­παι­δευ­τι­κών δεν απο­τε­λεί επι­χεί­ρη­μα αφού δεν είναι ορ­γα­νω­μέ­νος με τρόπο που να μπο­ρεί να αξιο­ποι­η­θεί γρή­γο­ρα και απο­τε­λε­σμα­τι­κά.

• Επι­πλέ­ον υπάρ­χουν οι τε­χνι­κές ανε­πάρ­κειες του σχο­λι­κού δι­κτύ­ου, που κολ­λά­ει διαρ­κώς, φτά­νει στα όρια τους, γο­νείς, μα­θη­τές και εκ­παι­δευ­τι­κούς, γιατί δεν μπο­ρεί να αντέ­ξει τον με­γά­λο αριθ­μό των χρη­στών. Τα προ­βλή­μα­τα με το δί­κτυο σε απο­μα­κρυ­σμέ­νες πε­ριο­χές επι­δει­νώ­νουν την κα­τά­στα­ση. Η πολύ κακή κα­τά­στα­ση της ηλε­κτρο­νι­κής υπο­δο­μής των σχο­λεί­ων και η κα­τάρ­γη­ση του ΚΕ­ΠΛΗ­ΝΕΤ, είναι επί­σης θέ­μα­τα που πρέ­πει να θί­ξου­με.

• Και τι να πει κα­νείς για τις ατέ­λειω­τες ώρες που πρέ­πει να περ­νούν τα παι­διά, ακόμα και τα νήπια μπρο­στά από οθό­νες με την επί­ση­μη βούλα του πλέον υπεύ­θυ­νου φορέα, του υπουρ­γεί­ου παι­δεί­ας! 

• Η φύση της εκ­παι­δευ­τι­κής δια­δι­κα­σί­ας ανα­προ­σαρ­μό­ζε­ται χωρίς το απα­ραί­τη­το νο­μο­θε­τι­κό πλαί­σιο που θα κα­θο­ρί­ζει τον τρόπο με τον οποίο ορ­γα­νώ­νε­ται η εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση σε ανη­λί­κους στην Ελ­λά­δα και το στά­διο  πι­λο­τι­κής εφαρ­μο­γής που θα δια­σφα­λί­ζει τα ατο­μι­κά δι­καιώ­μα­τα μα­θη­τών και εκ­παι­δευ­τι­κών.

Όλα τα πα­ρα­πά­νω προ­βλή­μα­τα θα σή­μαι­ναν μια τε­λεί­ως δια­φο­ρε­τι­κή προ­σέγ­γι­ση απέ­να­ντι στην εφαρ­μο­γή της τη­λεκ­παί­δευ­σης. Πρώτα να εξα­σφα­λι­στούν οι όροι και έπει­τα να αξιο­ποι­η­θεί με ένα τρόπο αυτό το ερ­γα­λείο. Με σε­βα­σμό όμως στο γε­γο­νός ότι οι κα­θη­γη­τές και οι μα­θη­τές βρί­σκο­νται μέσα σε μια πολύ δύ­σκο­λη κα­τά­στα­ση και μια τέ­τοια και­νο­το­μία χρειά­ζε­ται χρόνο και στή­ρι­ξη για να υλο­ποι­η­θεί. Ο τρό­πος που ορ­γα­νώ­νε­ται η εξ απο­στά­σε­ως δι­δα­σκα­λία προ­σθέ­τει άγχος σε γο­νείς, μα­θη­τές και εκ­παι­δευ­τι­κούς σε μια στιγ­μή που κάτι τέ­τοιο είναι απα­ρά­δε­κτο. Πολύ εύ­κο­λα μπο­ρεί λοι­πόν και κα­τα­λή­γει κα­νείς στο συ­μπέ­ρα­σμα ότι όλο αυτό δε γί­νε­ται για τα παι­διά. Πολύ πε­ρισ­σό­τε­ρο μά­λι­στα πι­στεύ­ου­με ότι όσο θα λύ­νο­νται σε ένα βαθμό τα τε­χνι­κά προ­βλή­μα­τα η πίεση στους εκ­παι­δευ­τι­κούς αλλά και στα παι­διά θα αυ­ξά­νε­ται για συμ­με­το­χή στο πρό­γραμ­μα υπο­νο­μεύ­ο­ντας τον σύμ­φω­να με τις επί­ση­μες δη­λώ­σεις εθε­λο­ντι­κό χα­ρα­κτή­ρα του.

Μια ει­δι­κή ανα­φο­ρά χρειά­ζε­ται και για την ιδιω­τι­κή εκ­παί­δευ­ση. Η εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση χρη­σι­μο­ποιεί­ται για την κα­τα­στρα­τή­γη­ση των ερ­γα­σια­κών δι­καιω­μά­των των ιδιω­τι­κών εκ­παι­δευ­τι­κών. Οι φρο­ντι­στη­ριάρ­χες και σχο­λάρ­χες πιέ­ζουν τους ιδιω­τι­κούς εκ­παι­δευ­τι­κούς να δε­χτούν ανα­στο­λή των συμ­βά­σε­ων τους ενώ ερ­γά­ζο­νται κα­νο­νι­κά με τη­λεκ­παί­δευ­ση. Έτσι την ώρα που οι ιδιο­κτή­τες ει­σπράτ­τουν τα δί­δα­κτρα κα­νο­νι­κά με την κά­λυ­ψη του υπουρ­γεί­ου παι­δεί­ας και απαι­τούν από τους εκ­παι­δευ­τι­κούς να  ερ­γά­ζο­νται εξ απο­στά­σε­ως, σύμ­φω­να με κα­ταγ­γε­λί­ες των σω­μα­τεί­ων των ερ­γα­ζο­μέ­νων στα φρο­ντι­στή­ρια, παύ­ουν να τους πλη­ρώ­νουν και τους υπο­χρε­ώ­νουν να πά­ρουν το επί­δο­μα των 800 ευρώ. Έτσι παίρ­νουν και την επι­δό­τη­ση του υπουρ­γεί­ου ως επι­χει­ρή­σεις που ανέ­στει­λαν τη λει­τουρ­γία τους!   Ει­δι­κά οι ιδιω­τι­κοί εκ­παι­δευ­τι­κοί με διο­ρι­στή­ριο του υπουρ­γεί­ου παι­δεί­ας δεν μπο­ρούν να τύ­χουν ανα­στο­λή της σύμ­βα­σής τους όπως έκανε με­γά­λο ιδιω­τι­κό σχο­λείο για τους εκ­παι­δευ­τι­κούς καλ­λι­τε­χνι­κών μα­θη­μά­των!

Η στάση των δύο ομο­σπον­διών

Η ανα­κοί­νω­ση της ΟΛΜΕ για την εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση ενώ εντο­πί­ζει σωστά τα διά­φο­ρα προ­βλή­μα­τα που υπάρ­χουν δεν κάνει καμία μνεία για τους συ­νο­λι­κό­τε­ρους σχε­δια­σμούς της κυ­βέρ­νη­σης ούτε για τις ευ­θύ­νες της σε ότι αφορά την κα­τά­στα­ση της δη­μό­σιας δω­ρε­άν παι­δεί­ας. Πε­ριο­ρί­ζε­ται να δη­λώ­σει ότι ο κλά­δος των εκ­παι­δευ­τι­κών θα στη­ρί­ξει την προ­σπά­θεια. Δε χρη­σι­μο­ποιεί την ευ­και­ρία για να βάλει πιέ­σεις για την συ­νο­λι­κό­τε­ρη ανα­βάθ­μι­ση της δη­μό­σιας εκ­παί­δευ­σης. Πα­ρό­μοιου ύφους και πε­ριε­χο­μέ­νου είναι και η ανα­κοί­νω­ση της ΔΟΕ. Αν θέ­λου­με να δούμε τι θα μπο­ρού­σαν να πουν και να κά­νουν, αρκεί να επι­χει­ρή­σου­με μια σύ­γκρι­ση –τη­ρου­μέ­νων των ανα­λο­γιών- με την στάση της ΟΕΝΓΕ. 

Τι λέμε εμείς

Κατά τη γνώμη μας, οι εκ­παι­δευ­τι­κοί πρέ­πει να αφε­θούν ελεύ­θε­ροι χωρίς πιέ­σεις και αγ­χω­τι­κές ημε­ρο­μη­νί­ες, να αξιο­ποι­ή­σουν με τον τρόπο που μπο­ρούν και παίρ­νο­ντας το χρόνο που τους χρειά­ζε­ται, τους τρό­πους ηλε­κτρο­νι­κής επι­κοι­νω­νί­ας που υπάρ­χουν για να βοη­θή­σουν τα παι­διά που το επι­θυ­μούν. Κάτι που σε με­γά­λη πλειο­ψη­φία το έχουν ήδη κάνει. Μόνο κάτι τέ­τοιο θα μπο­ρού­σε να παί­ξει ίσως κά­ποιο θε­τι­κό ρόλο μέσα στην κα­τά­στα­ση που βιώ­νου­με. Το υπουρ­γείο θα μπο­ρού­σε ίσως να αξιο­ποι­ή­σει το παρόν διά­στη­μα για να ορ­γα­νώ­σει μια εθε­λο­ντι­κή συ­στη­μα­τι­κή πα­νελ­λα­δι­κή επι­μόρ­φω­ση των εκ­παι­δευ­τι­κών στις νέες τε­χνο­λο­γί­ες και όχι μόνο στην εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση, αντί να βάζει το κάρο μπρο­στά από το άλογο. Ταυ­τό­χρο­να να λύσει τα διά­φο­ρα τε­χνι­κά ζη­τή­μα­τα που φέρ­νουν στα όρια τους εκ­παι­δευ­τι­κούς, γο­νείς και μα­θη­τές καθώς και να εξα­σφα­λί­σει τη δυ­να­τό­τη­τα πρό­σβα­σης σε όλα τα παι­διά. Η πα­ρού­σα πε­ρί­ο­δος θα μπο­ρού­σε να θε­ω­ρη­θεί ως μια πρώτη επαφή με την εξ απο­στά­σε­ως δι­δα­σκα­λία μα­θη­τών και εκ­παι­δευ­τι­κών και τί­πο­τα πα­ρα­πά­νω. Είναι ένα ερ­γα­λείο, τμήμα της χρή­σης των νέων τε­χνο­λο­γιών στην εκ­παί­δευ­ση που παρά τις διά­φο­ρες κατά και­ρούς δη­λώ­σεις ποτέ δεν έγινε ορ­γα­νι­κό κομ­μά­τι της εκ­παι­δευ­τι­κής δια­δι­κα­σί­ας. Και αυτό με ευ­θύ­νη των κυ­βερ­νή­σε­ων που αντι­με­τώ­πι­ζαν τις νέες τε­χνο­λο­γί­ες ως ένα τρόπο απορ­ρό­φη­σης των ΕΣΠΑ και ως δω­ρά­κια σε εται­ρεί­ες υπο­λο­γι­στών.  Τι έγινε άραγε με τα notepad της κυ­βέρ­νη­σης Κα­ρα­μαν­λή και τους δια­δρα­στι­κούς πί­να­κες; Ποτέ δεν εντά­χθη­καν στα σο­βα­ρά στην εκ­παι­δευ­τι­κή δια­δι­κα­σία μέσα από μια συ­στη­μα­τι­κή προ­σπά­θεια επι­μόρ­φω­σης των εκ­παι­δευ­τι­κών και το ίδιο συ­στη­μα­τι­κή προ­σπά­θεια πα­ρα­γω­γής ει­δι­κού εκ­παι­δευ­τι­κού υλι­κού για την αξιο­ποί­η­σή τους. Όλα αυτά ήταν ατο­μι­κή ευ­θύ­νη του κάθε εκ­παι­δευ­τι­κού ξε­χω­ρι­στά. 

Χωρίς να ζη­τά­με από τους συ­να­δέλ­φους και τις συ­να­δέλ­φισ­σες λοι­πόν να μην μπουν κα­θό­λου στη δια­δι­κα­σία, πρέ­πει να ανα­δεί­ξου­με τους λό­γους που υιο­θε­τεί­ται από το υπουρ­γείο, χωρίς να δί­νου­με ιδιαί­τε­ρη έμ­φα­ση στην εφαρ­μο­γή της. Είναι μόνο για τις δε­δο­μέ­νες συν­θή­κες και για τί­πο­τε άλλο. Μόνο για επα­να­λή­ψεις και αυτό με μέτρο. Αυτό που πρέ­πει να γίνει όμως άμεσα –αν και εφό­σον η παν­δη­μία λήξει σύ­ντο­μα- είναι η ανα­κοί­νω­ση για μεί­ω­ση της δι­δα­κτέ­ας ύλης για όλες τις τά­ξεις καθώς και η κα­τάρ­γη­ση των προ­α­γω­γι­κών εξε­τά­σε­ων μέχρι και τη Β΄ Λυ­κεί­ου. Δεν είναι τυ­χαίο ότι τα πα­ρα­πά­νω –ιδιαί­τε­ρα η κα­τάρ­γη­ση των προ­α­γω­γι­κών εξε­τά­σε­ων- δεν ανα­κοι­νώ­νο­νται, αφού κάτι τέ­τοιο θα υπο­νό­μευε όλη την δια­δι­κα­σία της εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­σης για όλες τις τά­ξεις του γυ­μνα­σί­ου και τις δύο πρώ­τες τά­ξεις του λυ­κεί­ου.

Η ανα­κοί­νω­ση της μειω­μέ­νης ύλης των πα­νελ­λα­δι­κών εξε­τά­σε­ων έγινε λίγο πριν τις δια­κο­πές του Πάσχα την ώρα που οι υπο­ψή­φιοι είχαν φτά­σει στα όριά τους. Αν όμως η παν­δη­μία δε λήξει σύ­ντο­μα και με το δε­δο­μέ­νο ότι σκέ­ψεις για εξε­τά­σεις το Σε­πτέμ­βρη είναι εξο­ντω­τι­κές για τα παι­διά, τότε πρέ­πει να απο­φα­σι­στεί η ελεύ­θε­ρη πρό­σβα­ση των μα­θη­τών της Γ΄ λυ­κεί­ου στο πα­νε­πι­στή­μιο. Δεν είναι κάτι πε­ρί­ερ­γο. Πάντα μετά από φυ­σι­κές κα­τα­στρο­φές, στην Πε­λο­πόν­νη­σο, στην Ατ­τι­κή, στη Ζά­κυν­θο και αλλού τα παι­διά αυτών των πε­ριο­χών ει­σά­γο­νταν ελεύ­θε­ρα στο πα­νε­πι­στή­μιο με πο­σό­στω­ση. Άλ­λω­στε όταν με το νέο νόμο για τα κολ­λέ­για όποιος έχει λεφτά μπο­ρεί να παίρ­νει ένα πτυ­χίο κολ­λε­γί­ου και να διο­ρί­ζε­ται στο δη­μό­σιο είναι φα­νε­ρό ότι με τις πα­νελ­λα­δι­κές πε­ριο­ρί­ζε­ται μόνο η δω­ρε­άν πρό­σβα­ση στις πα­νε­πι­στη­μια­κές σπου­δές. Κάτι τέ­τοιο είναι προ­τι­μό­τε­ρο από την τρα­γι­κά αγ­χω­τι­κή κα­τά­στα­ση που ζουν σή­με­ρα οι μα­θη­τές και μα­θή­τριες της τρί­της λυ­κεί­ου (γράμ­μα­τά τους δη­μο­σιεύ­ο­νται διαρ­κώς σε εκ­παι­δευ­τι­κά sites), που δε ξέ­ρουν πότε θα δώ­σουν εξε­τά­σεις και έως τώρα δεν ήξε­ραν και την ύλη που πρέ­πει να με­λε­τή­σουν. Η υπουρ­γός παι­δεί­ας όμως αφή­νει ανοι­χτό το εν­δε­χό­με­νο να αξιο­ποι­η­θεί η εξ απο­στά­σε­ως δι­δα­σκα­λία και για κά­λυ­ψη της ύλης (ει­δι­κά στη Βιο­λο­γία). Λες και φταί­νε οι μα­θη­τές και οι μα­θή­τριες για το ότι το υπουρ­γείο έστει­λε κα­θη­γη­τές σε σχο­λεία λίγο πριν αυτά κλεί­σουν! ‘Αλ­λω­στε σύμ­φω­να με κα­ταγ­γε­λί­ες με αυτή την έν­νοια της υπο­χρε­ω­τι­κό­τη­τας δό­θη­καν οδη­γί­ες για την εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση από το 1ο ΠΕΚΕΣ Ατ­τι­κής.

Όμως υπάρ­χουν και πολλά άλλα πράγ­μα­τα που πρέ­πει να είναι αι­τή­μα­τα του εκ­παι­δευ­τι­κού κι­νή­μα­τος και αφο­ρούν όλη την κοι­νω­νία.

Κα­νέ­νας συ­νά­δελ­φος να μη βρί­σκε­ται στα σχο­λεία όσο διαρ­κεί η παν­δη­μία αλλά η επι­κοι­νω­νία του σχο­λεί­ου με κάθε εν­δια­φε­ρό­με­νο να γί­νε­ται τη­λε­φω­νι­κά και ηλε­κτρο­νι­κά. 

Να στη­ρι­χτούν άμεσα οι οι­κο­γέ­νειες των μα­θη­τών, να δοθεί οι­κο­νο­μι­κή στή­ρι­ξη ει­δι­κά των άνερ­γων γο­νέ­ων αλλά και να με­τα­φερ­θούν οι πρό­σφυ­γες από τους κα­ταυ­λι­σμούς όπου συ­νω­στί­ζο­νται σε δια­με­ρί­σμα­τα στην εν­δο­χώ­ρα. Μόνο έτσι θα μπο­ρέ­σουν και τα προ­σφυ­γό­που­λα να έχουν πρό­σβα­ση στη εκ­παί­δευ­ση είτε στην κα­νο­νι­κή είτε ακόμα και στην εξ απο­στά­σε­ως.

Να δο­θούν έκτα­κτα κον­δύ­λια από τον κρα­τι­κό προ­ϋ­πο­λο­γι­σμό για την πρό­λη­ψη της επι­δη­μί­ας, την πε­ρί­θαλ­ψη και την ανα­κού­φι­ση του πλητ­τό­με­νου πλη­θυ­σμού και όχι για την προ­στα­σία των κερ­δών επι­χει­ρη­μα­τιών και ερ­γο­δο­τών.

Να στη­ρι­χτεί άμεσα το δη­μό­σιο σύ­στη­μα υγεί­ας με μα­ζι­κές μό­νι­μες προ­σλή­ψεις υγειο­νο­μι­κών και απα­ραί­τη­του προ­σω­πι­κού, με μέτρα προ­στα­σί­ας των ερ­γα­ζο­μέ­νων, με δη­μιουρ­γία ΜΕΘ και αγορά του απα­ραί­τη­του εξο­πλι­σμού καθώς και να επι­τα­χτεί ο ιδιω­τι­κός το­μέ­ας υγεί­ας.

Να στα­μα­τή­σει κάθε άλλο νο­μο­θε­τι­κό έργο της κυ­βέρ­νη­σης (νο­μο­σχέ­διο για την εκ­παί­δευ­ση, απα­γό­ρευ­ση δια­δη­λώ­σε­ων κ.ά.) εκτός από αυτό της πρό­λη­ψης και της πλή­ρους αντι­με­τώ­πι­σης της επι­δη­μί­ας. Πολύ επί­και­ρο μια και κα­τα­τί­θε­ται για δια­βού­λευ­ση μέχρι τέλη Απρί­λη, το νο­μο­σχέ­διο του υπουρ­γεί­ου παι­δεί­ας που υπο­τί­θε­ται θα αφή­νο­νταν για αρ­γό­τε­ρα. Πε­ρι­λαμ­βά­νει, ανά­με­σα σε πολλά ακόμα, διορ­θω­τι­κές αλ­λα­γές στο σύ­στη­μα ει­σα­γω­γής στα ΑΕΙ “Γα­βρό­γλου”, επα­να­φο­ρά του θε­σμού του Σχο­λι­κού Συμ­βού­λου, επα­να­φο­ρά της Τρά­πε­ζας Θε­μά­των, αξιο­λό­γη­ση σχο­λι­κών μο­νά­δων και εκ­παι­δευ­τι­κών. Είναι φα­νε­ρό ότι η κυ­βέρ­νη­ση κάνει την κρίση ευ­και­ρία. Την ίδια ώρα που έχου­με επί­ση­μες δη­λώ­σεις για πε­ρι­κο­πή των μι­σθών των δη­μο­σί­ων υπαλ­λή­λων, φέρ­νουν ένα νο­μο­σχέ­διο που αν εφαρ­μο­στεί θα είναι η αρχή του τέ­λους για τη δη­μό­σια παι­δεία όπως την ξέ­ρα­με. Μην έχου­με την πα­ρα­μι­κρή αμ­φι­βο­λία. Την εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση θα την χρη­σι­μο­ποι­ή­σουν ως ερ­γα­λείο σε αυτή την κα­τεύ­θυν­ση.

Ο μόνος τρό­πος να απα­ντη­θούν αυτές οι επι­θέ­σεις είναι η αντί­δρα­ση από τη μεριά των εκ­παι­δευ­τι­κών σω­μα­τεί­ων και ομο­σπον­διών καθώς και του συ­νό­λου της εκ­παι­δευ­τι­κής κοι­νό­τη­τας. Σε αυτή την κα­τεύ­θυν­ση είναι κρί­σι­μη η συ­νερ­γα­σία της εκ­παι­δευ­τι­κής Αρι­στε­ράς η οποία μπο­ρεί να έχει δια­φο­ρε­τι­κές προ­σεγ­γί­σεις σε ότι αφορά τη χρήση της τη­λεκ­παί­δευ­σης σε συν­θή­κες κο­ρο­νοϊ­ού. Η δύ­να­μη της κυ­βέρ­νη­σης ενι­σχύ­ε­ται από το ότι αυτό δε συμ­βαί­νει. Η συ­ζή­τη­ση και η στάση των αρι­στε­ρών πα­ρα­τά­ξε­ων απέ­να­ντι στην τη­λεκ­παί­δευ­ση στις πα­ρού­σες συν­θή­κες είναι το ένα. Το πώς θα αντι­δρά­σου­με απέ­να­ντι στην νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρη επέ­λα­ση ενά­ντια στο δη­μό­σιο σχο­λείο και το πώς η εξ απο­στά­σε­ως εκ­παί­δευ­ση επι­χει­ρεί­ται και θα επι­χει­ρη­θεί να χρη­σι­μο­ποι­η­θεί είναι το μεί­ζον. 

Νίκος Ανα­στα­σιά­δης (εκ­παι­δευ­τι­κός B’ θμιας Ανα­το­λι­κής Θεσ­σα­λο­νί­κης)

Μι­χά­λης Βερ­γί­τσης (εκ­παι­δευ­τι­κός Β΄ θμιας, ΕΛΜΕ Νό­τιας Αθή­νας)

Μάρ­κος Γαρ­μπής (εκ­παι­δευ­τι­κός Β΄ θμιας Δυ­τι­κής Ατ­τι­κής)

Έφη Κα­ρα­νά­σου (εκ­παι­δευ­τι­κός B’ θμιας, μέλος ΔΣ ΕΛΜΕ Νομού Φω­κί­δας & αι­ρε­τό μέλος ΠΥΣΔΕ)

Έφη Λάζου (Θε­α­τρο­λό­γος - Εκ­παι­δευ­τι­κός Α’ θμιας Ζα­κύν­θου)

Χρι­στί­να Πα­να­γιω­τί­δου (ανα­πλη­ρώ­τρια Α’ θμιας Ανα­το­λι­κής Ατ­τι­κής)

Κα­τε­ρί­να Πα­πα­δο­πού­λου (εκ­παι­δευ­τι­κός Α΄ θμιας)

Γιάν­νης Παπ­πάς (πλη­ρο­φο­ρι­κός Α΄ θμιας εκ­παί­δευ­σης)

Πόλυ Σύ­ριγ­γα-Μα­νώ­λη (εκ­παι­δευ­τι­κός Α΄ θμιας Αλί­μου-Ελ­λη­νι­κού-Αρ­γυ­ρού­πο­λης, μέλος ΔΣ Συλ­λό­γου «ο Θου­κυ­δί­δης»)